هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر ایرانی چند دقیقه در هفته مطالعه میکند؟
🔹بر اساس آمارهایی که وبسایت آماری statista در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است، هند با میزان مطالعه ۶۲۴ دقیقه در هفته بیشترین میزان مطالعه در جهان را داشته است.
🔹تایلند با ۵۶۴ دقیقه و چین با ۴۸۰ دقیقه مطالعه در هفته در جايگاه دوم و سوم این آمار قرار دارند.
🔹آمارها نشان میدهد سرانه مطالعه در ایران تنها ۶۰ دقیقه در هفته است و ایران در رتبههای نسبتا پایین سرانه مطالعه در جهان قرار دارد.
🔹طبق آماری که مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده است، بیشترین سرانه مطالعه در کشور مربوط به استانهای یزد، قم و قزوین بوده و کمترین سرانه مطالعه را استانهای کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر داشتهاند.
@AkhbareFori
☝️از پیامهای وارده☝️
سلام
لطفاً با کلیک روی نوشتههای آبیرنگ،
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۴):
«حکومت اسلامی» یا «جمهوری اسلامی»؟
مسئله این است! (چالشی که ادامه دارد!)
عدول هوشمند از حکومت به جمهوری،
مزیّت جمهوری اسلامی بر حکومت اسلامی
و وقوع بزرگترین انحراف در جمهوری ا.ا.!!
(عدولی ارزشمند و ضامن پیشرفتوتعالی)
در طی ۹ مقالهای که تاکنون تحریر و به محضر #ملت_ایران و #امت_اسلام، تقدیم شد، عرض کردیم که، بزرگترین چالش امام راحلمان در تشکیل #نظام_ولائی خود (و پیشگیری از تبدیل تدریجی آن به رژیمی ویلایی!)، همانا #پایا_سازی و #پویا_سازی نهضت+نظام بود که بعد از سالها خلجان فکری با آن، بالاخره به بهترین راهحل مناسب، نائل گشتند.
اشاره کردیم که با توجه به مفاد درسی امام در موضوع #ولایت_فقیه در سال ۱۳۴۷ حوزه علمیه نجف، چنین دغدغهای حدود ۱۰ سال (تا ۱۳۵۷) طول کشید. ولیکن طبق گزارشی دیگر میبینیم که دغدغه مذکور، از سال ۱۳۲۲ آغاز گشته بود و ۳۵ سال، طول کشید تا جایگاه اصلی خود را پیدا کند:
«امام خمینی(س) در دوران مبارزه و بلکه پیش از آن در سالهای ۱۳۲۲ و ۱۳۲۳ با نگارش کتابهای «کشف اسرار» و «رساله الاجتهاد و التقلید»، «نظریه سیاسی #ولایت_فقیه» و اصل «تشکیل #حکومت_اسلامی» را (به عنوان جایگزینی برای #رژیم_سلطنتی مطرح کرد) نگارش این کتابها و بیان نظریه «تشکیل حکومت اسلامی» فصل جدیدی از زندگی امام خمینی(س) را در دنیای #سیاست نشان داد. پس از تبعید ایشان به #ترکیه در سیزدهم آبان ۱۳۴۳ ایشان با نگارش کتاب «تحریر الوسیله»، همه اداره امور سیاسی در #عصر_غیبت، به جز #جهاد_ابتدایی را از «اختیارات فقهاء» دانست؛ و با تدریس مبانی حکومت اسلامی و ضرورت آن در سال ۱۳۴۸ در حوزه نجف، ثابت کرد که خداوند، ولایتی را که #پیامبر_اکرم(ص) و #امامان_معصوم(ع) دارند، در #دوره_غیبت در اختیار #فقیهان_عادل قرار داده است تا آنان در روزگار غیبت، حکومت را به دست گرفته و با اداره امور #مردم و ایجاد #نظم، #قانون_اسلام را اجرا کنند.»
(سایت پرتال امام خمینی)
فلذا این سؤال، جای بررسی عمیق و دقیقی دارد که؛ با آغاز نیمه دوم سال ۱۳۵۷ و اوجگیری #انقلاب_اسلامی ملت ایران، چه چیزی رخ داد که امام بعد از سالها (۳۵ سال از ۱۳۲۲ لغایت نیمه اول ۱۳۵۷) ناگهان ترکیب #جمهوری_اسلامی را جایگزین عبارت #حکومت_اسلامی فرمودند؟! و حال آنکه، قبلاً #جمهوری را همردیف #رژیم_سلطنتی، قرار میدادند!
تنقیح این مطلب، از آنجایی ضرورت (اهمیتی و اولویتی) دارد که نه تنها چالشی برای امام در #تشکیل_نظام و بالتبع چالشی برای حامیان #حفظ_نظام بعنوان #أوجب_واجبات بلکه دقیقاً متناظر به بزرگترین #انحراف_سیاسی و اعتقادی در جمهوری اسلامی نیز است که بسیاری از #انقلابیون حتی بزرگ را به #ورطه_سقوط، افکند!
فرازی از گزارش مذکور، تأییدی بر بعضی از ادعای ماست:
«بر اساس منابع موجود ایشان نخستینبار در بیستم مهر ۱۳۵۷ در پاریس و در پاسخ خبرنگاران، تعبیر «جمهوری اسلامی» را به کار برد. ایشان در بیان نوع #حکومت_پیشنهادی خود بارها بر جمهوری اسلامی تأکید میکرد. و با این حال و با عنایت به دو رکن مهم حکومت اسلامی، یعنی «محوریت اسلام» و «توجه به رأی و نظر مردم» معتقد بود، شکل نهایی حکومت باید با توجه به شرایط و مقتضیات جامعه، به دست خود مردم تعیین شود. بر همین اساس پس از #پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان #نظام_جمهوری_اسلامی را پیشنهاد کرد و بارها از مردم خواست به «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد رأی دهند.» (سایت پرتال امام خمینی)
چنانکه ملاحظه میفرمایید؛ «شکل نهائی» حکومت اسلامی (که از ۱۳۵۷/۷/۲۰ مشخص شده بود)، «پس از پیروزی»؛ (بدون کلمهای کم و زیاد!) «جمهوری اسلامی» تعیین گردید. ولیکن در ورای تحول «حکومت» به «جمهوری»، چالش عمیقی، برپا بوده که هنوز هم ادامه دارد و اگر تداومی نداشت، شاید در اولویت پردازش بنده، قرار نمیگرفت که در آستانه #انتخابات_ملی ایران، در بستر گرامیداشت #دهه_فجر به سر میبریم!
👌 لازمست ظرافت بیشتری در تحلیل مطلب، بخرج بدهیم؛
آیا واقعاً اراده امام خمینی، تشکیل حکومت «نخبگانی از جنس #فقهاء» بوده است که آنرا در ذیل عبارت «ولایت فقیه»، مورد طرح و پیگیری خود قرار داده بودند؟! و آیا در تغییر عبارت حکومت به جمهوری، قصدشان آن بوده است که #جمهور مردم و #ملت (و امت اسلام) را نیز در حکومت قانونی، شریک فقهاء عالم، عادل و صالح نمایند؟!
برای جواب مناسبتر سزامند است که عبارات #عربی مذکور را به #فارسی، ترجمه کنیم:
حکومت اسلامی = حکمرانی اسلامی
جمهوری اسلامی = مردمیّت اسلامی!
«مردمیّت» چه وجه تمایزی بر «حکمرانی» دارد؟ آیا اساساً مردمیّت، معنا و مفهومی از حکومت، حاکمیت و حکمرانی دارد؟! فتأمل!
..ادامه دارد.
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۵بهمن۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۵):
صیرورتی از حکومت به جمهوریت؛
(عدول یا استبصار؟! و یا #غنی_سازی نظام؟)
اشاره شد؛ عدول امام از #حکومت به #جمهوری، لابد مزیّت خطیری داشته است که معظمله بعد از ۳۵ سال (از ۱۳۲۲)، قلم زدن و سخن گفتن از «حکومت اسلامی تحت امر #ولی_فقیه»، چنین تحولی را در آستانه #پیروزی_انقلاب_اسلامی #ایران، رقم میزنند.
وقوع بزرگترین انحراف در جمهوری اسلامی ایران، بهترین دلیل برای صحّت ژرفاندیشی حضرت امام بود (که از همان زمان #تشکیل_نظام، آغاز شد و همچنان ادامه دارد!)
یکی از علل ایجاد و تداوم انحراف (پایانپنداری نهضت با مستقرپنداری نظام!) عدم توجه دقیق به معنا و مفهوم #جمهوری بود و است.
آیا جمهوری مد نظر امام (در ترکیب «جمهوری اسلامی» بدون کلمهای کمتر یا بیشتر) همان جمهوری بود که معظمله، قبل از تاریخ ۱۳۵۷/۷/۲۰ آنرا در ردیف حکومتهای مشروطه و سلطنتی و... یاد میکردند؟! یا اینکه امام تعریف خاصی از جمهوری دارند که متمایز از مفهوم سابق و جاری این واژه است؟!
تحلیلگری نوشته:
«در نظر امام خمینی(س) رژیم جمهوری اسلامی مانند دیگر جمهوریهاست؛ با این تفاوت که قانون آن باید #قانون_اسلامی باشد و همین تکیه بر #محوریت_اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران را از دیگر رژیمهای جمهوری جدا میکند؛ بنابراین نظیری در #جهان_سیاست ندارد. همچنین ایشان معتقد بود «جمهوری اسلامی» الهام گرفته از رویه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و متکی به #آرای_عمومی_ملت و نتیجه نهضتی اسلامی است که بر اساس #کتاب و #سنت رسول الله(ص) شکل گرفته است. ایشان خاطرنشان کرده است #ملت_مسلمان_ایران، جمهوری اسلامی را میخواهد نه #جمهوری_دمکراتیک و نه #جمهوری_دمکراتیک_اسلامی و نه جمهوری تنها را»
همچنین در فراز دیگری افزوده:
«جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که امام خمینی(س) نیز خاطرنشان کرده است، نظامی #الهی و #مردمی است که مردم ایران با اعتقاد دیرینه خود به #دین_اسلام، محتوای #حاکمیت_اسلامی را در #قالب_جمهوری برگزیدهاند و میان #اسلامیت و #جمهوریت پیوندی تنگاتنگ ایجاد کردهاند.» (سایت پرتال امام خمینی)
«جمهوری الهامگرفته از رویّه نَبَوی و وَلَوی و سنت محمدی و علوی»، تعریفی دارد که قاعدتاً آنرا از سایر رژیمهای جمهوری، متمایز میسازد. بنابراین؛ #جمهوری خمینی را باید در سپهر سیاسی متفاوتی، تعریف کرد!
برای تقریب و تفهیم بهتر مطلب، نکته دیگری، قابل توجه و تأمل است. امام در طی ۳۵ سال، در قالب عناوین «حکومت اسلامی»، «ولایت فقیه»، مردم و #علمای_اسلام را به حاکمیتی دعوت میکند که قاعدتاً اگر تحقق یابد، عالیترین قامت برای چنین ردایی، همانا خود امام (بعنوان بهترین مصداق ولیفقیه) است ولیکن ایشان از این عناوین، بیزاری جستهاند و میجویند:
«خاک بر سر من که بخوام #استفاده_عنوانی از شما بکنم. خاک بر سر من که بخوام خون شما ریخته بشود و من استفادهش رو ببرم»!
استفاده عنوانی از «ولی فقیه» و «حاکم اسلام» را امام منزجرانه پس میزند! چرا؟!
اگر شخصی مثل حضرت امام، از پذیرش چنین عنوانی، پرهیز نماید، پس چه کسی دیگر باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد؟! آیا امام تعارف میکرد یا اینکه جدی میگفت و نگاه خاصی به قضایا داشت؟!
بهتر است برگردیم به طرح سؤالاتی کلیتر، مقدمتر و کلیدیتر!
۱) آیا امامی که مدت ۳۵ سال از «حکومت اسلامی تحت امر ولایت فقیه»، قلم زد و سخن گفت، در نیمه دوم سال منتهی به #پیروزی_انقلاب، ناگهان از این ادعای خود، عقبنشینی کرد؟! آیا از اسلامی گشتن حکومت منصرف شد یا از ولایت یافتن فقیه؟!
آیا او با دیدن خال لب دوست، از مسجد و از مدرسه بیزار شد؟!
من بخال لبت ای دوست گرفتار شدم
چشم بیمٰار تو را دیدم و بیمار شدم ..
غم دلدار فکنده است بجانم شرری ...
که من از مَسجد و از مَدرسه بیزار شُدم
(سایت پرتال امام خمینی)
۲) آیا در ارزیابی قبلی خود که جمهوری را همردیف سلطنت، منحوس و پلید و حداقل نامشروع قلمداد میکرد، ناگهان طی فرایندی سریع از استبصار به این نتیجه رسیدند که در باره جمهوری، برداشت اشتباهی داشته است و بلکه ضرورت دارد که همان جمهوری را بالا آورد (یا در جایگاه واقعی خود ببیند!) و هدف ۳۵ ساله و بلکه بیشتر خود را در آن متمرکز سازد بدون کلمهای کم یا بیش؟!
بنظر حقیر؛ حضرت امام بعنوان #معمار_کبیر انقلاب و نظام، نه از استدعای ۳۵ ساله خود در امر خطیر تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه، دست کشیدند و نه در تعریف جمهوری، به #بصیرت_سیاسی جدیدی دست یافتند.
بنابراین نه عدولی صورت گرفت و نه تغییر و تحولی رخ داد، بلکه قضیه غیر از اینهاست که بنده آنرا «غنیسازی نهضت+نظام» تلقی میکنم که نیازمند توضیح است.
..ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۶):
انقلاب تـــــــــــــــا کـــــــــــــــی؟!
🙏 لطفاً اجازه بدهید قبل از ادامه مبحث، اشاره مستندی به بزرگترین انحرافی داشته باشیم که در طی برخی از پیامهای قبلی مورد اشاره قرار دادیم:
بزرگترین و بدترین انحرافی که در #جمهوری_اسلامی_ایران رخ داد، طرح همین سؤال بود! زیرا ناخودآگاه جوابی میطلبید که در آن لابداً باید سرآمدی برای #خاتمه_انقلاب، تعیین شود!
امام خمینیره، پیوسته در صدد اقامه انقلابی بزرگتر از انقلاب قبلی، بودند. چنانکه تسخیر #لانه_جاسوسی #آمریکا را انقلابی زیادتر از #انقلاب_اول، نامیدند.
سیدالشهدای نهضت+نظام (آیةالله #شهید_بهشتی)، انقلاب را آئینی میدانستند که #تا_ابد» باید باقی بماند.
امام خامنهای نیز در اولین فرازهای بیانیه گام دوم خود، بر همین عبارت (تا أبد) تصریح میکنند که؛ « #انقلاب_اسلامی پس از #نظام_سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان #جوشش_انقلابی و #نظم_سیاسی_اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریه #نظام_انقلابی تا ابد دفاع میکند.»
ولیکن امثال هاشمی، فریدون و... (علیرغم سوابق انقلابیگری)، پنداشتند که جواب «انقلاب تا کی؟!»، #تا_ابد نیست! آنها #نظام را گورستان #نهضت تلقی کردند! چرا؟!
چرائی این مسئله، نیازمند توضیح است. البته شهید بهشتی، علت آنرا (در همین نماهنگ☝️)، به #ضعف_نفس نسبت دادند. ولیکن تأملات بیشتر و دقیقتری را میطلبد.
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🌹
🛑 بسیج دانشجویی شهرستان آوج با مشارکت حوزه علمیه امیر المومنین(ع) آوج و ستاد برگزاری مراسمات شهرستان برگزار میکند:
اولین یادواره شهدای طلبه و دانشجوی شهرستان آوج
📌زمان: سه شنبه 17 بهمن 1402 _ ساعت 9/30 صبح
📌مکان: آستان مقدس امامزاده محمدطاهر (ع) آوج
📌 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسنی ریاست محترم سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
📌 با حضور دکتر اعلایی استاندار محترم استان قزوین
📌مرثیه سرا: کربلایی احمد حدادزاده
همراه با اجرای گروه فرهنگی و هنری نور بالا و گروه سرود نور المهدی
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش اول):
👌 خاطرم نیست این مقاله (فراتر از فروتر! در نقد یک نماهنگ) را سالها قبل برای اولینبار در واتساپ یا تلگرام (و شاید در بلاگفا!) به اشتراک گذاشتم! بنظرم از این سؤال آغاز شد که کسی از علت کمرونقی جماعات پرسیده بود که جواب مختصری داده بودم. اول جوابیه مذکور و آنگاه مقاله را تقدیم میکنم:
بنظر این حقیر؛ ریشه در #ثقالت و سنگینی و گرایش به حیات مادی و زمینی (اثاقلتم الی الارض؟!) دارد!
#قرآن، ابعاد وجودی ما را در سه ساحت؛ #بشریتی، #انسانیتی و #آدمیتی خلاصه میکند.
(کلمه #بشر را بیشتر از ۳۰ مورد و کلمه #آدم را کمتر از ۳۰ مورد و کلمه #انسان را بیشتر از مجموع آندو به کار برده است)
رفع #نیازهای_بشریتی (کاملا #مادی و #دنیوی و بعبارتی #حیوانی) در اولویت اول این موجود است.
تأمین #نیازهای_انسانیتی (نیمه مادی - نیمه معنوی) در اولویت دوم اقدامات این موجود قرار دارد.
تهیه #نیازهای_آدمیتی (کاملا #معنوی و #ملکوتی) در اولویت آخر این موجود است!
مگر آنکه #تربیت شده باشد به #تربیت_أحسن_الهی» که آنگاه این اولویتها ۱۸۰ درجه جابجا خواهند شد.
معمولا قریب باتفاق انسانها (ولو در لفافه #مذهبی و حتی #حزب_اللهی و باصطلاح #ارزشی بودن!) از چنین تربیتی کمتر برخوردار هستند!
#نماز_جماعت، عمدتا جنبه معنویتی و آدمیتی دارد و لذا مطلوب اول جنبه بشریتی و مادیتی انسانها نیست.
البته مواهبی که شما شمردید (و امور دنیوی را هم در آن مورد لحاظ قرار دادید!)، اگر واقعا محسوس باشد اقدام به اقامه آنرا در اولویت دوم قرار میدهد.
#بشریت میل به #ثقالت دارد بر خلاف #آدمیت که عشق به #هدایت دارد.
لذا تنها راه احیاء و توسعه نماز جماعت همان راهکار قرآنی است؛
۱- بالحکمة
۲- الموعظة الحسنة
۳- جدل أحسن
(جدل حسن هم #پیشرفت و #موفقیت پایداری نخواهد داشت. فلذا فقط #جدل_أحسن، آنهم بعد از بیان #حکمت و انجام #موعظه_نیکو) ...
+ نقادی یک نماهنگ:
⁉️ فراتر از فروتر!
⁉️ نژاد = مذهب ؟!
⁉️ بشریت =/= مذهب؟!
👌 #شیطان که دشمن #انسان است در #قلوب انسانها به أشکال مختلفی #نفوذ پیدا میکند.
👌 یکی از کاربستهای شیطان، استفاده از برخی #جنود_باطنی انسان علیه بعضی جنود باطنی دیگر اوست!
👈 فرضا عواطف و احساسات پاک انسان (با مرکزیت در #قلب) را بر میانگیزد تا افکار و براهین انسان (با مرکزیت در #عقل) را تهی و فاسد نماید!
🌀 اخیرا فیلمی در #فضای_مجازی، منتشر میشود که مثال روشنی از این #تاکتیک_شیطانی است. در فضائی از حاکمیت احساسات، یک جوان یمنی شاغل به تحصیل در یک کشور #اروپایی را میبینیم که بعلت فقر خود و خانواده، سالها از دیدار همدیگر محروم هستند. تا اینکه جمعی از دانشگاهیان میزبان طی برنامهای نوعدوستانه امکان ملاقات آنها (در قالب شوهای نمایشی!) را فراهم میسازند. تا اینجای قصه، همهچیز خوب پیش رفته است ولیکن پایانبخش حاشیه نوشتاری این کلیپ، جملهای هست که بجز بهرهبرداری شیطانی و مصادره آن به زیان انسان چیزی نیست. زیرا ادعا میکند؛ «بشریت فراتر از نژاد و مذهب است.»!
و اما شرح و نقد این شبهه ظریف (اول؛ توجیه مثبت آنگاه نقادی):
الف) توجیه جمله اعوجاجی:
۱. #نژاد و #مذهب را همسان میپندارد. شاید بخاطر اینکه قدر مشترک آنها #تعصب بر عدم همرنگی با دیگران است.
یعنی نژادپرستها بلحاظ تعصبات نژادی، خود را تافته جدابافته از دیگران میدانند و خودبرتربینی نژادی باعث عدم احترام و بالتبع عدم #خدمت به دیگران میگردد.
همچنین #مذهبیون هم بلحاظ مراعات برخی #احکام_مذهبی قاعدتا دارای انضباطی در #روابط_اجتماعی خود هستند که اجازه نمیدهد براحتی با دیگران درآمیزند و با دیگران (کافرین؟) درد مشترک یا احساس مشترکی داشته باشند.
بنابراین ویژگی مشترک نژادیون و مذهبیون، همانا افتراق با دیگران است که ناشی از خودبرتربینی یا کمتربینی دیگران است.
۲. بشریت را در اینجا در مقابل #حیوانیت (هواپرستی) یا بمفهوم آزادمنشی در مقابل جزمیّت و خودخواهی به کار برده است که البته عامیانه است.
در متون مشابهی معمولا از کلمه انسانیت استفاده شده است.
و در موارد دقیقتر از کلمه حُرّیّت بهره گرفته شده است. همچنانکه #امام_حسین(ع) در روز #عاشورا هنگام تقاضای #آب برای إطفاء عطش طفل نوزاد خود یا جلوگیری از حمله به خیام زنان و کودکان خود (حداقل تا زمانی که او زنده است)، مهاجمین را دعوت به حُرّیّت میکند؛
«إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم»؛ اگر دین ندارید و از قیامت نمیترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید. (بحارالانوار/ج۴۵/ص۵۱)
زیرا عربها ادعا داشتند که از #احرار هستند و لذا مرتکب رذالت نمیشوند!
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش دوم):
👈 بنابراین چیزی (از قبیل؛ بشریت، انسانیت و حرّیت) بنیادیتر از گرایشات و اعتقادات نژادی و مذهبی هم وجود دارد که میتواند تعیینکننده رفتار اجتماعی انسانها باشد و آنان را به همگرایی و رفتار صحیح سوق دهد.
👌 ب) اشکالات قضیه:
۱- بشریت؛
#بشریت در افواه عوام ممکنست در مقابل #حیوانیت و پایبندی به #غرائز_حیوانی و بالتبع عاری از صفات نیک انسانی و نوعدوستی به کار برود ولیکن بنده بعنوان یک محقق #معارف_دینی لازمست توضیح بدهم که؛
در نگاه قرآن کریم؛
بشریت همان حیوانیت است که البته شامل همه مشترکاتی میشود که همه انسانها با حیوانات دارند از قبیل؛ جسم و پیکر و اعضاء و جوارح و نیز غرائزی که موجب حیات و بقای این مخلوق (حیوان ناطق؟!) میگردد.
#بشر از بشره (و جمع آن) بمعنای پوست، مشعر بر کالبد ظاهری این موجود است. در واقع #انسان هم همان مجموعهای از ترکیبات بافتهای حیوانی است که پوستی بر آنها کشیده شده است و آنچه از آن مشهود است پوست و جنبه فیزیکی آنست.
فلذا بهتر است هنگام استفاده از کلماتی که قصد تخطئه حیوانیت و غرائز حیوانی را دارد بجای واژه بشریت از عبارت #انسانیت استفاده شود.
ولیکن انسانیت هم (که در متون مشابه معمولا بعنوان یک «دین کامل» یاد میشود!) عبارت چندان مناسبی نیست.
زیرا ایضا در #معارف_قرآنی؛
بشر (در مقابل #جن و #حیوان و #ملائکه؟) دارای دو بُعد وجودی دیگر هم است که وجوه افتراق این مخلوق از سایر خلائق است.
انسان/انسانیت (از سه ریشه نسیان یا نَوَسان و یا إنس) بر خلاف بشر/بشریت (که جنبه #مادی دارد) دارای جنبه #معنوی است.
به عبارتی؛ بشریت ابعاد سختافزاری و انسانیت ابعاد نرمافزاری ما را تشکیل میدهد.
در نتیجه معمولا بشریت (=حیوانیت) در مقابل انسانیت (=معنویت) است که قاعدتا ترجیح بشریت بر انسانیت، در واقع ترجیح حیوانیت (سبُعیّت و بهیمیّت) بر انسانیت (عقلانیت و فرزانگی) است.
👈 انسان موجودی است که با دیگران و غیر خود و یا هوای نفس خود اُنس میگیرد. جویای انس و پذیرنده انس است و از آنجا که سریعا مأنوس میگردد، انسان نامیده شده است. این موجود حتی با #جمادات و #موهومات یا ترکیبی از این دو هم مأنوس میگردد (و #بت_پرست و #الهه_پرست میشود!) تا آنجا که با آنها همذاتپنداری پیدا کرده و یگانگی میجوید و معمولا دل کندن از آنها را هم بر نمیتابد!
چنانکه هماکنون حتی #ملت_رشید_ایران که داعیه #اسلام_ناب_محمدی(ص) دارد، متاسفانه دارای ماههایی است که اسامی آنها عمدتا یادآور الهههای موهوم نیاکان آنهاست و حتی نظامی ایدئولوژیک مثل #جمهوری_اسلامی_ایران هم جرأت تغییر این اسامی کهنهپرستانه و موهوم را ندارد!
👈 انسان موجودی است که معمولا گرفتار نسیان و فراموشی است و همه چیز را براحتی فراموش میکند. فلذا انسان نامیده شده است.
این تعریف در مقابل تعریف قبلی است و البته شگفتانگیز!
👌 طبق این تعاریف؛ انسان موجودی است که هم اهل أُنس آسان با همهچیز است و در عینحال اهل نسیان و فراموشی همان چیزهایی که با آنها مأنوس گردیده است!
خلاصه: انسان موجودی است که با #خالق خود أنس میجوید ولیکن همزمان #ناسی او میشود در حد «نسیاً منسیّا»!
👈 در وجه تسمیه انسان، انتساب انسان به نوسان هم خالی از وجه نیست!
زیرا این موجود بعد از تعلق #روح بر #جسم، دارای مرتبه وجودی سومی میگردد متفاوت از روح و جسم و لذا #نفس نامیده میشود.
نفس حالتی متغیّر در میزان وابستگی به روح یا جسم است. نفس گاهی به جسمانیت (حیوانیت) گرایش پیدا میکند و مظهر بشریت و پوستینگی و کدورت میگردد و لذا بهیمیت (گوسفندصفتی) و سَبُعیّت (گرگصفتی) میورزد که در این حالت #نفس_أمّاره نامیده میشود آنهم أماره به سوء! (إنّ النفس لَأمّارة بالسوء)
ولیکن این نفس بلحاظ نوسانی که در طبیعت خود دارد گاهی هم به #روحانیت (معنویت) گرایش یافته و مظهر #نورانیت و آدمیّت میگردد فلذا حُرّیت و #عقلانیت و عشقیت میورزد که در این حالت #نفس_مرضیة نام مییابد.
حد فاصل «نفس أمارة» تا «نفس مرضیة»، مراتبی است که به ترتیب از سطح بشریت لغایت آدمیت، عبارتند از:
نفس لوّامة
نفس عاقلة
نفس ملهمة
نفس مطمئنة
نفس راضیة
(قرآن: یآ أیّتها النفس المطمئنة إرجعی إلی ربّک راضیة مرضیة)
بنابراین #انسان همان «نفس»ی است که در مراتب #هفت_گانه خود دائما در #نوسان است.
امروز #اماره است و فردا #لوامه و پسفردا #عاقله و شاید روزی با توجه به الهامات الهی بتواند به مرتبه #مطمئنه و شاید #راضیه و حتی به #مرضیه برسد که #اعلی_علیین است.
و ایضا ممکنست در یک سیر قهقرائی و ارتجاعی پیاپی سقوط کند و تا خود را به #اسفل_سافلین نیافکند، بیقرار باشد.
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش سوم):
#قرآن_مجید کلمه #بشر را بیش از ۳۰ بار به کار برده است و بیش از دو برابر آن از کلمه #انسان استفاده کرده است.
ولیکن ما را محدود به این دو مفهوم نکرده است، بلکه ساحت سومی هم برای ما منظور داشته است که اشاره به ارزشمندترین بُعد وجودی ماست در قالب کلمه #آدم و مفهوم «آدمیت» که کمتر از ۳۰ آنرا به کار برده است!
👌 #آدمیت همان #نفس_مرضیة است که مقامی بس رفیع و تقریبا دست نیافتنی است!
چنانکه ظریفی گفت: «ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!»
و دقیق دیگری تکمیل کرد که: «ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است»!
آدمیت فراتر از انسانیت است همچنانکه انسانیت فراتر از بشریت است.
👈 در بشریت هیچکسی بر دیگری برتری ندارد حتی برگزیدهترین مخلوق خدا که معترف است به «قل إنما أنا بشر مثلکم»!
در بشریت همگان مثل هم هستند ولو اینکه خواص جسمانی انواع تیرهها و نژادها با هم بسی متفاوت باشند؛ از سفید تا سیاه و از کوتاه تا بلند و...
اما در انسانیت بلحاظ «نوسان نفوس»، تفاوتها بسی هست که بلحاظ ناپایداری آنها ایضا نمیتوان ارزیابی دقیقی از آنها به عمل آورد.
ایبسا #عابد و زاهدی که یکشبه و بلکه در یک لحظه سقوط میکند و ایبسا #عاصی و #طاغی که مقبولیت #توبه پیدا کرده و صعود مییابد.
(و المخلصین فی خطر عظیم)!
۲- و اما مذهب؛
مطلقگوئی و کلیگوئی در این حیطه، بسیار ابلهانه است.
زیرا کدام مذهب؟ سؤالی است که #عقل اجازه نمیدهد کسی از جواب دادن بدان بگریزد.
آیا هر مذهبی محکوم است؟! در حالیکه در زمین شاهد #انوع_مذاهب هستیم که بعضا تا ۱۸۰ درجه در مقابل همدیگر قرار دارند.
مذهب علیه مذهب یک واقعیت و بلکه حقیقت است.
به تعبیر قرآن؛ «لکم دینکم و لی دین» که بعد از تأکید و تکرار عجیبی بر مرزبندی #کفر و #ایمان، بیان میشود.
⁉️ محکومیت هر مذهبی به همسانی با نژادپرستی (در حالی که برخی مذاهب از جمله #مذهب_تشیع، آنرا شدیدا تخطئه کرده و میکنند) چه وجهی از خردمندی و درایت دارد؟!
✅ محکومیت همه مذاهب بصورت یکپارچه، نهایت بلاهت و سفاهت است.
و اتفاقا آفرینش صحنهای که بهانه تحریر این مقال گشت، از تأکیدات مصرحه مذهب ماست.
مذهبی که #رسول آن «رحمة للعالمین» است (و البته شمشیری آخته علیه #ظالمین بیرحم #ضد_بشریت و #ضد_انسانیت و #ضد_آدمیت)
بنابراین در انتخاب عبارات و کلمات خود باید بسیار اهل دقت و نظر باشیم تا بخاطر اهمالگوئی، موجب تضییع ارزشهائی نباشیم که در ذات خود آنها را #مقدس و #متعالی میدانیم.
و اینکه حواسمان به #شیطان_لعین (#ابلیس_رجیم) باشد که با سلاح «ارزش علیه ارزش» ما را از #صراط_مستقیم الهی، دور نسازد.
بنابراین بشریت (با مفهوم انسانیت و بلکه آدمیت) نه در مقابل #مذهب_حق است و نه بر مذهب حق برتری دارد.
⁉️ بشریتی که بجز حیوانیت (بل هم أضل) نباشد کی و کجا بر مذهبی که عین آدمیت (عاشق معشوق حقیقی و خادم للعالمین) است، رجحان دارد؟! فتأمل! و السلام
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
+ ابعاد حکمرانی قرآنی؛
(جواب کوتاهی به سؤالی که دو سال قبل (۱۴۰۰) یکی از دوستان راجع به وجاهت برگزاری یک دوره آموزشی در موضوع «حکمرانی قرآنی» توسط یک مؤسسه فرهنگی، پرسید:)
بسمه تعالی
حکمرانی قرآنی
چنانکه مستحضرید؛ #خالق_متعال در قرآن، ما را با سه عبارت؛ «آدم+انسان+بشر» معرفی میکند که نشان از سه بُعدی بودن ما دارد.
در اینجا از استدلال و تعلیل این عبارتپردازی عبور کرده و به ابعاد اجتماعی (محتاج حکمرانی) جامعه سه ساحتی؛ بشریتی، انسانیتی و آدمیتی اشارهای کوتاه میکنیم.
هر جامعهای که #فرصت_خلافت دارد، نیازمندیها و حوائج سهگانهای دارد که عبارتند از:
۱) حوائج و توقعات بشریتی
۲) حوائج و توقعات انسانیتی
۳) حوائج و توقعات آدمیتی
هر حکومتی بویژه از نوع #حکمرانی_قرآنی، ملتزم است تا به اجابت این حاجتها و #توقعات_ثلاثه بپردازد.
اجابت این نیازمندیهای سهگانه، امری کاملا تخصصی است که قاعدتاً متخصصین آن باید تربیت شوند.
امر خطیر #تربیت_متخصصین حکمرانی قرآنی (متخصص در اجابت تمنیّات بشری، نیازمندیهای انسانیتی و حاجتهای آدمیتی جامعه) قاعدتاً رهین معرفتشناسی، برنامهریزی و امکانات ضروری آنست.
البته این امر یک #تکلیف_حاکمیتی است ولیکن در قالب «اُمّة یدعون الی الخیر» هم قابل پیشبرد است و بالتبع «السابقون السابقون؛ اولئک المقربون»!
حال که «مرکز تربیت مدیران قرآنی» تحت پوشش «بنیاد قرآن» مصمم به رِدامندی جبّه «امة یدعون الی الخیر» است، باید مهیای «عزم عظیم»ی گردد.
فلذا باید دید؛ #الزامات_عزم_عظیم چیستند و کدامند؟
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۷):
عدول هدفمند و هوشمند امام
مباحثی در بخش ۰۰۵ سلسله مقالات «چالشهای امام در تشکیل نظام»، ظاهراً موجب بروز دو مورد سوءتفاهم شده و لذا نیازمند توضیح مختصری است:
۱) حضرت امام (رضوانالله علیه)، وقتی که پذیرش عنوان ولایت فقیهی و #حاکم_اسلامی برآمده از نهضت+نظام خونین #ملت_ایران، را برای خودشان پس میزنند، لابداً آنرا برای سایر #فقهاء نیز صلاح نمیدانند!
۲) اگر در امر جایگزینی جمهوری (بجای حکومت و ولایت)، توسط امام، عدولی صورت نگرفت، لابداً امام، اهل عدول نبودند یا نباید میبودند!!
ولیکن آن گفتههای بنده بدین مفهوم نیستند که امام، اهل عدول نبودند. چنانکه در همین فرمایش خود (نماهنگ ضمیمه)، صریحاً اعتراف به #عدول میکنند. زیرا که #مصالح_اسلام و #مسلمین، فراتر از سلیقههای شخصی در «نحوه پیشبرد امر خطیر نهضت+نظام» است.
بله زمانی بوده که معظمله تمایلی به ورود فقهاء و علمای صالح (از جمله خودشان) به #مناصب_حکومتی نداشتند و آنرا به صلاح #ملت و #روحانیت نمیدانستند ولیکن با ملاحظه شرایط خطرناکی که شکل گرفت، ایشان از آن مصلحتاندیشی خویش، عدول کردند به وجوب #مشارکت_میدانی #علمای_صالح در #امور_مملکت.
بنابراین امام هم اهل عدول بودند و هم ورود «روحانیت عالم و عادل و صالح» در «جایگاههای مورد نیاز نهضت+نظام» را #واجب_کفایی میدانستد.
ولیکن در قضیه #جمهوری بجای #حکومت، عدولی در میان نبود و بلکه دلیل آن، غنیسازی نهضت+نظام بود.
...ادامه دارد.
✍️سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۸ بهمن ۱۴۰۲
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
✅ چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
شیطانپرستی؛ جنگولکبازی اقلیت؟
یا اشتغال اکثریت؟! مسئله اینست!!
با دیدن چنین نمآهنگهای نفرتانگیزی، قطعاً مشمئز میشویم و بر آنها لعن میفرستیم ولیکن از کجا معلوم که خودمان هم در زمره شیطانپرستهایی نباشیم که در طول تاریخ زمین، #اکثریت #جوامع_بشری را تشکیل دادهاند؟!
عبارت قرآنی «وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا» فقط در ابتدای آیات ۴۰ و ۱۲۸ سورههای انعام و سبأ به کار رفته است که در هر دو آیه به بزرگترین محکمه عالم آفرینش بابت #شیطان_پرستی «اکثریت انسانها» اشاره دارد و اینکه به همین علت (العیاذ بالله)، اکثریت انسانها روانه #جهنم میشوند!
متهمین این دادگاه عظیم و عجیب در ردیف؛
اول؛ ملائکه
دوم؛ جنیان
سوم؛ انسانها
هستند! و موضوع محکمه عبارت از اینست که چرا بجای پروردگار متعال، اکثریت انسانها، #شیطان را پرستیدهاند؟!
و شاکی پرونده خود خدا و قاضی محکمه هم خود خداست!
ملائکه با افشاگری پشتپردهها، موجب تبرئه خود میشوند. فلذا خدای قهار، اکثریت انسانها را تقریباً یکجا به جهنم میریزد. البته آنها را (متناسب با دُمسوزی آنها) تدریجاً از جهنم خلاص کرده و روانه بهشت میسازد.
#قرآن، #گناهان را تعبیر به #ذنوب (جمع ذنب و #ذنب یعنی دُم؛ بِأیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟!) نموده است! زیرا هر گناهی همچون دُم، دنباله «انسانِ مُذنِب» است و تا از بین نرود، صاحبش را به جهنم میکشاند! در واقع؛ جنهم جایگاهی است برای دُمسوزی انسانهایی که (بر خلاف حیوانات) بدون دُم آفریده شده بودند! (رمضان)
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۹ بهمن ۱۴۰۲
💠
🆔@chelcheraaqHM
🎲
گروه چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۸):
غنیسازی نهضت+نظام؛ راز
تبدیل حکومت به جمهوری!؟
«سلام مرا به همهٔ کسانی که برای اسلام و در #راه_اسلام تلاش میکنند ابلاغ نمائید. ... برای پیاده کردن طرح #حکومت_اسلامی و بررسی مسائل آن اهتمام بیشتری به خرج دهید. #مهذّب و #مجهز شوید؛ #متحد و #متشکل شده و صفوف خود را فشردهتر سازيد...
...نقشههای شوم و خانمانسوز #استعمارگران را برملا نمائید، #تعالیم_مقدسهٔ #قرآن را بیاموزید و به کار بندید، با #کمال_اخلاص در نشر و #تبلیغ و معرفی اسلام به #ملل دیگر و پیشبرد آرمانهای بزرگ اسلام بکوشید.
(پاسخ #امام_خمینی رضواناللّه تعالیعلیه به نامهٔ #دانشجویان_مسلمان مقیم #آمریکا و #کانادا در تاریخ ۲۱تیر۱۳۵۱/صحیفه امام/ج۲/ص۴۳۷تا۴۳۹)
چنانکه قابل ملاحظه است؛ در سال ۱۳۵۱ هم حضرت امام، از عبارت «حکومت اسلامی» استفاده کرده و اسمی از #جمهوری_اسلامی نمیبرند.
ممکنست عدهای بر این باور باشند که امام اهل عدول از نقاط ضعف به نقاط قوت بودند فلذا بعد از ۳۵ سال مداوم، دم از #حکومت زدن، نهایتاً از نیمه دوم ۱۳۵۷ هـ.ش. دیدگاه خود را متناسب با شرایط و ملاحظه #مصالح_اسلام، تصحیح و تکمیل نموده و لذا به #جمهوری، عدول فرمودند!
عدهای هم ممکنست معتقد باشند که اساساً عدولی صورت نگرفته است. بلکه آنحضرت برای برجستهسازی بُعد حکومتی اسلام، ناچاراً از این عبارت استفاده میکردهاند. زیرا که دشمنان و دوستان نادان، تدریجاً #احکام_اسلام را در طی تحدیدی به قدمت #تاریخ_اسلام، چنان به سطح سخیفی تنزل داده بودند که گویا اسلام چیزی بیش از مسئله حیض و نفاس نیست! و نهایتاً چند توصیه اخلاقی و عبادی فردی صرفاً آخرتنگر و حداکثر خارج شدن از خانه برای #زیارت و #عزاداری گذشتهنگر! و اوج آنها و #اسلام_جهادی و #جهاد_اسلامی، دعا برای سلامت و عافیت و ظهور امامی بود که روزی خواهد آمد و خودش امور مردم جهان را به سامان خواهد کرد!
در چنان وضعیت ضعیف و ناقص و بلکه شرمآورانهای، بدیهیست که هر کسی برای عیانسازی ابعاد سیاسی اسلام (بعنوان #فقه_اکبر) و زنگارزدایی از غبارهای سنگینی که چهره نورانی اسلام را پوشانده بود، لابداً از عنوان حکومت اسلامی، استفاده میکرد که برای اذهان عمومی، رساتر بود تا اینکه بخواهد نوع حکومت (ترجیح جمهوری بر سلطنت) را برجسته نماید. یعنی اول باید ضرورت و اصل تشکیل حکومت اسلامی، تبیین و تثبیت میگردید و هر گاه که زمینه لازمه آن در جامعه پدیدار میگشت، بالتبع نوبت به برجستهسازی نوع حکومت هم میرسید.
نشان به آن نشان که در همان مقدمه کتاب «ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی» که در صدد توجیه تدریس یا تحریر آن هستند، آوردهاند: «... [دشمنان اسلام] همه دست بدست هم داده در تحریف #حقایق_اسلام کار کردند. بطوریکه بسیاری از مردم و افراد تحصیل کرده نسبت به #اسلام، گمراه و دچار اشتباه شدهاند.
اسلام؛ دین افراد مجاهدی است که بدنبال #حق و #عدالت هستند، دین کسانی است که #آزادی و #استقلال میخواهند، #مکتب_مبارزان و مردم ضد #استعمار است.
اما اینها اسلام را طور دیگری معرفی کردهاند و میکنند. تصور نادرستی که از اسلام در #اذهان_عامه بوجود آورده و شکل ناقصی که در حوزههای علمیه، عرضه میشود برای این منظور است که #خاصیت_انقلابی و حیاتی اسلام را از آن بگیرند و نگذارند #مسلمانان در کوشش و جنبش و #نهضت باشند، #آزادی_خواه باشند، دنبال اجرای #احکام_اسلام باشند، حکومتی بوجود بیاورند که سعادتشان را تأمین کند، چنان زندگی داشته باشند که در #شأن_انسان است.
مثلاً تبلیغ کردند که؛ اسلام دین جامعی نیست، #دین_زندگی نیست، برای #جامعه #نظامات و #قوانین ندارد. #طرز_حکومت و #قوانین_حکومتی نیاورده است. اسلام فقط احکام حیض و نفاس است، اخلاقیاتی هم دارد، اما راجع به زندگی و اداره جامعه، چیزی ندارد!
#تبلیغات_سوء آنها متاسفانه مؤثر واقع شده است. الآن گذشته از #عامه_مردم، طبقه تحصیلکرده (چه #دانشگاهی و چه بسیاری از #محصلین_روحانی) اسلام را درست نفهمیدهاند و از آن، تصور خطائی دارند. همانطور که مردم، افراد #غریب را نمیشناسند، اسلام را هم نمیشناسند و در میان مردم دنیا به وضع #غربت زندگی میکند. چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست، معرفی کند، مردم به این زودیها باورشان نمیآید! بلکه ...»
بنابراین فرایندی که امام راحلمان طی کردند، تابع الگویی کاملاً راهبردی و منطقی و مرسوم بوده است و هیچ نیازی به استفاده از برچسبهایی از قبیل عدول و تغییر و امثالهم نیست. امام ناچار بودند اول، اندیشهها را چنان بارور سازند که تشکیل حکومت اسلامی، تبدیل به #مطالبه_عمومی گردد تا نوبت به تعیین نوع حکومت برسد که جمهوری باشد یا ولایت و امارت و یا چیزی دیگر.
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۹ بهمن ۱۴۰۲
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
گر در یمنی چو با منی پیش منی
گر پیش منی چو بی منی در یمنی
(ابوسعید ابوالخیر)
معنی: اگر در دورترین منطقه باشی اما به یاد من باشی انگار که کنار همیم ولی اگر در کنار من باشی و با دل پیش من نباشی مثل آن است که در دورترین نقطه از هم هستیم.
(این بیت، بیت دومی هم دارد)
#اویس_قرنی
#شیعه_علی!
اویس قرنی یمنی، در #یمن متولد شد. او از راه شتربانی روزگار را با مادر پیر و نابینا و ناتوان خود سپری میکرد و از این طریق امرار معاش کرده و به امور مادر مهربان و سالخورده خود رسیدگی میکرد. وقتی از مادر اجازه طلبید که به #مدینة_الرسول به قصد زیارت حضرت رسول(ص) مشرف شود، مادرش گفت؛ رخصت میدهم به شرط آن که بیشتر از نیمروز توقف نکنی!
اویس #عاشقانه به مدینه سفر کرد و چون به سرای حضرت پیامبر(ص) آمد، از قضا آنحضرت در شهر نبود. به ناچار به خاطر قولی که به مادرش داده بود، به یمن بازگشت.
چون #پیامبر_اسلام(ص) مراجعت کرد، فرمود: این نور کیست که در این خانه مینگرم؟! گفتند: شتربانی که اویس نام داشت به این سرا آمد و باز شتافت. فرمود: این نور را در خانه ما هدیه گذاشت و برفت.
آنحضرت دگربار هم در مورد او فرمودند: «بوهای بهشت از جانب قرن میوزد، ای اویس قرن! چه قدر به تو علاقه دارم» سپس فرمود: هر که او را ملاقات کرد، از جانب من به او سلام برساند.
او هیچگاه پیامبر(ص) را ندید ولیکن از اصحاب گرانقدر حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود و در #جنگ_صفین به شهادت رسید و مرقدش در #سوریه است.
اویس را، از زهاد هشتگانه شمردهاند. همه علمای شیعه و سنی او را موثق دانسته و در تقوا و زهد و فضل او سخنانی گفتهاند.
💠
🆔 @chelcheraaqHM
💠
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
💝 کارکرد دوگانه مهریه عروسخانمها 🦋
(بخش ۱):
در طول تاریخ بشریت، هر پسری به هر دختری که میرسید آواز دوسِت دارم هزارتا عاشقتم هوارتا سر میداده (مخزنی!) ودخترهای خنگول و بعضاً مونگول (تکاحتمالیهای بیمخ!) هم بمحض شنیدن چنین آوازی، آوای #هیتَ_لک سر میدادند! تا اینکه «دختران مخدار»، هوشمندانه میپرسند: از کجا معلوم که صداقت داری؟!
از کجا معلوم که بعد از التذاذ، رابطهمونو نکشی به انقراض؟! از کجا معلوم ...!؟
و از همین سؤالات هدفمند بود که پدیدهای بنام #صداق شکل گرفت که در #ایرانزمین، به #مهریه مشهور شد.
صداق؛ نشانه صداقت پسرهای زرنگ بود تا حنای پسرهای زرنگتر اما شیاد و بیوفا و عاری از صدق و صفا، رنگ ببازد!
عروس راضی🤣پدرش راضی😂من ناراضی😭
دخترش با احساساتی عاشقانه میگفت؛ مهریه بیمهریه!
پدرش میگفت: احترام خاصی برای دخترم قائلم و مایل نیستم، رو حرفش، حرفی بزنم!
اما خیلی لطیف، دخترم را راضی کردهام که به ۱۳۸۰ شاخه گل رضایت بدهد!
(ظاهراً شاخهگلهای پیردخترها بیشترترتره! و راهی برای مچگیری سال تولد واقعی آنها😂😁😄)
گفتم: یعنی ارزش دخترت معادل یک فرغون گله؟! 😳🥴
گفت: خیلیه حاجی!
گفتم: اگه خیلیه، بهتر نیست کمی تخفیف بدی!🤨😉
گفت: تخفیف دادم و شیربها ازش نخواستم!
من: 🙄😶😑
گفت: کلیه توافقات انجام گرفته و تنها چیزی که از شما میخوام اینه که اسم گل رو در جلسه جا بندازید!
(اسم چنان گلی را قبلاً نشنیده بودم و نمیگویم که بدآموزی دارد وگرنه باب میشود!)
💐 دیشب، توفیقی نصیب شد تا جلسه بلهبرونی را مدیریت بکنم! جلسه #خواستگاری از #دختر یکی از دوستانم بود که ظاهراً بعللی با #خانواده #داماد، تعارف و رودروایسی داشتند!!
اولش هم نگفت؛ حاجی بیا مجلس را مدیریت کن، بلکه به بهانه اینکه میخوام باهات #مشورت کنم، دعوتم کرد!
🎵 مراسمشون خیلی خودمونی بود و تنها غریبه قصه هم من بودم که ظاهراً پدر #عروس، شخصی قابل اعتمادتر یا مدیرتر از بنده پیدا نکرده بود!
البته قبلاً همه حرفاشونو زده و بسته بودند و فقط مونده بوده تشریفات قضیه که الحمدلله بخوبی و آبرومندانه، برگزار شد.
تنها اشکال ماجرا، حال و هوای خود من بود که گمان میکردم در صف خانواده عروس باید طرفداری بکنم و فرضاً بنفع ایشان چانهزنی بکنم! در حالیکه منظورش از اینکه باهم رودروایسی داریم، عدم صراحت در تعیین #مهریه و چانه زدن ذیربط نبوده است. چون پیشاپیش خود 🔐 دختر و پسر، توافق و بر والدین خود تحمیل کرده بودند که مهریهشون به تعداد شماره سال تولد دختر خانم قصه، گل گرانبهایی باشه که تهیه آنهمه گل از آن گُل خاص (قابل تهیه فقط از آفریقا!) تقریباً ناممکن یا خیلی سخت و گران تمام خواهد شد!
💍 با کلی بحث و دعوای یواشکی! بالاخره پدر را متقاعد کردم که تعدادی 💰 #سکه هم به لیست مهریه، اضافه کند ولو اینکه بعداً از دست دخترش کتک بخورد!😂😱🙈
بریم سراغ اصل مطلب!
🟨 شیرینترین #حلال در #اسلام، امر مبارک و خیر و خطیر #ازدواج است ولیکن ممکنست تدریجاً و بعضاً دفعتاً تبدیل گردد به تلخترین حلال در اسلام یعنی #طلاق 🟫
⚫️ بدترین تلخی قضیه هم متوجه دختری خواهد شد که رؤیاهای شیرینش مبدل به خاکستری از کابوسها و مأیوسها (بر حسب قافیه افزودم!🙄) میگردد.
بنابراین لازمست تدابیری اتخاذ گردد که شیرینی و حلاوت قضیه جای خود را به تلخی و مرارت ندهد.
در نتیجه مردمان مجرب روزگار به این نتیجه رسیدهاند که نیاز به بازدارندگیهایی است که عمدتاً بر عهده داماد گذاشته میشود. زیرا احتمال بیشتر بر این است که پسرها بعد از کیفوری کیفشان، بدنبال تنوعطلبی افتاده و دختر مردم را به حال خود رها سازند.
ولیکن بهترین بازدارندگی چیست؟! تعهدی که انجام آن بسی سخت (نه ناممکن!) باشد. تا مبادا داماد بمحض اینکه خوشی زد زیر دلش، فیلش یاد هندوستان نکند! و برود سراغ تعدد زوجات و بازار آزاد و...!
ولیکن این مطلب، یک روی سکه است و سکه (مهریه ازدواج)، رویه دیگری هم دارد. در واقع، مهریه مطلبی چند بُعدی است و لازمست همه ابعاد آن مورد توجه قرار بگیرند.
بُعد بازدارندگی از افسارگسیختگی شوهرهای هوسباز یا بیمسئولیت در قبال همسر، یک کفه ترازوست و کفه دیگر آن هم مهم است که نباید نادیده گرفته شود.
خط قرمز بازدارندگی تا آنجاست که مانع طلاق نشود. اسلام، طلاق را به رسمیت شناخته است و نباید مسیری را رفت که برای طلاق، بنبست باشد.
ولیکن کفه دیگر ترازوی صداق و مهریه، در اینست که بمحض دستیابی عروسخانم بدان، با «کمترین زمان و هزینه» تبدیل شود به سرمایهای برای #استقلال_اقتصادی او
کفه اول میگوید؛ تهیه و تامین مهریه در نوع و میزان آن برای داماد باید بسی سخت باشد اما برای تبدیل آن به سرمایه برای عروس باید بسی آسان باشد. فلذا باید جُست اعتدال را.
...ادامه دارد.
✍️سیدمحمدحسینی(منتظر)
عید مبعث ۱۴۰۲
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
🌹با رمز یا زهرا (س)
♦️والفجر 8 ، غیرممکنی که ممکن شد
🔹20 بهمن 1364 رزمندگان اسلام با گذر از رودخانه خروشان اروند ناممکنی را ممکن کردند که تعجب دنیا را برانگیخت.
🔹 عملیات «والفجر 8»از بسیاری جهات با سایر عملیاتها تفاوتهای بارزی داشت، چون انجام آن بر روی کاغذ و به نظر قریب به اتفاق فرماندهان جنگ در جهان غیرممکن به نظر میرسید.
🔹عبور از رودخانه،همواره یکی از مشکلات ارتشهای جهان است اما نیروهای عمل کننده در این عملیات با عبور از رودخانه اروند که به رودخانه وحشی مشهور است، تعجب دنیا را برانگیختند.
🔹با فتح خرمشهر، دشمن در صحنه رویارویی با رزمندگان ایران، به لاک دفاعی فرو رفت. پیروزیهایی که پس از آن به دست آمد، برتری قدرت ایران را در جبهههای جنوب آشکار کرد. این روند تا سال ۱۳۶۴، یعنی شروع حمله ایران به شبه جزیره «فاو» ادامه داشت.
🔹این کار با حساسیت و وسواس زیاد، از سوی فرماندهان دنبال میشد. سعی بر آن بود که دشمن به هیچوجه متوجه کوچکترین حرکتی در منطقه نشود زیرا این قطعه از جبهه، برای عراق اهمیت ویژهای داشت. فاو، زمینی است محصور در میان رودخانه اروند، خلیج فارس و خور عبدالله، که از سمت خشکی به بصره منتهی میشود.
🔹اهداف عملیات:
*قطع ید دشمن بعثی از دریا و تامین امنیت راههای دریایی خلیجفارس
*دور نمودن آتش دشمن از شهرهای مرزی جمهوری اسلامی ایران،
*تسخیر پایگاههای موشکی و تاسیسات مخابراتی رژیم بعثی بغداد،
*قطع شریان صدور نفت از طریق اسکلههای الامیه و الوکر،
*وارد کردن ضربه اقتصادی و نظامی بر دشمن
*شکست رویای پوچ ضربهناپذیری دشمن با نمایش قدرت و توان رزمی ظفرمندان لشکر اسلام
🔹طرح عملیات:
در طرح ریزی مانور عملیات «والفجر 8» دو عامل بسیار موثر بودند:
1- تجارب عملیات بدر در جزایر مجنون
2- پیچیدگی های خاص این عملیات.
🔹محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در جمع فرماندهان در این باره گفت: در عملیات «والفجر 8» باید کل تجارب جنگ به کار گرفته شود. «جنگ شهری، جنگ در دشت، جنگ در آب».
🔹شرح عملیات با رمز یا زهرا(س)
🔹در ساعت 22و 10 دقیقه روز بیستم بهمن ماه 1364 محسن رضایی فرمانده کل سپاه با قرائت رمز عملیات دستور حمله را صادر کرد.
🌸بسم الله الرحمن الرحیم،لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم،و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه
«یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا»
🔹در ادامه عملیات نیروهای خودی پس از درک موقعیت و نحوه گزارش قوای لشکر گارد جمهوری عراق، حمله شبانه ای را از سه محور طراحی کرده اند.
🔹بر اساس این طرح، رزمندگان اسلام در تاریکی شب، هنگامی که نیروهای لشکر گارد در حال استراحت بودند آرایش مناسبی گرفتند و با غافلگیری به دشمن یورش بردند و به طور همه جانبه لشکر گارد را هدف تهاجم قرار دادند.
🔹درعملیات والفجر هشت، نزدیک به 800 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد.
🔹در جریان عملیات «والفجر 8» (فاو) همچنین بیش از 50 فروند هواپیما و چرخبال، صدها دستگاه تانک، نفر بر و خودرو نظامی، توپ صحرایی، توپ ضدهوایی و ناوچه موشک انداز منهدم شد و دهها دستگاه تانک و نفربر، 180 دستگاه خودرو، 20 عراده توپ صحرایی، 120 عراده توپ ضدهوایی، 3 دستگاه رادار موشک و 34 دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت قوای ایران درآمد.
🇮🇷
☝️از پیامهای وارده☝️
خاطره ذیربط #حم
👌 پشهها!
بعد از عملیات مذکور، رفتم #فاو تا بعنوان مسئول فرهنگی لشگر ۷ ولیعصر(عج) به یگانهای عملیاتی لشگر (نیروهای رزمی سپاه خوزستان) سرکشی فرهنگی بکنم. با اینکه وضعیت عبور از اروند، عادی بود، وحشی بودن آن هم مشهود بود و حتی یکبار نزدیک بود که از قایق بداخل آب پرت بشوم.
هنگام ورودم به خط مقدم، علاوه بر صدای انواع گلولههای هدفمند و سرگردان، صدای دیگری که جلب توجه میکرد، صدای انواع الکتروپمپهای ایرانی و عراقی بود که یک لحظه هم قطع نمیشدند!
ارتش صدام از ترس پیشروی #رزمندگان ما، در دشتهای حدفاصل دو جبهه، اقدام به احداث استخرهای گِلآلود گسترده کرده بود! متقابلاً رزمندگان اسلام هم مشغول تخلیه آب آنها بودند تا امکان پیشروی زرهی و پیاده ما فراهم گردد!
من بعلت موجگرفتگی، تحمل صداهای محیطی را نداشتم و رفته رفته سردد گرفتم. لذا غروب به مقرهای لشگر در نخلستانهای اینطرف لب اروند برگشتیم اما تا صبح نتوانستم حتی یک دقیقه بخوابم! پشههای وحشی نخلستان، با نیشهایی زهرآگین، گلهای حمله میکردند و حتی از روی لباس، شدیداً گزنده بودند!
صبح همه از دیدن چشمها و صورت ورمکرده من، دچار وحشت شدند! (به من پماد ضد حشره نداده بودند🙄)
مسئول بهداری آنجا دستور داد هرچه زودتر برای مداوا به اهواز برگردم!
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۲۱ بهمن ۱۴۰۲
لطفاً
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از مسجد جامع پیامبر اعظم (ص) فاز۴ مهرشهر
🌸ایام الله دهه فجر گرامی باد🌸
مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی
با سخنرانی تحلیلی جانباز و نویسنده برتر حجت الاسلام استاد حسینی منتظر
شنبه ۲۱ بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء
#دهه_فجر
#فجر۴۵
#انقلاب_اسلامی
#پیروزی_شکوهمند
#مسجد_جامع_پیامبر_اعظم
#امام_محله
#مسجد_محله_جامعه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
درپیام رسان ایتا بما ملحق شوید👇👇
┏━🕌━🕌━━━━━🌹🌹
مسجد جامع پیامبر اعظم (ص) فاز۴ مهرشهر
@masjedepayambar
┗━━━━━━━━━━━━🌹🌹
هدایت شده از قزوین نیوز
🔹واکنش صفحه منتسب به نماینده فعلی مردم تاکستان در مجلس به خبر رد صلاحیت رجب رحمانی
🔺کانال اخبار فوری قزوین
@qazvinnews_ir
هدایت شده از قزوین نیوز
رجب رحمانی رد صلاحیت شد
🔺رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس از جمله نمایندگانی است که بیشترین دوره حضور (۶دوره) در مجلس شورای اسلامی را داراست.
🔺بر اساس اخبار منتشر شده غیر رسمی، صلاحیت وی برای حضور در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ تایید نشده و این نماینده بالاخره با مجلس شورای اسلامی خداحافظی میکند.
🔹کانال اخبار فوری قزوین
@qazvinnews_ir
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
وحید اشتری:
«چند سوال ساده از ماجرای تراول گیت»
اینکه آقای قالیباف بابت فعالیتهای رسانهای با رسانهها و روزنامهها و اشخاص قرارداد ببندد و ماهانه از بودجه مجلس پول پرداخت کند هیچ ایرادی ندارد.
ولی میشود پرسید دلیل اینکه حق الزحمهها را با تراول و نقدا پرداخت میکنند چیست؟
ریاست مجلس انقلابی که رئیس مافیا یا مدیر باند کارچاق کنی یا رئیس باند مواد مخدر نیست.
مگر قرارداد رسمی کاری برای دفاع از عملکرد مجلس به نام افراد و روزنامهها و رسانهها چه ایرادی دارد که باید ردپایی باقی نماند و این حجم تراول توسط اطرافیان ایشان دریافت و بین افراد توزیع شود؟
در این نامه فقط برای یک مورد طرف رسید دریافت ۳ هزار قطعه تراول داده است. برگ رسید هم نشان دهنده روتین بودن این ماجراست.
جابجایی این حجم تراول حالا هفتگی یا روزانه یا ماهانه رسما یک تیم حفاظت جهت حمل پول برای خودش میخواهد.به جان خریدن چنین خطری برای چیست؟
سامانهای هست یا گزارشی وجود دارد که بشود دید ماهانه چند میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی بصورت تراول بین فعالان رسانهای توزیع میشود؟
گیرندگان چه کسانیاند؟
قراردادها حول چه موضوعاتی است و مجموع ارقامی که بصورت تراول در ۴ سال گذشته خرج روی دست این ملت گذاشته چقدر است؟
چون قراردادهای کاری شفاف نیست میپرسم به جز موضوعات مرتبط با مجلس، مسائل شخصی پیرامون آقای قالیباف و خانواده و اطرافیان مثل توجیه و ماله کشی افتضاحاتی مثل سیسمونی گیت هم شامل این موضوعات هست؟
بسیج کردن لشکر سایبری برای جمع کردن حوزههای غیر شخصی مثل افتضاح فیدیلیتی گیت چطور؟
من تا حالا ماله کشی برخی از چهرهها و منبریها و مداحان را اعتقادی میدیدم و نقد نگرشی میکردم.چون اسامی گیرندگان تراول برای فعالیت رسانهای در حمایت از آقای قالیباف شفاف سازی نشده نگاه بدی پیدا کردهام و نمیدانم چه کسانی بابت دفاع کردن پول میگیرند و چه کسانی نمیگیرند.
شما میدانید از کجای این ساختار باید مطالبه کرد تا رقم دقیق تراولها و گیرندگان به انضمام قرارداد و موضوعات مورد توافق شفاف شود و چه کسی مسئول پاسخگویی است؟
شما اطلاع دارید اگر چنین اتفاقاتی در سایر کشورها رخ بدهد برخورد افکار عمومی چگونه است و مسئول مربوطه چه واکنشی میدهد؟
من میفهمم که کل رقم تراول بازی رئیس مجلس با فعالان رسانهای در عرض ۴ سال چیزی نیست.یعنی نهایتا چند ده میلیارد هم اگر بشود در برابر لفت و لیسهایی که در پتروشیمی یا نفت یا فولاد و سایر جاهای کشور میشود رقمی نیست.ولی خطرناک بودن پدیدهها الزاما با عدد و رقم سنجیده نمیشود.
میفهمم تراول گیت مثل مثل #سیسمونی_گیت که عدد و رقمش نهایتا یک میلیارد بود و فساد مالی هم نبود عددی در برابر فسادهایی که در کشور میشود حساب نمیشود.ولی پرده از جهادی بازی و تفاوت ظاهر و باطن مسئولین و دروغ گفتن به مردم برمیداشت که پدیده مهم و خیلی خطرناکی بود.
نهادهای نظارتی، قضایی و امنیتی که درگیر رد صلاحیت فلان نماینده بخاطر فلان اظهار نظرند امیدوارم به این پدیدههای خطرناک هم توجه کنند.البته آخرینباری که چند تا سوال مهم و جدی بابت سبک زندگی رئیس جهادی مجلس پرسیدم خاطره خوبی باقی نماند.خاطرتان که هست؟
یکی از نهادهای امنیتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دلسوزانهمان توجهاش زیادی جلب شد و رسما به جای خانواده آقای قالیباف رفت از ما شکایت کرد و شد آنچه شد.چون این تراول بازیها از بودجه عمومی است و از جیب مبارک حضرات نیست دلم میسوزد و نمیتوانم با سکوت بگذرم.وگرنه به برخوردی که معمولا بعدش نهادهای قضایی و امنیتی میکنند کاملا واقفم.
" گشت ارشاد مدیران رئیسی"
https://eitaa.com/joinchat/2259878514Cc758f9ea8d
☝️از پیامهای وارده☝️
سلام
لطفاً با کلیک روی نوشتههای آبیرنگ،
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
۸۰۰ میلیون تراول توی ۲ماه، فقط بخشی از تراول پاشی آقای قالیباف در رسانه بابت تبیین شخصیت خودشون هست
بنظرتون در ۴ سال چند میلیارد خرج ماله کشی رسانه ای شخص ایشون شده؟
چرا درجواب درخواست شفاف شدن این خرجا خودشونو به در و دیوار میزنن؟
اینبار_فرق_میکند
" گشت ارشاد مدیران رئیسی"
https://eitaa.com/joinchat/2259878514Cc758f9ea8d
☝️از پیامهای وارده☝️
سلام
لطفاً با کلیک روی نوشتههای آبیرنگ،
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