eitaa logo
انسانیات
446 دنبال‌کننده
76 عکس
12 ویدیو
2 فایل
﷽ إِنْسانیَّات، محفلی مجازی برای هم اندیشی جویندگان «حکمت عملی». این انجمن به همت گروهی از پژوهشگران حکمت عملی مدیریت می شود. ارتباط با ما: https://eitaa.com/Ensaniyaat_admin انسانیات در سایر بسترهای مجازی: https://zil.ink/ensaniyaat
مشاهده در ایتا
دانلود
بنگر که خلق را به که داد و چگونه گفت روزی که خطبه کرد نبی بر سر غدیر دست علی گرفت و بدو داد جای خویش گر دست او گرفت تو جز دست او مگیر علم علی نه قال و مقال است عن فلان بل علم او چو در یتیم است بی‌نظیر آب حیات زیر سخن‌های خوب اوست آب حیات را بخور و جاودان ممیر پندیت داد حجت و کردت اشارتی ای پور، بس مبارک پند پدر پذیر 📚 ناصرخسرو, دیوان اشعار, قصاید، قصیده ۹۷ ‌•┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شعر هو العلی الکبیر 🖋 علّامه شيخ محمّد حسين غروى اصفهانى (مفتقر) ‌•┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📚 شعر هو العلی الکبیر 🖋 علّامه شيخ محمّد حسين اصفهانى (مفتقر) باده بده ساقيا! ولى ز خمِّ غدير چنگ بزن مطربا! ولى به ياد امير تو نيز اى چرخ پير! بيا ز بالا به زير دادِ مسرّت بده، ساغر عشرت بگير بلبل نطقم چنان قافيهْ پرداز شد كه زُهره در آسمان به نغمه دمساز شد محيط كون و مكان، دايره ساز شد سَرور روحانيان هو العلىُّ الكبير وادى خمّ غدير، منطقه نور شد؟ يا ز كف عقل پير، تجلّى طور شد؟ يا كه بيانى خطير ز سرِّ مستور شد؟ يا شده در يك سرير قَرانِ شاه و وزير؟ چون به سرِ دست شاه، شير خدا شد بلند به تارك مهر و ماه، ظلِّ عنايت فكند به شوكت فرّ و جاه، به طالعى ارجمند شاه ولايتْ پناه، به امر حق شد امير مژده! كه شد مير عشق وزير عقل نخست به همّت پير عشق، اساسِ وحدت،دُرست‏ به آب شمشير عشق نقش دوئيَّت بشست به زير زنجير عشق، شير فلك شد اسير فاتح اقليمِ جود به جاى خاتم نشست؟ يا به سپهرِ وجود نيّر اعظم نشست؟ يا به محيط شهود مركز عالم نشست؟ روى حسود عنود سياه شد همچو قير جلوه به صد ناز كرد ليلى حسن قِدَم پرده ز رُخ باز كرد بدْر منير ظُلَم‏ نغمهْ‏گرى ساز كرد معدن كلّ حِكم يا سخن آغاز كرد عنِ اللَّطيفِ الخبير: به هر كه مولا منم، على‏ست مولاى او نسخه اسما منم، على‏ست طغراى او سرِّ معمّا منم، على‏ست مَجْلاى او محيط انشا منم، على مَدار و مدير طور تجلّى منم، سينه سينا على ‏ست سرِّ انا اللَّه منم، آيت كبرا على‏ ست‏ ذرّه بيضا منم، لؤلؤ لالا على ‏ست       شافع عقبى منم، على مُشار و مُشير حلقه افلاك را، سلسلهْ جنبان على‏ ست   قاعده خاك را، اساس و بنيان على‏ ست‏ دفتر ادراك را، طراز و عنوان على ‏ست   سيّد لولاك را، على وزير و ظهير دايره كن فكان، مركز عزم على‏ ست عرصه كون و مكان، خطّه رزم على ‏ست‏ در حرم لا مكان خلوت بزم على‏ ست       روى زمين و زمان به نور او مُستَنير يوسف كنعان عشق، بنده رخسار اوست   خضر بيابان عشق، تشنه گفتار اوست‏ موسىِ عمران عشق، طالب ديدار اوست   كيست سليمان عشق بر درِ او؟ يك فقير اى به فروغ جمال آينه ذو الجلال مفتقر خوشْ مقال مانده به وصف تو لال‏ گرچه بُراق خيال در تو ندارد مجال    ولى ز آب زلال، تشنه بود ناگزير ‌•┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
