eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در عصر حکومت علی (ع) / بخش دوم ✅ تعیین نمایندگان حکمیت 🔅 اهل شام، عمرو بن عاص را به عنوان در حکمیت کردند. برای نمایندگی اهل عراق بین سپاهیان امام (ع) شد. حضرت، ابن عباس و مالک اشتر را پیشنهاد کردند. اشعث و یارانش قبول نکردند، به این بهانه که مالک به جنگ دارد و ابن عباس نیز نباید باشد؛ پس طرف دیگر باید یمنی باشد. آنان خواهان این بودند که خود، حکم را انتخاب کنند و شخص مورد نظر آن‌ها ابوموسی اشعری (همشهری اشعث و مخالف حضرت) بود. 💠 امام خطاب به آنان فرمودند: "شما در آغاز این کار، از من سرپیچی کردید؛ اکنون دیگر گوش دهید. رأی من آن نیست که ابوموسی را برگزینم." آنان گفتند: ما تنها به ابوموسی اشعری راضی می‌شویم. امام (ع) فرمودند: "وای بر شما! او قابل اعتمادی نیست؛ را از من دور می‌کرد و کارها علیه من انجام داده است." 👈 اما با اصرار آن‌ها، ابوموسی به انتخاب شد؛ در حالی‌که از مخالفان امام بود و همین انتخاب، پیروزی طرف مقابل را هموارتر کرد. امام در بیان این حادثه چنین فرمودند: "من دیروز و شما بودم؛ ولی امروز فرمانم می‌دهند، دیروز بازدارنده بودم که امروز مرا باز می‌دارند." 🔸 پس از تعیین شدن ؛ معاویه، عمرو بن عاص و برخی دیگر را برای مذاکرات و تعیین شرایط حکمیت نزد امام (ع) فرستاد. این افراد با حضرت و یاران ایشان درباره مفاد صلح‎نامه نمودند. به روایت یعقوبی، وقتی بر سر لقب «» برای امام (ع) هنگام نوشتن میان نمایندگان دو سپاه افتاد، اشعث از کسانی بود که خواستار حذف این در آن نامه شد و مالک اشتر سخت به او اعتراض کرد. ولی مردم بعدها معاویه را به این لقب صدا زدند. 🗓 تاریخ حکمیت نیز ‏ پایان تعیین شد. ✅ اقدامات و نصایح امام علی (ع) و یارانش امام علی (ع) برای حکمیت، ۴۰۰ نفر را به فرماندهی شریح بن هانی همراه ابوموسی اشعری اعزام کرده و عبدالله بن عباس را به عنوان آنان همراه کردند. و ابوموسی را نیز از ماهیت معاویه آگاه کرده و نصایح فراوانی به او نمودند. شریح از کسانی بود که نسبت به ابوموسی به او هشدار داد و گفت: اگر نتیجه مذاکره شما علی (ع) باشد، شامیان در امانند؛ ولی اگر نتیجه تسلط معاویه بر عراق باشد مردم عراق از او در امان نخواهند بود. تو مقابل بدترین حریف قرار داری. عراق را خوار و تباه نکن. مبادا حق را به شام دهی و طرف آنها را بگیری. مبادا عمرو تو را بفریبد. ✅ اعلام علنی مذاکرات حکمیت ابوموسی اشعری نتیجه حکمیت را به اینجا رسانید که هر دو فرمانروا یعنی امام (ع) و معاویه از برکنار شوند و هیچ‌کدام فرمانروا نباشند. عمرو عاص نیز به ظاهر این را پذیرفت اما ابوموسی را فریفت و او را برای اعلام نتیجه بر خودش مقدم کرد. ابن عباس تلاش زیادی کرد تا ابتدا عمرو عاص نتیجه را اعلام کند؛ اما ابوموسی به هشدارهای ابن عباس توجهی نکرد و بر بالای منبر رفت و گفت:‌ ای مردم! من به نمایندگی از مردم حجاز و عراق چنان‌که انگشترم را از دست خود خارج می‌کنم، علی را از خلافت برکنار می‌نمایم. سپس عمرو عاص به بالای منبر رفته، اعلام کرد: آنچه ابوموسی گفت شنیدید. او، تنها حق برکناری علی را داشت و من هم او را تأیید می‌کنم؛ اما من چنان‌که انگشترم را به دست می‌کنم خلافت را به معاویه واگذار می‌نمایم؛ زیرا او علاوه بر اینکه این مقام را دارد، خون‌خواه عثمان نیز است. ✅ نتایج حکمیت 🔸 حکمیت به پایان رسید؛ شامیان بر خود با معاویه باقی ماندند. در مقابل، امام (ع) حکم حکمیت را خلاف دانسته و آن را نپذیرفتند و فرمودند: "همانا رأی شما بر این قرار گرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند، ما هم از آن‌ها پیمان گرفتیم که از قرآن تجاوز نکنند، اما افسوس که آن‌ها خویش را از دست دادند، حق را ترک کردند؛ در حالی‌که آن را به خوبی می‌دیدند، چون ستمگری با آن‌ها سازگار بود، با همراه شدند، ما پیش از داوری ظالمانه‌شان با آن‌ها شرط کردیم که به داوری کنند و براساس حکم نمایند؛ اما به آن پایبند نماندند." 🔆 در نتیجه معاویه از شکست در رها شد؛ و با فریب‌های دیگر و شهادت امام (ع)، حکومتی قدرتمند تشکیل داد. در مقابل، سپاه کوفه از پیروزی در صفین به فتنه بزرگ رسید؛ فتنه‌ای که جنگی دیگر برای حضرت رقم زد و سپاه بزرگ کوفه را به نابودی کشاند. قضیه حکمیت برای کوفی، نه تنها نشد، بلکه سرآغاز فتنه‌های بعدی گشت. ______ حجةالاسلام والمسلمین در عصر حکومت علی (ع) / بخش دوم (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بشارت به گنهکاران 📖 کلام امیرالمؤمنین (ع) درباره آیه رحمت خداوند در قرآن ... 🗓 شب ۱۹ ماه رمضان ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 در عصر حکومت علی (ع) / بخش آخر ✅ پیدایش خوارج 🔸 پس از توقف جنگ صفین برای ، گروهی دیگر از سپاهیان امام، با سر دادن "لا حکم الا لله" خواهان ادامه جنگ شدند، پذیرش حکمیت را دانستند و امام را به دعوت کردند. ولی امام با استناد به آیه "أَوْفُوا بِالْعُقُود" نپذیرفتند که و خود را بشکنند. حضرت در این باره فرمودند: آنان سخن حقی می‌گویند (ان الحکم الا الله) ولی از آن نتیجه می‌گیرند. 💠 پس از آنکه امام به کوفه بازگشتند، مخالفان حکمیت از امام جدا شدند و به حروراء در نزدیکی کوفه رفتند و به نام گروهی را شکل دادند و مقدمات را علیه حضرت ترتیب دادند. به گفته برخی مورخان، ابن ملجم گفت: "الحکمُ للّه یا علی، لا لَکَ؛ ای علی! حکم فقط از آن خداست، نه از آن تو" سپس شمشیرش را مقابل امام (ع) بلند کرد و ضربتی زد؛ یعنی هنوز بر خارجی‌گری خود باقی بود. 📌 بعدها خوارج در مدائن، خنجر زهرآگین به پای مبارک امام مجتبی (ع) زدند و در سالیان بعد فرزندان خوارج در کربلا، نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان مرتکب جنایات متعدد و فجیعی شدند. ✅ محور با نگاهی به رفتار اشعث به قیس و فرزندانش روشن می‌شود که اینها چه بزرگی بر وارد کردند. 1️⃣ اشعث بن قیس: باعث نجات معاویه از شکست در شد. او عامل تحمیل بر حضرت امیر (ع) و انتخاب ابوموسی اشعری به عنوان حکم بود که نتایج شوم برای مسلمین در پی داشت. او در کشتن حضرت، به ابن ملجم مرادی و یاری رساند. 2️⃣ جعده، دختر اشعث: او همسر امام حسن (ع) بود و با خیانت‌هایش، با معاویه را بر امام مجتبی (ع) تحمیل کرد. او به تحریک معاویه اقدام به مسموم کردن حضرت و ایشان نمود. 3️⃣ محمد، پسر اشعث: فرمانده لشکر ابن زیاد در کوفه بود و جناب مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را دستگیر و به زندان ابن زیاد برد. با این عمل در ایشان نقش مؤثری داشت. او در روز ، انتساب سیدالشهداء (ع) به پیامبر (ص) را شد. 👈 بعد از از دست مختار ثقفی گریخت و در پی علیه مختار، به کوفه بازگشت و فرماندهی شورش را به عهده گرفت. اما بعد از شکست شورش به همراه شبث بن ربعی به بصره گریخت و مصعب بن زبیر را در جنگ با مختار یاری کرد. 4️⃣ قیس، پسر اشعث: جزء کسانی بود که به امام حسین (ع) نامه نوشت و ایشان را به کوفه دعوت کرد. اما در ادامه، تغییر موضع داد و در نهایت در به سپاه عمر بن سعد پیوست. 👈 او روز عاشورا در خیام حسینی، غارت عمامه و عبای مبارک سیدالشهداء (ع) در ، و مهمتر از همه در کشتن حضرت نقش داشت. او از جمله افرادی بود که سرهای بریده را به کوفه نزد ابن زیاد برد. __________________ حجةالاسلام والمسلمین در عصر حکومت علی (ع) / بخش آخر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 تمام عزت مولا ! 📖 بیان امیرالمؤمنین (ع) درباره عزت خود در زندگی ... 🗓 شب ۱۹ ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۲ ✅ با ایمان فرق می‌کند. وقتی عرب‌های بادیه نشین به رسول گرامی گفتند: ما آوردیم حضرت ‌فرمودند: شما ایمان نیاوردید بگویید ما اسلام آورده‌ایم. شاید کسی بگوید: ما را گفتیم، به اعتقاد داریم، می‌خوانیم، می‌گیریم، پس چرا مسلمانیم و نیستیم؟ 💢 پیامبر (ص) فرمودند: ۶ کار را انجام دهید من را برای شما تضمین می‌کنم: نگویید، نکنید، رد کنید، به نگاه نکنید، به نگاه نکنید، نگویید و نکنید. 💠 پس نماز و روزه چه می‌شود؟ در سوره مدثر آیات ٣۹ تا ۴٣ می‌فرماید: اصحاب یمین () که در باغهای بهشتند، از مجرمین سؤال می‌کنند: چه چیز شما را به کشاند؟ می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. و در روایت داریم: نماز اگر پذیرفته شد بقیه اعمال نیز پذیرفته می‌شود، اگر نماز را نپذیرند هیچ چیز دیگر هم نمی‌پذیرند. پس نماز مهم است. 📌 وقتی می‌خواهیم ساختمانی را بسازیم باید پی محکمی برایش بسازیم. اگر آن پی استحکام داشته باشد بنا هم مستحکم خواهد بود. پیامبر با آن روایت، قصد درست کردن زیرساخت زندگی ما را دارند. سپس وقت بنا کردن نماز و روزه است. آن وقت است که نماز، می‌شود. برای درست شدن زیرساخت، باید ایمان داشت. هم است. ⚠️ ایمان، حقیقتی است که ۶ رکن دارد. هر کدام از این‌ها را داشته باشیم، جزئی از ایمان را داریم. اجزاء تشکیل دهنده ایمان عبارتند از: ، ، ، ، و 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: به زیادی نماز و روزه و و و و سر و صداى عبادات شبانه مردم نگاه نکنید، بلکه آنها را به راستگویى و اداى امانت آزمایش کنید. ________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۲ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 راه تقرب به خدا ! 📖 برای کسانیکه می‌خواهند محبوب خدا شوند ... 🗓 شب ۱۹ ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱٣ ✅ در قلب است. طبق آیه ۴ سوره احزاب خداوند در هر انسانی یک بیشتر قرار نداده است. این قلب یا جایگاه خداست و رحمانی است، یا تحت تصرف نفس است و نمی‌گذارد ایمان شکل بگیرد. نمی‌توان گفت بخشی از قلب، در تصرف نفس است و بخشی دیگر از آن خدا است. 💢 وقتی در قلب مستقر نگردد، چند چیز اتفاق می‌افتد: 1️⃣ از در سوره کهف آیه ۲۸ می‌فرماید: و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم مکن! همان‌ها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است. 2️⃣ در سوره طه آیه ۱۶ می‌فرماید: پس مبادا کسی که به آن () ایمان ندارد و از هوس‌های خویش پیروی می‌کند، تو را از (توجه به) آن بازدارد؛ که هلاک خواهی شد! 3️⃣ در سوره قصص آیه ۵۰ می‌فرماید: اگر تو را اجابت نکردند، بدان که آنان تنها از هوس‌های خود پیروی می‌کنند! ⚠️ هر کسی به این ٣ مسأله باور ندارد یا تردید دارد، یعنی قلبش ایمان ندارد، و دچار شده است. ⭕️ اگر ایمان در قلب شکل نگیرد، انسان نمی‌شود. بنابراین باید دنبال بود. ✳️ نفس چگونه مهار می‌شود؟ اگر بخواهد نفس را مهار کند، باید بر ۴ چیز اهتمام کند: 1️⃣ باید بپذیرد که نفس، است. 2️⃣ (اراده قوی) بر پیدا کند. لذت بخش است و دل‌کندن از آن برای کسی که اُنس با دنیا و مادیات و محسوسات دارد کار سختی است. 3⃣ بداند که نفس تغییرپذیر است. 4⃣ به آثار مطلوب و آثار زیان‌بار ترک تهذیب نفس توجه کند. ____ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱٣ (ع) @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان تحت پوشش / (به شماره ثبت ۳۰۲۷۸) 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده ( یا ) است. ♻️ چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر قیمت سه کیلو گندم، و چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نماید. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده میشود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 از طریق درگاه امن زیر می‌توانید وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده خود) قید نمایید. چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، قید نمایید. 👇 https://idpay.ir/fares 💠 لازم به ذکر است حسابهایی که قبلا برای امور خیریه معرفی شده بود، برای دریافت فطریه و کفاره نیز همچنان برقرار است و علاقمندان می‌توانند این وجوه را به آن حسابها نیز واریز نمایند. پس از واریز، لازم است نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده خود)، و یا کفاره روزه را به ادمین کانال اطلاع دهید: 👇 @Fares_Contact 📌 در نیز می‌توانید و و سایر خود را به این حسابها واریز نمایید تا صرف این خانواده ها گردد. ♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک 📞 ۰۲۱ - ۶۶۹۲۳۲۳۴ 🆔 @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 مقام بندگی خدا ! 📖 اظهار عجز و نادانی در برابر علم و قدرت خداوند ... 🗓 شب ۱۹ ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۴ ✅ برخی از آثار 🔸 در سوره اعلی آیه ۱۴ می‌فرماید: به کسی‌که پاکی جست (و خود را تزکیه کرد)، شد. 🔸رسیدن به حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: کسی‌که دوست دارد به مقامات بلند (معنوی) برسد، باید بر هوا و غلبه کند. 🔸 حضرت امیر (ع) فرمودند: هر کس بر نفس خود خشمناک شود، پروردگارش را خشنود کرده است. 💠 سعادت یعنی درست زندگی کنیم تا نسبت به گذشته افسوس نخوریم. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: کسی‌که نفس خویش را در لذت‌هایش رها سازد، بدبخت و دور از سعادت خواهد بود. 🔆 چیست؟ حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: دین‌داری، سختی دادن به نفس است. حضرت در تعریف فرمودند: اگر در چاهی یک قطره شراب بریزند و با آن چاه، زمینی را زراعت کنند و در آن زراعت، گیاهی بروید و یک گوسفند از آن بخورد و میان گله برود، من از خوردن گوشت تمام آن گله اجتناب می‌کنم. 📌 اگر کسی می‌خواهد ببیند است، باید ببیند به نفس خود، سخت گرفته یا خیر؟! ________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۴ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 پاداش در عید فطر ! 📖 پاداش کسی‌که شب قدر را درک کرده، در غروب عید فطر معلوم می‌شود ... 🗓 شب جمعه ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir