کتاب-مواضع-ما (1).pdf
1.02M
❖ کتاب: #مواضع_ما
❖ نویسنده: #حزب_جمهوری_اسلامی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #اولین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #دومین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #سومین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #چهارمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #پنجمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت و #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #ششمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت و #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #هفتمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت و #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #هشتمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #امامت و #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #نهمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
• این کلیپ #دهمین_قسمت آموزشی شهید دانشمند محمد جواد باهنر از مواضع حزب جمهوری اسلامی است (شرح مواضع ما) که در میان اعضای حزب مطرح شده است.
▫️مبحث #ولایت_فقیه
•
•
•
•
#هفته_دولت #شهید_رجایی
#جمهوری_اسلامی #انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه
❖ چرا آیه؟
• «آیه» را به معنای نشانه به کار می برند، و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای ، مخلوقات از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهان اند. آیه ، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست.
• مدرنیته در دوره اخیر از حیات بشریت که ظهور انسان مستقل و خودبنیاد است، زلزله ای بود که ارکان و بنیان های اصیل زندگی انسان را فرو ریخت و حقیقت
هستی و انسان را زیر آوار فراموشی دفن کرد.
• نگاه آیه ای به انسان و جهان راه نجات از زیر این آوارها
و امیدی برای ساختن دوباره بنای انسان و روابط اوست.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ دغدغه ما
• علوم انسانی محقق ، محصول تمدن غرب و دست آورد
#انسان_مدرن است که چند صده اخیر، جامعه علمی ایران
را در نسبت با خود، مقلد و مصرف کننده ساخته و به قطع ، این انفعال ، نه تنها گره باز ننموده بلکه به گره های اجتماعی ایران نیز افزوده است.
• جامعه علمی ایران وارث تمدن عظیم اسلامی و نورانی
ترین گزاره های آسمانی میباشد ولی متاسفانه از این نهرهای عظیم نتوانستیم لبی تر کنیم و نگاه به دستان
دیگری دوخته ایم. هرقدر به تحصیل علوم انسانی هم
بپردازیم نخواهیم توانست دردی از دردهای ایران عزیز
را التیام بخشیم چرا که علوم انسانی موجود بر پایه هایی استوار است که هیچ نسبتی با #انسان_ایرانی_اسلامی ندارد!
• لذا اندیشمندان تا زمانی که مهارت ارتباط با میراث
علمی مرتبط با انسان ایرانی اسلامی را نیاموزند، مصرف کننده ای بیش نخواهند بود؛ به عبارت دیگر اگر با نظریه
ها و روش های موجود در فقه و اصول و دانش های
حدیثی و کلامی و فلسفی و عرفانی مسلمین ارتباط نگیرند و به امتداد این علوم در حوزه کنش ها نپردازند،
تولید کننده نخواهند بود.
• در همین راستا مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
سعی دارد به عنوان حلقه وصلى بين علوم انسانی و میراث علمی اسلامی نقش آفرینی کند و زبان مشترک بین این دو فضا را ایجاد و نخبگان جوان را با مسئله
تولید #علوم_انسانی_اسلامی آشنا سازد.
• عمده برنامه های این مدرسه از این قرار است:
▫️ آشنایی با علوم اسلامی با رویکرد ناظر به علوم
انسانی؛
▫️ظرفیت شناسی علوم اسلامی برای تحول علوم انسانی؛
▫️ارائه مدل و الگوهایی تولید علم دینی؛
▫️آموزش بنیادها و اندیشه های نظام ساز علوم
انسانی غربی از منابع اصلی؛
▫️کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی و امکان گفتگوی
آنها با دیگر حوزه های دانش؛
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ درباره فعالیت آموزشی ما
• در این مدرسه، دروس غالبا به شکل فشرده و در بستر
فضای مجازی برای مخاطبان ارائه می شود و علاقمندان می توانند به صورت آنلاین (در لحظه تدریس کلاس) و
نیز به صورت آفلاین (در قالب بسته های آموزشی که شامل ویدئو ، صوت جزوات و کتاب می شود) از
محتوای کلاس ها بهره مند شوند. در این مدرسه علاقمندان می توانند هم در کلاس های پیش رو ثبت
نام کنند و هم با تهیه بسته های تدریس شده به محتوای کلاس ها دسترسی داشته باشند و از دریافت
گواهی آن بهره مند گردند.
• لازم به ذکر است که داوطلبان می توانند در طراحی
دروس و دوره ها #مشارکت داشته باشند. در ضمن سعی بر این است که در راستای گفتمان سازی از ظرفیت های جریان های مختلف فکری و فرهنگی ولو #مخالف نیز استفاده شود.
• مدرسه علوم انسانی اسلامی به هیچ نهاد دولتی و حاکمیتی وابسته نیست و فقط از طریق هزینه ثبت
نام ، تهیه بسته ها و #خیرین_فرهنگی اداره می شود.
• همچنین این مدرسه بر آن است تا در دراز مدت و در
صورت اقبال عمومی، مجموعه بورس های کوچکی برای حمایت از طلاب و دانشجوهای علوم انسانی اسلامی اختصاص دهد.
▫️در حال تلاش هستیم از سال تحصیلی پیشرو بعضی از کلاس ها را در شهر مقدس قم به صورت #حضوری برگزار نمایم.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ تاریخچه ما
• مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ، با ایده ایجاد بستری
برای تولید محتوا جهت ارتقای سطح علمی دانش
پژوهان در حوزه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی شروع به رشد کرد .این مدرسه ، جریانی علمی می باشد که تاکنون در برحه های مختلف به صورت غیر منظم فعالیت کرده و اکنون به شکل متمرکز در قالب یک
مدرسه عمدتا مجازی اداره می شود. این مدرسه در زمستان ۱۳۹۹ به شکل آزمایشی به صورت کارگروه های گفتگو محور و کلاسی و سپس در بستر فضای مجازی فعالیت خود را آغاز و در تابستان ۱۴۰۱ وارد مرحله اول فعالیت خود در قامت مدرسه تابستانه کوتاه مدت، تحت عنوان «ظرفیت تراث برای حل مسئله اجتماعی»
شد.
• در مرحله بعد در قالب دوره زمستانه ۱۴۰۱ با عنوان
«چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی»، در محیط فضاء مجازی ، موفق به جذب و تثبیت دانش پژوهانی از
حوزه و دانشگاه گردید.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ چشم انداز ما
• دستیابی به موقعیت ممتاز در گفتمان سازی، آموزش
و پژوهش های بنیادی ، میانی و کاربردی علوم انسانی با
رویکرد اسلامی در سطح طلاب حوزه علمیه و دانشجویان
و بروز ترین یافته های علمی در نظام اجتماعی و حل
مسائل آن.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ ماموریت ما
• تدوین و تولید محتوای آموزشی و پژوهشی در حوزه مبانی ،اصول ،اهداف ، ملاکات و مسائل ، در حوزه علوم
انسانی و علوم انسانی اسلامی با رویکرد گفتمان سازی ، تربیت نیروی انسانی و نظام سازی علمی و عینی بر پایه ظرفیت های حوزه علمیه و دانشگاه.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بیشتر_بشناسید | #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_آیه ❖ چرا آیه؟ • «آیه» را به معنای نشانه به کار می برن
❖ ارزش های ما
▫️ایجاد جریان نخبگانی علمی ، فرهنگی و اجتماعی علوم
انسانی اسلامی؛
▫️تاکید بر رویکرد اسلامی در ایجاد، بسط و تعمیق
نظریه پردازی در علوم انسانی؛
▫️مسئولیت پذیری نسبت به مسائل روز جامعه
اسلامی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی؛
▫️توجه به خلاقیت ،نوآوری ، خردورزی در تولید علوم
انسانی اسلامی؛
▫️تعهد به یادگیری موثر و مستمر در تولید و گسترش
دانش سودمند در حوزه علوم انسانی؛
▫️اهتمام به رویکرد شبکه ی و نظام مند به مطالعات
اسلامی؛
▫️کشف نخبگان اصیل در این حوزه با ملاکات حقیقی و
فراتر از بروکراسی موجود؛
▫️محوریت دانش پژوه با استعدادهای منحصر به فرد
خود در نسبت با یکسان سازی بروکراسی موجود؛
▫️اهتمام به گسترش کرسی های آزاد اندیشی در حوزه
علوم انسانی
؛
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#معرفی_کتاب | #مکتب_فرانکفورت
• یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، در تازهترین اثر خود به سراغ تاریخ فلسفه رفته است. کتاب «پروژه تبارشناسی تفکر پسامتافیزیکی» نام تازهترین اثر این آخرین باقیمانده از #مکتب_فرانکفورت است.
• هابرماس در این اثر، همانگونه که از عنوانش پیداست، به سراغ تاریخ فلسفه و متافیزیک میرود. هابرماس در این اثر مهم جدید، ایدههایی را بیان میکند که به شرح سیستماتیک او از تاریخ فلسفه غرب بهعنوان تبارشناسی تفکر پسامتافیزیکی کمک میکند. این اثر او بسیار فراتر از اثبات ارتباط پایدار تأمل فلسفی مبتنی بر #عقلانیت_ارتباطی به عنوان منبع جهتگیری در دنیای مدرن است.
• وی تفکر غربی را در ارتباط با سنتهای فکری مبتنی بر دیدگاههای بزرگ جهان (یهودیت، بودیسم، کنفوسیوس و تائوئیسم) قرار میدهد که همچنان فرهنگ و تمدن معاصر را شکل میدهند. در عین حال، او زمینهای را برای تحلیل جلدهای بعدی از نقش سازنده گفتمان ایمان و معرفت در توسعه #فلسفه_غرب که نتیجه همزیستی منحصر به فردی که مسیحیت با تفکر یونانی با مسیحی شدن امپراتوری روم بوده، میگذارد.
• این کتاب 448 صفحهای سه فصل کلی دارد؛ در باب مسئله تبارشناسی تفکر پسامتافیزیکی، ریشههای مقدس سنتهای محوری و مقدمهای بر جهانبینیهای محوری.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#موافقان_علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت
• ما روانشناسان و جامعه شناسان و مردم شناسانی داریم که آموزه های غربی در آنها #نهادینه_شده و تمام آن اصول را تدریس و تجویز می کنند. ما کسانی را داریم که می توانیم بگوییم دلباخته علوم غرب هستند و یا اینکه مسلط هستند و این علوم را تدریس می کنند اما این بدان معنا نیست که به حدی رسیده ایم که می توانیم #علوم_انسانی_پایه داشته باشیم. فقط می توانیم بگوییم اساتید و شارحان خوبی در علوم انسانی داریم اما نمی توانیم مدعی شویم کسانی را داریم که در علوم انسانی صاحب نظر و دیدگاه هستند.
• شرایطی باعث شد که برخی به این نتیجه برسند که علوم انسانی وارداتی از غرب به کار جهانِ فکری جامعه ما نمی آید و بنابراین باید تکانی به آن داد؟ اساساً چه نیازی به تحول؟ و چرا نمی شود تفکری از بیرون وارد شود؟ چرا علوم انسانی و تفکر نمی تواند از بیرون وارد شود باید بگویم هر فکری یک بستر تحقق می خواهد و تا امکان تحقق چیزی وجود نداشته باشد شما نمی توانید خود آن را داشته باشید.
• مثالی از عالم سیاست می زنم. روسیه ی بعد از 1917 و مرگ لنین در 1924 و به دست گرفتن کار توسط استالین را نگاه کنید. از آنجایی که زمینه تحقق کمونیست در روسیه وجود ندارد و نداشت، ورود تفکر کمونیستی به فضای فرهنگی روسیه سر از استبداد درمی آورد.(مارکس در نامه ای به آننکوف تقریبا چنین چیزی را مطرح می کند)، دموکراسی نیز همین گونه است.
• استاد #محمد_تقی_چاوشی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• علم دینی و شرعی در آثار گذشتگان به ویژه #متکلمان مسلمان مطرح بوده است . این مسئله با ورود #اندیشه_های_یونانیان به جهان اسلام ، جدی تر شد و اندیشمندانی همچون: #کندی ، #فارابی ، #ابو_حامد_غزالی ، #فخر_رازی ، #ملاصدرا ، #فیض_کاشانی و دیگران درباره چالش فلسفه و آموزه های اسلام اظهار نظر کردند.
• بسیاری از متفکران اسلامی با رویکرد گزینشی و انتقادی و تلفیقی و تولیدی به اندیشه های یونانیان پرداختند: برخی اندیشه های باطل یونانیان را مطرح نکردند و دسته دیگر را نقد کردند و گروه دیگری را با اندیشه اسلامی تلفیق نمودند و با تلاش فراوان توانستند به #تولید_علم_جدیدی با رویکرد اسلامی دست یابند. غزالی با نگارش #تهافت_الفلاسفه نشان داد نمی توان میان فلسفه یونان و اسلام جمع کرد .وی با به حاشیه راندن فلسفه به معنای اعم و بی اعتنایی به #حکمت_نظری و #حکمت_عملی یونانی به دنبال چاره اندیشی افتاد و تلاش کرد با کمک دین اسلام ، به نیاز های مطرح شده در علوم یونانی پاسخ دهد.فخر رازی و فیض کاشانی نیز در این زمینه مطالبی ارائه کرده اند.
• فلاسفه اسلامی ، همچون فارابی و بوعلی و #خواجه_نصرالدین_طوسی با رویکرد تهذیب اندیشانه یونانیان و تولید اندیشه نوین اسلامی ، منشاء تحول در علوم شدند. غزالی با نقد هایش بر فلاسفه اسلامی ، به حاکمیت تصوف و به حاشیه راندن دانش های بشری کمک کرد و منشاء نوعی انحطاط علمی شد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۱۹
•
•
•
• #بخش_اول
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• جریان مقابله با #سکولاریسم در دوران معاصر و حضور دین در عرصه مختلف زندگی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و تولید و تحقق علوم اخلاقی و اجتماعی اسلام در جوامع اسلامی ،پدیده ای است که روشنفکران مسلمان همچون #سید_جمال_الدین_اسد_آبادی و #شیخ_محمد_عبده در جهان عرب و ایران و #اقبال_لاهوری در شبه قاره مطرح کردند.
• جریان های نوظهور اجتماعی ، مانند #اخوان_المسلمین ، #نو_سلفی_گری ، #روشنفکری و #نو_معتزلینیز با رویکرد خاصی به این مسئله پرداختند و نظرات موافق و مخالف خود را مطرح ساختند .
• شاید بتوان ادعا کرد مسئله انحطاط مسلمین با شکست مسلمانان در مقابل جنگ استکباری و استعماری ، اولین جرقه ای بود که مسلمانان را متوجه عقب ماندگی جوامع اسلامی و پیامد های سکولاریسم و سکولاریزاسیون در کشور های اسلامی ساخت.این مسئله ، منشا پیدایش مسئله دیگری به نام رابطه یا « تعارض علم و دین» شد و دیدگاه های متعددی را به ارمغان آورد.
• متفکران مسلمان در این دوره ، به دو تصمیم کلان دست یافتند. تصمیم نخست این بود که #فرهنگ_غربی را کنار بگذارند و از #دانش_غربی بهره ببرند. این تصمیم از سوی سید جمال الدین اسد آبادی و به صورت اجرایی در مدیریت #امیر_کبیر و #دارالفنون ظاهر گشت. تصمیم دوم که #میر_سید_احمد_خان_هندی آن را شروع کرد و دیگران در مصر و ایران ادامه دادند، این بود که با رویکرد تلفیقی ، میان دین و علم مدرن پیوندی برقرار کنند.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۱
•
•
•
• #بخش_دوم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• تحول سوم در مقابله با #علم_مدرن ، مسئله اسلامی سازی معرفت است که برخی از محققان عربی ، ایرانی و اندونزیایی آن را مطرح کردند. کشور های اسلامی همچون شبه قاره ، ایران ، عربستان ، لبنان ، سوریه ، مصر و مسلمان کشور های غربی ، در برابر حوادث جدید آرام ننشستند و همایش ها ، نشست ها و جمعیت هایی تشکیل دادند. جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ در جده و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۹۷۷ در مکه ، نمونه های از فعالیت های اسلامی سازی علوم به شمار می رفت.
• #دکتر_نصر درباره همایش تعلیم و تربیت می نویسد: ( من ، عبدالله نصیف ، رئیس وقت دانشگاه ملک عبدالعزیز جده ، سید علی اشرف استاد مسلمان و مشهور بنگلادشی و تعداد دیگری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی ، چند سال روی این طرح کار کرده بودیم .....، این همایش به تاسیس چند دانشگاه اسلامی از مالزی گرفته تا نیجریه و نیز همایش های بعدی که در آن اسلامی کردن رشته های مختلف مورد بحث قرار گرفت ، انجامید .... ، این همایش اندیشه اسلامی کردن دانش را به میان انداخت ؛ اندیشه ای که از دهه هشتاد به بعد با نام همکارم در دانشگاه تمپل ، اسماعیل الفاروقیو بعد ها موسسه بین المللی اندیشه اسلامی همراه و تداعی کننده نام آنها بود؛ در واقع من از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد ، از ضرورت گنجاندن دانش پروده شده در دنیای مدرن غرب در چشم انداز اسلامی سخن گفته بودم ؛ اما واژه اسلامی کردن دانش را به کار نبرده بودن؛ به علاوه آنچه من و سید علی اشرف در همایش مکه پیشنهاد کردیم ، دقیقا به معنی گنجاندن تمام اشکال دانش در چشم انداز اسلامی و ایجاد برنامه ای آموزشی بر مبنای جهان بینی اسلامی بود. هدف ویژه من تعیین دقیق حدود و ثغور آن جهان بینی ، آنچنان که در فلسفه به عنوان رشته ای محوری و بنیادی تبلور یافته و تدوین برنامه ای برای مطالعه فلسفه و علوم انسانی از چشم انداز اسلامی بود.اهداف تعیین شده در همایش مکه کاملا محقق نشدند ، اما تاثیر همایش فوق العاده بود و مسئله اسلامی کردن دانش امروزه همچنان یکی از دغدغه های اصلی فکری جهان اسلام است.)
• ابوالاعلی مودودی _از علمای پاکستان_ در سال ۱۹۳۰ دغدغه اسلامی شدن علوم و دانشگاه ها را مطرح کرد؛ ولی بحث اسلامی سازی یا اسلمه المعرفه از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی جایگاه ویژه ای یافت،گستردگی سکولاریسم و نمونه هایی از تعارض علم و دین و گرایش دانشجویان مسلمان به غرب سکولار در اثر ورود به دانشگاه و فرا گیری علوم دانشگاهی ، سبب شد مسئله اسلامی سازی علوم و دانشگاه به صورت ابتدایی وخام مطرح شود . پس مودودی ، دکتر نقیب العطاس، رئیس موسسه بین المللی تمدن و تفکر اسلامی مالزی ، در این باره بحث جدی تری کرد. وی مدعی است مبدع بحث علمی بوده است و دیگران این عنوان را از وی سرقت کردهاند.
• نگارنده اسلامی سازی معرفت می نویسد:
دکتر سید محمد #نقیب_العطاس در سال ۱۹۹۲ در سخنرانی خود در دانشگاه بین المللی کوالالامپور مالزی که به دعوت رئیس وقت این دانشگاه، دکتر عبدالحمید سلیمان برگزار شد، گفت که اولین بار خود او اصطلاح ( اسلامی سازی معرفت) را ابداع کرده و تمام کسانی که پس از او این اصطلاح را به کار برده اند ، از او سرقت کرده اند و این خیانت و تزویر است. انتظار می رفت تا دکتر ابوسلیمان نخستین رئیس المعهد العالمی للفکر الاسلامی یا دکتر طه جابرالعلونی رئیس وقت المعهد ، پاسخ او را بدهند، ولی چنین نشد . بعد ها دکتر ابوسلیمان گفت : بهتر است به جای مشخص کردن اولین کسی که این اصطلاح را به کار برده است، به خود عملیات اسلامی سازی بپردازیم.
• وانگهی این اصطلاح پیش از زمان مورد اشاره دکتر العطاس در همایش ها و نشست های انجمن جامعه شناسان مسلمان و انجمن اسلامی دانشجویان در ایالت متحده رواج داشته است و شاگردان دکتر اسماعیل راجی #الفاروقی گواهی می دهند که دو اصطلاح اسلامی سازی یا رویکرد اسلامی ، فراوان از سوی وی به کار می رفته است. دکتر العطاس بعدا در کتابی هم که از او منتشر شد، اتهام یادشده را با لحنی شدید تکرار کرده است.
• بعد از ایشان ، اسماعیل فاروقی یکی از استادان دانشگاه آمریکا ، این بحث را مطرح کرد. به ادعای نقیب العطاس ، او دیدگاه خود را پیش از فاروقی و پس از مودودی مطرح کرده است.
• فاروقی ، راه علاج بیماری امت را اسلامی کردن رشته های علمی و کتاب های درسی دانشگاهی می دانست که به تاسیس موسسه بین المللی اندیشه اسلامی انجامید. وی علاقه ایی به مطالعات بنیادین و معرفت شناختی علم مدرن نداشت و تنها به علوم اجتماعی می پرداخت.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
• #بخش_سوم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• پس از فاروقی ، شخصیت های دیگری در این عرصه وارد شدند. بحث از #علوم_اجتماعی_اسلام در برابر #علوم_اجتماع_مارکسیستی از سوی بزرگان جهان اسلام به ویژه حوزه هایی علمیه نجف و قم ، همچون #امام_خمینی ، #علامه_طباطبایی ، آیت الله شهید #مطهری ، #بهشتی ، #خامنه ای ، #صدر ، #علامه_جعفری ، #آیت_الله_مصباح_یزدی و از سوی دانشگاهی ، مانند: #دکتر_یدالله_سحابی و #مهندس_بازرگان و #دکتر_شریعتی با شدت بیشتری مطرح شد.
• دکتر سید #حسین_نصر ، #مهدی_گلشنی ، #خسرو_باقری و #آیت_الله_جوادی_آملی بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی_ایران ، تئوری های کاربردی تری درباره علم مقدس و دینی ارائه نمودند . به هر حال ، ممکن است که اصطلاح اسلامی سازی معرفت ، ابداع دکتر العطاس باشد ، ولی بحث علم دینی ، بحث کهن تری است و خود غربی ها مدت ها پیش ، این بحث را مطرح نموده اند؛ مثلا #اتین_ژیلستون در قرن هجده فلسفه مسیحی را طرح کرد ، یا برخی دیگر به بحث سیاست دینی پرداختند. شاید نقیب العطاس اولین کسی باشد که عنوان عام علم دینی را به صورت خاص تر اسلامی کردن معرفت طرح نموده است ، ولی از همه مهم تر ، تبیین این مسئله است؛ درحالی که برخی بحث ها ضعیف و سطحی است. گفتنی است این بحث در واقع فلسفه علم دینی است و اظهار نظر دقیق درباره آن ، به آگاهی از فلسفه دین و فلسفه علم نیاز دارد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
• #بخش_چهارم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b