اعلانات؛ اطلاع رسانی از رویدادهای حکمت عملی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️بازخوانی اصول و مبادی حکمت انسانی ابونصر فارابی ▫️با ارائه ی استاد دکتر حسام‌الدین شریفی 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7412 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از رسالت های انجمن مجازی انسانیات، معرفی کانال ها و نویسندگان متعهد، به جامعه نخبگانی است. از این رو به مناسبت گذشت چهل روز از شهادت عزیزمان، متن نگاشتی از فرهیخته ارجمند آقای قاسم قربانی (مدیر کانال شهرنامه) تقدیم می شود. ✅ با کلیک بر روی عنوان یادداشت به کانال ایشان منتقل خواهید شد‌. 📜 پیرامون "وزیر" یا رئیسی عزیز، وارث کدام کهن الگوی تاریخ ایران است؟ 🖊شهرنامه؛ قاسم قربانی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب کلیله و دمنه (بخش دوم): معرفی کلیله و دمنه به قلم عبدالله بن مقفع (مترجم کتاب کلیله و دمنه از زبان پهلوی به عربی) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🖋معرفی کلیله و دمنه به قلم ابن مقفع این کتاب کلیله و دمنه فراهم آمدۀ علما و براهمۀ هند است در انواع مواعظ و ابواب حِکَم و امثال، و همیشه حکمای هر صنف از اهل علم می کوشیدند و به دقایقِ حلیه، گِرد آن می گشتند که مجموعی سازند مشتمل بر مَناظِم حال و مآل و مصالح معاد و معاش، تا آنگاه که ایشان را این اتفاق خوب روی نمود و بر این جمله وضعی دست داد که سخن بلیغ با معانی بسیار از زبان مرغان و بهایم و وحوش جمع کردند و چند فایده ایشان را اندر آن حاصل آمد: ✅ اول آنکه در سخن مجالِ تصرّف یافتند تا هر باب که افتتاح کردند، به تمامتِ اشباع برسانیدند. ✅ و دیگر آنکه پند و حکمت و لهو و هزل به هم پیوستند تا حکماء آن را برای استفادت مطالعه کنند و نادانان برای افسانه بخوانند و اَحداثِ متعلمان به طریق تحصیل علم و مَوعِظَت نگرند و ضبط آن بر ایشان سبک خیزد و چون در حد کهولت و مَوسِم عقل و تجربت رسند و در آن محفوظ تاملی کنند صحیفۀ دل را پر فواید بینند و ناگاه بر ذخایر نفیس و گنج های شایگان مظفر شوند و مثال این همچنان است که مردی در حد بلوغ بر سر گنجی افتد که پدر از جهت او نهاده باشد، فَرحی بدو راه یابد و در باقی عمر از کسب فارغ آید. ... و خوانندگان این کتاب را باید که همت بر تفهّم معانی مقصور گردانند و وجوهِ استعارات آن را بشناسند تا از دیگر کتب و تجارب بی نیاز شوند و همچون کسانی نباشند که مشت در تاریکی زنند و سنگ از پس دیوار اندازند و آنگاه بنای کارهای خویش و تدبیر معاش و معاد بر قَضیَّت آن نهند تا جمالِ منافع آن هر چه تابنده تر روی نماید و دوام فواید آن هر چه پاینده تر دست دهد. و ابن مقفع گوید که ما چون اهل فارس را دیدیم که کتاب را از زبان هندوی به پهلوی ترجمه کردند خواستیم که اهل عراق و شام و حجاز را هم از آن نصیب باشد و به لغت تازی که زبان ایشان است، ترجمه کرده آید. 📚 منبع: کلیله و دمنه، نشر بوستان کتاب، صص 89 و 90 و 95 و 96 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 متابعین گرامی انسانیات! کلیله و دمنه دو شگالند (۱) که در معیت شیری در بیشه ای گذر عمر می کنند. دمنه را سودای تقرب به شیر افتاد و کلیله را بنای بر مخالفت. در میان گفتگوی ایشان، لطیفه ای در باب تعامل با ملوک به میان آمده که ذکر آن در بخش پندانه خالی از لطف نمی نماید. (۱) شگال: شغال •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📝 کلیله گفت: انگار که به ملک نزدیک شدی بچه وسیلت منظور گردی و بکدام دالّت منزلت رسی؟ 🔸 [دمنه] گفت: اگر قربتی یابم و اخلاق او را بشناسم خدمت او را به اخلاص عقیدت پیش گیرم و همت بر متابعت رای و هوای او مقصور گردانم و از تقبیح احوال و افعال وی بپرهیزم، و چون کاری آغاز کند که بصواب نزدیک وبصلاح ملک مقرون باشد آن را در چشم و دل وی آراسته گردانم و در تقریر فواید و منافع آن مبالغت نمایم تا شادی او بمتانت رای و رزانت (۱) عقل خویش بیفزاید، و اگر در کاری خوض کند که عاقبت وخیم و خاتمت مکروه دارد و شر و مضرت و فساد و معرت آن بملک او بازگردد پس از تامل و تدبر برفق هرچه تمامتر و عبارت هرچه نرم تر و تواضعی در ادای آن هرچه شامل تر غور و غایله آن با او بگویم و از وخامت عاقبت آن او را بیگاهانم، چنانکه از دیگر خدمتگاران امثال آن نبیند. چه مرد خردمند چرب زبان اگر خواهد حقی را در لباس باطل بیرون آرد و باطلی را در معرض حق فرا نماید. باطلی گر حق کنم عالم مرا گردد مقر ورحقی باطل کنم منکر نگردد کس مرا و نقاش چابک قلم صورتها پردازد که در نظر انگیخته نماید و مسطح باشد، و مسطح نماید و انگیخته باشد نقاش چیره دست است آن ناخدای ترس عنقا ندیده صورت عنقا کندهمی و هرگاه که ملک هنرهای من بدید برنواخت من حریص تر از آن گردد که من بر خدمت او. 🔸 کلیله گفت: اگر رای تو بر این کار مقرر است و عزیمت در امضای آن مصمم، باری نیک برحذر باید بود که بزرگ خطری است. و حکما گویند بر سه کار اقدام ننماید مگر نادان: صحبت سلطان، و چشیدن زهر بگمان و، سر گفتن با زنان. و علما پادشاه را بکوه بلند تشبیه کنند که درو انواع ثمار و اصناف معادن باشد لکن مسکن شیر و مار و دیگر موذیات که بررفتن در وی دشوار است و مقام کردن میان آن طایفه مخوف. 🔸 دمنه گفت: راست چنین است، لکن هرکه از خطر بپرهیزد خطیر نگردد از خطر خیزد خطر، زیرا که سوده ده چهل برنبندد گر بترسد از خطر بازارگان و در سه کار خوض نتوان کرد مگر برفعت همت و قوت طبع: عمل سلطان و بازارگانی دریا و مغالبت دشمن. و علما گویند مقام صاحب مروت بدو موضع ستوده است: در خدمت پادشاه کامران مکرم، یا در میان زهاد قانع محترم. 📚 کلیله و دمنه, باب الاسد و الثور، صص ۱۲۵ - ۱۲۷ (۱) رزانت به فتح راء: آهستگی و وقار •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📎 معرفی کارگاه اصول و مباني حكمت انساني (عملي) از ديدگاه فارابي 🖋 دکتر حسام الدین شریفی فلسفه يا حكمت اسلامي به معناي عام، دربر دارنده علومي است كه از طريق عقل نظري برهاني براي انسان كسب مي‌شود و به دو شاخه اصلي، نظري و عملي، تقسيم شده است. فارابي، فلسفه عملي برهاني را حكمت انساني يا حكمت عملي يا حكمت مدني ناميده است كه در عرض آنها علوم عملي غيربرهاني و اعتباري قرار دارند. علوم اعتباري را نيز مي‌توان به دو دسته نظري و عملي تقسيم كرد. به نظر مي‌رسد از رنسانس به بعد، علومي كه بيشترين توجه دانشمندان را به خود جلب كرده‌اند، علوم غيربرهاني اعتباري بوده‌اند كه بر اساس ديدگاه‌هاي جديد از واقعيت و شناخت آن شكل گرفته‌اند. اين علوم، با كشف واقعيت و يقين به واقع، آنگونه كه هست، سازگاري ندارند. در اين گفتار، تلاش خواهد شد، اصول و مباني علوم برهاني عملي و تقابلشان با علوم غير برهاني عملي از نظر فارابي روشن شود. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم‌انسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند: 💠 ریشه های علوم‌انسانی در حکمت عملی (فصل دوم) 📆 پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ اعطای گواهی رسمی 🔖 🔹شرکت برای عموم آزاد است 📌 پشتیبانی، هماهنگی و اطلاعات بیشتر: 09199048168 (تلگرام و ایتا) 🔗 پیوند شرکت در جلسه: https://vc.isu.ac.ir/ch/hekmateamali_oe •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
انسانیات
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم‌انسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی ال
🔰 معرفی کارگاه پژوهشی: ریشه های علوم انسانی در حکمت عملی 🖋 دکتر مهدی دوستان (پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مدیر حلقه پژوهشی) 💠 علوم انسانی به دانش هایی اطلاق می گردد که کنش های ارادی انسان، و نیز آثار و روابط و نهادهای اجتماعی ناشی از آن را بررسی می کند. از طرف دیگر، حکمت عملی بر تأملات حِکمی و برهانی درباره عمل انسان (موجود مقدور)، مبادی و غایات آن اطلاق می گردد. بنابراین، با وجود تفاوت های فراوان در مبادی، غایات، روش ها و زمینه و زمانه شکل گیری، ارتباطی معنادار میان این دو حوزه معرفتی وجود دارد. 🔸 در نتیجه، مطالعه میان رشته ای حکمت عملی و علوم انسانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود که عمق و گستره هر دو شاخه را توسعه می دهد و به تولید دانش جدید منجر می شود. 🔸 در این کارگاه که در پِی فصل نخست آن برگزار می گردد، نسبت سنجی دقیقی میان حکمت عملی و علوم انسانی صورت خواهد گرفت تا حدود و ثغور هر یک مشخص گردد (دکتر حسام الدین شریفی)؛ زمینه های اجتماعی شکل گیری علوم انسانی مورد کنکاش قرار خواهد گرفت تا هویت تاریخی متمایز آن با حکمت عملی پدیدار شود (دکتر محمدرضا قایمی نیک)، نقش اعتباریات به عنوان مفهومی متعلق به حوزه حکمت عملی، در علوم انسانی کاوش خواهد شد تا پیوند و اشتراک میان دو عرصه را نشان دهد (دکترمهدی سپهری) و در نهایت، موضوع سعادت و خوشبختی به مثابه مسأله ای مشترک میان اخلاق (حکمت عملی) و علوم سیاسی مدرن (علوم انسانی) مورد بحث واقع خواهد گردید. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقایع انتخاباتیه (قسمت پنجم) نامه سرگشاده جناب افلاطون در آستانه دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری ملت شریف ایران! نیک می دانم که در دنیای کنونی انتقاد از دموکراسی در حکم شلیک به خود است اما چه کنم که من فیلسوف هستم و بنده حقیقت؛ نمی توانم برای خوشایند مردمان چشم بر حقیقت ببندم. با این حال برای اینکه شما را دلزده نکنم تنها به یکی از انتقادات خودم اشاره خواهم کرد. حتما شنیده اید که از ویژگی های مورد ستایش دموکراسی احترام به آزادی انسان ها است. اما به نظر من همین جاست که پای دموکراسی می لنگد. مثلا یکی از نتایج آن آزادمنشی در آموزش و پروش جوانانی است که قرار است زمامدار شوند. من بر این باورم که «هیچ جوانی اگر از کودکی و حتی در هنگام بازی با اموری سروکار نداشته باشد که روحش را بیدار کند و استعدادهای خاصش را بپرورد ممکن نیست مردی قابل و کامل بار آید.» اما «حکومت دموکراسی به دلیل ادعای آزادی، این اصل اساسی را زیر پا می گذارد و اعتنایی ندارد که نامزدهای زمامداری از چگونه تربیتی برخوردار شده اند و دارای کدام شغل و حرفه بوده اند بلکه کافی است ادعا کنند دوستدار ملت بوده اند» می دانم که پذیرش کلام من در رد کامل دموکراسی قدری دشوار است اما لااقل به خاطر خودتان روز جمعه به کسی رای بدهید که صرفا ادعای دوستداری ملت را نمی کند بلکه از تربیتی مناسب زمامداری برخوردار است. کاملا هم معلوم است که شخص خاصی را مد نظر ندارم!!! 📚 افلاطون، مجموعه آثار، ج2، ص1194 (کتاب هشتم جمهوری) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2