eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5963249056099600054.mp3
21.77M
📚 | جلسه ۳۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۲ ✅ زندگی در محدود است و ، ابدی است و آن را می‌سازد. 🔸 الهی بر مبنای ابتلا و امتحان است. 💠 سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما عمل احسن انجام می‌دهد. 🔹 چند تفسیر در باب عمل احسن بیان کرده‌اند: 1️⃣ بر اساس سه مبنا انجام شود. 💠 رسول گرامی (ص) می‌فرمایند: عملی، احسن العمل است که بر مبنای کامل و ترس از خدا و آگاهی از اوامر و نواهی اتفاق بیفتد. 👈 امام زین العابدین (ع) از خداوند می‌خواهند که چنین عملی داشته باشند. 2️⃣ عمل، صحیح انجام شود. 💠 حضرت صادق (ع) فرموده‌اند: احسن العمل بیشترین عمل در نامه اعمال نیست؛ بلکه مراد این است که صحیح‌ترین عمل را به جای بیاورید. ، آن است که توأم با خشیت الهی باشد و همراه با و نیکو باشد. 👈 صادق یعنی چیزی غیر از الله وجود نداشته باشد. 3️⃣ استقامت در عمل 💠 خداوند در سوره مبارکه هود آیه ۱۱۲ به پیامبرش فرموده است: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ؛ همان گونه که فرمان یافته‌ای (در تکالیفت) ایستادگی کن.» 🔸 استقامت در تکالیف برای عموم مکلفین در سه مرحله است: ۱. استقامت پیش از عمل. این مرحله موجب می‌شود که نیت شما، نیت صادقه باشد. ۲. استقامت همراه عمل. این مرحله موجب می‌شود که عمل درست انجام شده و جامع آداب و شرائط باشد. ۳. استقامت پس از عمل. این مرحله، از همه سخت‌تر است و باعث می‌شود عملمان را از آلودگیِ حفظ شود. ⭕️ بعضی از ما طوری هستیم که وقتی عمل را انجام می‌دهیم دلمان می‌خواهد دیگران خبردار شوند در حالی که امام صادق (ع) می‌فرمایند: باقی ماندن بر عمل، سخت‌تر از خود عمل است. 👈 احسن العمل یعنی عملی که بیشترین مقاومت و استقامت از سوی صاحبش در هر سه مرحله را دارد. 4️⃣ احسن العمل، این است که هیچ کس اطلاع پیدا نکند و هیچ یک از علایق شخصی در انجامش دخیل نباشد. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5969682616461297957.mp3
25.76M
📚 | جلسه ۳۳ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۳ ✅ در مداومت لازم است نه کثرت در عمل. 💠 حضرت زین العابدین (ع) می‌فرمایند: من دوست دارم در کار مداومت داشته باشم اگر چه کم باشد. 💠 حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: کار خیرِ اندک که بر آن مداومت باشد، امیدوارکننده‌تر است از کار زیاد که منشأ خستگی بشود. 👈 پس باید عمل زیاد داشته باشیم؛ ولی گفته‌اند عمل زیاد نمی‌خواهد. کثرت را در مداومت بر عمل داشته باش. ✳️ مداومت بر عمل یعنی چقدر انجام دهیم؟ 💠 امام صادق (ع) فرمودند: کسی که عمل خیری را انجام می‌دهد باید یک سال بر آن مداومت داشته باشد. 🔆 نه ویژگی برای یک عمل وجود دارد که این ویژگی‌ها در اثر مداومت بر عمل به ما داده می‌شود. مثلاً فرض کنید اگر می‌گویند فلان ویژگی را دارد، برای چند روز نیست بلکه باید یک سال انجام شود تا آن خصوصیت، ظهور پیدا کند. 💠 حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: از مداومت بر ، چند چیز حاصل می‌شود: ترک زشتی‌ها، دوری از سبک‌سری، خروج از ، حصول ، عشق به ، از خداوند، بزرگداشت دلیل، کناره‌گیری از و آماده شدن و بسترسازی برای پذیرش و گفتار حق. این‌ها چیزهایی است که از مداومت در کار خیر به دست می‌آید. 💠 امام صادق (ع) به شخصی فرمودند: به چشم ما نمی‌آیی. پرسید: چه کنم که به چشم شما بیایم؟ حضرت فرمودند: در مجالس جدم سیدالشهداء (ع) شرکت کن. 📌 کسی که در مجلس سیدالشهداء (ع) باشد به چشم امام زمان (عج) می‌آید. گاهی هست که ما ورود به پیدا می‌کنیم همچنان که مسیحی‌ها ورود به آن پیدا می‌کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم محرم می‌آید. یک وقتی هست که محرم را درک می‌کنیم. ✅ اگر بخواهند عمل ما را بپذیرند چند شرط دارد: 1️⃣ عمل را از می‌پذیرند. 💠 امام کاظم (ع) فرمودند: عمل کم از عاقل قبول می‌شود. 2️⃣ عمل را در سایه قبول می‌کنند. 💠 پیامبر (ص) به جناب ابوذر غفاری فرمودند: در به کار بستن تقوا اهتمام بیشتری داشته باش تا انجام عمل. چون هیچ عملی با وجود تقوا کم نیست. چگونه کم است عملی که قبول شده است؟ 3️⃣ عمل از روی باشد. 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: فقط اعمالی که در آن اخلاص داشتی قبول می‌شود. 4️⃣ خداپسندانه داشته باشد. 👈 نیت، عمل است. عمل بدون نیت مانند انسان بدون روح است. مرده چقدر ارزش دارد؟ هیچ. 5️⃣ باید عمل با باشد. [بقره / ۱۳۸] 6️⃣ عمل از آفت اقتصادی در امان باشد. یعنی وقتی کاری را انجام می‌دهید و و نباشید. اولین خصیصه ، است. 7️⃣ از گذاشتن دور باشید. «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏». 8️⃣ منیت و رذایل اخلاقی در کار نباشد. 🔆 همه این خصائصی که گفتم باید در یک عمل قلیل ولی مداوم باشد. آنگاه که این کارها را انجام دادی به احسن العمل می‌رسی. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۳ ✅ بحث ما پیرامون نام‌های امام عصر (ع) بود. نام اول «محمد» است. درباره نام بردن ، چهار دسته روایت وجود دارد. یک دسته از روایات دلالت بر می‌کرد که مطلقاً نام نبرید. دسته دیگری از روایات می‌گوید تا زمان از ایشان نام نبرید. 👈 این روایات را در جلسه قبل خواندیم و به آن اشاره کردیم. 🔆 دسته سوم از روایات می‌فرماید که نام را نبرید مادامی که وجود داشته و در باشیم. 🔆 دسته چهارم از روایات می‌گوید که جایز است اسم امام زمان (ع) یعنی همان نام «محمد» را ببریم. ✳️ این نام بردن به پنج شکل در متون ما دیده شده است: ۱. قبل از ولادت امام عصر (ع) ۲. در زمان ولادت امام زمان (ع) به آن اشاره شده که طبیعتاً از امام عسکری (ع) است ۳. در کلام دانشمندان مانند: شیخ صدوق، مرحوم اربلی و دیگر بزرگان که به مناسبت گاهی به نام محمد اشاره کرده‌اند. ۴. در کتب شیعه مانند: شیخ مفید در الرسالة فی غیبة، سید مرتضی در شیعه، جناب اربلی در کتاب کشف الغمة، مصباح کفعمی، بلد الأمین، علامه مجلسی در نقل زیارت آل یس، و ... ۵. در گفتار دانشمندان اهل سنت مانند: ابن کثیر در البدایة و النهایة، ذهبی در سیر اعلام النبلاء، سنن ابی داوود، اسم مبارک حضرت مهدی (ع) را به نام محمد آورده‌اند. 📌 برخی از این روایات تأکید داشت که نباید اسم برده شود، بعضی از روایات قائل به این بودند که تا ظهور نباید اسم برده شود، برخی دیگر می‌گفتند که باید تقیه کرد، دسته دیگر هم به جواز اسم بردن اشاره می‌کردند. 🖌 جمع چهار دسته روایات مذکور این است که مجاز نبودن نام بردن از حضرت مربوط به آن تقیه است. یعنی اگر ترسی وجود داشته باشد، نباید نام بُرد و اگر ترسی وجود نداشته باشد مثل دوره ما، به راحتی می‌شود اسم حضرت را به زبان جاری کرد. ✅ امام سطح بندی دارد. 🔸 گام اول شناخت امام، اسمی است. 🔸 گام بعدی، به اوصاف و ویژگی‌های امام است که بدانیم امام چه کسی است و جایگاهش چیست. 📎 در و غدیریه این اوصاف و ویژگی‌ها آمده است. 🔖 اگر بحثی را در مورد اسم امام و نحوه خاص در نام بردن ایشان داریم به این خاطر است که اولین مرتبه ، معرفت اسمی امام است. _ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۳، @Fares_ir
🔴 / بخش اول 🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) ✅ زینت (ع) 💠 امام صادق (ع) خطاب به فرموده‌اند: «زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.» 👈 در حقیقت یک نوع التزام عملی وجود دارد و در طول تاریخ به کسانی شیعه می‌گفتند که در گفتار و کردار و اخلاق، از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) پیروی می‌کردند. 💠 خداوند در سوره مبارکه عصرمی‌فرماید: بی تردید در زیان کاری بزرگی است؛ مگر کسانی که آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کرده‌اند. 📌 ، لازمه ایمان حقیقی است و اگر عمل نباشد، ایمان فرد نیز صوری و مستودع خواهد بود. 👈 اساساً حریص بودن در اعمال نیک مطالبه رهبران آسمانی شیعه است. 🔸 یکی از شیعیان امام صادق (ع) از تقسیم زمان منصور دوانیقی محروم ماند. در کنار خانه منصور منتظر فرصت بود تا با شفاعت و وساطت کسی حق خود را بگیرد. حضرت سهم او را گرفته و به وی دادند. آنگاه فرمودند: اعمال نیک از همه نیکوست، ولی از تو نیکوتر است و کارهای زشت از همه زشت است ولی از تو زشت‎تر است (چون به ما نسبت داری). ✅ انتظار اهل بیت (ع) از شیعیان انتظار امامان معصوم (ع) از شیعیان این است که از هر نظر دارای اوصاف نیک و پسندیده باشند. 💠 جابر بن یزید جعفى از حضرت امام باقر (ع) نقل می‌کند که حضرت به من فرمودند: «اى جابر، آیا براى همین بس است که کسى ادعای ما اهل بیت را داشته باشد؟ سوگند به خدا که شیعیان ما فقط افرادى هستند که تقواى خدا پیشه کرده و او را اطاعت کنند. شیعیان ما با این اوصاف شناخته مى‌شوند: و دل، ، زیاد یاد خدا کردن، زیاد گرفتن و خواندن، احسان به پدر و مادر نمودن، مراعات همسایگان فقیر را نمودن و از حال آن‌ها با خبر بودن، اطلاع داشتن و رسیدگی کردن به حال مسکینان و قرض داران و یتیمان، در راستى گفتار، تلاوت کردن، کم‌حرفی با مردم مگر به خیر آنها باشد، در همه چیز امین و معتمد اقوام خود بودن.» عرض کردم: ما امروز کسى را به این صفت‌ها که فرمودید، نمی‌شناسیم. حضرت فرمودند: «آراء و مذاهب، تو را خراب نکند و تو را در شک نیاندازد. آیا براى انسان همین قدر کافى است که بگوید: من على (ع) را دوست دارم و او را قبول دارم و عمل به دستورات او نکند؟ و اگر کسى بگوید: من رسول خدا (ص) را دوست دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است) در صورتى که عمل به رسول خدا (ص) نکند این محبت و دوستى براى او فائده‌اى ندارد. پس تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل نمایید. بین خدا و کسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوب‌ترین بندگان در نزد خدا پرهیزکارترین آن‌هاست، و عامل‌ترین آن‌ها به دستورات خدا. اى جابر، سوگند به خدا بنده‌‌اى نمى‌تواند به خدا نزدیک گردد مگر با فرمان‌بُردارى از اوامر او، و ما چنین قدرت و اختیارى نداریم که کسى را از آتش نجات دهیم، و هیچ بنده‌اى بر خدا نمى‌تواند حجتى اقامه کند. کسى که مطیع خدا باشد دوست ماست، و کسى که کند ماست، و تنها راه رسیدن به ولایت ما و اجتناب از افعال ناپسند است.» ✅ مصداق بارز شیعه 🔸 با توجه به این حدیث شریف مصادیق شیعه بسیار کم است. مصداق بارز و مسلّم شیعه، حضرت زینب کبری (س) هستند که از هر جهت زینت امامان معصوم و مایه مباهات ایشان هستند. 🌸 حضرت زینب کبری (س) در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. ✅ نام‌گذاری پس از ولادت ایشان، حضرت فاطمه (س) از امیرالمؤمنین (ع) خواستند که نامی برای وی انتخاب نمایند، حضرت فرمودند: از پیامبر (ص) در این امر پیشی نمی‌گیرم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. بعد از سه روز رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نموده و به رسم و سیره همیشگی خود پیش از هرکاری به منزل حضرت زهرا (س) رفتند. امیرالمؤمنین (ع) از ایشان درخواست کردند که برای دخترشان نامی انتخاب کنند. رسول خدا (ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پیشی نمی‌گیرم. در این هنگام جبرئیل نازل شد، سلام پروردگار را ابلاغ نمود و گفت: خداوند می‌فرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار چرا که این را در نوشته‌ایم. 💠 سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبیده و او را بوسیدند و فرمودند: «به حاضران و غایبان امتم می‌کنم که این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری (س) است. 📌 زینب به معنای «زینت پدر» است. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین ⚡️بخش اول 📖 متن کامل را بخوانید در: 👇 http://www.fares.ir/post/1194 @Fares_ir
🔴 / بخش دوم 🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) ✅ حضرت زینب کبری (س) به معنای واقعی زینت پدر و (ع) بودند و معنای حدیث شریف «کونُوا لَنا زَیْناً؛ زینت ما باشید.» بر ایشان صادق است و تمامی خواسته‌ها و انتظارات حضرت رسول (ص) و امامان معصوم (ع) را در حد کامل و تمام به منصۀ ظهور رساندند. این مطلب از القابی که به ایشان داده شده است به وضوح معلوم است. ✅ القاب 🔸 القاب بسیاری برای حضرت زینب کبری (س) ذکر شده است، از جمله: ، ، و ... 📌 حضرت زینب کبری (س) در وقار و شخصیت مانند جده‌اش حضرت خدیجه (س)، در و همچون مادرش حضرت فاطمۀ زهرا (س)، در رسایی و شیوایی بیان، مانند پدرش امیرالمؤمنین (ع)، در و بردباری چون امام حسن (ع) و در و قوّت ، مانند امام حسین (ع) بودند. ✅ عقیلۀ بنی‌هاشم 🖌 آیت الله جوادی آملی در توصیف عقیله می‌فرماید: برخی نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و برای آن‌ها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست بلکه گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزلۀ فصل مقوّم است. 🔸 اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، از او نشأت می‌گیرد و کمالات است که مقهور اوست و نه مسلّط بر او. عقیلۀ بنی‌هاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آن‌هاست. ایشان آن قدر قوی‌اند که و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آن‌ها است. ✅ (علمی از جانب خداوند) 💠 حضرت زینب کبری (س) به شهادت امام سجاد (ع) داری علم لدنی بودند، آن‌جا که بعد از خواندن خطبه در شهر کوفه به عمۀ بزرگوارشان خطاب کرده و فرمودند: «أنتِ عالمةٌ غیرَ مُعلَّمة وَ فَهِمَةٌ غیرَ مُفَهَّمَة؛ تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی، و دانشمند هستی.» 📌 اعطای علم از جانب خداوند، امری ویژه است و به جز انبیاء (ع) و معصومین (ع) به کسی اعطاء نمی‌شود و تنها در صورتی که خداوند آن را کرده باشد به او می‌رسد. حضرت از این در کوفه برای و تبلیغ ناب استفاده می‌کردند. به همین سبب و از ایشان با احترام یاد کرده است. ✅ زمانی که اميرالمؤمنين (ع) به عنوان حاكم جهان اسلام در كوفه بودند، مردان شهر خدمت ایشان رسيدند و عرض كردند: يا علی، اجازه بده دخترت زينب برای زنان ما از معارف بگويد. با اصرار آنان و به اجازه حضرت امیر(ع)، علیا مخدّره حضرت زينب کبری (س) چهار سال در كوفه به بيان دين پرداختند. درس و بحث در کوفه و در سایه‌ی باب مدینة العلم امیرالمؤمنین (ع) و حسنين (ع)، نشانه‌ی عظمت علمی اين بانوست. ✅ عابده آل علی (ع) 🔸 یکی از القاب حضرت زینب (س) عابده آل علی (ع) است. ایشان در سایه و مجاهده به مقامی رسیدند که حضرت سیدالشهدا (ع) در وداع آخر در روز به او فرمودند: «خواهرم مرا در خود فراموش مکن.» 📚 در کتاب مثیر الأحزان از فاطمه دختر امام حسین (ع) نقل شده است: «عمه‌ام زینب، در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به‌ درگاه خدای تعالی استغاثه می‌کرد و در آن شب چشم هیچ‌یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.» 👈 این عبادات چون از روی کامل نشأت گرفته است ایشان را به تمام رساند. ✅ و خدایی شدن 💠 عبادت و اطاعت خدا، حضرت زینب (س) را از مصادیق روشن و بارز این حدیث قدسی قرار داده بود که می‌فرماید: «اى فرزند آدم، من غنى هستم و احساس نياز نمى‌كنم، تو در فرمانهايم مرا كن تا تو را غنى گردانم و نيازمند نشوى. من زنده‌اى هستم كه نمى‌ميرم، در فرمانهايم اطاعتم نما تا تو را زنده‌اى گردانم كه نميرى. من به هر چيزى بگويم باش، موجود مى‌شود، تو در فرمانهايم اطاعتم كن تا تو را به مقامى برسانم كه به هر چه گفتى باش، موجود شود.» 🔸 حضرت زینب (س) بر اثر عبادت و اطاعت خدا به مقامی رسیده بودند که ولایت تکوینی داشتند. در روایت نقل شده است که آن حضرت پیش از سخنرانی خود در کوفه به مردم اشاره کرده و فرمودند: «ساکت شوید.» ناگهان نفس‌ها در سینه‌ها حبس شد و زنگ شتران هم از صدا افتاد. 🔆 در یک کلام علیا مخدّره بانوی دوسرا حضرت زینب کبری (س) به حق، زینت پدر بودند همچنان که خداوند این نام را برای وی برگزید. 📚 برای آشنایی بیشتر دو کتاب به حضورتان معرفی می‌شود: ۱. تندیس شکیبایی، ترجمه کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف مرحوم علامه سید محمدکاظم قزوینی، چاپ شرکت چاپ و نشر بین‌الملل. ۲. عقیله بنی‌هاشم زینب (س)، تألیف آیت‌الله کریمی جهرمی، انتشارات بوستان کتاب قم. _________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین ⚡️بخش دوم 📖 متن کامل را بخوانید در: 👇 http://www.fares.ir/post/1194 @Fares_ir
4_5983208529333323967.mp3
24.26M
📚 | جلسه ۳۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۴ 💠 امام سجاد (ع) به خداوند عرض می‌‌کند: «وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ». 🔸 ما خلق شده‌‌ایم برای : «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» ولی امام می‌‌فرماید من! 📌 عبادت یک معنای عام دارد و یک معنای خاص. 🔆 معنای عام عبادت: هر عملی است که برای انجام شود. یعنی شما از انجام عمل اگر خشنود ساختن خدا باشد، عبادت به معنای عام می‌‌شود. 🔆 معنای خاص عبادت: عمل و ذکری است که از سوی خدا مشخص شده باشد که مکلف در قالب انجام آن، دو کار می‌‌کند: ۱. اظهار کوچکی و ذلت. ۲. منزه ساختن خداوند از هر عیبی. آن و و حجی که با انجام آن، اظهار کوچکی کند و با آن عمل، خداوند را منزه کند، عبادت به معنای خاص است. اگر این دو خصیصه در نماز ما نباشد، نماز ندارد. 👈 امام سجاد (ع) واژه عمل را به کار ‌‌برده‌اند یعنی عبادت به معنای عام منظور است. ⭕️ غذا خوردن، مراوده در سطح اجتماع، کار پشت میز، در خیابان، پشت دستگاه‌‌های صنعتی، در تجارت‌خانه، بالای منبر و ... همه باید باشند؛ چون و ، این نیست که فقط در قالب نماز حاصل شود. ✅ عبادت سه گونه دارد: ۱. عبادت بدنی مانند نماز و روزه. ۲. عبادت مالی مانند پرداخت . ۳. عبادت روحی مانند که یک ساعتش از هفتاد سال عبادت، بهتر و برتر است. 🔆 آن زندگی که ما را به اظهار کوچکی و نادانی در مقابل خدا برساند، درست است چرا که خداوند «أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ» و «إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» است. اگر بخواهیم به اینجا برسیم هفت خصیصه دارد. 💠 خداوند در به حضرت رسول (ص) فرمود: می‌‌دانی چه زمانی به مقام بندگی می‌رسد؟ پیامبر عرض کرد نمی‌‌دانم (در مقابل خداوند اظهار کوچکی کرد). خداوند فرمود: هنگامی که هفت خصلت در او جمع شود: 1️⃣ ورعی که باعث شود از دور گردد. 🔸 یعنی دور بودن از گناهان. یعنی دور بودن از محیطی که منجر به می‌‌شود. 2️⃣ سکوتی که او را از حرف‌‌های لغو باز دارد. 3️⃣ ترسی که گریه‌‌اش را زیاد کند. 4️⃣ از من در خلوت نیز کند. 🔸 چوپانی برای پیامبر کار می‌‌کرد. روزی پیامبر دیدند، پیراهن به تن ندارد. فرمودند: از فردا برای من کار نکن. چرا در بیابان لباست را درآورده بودی؟ این بی حیایی در مقابل خدا است و من از آدم خوشم نمی‌‌آید. 5️⃣ به اندازه ضرورت و نیازش بخورد. باید خوردن به اندازه ضرورت باشد نه به اندازه ترکیدن! 💠 پیامبر فرموده‌‌اند: اگر در سفره‌‌ای نان آمد و تو منتظر بقیه غذاها بودی، این ناسپاسی نسبت به خداوند است. 6️⃣ باید نسبت به بغض داشته باشد؛ چون من نسبت به دنیا دارم. خداوند نسبت به دنیا بغض دارد و ما به او می‌گوییم دنیا را به من بده. 7️⃣ چون من را دوست دارم او هم آخرت را دوست داشته باشد. اگر کسی زندگیش طوری بود که این هفت خصلت را داشت، بنده خدا است. 💠 امام باقر (ع) یک صفت دیگر را برای بندگی فرموده‌اند: بنده به مرتبه عالیه بندگی نمی‌‌رسد مگر اینکه از همه منقطع شده و رو به خدا ببرد. در این هنگام خداوند می‌‌فرماید: این شخص برای من است. و به کرمش او را قبول می‌‌کند. 💢 نه به اصحاب کار داشته باشد و نه به اصحاب و نه به اصحاب . مردم با هنرپیشه‌‌ها و فوتبالیست‌‌ها چه می‌‌کنند؟ در مقابل اصحاب ثروت تا کمر خم می‌‌شوند. 🔆 خداوند لذت می‌‌برد که ما به مردم خدمت کنیم ولی از آن‌‌ها توقعی نداشته باشیم. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5990081911526001169.mp3
23.93M
📚 | جلسه ۳۵ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۵ ✅ در جلسه قبل گفته شد که به دو معنا دارد، یک معنای خاص دارد که همان دستوراتی است که مقدس داده و نیز معنای عام دارد یعنی هر عملی که مورد رضای خدا باشد اگرچه غذا خوردن و امور مباح باشد و برای انجام شود. ✳️ بعضی از موارد عبادت به معنای عام را بیان کنیم: 🔸 مؤمنین 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند با چیزی برتر از اینکه حق را به او بدهی پرستیده نشده است. 👈 حقوق مؤمنین بر یکدیگر ۳۰ مورد است. ما چند موردش را انجام می‌دهیم؟ یکی از حقوق برادران دینی در این شرایط اقتصادی، کمک مالی است. 🔸 کردن برادر ایمانی 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: اگر کسی برادر دینی‌اش را اکرام کند خدا را اکرام کرده است. تو فکر می‌کنی کسی که خدا را اکرام کند خدا با او چه می‌کند؟ 🔸 در عمل 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند:خالص کردن عمل، برترین خدا است. 🔸 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: هیچ عبادتی به اندازه نیست. 🔸 💠 همچنین فرموده‌اند:عفاف برترین عبادت است. 💠 رسول گرامی (ص) نیز فرموده‌اند: در به دست آوردن میانه‌روی کنید که این است. 🔸 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: برترین عبادت دل کندن از (زهد) است. 🔸 💠 حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: برترین عبادت، تفکر است. 🔸 💠 برترین عبادت، فهم است. 🔸 پاکدامنی و دوری از 💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند به چیزی برتر از پاکی شکم ( نخوردن حرام) و پاکدامنی، پرستیده نشده است. 🔸 💠 همچنین فرموده‌اند: خداوند با چیزی برتر از سکوت پرستیده نشده است. 🔸 💠 چشم بستن از آن چه خدا کرده، برترین عبادت است. 🔸 💠 خداوند در حدیث به پیامبر (ص) فرموده است: من چیزی را بیش از سکوت و روزه گرفتن دوست ندارم. 🔸 سختی عمل 💠 برترین بندگی‌ها سخت‌ترین بندگی‌ها است. 🔸 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: برترین عمل، آن عملی است که تو نسبت به آن کراهت داشته باشد. 👈 فرض کنید است. همه می‌خواهند به کربلا بروند. پدر و مادر می‌گویند تو نرو. کدام یک برای تو سخت‌تر و ناگوارتر است؟ 🔸 پایبندی به 💠 برترین عمل‌ها پایبندی به حق است. 🔸 مداوت در عمل 💠 برترین عمل، عمل دائمی است اگرچه کم باشد. 🔸 از پیامبر (ص) سؤال کردند: برترین عمل چیست؟ فرمودند: اطعام طعام و خوش‌صحبت بودن با . 🔸 خوشحال کردن مؤمن 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: پس از به خدا، عملی بالاتر از وارد کردن خوشی به دل نیست. 🔸 حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: آقای همه عمل‌ها سه حرف است؛ رفتار با مردم از سر ، مالی با برادران و داشتن خدا در هر حالی. _________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۵ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۴ ✅ نام اول حضرت هم نام با پیامبر (ص) است. برای ایشان چهار اسم دیگر هم وجود دارد. 🔸 بنا بر روایتی از امیرالمؤمنین (ع) اسم دوم احمد است و در روایت امام صادق (ع) نام سوم است. 🔸 در کتاب روایتی درباره نام‌های حضرت آمده است که چهارمین نام امام (ع) را عبدالله معرفی می‌کند. 🔸 در همین کتاب در روایتی از امام عسکری (ع) پنجمین اسمی که برای حضرت گفته شده مُؤَمَّل است. 💠 وقتی که حضرت به دنیا آمد، امام عسکری (ع) ‌فرمودند گمراهان کردند که مرا می‌کشند و نسل من قطع می‌شود. اینها چطور خدا را تصور کرده‌اند؟ و او را مُؤَمَّل نامیدند. ✅ اولین لقبی که برای امام عصر (ع) وجود دارد «بقیة الله» است. 💠 در دعای می‌خوانید: «أَیْنَ بَقِیَّةُ اللَّهِ الَّتِی لا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِیَةِ» 🔸 لقب دوم «حجت» و به معنای دلیل و است. 📌 از دیدگاه آخرین حجت الهی، امام عصر (ع) هستند و به همین دلیل ایشان به «حجة‌ابن‌الحسن» نیز مشهورند. 🔸 یکی دیگر از القاب «حجة الله» است. 🔸 یکی دیگر از القاب مهم و مشهور امام(ع)، «قائم» است. 🔆 وقتی نام قائم می‌آید برخی می‌ایستند و دست بر سر هم می‌نهند، آیا این مستند شرعی دارد؟ 📖 دعبل قصیده‌ای در محضر امام رضا (ع) می‌خواند و به ابیاتی که مختص به امام عصر (ع) رسید. امام رضا (ع) دست بر سر نهاده و به حالت تواضع ایستادند و برای اودعا کردند. 💠 از حضرت صادق (ع) درباره علت ایستادن هنگام یاد شدن نام «قائم» سؤال شد، امام (ع) فرمودند: از رسوم و ادب این است که غلام هنگام نظر انداختن مولای بزرگوار خود، بایستد و کند و از خداوند فرج و او را تمنّا کند. 🔸 لقب دیگر طبق روایتی از امام حسین (ع) «قائم به حق» است. __ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۴، @Fares_ir
4_6001482262263106198.mp3
17.42M
📚 | جلسه ۳۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۶ 💠 حضرت زین العابدین (ع) فقره دیگری از دعای مکارم الأخلاق از خداوند درخواست دارند: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي؛ خدایا، نیّتم را به لطفت کامل گردان» ✅ وفور به سه معنا است: 1️⃣ رسیدن نیت به در کامل‌ترین درجه‌اش (یعنی خالی کردن دل از غیر خدا) 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: بهترین بندگان خدا، کسی است که خداوند او را در کنترل کمک کند و از تمام اهتمامات خارج کند مگر از یک همّ که را فقط برای خودش قرار دهد. 👈 وقتی به اینجا برسد فقط برای خدا کار می‌کند. 2️⃣ به حدی زیاد باشد که تبدیل به ملکه شود. 🔸 ملکه، یک کیفیت است. اگر این کیفیت در ، دائمی بود به آن می‌گویند ملکه، اما اگر این کیفیت، دائمی نباشد به آن می‌گویند حال. 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: خداوند در ، مردم را بر اساس نیتشان مبعوث می‌کند (نه بر اساس عملشان). 👈 چون ممکن است در هفتاد سال عمرش نتوانسته باشد خیلی از کارها را انجام بدهد؛ ولی ممکن است در این هفتاد سال برای بسیاری از کارها نیت خالصانه کرده باشد. 3️⃣ وفور نیت یعنی: نیت را از هر آنچه که آن را پایین می‌آورد و عیب‌ناک می‌کند، حفظ کند. 👈 این معنا از دو معنای قبلی آسان‌تر و قابل فهم‌تر است. 📌 نیت از چه چیزی باید حفظ شود؟ از و و . بسیاری از اعمال هست که در آن‌ها فقط خودنمایی هست حتی رفتن به . 🔆 ارزش ندارد مگر اینکه در سایه نیت باشد. نیت ارزش ندارد مگر در سایه اخلاص. این اخلاص یا باید به عالی‌ترین مرتبه رسیده باشد یا به حالت دائمی و ملکه. اگر عمل بر اساس اخلاص باشد هرچند یک انگشتر بخشیدن، آیه نازل می‌شود. امیرالمؤمنین (ع) انگشتری را که بخشیدند، انگشتر گران‌بهایی نبوده است؛ ولی با یک نیت گران‌بها بخشیدند. به خاطر خشنودی خدا بود. _____________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 جمع بین دنیا و آخرت! ... 🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 | عیادت از حضرت زهرا (س) 🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
