eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
958 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 دین اسلام از ابتدای ظهور خود دغدغه تاسیس تمدن و جامعه دینی را داشته است _ این مدعا مدلل به فلسفه نبوت می باشد _ و از سوی برای رسیدن به این جامعه و تمدن باید توصیفات و دستورات تمدن ساز را ارائه ی می نمود. ⭕️ و این دین در ادامه روند خود مواجه می شود با تمدن غرب و به تبع با آثار توصیفی و هنجاری (علوم انسانی) آن ، این در حالی است که غرب ، چتر خود را بر همه ابعاد و اجزاء زندگی بشر گسترانده و این رایج، بر پایه تعاریف و نگرش مادی و زمینی از رابطه انسان و جهان مباحث خود را فرمول‌بندی می کند که با رویکرد توحید محور در زمینه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهم‌‌ آهنگ و ناسازگار می باشد لذا رقیبی برای دین محسوب می شود. ⭕️ و با زیست بوم ایران نیز نسبتی ندارد ، از این سه جهت مطرح شده مشخص می شود که تحول در علوم انسانی امری ضروری می باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 با ابزار فقه و مرجعیت و ارتباط با فرهنگ عامه توانست انقلاب کند. حرکت به نوعی واکنش در برابر رقیب جدیدی بود که عرصه های و را در اختیار گرفته و آگاهی و معرفتی جدیدی را ایجاد کرده بود. رژیم شاه می کوشید کانونی را رقیب در نظام آموزشی سازد و مجموعه را در جایی به نام دانشکده معقول و منقول محدود کند. این کار در زمان رضاشاه تا حدودی انجام شد با تأسیس دانشگاه ها رژیم کوشید بر نظام تعلیم و تعلم فشار جدی آورد و مدیریت علمی را از اختیار روحانیت و مرجعیت خارج کند طرح ایجاد از طرف شاه نمونه ای از آن اقدامات بود در آن زمان مدیریت علمی رسمی کشور که در ارتباط با قدرت سیاست و اقتصاد عمل می کرد در چارچوب مناسبات نظام سلطه غرب معنا می یافت، در حالی که مدیریت علمی دیگری خارج از این مدیریت رسمی وجود داشت که در اختیار مرجعیت شیعه بود که عامل حیات آن تنها ارتباط با فرهنگ عمومی و از طریق فقه خمس و زکات بود. ⭕️ با توجه به منابع معرفتی و فرهنگی خود باید رسمی را در دست می گرفت و از حاشیه به متن می آمد بنابراین باید عرصه هایی از علوم فلسفی و کلامی که در اختیار خواص بود و بعد از مشروطه راه افول را در پیش گرفته بود توسعه می یافت و به متن عرصه علمی می آمد و در حوزه هایی از معرفت علمی که از حوزه تاریخ و فرهنگ اسلامی گسسته بود و از مبانی فکری بهره می برد نیز باید بازسازی اساسی صورت می گرفت. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مناظره.mp3
17.09M
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی رایج است کمترین معنای تحول این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم. ⭕️ البته تحول در اصطلاحی است که میتواند به معنای علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله علوم انسانی را نیز شامل شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اهمیت دارد کنونی در کشور بومی نیست متعلق به ما نیست ناظر به نیازهای ما نیست متکی به فلسفه ما نیست متکی به معارف ما نیست، اصلاً ناظر به مسائل دیگری است مسائل ما را حل نمی کند .دیگرانی طرح مسأله ،کردند برای خودشان حل کردند ـ به درست و غلطش هم کار نداریم - اصلاً از ما بیگانه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مفهوم و ایده دیگری که در دو دهه اخیر در کشور ما رایج بوده است و حتی همایش ها و مقالات و نشست های علمی متعددی درباره آن برگزار شده است مساله است. ⭕️ علوم انسانی مبتنی بر پذیرش این حقیقت است که علوم انسانی بر خلاف علوم طبیعی و تجربی به تناسب فرهنگ ها و شرایط اجتماعی و اقلیمی مختلف می توانند دچار تغییر و تحول شوند علوم انسانی تولید شده در کشورهای غربی لزوماً نیازهای مردم ما و جامعه ما را تأمین نمی کنند زیرا درست است که این علوم با کنش های فردی و اجتماعی آدمیان سر و کار دارند اما کنش های آدمی به شدت از فرهنگ و شرایط محیطی تربیتی ارزشی و امثال آن تأثیر می پذیرند در نتیجه نمی توان با ساز و کاری که برای تحلیل کنش های یک انسان یا تولید شده است کنش های یک انسان یا جامعه دین دار را تحلیل کرد نمی توان با ساز و کاری که برای یک جامعه نوپدید مثل ایالات متحده آمریکا تولید شده است کنش های یک جامعه ریشه دار و دارای تاریخ بلندی مثل جامعه ایران را تفسیر نمود و از مولفه های بسیار مهم برای تحلیل کنش های اجتماعی ایرانیان است اما مردم آمریکا دغدغه ای به نام هویت ملی و وطن پرستی و امثال آن ندارند. یک جامعه بی ریشه ،نوپدید چند ملیتی و چند فرهنگی است کنش های این دو جامعه را نمی توان با یک سازوکار تحلیل و پیش بینی کرد ما نیاز به داریم؛ علومی که با توجه به نیازها و اقتضائات بومی و ملی خود ما تولید شده باشند. ⭕️ پیش فرض بومی سازی علوم انسانی این است که مفاهیم علوم انسانی لزوماً مفاهیمی جهانی و ناظر به انسان به ما هو انسان نیستند بلکه دست کم بخش عمده ای از آنها بومی و منطقه ای اند ، نکته دیگری که این اصطلاح با خود دارد این است که علوم انسانی موجود هر چند برای جامعه ما ناکارآمد و ناقص اند اما ممکن است برای خاستگاه های خود کارآمد و کارگشا بوده و باشند به تعبیر دیگر بومی سازی علوم انسانی نقدی بر علوم انسانی رایج ندارد؛ بلکه اعتراض آن این است که چرا چیزی را که به ما مربوط نیست در بین ما رواج میدهید چرا با هزینه های سنگینی از جیب خود باید علومی را تحصیل کنیم که نه افزون می کنند تنها دردی از دردهای ما را دوا نمی کنند که حتی دردهای ما را نیز افزون می کنند! ⭕️ یکی دیگر از ابعاد بومی سازی علوم انسانی این است که محققان و پژوهشگران این حوزه مسائل و موضوعات خود را از مسائل و موضوعات مبتلابه جامعه خود انتخاب کنند. ⭕️ دردهای اجتماعی و روانی و اقتصادی و فرهنگی جامعۀ خود را دوا نمایند نسخه هایی متناسب با شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خود تجویز کنند از تقلید در مسأله گزینی و موضوع گزینی بپرهیزند این حق طبیعی یک جامعه بر محققان و پژوهشگران خود است که توجه به مسائل آنان داشته باشند. ⭕️ مگر میشود یک پژوهشگر در جامعه ای زندگی کند و از امکانات آن بهره مند گردد اما نسبت به نیازهای علمی و عملی آن بی دغدغه و بی تفاوت باشد؟ اولویت گزینی یک وظیفه اخلاقی در عرصه پژوهش است و چه اولویتی بالاتر از مسائل و موضوعات بومی و نیازمندی های محلی و قومی و ملی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِى دِينٍ أَوْ دُنْيَا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِى أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً ⭕️ خدایا خداوندا وقتی که بین نقص در دین و نقص در دنیا وقفه داشتیم (گیر کردیم و بالاخره یکیش باید روزیمون باشه) سهم نقص ما رو اون جایی قرار بده که سریعتر از بین میره؛ و ما رو به سمتی که بیشتر ماندگاره برگردون. صحیفه سجادیه فقره ای از دعای ۹ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرس
📌 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های . ⭕️ حتی درباره ی مسئله حجاب و عفاف که تقریبا بهانه ی بود برای ظهور بحران های مختلف ، یکی از کم کار ترین ساختار ها ، ساختار های فرهنگی می باشد البته این کم کاری خلاصه نمی شود در مسئله حجاب و عفاف بلکه تمام امور را شامل است. ⭕️ به عنوان نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سنوات مختلف در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی داشته و برای بخش‌های مختلف حاکمیتی وظایفی را تصویب نموده که لازم الرعایه و لازم الاجر بوده است. ⭕️ دستگاه‌های ۲۶ گانه تکالیف محوله خودشان را در اجرای سند تحول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام نداده اند یا اینکه ساختار های فرهنگی همچون عقیدتی ها ، نهاد رهبری ها ، حوزه علمیه ها ، تبلیغات اسلامی ها ، ستاد اقامه نماز جمعه ها ووووو هزاران ارگان دیگر ، فرهنگ را بدون فهم به قتلگاه برده اند!! ⭕️ و اگر ورودی در فرهنگ داشته اند با رویکرد تقلیل گرایانه بوده است از این مقدمات پیش گفته مشخص می شود که بازبینی و بازسازی در دیدگاه ها ، ساختار ها و نهاد های فرهنگی امری ضروری است! ⭕️ فرهنگ باید به عنوان یک علم مجزا در حوزه مورد بحث قرار بگیرد و برنامه ها و نمودها بر اساس این علم و نظریه های آن سنجیده و مهندسی شوند ، امروز ساختار های فرهنگی کشور مثل سایر ساختار ها در گیر بی برنامگی و حتی بی سوادی می باشد! ⭕️ ایران عزیز اگر نتواند خود را بازسازی و بازبینی کند ، توسط فرهنگ های هژمونی طلب دیگر به انزوا و حتی انحطاط کشانده خواهد شد. ________________________________ ⚠️ البته مدیریت فرهنگ از عالی به دانی نگاه واقع بینانه ی نیست لذا باید در نگاه خودمان نسبت به امر فرهنگی بازبینی اساسی نماییم . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 در علوم اجتماعی از دست دادن ارزش ها و هویت ملی و تقلید کورکورانه از فرهنگ، آداب، هنر و فن آوری کشورهای غربی به طوری که ملت غربزده، به جای احساس رقابت، به احساس درماندگی و بندگی مبتلا می شود را گویند. ⭕️ این بیماری اجتماعی () از سال های دور گریبان علی الخصوص را گرفته است ، طوری که دو جریان ایرانی اسلامی و غرب زدگی در مصاف هم هستند اگر چه ممکن است جریان غرب زده بی هویت دم از بزند ولی در حقیقت سخن از می گوید!! ⭕️ برای کسی که در اتمسفر با هویت منحصر به فرد تنفس می کند مایه ی‌ شرمساری است که بزرگترین دشمنان فرهنگ ایران اسلامی() را ارج نهند مگر اینکه دچار غرب زدگی شده باشند و به تبع دچار بحران هویت شوند که این زنگ هشداری است برای هر ایران دوست عزیز!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 هنوز یک دهه از آغاز نظام اسلامی انقلابیون سال ۵۷ نگذشته بود که روحانیون رده بالای نظام، در نهادی با عنوان ، با اختلافاتی غیرقابل اغماض روبرو شدند و راه باقیمانده را، راه جدایی یافتند. گروهی ماندن در جامعه روحانیت کهنسال را به صلاح خود ندانستند و در تلاشی دیگر، را بنیاد گذاشتند. رهبر کبیر انقلاب این زایش تاریخی شاگردان خویش را مبارک دانست و مجمع روحانیون مبارز از دل جامعه روحانیت اعلام موجودیت کرد. جریان جدیدی که معادلات سیاسی را در انتخابات پیش روی مجلس سوم به نفع خود تغییر داد و همچنین در رخدادهای سیاسی کشور نقش تاثیرگذاری پیدا کرد. امام ضمن تایید این انشقاق، به نگارش توصیه نامه ای روشنگرانه به این دو جریان دست یازید، نامه ای که عطف به محتوای آن به "" شهرت یافت. امام خمینی در این نامه تاکید کردند که «اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.» لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد یک نظام معرفتی است. 💢 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شکل مطلوب وحدت و ایجاد یک نظام معرفتی است. 💢 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است. ⭕️ شکل های مختلفی می‌توان برای وحدت حوزه و دانشگاه تصور کرد، اما آن شکلی که شکل مطلوب است، در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است و الا وحدت به این معنی نیست که دروسی که در دانشگاه تدریس می شود، الزاما در حوزه و دروسی که در حوزه تدریس می شود، الزاما در دانشگاه تدریس شود. ⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه، نظام معرفتی است که باید متناظر و متناسب با هویت فرهنگی، تاریخی، و دینی ما باشد، البته کثرت متناسب با خود را نیز هم به لحاظ علوم مختلف و هم به لحاظ نظریه های متعدد و متکثر، خواهد داشت. ⭕️ همان طور که امروز جهان غرب به یک وحدت، میان تفسیری که از دیانت می کند، با و علمی اعم از ، و رسیده است، و این مساله در نوع تقسیم بندی علوم و تعریف علم تاثیر گذار بوده، قاعدتا ما نیز نیاز به چنین امری درجهان اسلام و ایران به طور خاص داریم. ⭕️ این مساله احتیاج به تلاش همگانی از سوی دانشگاهیان و حوزیان دارد، ما حوزویانی داریم احساس نیاز به این مساله می کنند و هم دانشگاهیانی که این نیاز را احساس کرده و در حال تلاش و کوشش هستند. ⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه باید مساله همه روزها و مقاطع جامعه علمی حوزه و دانشگاه باشد و البته این منافات ندارد با این مساله که در مقطعی از سال برای توجه بخشیدن و بازخوانی فعالیت هایی که طی سال انجام شده و بازبینی کردن مسیری که پیش روی است به این مساله بیشتر توجه شود. ⭕️ اما توقف بر روی مساله وحدت حوزه و دانشگاه فقط در یک روز خاص و اینکه فقط پیدا کند، افت قضیه است. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 وحدت حوزه و دانشگاه سازنده هویت اجتماعی جامعه است. 💢 نباید از وحدت حوزه و دانشگاه این تلقی را داشته باشیم که حوزه به دانشگاه و یا دانشگاه به حوزه تبدیل شود، بلکه ایجاد یک انسجام معرفتی با توجه و بهره گیری از منابع و مبادی مشترک معرفتی بین این دو نهاد معنای وحدت حوزه و دانشگاه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 وحدت حوزه و دانشگاه سازنده هویت اجتماعی جامعه است. 💢 نباید از وحدت و این تلقی را داشته باشیم که حوزه به دانشگاه و یا دانشگاه به حوزه تبدیل شود، بلکه ایجاد یک انسجام معرفتی با توجه و بهره گیری از منابع و مبادی مشترک معرفتی بین این دو نهاد معنای وحدت حوزه و دانشگاه است. ⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه از آن منظر دارای اهمیت است که این دو نهاد که هر کدام از یک عقبه تاریخی و معرفتی متفاوت برخوردارند، شکل دهنده و سازنده ما بوده و هستند. ⭕️ وقتی سخن از وحدت میان این دو نهاد علمی و قله های جامعه می شود، مراد آنست که هر یک به دیگری تبدیل شوند و رویه خود را تغییر دهند. ا⭕️ زمینه سازی برای یک گفتگوی روشمند و منطقی علمی می تواند در زمینه سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه موثر باشد. ⭕️ بخشی از موانع عدم تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه، به ضعف های ساختاری این دو نهاد باز می گردد، البته حضور برخی از فارغ التحصیلان حوزوی در دانشگاه و بالعکس که در سال های اخیر این روند خوشبختانه رو به افزایش بوده ، توانسته است زمینه مناسبی برای مفاهمه و ایجاد یک زبان مشترک و دغدغه های یکسان بین دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه ایجاد کند. ⭕️ حوزه و دانشگاه باید در زمینه تحول و ارتقای علوم انسانی به یک فهم مشترک از و زمینه های نوسازی و بازنگری در برخی از این علوم برسند. ⭕️ نظام دانشگاهی باید مبانی هستی‌شناسی که در حوزه تداوم یافته است را در رشته‌های مختلف خود بازخوانی کند. ⭕️ بی‌توجهی نسبت به مرزبندی‌ها در حوزه _نسانی با محوریت آموزه‌های اسلامی یکی از قواعد وحدت حوزه و دانشگاه است. ⭕️ انتقال علوم حوزوی به دانشگاه‌ها در سطح کلان به خوبی قابل احساس است و بروز فاصله میان حوزه و دانشگاه مشکلات بسیاری را در جامعه به دنبال خواهد داشت بطوریکه در حوزه علوم تجربی مبانی هستی‌شناسی باید از معارف اسلامی گرفته شود به همین علت فلسفه دین با ادبیات جدید می‌تواند نقش مشخصی در هستی‌شناسی داشته باشد. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 غرب شناسی از محورهای وحدت حوزه و دانشگاه است. 💢 نهاد دانشگاه در دوره رضا خان با هدف اعمال محدودیت برای حوزه های علمیه به عنوان نهاد سنتی و ریشه‌دار آموزش در ایران تأسیس شد و در واقع تأسیس دانشگاه یک هدف ضد دینی داشت؛ اما این هدف محقق نشد چون اولا در تاسیس دانشگاه بخشی از تحصیل کردگان حوزه حضور داشتند و به تدریج نیروهای متدین در دانشگاه حضور پیدا کردند و در طول تاریخ حیات دانشگاه در دوره نظام پهلوی ما شاهد هستیم که این نهاد همیشه یکی از خاستگاه‌های حرکت‌های اعتراضی بر ضد رژیم پهلوی بود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b