📌 #فمینست_در_خیابان
💢 زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم، از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد #حقوق_انسانی بود. از زبان کلیسا گفته اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد. زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه». در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نشناخته و در نتیجه، او شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود.
⭕️ با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد، بحث «#حقوق_بشر» آغاز شد و اعلامیه های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد #هویت_انسانی و یا حداقل جنس پست تر می دانستند، مقصود از بشر، مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم، مسئلۀ #حقوق_زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند.
🔻 کتاب #منزلت_و_حقوق_زن به قلم سید ابراهیم حسینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌#فمینیست_در_خیابان
💢 فمینیست ها عمدتا در قالب نظریه های رادیکال و تندرو، خانواده را محل عمده ستم بر زنان دانسته و ازدواج را وضعیتی غیرارادی می دانند که در آن مجموعه ای از خشونت، بیکاری و تقاضاهای جنسی ناخواسته به زنان تحمیل می شود. تفکرات افراطی این دسته تا آنجا پیش می رود که فحشا و ازدواج را هم شأن یکدیگر می دانند.
⭕️ برابری نقش های زن و مرد با تمام مشقت جسمی و روحی که بر زنان حمل می کند و آسیبی که به کانون خانواده می زند، همچنان مطلوب آرمانی گروهی از زنان است. فمینیست ها معتقدند اساس خانواده به سوی برابری پیش نرفته و مطابق با دیدگاه شان، محیط خانه جایی ست که در آن زنان مطیع هستند و نقش های آنان از پیش تعیین شده است.
⭕️ ماکس هورکهایمر، از طرفداران فمینیسم، واقعیت های زندگی خانوادگی را با دیدگاهی انتقادی مورد بررسی قرار داده است. او در مقاله مشهور خود، «خانواده و اقتدار در دوران معاصر»، به طور خاص به روش های اقتداری مرد در خانواده توجه کرده و با توجه به پیشینه تاریخی اقتدار، وجود آن را در خانواده امروزی مضر تشخیص داده است.
🔻 کتاب #تاریک_روشن به کوشش #نادر_طالب زاده و #ابوالفضل_اشجع
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢نگاه #جمهوری_اسلامی، نگاه تکریم و احترام #زن است؛ نقطهی مقابلِ نگاه رایج غرب به #زن که #نگاه_کالایی و ابزاری است و حرمت #زن در منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در هم شکسته. شما دیدید که یکی از عالیترین مقامات دولتی و نظامی زن در همین چند ماه قبل از این اعلام کرد که مورد تعرّض و تجاوز قرار گرفته؛ یعنی حتّی زنانی که به رتبههای بالای اداری و اجتماعی و سیاسی میرسند، از آسیب منطق غربی در مورد زن در امان نیستند و بر کنار نمیمانند.
⭕️ نگاه #اسلام این است که #زن و مرد از لحاظ ارزشهای انسانی برابرند: اِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُـؤمِنٰتِ وَالقٰنِتینَ وَالقانِتٰتِ وَالصٰدِقینَ وَالصّادِقٰتِ وَالصٰبِرینَ وَالصّابِرٰت، تا آخر؛ مرد مسلمان و #زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفهی امر به معروف مشترک است، وظیفهی خدمت مشترک است، وظیفهی جهاد فیسبیلالله [برای] هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به #زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژهای دارند؛ #زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژهای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به #زن است، و ما به این نگاه افتخار میکنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به #زن دارند ظلم میکنند.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #کانت_روشنگر_یا_زن_ستیز
💢 #زنان باید سلطنت کنند، ولى مردان باید حکومت کنند; چرا که این هوا و هوس است که سلطنت مى کند و این خرد است که حکومت مى کند.
#حقوق_زن
#الگوی_سوم
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
توماس کوهن در مقاله اى به نام «نقدى بر فلسفه قانون کانت» نظر دیگرى ابراز مى دارد:
💢 #کانت فکر مى کند که بنا به #حکم_خرد، مردان مى توانند لقب نجیب زادگى خود را به همسرانشان انتقال دهند، ولى عکس این امر صادق نیست. چنین برخوردى با مسأله، موقعیت #کانت را تا آن جا تنزل مى دهد که این سؤال در اذهان شگفت زده مطرح مى شود که چگونه چنین ذهن قدرتمندى ممکن است حتى در سنین کهولت تا بدین حد پوچ و نامعقول بیندیشد.
#حقوق_زن
#عصر_روشنگری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #جنبش_زنان_ايران_و_نظام_مفهومی
💢 يكی از اين جنبشهای اجتماعی و فرهنگی ، جنبش #زنان است. اين مناقشه كه تنها جنبشهای سياسی را جنبش میداند، ناشی از يک خلط مفهومی در دستگاه آكادميک ماست. بدين شكل كه ما در حوزه زبان فارسی برای سه مفهوم يک مفهوم بكار می بريم و اين سه مفهوم عبارتاند از:Policy -Polity - Politics که ابعاد سهگانه امر سياست هستند. در فضای زبان اروپائی امری را كه ما سياست می فهميم در این سه مفهوم بيان می كنند و آنرا بكار می برند یعنی:
1- وجه هنجاری سياست (Policy)
2- وجه دولتی و حزبي سياست (Polity)
3- وجه تدبير در جهت حل کشمکشها (Politics)
⭕️ حال با اين شفافيت مفهومی است كه می توانيم به ارزيابی كنش #زنان درصحنه جامعه ايران بپردازيم. همواره كنشهای اجتماعی كه در جنبشهای اجتماعی تعين می يابند خود را در زیر مفهوم Policy تعريف میکنند چراکه اين جنبشها كنشهای معطوف به هدفاند كه ابعادی هنجاری دارند نه ابعادی حزبی و دولتی.
⭕️ اگر جنبشی بهسوی تغيير دولت حركت كرد و آماج اصلی خود را اين هدف قرار دهد ابعادی از سياست مدنظرش است كه به آن Polity می گويند. ازاینرو #جنبش_زنان_ايران، جنبش وسيعی است كه وجهی هنجاری دارد. يعنی با هنجارهای مرسوم كه ناشی از نگاه مردسالارانه است بیمهابا مبارزه می كند اما ادعا و سودای حزبی و دولتی ندارد، چراکه گزينهای برای تشكيل دولت ندارد و نمی خواهد كه حزب زنان به وجود آورد. ازاینرو جنبش زنان يک جنبش سياسی به مفهوم Polity نيست، اما اين جنبش سياسی، به مفهوم Policy است، پس بايد اين ابعاد را بهخوبی شناخت.
⚛ در ادامه بخوانید
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #جنبش_زنان_ايران_و_نظام_مفهومی 💢 يكی از اين جنبشهای اجتماعی و فرهنگی ، جنبش #زنان است. اين مناقش
⭕️ جنبش #زنان از اين دورنما يكی از وسيعترين جنبشهای ايران بعد از جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» است چراکه میتوان گفت جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» ايرانی، وسیعترین جنبش در دوران جديد جامعه ايران است، زیرا اين جنبش است همه آحاد جامعه ايران را از زن و مرد، كودک و جوان، روحانی و دانشگاهی، تحصیلکرده غیر تحصیلکرده در برگرفته است. بهطور مثال ما در ايران گرایشهایی كه خواهان ارتقا سطح كيفی زندگی خود نباشند (به شکلی که مثلاً در هند وجود دارد) نداريم.
⭕️ جنبش #زنان مهمترين جنبش ايرانيان در صدساله اخيراست كه تمام پهنه جامعه ايران را در برگرفته است و مهمترين آماج و هدف آن اين است كه هنجارهای گذشته نسبت به #زنان را بهطور بنيادين تغيير دهد و می كوشد هنجاری نو در مناسبات زن و مرد بيافريند. اين جنبش می كوشد خودبسندگی #زنان را از طريق آموزشوپرورش، ورزش و هنر سازماندهی كند. اين جنبش در سطوح مختلف هنجارهای تاريخی زن ستيزانه را به چالش می كشد تا زنان همچون مردان تحصيل كنند، به نويسندگی و ساير كارهای هنری بپردازند، نقاشی و كارگردانی كنند و مدير، كارمند عالیرتبه و بالاخره وزير شوند.
⭕️ اگر با نگاه موشكافانه به پهنه ايران توجه كنيم كنشهای همهجانبه اين جنبش وسيع را در جابهجای ايران در کوچکترین روستا تا در شهرهای بزرگ می توانيم بهروشنی ببينيم. اينک میلیونها دانشآموز دختر و به دنبال آن دانشجوی دختر، میلیونها #زن كه در سطوح مختلف به توليد و ارائه خدمات مشغول هستند و از اين طريق امرارمعاش می كنند و هزاران زن و دختر به كارهای مختلف هنری می پردازند. به نقاشی و گرافيک يا به عكاسی و تئاتر و سينما مشغولاند، صدها زن كه كارگردانی می كنند، صدها زن كه مدير شرکتهای بزرگ هستند و سازمانهای توليدی كه از طريق كار فكری هزاران زن مهندس ايرانی چرخ آنها می گردد، صدها محفل زنان كه در آن باهم كتاب می خوانند و از نگاه خود متون گوناگون را تأویل و تفسير ميكنند، صدها زن و دختر كه در كرسی وكالت می نشيند، همه اینها حاكی از يك جنبش وسيع است كه در آن فاعل شناسای زن ايرانی می خواهد بر روی پای خود بايستد و اين شجاعت را داشته باشد كه نگاه ويژه خود را داشته باشد و «من» خود يا به عبارت علمی سوژه زنانگی خود را در بطن جامعه ايرانی بارور كند.
⭕️ اين جنبش وسيع اجتماعی كه از ميان ريگها و الماسها میگذرد آرام و بهتدريج مانند هر جنبش ديگر اجتماعی و فرهنگی در تداوم و استمرار خود می آموزد كه سازمانهای ويژه خود را ايجاد كند، نهادها و انجمنهای خود را ساماندهی كند و در اين نهادهای خودانگیخته سطح سازمان خود را بهطور كيفی ارتقا دهد تا سازمانهایی شوند كه در تاروپود جامعه ايران تنيده شده و به جزئی جدائیناپذیر از جامعه ايران تبديل شوند. جنبش زنان آنچنانکه گفتم به وجه ای هنجاری از سياست می پردازد اما اين ظرفيت و پتانسيل را دارا است كه به سطح ديگر ارتقا يابد، يعنی اينكه مطالبات و ساماندهی خود را از امر اجتماع به تغييرات در سطح قدرت سياسی بكشند. اين امر مستلزم ارتقا كيفيت اين جنبش در سازمانها و نهادهای خود است و اگر اين جنبش بخواهد بهويژه در سطح كيفی ارتقا يابد نيازمند پرداختن به كار نظری است، امری كه جنبش زنان ايران از آن رنج می برد. بدين معنا كه بتواند ايده و پراكسيس خود را در دستگاهها و قالبهای مفهومی بكشاند و آرام و بهتدريج تئوری های منسجم برای خود طراحی كند. بدون اين كار يعنی ايجاد روابط دوجانبه بين عمل و نظر بين ايدهها و مفاهيم بين پراكسيس و تئوری اين جنبش نمی تواند بهطور آگاهانه به ساختار منسجم و كارآمد در جهت منافع جامعه بهطور عام و منافع زنان بهطور خاص عمل كند.
⭕️ اين نظام تئوريک بايد متكی بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوری های ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طی صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنجبرده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظری خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفی است كه در ديگر عرصهها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهای فكری ما نتوانسته تجديدی نظری در بنيانهای خود صورت دهد.
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ جنبش #زنان از اين دورنما يكی از وسيعترين جنبشهای ايران بعد از جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» است چ
⭕️ ازاینرو در سطح بالائی تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازی ، سطح آگاهی را به آگاهی مفهومی و لاجرم به آگاهی فلسفی بكشاند. جنبش #زنان_عرب با ظهور چهرههای شاخصی چون #فاطمه_مرنيسی ، #نوال_سعداوی، #آسيه_جبار و ديگر چهرههای شاخص توانسته است جنبش اجتماعی و فرهنگی زنان عرب را به سطوح تئوريک ارتقا دهد و در سطح بینالمللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهی ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در ابعاد بسيار تکاملیافتهتر است اما در عرصه نظر فاقد چهرهها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما می توان نطفههای عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنونی زنان ايران ديد و آن كوششی است كه دختران جوان ايرانی با جهد و كوشش بسيار و علاقهای كه به مباحث سنگين نظری و در خوانش متون كلاسيک فلسفه اروپائی از خود نشان میدهند، ديد.
#محمد_علی_مرادی
#حقوق_زنان
#الگوی_سوم
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #کاربست_اجتماعی_حوزه_علمیه_قم
⭕️ اگر حوزه ناکارآمد باشد، در قتل عام فرهنگی شریک است.
⭕️ #قم اگر می خواهد رهبری شیعه را داشته باشد باید ۱۰۰ برابر امروز عمل کند.
⭕️ اگر #قم دچار جمود و درجازدن بشود، طبیعتا کل جهان شیعه گرفتار این بیماری خواهد شد.
⭕️ دهها هزار #طلبه و استاد جمع شدند و عمرشان را وقف کردند، اگر اینها درست مدیریت نشوند به تدریج ممکن است مرجعیت صوری و اسمی در #قم باشد و مرجعیت واقعی در جاهای دیگری باشد.
⭕️ حوزه ضعیف، حوزه یکبعدی، نمیتواند به وظیفه شرعی خودش عمل کند و در برابر خداوند و ولیعصر مسئول است.
⭕️ چرا در برابر فرمان الهی تحول و اصلاح درست نظام آموزشی و پژوهشی حوزه اقدامی صورت نمیگیرد؟!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چرایی_تحول_علوم_انسانی
💢 دین اسلام از ابتدای ظهور خود دغدغه تاسیس تمدن و جامعه دینی را داشته است _ این مدعا مدلل به فلسفه نبوت می باشد _ و از سوی برای رسیدن به این جامعه و تمدن باید توصیفات و دستورات تمدن ساز را ارائه ی می نمود.
⭕️ و این دین در ادامه روند خود مواجه می شود با تمدن غرب و به تبع با آثار توصیفی و هنجاری (علوم انسانی) آن ، این در حالی است که #علوم_انسانی غرب ، چتر خود را بر همه ابعاد و اجزاء زندگی بشر گسترانده و این #علوم_انسانی رایج، بر پایه تعاریف و نگرش مادی و زمینی از رابطه انسان و جهان مباحث خود را فرمولبندی می کند که با رویکرد توحید محور در زمینه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهم آهنگ و ناسازگار می باشد لذا رقیبی برای دین محسوب می شود.
⭕️ و با زیست بوم ایران نیز نسبتی ندارد ، از این سه جهت مطرح شده مشخص می شود که تحول در علوم انسانی امری ضروری می باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #روحانیت_و_مسئله_مدیریت_علم_مدرن
💢 #روحانیت با ابزار فقه و مرجعیت و ارتباط با فرهنگ عامه توانست انقلاب کند. حرکت #روحانیت به نوعی واکنش در برابر رقیب جدیدی بود که عرصه های #سیاست و #اجتماع را در اختیار گرفته و آگاهی و معرفتی جدیدی را ایجاد کرده بود. رژیم شاه می کوشید کانونی را رقیب #روحانیت در نظام آموزشی سازد و مجموعه #روحانیت را در جایی به نام دانشکده معقول و منقول محدود کند. این کار در زمان رضاشاه تا حدودی انجام شد با تأسیس دانشگاه ها رژیم کوشید بر نظام تعلیم و تعلم #حوزه فشار جدی آورد و مدیریت علمی را از اختیار روحانیت و مرجعیت خارج کند طرح ایجاد #دانشگاه_اسلامی از طرف شاه نمونه ای از آن اقدامات بود در آن زمان مدیریت علمی رسمی کشور که در ارتباط با قدرت سیاست و اقتصاد عمل می کرد در چارچوب مناسبات نظام سلطه غرب معنا می یافت، در حالی که مدیریت علمی دیگری خارج از این مدیریت رسمی وجود داشت که در اختیار مرجعیت شیعه بود که عامل حیات آن تنها ارتباط با فرهنگ عمومی و از طریق
فقه خمس و زکات بود.
⭕️ #روحانیت با توجه به منابع معرفتی و فرهنگی خود باید #مدیریت_علم رسمی را در دست می گرفت و از حاشیه به متن می آمد بنابراین باید عرصه هایی از علوم فلسفی و کلامی که در اختیار خواص #روحانیت بود و بعد از مشروطه راه افول را در پیش گرفته بود توسعه می یافت و به متن عرصه علمی می آمد و در حوزه هایی از معرفت علمی که از حوزه تاریخ و فرهنگ اسلامی گسسته بود و از مبانی فکری #جهان_غرب بهره می برد نیز باید بازسازی اساسی صورت می گرفت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌#تمدن_نوین_اسلامی ، واقعیت یا پندار؟
⭕️بیژن عبدالکریمی
⭕️قاسم پورحسن
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مناظره.mp3
17.09M
📌#تمدن_نوین_اسلامی ، واقعیت یا پندار؟
⭕️بیژن عبدالکریمی
⭕️قاسم پورحسن
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌#تحول_علوم_انسانی
#تحول در #علوم_انسانی یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول #علوم_انسانی پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی #علوم_انسانی رایج است کمترین معنای تحول #علوم_انسانی این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف #علوم_انسانی غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار #علوم_انسانی نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم.
⭕️ البته تحول در #علوم_انسانی اصطلاحی است که میتواند به معنای #بومی_سازی علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله #اسلامی_سازی علوم انسانی را نیز شامل شود.
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #فلسفه_و_علوم_انسانی
💢 استاد #محمد_تقی_چاوشی
#تماشاگری
#روشنفکری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خامنه_ای
💢 #علوم_انسانی اهمیت دارد #علوم_انسانی کنونی در کشور بومی نیست متعلق به ما نیست ناظر به نیازهای ما نیست متکی به فلسفه ما نیست متکی به معارف ما نیست، اصلاً ناظر به مسائل دیگری است مسائل ما را حل نمی کند .دیگرانی طرح مسأله ،کردند برای خودشان حل کردند ـ به درست و غلطش هم کار نداریم - اصلاً از ما بیگانه است.
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #بومی_سازی_علوم_انسانی
💢 مفهوم و ایده دیگری که در دو دهه اخیر در کشور ما رایج بوده است و حتی همایش ها و مقالات و نشست های علمی متعددی درباره آن برگزار شده است مساله #بومی_سازی_علوم_انسانی است.
⭕️ #بومی_سازی علوم انسانی مبتنی بر پذیرش این حقیقت است که علوم انسانی بر خلاف علوم طبیعی و تجربی به تناسب فرهنگ ها و شرایط اجتماعی و اقلیمی مختلف می توانند دچار تغییر و تحول شوند علوم انسانی تولید شده در کشورهای غربی لزوماً نیازهای مردم ما و جامعه ما را تأمین نمی کنند زیرا درست است که این علوم با کنش های فردی و اجتماعی آدمیان سر و کار دارند اما کنش های آدمی به شدت از فرهنگ و شرایط محیطی تربیتی ارزشی و امثال آن تأثیر می پذیرند در نتیجه نمی توان با ساز و کاری که برای تحلیل کنش های یک انسان یا #جامعه_سکولار تولید شده است کنش های یک انسان یا جامعه دین دار را تحلیل کرد نمی توان با ساز و کاری که برای یک جامعه نوپدید مثل ایالات متحده آمریکا تولید شده است کنش های یک جامعه ریشه دار و دارای تاریخ بلندی مثل جامعه ایران را تفسیر نمود #هویت_ملی و #هویت_دینی از مولفه های بسیار مهم برای تحلیل کنش های اجتماعی ایرانیان است اما مردم آمریکا دغدغه ای به نام هویت ملی و وطن پرستی و امثال آن ندارند. یک جامعه بی ریشه ،نوپدید چند ملیتی و چند فرهنگی است کنش های این دو جامعه را نمی توان با یک سازوکار تحلیل و پیش بینی کرد ما نیاز به #علوم_انسانی_بومی داریم؛ علومی که با توجه به نیازها و اقتضائات بومی و ملی خود ما تولید شده باشند.
⭕️ پیش فرض بومی سازی علوم انسانی این است که مفاهیم علوم انسانی لزوماً مفاهیمی جهانی و ناظر به انسان به ما هو انسان نیستند بلکه دست کم بخش عمده ای از آنها بومی و منطقه ای اند ، نکته دیگری که این اصطلاح با خود دارد این است که علوم انسانی موجود هر چند برای جامعه ما ناکارآمد و ناقص اند اما ممکن است برای خاستگاه های خود کارآمد و کارگشا بوده و باشند به تعبیر دیگر بومی سازی علوم انسانی نقدی بر علوم انسانی رایج ندارد؛ بلکه اعتراض آن این است که چرا چیزی را که به ما مربوط نیست در بین ما رواج میدهید چرا با هزینه های سنگینی از جیب خود باید علومی را تحصیل کنیم که نه افزون می کنند تنها دردی از دردهای ما را دوا نمی کنند که حتی دردهای ما را نیز افزون می کنند!
⭕️ یکی دیگر از ابعاد بومی سازی علوم انسانی این است که محققان و پژوهشگران این حوزه مسائل و موضوعات خود را از مسائل و موضوعات مبتلابه جامعه خود انتخاب کنند.
⭕️ دردهای اجتماعی و روانی و اقتصادی و فرهنگی جامعۀ خود را دوا نمایند نسخه هایی متناسب با شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خود تجویز کنند از تقلید در
مسأله گزینی و موضوع گزینی بپرهیزند این حق طبیعی یک جامعه بر محققان و پژوهشگران خود است که توجه به مسائل آنان داشته باشند.
⭕️ مگر میشود یک پژوهشگر در جامعه ای زندگی کند و از امکانات آن بهره مند گردد اما نسبت به نیازهای علمی و عملی آن بی دغدغه و بی تفاوت باشد؟ اولویت گزینی یک وظیفه اخلاقی در عرصه پژوهش است و چه اولویتی بالاتر از مسائل و موضوعات بومی و نیازمندی های
محلی و قومی و ملی
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #طلبگی_را_جدی_بگیریم
💢 اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِى دِينٍ أَوْ دُنْيَا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِى أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً
⭕️ خدایا خداوندا وقتی که بین نقص در دین و نقص در دنیا وقفه داشتیم (گیر کردیم و بالاخره یکیش باید روزیمون باشه) سهم نقص ما رو اون جایی قرار بده که سریعتر از بین میره؛ و ما رو به سمتی که بیشتر ماندگاره برگردون.
صحیفه سجادیه فقره ای از دعای ۹
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نقش #فلسفه_علوم_انسانی در تولید #علوم_انسانی_اسلامی
💢 استاد #علی_مصباح_یزدی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی
💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های #فرهنگی.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرس
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی
💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های #فرهنگی.
⭕️ حتی درباره ی مسئله حجاب و عفاف که تقریبا بهانه ی بود برای ظهور بحران های مختلف ، یکی از کم کار ترین ساختار ها ، ساختار های فرهنگی می باشد البته این کم کاری خلاصه نمی شود در مسئله حجاب و عفاف بلکه تمام امور #فرهنگی را شامل است.
⭕️ به عنوان نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سنوات مختلف در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی داشته و برای بخشهای مختلف حاکمیتی وظایفی را تصویب نموده که لازم الرعایه و لازم الاجر بوده است.
⭕️ دستگاههای ۲۶ گانه تکالیف محوله خودشان را در اجرای سند تحول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام نداده اند یا اینکه ساختار های فرهنگی همچون عقیدتی ها ، نهاد رهبری ها ، حوزه علمیه ها ، تبلیغات اسلامی ها ، ستاد اقامه نماز جمعه ها ووووو هزاران ارگان دیگر ، فرهنگ را بدون فهم به قتلگاه برده اند!!
⭕️ و اگر ورودی در فرهنگ داشته اند با رویکرد تقلیل گرایانه بوده است از این مقدمات پیش گفته مشخص می شود که بازبینی و بازسازی در دیدگاه ها ، ساختار ها و نهاد های فرهنگی امری ضروری است!
⭕️ فرهنگ باید به عنوان یک علم مجزا در حوزه #علوم_انسانی مورد بحث قرار بگیرد و برنامه ها و نمودها بر اساس این علم و نظریه های آن سنجیده و مهندسی شوند ، امروز ساختار های فرهنگی کشور مثل سایر ساختار ها در گیر بی برنامگی و حتی بی سوادی می باشد!
⭕️ ایران عزیز اگر نتواند #فرهنگ خود را بازسازی و بازبینی کند ، توسط فرهنگ های هژمونی طلب دیگر به انزوا و حتی انحطاط کشانده خواهد شد.
________________________________
⚠️ البته مدیریت فرهنگ از عالی به دانی نگاه واقع بینانه ی نیست لذا باید در نگاه خودمان نسبت به امر فرهنگی بازبینی اساسی نماییم .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami