eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.4هزار دنبال‌کننده
863 عکس
144 ویدیو
63 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
• از کسانی که می گویند پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده است باید پرسید که شما چقدر در این زمینه کرده اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟ اینکه گفته می شود اسلامی کردن علوم امر محالی است و علم و ارزش و ایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک است. به ضرس قاطع می گویم که از میان صاحبنظران بنام در مغرب زمین در زمینه ، افراد بسیاری این سخن را قبول ندارند و ورود ارزش ها از نواحی مختلف به علوم، بحثی پذیرفته شده است. • زمانی پوزیتیویست ها مدعی بودند که در علم عین واقع را می بینند بدون آنکه هیچ امر انسانی در آن وجود داشته باشد اما امروز چگونگی راه یابی ارزش ها به ساحت علم یک سخن قابل توجه است و صرفاً سخن عده‌ای در داخل کشور نیست بلکه بسیاری از فیلسوفان علم در جهان معتقدند که علم، با ارزشهای بسیاری مرتبط است. بعلاوه، مسأله پیش فرض‌ها در علوم خود مسئله‌ای بسیار مهم است. در این پیش فرض‌ها بسیاری امور فرهنگی، تمدنی و ارزشی می‌تواند دخالت داشته باشد.نمی توان گفت که پیش فرض ها از درون خود علم می آیند. این پیش فرض ها گاه از ناحیه تمدن ها و ایدئولوژی‌ها می‌آید. • «» فیلسوف آلمانی معروف که در کتاب کلاسیک و مشهور خود با عنوان « حقیقت و روش » به کرات بحث پیش فرض ها و پیش دانسته ها را مطرح کرده و می گوید که نگاه پوزیتیویستی حاکم بر علوم که در قرن 18 و در عصر روشنگری مورد تاکید قرار داشت مردود است و هر فهمی نیازمند پیش فهم ها و پیش دانسته‌ها است. این پیش فهم‌ها و پیش دانسته‌ها می‌تواند حتی شامل پیش داوری‌ها هم باشد. • اینکه گفته می شود ریاضی، ریاضی است و ما علم دینی نداریم استدلال سخیفی است. آیا با همین روش می توان گفت که دانش آموز، دانش آموز است و دانش آموز کلاس اول و دوم معنا ندارد؟ وقتی یک مقوله یا شیء دارای صفتی باشد، متصف به آن صفت می شود و ما باید بررسی کنیم که این صفت وجود دارد یا خیر. باید ببینیم در چه علومی ارزش‌ها و مقولات دینی می‌توانند ورود کنند و در کجا. با حرفهای بسیطِ اینگونه نمی‌توان بحث‌های مهم و دقیق و مردافکن فلسفی در باب ورود ارزشها و پیش فهم‌ها و پیش فرض‌ها را به ساحت علوم و خصوصاً علوم انسانی منکر شد. • یکی از فلاسفه مشهور غرب به نام «» کتابی با عنوان «فروریختن فاصله بین ارزشها و واقعیت» به رشته تحریر درآورده و در این کتاب از نگاه مبتنی بر وجود فاصله میان ارزشها و واقعیت انتقاد کرده است. بسیاری دیگر از فیلسوفان علم در مغرب زمین نیز همین دیدگاه را دارند. • اینکه گفته می شود پول های زیادی دراین زمینه خرج کرده ایم باید پرسید که چه میزان هزینه در این عرصه صرف شده و جمهوری اسلامی برای چنین بحث مهمی چقدر سرمایه گذاشته است؟ برای نتیجه بخش بودن چنین کار عظیمی باید صدها نفر بسیج شوند و نباید توقع داشت که در کوتاه مدت نتیجه ای به دست آید. • حیف است که مسائلی به این اهمیت به صورت ، ، و مورد حمله قرار گیرد زیرا چنین رویکردی فضا را برای کار و تحقیق آزادانه تنگ می کند. بنده بحث‌های مبسوطی در این زمینه داشته ام و در جلسات مربوط به این بحث نیز راه‌های متعددی نشان داده ام که با استفاده از آنها که مبتنی بر نظریات خود فیلسوفان غربی هم هست می توان قائل به ورود دین و ارزشها به ساحت علم شد و اگر امروز سخن از شکست خوردن این پروژه به میان می آید باید گفت که اسلامی کردن علوم به عنوان یک موضوع مهم فلسفی، کلامی و دینی شکست نخورده بلکه این شکست خوردن توهم کسانی است که بیشتر کار سیاسی می کنند تا کار دقیق علمی و فلسفی. • ۱۳۹۶/۱۲/۰۷ موضع گیری آیت الله لاریجانی آملی در مقابل حسن روحانی • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• گفتمان یکی از جریان های برآمده از زیست بوم ایرانی اسلامی است که از دیرباز مورد توجه بوده و قبل از پیدایش مهمان ناخوانده ، این جریان درگیر بحث و رد های درون گفتمانی خود بوده است. • بعد از پیدایش جریان ناخوانده_منورالفکری_ گفتمان علم دینی ، مخالفان برون جریانی نیز پیدا می کند که تا به امروز هم این نزاع ادامه پیدا کرده است. • گفتمان منور الفکری‌ از اولین روز ها قرائتی که از علم در قرن ۱۸ مرسوم بوده را به رسمیت می شناسد و با این نگاه فلسفه علمی باطل سعی می کند در کنار استفاده از اهرم قدرت این قرائت را در «آکادمی مدرن ایران» نهادینه نماید. • البته حائز اهمیت است که در خیلی از مواقع به صورت موفق و دقیق هم نتوانسته است را با حفظ کانتکس اصلی آن به آکادمی ایران منتقل نماید لذا به ترجمه «بعض و بعض» و غیر دقیق روی آورده است! • گفتمان منورالفکری با توانست تا حدودی این گفتمان را در بین نخبگان ایرانی مرسوم سازد و افراد خارج از این قالب اندیشه ای را غیر عالم تصویر نماید! • و بعد از نیز با فقدان نظریه حکمرانی علم ، و که منورالفکران این جریان ها را ایدئولوژی نمی دانند اگر چه واقعیت چیز دیگری است، با قدرت ادامه پیدا کردند و تا به امروز نیز هم در بین الملل و هم در سطح ملی به خود در آکادمی های دانشگاهی ادامه می دهند. • روند مواجهه این مهمان ناخوانده با جریان های علمی بومی _جریان های فلسفه اسلامی ، حکمت عملی ، علم عمران ووو_ به عنوان ابژه و سپس آنرا تز و خود را سنتز معرفی می کنند و با اتکاء به قدرت _ به معنای عام آن _ بین المللی نهاد ، ملاکات و معیار های علمی باب میل خودشان ، همت بر انزوای این جریان های بومی می بندند. • این جریان با اینکه نتوانسته ریشه های هستی شناختی ، معرفت شناختی و انسان شناختی منظم و واقعی تصویر کند لذا دارای قدرت استدلالی به معنای عقلی آن نیست و در بیشتر مواقع با پروپاگاندا و مغالطه کارکردگرایی و اشتراک لفظی و ایجاد بحران هویت در نخبگان بومی توانسته هژمونی خود را ادامه بدهد! • لذا این جریان شبه علمی از وقتی که وارد ایران شده است در خیلی از مواقع وجود خود را از امور خارج از سنخ علم و اندیشه حفظ کرده است و در همین وضعیت جریان مقابل را به غیر علمی بودن محکوم ساخته است! • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • در روزگار قحطی ایدئولوگ‌های میانی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال عمیقاً احساس می‌شود. کسانی که در عین دفاع جانانه از ارزش‌های اسلامی، مسئله دوران مدرن را خوب فهمیده بودند و سقراط‌وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمی‌خاستند. • امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از  آفت بی‌قراری‌، بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازتولید و بازخوانی باهنر هاست که «» در صدد است با انتشار بخشی از آثار صوتی و تصویری ایشان با محوریت ، این روند را سرعت ببخشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | • این کتاب که با شرح های آن یکی از گنجینه های ارزشمند ایدئولوژیک است، در سال ۱۳۵۹ توسط اعضای هیئت موسس حزب با محوریت به دنبال یک احساس نیاز برای بیان مواضع و دیدگاه ها تدوین شد و به دنبال آن به دلیل اهمیت و فشردگی مباحث، نیازمند آن بود که در سلسله جلساتی به شرح آن در میان اعضای حزب بپردازند. • حاصل این ایده، سلسله سخنرانی هایی با عنوان «شرح مواضع ما» است که به صورت هفتگی در خیابان سرچشمه تهران توسط افرادی چون شهید بهشتی ،باهنر و حضرت آیت الله خامنه ای و حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی برگزار می شد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث و • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث و • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث و • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث و • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| • این کلیپ آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است. ▫️مبحث • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برند، و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای ، مخلوقات از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهان اند. آیه ، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست. • مدرنیته در دوره اخیر از حیات بشریت که ظهور انسان مستقل و خودبنیاد است، زلزله ای بود که ارکان و بنیان های اصیل زندگی انسان را فرو ریخت و حقیقت هستی و انسان را زیر آوار فراموشی دفن کرد. • نگاه آیه ای به انسان و جهان راه نجات از زیر این آوارها و امیدی برای ساختن دوباره بنای انسان و روابط اوست. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ دغدغه ما • علوم انسانی محقق ، محصول تمدن غرب و دست آورد است که چند صده اخیر، جامعه علمی ایران را در نسبت با خود، مقلد و مصرف کننده ساخته و به قطع ، این انفعال ، نه تنها گره باز ننموده بلکه به گره های اجتماعی ایران نیز افزوده است. • جامعه علمی ایران وارث تمدن عظیم اسلامی و نورانی ترین گزاره های آسمانی میباشد ولی متاسفانه از این نهرهای عظیم نتوانستیم لبی تر کنیم و نگاه به دستان دیگری دوخته ایم. هرقدر به تحصیل علوم انسانی هم بپردازیم نخواهیم توانست دردی از دردهای ایران عزیز را التیام بخشیم چرا که علوم انسانی موجود بر پایه هایی استوار است که هیچ نسبتی با ندارد! • لذا اندیشمندان تا زمانی که مهارت ارتباط با میراث علمی مرتبط با انسان ایرانی اسلامی را نیاموزند، مصرف کننده ای بیش نخواهند بود؛ به عبارت دیگر اگر با نظریه ها و روش های موجود در فقه و اصول و دانش های حدیثی و کلامی و فلسفی و عرفانی مسلمین ارتباط نگیرند و به امتداد این علوم در حوزه کنش ها نپردازند، تولید کننده نخواهند بود. • در همین راستا مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» سعی دارد به عنوان حلقه وصلى بين علوم انسانی و میراث علمی اسلامی نقش آفرینی کند و زبان مشترک بین این دو فضا را ایجاد و نخبگان جوان را با مسئله تولید آشنا سازد. • عمده برنامه های این مدرسه از این قرار است: ▫️ آشنایی با علوم اسلامی با رویکرد ناظر به علوم انسانی؛ ▫️ظرفیت شناسی علوم اسلامی برای تحول علوم انسانی؛ ▫️ارائه مدل و الگوهایی تولید علم دینی؛ ▫️آموزش بنیادها و اندیشه های نظام ساز علوم انسانی غربی از منابع اصلی؛ ▫️کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی و امکان گفتگوی آنها با دیگر حوزه های دانش؛ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ درباره فعالیت آموزشی ما • در این مدرسه، دروس غالبا به شکل فشرده و در بستر فضای مجازی برای مخاطبان ارائه می شود و علاقمندان می توانند به صورت آنلاین (در لحظه تدریس کلاس) و نیز به صورت آفلاین (در قالب بسته های آموزشی که شامل ویدئو ، صوت جزوات و کتاب می شود) از محتوای کلاس ها بهره مند شوند. در این مدرسه علاقمندان می توانند هم در کلاس های پیش رو ثبت نام کنند و هم با تهیه بسته های تدریس شده به محتوای کلاس ها دسترسی داشته باشند و از دریافت گواهی آن بهره مند گردند. • لازم به ذکر است که داوطلبان می توانند در طراحی دروس و دوره ها داشته باشند. در ضمن سعی بر این است که در راستای گفتمان سازی از ظرفیت های جریان های مختلف فکری و فرهنگی ولو نیز استفاده شود. • مدرسه علوم انسانی اسلامی به هیچ نهاد دولتی و حاکمیتی وابسته نیست و فقط از طریق هزینه ثبت نام ، تهیه بسته ها و اداره می شود. • همچنین این مدرسه بر آن است تا در دراز مدت و در صورت اقبال عمومی، مجموعه بورس های کوچکی برای حمایت از طلاب و دانشجوهای علوم انسانی اسلامی اختصاص دهد. ▫️در حال تلاش هستیم از سال تحصیلی پیشرو بعضی از کلاس ها را در شهر مقدس قم به صورت برگزار نمایم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تاریخچه ما • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ، با ایده ایجاد بستری برای تولید محتوا جهت ارتقای سطح علمی دانش پژوهان در حوزه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی شروع به رشد کرد .این مدرسه ، جریانی علمی می باشد که تاکنون در برحه های مختلف به صورت غیر منظم فعالیت کرده و اکنون به شکل متمرکز در قالب یک مدرسه عمدتا مجازی اداره می شود. این مدرسه در زمستان ۱۳۹۹ به شکل آزمایشی به صورت کارگروه های گفتگو محور و کلاسی و سپس در بستر فضای مجازی فعالیت خود را آغاز و در تابستان ۱۴۰۱ وارد مرحله اول فعالیت خود در قامت مدرسه تابستانه کوتاه مدت، تحت عنوان «ظرفیت تراث برای حل مسئله اجتماعی» شد. • در مرحله بعد در قالب دوره زمستانه ۱۴۰۱ با عنوان «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی»، در محیط فضاء مجازی ، موفق به جذب و تثبیت دانش پژوهانی از حوزه و دانشگاه گردید. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ چشم انداز ما • دستیابی به موقعیت ممتاز در گفتمان سازی، آموزش و پژوهش های بنیادی ، میانی و کاربردی علوم انسانی با رویکرد اسلامی در سطح طلاب حوزه علمیه و دانشجویان و بروز ترین یافته های علمی در نظام اجتماعی و حل مسائل آن. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ماموریت ما • تدوین و تولید محتوای آموزشی و پژوهشی در حوزه مبانی ،اصول ،اهداف ، ملاکات و مسائل ، در حوزه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی با رویکرد گفتمان سازی ، تربیت نیروی انسانی و نظام سازی علمی و عینی بر پایه ظرفیت های حوزه علمیه و دانشگاه. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ارزش های ما ▫️ایجاد جریان نخبگانی علمی ، فرهنگی و اجتماعی علوم انسانی اسلامی؛ ▫️تاکید بر رویکرد اسلامی در ایجاد، بسط و تعمیق نظریه پردازی در علوم انسانی؛ ▫️مسئولیت پذیری نسبت به مسائل روز جامعه اسلامی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی؛ ▫️توجه به خلاقیت ،نوآوری ، خردورزی در تولید علوم انسانی اسلامی؛ ▫️تعهد به یادگیری موثر و مستمر در تولید و گسترش دانش سودمند در حوزه علوم انسانی؛ ▫️اهتمام به رویکرد شبکه ی و نظام مند به مطالعات اسلامی؛ ▫️کشف نخبگان اصیل در این حوزه با ملاکات حقیقی و فراتر از بروکراسی موجود؛ ▫️محوریت دانش پژوه با استعدادهای منحصر به فرد خود در نسبت با یکسان سازی بروکراسی موجود؛ ▫️اهتمام به گسترش کرسی های آزاد اندیشی در حوزه علوم انسانی ؛ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| • یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، در تازه‌ترین اثر خود به سراغ تاریخ فلسفه رفته است. کتاب «پروژه تبارشناسی تفکر پسا‌متافیزیکی» نام تازه‌ترین اثر این آخرین باقی‌مانده از است. • هابرماس در این اثر، همان‌گونه که از عنوانش پیداست،‌ به سراغ تاریخ فلسفه و متافیزیک می‌رود. هابرماس در این اثر مهم جدید، ایده‌هایی را بیان می‌کند که به شرح سیستماتیک او از تاریخ فلسفه غرب به‌عنوان تبارشناسی تفکر پسا‌متافیزیکی کمک می‌کند. این اثر او بسیار فراتر از اثبات ارتباط پایدار تأمل فلسفی مبتنی بر به عنوان منبع جهت‌گیری در دنیای مدرن است. • وی ‌تفکر غربی را در ارتباط با سنت‌های فکری مبتنی بر دیدگاه‌های بزرگ جهان (یهودیت، بودیسم، کنفوسیوس و تائوئیسم) قرار می‌دهد که همچنان فرهنگ و تمدن معاصر را شکل می‌دهند. در عین حال، او زمینه‌ای را برای تحلیل جلدهای بعدی از نقش سازنده گفتمان ایمان و معرفت در توسعه که نتیجه همزیستی منحصر به فردی که مسیحیت با تفکر یونانی با مسیحی شدن امپراتوری روم بوده، می‌گذارد. • این کتاب 448 صفحه‌ای سه فصل کلی دارد؛ در باب مسئله تبارشناسی تفکر پسا‌متافیزیکی، ریشه‌های مقدس سنت‌های محوری و مقدمه‌ای بر جهان‌بینی‌های محوری. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| • ما روانشناسان و جامعه شناسان و مردم شناسانی داریم که آموزه های غربی در آنها و تمام آن اصول را تدریس و تجویز می کنند. ما کسانی را داریم که می توانیم بگوییم دلباخته علوم غرب هستند و یا اینکه مسلط هستند و این علوم را تدریس می کنند اما این بدان معنا نیست که به حدی رسیده ایم که می توانیم داشته باشیم. فقط می توانیم بگوییم اساتید و شارحان خوبی در علوم انسانی داریم اما نمی توانیم مدعی شویم کسانی را داریم که در علوم انسانی صاحب نظر و دیدگاه هستند. • شرایطی باعث شد که برخی به این نتیجه برسند که علوم انسانی وارداتی از غرب به کار جهانِ فکری جامعه ما نمی آید و بنابراین باید تکانی به آن داد؟ اساساً چه نیازی به تحول؟ و چرا نمی شود تفکری از بیرون وارد شود؟ چرا علوم انسانی و تفکر نمی تواند از بیرون وارد شود باید بگویم هر فکری یک بستر تحقق می خواهد و تا امکان تحقق چیزی وجود نداشته باشد شما نمی توانید خود آن را داشته باشید. • مثالی از عالم سیاست می زنم. روسیه ی بعد از 1917 و مرگ لنین در 1924 و به دست گرفتن کار توسط استالین را نگاه کنید. از آنجایی که زمینه تحقق کمونیست در روسیه وجود ندارد و نداشت، ورود تفکر کمونیستی به فضای فرهنگی روسیه سر از استبداد درمی آورد.(مارکس در نامه ای به آننکوف تقریبا چنین چیزی را مطرح می کند)، دموکراسی نیز همین گونه است. • استاد • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b