eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
970 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 4⃣ 💢 هم این بحث را در همان کتاب الجهاد مطرح کرده ولی نظرش با متفاوت است. کرکی هم تحلیلی ارائه می دهد که هر چند امام از عاقبت جنگ آگاه هست، ولی او بنا به مصالحی باید مقاومت کند، مثلاً حضرت می داند که یزید به قرار داد مصالحه پای بند نیست، و یا صلح با او به پایه های اعتقادی مردم آسیب می زند، و شاید اصلاً در آن شرایط امکان صلح وجود نداشته است. به هر حال نظریه هم هر چند با شایدها و احتمالات همراه است، ولی طرح این احتمالات به خاطر آن است که قیام حضرت، بر طبق ضوابط فقهی تبیین شود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 5⃣ 💢 در میان فقها کسانی بوده اند که قیام حضرت را خارج از می دانند مثلا از دوره قاجار و به طور خاص از ، در فقه ما وارد شده است. و پس از ایشان، توسط ، در جامعه شیعه گسترش و نفوذ پیدا کرده و به دلیل نفوذ شیخ جعفر، در قرن اخیر، این دیدگاه، تقریباً غالب بوده است. مرحوم شوشتری همان کلام صاحب جواهر را در کتاب های مختلفش مثل و فوائد ‌المشاهد تکرار کرده است و خلاصه آن این است که امام حسین(ع) تکلیف خاصی داشتند که با تکلیف عموم مسلمانان متفاوت است. حتی مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء که از نظر اجتماعی و سیاسی، فقیه روشن و آگاهی است، وقتی با این سوال مواجه می شود که چرا شب عاشورا، امام(ع) اصحاب خود را آزاد گذاشت و اجازه داد که کربلا را ترک کنند، پاسخ می دهد که جریان کربلا، فراتر از قواعد شرعی و الزامات مدنی است و یک جریان کاملاً استثنائی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 6⃣ 💢پیشتر نیز در شرح کلمات فقهای دیگر، به این مبنای حضرت امام (س) اشاره کردیم که برخی مصالح اسلامی در درجه ای از اهمیت قراردارند که عناوینی چون و و ضرر نمی تواند در یا با آنها قرارگیرد. برخی مصادیق معروف و منکر از این گونه اند. دفع منکر بزرگی چون حکومت فاسد یزید و تلاش برای تشکیل از بارزترین نمونه هاست. امام (س) مبنای خویش را این گونه توضیح می دهد: "تمام انبیاء برای آمده اند، تمام. و همه آنها این مساله را داشتند که فرد باید فدای جامعه بشود. فرد هرچه بزرگ باشد، بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هرچیز است در دنیا، وقتی که با ، معارضه کرد این فرد باید فدا شود. روی همین میزان آمد رفت و خودش و اصحاب و انصار خود را فداکرد، که فرد باید فدای جامعه شود، جامعه باید اصلاح بشود. لیقوم الناس بالقسط. باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند. " لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 7⃣ 💢 امام حقیقت را در دوران مبارزه چنین مرقوم می فرماید: "، ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل ، تعلیم و به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدائی دادن و فدائی شدن دانست و این خود سرلوحه است برای ملت ما تا آخر دهر. " امام (س) در فتاوای خویش از جمله در فصل دفاع و امر به معروف و نهی از منکر به گونه ای روشن مبنای فقهی مذکور را پذیرفته و فتاوای خود را براساس آن صادر کرده است. نمونه ای از آن را پیشتر آوردیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 8⃣ 💢امام(س) نه تنها فلسفهٔ و شهادت سیدالشهدا(ع) را قابل درک و منطبق بر موازین جاری در فقه می داند بلکه به عنوان یک حجت بالغهٔ شرعی می شمارد که باید ملاک عمل اجتماعی مسلمانان قرار گیرد. و از همین روست که تبلیغ و هدایت جامعه به این حجت شرعی را وظیفهٔ متولیان ارشاد و هدایت جامعه می شمارد: «آنچه که عمل کرد و آن ایده ای که او داشت و آن راهی که او رفت و آن پیروزی که بعد از شهادت برای او حاصل شد و برای اسلام حاصل شد، (روحانیون) به مردم روشن کنند و بفهمانند به همه که مسأله مجاهده در راه اسلام آن است که او کرد. می دانست که با یک عده قلیل کمتر از صد نفر نمی شود مقابله با یک همچو ظالمی دارای همه چیز کرد.» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جایگاه شناسی در فقه شیعه 9⃣ 💢 چنانکه باز در سخنرانی خویش تأکید می ورزد: «دستور است این، دستور عمل امام حسین(ع) دستور است برای همه؛ « و » دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید، همان برنامه را، امام حسین(ع) با عدهٔ کم، همه چیزش را فدای اسلام کرد، مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و گفت هر روز باید در هر جا این محفوظ بماند.» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تمامیت خواهی جریان غرب گرا 💢دکتر شفیعی کدکنی: 🔹 تمام عقب ماندگی های ما در علوم انسانی این است که ما حوزه های علوم انسانی را نیاموخته ایم. 🔹 اینجا علوم انسانی شوخی است. حالا طلبه ها که درس خودشان را بلد نیستند مدعی علوم انسانی شده اند. 🔹 مملکت ما مملکت انشاء نویسی است. مردم ما از دانستن می ترسند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
📌 استاد احمدحسین شریفی 💢 پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی ⭕️ چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره و ورود حوزه‌های علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. اما مجدداً در روزهای اخیر سخنان استاد شفیعی بازنشر گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. به همین مناسبت و طبق درخواست جمع کثیری از مخاطبان پاسخ استاد شریفی را باز نشر می‌کنیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 حمله سخت به 💢 کم کم باقی مانده رو به افول بود!! ناپلئون به عنوان فرمانده تازه متولد آماده لشکر کشی به وادی جغرافیایی تمدن دیگر می شد ، تمدنی که از حیث مبانی هیچ نسبتی با تمدن و اتمسفر فرهنگی ناپلئون نداشت!! لشکریان جمهوری اگر چه بیشتر به فکر استعمار مصر بودند ولی فرهنگ تازه متولد خود را نیز با لشکر خود وارد مصر نمودند لذا ناپلئون خواستار گنجاندن در فرهنگ مصر بود و همزمان با این تحولات گروه جدیدی متولد گشت که غرب را جایگزین می کرد اگرچه این گروه ها در ابتدا بیشتر مغلوب ابزارآلات جنگی بودند ولی این رویه ادامه داشت تا به تبدیل شد در میان مسلمین . که ظاهر این استعمار حمله و مستعمره ساختن کشور ها بود ولی باطن آن به تصرف در آوردن اذهان و مدیریت آنها توسط در بدوی ترین شکل خود بود. ⚠️ دوستان عزیز طلبه و دانشجو اگر امروز به فکر احیای نباشیم شاید فردا نخبگانمان نیز افیون این تمدن وحشی باشند اگر چه حالا اندک کسانی هستند که خود را از برده بودن نجات داده اند. لینک ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 حمله سخت به نفع فرانسه 💢 عاقبت ایران بی شباهت به عاقبت نیست ولی در این دوره باید به نفع به ایران حمله می کرد و جامعه فرهنگی ایران را به تضاد و می کشاند!! و ایران بعد از خود به کاخ پناهنده می شد که در نتیجه هم با ساخت و تاخت های پشت صحنه باز ایران بازنده می شد. در این دوره حوزه علمیه هیچ عکس العملی مگر به صورت جزئی( مرحوم زنوزی اندکی به اندیشه دکارت پرداخته) نه ساختاری با قضیه ندارد!! حتی بعدا هم انگار در کنار ملاصدرا خوانی و اصول فقه کسی دغدغه وارسی اندیشه های وارده توسط اندیشمندان علی الخصوص در حوزه علوم انسانی نداشته است!! و این خلا باعث ظهور جریان غرب گرایی شد که مشروطه را با قرائت ناقص غربی اش مطرح نمود و سرانجام به نفع #صغیر رقم خورد!! ⚠️ دوستان عزیزم حال ما در اتمسفر غرب زندگی می کنیم اگر بیدار نشویم از اسلام چیزی جز قاب تو خالی نخواهد ماند . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 در حال بلعیدن !! 💢 اگر از امور سطحی و عوامانه سیاسی بگذریم خواهیم دید که خشک شدن حاصل تصمیمات مقطعی، منطقه خاصی نیست!! زمانیکه جناب اندیشه را از من آغاز کرد سپس جناب پای بشر را از ماورا خود قطع نمود ، این انسان افسارگسیخته دیگر ملاکی برای تشخیص خوب و بد در نداشت به جز نفسانیت لذا انسان نفسانی باید برای مدیریت امور خود استخدام می کرد و از سوی هم تمام این استخدامات باید برایش نفعی هم سوی نفس منزل مُلک می داشت . نفع هم این بود که آنچه در چنته داشت رو کند لذا برای این بشر به اصطلاح دریاچه اورمیه یا آلمان فرقی ندارد او حاضر است برای نفع خود زمین را نابود کند و به برود ولی از سود و دست نکشد!! ⚠️ اما راهکار چیست؟! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 طبیعت یکی از معضلات و مسئله های های_اجتماعی می باشد که از دیر هنگام مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و در این نوشته سعی می کنیم که به روابط جهان های اجتماعی و طبیعت بپردازیم. ⚠️ ارائه دیدگاه ها و راهکار های کلی برای عبور از بحران لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اگر بخواهیم را دقیق وارسی نمایم باید ناگزیر با پیش فرض های ارزشی ، عقیدتی و جهان بینی خود ، مسئله را تبیین و تفسیر و وضعیت موجود را نقد نمایم!! ⭕️ مسئله طبیعت در جوامع ، و مورد طرح است ولی با جواب های مختلف مبتنی بر ها ، چرا که نوع نگاه به طبیعت متفاوت می باشد به طور مثال در ، طبیعت ماده خام نیست بلکه علاوه بر ظاهر دنیوی و این جهانی از ابعاد و نیروهای ماورایی نیز برخوردار است. ⭕️ ولی در جهان اجتماعی توحیدی طبیعت و هر چه در آن است آیات و نشانه های حکمت و رحمت خداوند است و همه موجودات طبیعی با ادراک و معرفتی که دارند به خداوند مشغول بوده و به سوی او باز می گردند و تنها خداوند حق تصرف دارد و می تواند این حق را به کسی واگذار کند و این تصرف نیز محدود و با مصلحت و ابعاد سنجی می باشد. نکته: یکی از علل عدم رشد کاریکاتوری فناوری در جوامع اسلامی همین نگاه به طبیعت بوده است. ⭕️ اما در طبیعت را ماده خام و بیجانی می دانند که در معرض تصرفات انسان قرار می گیرد . در این فرهنگ انسان بر این گمان است که با تسخیر طبیعت و تصرف در آن تمامی مسائل و مشکلات تاریخی خود را حل می کند!! با این مقدمات مشخص می شود که کدام جهان اجتماعی باعث بروز مشکلات شده است!! ⭕️ شاید بگوید که و جز لاینفک زندگی این جهانی می باشد !! بله جهان اجتماعی توحیدی تا حدودی فناوری مدیریت شده یعنی با ملاکات توحیدی را قبول دارد و از تصرف سلطه جویانه بدون وارسی معنا و ابعاد مادی‌ و معنوی هر تصرفی را ممنوع می کند. این نه تنها عالم را ماده خام نمی داند بلکه آنرا مبتنی بر می داند که در حال حرکت به سوی می باشد. و با رجوع به متون دینی نیز این امر را صادق می دانید که هویت توحیدی سعی دارد طبیعت و انسان را به تعادل و ترابط برساند به عنوان نمونه می توان به موزون بودن عالم هستی و خلق عالم بر اساس توازن در آیات قرآن اشاره کرد، به این معنا که انسان نباید عملی مرتکب شود که سبب بر هم خوردن این توازن و تعادل گردد . ⭕️ لذا بر کسی پوشیده نیست که جوانان حزب اللهی علی الخصوص و های عزیز باید در ابتدا را به راه بیندازند و سپس وارد عرصه و مدیریت شوند . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 با تاسف و اندوه فراوان همه خبر رحلت عالم ربانی، سالک الی الله و عارف بالله مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد علی ناصری رضوان الله علیه را دریافت کردیم. عمری با برکت، سرشار از معنویت و تهذیب، و گامهای پیوسته در سلوک الی الله، همراه با مجاهدتی کم نظیر در مستعد و دلهای مشتاق، خلاصه ای از زندگینامه ی این و این و معرفت است. بی شک فقدان این شخصیت ممتاز، برای آشنایانِ رتبه ی معنوی آن بزرگوار مصیبتی اندوهبار و برای شاگردان و مستفیدان محضر پر فیض او ثلمه ئی بزرگ است. تسلیت صمیمانه ی خود را به خانواده ی مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ی ارادتمندان ایشان معروض می دارد و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیاء الله را برای روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت می کند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 هنوز دیر نشده !! 💢 در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و مثل همیشه برای چگونگی تحصیل در آلی و اصالی مسئله می باشد!! ⭕️ در علوم متعددی مورد طرح می باشد که در دسته بندی ابتدای می توانیم علوم محوری را ، ، ، ، و بدانیم. ⭕️ و علوم دیگری هم برای تولید این علوم به وجود آمده اند که بسیار مهم جلوه می کنند مثل ، ، ، وووو. ⭕️ و از سوی هم باید برنامه ی برای مواجهه با داشته باشد. ⭕️ این مباحث روی هم رفته باعث بحران هویت علمی در طلاب می گردد که خروجی جز اتلاف استعداد ها و نخبگان ندارد . ⭕️ لذا بر خود واجب می داند با رویکرد علی الخصوص در عرصه به ارائه برنامه در وادی بپردازد. لبنک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 !! 💢 یکی از علومی که در سامان دهی افکار و تاثیر گذار است می باشد که دارای اصطلاحاتی است که در آغاز طلبگی باعث با این علم می شود و از سوی هم این عدم انس وقتی با همراه می شود را به ارمغان می آورد . ⭕️ برنامه پیشنهادی در دارای سه مرحله است که برآمده از تجربه های نگاشته شده و رویکرد تماشاگرانه به امروز و بیانات اساتید معظم می باشد. ⭕️ مرحله اول ) تصویر سازی برای خود و مرور مستمر این علم برای به یاد سپردن مفاهیم ، در این مرحله می توانید به کتاب روش اندیشه و کتاب منطق رجوع کنید و غایت از رجوع هم فقط مفاهیم می باشد. ⭕️ مرحله دوم ) کاربرد ، کشف نظام حاکم و تصدیق مطالب مورد نظر است که در این مرحله نیز کتاب با رجوع به کتاب های ، و بعضی کتب تراث می توانید این مرحله را به پایان برسانید و برای کاربردی کردن هم اگر کتاب را داشته باشید که دارای مثال های متنوعی می باشد ضرر نکرده اید. ⭕️ مرحله سوم) این مرحله مختص افرادی می باشد که در زمینه های کار می کنند در این مرحله به قول جناب فارابی باید دانش پژوه ورودی در عرصه که امروز علاوه بر مطالب آن ، مطالب دیگری هم افزوده شده تحت عنوان داشته باشد و از سوی هم تحلیلی تر به علم منطق نظاره کند که در این صورت کشف در علم منطق رخ می دهد . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شهيد باهنر مظلوم وادی اندیشه 💢 در روزگار قحطی ایدئولوگ‌های میانی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال عمیقاً احساس می‌شود. ⭕️ کسانی که در عین دفاع جانانه از ارزش‌های اسلامی، مسئله دوران مدرن را خوب فهمیده بودند و سقراط‌وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمی‌خاستند. ⭕️ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از  آفت بی‌قراری‌، بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازتولید باهنر هاست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکیم مکتب تهران درگذشت/ می‌ترسم فلسفه ما از بین برود آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، حکیم مکتب تهران، نماینده برجسته فلسفه سینوی و الهی‌‌دان ۸۶ ساله، ساعتی پیش بر اثر بیماری در تهران درگذشت. او ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در پیامی صوتی به دومین شب علوم انسانی گفت: سفارش به همه این است که ‫‬ را از دست ندهید. می‌ترسم ‫‬ ما از بین برود. 🔺عقیده ندارم که از یونان آمده، بلکه ریشه آن در خود شرق و ایرانِ ما بوده است. 🔺مرحوم کتابی به نام انصاف نوشته است که در آن، بین مشرقیه و غیرمشرقیه قضاوت کرده است، اما متاسفانه این کتاب در حمله سلطان محمود غزنوی به اصفهان از بین رفت و شیخ فرمود که دیگر فرصت ندارم آن کتاب را تجدید کنم. 🔺زمانی آقای بدیع‌الزمان ، رئیس دانشکده الهیات در زمان شاه، به درستی می‌گفتند: «من می‌ترسم که یک روزی چنان این فلسفه از میان برود که ما ناچار شویم به جای تدریس اشارات و شفا، از اروپایی استفاده کنیم.» 🔺خدا آن روز را نیاورد. این وضعی است که امروز همه ما نگران آن هستیم. ▪️ فلسفه در افق عقل و دین، شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن سینا به فارسی، الهیات بمعنی الاخص در قرآن، ملاحظاتی در باب حرکت جوهری، علم خدا از آثار مرحوم آیت‌الله مصطفوی است. ‏او عضو هیئت علمی و استاد برجسته دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود. برای‌ ایشان طلب آرامش و آمرزش از درگاه حضرت حق داریم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی منتخب آثار 💢 متاسفانه آثار شهیدان ، و در جدی گرفته نشده اند و با عرض تاسف خیلی از این کتب کمیاب و چاپ نمی شوند ولی بنیاد آثار شهید بهشتی تازگی به چاپ آثار پرداخته است. ⭕️ البته بعضی بزرگان انقلاب هم که آثارشان چاپ می شود با به حاشیه رفته اند مثل آثار و و متاسفانه کلا اکثرطلاب از آثار و هم خبر ندارند!! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا خطرناک است؟! 💢 بعد از دوره ی جدیدی‌ در غرب رقم می خورد ، در این دوره سعی دارند بر خلاف هویت تاریخی خود به تاسیس سیستم جدید معرفتی بپردازند. ⭕️ این دوره از و آغاز شده و در زمان مسئله تشریح می شود و در دوران و به اوج خود می رسد . ⭕️ این دوره نگاه جدیدی‌ به هستی ، انسان ، دین و معرفت شناسی می شود ، نگاهی که امروز ما را رقم زده است. ⭕️ و تنها راه نجات هم بازگشت به جهان بینی خود و امتداد آن در عرصه می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔@olum_ensani_eslami
📌 تحقیق میانی 💢 یکی از مباحثی که باید قبل از ورود به رشته خاص از مورد تحقیق قرار بگیرد مبحث می باشد . ⭕️ علم دینی از سنخ گزاره های بوده و امروزه در ذیل بحث می شود. ⭕️ مبحث علم دینی از مباحثی است که از زمان یونان تحت عنوان های عام تر مورد بحث بوده است که در ادامه اشاره خواهیم کرد. ⭕️ در ایران پس از پیروزی و ایجاد انقلاب فرهنگی ، اسلامی شدن مراکز آموزش عالی از اصلی ترین اهداف انقلاب فرهنگی شد و در این راستا ستاد و شورا عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بسیار انجام داده اند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
💢 از پیشگامان مسئله سازی و شاگردان مکتب وی جنابان و می باشند . ⭕️ سید جمال‌الدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران مواجه با هژمونی مدرنیته و فعال اجتماعی بودند که نسبت به بیماری‌های اجتماعی جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود در آن هشدار داده اند؛ و در مقابل قدرت‌های غربی ، اسلام گرائی را تبلیغ نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً ، ، ، و شایان توجه است. ⭕️ اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 موید تاریخی بر ادعا👆👆 💢 درصدد تقريب مسلمانان و غربی ها بود و از اسلام پديد آورد كه در اساس با مسيحيت تفاوت چندانی نداشت. از نظر وى، شباهت ذاتى اين دو دين به يك اخلاق طبيعى قابل تحويل بود كه عنصر مافوق طبيعى از آن زدوده شده باشد و همين امر، انگيزه ى در نوشتن كتاب «» بود. اين كتاب به زبان فارسى نوشته و سپس به اردو ترجمه شد و بعدها آن را به كمک «عارف ابوتراب» به فرانسه ترجمه كرد. سيد جمال در اين رساله به رد پرداخته، نقش آن را در انحطاط انسان و جوامع بشرى به اثبات مى رساند و با تبيين آموزه هاى دين، نقش آن را در ارتقاى فضائل بشرى برجسته مى سازد. همچنين انديشه هاى شبه مادى سيد احمدخان و اتباعش را به باد انتقاد مى گيرد. او پس از رد فلسفه هاى مادى و دهرى، به تبيين سهم ارزشمند دين در ايجاد تمدن و ترقى بشر مى پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 در سال 1987، در مقام موسس و مدیر، «مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی» را در کوالالامپور بنیاد گذاشت. این نهاد در تلاش است تا را به‌عنوان کلیتی یک‌پارچه در ذهنیت دانشجویان و تمامی‌دانشکده نهادینه سازد. جناب عطاس خود نقشه و طرح همه اجزای موسسه را طراحی کرد و هنرهای اسلامی و اصول بنیادین معماری اسلامی را در تمامی بخش‌های دانشگاه به‌کار برد. ⭕️ جناب عطاس بر این اعتقاد است که به همه چیز نگاهی صرفاً مادی و شی‌ءگونه دارد. تردیدی نیست که این نگرش سبب بهره‌مندی انسان و رفاه او شده است، اما نباید از نظر دور داشت که این نگرش، تخریب طبیعت و گاه نابودی آن را نیز با خود به‌همراه آورده است. ⭕️ جناب عطاس انتقادی سخت به این رویکرد دارد. از نظر وی مطالعه و بهره‌برداری از طبیعت، بدون باورهای و نوع بشر را به جایی رسانده است که خود را در یا دستیار وی می‌بیند. جستجوی دانش بدون هدفی متعالی، انحراف از حقیقت واقعی است و چنین دانشی الزاماً فاقد اعتبار است. ⭕️ فلسفه و روش‌شناسی آموزشی و تربیتی جناب عطاس یک هدف در سر دارد: ، جسم و روح و تاثیربخشی معنوی و عینی آن بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان و غیرمسلمانان . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami