مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ رویکرد دوم: متفکرین صاحب این رویکرد و منظر شروع کار را از علوم انسانی می دانند به صورتی که باید
⭕️ رویکرد چهارم:
رویکرد چهارم نظریه ایست که خلاف این سه رویکرد ذکر شده یک ستیز و تضاد با تمدن غرب و کل دستگاه علوم انسانی غربی دارد و هم یک رویکرد انتقادی جدی به علوم اسلامی دارد . مدعیان این ایده معتقدند که علم خاصیت کشفی و واقع نمایی ندارد . در این نظریه که بنیاد آن یک نگاه برساختی و اراده گرایانه از علم است، علم تابع و برساخته حب و بغض هاست و حیثیت کاشفیت و نفس الامری ندارد. هر کس در هر دستگاه حبی و بغضی که قرار داشته باشد علم متناسب با آن را ایجاد خواهد کرد. بنابراین این جریان فکری میگوید که علوم تابع اراده ها هستند و ما دو دستگاه اراده در این جهان داریم یک دستگاه ارادی ولایی و الهی و یک دستگاه ارادی طاغوتی. علم نیز از این دستگاه تبعیت می کند و علم دو دسته می شود : علم اهل بیتی و علم شیطانی. در نتیجه هر علمی که در غرب یا در میان غیر شیعه اثنا عشری باشد شیطانی و باطل بوده و صفر تا صدش برای توسعه ولایت شیطان است و هیچ امکان گزینش و تفکیک صحیح از ناصحیح در آن وجود ندارد .حتی علومی که در دوره #تمدن_اسلامی ایجاد شده هم چون ولایت و حکومت، طاغوتی بوده، علوم تولید شده در این دوران غیر از آن مواردی که از روایات اهل بیت استفاده شده ،باطل و شیطانی است.فلسفه و اخلاق و اصول و عرفان همه شیطانی است ، فلسفه شیطانی است چون عباسی ها ترجمه کرده اند و ساخته ی دست یونانی ها بوده است،اصول را هم اهل سنت ایجاد کرده بودند به عقیده این جریان تنها علم صحیح فقط #فقه است آنهم آنجایی که روایات است و اصول به آن نیامیخته است.
🔻البته این حرفها را اخیرا در مجامع عمومی صریح بیان نمی کنند و در لفافه کلماتی مثل تغییر منطق حجیت علم اصول ،تولید اصول فقه حکومتی، فلسفه شدن استفاده میکنند .
🔻می گویند فلسفه کنونی کارآمد نیست. اصول فقه فعلی توانمند نیست. کلام کارآمد نیست. منطق همه این علوم باید از نو تاسیس شود. این نگاه می خواهد علوم را از صفر تاسیس کند تا زمینه علوم انسانی اسلامی را ایجاد کنند. این نگاه دست ما را از استفاده تراث اسلامی و علوم انسانی غربی کوتاه می کند ولی با این وجود شاید بتوان گفت که بیشترین استفاده از غرب و متفکرین غربی در نظریات و ایده ها را همین جریان کرده اند.
🔻مدعیان و قائلین به این ایده فرهنگستان علوم و آقای میرباقری می باشند که یک چنین نگاهی را ترویج می کنند و صد البته که نقد ما به حسن فعلی این جریان است و گرنه در حسن فاعلی قضاوتی نمی توانیم بکنیم.
🔻نکته آخر: همه این جریانات، استدلال ها و بررسی های خاص خود را می طلبد که به تفصیل بیشتری نیاز دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 نقدی بر ایده «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» دکتر سیدجواد طباطبایی در تحلیل وقایع اخیر ایران
💢 ضمن احترام به شخصیت علمی و تلاشهای نظری دکتر سید جواد طباطبایی، میکوشم در خصوص اظهارات ایشان پیرامون وقایع و ناآرامیهای اخیر و طرح ایده «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» نکاتی را طرحکنم:
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نقدی بر ایده «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» دکتر سیدجواد طباطبایی در تحلیل وقایع اخیر ایران 💢 ضمن
⭕️ به نظر میرسد که مواجهه دکتر طباطبایی با سنت تاریخی ما بیش از آنکه مواجههای فلسفی باشد، مواجههای ایدئولوژیک است. ایشان در واقع تجدد و عقل مدرن را مطلق میکنند و از چشمانداز خرد یونانی، تجدد و مدرنیته به جامعه و تاریخ ما مینگرند و هر آنچه که ما را به تجدد نزدیککند از عوامل رشد و بالندگی تاریخ ما و هرآنچه که ما را از تجدد دور کند، عامل انحطاط ما میدانند. در واقع دکتر طباطبایی، به منطق شرقشناسان تن دادهاند، و نگاهشان اروپامحور است و به همین دلیل، علیرغم احترامی که برای تلاشهای سترگ ایشان قائلم، لیکن باید اظهار کنم که ایشان نمیتوانند تاریخ ما را به درستی مفهومسازی کرده و به درستی به سرشت خرد ایرانی نزدیک شوند. در این راستا، ایشان تمام مؤلفههایی که قوامبخش هویت و خرد ایرانی است، اعم از تفسیر معنوی از جهان، عرفان و خرد دینی ایرانی، را عامل انحطاط تلقی میکنند. دکتر طباطبایی اصلاً نتوانستهاند به این حقیقت نزدیکشوند که ایران یکی از کانونهای معنوی جهان است. درواقع، اگر این خرد معنوی را از ایران حذفکنیم، چیزی از ایرانیت باقی نمیماند. به دلیلِ همین نادیدهگرفتن خرد و هویت خاص و معنوی ایرانی است که ایشان سرمایههای بزرگ فرهنگی و اجتماعیایی چون #شریعتی یا #فردید یا فهم اندیشمندانی چون هانری کربن از ایران به منزلۀ یک سنت عظیم تاریخی و نوعی انتولوژی را، به تبع پوپولیسم حاکم بر جامعه، مورد سختترین و تلخترین حملات قرار میدهند. به نظر من، بیتردید، کربن، شریعتی و فردید، علیرغم انتقادات بسیاری که احیاناً میتوان به آنها داشت، ایران را به عنوان یکی از بزرگترین کانونهای معنوی جهان درککرده، به خرد و امر ایرانی نزدیکترند.
⭕️ متاسفانه نگاه تجددمآبانه، شرقشناسانه، و منطق اروپاسالارانۀ دکتر طباطبایی عزیز خود را در تحلیل مسائل اخیر نیز نشان داد. من میتوانم با آقای دکتر طباطبایی همسو و همدل باشم که جامعه جدیدی در ایران در حال شکلگیری است و ایران جدیدی متولد شدهاست. اما به گمانم ما با دومین شکاف تمدنی خودمان مواجه شدهایم بدین معنا که اگر با رویارویی با مدرنیته در صدر تاریخ مشروطه و قبل از آن وجدان اجتماعیـتاریخی ما شکاف برداشت و برج و باروهای قلعه ایمان سنتی برسر سوبژه مدرن نوظهور ایرانی ویران شد، امروز با ظهور جهان پسامدرن، ما با دومین شکاف تمدنیمان مواجه هستیم و همگام با نسلهای جدید دومین شکاف و گسست تاریخی و تمدنیمان از میراث، سنت، زیستجهان سنتی و هویت ملی و تاریخیمان تجربهمیشود. البته ما امروز فقط شاهد نوعی شکاف و گسست تاریخی نیستیم، بلکه نوعی خشم، کینه، نفرت و طغیان نسبت به هویت اجتماعیـتاریخی و میراث و مآثر ما ظهور یافته است. با انقلاب سال ۱۳۵۷، که قرار بود نوعی بازگشت به خویش صورت گیرد، متأسفانه به دلیل بسیاری عوامل داخلی همچون حاکمیت فرهنگ جهل و ظاهرپرستی مذهبی، انحصارگرایی دینی و تفسیر ایدئولوژیک از دین در قرائتهای رسمی از امر دینی، تجسم مادی بخشیدن به ارزشهای بزرگ باطنی و معنوی و عدم درک حقیقت خرد ایرانی و همسوییهای این عوامل بومی با عوامل جهانیای چون ظهور جهان پسامدرن، بسط سوبژکتیویسم متافیزیکی و دومین انقلاب صنعتی، یعنی تحولات در فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و شکلگیری شبکههای جهانی شاهد بروز نوعی خودزنی و خشم و نفرت نسبت به هر آن چیزی هستیم که متعلق به خودمان است، خشم و نفرتی که به لحاظ اجتماعی و روانشناختی کاملاً قابل فهم است لیکن به لحاظ متافیزیکی و تاریخی بههیچوجه قابل تأیید نیست.
⭕️ در همینجا، باید متذکر شوم که هیچ یک از جریانات فکری و اجتماعی ما، اعم از حوزههای علمیه، گفتمان انقلاب، حاکمیت سیاسی و نیز دانشگاهها، روشنفکران و اپوزیسیون ما از جمله خود دکتر طباطبایی و اندیشههای ایشان به هیچ وجه آمادگی مواجهه با بحرانهای ایران جدید را نداشته و نداریم. متأسفانه، اپوزیسیون ما و اکثر قریب به اتفاق روشنفکران از جمله آقای دکتر سیدجواد طباطباییِ بزرگ نیز، که همواره کوشیدهاند بر خلاف روشنفکران، مواجههای فلسفی با مسائل داشته، از رویکردهای سطحی و ایدئولوژیک فاصله گیرند، اسیر مواجههای احساسی و ایدئولوژیک با جامعه ایران شده، به تمامی به فراواقعیت (hyper-reality) در معنای بودریاری کلمه تن داده، تسلیم برساختهای رسانهای دستگاه امپراطوریهای دروغ وابسته به نظام سلطۀ جهانی شدند.
⭕️ دکتر طباطبایی عزیز، دراین چند دهه فعالیتهای علمی و نظریشان، همچون بسیاری از روشنفکران و نیروهای اپوزیسیون ما، هیچ گاه چشمانشان به واقعیت نیهیلیسم دوران جدید گشودهنشد و بالطبع در حوادث اخیر نیز نتوانستند بسط نهیلیسم را در سطح جهانی و ملی ببینند.
⭕️ آیا من خواهان دفاع و توجیه وضعیت موجود کشور هستم؟ بههیچوجه! بههیچوجه! بههیچوجه!
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ به نظر میرسد که مواجهه دکتر طباطبایی با سنت تاریخی ما بیش از آنکه مواجههای فلسفی باشد، مواجهها
⭕️ به اعتقاد من، ما اسیر دو گونه نیهیلیسم هستیم: نیهیلیسم تئولوژیک که زمینهساز بسط و طغیان نیهیلیسم مدرن شدهاست و شریعتی چه زیبا دریافت که همواره «استحمار کهنه زمینهساز رشد و گسترش استحمار نو شدهاست». لذا جامعه امروز ما اسیر یک دوقطبی و درگیر نزاع میان دو گونه نیهیلیسم سنتی و مدرن است و هیچیک از این دو قطب نمیتواند رهگشای بنبستهای کنونی جامعه ما و پاسخگوی بحرانهایی باشد که ایرانِجدید با آنها مواجهخواهدبود.
⭕️ دکتر سیدجواد طباطبایی تحت تأثیر فضاهای رسانهای، شرایط ایران را شرایط انقلابی دیدند، غافل از اینکه اولاً، پدیدار انقلاب، پدیداری قرن هجدهمی، نوزدهمی و تا سه ربع اول قرن بیستمی بود و در روزگار ما و در قرن بیستویکم، پدیدار انقلاب از قاموس فرهنگ بشری پاک شدهاست. انقلاب پدیدهای متعلق به دوران مدرنیته متقدم است و ما امروز در دوران مدرنیته متأخر (جهان پساصنعتی و پسامدرن) بسر میبریم و متأسفانه اکثر روشنفکران، اپوزیسیون و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، هنوز در فضای دوران مدرنیتۀ متقدم نفس میکشند، بیخبر از آنکه احکام و قواعد بازی تغییراتی اساسی یافته است. در روزگار ما، به خصوص با قدرت فوقالعاده یافتن ارتشهای جهان به واسطۀ تکنولوژیهای جدید و نیز به دلیل بسط فردگرایی و اتمیزه شدن انسانها و فروپاشی نظامهای ارزشی و ایدئولوژیک، پدیدار انقلاب اساساً و علی الاصول امکانپذیر نیست.
⭕️ حتی اگر با این مقدمه نیز موافق نباشیم و پدیدار انقلاب را امکانپذیر بدانیم شرایط کنونی ایران، شرایط انقلابی نیست و آنچه که در فضای مجازی و شبکههایی همچون ایران اینترنشنال، بی بی سی، من و تو و امثالهم به نمایش گذاشتهشد و متأسفانه، دکتر طباطبایی بزرگ نیز اسیر این فضا شدند، صرفاً برساختی رسانهای بود. نمیخواهم بگویم که اعتراضات ریشههای داخلی نداشت یا ما مسائل و بحرانهای داخلی و لذا اعتراضات و مطالبات داخلی نداریم یا نمیخواهم اعتراضات را همچون حاکمیت سیاسی به منزلۀ اغتشاشات جلوه دهم، اما اینکه شرایط کنونی کشور را شرایطی انقلاب بدانیم، اشتباه بزرگی است.
⭕️ نکتۀ انتقادی دیگرم، به استادم، دکتر طباطبایی گرانمایه، در مقام اندیشمندی که همواره به امر ملی و اندیشه ایرانشهری اندیشیده و میاندیشند، این است: آیا ایشان هرگز به بحران و مصیبتهای حاصل از خلأ قدرت اندیشیدهاند؟ آیا ایشان برای حاکمیت سیاسی کنونی آلترناتیوی قابل اعتماد و واقعی می-شناسند که کشور را از بحران خلأ قدرت به سلامت برهاند؟ آیا ایشان نیز همچون برخی از عوام به مجاهدین خلق امید بستهاند یا خواهان دادن وکالت به شاهزاده رضاپهلوی هستند؟! آیا در حال حاضر جز گفتمان انقلاب و نیروهای وابسته به آن قدرت دیگری در کشور وجود دارد که بتواند از امر ملی دفاعکند؟ هر چند این سخن به معنای تائید تمام مواضع گفتمان انقلاب در همه عرصهها به خصوص در عرصه داخلی نیست. من بارها فریاد زدهام که گفتمان انقلاب در سطح بینالمللی یک شاهکار خلقکرد اما در سطح داخلی به دلیل عدم درک سوبژه مدرن و مواجهۀ درست با آن فاجعه آفرید.
⭕️ در همینجا، به همۀ دوستداران و حامیان گفتمان انقلاب صراحتاً و بیپیرایه میگویم ما با خطرات بسیار زیادی مواجه هستیم و امنیت ملی ما در خطر است و چنانچه آنان نخواهند به انتقادات دردمندانه و مشفقانۀ نیروهای ملی گوش فرا دهند، بیتردید ما با یک فاجعه بزرگ ملی، یعنی شکست در برابر غرب و تن دادن به همه نتایج و پیامدهای ظالمانۀ آن مواجه خواهیمبود. اما از این سو نیز، درخواست من از همه نیروهای اپوزیسیون، روشنفکران و حتی بزرگمردی چون دکتر طباطبایی این است که به پیچیدگی شرایط تاریخی توجه داشتهباشند و مسائل کشور را تقلیلگرایانه ساده نکنند و تصور نکنند که اگر کشور ما به سوی قدرتهای بزرگ جهانی دست دوستی درازکند آنها نیز به گرمی دستان ما را خواهند فشرد و آزادی و توسعه و رفاه را برای ملت ما به ارمغان خواهند آورد. آقای دکتر طباطبایی بیش از بسیاری از دیگر روشنفکران، با تاریخ سه قرن اخیر ایران آشنا هستند و به خوبی میدانند که قدرتهای بزرگ جهانی با مردم ما چه کردهاند و چگونه همواره سرنوشت مردم و منافع ملی ما را قربانی مطامع نامشروع خود کرده، با همین امپراطوری رسانههایشان همواره و همچون تجربیات گذشته، در جهت منافع خودشان و به هزینۀ قربانی کردن منافع ملی ما، به حرکت اجتماعی و تاریخی مردم ما جهت بخشیدهاند؛ و مردم ما نیز چه سهل و ساده همواره به دلیل سیطره فضای احساسی و عاطفی، چه در گذشته و چه در زمان حال، اسیر فضاسازیهای رسانهای شدهاند. لذا،از ایشان و همۀ روشنفکران اصیل ایران انتظار دارم که در زمین سلطهگران جهانی و نابودکنندگان زندگی نسلهای متعدد مردممان بازینکنند.
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ به اعتقاد من، ما اسیر دو گونه نیهیلیسم هستیم: نیهیلیسم تئولوژیک که زمینهساز بسط و طغیان نیهیلیسم
⭕️ جوانان معترض ما بیش از اینکه وجه ایجابی داشتهباشند، وجه سلبی دارند، این وجه سلبیت و نفی وضع موجود، که از ویژگیهای جهانی روزگار ما است، نشان دهندۀ وجود دردها، رنجها و بحرانهای بزرگی است که در جامعه وجوددارد، لذا، به اعتبار اعتراض به این دردها و نابسامانیها من در کنار جوانان و با آنها همدل هستم و من هم همچون آنان نسبت به جامعه خودم فریاد اعتراض دارم اما در خصوص اینکه «راه ایجابی چیست؟» فکر میکنم که باید قدری صبورانهتر، منطقیتر و رهگشاتر عملکنیم. ما با یک معادلۀ چند مجهوله مواجهیم و گلهمندی من از روشنفکران و جوانان و از جمله از نازنینانی همچون دکتر طباطبایی این است که درک کنند که هیچگونه آلترناتیو ساختاریای برای وضعیت موجود وجود ندارد و انقلاب سیاسی برای این جامعه سم است. ما نیازمند انقلابی ساختاری هستیم اما تحقق این انقلاب ساختاری به هیچ وجه از رهگذر انقلاب سیاسی محقق نمیشود. امروز «تغییر» به «خواستی ملی» تبدیل شده است و برداشتن گام دوم انقلاب در مسیر تحقق این خواست ملی امکانپذیر است و چنانچه گفتمان انقلاب بخواهد در برابر این خواست مقاومت کند، تمام ارزشهای بزرگی را که تاکنون خلق کرده است، از دست خواهد داد و زمینههای بیشتر درغلتیدن بخشی از جامعه به سوی زمین بازی غرب را فراهم خواهد آورد. بیتردید نیروهای ملیایی چون دکتر سیدجواد طباطبایی، در قیاس با قدرتهای بیرحم و جنایتکار جهانی و منطقهای، نسبت به کشور، انقلاب و منافع ملی ما بسیار دلسوزتر و همسوتر هستند. آرزومندم با تشکیل جبهۀ واحدی از همۀ نیروهای صادق و اصیل گفتمان انقلاب و نیروهای ملی بتوانیم از این کشور عزیز و منافع ملی آن در این برهۀ خطرناک دفاع کرده، از تگناهای تاریخی آن به سلامت و با هزینههایی کمتر عبور کنیم.
⭕️ استاد #بیژن_عبدالکریمی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 «ایران»؛ مسئله یا مشکل؟
💢 سیدجواد طباطبایی، در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
⭕️ تألیفات بسیار او که حول ایده ایرانشهری شکل گرفته بود، همواره گامی مهم برای پژوهش درباره اندیشه سیاسی و تاریخ فکر ایرانی بود.
⭕️ سخنانی که از ایشان در گفتوگویی که سالها پیش با آقای حسین کچویان داشت، میشنوید چکیدهای از ایده او درباره «ایران»است.
🔻 اینکه ایران، از نظر او بیش از آنکه «مسئله» باشد، «مشکل» است.
🔻 اینکه ما چگونه توانستهایم در میان این جغرافیا و تاریخ، با همه تفاوتهایمان در قومیتها، خود را «ملت» بدانیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 «ملیت» یا «دیانت»؟
💢 سال ۹۲ فصلنامه روایت میزبان گفتوگویی بود با موضوع: «خاستگاه #ناسیونالیسم_ایرانی»، بین سید #جواد_طباطبایی و آقای#حسین_کچویان که حواشی زیادی را حول آن گفتگو ایجاد کرد.
⭕️ پس از انتشار گفتوگو آقای طباطبایی گفت؛ در این گفتگو که به وقت تلف کردنش نمیارزید کچویان او را به محورقرادادن مفهوم ملیت سوق می دهد.
⭕️ آقای کچویان نیز در گفتوگویی که مدتی بعد در برنامه دریچه سیمافکر داشت، طباطبایی را به نپذیرفتن نتیجه منطقی بحث به دلیل تبعات سیاسی متهم میکند.
⭕️ این گفتگو شاید یکی از جدیترین بحثهایی بود که علاوه بر پرداختن به مسئله مهم «هویت ایرانی» ، افکار آقای طباطبایی به چالش کشیده میشد. در این گفتگو دکتر طباطبایی چهار عنصر هویت ایرانی؛ یعنی اسلام، ایرانیبودن، سنت عقلی یونانی و نیز تجدد را برمیشمرد و میگوید تعادل این چهار عنصر قوام هویت ایرانی ما را ساخته است و یکی را نمیتوان به نفع دیگری مصادره کرد.
⭕️ آقای کچویان اما معتقد است عنصر «دین» تمام حرکتهای ایرانیان را جهت داده و هرجا این عنصر از آنها جدا شده، فروریختهاند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
خاستگاه_ناسیونالیسم_ایرانی1.mp3
13.15M
📌 مناظره
💢 موضوع | خواستگاه #ناسیونالیسم_ایرانی
⭕️ گفتگوی #حسین_کچوئیان و #جواد_طباطبایی درباره #هویت_ایرانی و پروژه #ایرانشهری
⭕️ ما باید به اکنونیت و لحظه اثرگذاری ایران در مواجهه با دوستان و دشمنانش، موفقیتها و شکستهایش، و موقعیتی که در جهان پیرامونش دارد توجه اساسی کنیم و با این توجه به فهمی از ایران برسیم. چه بسا ما با تقسیمبندیهای هویتیِ رایج که ایران را به مثابه تکههایی از مکتبهای گوناگون صورتبندی میکند، از ایرانی که حقیقتا صاحب اثر است و خود را در موقعیت امروزینش میشناساند غافل شویم.
⭕️ #ناسیونالیسم مسئلهای نه برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایرانی، بلکه حاصل مواجهه متجددانه با تاریخ ایران است. از نظر دکتر کچویان، در تاریخ معاصر ایران و از زمان مواجهه ما با غرب، همه کسانی که بهنوعی دل در گرو تجدد داشته و لذا برای خود جایی در سامان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران پیدا نمیکردند، به ناسیونالیسم پناه بردند. بنابراین، ناسیونالیسم ایدئولوژی مدرنی است که با نگرشی تجددی به تاریخ ایران، نقش محوری در هویتیابی #تجددگرایان_ایرانی داشته است.
⭕️ از کانال @Taammolat74
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نقدی بر ایده «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» دکتر سیدجواد طباطبایی در تحلیل وقایع اخیر ایران 💢 ضمن
📌 سخنرانی
💢 موضوع | ایرانشهری، اندیشهای محافظهكارانه
⭕️ سخنرانی در جلسه پایان نامه «نقدی بر اندیشه محافظه كاری در ایران، با تاكید بر اندیشه جواد طباطبایی»
دانشكده علوم اجتماعی تهران
آقای یوسف اباذری
⏰ مهرماه 1397
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
@SocioMedia_نقد_بر_اندیشه_های_طباطبایی.mp3
7.04M
📌 سخنرانی
💢 موضوع | #ایرانشهری، اندیشهای محافظهكارانه
🔻 ایشان با ترسیم خط پیوندی كه جریان اعتدال را به اندیشه ایرانشهری وصل میكند به نقد اجتماعی اندیشه طباطبایی پرداخت و بیان داشت كه اساس پیوند این دو اندیشه در منطق مواجهه یكسان آنها با نظم سیاسی اجتماعی نهفته است.
🔻آقای#اباذری نیز به نقش آقای #محمد_قوچانی و نشریات او در هژمونیک كردن ایده #بازار_آزاد در ایران اشاره كرد و گسترش ایده #ایرانشهری در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست كه نشریات قوچانی در اختیار آقای#جواد_طباطبایی قرار دادهاند.
🔻 او با تاكید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژیهای شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژیها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فكری این دو نحله در ایران دانست.
🔻آقای اباذری همچنین ایرانشهری و #باستانگرایی رایج را تفكراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایرانپرستی بعد از مشروطیت دانست كه نمود سیاسی آن احزاب سومكا و پانایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود كه سركار استوارها بالای سر خود آویزان میكردند.
⭕️ از کانال @Taammolat74
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تقطیع تاریخ علوم انسانی غرب
💢 اینکه در #ایران_عزیز عده ای توهم دارند که تاریخ علوم انسانی مختص به دوره تجربه گرایی محض است امری کاملا غیر مطابق با واقع می باشد!
⭕️ تجربه با اینکه از قرن ۱۳ تنها معیار داوری بوده است ولی معیار و عوارض دیگری هم بر علم تاثیر گذار قلمداد شده اند ، مثلا در دوره ای توسط جناب دیلتای و وبر ، #انسانیت که یک مولفه غیر تجربی می باشد تحت عنوان معرفت در مقابل علم قرار داده می شود که وجه تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی بوده است.
⭕️ اما بر اساس تعریفی که کنت به عنوان تجربه گرای محض از علم و علوم انسانی دارد، ما نمیتوانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؛ چون علم روشی واحد و جهانی دارد و علوم انسانی نیز از این قاعده مستثنا نیست. ولی بر اساس رویکرد دیلتای و وبر چنین نمی باشد!
⭕️ بر اساس تلقی وبری و دیلتای از علوم انسانی، اسلامی بودن علوم انسانی را از دو جهت میتوان بررسی کرد: روش و موضوع.
🔻به حسب روش، همان گونه که نمیتوانیم علوم طبیعی دینی و غیر دینی داشته باشیم، علوم انسانی دینی و غیر دینی هم نمیتوانیم داشته باشیم. روش علمی، تجربی و آزمونپذیر است و از این جهت، متصف به دینی و غیر دینی نمیشود.
🔻 اما به حسب موضوع، میتوان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت؛ زیرا انسانیات که موضوع علوم انسانی است، میتواند اسلامی و غیر اسلامی باشد. با این معیار، علوم انسانی اسلامی، علومی است که موضوعش جهان اسلام و یا مسلمانان است و رفتار مسلمانان را مطالعه میکند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 تقطیع تاریخ علوم انسانی غرب 💢 اینکه در #ایران_عزیز عده ای توهم دارند که تاریخ علوم انسانی مختص به
⭕️ از آنجا که در تلقی پوزیتیویستی، علم به معرفت آزمونپذیر محدود است، مفاهیم و قضایای بنیادی در خارج از قلمرو علم قرار میگیرند و به انسانیات، باورهای اجتماعی و باورهای جامعه علمی ارجاع داده میشوند.
⭕️ در نتیجه علم هویت و تعریف خود را از حوزه فرهنگ و قلمرو معرفتهای غیر علمی میگیرد. در این صورت، چون علم نمیتواند از مفاهیم، مبانی و مبادی خود (که گاه با عنوان «پارادایمهای علمی» از آنها یاد میشود) دفاع علمی کند، هویت مستقل خود را از دست میدهد. با این اتفاق، دیگر علم حوزه مستقلی از حوزه #فرهنگ نخواهد بود و اگر فرهنگ بشری و خصوصاً فرهنگ جامعه علمی عوض شود، پارادایم علم تغییر میکند.
⭕️ با استفاده از همین مطلب، علم را نیز به معرفتهایی که بر اساس نگاه پوزیتویستی غیر علمی بودند، ملحق کردند!!
⭕️ تلقی مابعدتجربی و پسامدرن از علم، ظرفیت و فرصت جدیدی برای علوم انسانی اسلامی پدید آورد. در این تلقی، علوم انسانی اسلامی علمی است که به حسب سوژه و حتی به حسب تعریف، ساختار و هویت علم، متأثر از باورها و عقاید اسلامی است.
⭕️ در این تلقی، علوم انسانی اسلامی در ذیل علم اسلامی قرار میگیرد. علم اسلامی دانشی است که پارادایم، اصول موضوعه و مفاهیم پایهای خود را از قلمرو باورها، ارزشها و مبانی هستی شناختی اسلامی اخذ میکند. به بیان دیگر، علم اسلامی معنایی از علم است که در درون فرهنگ و تاریخ اسلامی شکلگرفته است؛ اعم از آنکه موضوع آن امر طبیعی و یا امور انسانی باشد.
⭕️ در این رویکرد، عقاید، باورها و ارزشهای دینی همانند اساطیر، ایدئولوژیها و دیگر معرفتهای غیر علمی، برساختههای فرهنگی و تاریخیِ بشر خوانده میشوند و علیرغم اینکه به حسب ذات خودْ هویت علمی ندارند، علم را در دامن خود، تفسیر و تعریف میکنند. بنابراین در این تلقی، معارف اسلامی بدان گونه که در متن اندیشه اسلامی حضور دارند، مورد قبول نبوده و به اقتضای رویکردهای پسامدرن بازخوانی میشوند لذا این بحث ها تماماً با قبول فضای غرب بوده است در حالیکه تفاوت کانتکس علم دینی با علم سکولار خیلی بیشتر از این حرف ها می باشد!
⭕️ توصیه می کنیم دوستانی که در حال تحصیل یکی از رشته های علوم انسانی هستند حتما به مطالعه کتب فلسفه علوم انسانی غربی نیز بپردازند تا بدانند علوم انسانی فقط مختص قرن ۱۳ نیست و امروزه انحصار در روش هم خیلی مورد قبول نمی باشد!
⭕️ قسمتی از متن برگرفته از جلسات تدریس استاد #پارسانیا می باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #امام_خامنه_ای
💢 زنهای برجستهی در کشور ــ هر کشوری زنان برجستهای داشته باشد ــ مایهی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. چه جوری؟ #درس_بخوانید؛ درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا انشاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید.
⭕️ مراسم جشن تکلیف دختران دانشآموز امروز ( ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ )
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #امام_خامنه_ای 💢 زنهای برجستهی در کشور ــ هر کشوری زنان برجستهای داشته باشد ــ مایهی افتخارند
📌مسمومیت دختران و ناجوانمردی شبه روشنفکری
💢 این حقیر به عنوان معلم و پژوهشگر سالهاست در خصوص بحران های حکمرانی نوشته ام و تردید نداریم نسبت به مساله زنان نیز چالش های فراوانی وجود دارد. اما آیا مهر تایید زدن بر ضدیت مذهبیون و جمهوری اسلامی با تحصیل دختران با وجدان هیچ انسان صاحب وجدانی سازگار است؟
⭕️ هر فردی که اندک آگاهی تاریخی داشته باشد به این موضوع التفات دارد که آنچه پس از انقلاب اسلامی در خصوص تحصیل زنان رخ داده ممتاز است تا آنجا که آمار باسوادی زنان پیش از انقلاب حدود سی درصد و دانشجویان دختر بیست و سه درصد از مجموع یکصد و پنجاه هزار دانشجو بوده و امروز با رسیدن جامعه دانشجویان به فراتر از چهار میلیون نفر بین شصت تا شصت و سه درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند و بیش از سی هزار نفر از بانوان عضو هیات علمی دانشگاهها بانوان هستند. حال با رخ دادن ماجرای مسمومیت که احتمال تروریستی بودن آن جدی است،زشت ترین تعابیر همراه با ایرانستیزان و گروههای بدسابقه ترویست مسلح و تروریست رسانه ای در فضای شبه روشنفکری دیده می شود. از قبیل قیاس وضعیت با طالبان و.... در این میان این پرسش جدی است که آیا هر نوع بی وجدانی در مقام نقد جایز است و هیچ مرز اخلاقی برای نقد وجود ندارد. آیا اگر شخصی با یک نظام سیاسی هم مخالف است،نباید هیچ مرز اخلاقی را برای نقد به رسمیت بشناسد!!
⭕️ #علیرضا_کیانپور پژوهشگر و مدرس دانشگاه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 خمینی را از آموزه های مهدوی کودکان حذف نکنید!
💢 بقیة الله -لقب انحصاری امام دوازدهم- نه یعنی باقیمانده خدا؛ بلکه بمعنای "وجه باقی" پروردگار است.
⭕️ نزدیکترین اصطلاح به آن "اولوا بقیة" در قرآن است:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ ۗ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ(۱۱۶ هود): پس چرا از نسلهاى پيش از شما صاحبان بقائی نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند؟ جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم. و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن بودند رفتند، و آنان بزهكار بودند.
- "اولوا" مثل "ذو" دلالت بر مصاحبت می کند اما مصاحبتی متصل تر و پیوسته تر. اولوا العلم یعنی صاحبان علم و اولوا بقیه یعنی صاحبان بقاء، کسانی که "وجه رب" شده و باقی اند (علماء باقون ما بقی الدهر)
⭕️ این "اولوا بقیه" -که نزدیکترین به بقیة الله هستند- کتاب بیشتر و شاگرد بیشتر نداشته اند؛ به نص قرآن: "ینهون عن الفساد فی الارض" کرده اند. مقابل "ظالمین" و "مترفین" ایستاده اند. فقط همین خط است که توسط بقیة الله(عج) تکمیل و "یملا الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً" می شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 خمینی را از آموزه های مهدوی کودکان حذف نکنید! 💢 بقیة الله -لقب انحصاری امام دوازدهم- نه یعنی باقی
⭕️ به تحقیق عَلَم بلند اولوا بقیه با این نص صریح قرآنی در دوره غیبت، شخص امام خمینی بوده است و هیچ عالم و عارفی از این حیث با او قابل مقایسه نیست.
⭕️ سرود #سلام_فرمانده در ورژن اول خود نشان داد ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم مهدوی به کودکان است؛ اما صد حیف که برای بار دوم هم نام خمینی بزرگ -این نشان ممتاز راه مهدوی- در آن نیست! امام خمینی اندازه شیخ احمدکافی بلکه ابن مهزیار و میرزا کوچک، حضور در این سبد فرهنگی نداشته است! عجیب اینکه علیرغم اعتراضات بار اول، در سرود دوم هم غایب است!
⭕️ امام عزیز محتاج یک سرود برای فهمیده شدن نیست؛ لکن بقیة اللهِ قرآن بدون او از مهدویت های مرتجع و متحجر، سازشکار و اهل قعود و مُترف و اشرافی قابل شناسایی نیست. شیخ کافی و کوچک خان و ابن مهزیار ذیل آن عَلَم بلندِ ینهون عن الفساد فی الارض نشان میشوند ؛حتی همت و سلیمانی ها بدون او صفرهای بدون یک اند!
⚠️ آموزش خمینی به فرزندان را یک فریضه بدانیم!
⭕️ استاد #محسن_قنبریان ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی
💢 علوم انسانی مدرن محصول تاریخ و فرهنگ دیگری است که در قرن ۱۷ میلادی به وجود آمد که انسانی پدید آورد که از ساحت ماورائی به مادی کشیده شد. خروجی این سیستم علمی و اجتماعی انسان موحد نمی تواند باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی 💢 علوم انسانی مدرن محصول تاریخ و فرهنگ دیگری است که د
💢 علوم انسانی مدرن محصول تاریخ و فرهنگ دیگری است که در قرن ۱۷ میلادی به وجود آمد که انسانی پدید آورد که از ساحت ماورائی به مادی کشیده شد. خروجی این سیستم علمی و اجتماعی انسان موحد نمی تواند باشد.
⭕️ موضوع علوم انسانی ، انسان شناسی نیست بلکه غایت این علوم بسط اجتماعی بنیاد های مدرنیته است.
⭕️ حال منظور از علوم اسلامی چیست؟ در اینجا ما از علومی بحث می کنیم که در طول تاریخ تمدن اسلامی ناظر به وحی و سنت شکل گرفته اند مثل کلام ، فلسفه اسلامی ، تفسیر و فقه ....
⭕️ دین اسلام بر خلاف سایر ادیان ، جامعه را مسیر و بستر سلوک قرار داده است ، ما باید امروز دین را دوباره بشنویم و زمین بازی علم را هم سنخ دین بگرادنیم و نباید در پارادایم غرب به فهم دین بپردازیم چرا که در این صورت دین به #ابژه تبدیل خواهد شد.
⭕️ تاثیر علوم اسلامی در عرصه تولید و تحول علوم انسانی را می توان در موارد زیر جویا شد:
🔻 باید نگاه جدیدی به عالم پیدا کنیم لذا جهان بینی را باید تغییر بدهیم و سپس با این مبانی و جهان بینی به نقد مبانی غرب بپردازیم.
🔻 وقتی رویکرد ما به جهان خود تغییر کرد منابع می تواند توسعه پیدا کند بر خلاف نوع نگاه غرب به جهان که انحصار گرایی منابع در علم مدرن را به ارمغان می آورد و بر اساس این نگاه وحی را تماماً ایمان می دانند و تبدیل به ابژه در دست سوژه می نمایند.
⭕️ یکبار هم از بستر علوم اسلامی به نقد نتایج علوم انسانی مدرن می پردازیم و در مقابل سعی می کنیم از دل علوم اسلامی ، تمدن جدیدی تاسیس کنیم و گزاره های هنجاری و توصیفی نیز مبتنی بر حیث ایجابی تولید نماییم.
⚠️ نکته حائز اهمیت این است که خود علوم اسلامی فعلی باید متحول شود یعنی این علوم تا حدودی کمک می کنند ولی در ادامه نیاز به امتداد دارند!
⭕️ تاثیر علوم اسلامی های مثل منطق ، فلسفه به این شکل تصویر می شود:
🔻در ابتدا باید به #علم_منطق اشاره کنیم که در نقد مبانی نقش اساسی دارد و سعی دارد صورت و ماده هایی که حکایت از واقعیت دارند را نمایان سازد.
🔻 #فلسفه_اسلامی هم یکی دیگر از علوم می باشد که مسئله آن واقعیت بوده است که بروز آن در دو مسئله در فضای اسلامی بیشتر به چشم می خورد که در شکل دهی علوم انسانی اسلامی هم نقش اساسی دارد:
اولی واجب الوجود و دومی انسان می باشد که این قرائتی از عالم را به ارمغان می آورد که جهانی متفاوت از جهان مدرن تشکیل میدهد . خدا در فلسفه اسلامی احاطه دارد لذا انسان مستقل شکل نمی گیرد و برای طی مسیر نیاز به دین و وحی پیدا می کند.
در سنت فلسفی علی الخصوص ملاصدرا (ره) امکان فقری ، انسان را از سوژه بودن به عین ربط بودن می کشاند و انسان عین ربط می تواند با حرکت جوهری وسعت و سیطره پیدا کند و این انسان در عین ربط بودن ، آزاد می باشد ولی این آزادی در بستر امر قدسی (وجود) شکل می گیرد ولی در غرب در بستر طبیعت سخن از آزادی می گویند.
از جمله افرادی که توانست از ظرفیت های فلسفه اسلامی در حل مسائل زمانه خود استفاده کند علامه طباطبایی(ره) می باشد که در اصول روش رئالیسم این ظرفیت را متجلی ساخته و به مصاف غرب می رود.
شهید مطهری (ره) نیز با استفاده از این میراث به جبر تاریخی ، فلسفه تاریخ ، هستی جامعه ووو می پردازد و شکل جدیدی در این عرصه ها به ارمغان می آورد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
19.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 چرا #دکتر_علی_شریعتی برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟
💢 علی مَزینانی مشهور به علی شَریعَتی نویسنده و متفکر شیعه و جامعه شناس که آرا و اندیشههای او در شکلگیری #انقلاب_اسلامی ایران نقش داشت.
⭕️ سخنرانیهای شریعتی در #حسینیه_ارشاد تهران و برخی دانشگاهها که در فاصله سالهای ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۵ش، در جزوههایی در اختیار مخاطبان او قرار میگرفت، بعدها به صورت کتاب مستقل و سرانجام در مجموعه ۳۶ جلدی آثار شریعتی منتشر شد.
⭕️ چهرهها و گروههای مختلفی مانند علامه طباطبایی ،مرتضی مطهری ، مصباح یزدی ووو منتقد شریعتی بودند .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #دکتر_علی_شریعتی برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 علی مَزینانی مشهور به علی شَریعَتی
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی
💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش افکار موریس مترلینگ، آرتور شوپنهاور، فرانتس کافکا و صادق هدایت دانسته و تصریح کرده که آشنایی با افکار آنان، او را «از آشیانه گرم و مأنوس و پریقین آرامبخش مذهب موروثه و دنیای معصومانه نوجوانی به سوی تندبادهای سهمناک و طوفانهای وحشی اقیانوسهای بیکرانه افکار سردرگم و خشن فلسفههای پس از دو جنگ جهانی اروپا» برده است. او علاوه بر آنکه خود را تحت تعلیم علمای بزرگ اسلامی دانسته، از شاگردی جامعهشناسانی مانند گورویچ و آرون، و همچنین اسلامشناسانی مانند ماسینیون، ژاک برگ، برانشویک و هنری ماسه، سخن گفته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش
📌کانون نشر حقایق دینی
💢 دکتر علی شریعتی در ۱۵ سالگی عضو کانون نشر حقایق اسلامی شد و از این طریق با فرهنگ اسلامی و شیعی آشنایی جدی پیدا کرد. کانون نشر حقایق اسلامی، در سال ۱۳۲۳ش توسط محمدتقی شریعتی، پدر علی شریعتی تاسیس شد و علاوه بر آموزش تفسیر و معارف قرآن و آموزههای دینی، آثار اجتماعی گستردهای داشت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش
📌 نهضت خداپرستان سوسیالیست
💢 علی شریعتی در دوران دانشجویی در مشهد، به نهضت خداپرستان سوسیالیست پیوست و تا پیش از خروج از ایران برای تحصیل در فرانسه، عضو حزب مردم ایران بود که انشعابی از نهضت خداپرستان سوسیالیست محسوب میشود.
⭕️ معیارهای فکری او در این دوره، تحت تاثیر نهضت خداپرستان سوسیالیست و مخصوصا افکار محمد نَخشَب(فعال سیاسی مذهبی) بوده است.شریعتی در همین دوره، کتاب ابوذر، نوشته عبدالحمید جودة السحار را به فارسی ترجمه کرده و در سال ۱۳۳۴ش با عنوان «ابوذر غفاری، خداپرست سوسیالیست»، به همراه اضافاتی منتشر کرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش
📌 بازسازی اندیشه دینی سید جمال
💢 یکی از جریانهای تاثیرگذار بر شریعتی، نهضت احیای دینی یا جریان بازسازی اندیشه دینی دانسته شده است که سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده، سید قطب، و اقبال لاهوری، چهرههای شناختهشده آن هستند. شریعتی مانند این چهرهها، به دنبال بازگشت به قرآن، و دستیابی به تفسیری نو و متناسب با روزگار بود و اسلام انقلابی و اجتماعی را جایگزین اسلام متحجر میدانست. او در کتابی با عنوان «ما و اقبال»، شناختن سید جمال الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری را «شناختن اسلام و شناختن مسلمانان و شناختن زمان حال و آینده» دانسته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش
📌 گرایشهای فکری و فلسفی غربی
💢 شریعتی در دوران دانشجویی در فرانسه در دهه ۱۳۴۰ شمسی، با اندیشههای ریمون آرون، ژاک برک، هانری کربن، فرانتز فانون، روژه گارودی، ژرژ گورویچ، لویی ماسینیون و ژان پل سارتر آشنا شد.
⭕️ برخی معتقدند اشارههای پراکنده شریعتی به اندیشمندانی مانند هگل، مارکس، هوسرل، یاسپرس، هایدگر و مارکوزه، نشانه تاثیرپذیری او از سنت فکری آلمانی و فرانسوی است. تاکید شریعتی بر تفاوت میان انسان و بشر، و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند عصیانگری و انتخابگری، و سرانجام شاهد آوردن از سخنان سارتر، نیچه و هایدگر، نشانههایی بر گرایش او به مکتب اگزیستانسیالیسم _ البته هایدگر خود را اگزیستانسیالیسم نمی داند _ دانسته شده است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سالهای ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش
📌 مکتب تفکیک
💢 به باور برخی، مخالفت شریعتی با فلسفه یونانی و سینایی، و گاه تعابیر تند درباره برخی فلاسفه، و همچنین تمسک به برخی جملات بنیانگذاران مکتب تفکیک مانند شیخ محمود حلبی، میتواند نشاندهنده تاثیرپذیری او از مکتب تفکیک باشد. دیدگاههای اقتصادی شریعتی در دهه چهل شمسی و گرایشهای سلبی او درباره اقتصاد خصوصی، علاوه بر تاثیرپذیری از مکتب سوسیالیسم، متأثر از مکتب تفکیک و اندیشههای دوست صمیمیاش محمدرضا حکیمی خراسانی عنوان شده است. همان طور که دکتر علی شریعتی در تاریخ آذر ماه ۱۳۵۵ش. در مشهد نامهای خطاب به محمدرضا حکیمی به عنوان وصیت شرعی نوشت و مسئولیت تجدید نظر در آثارش را به او سپرد و به تعبیر خودش خواستار غلطگیری معنوی و لفظی و چاپی شد. ولی حکیمی از آنجا که نوشتن کتاب الحیاة را لازمتر میدانست و نیز به دلیل کثرت آثار شریعتی و همچنین این که اشکالات آثار شریعتی را بنیادین نمیدانست، اقدام مهمی در این زمینه نکرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشه ها
💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاهها، آراء و اندیشههای او مورد بحث و بازخوانی قرار میگیرد. در دوران حیات وی نیز جلسات سخنرانی و کلاسهای درس او محلی برای طرح مسائل و بحثهای مختلف بود. از جهانبینی توحیدی، دیالکتیک توحیدی و فلسفهی تاریخ که شریعتی براساس دین اسلام ارائه میدهد و از مجموع سخنرانیهای وی میتوان اصول اندیشههای او را درباره انسان، جامعه و انقلاب استنباط نمود.
⭕️ انسانشناسی
🔻 شریعتی بر پایه تعلیمات قرآن، انسان را موجودی دوقطبی میبیند که یک قطب آن از خاک (حَمأ مَشنون) است و قطب دیگرش روح خدایی که در او دمیده شده است و عنصر متعالی وجود او را تشکیل میدهد. درون انسان پیوسته جولانگاه پیکار این دو قطب است. در نتیجه، انسان موجودی ایستا نیست بلکه موجودی است پویا و در حال تحول دائمیو حرکت مستمر به سوی عنصر متعالی خویش یعنی روح خدایی؛ و مذهب به معنی راه و مسیر این حرکت است. راهی که از لجن تا خدا امتداد مییابد و انسان را از زندگی لجنی، جمود جهلی و خوی ابلیسی به سوی تعالی و خداگونگی میبرد، بدین گونه است که میتوان تضاد میان دو تیپ هابیل (انسان با ایمان و صالح) و قابیل (انسان متجاوز و برادرکش) را با تحلیل روانی و بر پایهی تحلیل علمیو جامعهشناسی محیط، شغل و طبقه دریافت.
🔻 فلسفه تاریخ بشری از نبرد این دو نیروی متضاد و دائماً در جنگ با یکدیگر در درون انسان مایه میگیرد و به صورت پیکار میان توحید و شرک، حق و باطل، ستمکش و ستمکشی تجلی میکند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 اندیشه ها 💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاهها، آراء و اندیشههای او مورد بحث و با
⭕️ ایدئولوژی تشیع
🔻 براساس این جهانبینی و انسانشناسی که شریعتی ارائه میدهد، ایدئولوژی تشیع پدید میآید که مسیر انسان را برای رسیدن به یک جامعه ایدهآل توحیدی مشخص میکند.
🔻 ایدئولوژی تشیع بر دو اصل استوار است: اصل امامت و اصل عدل. شریعتی در بسیاری از آثار و سخنرانیهای خود از جمله در رسالهی «شیعه یک حزب تمام» بر این دو اصل تأکید دارد.
🔻«اساساً شیعه یک حزب تمام است؛ حزبی با تمام خصوصیات و ابعادی که قرآن میگوید و با همهی ویژگیها و مشخصات، که در تلقی روشنفکر امروز سنگر نجات انسانهاست... حزبی است که هم تحقق عینی آن «حزبالله» است که قرآن را از آن سخن میگوید و هم پاسخگوی نیاز این نسل مسئول و روشنفکر در آگاهی دادن و حرکت بخشیدن به تودههای متحجر جامعه در رهبری مبارزهی طبقاتی آنها ... و تحقق آرمانهای طبقات محروم» و «امت یا جامعه یک جامعه در حال حرکت است. جامعهای عازم یک هدف، در یک راه و در یک جهت.»
🔻 به اعتقاد شریعتی، اسلام به ویژه تشیع علوی برخلاف تصور بسیاری از روشنفکران غیرمذهبی، یک آیین محافظه کار و تقدیرگرا نیست بلکه در اصل یک ایدئولوژی انقلابی است که تمام جنبههای زندگی به ویژه سیاست را دربرمیگیرد و به مؤمنین راستین میآموزد که با تمام اشکال ستم و استعمار مبارزه کنند. شریعتی تأکید میکرد که: پیامبر اسلام برای ایجاد یک امت توحیدی و یک جامعه پویا و مترقی و در راه عدالت، برابری، برادری و به طور کلی ایجاد یک جامعه بیطبقه، کوشش میکرد و امامان به ویژه امام حسین پرچم قیام علیه خلفای فاسد و امتیازطلبان درباری را برافراشت و شیعه نیز به تبع او در همه زمانها و مکانها باید علیه ستم و استثمار و نابرابری و امپریالیسم فرهنگی و اقتصادی و غربزدگی مبارزه کند.
🔻به این ترتیب، شریعتی دین اسلام به ویژه تشیع را یک ایدئولوژی اجتماعی و سیاسی میدانست که با توجه به ضرورتهای جدید میتوان به تعبیر و تفسیر مجدد آن پرداخت و معنی درونی و باطنی داستانها و موضوعاتی مانند خلقت انسان، نزاع فرزندان آدم و نظایر آن را کشف کرد.
⭕️ مبارزه
🔻 شریعتی با تکیه بر فلسفه تاریخ، معتقد به مبارزه جهانی خلق های ستمدیده و استعمارزده است؛ البته نه به اتکای ایدئولوژی مارکسیستی بلکه با تکیه بر جهانبینی توحیدی و ایدئولوژی تشیع؛ منتها تشیع تجدید حیات یافته، پویا و انقلابی و نه تشیع (به اصطلاح وی) صفوی. به اعتقاد او چنین تشیع اصیلی که راه علی و اولاد او را در پیش گیرد و رهنمودهای آن بزرگواران را الگو قرار دهد، میتواند در راه دفع ستم و بی عدالتی و نجات محرومان و مظلومان از چنگال استبداد و استعمار به پا خیزد و نبرد رهاییبخش را تا پیروزی نهایی به پایان برد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 اندیشه ها 💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاهها، آراء و اندیشههای او مورد بحث و با
⭕️ دموکراسی
🔻ایدئولوژی تشیع، جامعه را در جهت پدید آوردن یک دموکراسی بر مبنای جهانبینی توحیدی و عدالت اجتماعی هدایت میکند و شریعتی دموکراسیهای غربی را که مدعی برابری انسانها هستند ولی در حقیقت زمینه حذف و خلع کردن اقلیت مترقی را توسط اکثریت محافظهکار و عامیفراهم میسازند، فاسد و مطرود میشمارد و به جای آن دموکراسی هدایت شده و متعهد را در نظر دارد؛ حکومت گروهی که براساس یک برنامه انقلابی، روابط اجتماعی و سطح زندگی مردم را دگرگون میسازد. جامعهی اسلامی همیشه نیازمند امامیاست که از سوی مردم (ناس) شناخته و برگزیده شده باشد.
🔻طبق نظر شریعتی، جامعه اسلامی بر عدالت و توزیع منصفانه استوار است و در این جامعه، مردم به طور عموم مالکند و تفاوت طبقاتی وجود ندارد یعنی همانند جامعهای بیطبقه است. جامعه اسلامیبرخلاف انواع سوسیالیسم غربی یک جامعه هدف دار است. نظم سیاسی این جامعه از نوع دموکراسی یا لیبرالیسم بیهدف و بازیچهی دست قدرتها یا آریستوکراسی یا الیگارشی ستمگر نیست. این جامعه بیشتر به رهبری واقعی نه رهبری فاشیستی متکی است.
🔻ظاهراً شریعتی میان سوسیالیسم، حکومت دموکراتیک و رهبری هدایت شده طبقه کارگر، با تعلیمات تشیع شباهت و قرابتی میبیند و در بسیاری از آثار خود در اثبات و روشن کردن این قرابت سعی دارد.
امامت
🔻شریعتی در این باره مینویسد: «امام به معنی اعم، عبارت است از اصالت رهبری انقلابی، براساس یک مکتب فکری برای ساختن امت.» و در جای دیگر میآورد: «از امام به عنوان نمایندهی انسانیت میگویم آنچنان که امرسون میگوید یعنی مشخص و معروف آن حقیقت دینی که به صورت ایدهآل در انسان هست.»
🔻پس امام به اعتقاد شریعتی یعنی الگو و معلم، آن گونه که خوارج فریب خورده و قشرینگر در مسجد، نمازجماعت و سخنرانی حضرت علی(ع) را برهم میزدند و شعارها میدادند...، اما حضرت علی (ع) حتی حقوق یک تن از آنها را از بیتالمال قطع نکرد. این است الگوی امامت، این است دموکراسی و رعایت حقوق بشر.
🔻شریعتی در شناساندن مکتب ایدئولوژی تشیع و امامت، اغلب حضرت علی (ع) را یک الگو و نماینده مکتب معرفی میکند و او را شاخص و سرمشق تمام عیار مکتب میداند.
🔻از اینجاست که شریعتی، مبارزات حضرت علی(ع) از زمان حیات پیامبر تا سقیفه و جنگهای جمل، صفین و نهروان را عرصهی نبرد با سه چهره از جبههی باطل و حکومت جور میداند: «جنگ اسلام و کفر در امامت حضرت علی (ع).... جنگ مردم است با دشمنان مردم، جنگ برابری و عدالت است با تبعیض و بیداد ... او آموزگار تعیین شدهی پیامبر برای شناخت قرآن و سنت است».
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 اندیشه ها 💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاهها، آراء و اندیشههای او مورد بحث و با
⭕️ بحث عدل
🔻در مذهب تشیع علاوه بر امامت، اصل عدل نیز یک رکن اساسی جامعهی اسلامیاست و آن عبارت است از: اصل برابری حقوق انسانها و برابری نژاد، براساس نظامیکه زیربنایش، توحید و روبنایش عدل جهانی است. امروزه عدل را به این شکل تعریف میکنیم که: «خدا عادل است و ظالم نیست» و میگذریم؛ در حالی که عدالت یکی از صفات خداست و به همین دلیل از اصول آفرینش است و اسلام برمبنای عدالت، جهانبینی خاصی دارد.
🔻وقتی میگوییم عدالت، یکی از صفات خداست به این معنی است که عدالت، یکی از اصول اساسی هستی و نیز زندگی بشر است و بنابراین باید یکی از اصول اساسی جامعه باشد؛ پس باید انعکاس عدالت خدا در همهی هستی و از جمله در جامعهی انسانی تحقق یابد و اگر عدالت را فقط در بحث های کلامیبجوییم، به این نتیجه میرسیم که امروزه در جوامع بشری اثری از آن دیده نمیشود.
🔻نادیده گرفتن این اصل، نخستین بار در اسلام از سقیفه آغاز شد و حضرت علی (ع) در طول بیست و پنج سال خانهنشینی، شاهد فریبکاری ها و ستمکاری ها بود و میدید که زیر پوشش فتوحات اسلام در ایران و مصر و روم، دو حق بزرگ یعنی اسلام و مردم مدفون شدهاند؛ به همین دلیل، از همان آغاز به دست گرفتن زمام خلافت میفرماید: «اگر نبود که مگر به این وسیله حق ستمدیدهای را بستانم و از تجاوز ستمکاری پیش گیرم، ریسمان شتر خلافت را بر گردنش مینهادم و رهایش میکردم».
🔻و میدانیم که در عصر سه خلیفهی پیشین به ویژه عثمان، زمام امور بار دیگر به دست اشرافیت عرب و طبقات ممتاز عصر جاهلی افتاد و حضرت علی (ع) و خاندانش که حافظ اسلام و حامیمحرومان و ادامهدهندهی راه قسط و عدل بودند، کنار زده شدند. شریعتی در کتاب: «قاسطین، مارقین، ناکثین» در پی اثبات همین نکته است که در طول بیست و پنج سال دوران خلافت سه خلیفهی پیشین، قاسطین یعنی اشرافیتطلبان عصر جاهلی که در زیر پرچم قرآن و اسلام به استثمار مردم میپرداختند، در برابر علی (ع) صف آرایی میکردند. پس علی در صفین با اسلامیمیجنگید که عدالت را از آن حذف کرده بودند؛ با این هدف که عدالت محذوف را به اسلام بازگرداند.
🔻در این جنگ مردی از سپاه معاویه بیرون آمد و از روی شفقت به مردم، علی را به صلح دعوت کرد؛ لکن حضرت در پاسخ فرمود: «ان مقالتک هذه شفقة علی الناس و لکنالله یأبی آن بعصی فی ارضه و اولیائه مسکوة»، (این سخن تو از روی شفقت بر مردم است اما خداوند ابا دارد که در زمین او عصیان ورزند و دوستانش خاموش باشند).
🔻و به راستی کدامین روشنفکر بی غرض و دلسوخته است که برای مردم و جامعهی خویش در جهان جز این شعاری و نظامیرا آرزو کند؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 اندیشه ها 💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاهها، آراء و اندیشههای او مورد بحث و با
⭕️ نهضت و نظام
🔻شریعتی در تحلیل تحولات اجتماعی و انقلابها نشان میدهد که چون جامعه و زندگی مردم همانند دیگر پدیدههای جهان طبیعت، در تغییر است و هیچ پدیدهای و شرایطی ایستاد و لایتغیر نیست، بنابراین سازمان اجتماعی و حکومت و سیاست نیز ناگزیر همراه و همگام با تحولات اجتماعی و شرای طزندگی باید خود را متحول و متناسب سازد وگرنه نظامیکه نتواند با شرایط متغیر جهان و زمان هماهنگ شود، قابل دوام نیست و هر حکومت که با چنین شیوهی ایستا و لایتغیر، اصرار به تحمیل خود بر جامعه و مردم داشته باشد، محکوم به فناست. بنابراین حکومت در صورتی که بخواهد در طی زمان دوام یابد، باید حقوق اساسی مردم، از جمله حق دخالت در سرنوشت خویش را محترم بشمارد؛ چه این مردم هستند که اعضای جامعه را تشکیل میدهند و دگرگونی های شرایط زندگی آنان و مقتضیات جامعه، در نیازها و رفتار و خواستههای آنان منعکس میشود.
🔻شریعتی این معنی را تحت عنوان نهضت (Movement) و نظام (Institution) مطرح میکند، به این معنی که به طور کلی تمام حرکت های انقلابی این دو مرحله را دارا هستند؛ زیرا هر انقلاب براساس ایدهآلها و هدف ها پدید میآید. در این مرحله تمام پیروان نهضت در پی تغییر وضع موجود و ایجاد شرایط و نظمی نوین هستند. وقتی نهضت پیروز شد و انقلابیون به قدرت رسیدند، مواضع تغییر میکند. اکنون طرفداران نهضت بر مسند حکومت قرار گرفتهاند، بنابراین هدف آنها حفظ نظام جدید و استحکام آن است؛ پس موضع محافظهکارانهای را در پیش میگیرند و هر حرکت و نهضت جدید را به عنوان شورش و خیانت به انقلاب سرکوب میکنند.
🔻 شریعتی، مذهب زردشت را نمونهای از این دو مرحله ذکر میکند که مثلاً، در دورهی اشکانی، در کار مبارزه و حرکت بود و در دورهی ساسانی، حاکم بر سرنوشت جامعه و خواهان استقرار و حفظ شرایط موجود شد؛ زیرا مذهب زردشت در عصر ساسانی در اوج قدرت و حکومت متوقف گردید یعنی نهضت به نظام تبدیل شد و به سرکوب نهضت های این عصر اقدام کرد.
🔻شریعتی، مصداق دیگر تبدیل نهضت به نظام را در حکومت صفویان میداند زیرا تشیع، در طول قرنها همیشه در جبههی معترض و در کنار مردم محروم، مظلوم و در مقابل حکومتها جای داشت و در زمان صفویه به حکومت رسید؛ آن گاه پویایی و حالت نهضت بودن خود را از دست داد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami