eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
152 ویدیو
73 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا 💢 «عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبت‌هایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علی‌نژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، می‌گوید: چند نفری بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل‌ها هم جایی دارند. ⭕️ در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمی‌خورد و نامی از اسلام و دیانت قاطبه‌ی مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال نا‌آشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیه‌طلبان مشهور و به نام است. ⭕️ اینها برای ملت ایران کاری نمیتوانند بکنند چون نه از ایران چندان شناسایی و آشنایی دارند و نه از دیانت و سنت و ارزش‌های مردم آن. ⭕️ اینها با دردها و ارزش‌های مردم آشنایی ندارند بعد با کمال بی خیالی و بلکه با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را هم دارند و گمان می‌کنند که کافی است زمام امر به دست آنها سپرده شود تا کشور گلستان شود! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
📌 💢 عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری دقیق تر دارای مولفه های می‌باشد که عبارت اند از ارزش‌های ملی، دینی، آداب و رسوم و انسانی خاص آن ملیت. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #هویت_ایرانی_اسلامی 💢 #هویت_ملی عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری
📌 💢 عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری دقیق تر دارای مولفه های می‌باشد که عبارت اند از ارزش‌های ملی، دینی، آداب و رسوم و انسانی خاص آن ملیت. ⭕️ یکی از مسئله های که بعد از هژمونی فرهنگ برای همه جوامع علی الخصوص پیدا شد مسئله بود که شخصیت های زیادی سعی کردند مولفه های این هویت را کشف کنند و بعضا بازسازی هم نمایند. ⭕️ از جمله افرادی که در ابتدا متوجه این پدیده شد جناب در میان شخصیّت های ملّی گرای ایرانی می باشد البته نه به صورت دقیق چرا که دغدغه اصلی ایشان بیشتر ناظر به قومیت گرایی بود که خود پدیده بر ساخته مدرنیته قلمداد می شود. ⭕️ و در زمان متفکران علی الخصوص جناب فروغی سعی کردند تا با توجه به وضعیت کشور در آن زمان و بی‌آگاهی که در بین ملت ایران حاکم بود با رجوع و استناد به میراث اقدام به هویت‌سازی و جواب به پرسش چیستی و ماهیت دهند. ⭕️ از مهم‌ترین مولفه های ناسیونالیسم دوران پهلوی تمجید از بوده است که تلاش می‌شد با الگو گیری و زنده کردن آداب‌ورسوم دوران ایران باستان، دوران را ریشه در این سنت احیا کنند. ⭕️ در مقابل عده ی معتقدند که را نباید در فقط جستجو کرد بلکه جامعه ایران مولفه دیگری هم دارد تحت عنوان دین اسلام که توانسته هویت ملی امروز را رقم بزند حتی جناب فروغی با اینکه خود حامی احیاء زبان فارسی مندرج در ، ، ، بودند ولی توجه ی به مولفه اصلی این کتب نمی کردند چرا که این ها در بستر شکل گرفته اند نه ایران باستان!! ⭕️ جناب نیز در این میان ، اسلام را تا حدودی باعث افول ایرانیت معرفی می کند ولی در مقابل و و و سعی دارند جواب چیستی را ایرانیت افزون بر اسلام معرفی کنند. ⭕️ به نظر می رسد امروز هم مسئله ی به صورت آکادمیک با تمام ابعاد و هم به صورت مسئله گفتمانی و اجتماعی با تمام وجوه تصویر نشده است که بتواند کنش های ایرانی اسلامی را جهت دهی کند و فقط در حد ارتکازات باقی مانده است و از سوی هم هویت هژمونی طلب با قدرت و انسجام بهتر وارد میدان شده است که توانسته با استفاده خلا ها ظهور پیدا کند. ⭕️ و اگر خود را در بحران های اجتماعی کوتاه مدت نتواند باز یابی کند در تاریخ گم خواهد شد همانگونه که بعد از حمله مغول دچار بحران شدیم تا اینکه با احیای توسط فرهنگ مغول را هضم کردیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 یکی دیگر از مسائلی که توجه ما را به سمت تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن میبرد مشاهده برداشت های ناصواب و ناصحیح از ایده اسلامی سازی علوم انسانی است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 یکی دیگر از مسائلی که توجه ما را به سمت تحول در علوم انسانی و اسلامی
💢 یکی دیگر از مسائلی که توجه ما را به سمت تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن میبرد مشاهده برداشت های ناصواب و ناصحیح از ایده اسلامی سازی علوم انسانی است. ⭕️ بالاخره در فضای آزاد علمی وجود نظریات مختلف و متضاد و غلط از هر کسی مورد انتظار است و نظریه اسلامی سازی علوم مستثنی از این قضیه نبوده است اما آنچه که آزار دهنده است سوء استفاده غرض ورزانه ی عده ای از این نظریه ها و نفی کلی این ایده است. ⭕️ باید دانست که این ایده دارای تبار و تاریخچه بیش از 100 سال می باشد و مسئله ایست که تنها با مواجهه مسلمانان با غرب به وجود نیامده است بلکه اقتضاء اسلام و سازوکار های نگاه تمدنی اسلام همین بوده است.هرچند این مسئله بعد از انقلاب به صورت جدی پیگیری شده است وبه صورت مسئله کنونی در آمده است و اینگونه نبوده است که قدرت طلبی حزب اللهی ها باعث ایجاد این ایده شده باشد چرا که خیلی ها معتقدند که قدرت و سیاست بر علوم سلطه دارد و مسیر علوم ارتغییر می دهد اما باید گفت که این نظریه حاصل عقلانیت و واقع بینی اندیشمندان اسلامی بوده است و البته این باعث نگرانی بسیاری از غربگرا ها و اسلام گریز ها شده است و موجب شده هر افترایی را به این مسئله ببندند. ⭕️ افرادی مثل سروش که در ظاهر روشنفکری دینی قصد تهی سازی مسلمانان از درون را دارند شاید اصلی ترین وظیفه خود را ترویج علوم غربی در میان نخبگان و مقابله با گفتمان اسلامی ساز یعلوم می دانند لذا از هر مغالطه ای بهره می برند تا این ایده را مسخره و برد ونفوذ انرا کاهش دهند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #تاثیر_مبانی_فلسفی_در_علوم_انسانی 💢 استاد #مهدی_عبداللهی #فلسفه_اسلامی #علوم_انسانی لینک کانال
📌 استاد 💢 مسئله مهم آن است که همه ناکامی‌های ما در عرصه عمل به عدم موفقیت و تقصیرها و قصورهای مسئولان بر نمی‌گردد بلکه بسیاری از این ناکامی‌ها در موارد متعدد ریشه در ضعف دیدگاه‌ها و نظریات و نرم افزارهایی دارد که قرار است سخت افزارهای جامعه انسانی را اداره کنند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 هویت نهفته در انقلاب اسلامی ، هویت فرهنگی می باشد و منظور از فرهنگ یعنی مجموعه باور ها و ارزش ها و انگیزه ها و کنش های مبتنی بر مراحل قبلی. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 هویت نهفته در انقلاب اسلامی ، هویت فرهنگی می باشد و منظور از فرهنگ یع
💢 هویت نهفته در انقلاب اسلامی ، هویت فرهنگی می باشد و منظور از فرهنگ یعنی مجموعه باور ها و ارزش ها و انگیزش ها و کنش های مبتنی بر مراحل قبلی. ⭕️ انقلاب فرهنگی معنایش این است که کنش ها را متکی بر انگیزه ها و ارزش ها و بینش های خود مدیریت و جهت دهی نماید ، همچنانکه در غرب چنین است و اینچنین یک حیات اجتماعی منسجم شکل می گیرد چونکه در تعارضات و تنش ها حیات اجتماعی سامان نمی یابد. باید همه مولفه های فرهنگ یک جامعه پا برجا باشند تا حیات اجتماعی شکل بگیرد و جامعه مستقر و معنا دار شود و این یک قاعده کلی برای هر جامعه ای است چه الهی و چه مادی و... ⭕️ جوامعی که با آرمان های فرهنگی شکل می گیرند زحمت های زیادی در این راستا کشیده اند و به تدریج به آرمان خود می رسند . این تمدن غربی محقق هم پس از سالهای زیادی با حوادث زیادی به اینجا رسیده و الان هم آنگونه که باید حل تعارضات نماید نمی تواند بلکه به آتش بس ظاهری رسیده است . ⭕️ در جمهوری اسلامی هم که متکی بر مبانی فکر اسلامی است و بر پایه آن نظام سیاسی بنا نهاده است طبیعی می باشد که برای تداوم حرکت فرهنگی اش باید بنیان های اعتقادی و ارزشی اش امتداد پیدا نمایند در عرصه کنش ها و پیامد های مختلف آن و به یک انسجام در همه مراتب جامعه برسد و آنگاه تعارضات به پایان می رسند. ⭕️ برای اینکه این اتفاق بیفتد باید فرهنگ عامه مردم اسلامی شود یعنی مدار سازمان امور مردم بر محور آن شکل بگیرد این اگر بخواهد اتفاق بیفتد باید مراکز تولید فکر و اندیشه برای تربیت نیرو های علمی جامعه اسلامی ایجاد شود. ⭕️ شرط لازم برای امتداد یک انقلاب فرهنگی ، هماهنگ شدن دانشگاه و مراکز علمی و فرهنگی با آن است. ⭕️ مسلمان بودن افراد کافی نیست، آیا فقه خواندن و حدیث خواندن راه چاره است؟ وقتی نظام اسلامی نبود کار های فقهی و فلسفی زیادی انجام شده است ولی مسئله ما چیست؟ سخن در اینجاست که این فعلی ، جامعه را اسلامی نمیکند!!! داشتن هیئت؟ داشتن مسجد؟ معتقد بودن افراد؟ کدام یک ملاک اسلامیت است؟ معنی اسلامی شدن مراکز علمی چیست؟ ⭕️ علم باید اسلامی باشد!!! آنگاه دانشگاه اسلامی می شود و در خدمت تحقق جامعه اسلامی قرار می گیرد. ⭕️ دانش های جامعه ساز دانش های فرهنگ ساز و دانش های مربوط به انسان و جامعه باید اسلامی شود!!! نه اینکه افرادی باشند که در زیست فردیشان اسلام مدار باشند!! نه !!! بلکه زیست اجتماعی او باید اسلامی باشد! نهاد خانواده ، نهاد فرهنگ ، نهاد سیاست ، نهاد اقتصاد ، نهاد مذهب ، نهاد رسانه و..... باید اسلامی شود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
هدایت شده از سعید کریم داداشی
📌 💢 از آن هنگام که صاحب نظران و متفکران اهمیت اساسی شخصیت ( من انسانی ) را از نظر دور داشته اند محور اصلی موضوع این علوم را از دست داده و به مختصات و معلومات و کارگردانان آن موضوع پرداخته اند. چنین چشم پوشی از محور اصلی نتایج غلطی را به وجود آورده است که از آن جمله این علوم متوجه پدیده ها شده اند نه حقایق و به معلولات روی آورده اند نه به علل و به امور حاشیه ای پرداخته اند نه به مرکز اصلی؛ و به آمارگیری پرداخته اند نه به عوامل و شرایط اصلی این جریان باعث شد که حتی همین پدیده ها و معلومات هم تدریجاً کنار گذاشته شود و جای آنها را بگیرد. ⭕️ پیام خرد ص۲۱۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 یکی دیگر از دلایلی که موجب اتخاذ موضع نسبت به علوم انسانی می شود اینست که مرز های مشترک فراوانی بین معارف اسلامی و علوم انسانی وجود دارد. اسلام آموزه های فراوانی در رابطه با مسائل مربوط به علوم انسانی در خود گنجانده است . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 یکی دیگر از دلایلی که موجب اتخاذ موضع نسبت به علوم انسانی می شود اینست
💢 یکی دیگر از دلایلی که موجب اتخاذ موضع نسبت به علوم انسانی می شود اینست که مرز های مشترک فراوانی بین معارف اسلامی و علوم انسانی وجود دارد. اسلام آموزه های فراوانی در رابطه با مسائل مربوط به علوم انسانی در خود گنجانده است . ⭕️ در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی آیات و روایات فراوان وجود دارد و در حیطه تعلیم و تربیت باید گفت که اصلا کار ویژه انبیا این مسئله بوده است.در مباحث روانشناسی... در مسائل مدیریتی و سیاسی هم می دانیم که پیامبر داعیه حکومت بر جهان را داشته اند و نامه به تمدن های زمان ارسال و دعوت به اسلام نموده اند و در صدد تشکیل تمدن جهانی بودند. ⭕️ و همینطور امیرالمومنین حکومت تشکیل داده اند و آموزه های فراوانی را هم باقی گذاشته اند هم سیره عملی و هم سیره علمی و اینها نشان از آن دارد که اسلام داعیه حکومت و مدیریت اجتماع را دارد. ⭕️ و اینگونه نبوده است که پیامبر فقط باشد و پیامبری ایشان جنبه سیاسی نداشته و پیامبر به عنوان یکی از عقلا حکومت تشکیل داده اند نه به عنوان پیامبر!!! ⭕️ آیا رسالت پیامبر فقط آخرت بود و درباره دنیا هیچ برنامه ای نداشته اند؟ آیا پیامبر فقط با دل و ذهن کار داشت و با عمل فردی و اجتماعی کاری نداشته اند؟! بیش از 80 جنگ کرده است برای دل؟! معنویت را با جنگ تبلیغ می کنند؟! ⭕️ آیا با وجود این همه پیشینه و آموزه می شود که از این عرصه عقب نشست؟ آیا می شود این آموزه های اجتماعی را به عنوان عرضیات دین به تعبیر دکتر سروش دانست؟ می شود اینها را به تعبیر برخی حوزویان به عنوان بناء عقلا دید؟ ⭕️ کسی که سر سپرده استکبار نباشد اینها را عرضیات نمی بیند؟ چرا کسی مثل آقای سروش حتی فقه را جزء عرضیات دین می داند ؟ این حج و صلاه و صوم و غسل و ... از آداب جاهلی بود و پیامبر هم در آن شرایط مبعوث شده بود و فقط یک تغییر ساده ایجاد کرد به جهت این جنبه اصلاحگری و به خاطر شخصیت کاریزماتیکشان از او پذیرفتند. ⭕️ آیا رابطه عمل و باور چنین است؟ می شود هر باوری داشت ولی هیچ ارتباطی با عمل نداشته باشد؟ ⭕️ آیا بود و نبود حج برای باور های اسلامی فرقی ندارد؟ رابطه ای بین ظاهر و باطن وجود ندارد؟ آیا معنویتی که می گویید تنها رسالت پیامبر بود در عمل اقتضایی ندارد؟ تاثیری ندارد و از عمل این جهانی عبور نمی کند یا منهای عمل است؟ اگر می گذرد و اقتضای عمل می کند باید برایش توصیه ای شده باشد یا نه؟ برای عمل اجتماعی برای عمل سیاسی؟ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اصطلاح ترجیحی است که در ادامه به تفصیل پیرامون آن و تعاریفی که از آن صورت گرفته است، سخن خواهیم گفت در اینجا به اجمال اشاره میکنیم که منظور از علوم انسانی اسلامی ارائه یک مدل معرفتی در تولید است ، علوم انسانی اسلامی اشاره به یک نظریه در تولید علوم انسانی دارد که مدعی است از نظریه های موجود بهتر ، واقع بینانه تر ، صحیح تر ، راهگشاتر و کارآمدتر است این نظریه مدعی موجود در حوزه مطالعه کنش های انسانی است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 علوم انسانی در حقیقت نرم افزار تمدن و جامعه می باشد بنابر این اگر می خواهیم جامعه و تمدن رنگ اسلامی داشته باشد باید روح و نرم افزار آن هم اسلامی باشد . ⭕️ در این فضا اگر نقش آفرینی علوم انسانی را بخواهیم بررسی کنیم به اجمال اینگونه است: 🔻نخستین حلقه، انقلاب به معنای خاص آن در ایران عزیز به موفقیت رسید در این حلقه نقش بینش اسلامی کاملا مشخص است. انقلابیون با توجه به معارف اسلامی خسته نمی شدند و بسیار امیدوار بودند ولی در طرف مقابل چنین گمانی نبود و به هیچ عنوان فکر نمی کردند که اوضاع تغییر کند. جامعه شناسی غرب در امتحانی چنین بزرگ در ارائه تحلیل وامانده و مردود شد اما جامعه شناسی انقلابیون اصیل که در صدرشان امام بود یک بینش صحیح بود و واقعیت را می دید. 🔻در دومین حلقه با تدوین قانون اساسی و تصویب بعد از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب بر پاشد و نظامات اجتماعی و سیاسی و حقوقی هم بسته شد و نظامی کاملا نو بود وذتقلیدی از غرب و شرق در کار نبود تحت عنوان مردم سالاری دینی یا ولایت فقیه...در این فضا هم نقش علوم انسانی اسلامی در تهیه نظریه اجتماعی و سیاسی کاملا مشخص است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی» در سال ۱۲۸۹ در یزد زاده شد. دروس مقدماتی و زبان فرانسه را در یزد خواند. در ۱۳۰۵ به تهران رفت. در مدرسه سلطانی به تحصیل ادامه داد و سال ۱۳۰۷ از دیپلم گرفت و سال ۱۳۱۴ از دانشسرای عالی تربیت معلم لیسانس علوم تربیتی گرفت. وی نام خانوادگی خود را در سال ۱۳۱۸ به «» تغییر داد. ⭕️ او مدتی درس خواند و با آشنا شد. اندکی بعد در دانشسرا در رشته ادبی مدرک لیسانس دریافت نمود و ضمن اشتغال به تدریس، زبان‌های پهلوی و آلمانی را نیز آموخت. ⭕️ او بعد از جنگ دوم جهانی به فرانسه و آلمان رفت تا به تحصیل فلسفهٔ معاصر اروپایی به ویژه و فلسفه فیلسوف آلمانی بپردازد. او چهار سال در سوربون بود. او در این زمان به جای پی گرفتن برنامه اجباری درسی به مطالعه شخصی پرداخت، و پایان‌نامه خود را که با استادی در سوربون شروع کرده بود نیمه کاره رها کرد. سپس تصمیم گرفت برای مطالعه فلسفه به آلمان برود و چهار سال در هایدلبرگ بود که مشخص نیست در دانشگاه تحصیل کرد یا صرفاً مطالعه می‌کرد. در آنجا او با فلسفه و اندیشه مواجه شد. پس از سال‌ها اقامت در اروپا موفق به اخذ هیچ درجه تحصیلی نشد. ⭕️ در ادامه پیگیر ما باشید .... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #فردید برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 #سید_احمد با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی»
📌 شاگردان فردید 💢 شاگردان و هواداران تفكر فردیدی را می توان به چهار دسته تقسیم كرد: 🔻 نخستین دسته كسانی اند كه مهم ترین دغدغه ی آن ها شرح و بسط اندیشه ی فردید است. «سیدعباس معارف» و «محمد مددپور» برجسته ترین اندیشه ورزان این دسته هستند. 🔻دومین دسته ی شاگردان فردید برخلاف پذیرفتن كلیت تفكر فردید، زبان وی را برای تفكر و اندیشه نمی پسندند و تلاش دارند با زبان و فرایافته های علمی راهی را برای گونه یی از اندیشیدن و تفكر باز كنند. بی شک «رضا داوری اردكانی» از برجسته ترین و اثرگذارترین شاگردان فردید را می توان در این دسته جای داد. «بیژن عبدالكریمی» و «محمدرضا ریخته گران» نیز در این دسته قرار می گیرند. 🔻دسته ی سوم شاگردان فردید، كسانی اند كه گستره ی آگاهی های علمی و قدرت تفكر و شخصیت فردید در نظر آن ها از نادرترین شخصیت های فكری و فلسفی روزگار ماست. با این حال هیچ رسالتی در گسترش و رواج این تفكر در خود نمی بینند و گاهی هم بر پاره یی از اندیشه های فردید خرده می گیرند و به ویژه منتقد زمینه ی سیاسی تفكر وی هستند. شاید بتوان «جواد فریدزاده» و «ضیاء شهابی» را نماینده و نماد این خرده جریان دانست. 🔻دسته ی چهارم كسانی هستند كه روزی پای درس های فردید می نشستند اما امروز تبدیل به مخالفان وی شده اند. «داریوش شایگان» و «داریوش آشوری» را می توان در این دسته جای داد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 شاگردان فردید 💢 شاگردان و هواداران تفكر فردیدی را می توان به چهار دسته تقسیم كرد: 🔻 نخستین دسته
💢 بعضی افراد و جریان ها با اینکه شاگرد مستقیم جناب فردید نبوده اند ولی از ایشان تاثیر پذیرفته اند مثلاً فرهنگستان علوم اسلامی ، شهید آوینی ، استادطاهر زاده و ریز جریان های فرهنگی انقلابی . ⭕️ چنانچه استاد طاهرزاده ایشان را از راه های رجوع تفصیلی به امام خمینی معرفی می کنند: 🔻( از دلسوزان انقلاب تقاضا می‌کنم چنانچه می‌توان اندیشۀ آقای فردید را یکی از راه‌های رجوعِ تفصیلی به انقلاب اسلامی و امام(ره) دانست، درمقام یاران و یاوران انقلاب اسلامی تلاش کنند جریان‌های مخالفِ عبور انقلاب اسلامی از فرهنگ غرب، طوری جوّ را نسبت به ایشان مسموم ننمایند که نسل جدید از ارتباط با اندیشۀ ایشان محروم گردد.) ⭕️ ایشان در تاثر شهید آوینی از جناب فردید چنین بیان می کنند: 🔻( مسلّم مرحوم شهید آوینی فرزند امام و انقلاب اسلامی است ولی از آن جهت که انقلاب اسلامی تمدّنی مقابل تمدّن غرب است و زبان هایدگر و مرحوم فردید در راستای نقد غرب زبانی رسا و دقیق است، آوینی از این زبان و آن تفکّر استفاده‌ی خوبی کرده‌است و از این جهت تقابلی با مرحوم فردید نداشته‌است نه آن‌که سعی می‌کرده‌است با او ملاقاتی نداشته‌باشد. نگاه هایدگر و فردید در مورد غرب این است که غرب تماما یک فکر و یک فرهنگ است و جدا کردن غرب به خوبی و بدی از نظر آقایان یک نگاه انتزاعی است که با واقعیت غرب نمی‌خواند. البته این غیر از آن است که ما امروز وظیفه داریم غرب را بر اساس شرایط خود گزینش کنیم.) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
23.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را بر اساس فهم و تفسیر خاص خود به یكدیگر پیوند داده و آن ها را مبنای دیگر اندیشه هایش ساخته است. یكی از این خاستگاه ها عرفان اسلامی و به ویژه عرفان نظری «محی الدین ابن عربی» است. خاستگاه دیگر اندیشه های فردید، «مارتین هایدگر» فیلسوف نامدار آلمانی است. خاستگاه سوم نیز به نوعی جمع دو خاستگاه پیشین است كه توجه به ریشه شناسی (اتیمولوژی) كلمه ها دارد. ⭕️ در همین پیوند، عباس معارف از شاگردان وی نوشته است: «تفكر استاد سه مبدا داشت كه هر كس بدانها نزدیك گردد، به تفكر وی تقرب جسته است. این مبادی سه گانه بدین قرار است:1.حكمت انسی اسلامی 2.تفكر مارتین هایدگر 3.مبادی اسم شناسی.» لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌حكمت انسی و عرفان 💢 در زمینه ی اولویت دهی به استدلال یا شهود در فلسفه ی اسلامی سه دسته دیدگاه مطرح می شود؛ دسته ی اول فیلسوفان مشایی هستند كه نگرشی مبتنی بر حجت آوری و استدلال دارند؛ دسته ی دوم فلیسوفان اشراقی یا عرفا هستند كه شهود را ارجح می دانند و دسته ی سوم فیلسوفان صدرایی هستند كه به جمع بین كشف و شهود و استدلال معتقدند. ⭕️ یكی از تقسیم بندی های دیگری كه در این زمینه عنوان می شود، دو گونه ی علم «حصولی» و «حضوری» است. در واقع تفكر حصولی اكتسابی و خردپایه است اما تفكر حضوری بر كشف و فراتر رفتن از استدلال نظر دارد. ⭕️ با توجه به این تقسیم بندی ها علاقه مندی فردید به تفكر حضوری نزدیک است تا جایی كه وی همچون هایدگر با فلسفه مخالف و معتقد بود كه فیلسوفان به جای آن كه از اسرار ماهیات پرسش كنند از ماهیات پرسیده اند و كسانی هم كه پرسش فلسفی می كنند از عالم اسرار غافل هستند. ⭕️ فردید علم حصولی را زاده ی عقل «معاش اندیش» و علم حضوری را زاده ی عقل «معاد اندیش» می دانست. وی با آن كه نقش تفكر حصولی را در علوم تجربی و ریاضی انكار نمی كرد، اما در نقش ویژه یی برای تفكر حضوری قایل بود. بر همین اساس در نظرگاه فردید اگر اصحاب فلسفه و# علوم_انسانی به تفكر حضوری توجه داشته باشند می توانند راهی به مقصد پیدا كنند. ⭕️ وی همچنین به تصوف اسلامی اعتقاد راسخ داشت و تصوف را برتر از فلسفه و نزاع میان «حكمت انسی» و تصوف با فلسفه را دایمی می دانست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌تاریخ در اندیشه فردید 💢 در نظر فردید آدمی دو مشخصه ی مهم دارد؛ یكی و دیگری است. وی بر این نكته باور دارد كه تاریخمند بودن به مانند ناطق بودن و درک مفاهیم از ویژگی های جدایی ناپذیر آدمیان است. ⭕️ فردید با اخذ مفهوم «حوالت تاریخی» از مارتین هایدگر و پیوند دادن آن با تجلی اسماء الله در عرفان ابن عربی چیره دستانه وام گیری خود از اندیشه ی هایدگر را با اقتباس اش از قضا و قدر الهی و ادوار عرفانی پیوند می زند و به مفهوم پردازی های خاصی می رسد. ⭕️ فردید تاریخ را به پنج مرحله تقسیم می كند؛ مرحله ی اول «پریروز تاریخ» كه ظهور آدم و امت واحده است. مرحله ی دوم «دیروز تاریخ» یا دوره ی یونان باستان است. مرحله ی سوم«امروز تاریخ» یا رنسانس به بعد(غرب امروز) است. مرحله ی چهارم «فردای تاریخ» یا انتظار آماده گر برای امت واحده ی آینده است. مرحله ی پنجم نیز «پس فردای تاریخ» یا ایام الله است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌 غربزدگی 💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته ی مفهوم بود. وی از ضرورت رهایی از غرب سخن می گفت اما راهی منسجم برای نیل به آن ارایه نمی داد و فقط به تفكر و تذكر و تامل توصیه می كرد. ⭕️ در واقع غرب برای فردید معنای تاریخی دارد، نه جغرافیایی. وی از «مغرب خورشید حقیقت پریروز و طلوع مجدد حقیقت پس فردا» سخن می گفت. غرب از نظر فردید چیزی جز استیلا نبود. ⭕️ بر همین اساس وی شرق را پریروز تاریخ می دانست كه دوره ی امت واحده بوده است و در آن دوره افراد در قرب وجود ماوا داشتند، اما غرب دیروز و امروز را دوره ی نیست انگاری می نامد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 غربزدگی 💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته
⭕️ فردید غربزدگی را دارای شش مرتبه می دانست: 🔻مرتبه ی نخست «غرب زدگی مضاعف» است كه در این قسم غرب زدگی «حقیقت وجود» نیست انگاشته می شود و نفس بشر در برابر خدا و جهان اصالت می یابد كه این همان دوره ی غربزدگی و متافیزیك زدگی جدید است. 🔻مرتبه ی دوم «غرب زدگی غیر مضاعف» است كه حق، نیست انگاشته می شود و این را می توان برابر با عصر یونان و روم قرون وسطای مسیحیت و اسلامی دانست. 🔻 مرتبه ی سوم «غرب زدگی مركب» نام دارد و كسانی را در بر می گیرد كه نسبت به ماهیت نیست انگارانه ی خود غافل بوده و باخبر نیستند كه حق را نیست پنداشته و از آن رو گردانده اند. 🔻مرتبه ی چهارم «غرب زدگی بسیط» است و افرادی را در بر می گیرد كه خودآگاهی تاریخی نسبت به نیست انگاشتن حق پیدا كرده اند. 🔻مرتبه ی پنجم «غرب زدگی ایجابی» است كه غرب زدگان بر موضوعیت نفسانی اصرار دارند. 🔻مرتبه ی ششم «غرب زدگی سلبی» است كه افراد در عین نیست انگاری در پی آن هستند كه از این «حوالت تاریخی» بگذرند و این همان تفكر آماده گر از نوع هایدگری است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 جریان شناسی 💢 استاد بخاطر زنده بودن در بدنه اجتماعی و فرهنگی به جریانشناسی این گروه می پردازد . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فردید مهم است چون اندیشه او زنده است! 💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند ایشان را معرفی کنند و گروه دیگر او را یک هایدگر اندیش خوب جلوه می دهند و گروهی که در میان متاثران ایشان محل بحث ماست آغشته سازان معارف اصیل انقلاب اسلامی به اندیشه هایدگری محی الدینی ایشان می باشند. لینک ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 فردید مهم است چون اندیشه او زنده است! 💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر مع
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را معرفی کنند و گروه دیگر او را یک هایدگر اندیش خوب جلوه می دهند و گروهی که در میان متاثران ایشان محل بحث ماست آغشته سازان معارف اصیل انقلاب اسلامی ذیل اندیشه هایدگری محی الدینی ایشان می باشند. ⭕️ در میان متفکران معاصر ایران ، جناب فردید جزء معدود افرادی است که راهی برای فکر کردن و نظر انداختن از موضع علوم انسانی باز نموده است که بخواهد از این طریق به معنای حقیقی از سیطره غرب رها شوند. ⭕️ از دگر سو همانگونه که اشاره شد ایشان بین هایدگر و شیخ اکبر محی الدین (ره) خواستار جمع هستند و سعی دارند با این رویکرد به تحلیل بزرگترین پدیده ی اجتماعی زمانه خود یعنی انقلاب اسلامی بپردازند. ⭕️ مولفه های مهم اندیشه او از حیث عنوان ولی با پایگاه فکری متفاوت نزدیک مولفه های امام خمینی _ رهبر انقلاب اسلامی _می شود و این محل لیز خوردن جریان انقلاب اسلامی به اندیشه فردید می باشد! ⭕️ همانگونه بر همگان آشکار است امام خمینی (ره) برخواسته از زیست بوم خود به طرح مولفه های مختلف پرداخته و سعی داشته اند قدرت هاضمه این سنت را نیز بازسازی نمایند بر خلاف جناب فردید که با محوریت هایدگر که خود ریشه در رویکرد معرفتی روشنگری و اومانیستی دارد _با قرائت غیر معنویت گرا و غیر ایرانی از هایدگر_ به طرح مولفه ها می پردازند و از این رو از امام خمینی فاصله می گیرند و نمی توانند راه رجوع به ایشان باشند که هیچ نسبتی با افکار فردید ندارد! ⭕️ با این شباهت های عنوانی نه معنونی موجود در مولفه ها برای انقلابیون امر مشتبه شده و تا حدودی‌ جنبه معارفی انقلاب اسلامی را به اندیشه ایشان آغشته کرده اند و این بیان دلیل بر این نیست که جریان فکری ایشان نباید را تحلیل کنند بلکه در صدد است متذکر شود که معارف انقلاب اسلامی علی الخصوص تئوریسین های آن نسبتی با جناب فردید ندارند. ⭕️ شاید اشکال شود که می توان مطالب جناب هایدگر را در سنت خودمان باز بینی نماییم و از این اندیشه در رها سازی خودمان از چنگال غرب استفاده کنیم در جواب باید گفت به نظر می رسد که اندیشه جناب هایدگر می تواند فقط برای اندیشمندان مسلمان مسئله سازی نماید ولی خود این مسئله باید باز خوانی شود! ⭕️ چرا که مسئله ها مثل روش ها تا حدودی ریشه در نوع مبادی ، فرهنگ و تاریخ اندیشمند دارد لذا نمی تواند اکثر مواقع مسئله ساز نیز باشد و اگر هم بتوانیم این تاثیر و تاثر ها را قبول کنیم در کل باید نتیجه هضم شده توسط مبانی هستی و معرفت شناختی غیر نسبی تحویل داده شود که این در ادبیات مرحوم فردید دید نمی شود. ⭕️ جناب فردید همانگونه که در کانتکس متفاوت از جناب هایدگر سعی دارند از ظهور الفاظ ایشان عبور کرده و هایدگری جدید برای آکادمیک ایرانی معرفی نمایند که هایدگر اندیشان این قرائت را آغشته به معنویت شرقی می دانند . ⭕️ در طرف مقابل نیز سعی دارند محی الدین ابن عربی را نیز جدا از کانتکس آن فهم کنند لذا فهم و امتداد ایشان از این دو نفر محل مناقشه است! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟! 💢 فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 15 دی ماه 1366، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تاسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. در ابتدا 15 نفر از ممتازترین دانشمندان رشته های مختلف کشور به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم انتخاب شدند. فرهنگستان فعالیت خود را در سال 1369 رسماً آغاز کرد. آقای دکتر علی شریعتمداری اولین رئیس فرهنگستان بود که تا سال 1377 ریاست فرهنگستان را به عهده داشت. پس از پایان مدیریت آقای دکتر شریعتمداری در سال 1377، مجمع عمومی فرهنگستان آقای را به عنوان رئیس فرهنگستان انتخاب و به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد و رئیس جمهور ایشان را به سمت رئیس فرهنگستان علوم منصوب نمود. ⭕️ و از این رو مشخص می شود که یکی از ارگان های مهم علمی جمهوری اسلامی رنگ فردیدی دارد لذا این ارگان نمی تواند علم هم سنخ با انقلاب اسلامی به ارمغان بیاورد چرا که بر خلاف ادعا روشنفکران و روشنگران ما معتقدیم انقلاب اسلامی بر خواسته از سنت ایرانی اسلامی می باشد. ⭕️ اگر چه در کتاب جدید _ نقد فرهنگ توسعه نیافتگی _ آقای داوری اردکانی رگه هایی از عبور و هضم شدگی در نکته مقابل اندیشه جناب فردید وجود دارد که آسیب را دو چندان می کند! ⚠️ لطفاً این پیام را در طول پیام های دیگر بخوانید نه مستقلاً لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟! 💢 سید منیرالدین هاشمی در سال ۱۳۵۹ دفتر مجامع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی را بنیان نهاد تا به تولید مقدمات علوم اسلامی بپردازند. او در نهایت موفق شد در پایان دهه ۶۰ اندیشه فلسفی جدیدی با عنوان «فلسفه نظام ولایت» بر مبنای اصالت فاعلیت بنیان نهد و تا اسفند ۱۳۷۹ که در سن ۵۵ سالگی درگذشت، نیز گام ضروری دوم اندیشه خود، یعنی بنیانگذاری روشهایی برای تولید علم (حجیت، معادله، مدل) بر اساس این فلسفه جدید التاسیس را به سرانجام برساند و بعد از ایشان مسئولیت این نهاد به عهده سید محمد مهدی میرباقری بوده است. ⭕️ این نهاد با اینکه منکر تاثر از جناب فردید می باشد ولی در مسیر تحول و غرب ستیزی بی نصیب از اندیشه او نبوده است! ⭕️ فرهنگستان علوم اسلامی وجه تمایز بسیاری از اندیشه ی فردید دارد ولی در تحلیل های خود از غرب و تکنولوژی از اندیشه ی فردید هم استفاده کرده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b