eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
761 عکس
132 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
➡️ و بارش فکری مختص علم اصول را یاد بگیرید و در این دوره نیز باید فلسفه اصول فقه جدی تر و تخصصی تر پیگیری گردد. ⭕️ مرحله نهایی مرحله تخصصی می باشد که نیاز به بحث مفصلی دارد که به همین خاطر به عنوان (ساحت تولید علم) اکتفاء می کنیم.(درس خارج مطلوب) ⚠️ از مرحله دوم تطبیق علم اصول در فقه برای دانش پژوه الزامی است چرا که علم اصول علم آلی بوده و غایتی جز ورود در عرصه ندارد . که برای نوشته دیگری انشالله تقریر خواهیم کرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 سروش در طول تاریخ اندیشه خود درباره ی تطوراتی دارد و این تطورات سال ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۷۴ تا حدودی پیچیدگی خود را آشکار می کند و در سال ۱۳۸۰ به اوج خود می رسید . ⭕️ سروش در طرح دیدگاه خود متاثر از جناب ، ، ،، ، ، ، می باشد. ⭕️ ایشان در طرح دیدگاه خود به متاثر از در فضای علم مقام و را تفکیک می کند و معتقد است در مقام ثبوت چه در موضوع و غایت و چه در روش امکان بخاطر وحدت واقع امکان ندارد. ⭕️ در مقام اثبات هم دو رویکرد مطرح می کند تحت عنوان و که در این مقام هم معتقد است که در گرد آوری که عبارت است از طرح سوال امکان دارد اسلام و مکاتب اثرگذار باشند ولی هیچ وقت در داوری که روش واحدی دارد تاثیر معنا ندارد. ⭕️ جناب سروش تاثیر ارزش ها بر را هم مورد ذم قرار می دهند و می گویند باید سعی کرد علمی فرا ارزشی ارائه داد. ⭕️ دیدگاه دین شناسانه ایشان درباره هم مشخص نیست چراکه عباراتی ناظر به قرآن و سنت بودن در متون وی موجود و از دیگر در بحث دین بین دین و تدین انگار خلط کرده است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢ایشان معتقدند که علم بما هو علم کشف واقع می کند و بدین رو آنچه واقعا علم است ، اسلامی است ، اما با بررسی وضعیت علم در دوره جدید معلوم می شود که علوم جدید ، واقعا و خالصا علم نیست،چرا که از فلسفه های الحادی تاثیر پذیرفته اند. ⭕️ به باور ایشان ، اگر بخواهیم در علوم کنونی تحولی بیفکنیم و علم اسلامی داشته باشیم ، باید نگرش خاصی را به علم تقویت کنیم یعنی جایگاه دستاورد های معرفتی بشر را در هندسه معرفت دینی معلوم سازیم و تعامل خاصی بین دستاورد های تجربی و عقلی و شهودی با منابع نقلی برقرار سازیم . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: «كتاب ارزشمند و علمی «منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی» ضمن تبیین و تشریح مبانی عمیق این ، به این امر توجه می‌دهد كه در برابر است نه ، و نه تنها عقل و دین با هم تعارض ندارند، بلكه دین امر جامعی است كه عقل و نقل تحت پوشش آن و رابط میان دین و جامعۀ انسانی‌اند. از پیامدهای ارزشمند این نظریه، علمی و جانشینی بر تمامی علوم است. این اثر وزین در دو بخش و هشت فصل به منزلت عقل، شأن عقل در قلمرو دین، نسبت عقل و نقل در قرآن كریم، آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل، اسلامی‌كردن علوم و دانشگاه‌ها، تأثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی، نسبت كلام و فلسفه با دین، قلمرو دین و مسئله خاتمیت، مسئله تفكیک و... می‌پردازد» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 از دیدگاه آیت الله مصباح علمی قابل اتصاف به دینی و غیر دینی است که وجه مشترک با دین داشته باشد. ⭕️ در این صورت است که اگر جنبه های مشترکش با دین سازگار باشد ، دینی خواهد بود وگر نه غیر دینی ، علمی که در موضوع ، هدف ، مبانی ، روش وووو هیچ وجه مشترکی با دین نداشته باشد ، قابل اتصاف دینی (یا غیردینی) بودن نیست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 در این کتاب سعی می کند یکی از مسئله های داغ امروز حل نماید یعنی علی الخصوص که جریان های اجتماعی می باشد ، اگر چه ثبوتا برهان پیشینی بر این مسئله داشته باشیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 نیز با توجه به تاریخ علم ، تاثیر مبانی متافیزیکی در آن را قابل توجه می دانند و معتقدند ، با هدایت این مبانی ، مسیر علم را به سمت الهی شدن تغییر می دهد . از نظر ایشان ، اسلام توصیه به فراگیری علوم کرده و مجاری معتبر ادراکی بشر را شناسانده است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 در همه شاخه های دو شاخه و رکن وجود دارد که عالمان بر اساس آنها دو به پژوهش های خود می پردازند : ⭕️ یکی اینکه انسان کیست و چیست؟ ⭕️ دیگر اینکه سعادت و رستگاری انسان کدام است؟ ⭕️ این عالمان چه بر این دو رکن تصریح کرده باشند یا نه ، این دو را در پژوهش های خود درباره انسان لحاظ می کرده اند. ⭕️ بر همین اساس از عالمان تاثیر می پذیرد و لذا نیز می تواند از همین زاویه تاثیر گذار باشد. این زاویه عام بوده و در خصوص مطرح است . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 رویکرد به مساله ، از زاویه کلامی نوین است. وی با استفاده از یک رویکرد درون دینی ، با روش تاویل آموزه های ادیان و گزاره های و سنت های مختلف ، در پی آشکار سازی دیدگاه حقیقی دین و سنت ، و گرایش های معرفتی درون آن در باب خدا ، انسان و جهان بر می‌آید و از این رهگذر ، نه تنها درصدد نشان دادن سازگاری دینی با نظریات علمی نیست بلکه تقابل دیدگاه علمی رایج را با دیدگاه دینی نشان می دهد . از نظر وی علم واقعی و حقیقی در سازگاری با معرفت حقیقی دینی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 بر اساس همین کثرت گرایی روشی یا تداخلی به معنا دار بودن می رسد. ⭕️ چرا که در دیدگاه استاد باقری ، حوزه های مختلف دارای زمینه های مشترکی هستند ، یعنی یافته ها و عناصر این دانش ها در هم نفوذ دارند و در این حوزه ها ما با کثرت موضوعی و روشی و مشاهدهای مواجهیم ، ولی در تباین با هم نیستند بلکه رابطه ای تداخلی دارند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami