🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۴): کاربردهای پایبندی مفسر به شیوه عقلا
🔸کاربرد اول؛ مهمترین نتیجه پایبندی مفسر به شیوه عقلا در فرایند تفسیر آیات وحی، مردود و قبیح بودن هرگونه تفسیر به رأی است.
📍 نمونه ای از #تفسیر_به_رأی 👈 شبهه: مگر قرآن نگفته است «لَا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ : در دین هیچ اجباری نیست» (بقره/۲۵۶)، پس هیچ چیز (از جمله #حجاب، #نماز و...) در اسلام واجب و اجباری نیست.
✍ پاسخ: عقلا برای فهمیدن عقاید یکدیگر به یک عبارت از گفته ها یا نوشته های یک شخص اکتفا نمی کنند، بلکه در چندین گفتار و نوشتار او کنکاش می کنند و مقاله ها و کتاب ها می نویسند. در فهم وجود واجب و حرام در دین نیز اکتفا به یک عبارت کوتاه خلاف سیره عقلا است و وقتی به دیگر آیات وحی مراجعه می کنیم، به دفعات وجوب و تخریم برخی از اعمال در قرآن تکرار شده است. پس میتوان فهمید که منظور خدا از آیه شریفه، اجبار در پذیرش دین است نه انجام وظایف دینی! یعنی هر شخص مختار است که دین را بپذیرد یا نپذیرد ولی باید پاسخ گوی انتخابش باشد.
#تفسیر #قرآن #قواعد_تفسیر
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ (سجده/۲۲)
تاکیدات فراوان در آیه جالب توجه است:
۱- کلمه تأکیدی «إِنَّ»
۲- تقدم جار و مجرور بر اسم إِنَّ (تقدم جار و مجرور بر منتقمون)
۳- استفاده از لفظ «مُنتَقِمُونَ» ، به معنای همیشگی و ادامه دار بودن این امر، به بیان دیگر انتقام از مجرمان سنت خدا و تخلف ناپذیر است.
#انتقام_سخت
#شهید_اسماعیل_هنیه
#تفسیر_موضوعی
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🇵🇸 @DrAghilifaraj
🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۵): کاربردهای پایبندی مفسر به شیوه عقلا
🟡 #هرمنوتیک (۱) #بسیار_مهم
برای ادامه مبحث «کاربردهای سیره تفهیم و تفاهم عقلا در فهم معنای نشانه های معنادار» (مانند فرایند تفسیر و فهم آیات وحی) نیازمند آشنایی مختصری با #هرمنوتیک_فلسفی هستیم و بلکه این دانش پیش نیاز اشاره به مهمترین کاربرد سیره عقلا در جدل های فلسفی-تفسیری حال حاضر است.
📍 #هرمنوتیک دانشی است که به روش های #فهم و چیستی فهم می پردازد؛ اولا فهمیدن چیست؟ و ثانیا به چه شیوه ای می توان فهمید؟
📍هرمنوتیک فلسفی (یکی از انواع هرمنوتیک) که توسط مارتین #هایدگر تدوین و سپس شاگردش هانس گئورگ #گادامر تکمیل شد، مانند سیلی تمامی سنن و آداب فهم در کهن ترین و سنتی ترین جوامع (مانند هند و ژاپن و...) را درنوردید و انسان را مانند کودکی نادان و ناتوان از دانستن، در بیابانی پر از شکاکیت از فهمیدن یا نفهمیدن رها کرد. این شکاکیت در چیستی #فهمیدن، امکان یا عدم امکان فهم، وجود یا عدم وجود #واقعیت قابل فهم و... دامن متون وحیانی از جمله #انجیل و #قرآن را هم گرفت.
ادامه دارد... .
🔸 شرح تصویر: #هرمس خدای پیام گزار یونان، هرمس واسطهای بود که به عنوان تفسیرگر و شرحدهنده، درونمایه پیام خدایان را که سرشت آن فراتر از فهم آدمیان بود، برای آنها به گونهای قابل درک درمیآورد.
#تفسیر #قواعد_تفسیر
🍁 #عقیلی_فرج 🧩 حضور شما در کانال انگیزه ما رو برای تولید محتوای عمیق تفسیری دو چندان می کنه.
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۵): کاربردهای پایبندی مفسر به شیوه عقلا 🟡 #هرمنوتیک (۱) #بسیار_مه
انتشار این متن که برشی از کتاب در حال تألیف «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» است، با ذکر منبع بلامانع و ان شاءالله مأجور است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ده ها سازمان و وزارت خانه فرهنگی با میلیاردها تومان بودجه، در حسرت یکبار تجربه کردن تأثیرگذای فرهنگی این دختر خانم با #حجاب و مدال طلای #المپیاد #نجوم خودش بر جامعه هستن، البته اگر بعد از حرص میز و جایگاه و حقوق و مزایا و... چنین دأبی هم داشته باشند!
#حنانه_خرمدشتی
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
🟢 معنای #فارقلیط در انجیل (کتاب مقدس مسیحیان)
🔸 «فخر الاسلام» مؤلف کتاب «انیس الاعلام» که خود یکی از کشیشان به نام مسیحی بوده و تحصیلات خود را نزد کشیشان مسیحی به پایان رسانیده است و به جایگاه ویژه ای از نظر آنان نائل آمده، در مقدمه این کتاب، ماجرای عجیبی را از اسلام آوردن خود چنین شرح میدهد:
«... بعد از تجسس بسیار به کشیش والا مقامی رسیدم که از نظر زهد و تقوا ممتاز بود، من نزد او مدتی مذاهب مختلفه نصارا (#مسیحیت) را فرا میگرفتم، او شاگردان فراوانی داشت، ولی در میان همه به من علاقه خاصی داشت. کلیدهای منزل ... همه در دست من بود فقط کلید یکی از صندوقخانهها را پیش خود نگاه داشته بود.
...روزی ... وقتی نزد شاگردان آمدم دیدم مشغول بحث در باره لفظ «فارقلیط» در سریانی و « #پریکلتوس» به زبان یونانی هستند.
وقتی که این داستان اختلاف بحث را به کشیش منتقل کردم بعد از چند سؤال و جوابی بین من و کشیش، او گفت: حق و واقع، خلاف همه این اقوال است، زیرا حقیقت این را نمیدانند مگر راسخون در علم، از آنها هم تعداد کمی با آن حقیقت آشنا هستند، من اصرار کردم که معنای آن را برایم بگویید، وی سخت گریست و گفت: هیچ چیز را از تو مضایقه نمیکنم، در فرا گرفتن معنای اسم اثر بزرگی است، ولی به محض انتشار حقیقت، من و تو را خواهند کشت! چنانچه عهد کنی به کسی نگویی این معنی را اظهار میکنم.
من به تمام مقدسات قسم خوردم که نام او را فاش نکنم، پس گفت: این اسم از اسماء پیامبر مسلمین است و به معنی «احمد» و «محمد» است.
پس از آن کلید آن اطاق کوچک را به من داد و گفت: در فلان صندوق را باز کن و فلان و فلان کتاب را بیاور، کتابها را نزد او آوردم، این دو کتاب به خط یونانی و سریانی پیش از ظهور پیامبر اسلام بر پوست نوشته شده بود. در هر دو کتاب لفظ «فارقلیط» را به معنی احمد و محمد ترجمه کرده بودند سپس استاد اضافه کرد: علمای نصارا قبل از ظهور او اختلافی نداشتند که «فارقلیط» به معنی احمد و محمد است، ولی بعد از ظهور #حضرت_محمد(ص) برای بقای ریاست خود و استفاده مادی، آن را تأویل و معنی دیگر برای آن اختراع کردند و آن معنی قطعاً منظور صاحب انجیل نبوده است.
منبع: فارس نیوز
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
✍ آشنائی با #عطیه_کوفی از بزرگترین #مفسران #قرآن در اسلام
جناب عطیه بن سعد عوفی، تابعیِ جلیلالقدر، دانشمند برجسته و از مفسران قرآن است که توفیق یافت در روز اربعین، همراه جابربن عبدالله انصاری صحابی بزرگ حضرت رسولخدا (ص)، نخستین زائر حضرت سیدالشهدا(ع) باشد.
محورها و نکات مهمی در زندگی این تابعی عظیمالشان وجود دارد که به اختصار اشاره میشود:
۱- نامگذاری او هنگام ولادت توسط حضرت امیرالمؤمنین(ع): پدرش سعدبنجناده در کوفه نزد حضرت آمد و گفت: "خدا به من فرزندی عنایت کرده است، نامی برایش بگذارید!"
حضرت(ع) فرمود: "این عطیه اِلاهی است." پس نامش عطیه شد (سفینة البحار، شیخ عباسقمی، ج۶، ص۲۹۶ هذا عطیة الله..)
۲- مفسّر قرآن: عطیه از مفسران قرآن است که تفسیرش پنج جزء دارد. عطیه میگوید: قرآن را سه بار به صورت تفسیر و سیمرتبه با محوریت قرائت برای ابنعباس عرضه کردم.(سفینة البحار، ج۶، ۲۹۶)
۳- راوی خطبه فدکیه: ابن ابی طیفور (ت۲۸۰ق) مینویسد: "عطیة بنسعد از شخصی بنام عبدالله بنالحسن خطبه فدکیه را شنیده است."(بلاغاتالنساء، ص۲۳)
۴- وثاقت در نقل حدیث: عطیه کثیر الحدیث و مورد اعتماد بود.(سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۶؛ معرفة الثقات، عجلی، ج۲، ص۱۴؛ الطبقاتالکبری، ابنسعد، ج۶، ص۳۰۵)
۵- نقل روایات متعدد در بیان منزلت امیرالمؤمنین و اهلبیت(ع):
از جابربن عبدالله صحابی ارجمند رسولخدا(ص) مانند حدیث صحیح و متواتر غدیر(بحارالانوار، ج۳۷، ص۱۸۵)؛ روایت نزول آیه "یا ایّهاالرسول بلّغ ما اُنزِل الیک مِن رَبِّک..." در شان امیرالمؤمنین(ع) (همان، ج۳۷، ص۱۹۰)؛
حدیث متواتر و صحیح منزلت (همان، ج۸، ص۱)؛ روایت نزول آیه تطهیر در شان اهلبیت(ع)؛ حدیث نبوی(ص) "علیّ(ع) خیرالبشر" که دلالت صریح بر افضلیت امیرالمؤمنین(ع) میکند؛ حدیث شریف "مَکتوب عَلی بابِالجَنّه لاالله الا الله محمّد رسولالله علیّ اَخو رسولِالله" و دهها حدیث دیگر.
۶-ایستادگی جانانه و پاسداری از حریم ولایت: عطیه هرگز حاضر نشد حکام اموی را در اهانت و دشنام به حضرت امیرالمؤمنین(ع) همراهی کند. او به فارس گریخت. حجاجبن یوسف ثقفی سفّاک بنیاُمیه به محمدبنقاسم ثقفی نامه نوشت که عطیه را احضار کن و از او بخواه حضرت علی(ع) را لعن کند و اگر خودداری کرد، او را ۴۰۰ ضربه شلاق بزن و تمام موهای سر و صورتش را بتراش!
عطیه از لعن آن حضرت(ع) امتناع ورزید و حاضر شد ضربههای شلاق را به جان بخرد. (سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۶)
۷-نخستین زائر امامحسین(ع): از دیگر فضائل و افتخارات این شخصیت عظیمالشان آن است که توفیق یافت همراه با جابربن عبدالله انصاری صحابی بزرگ پیامبر(ص)، در بیستم ماه صفر، سیدالشهدا(ع) را زیارت کند. (بشارة المصطفی، طبری، ص۷۴؛ بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۲۹؛ سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۵) این زیارت با توجه به فشارهای شدید بنیامیه از زیارت آنحضرت(ع) و فضای اختناق و سرکوب آن دوران، اقدامی شجاعانه و افتخاری بسیار بزرگ برای عطیه و جابربن عبدالله انصاری به شمار میرود. عطیه طبق گفته محدث قمی، در سال (۱۱۱ق) رحلت کرده است.(سفینةالبحار، ج۶، ص۲۹۶)
❓چرا برخی اهل تسنّن عطیه را تضعیف کردهاند؟
متاسفانه برخی مانند ذهبی و احمدبن حنبل و نسائی، جایگاه حدیثی عطیه را تضعیف و او را از درجه اعتبار ساقط کردهاند. (سیراعلامالنبلاء، ج۵، ص۳۲۵؛ میزانالاعتدال، ج۳، ص۸۰) اما دلیل این تضعیف چیست؟
به نظر میرسد علتش دو چیز است:
۱. تشیّع و ولایتمداری عَطیّه
۲. نقل احادیث بیانگر افضلیت و اعلمیت امیرالمؤمنین علی(ع).
⁉️گاه گفته میشود که عطیه غلام جابر بود!
این سخن در هیچ منبع معتبری نیست.
#تفسیر_قرآن #تاریخ_تفسیر
منبع: کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۵): کاربردهای پایبندی مفسر به شیوه عقلا 🟡 #هرمنوتیک (۱) #بسیار_مه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه های از جامعه ای که با گرایش های فکری #هنجارشکنانه (deconstruction)و دوری از سبک های رفتار و منش عقلایی، دچار #بی_هویتی_فرهنگی می شود.
اینجا متروی #نیویورک است، قبله آمال خیلی ها!
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
قابل توجه هنرمندان، نویسندگان و اساتید قرآن کریم عضو صندوق اعتباری هنر
ثبت نام بیمه تكمیلی ویژه اعضای صندوق اعتباری هنر
آغاز ثبت نام: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
با مراجعه به پیام رسان صندوق هنر به نشانی:
app.honarcredit.ir
و سایت صندوق به نشانی:
profile.honarcredit.ir
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۵): کاربردهای پایبندی مفسر به شیوه عقلا 🟡 #هرمنوتیک (۱) #بسیار_مه
🟢 کاربرد #سیره_عقلا در #تفسیر_قرآن(۶)
🟡 #هرمنوتیک (۲)
🔸 در یک دسته بندی (شاید بدیع) می توان مباحث هرمنوتیک را به سه دسته تقسیم کرد:
دوره اول: بحث پیرامون شیوه فهمیدن؛
دوره دوم: بررسی معنای فهمیدن؛
دوره سوم: بررسی امکان فهمیدن و رسیدن به واقعیت
البته فرضیه های متعدد دیگری نیز در این باب طرح شده است که سعی داریم مهمترین آنها را از منظر فهم متن و خصوصا فهم آیات قرآن مورد بررسی قرار بدهیم.
🧩 دوره اول: با فروکش کردن هیجان اروپای بعد از #رنسانس و #انقلاب_صنعتی و اتمام رویکرد پشت پا زدن به متافیزیک و آیات کتاب مقدس و بازگشت مجدد نخبگان به مباحث فلسفی و پرداختن به ماهیت و کاربرد علوم ماوراءی، این بخش از جدل های هرمنوتیکی در پاسخ به این سوال ایجاد شدند: بالاخره با آیات کتاب مقدس چه کنیم؟ جایگاه این آیات زباله دان تاریخ است یا کرسی های علمی و فلسفی؟
ادامه دارد...
🍁 #عقیلی_فرج
ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇
🔎 @DrAghilifaraj
شحات - آخر الفتح و النجم و البلد و ... (Trimmed).mp3
4.1M
نغمه شناسی تلاوت قرآن کریم
#استاد_قنبری
00:00 مقام راست گردان🔸(مقامی که بعضی بعد از آن وارد رَست و برخی وارد اوج بیات ترک می شوند.)
00:47 قرار رست🔸(استاد سطح صوت خود را مقداری بالاتر از نت واقعی این مقام آورده است.)
01:29 و 01:49 مثل فراز قبل.
02:10 جواب رست🔸
02:59 بم بعد از اوج رست(که مُجاز بوده ولی عکس این کار در مسابقات کسر امتیاز دارد!)
03:30 اوج رست🔸
04:14 قرار رست با نوسان به صوت در جلاله🍀ٱلله🍀
04:30 قراری رستی دیگر و آمادگی برای اوج بعد
04:47 جواب رست🔸
05:36 شروع با قرار و بعد ثلاثی رست(=رست ساده و بم)
06:09 ثلاثی رست دیگر
06:43 قرار رست🔸
06:59 قرار رست🔸
07:10 قرار رست🔸
07:22 قرار رست واقعی منتهی به ثلاثی🔸
07:49 تا پایان ثلاثی رست.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌐 eitaa.com/quran313zohor