⚫️ امتحان حضرت زهرا (س) پیش از خلقت چگونه بوده است؟ ♻️ در حضرت زهرا (س) آمده است: "السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ ..." سلام بر تو ای امتحان شده! آن‌کسیکه تو را آفرید (خداوند)، تو را قبل از آنکه بیافریند، آزمود ... 💢 دو نکته مهم در این بخش زیارت قابل طرح است: 💠 در لغت عرب دو معنا دارد: یک. اختبار؛ گرفتن و آزمون دو. تخلیص؛ کردن، تصفیه و صاف کردن در اینجا فقره از زیارت، امتحان به معنای آزمون نیست بلکه خالص کردن است. وقتی طلا را خالص می‌کنند، فعل اِمتَحَنَ را بکار می‌برند. 💠 خالص شدن پیش از خلقت، کجا اتفاق افتاده است؟ طبق آیات قرآن، خلقت هم در عالم نور یا عالم است [اعراف / ١١] ، هم در دنیا یا عالم است [مؤمنون / ١۲ تا ١۴] این تصفیه و خلوص توسط خداوند متعال در عالم نور رخ داده است. 🔺لذا معنای دقیق عبارت زیارت چنین است: درود بر تو ای بانویی که خداوند تو را در عالم نور از هر عیب و نقصی خالص کرد و سپس تو را در عالم ماده خلق کرد. یعنی حضرت از بدو ولادت، از هر عیب و نقصی دور بوده است. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 فضائل حضرت زهرا (س) 📖 امتحان پیش از خلقت ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه یاد خدا / شبکه قرآن و معارف سیما @Fares_ir
4_6012564450412857303.mp3
20.93M
📚 | جلسه ۳۷ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۷ ✅ درخواست بعدی حضرت سجاد (ع) از خداوند این است: «وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي؛ با آنچه که نزد تو است، مرا صحیح کن.» 📌 یقین یعنی صد در صد نسبت به یک حقیقتی که مطابق با واقع است. ⭕️ مگر یقین غیر صحیح هم داریم؟ بعضی از باورهای ما یقینی هست؛ ولی صحیح نیست از جمله آن‌ها ترس از مردگان است. اگر بخواهد از چیزی بترسد، آن چیز، انسان زنده است. زنده‌ها و می‌کنند و هزاران هزار پلیدی را انجام می‌دهند. اسم این حالت، مرکب است. 💠 حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: یقین صحیح، این است که هیچ کس را به قیمت خشمگین کردن خداوند خشنود نکن. و کسی را به خاطر آنچه که خدا به تو داده است، تمجید نکن. و به خاطر چیزی که خداوند به تو نداده است کسی را مذمت نکن. 👈 چون خدا برای تو نخواسته است، نگو فلانی دزد است. 🔆 چه چیزهایی یقین را فاسد می‌کند؟ 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: انسانِ ، یقین او را فاسد می‌کند. 💠 در حدیث دیگری فرموده‌اند: نشست و برخاست با آدم‌های ، را ضعیف می‌کند و یقین را از بین می‌برد. 🖌 صحت یقین در مسائلی مثل ، و قدر، خداوند ظهور و بروز پیدا می‌کند. اگر شما ببینید کودکی بیماری مادرزادی دارد خدا را بازخواست می‌کنید؛ چون یقین ندارید. 💢 اگر ما نسبت به خدا صحیح و یقینی باشد همه چیز درست است. آنگاه است که نیازی نیست صد رکعت بخوانید. یک نماز صبح دو رکعتی، شما را نجات می‌دهد. _____________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۷ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 فضائل حضرت زهرا (س) 📖 اینهایی که برای حضرت زهرا (س) نقل می‌شود غالبا تکلیف است نه فضیلت ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما @Fares_ir
📸 ✅ شاد کردن قلب مومن @Fares_ir