eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رضا حیدری
🔍 پرسش : نظر استاد در بحث" مرجع اصول لفظیه " را چگونه میتوانیم بدانیم؟ ✍ پاسخ استاد : حقیر بحث را به تبع عبارتهای شیخ انصاری، شرح داده ام و درجلد دوم از "شرح نوین رسائل "، در دسترس است هرچند مختار حقیر در آنجا مذکور نیست. شیخ انصاری در رسائل، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله الظهور را اصاله عدم القرینه معرفی می کند و محقق خراسانی در کفایه، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله عدم القرینه را اصاله الظهور می داند البته با توضیحات و دقایقی که مستحضرید و ارباب حواشی هم به نقض و ابرام و تقسیم و تجمیع پرداخته اند و گاهی در صدد ترجیح یکی بر دیگری و گاهی توفیق!بر آمده اند .... اما به نظر می رسد توجه به چند نکته ما را به نتیجه می رساند ؛ ۱-آنچه به عنوان اصول وجودیه (الحقیقه، العموم، الاطلاق...) و اصول عدمیه (عدم مجاز، تخصیص، تقیید)مصطلح است، عبارت دیگری از یکدیگر هستند. ۲- میتوان به گونه ای تقریر کرد که همه آن اصول وجودی به اصاله الظهور و همه آن اصول عدمیه حتی عدم تقدیر، عدم نقل، عدم اشتراک....به اصاله عدم القرینه برگردند. ۳- خاستگاه همه این اصول و مدرک اعتبار آنها چیزی جز بناء عقلا در محاورات عرفی نیست. ۴- عقلا بنائشان بر این است که هرگونه احتمال خلاف ظاهر را کنار میگذارند(الغاء کل احتمال ینافی الظهور من احتمال الغفله او الخطا او وجود القرینه او قرینیه الموجود...)حتی اگر آن احتمال خلاف ظاهر ، احتمال اراده معنای حقیقی باشد یا احتمال اراده عموم باشد... اینجا هم بنا میگذارند بر ظاهر که مجاز است یا تخصیص است یا... ۵- غیر از اصاله الظهور، بناء عقلا بر هیچیک از آن اصول اعم از وجودی و عدمی، به صورت مستقل و علیحده، محرز نیست حتی اصاله عدم القرینه چیز مستقلی نیست . ۶- اصاله الظهور در جاهای مختلف اجرا میشود مثلا در جایی که احتمال تخصیص میرود، اجرا میشود و از آن به اصاله العموم یا اصاله عدم التخصیص تعبیر میشود و از اجرای اصاله الظهور در جایی که احتمال غفلت میرود به اصاله عدم الغفله تعبیر میشود.... پس این تعابیر تسامحی و به حسب مورد اجرا هستند. نتیجه: ، یگانه اصل لفظی برای است و سایر اصول وجودیه لفظیه، تجلیات آن است در شکوک مختلف، همانطورکه اصول عدمیه لفظیه که به اصاله العدم برمیگردند تجلیات آنند. نامگذاری های متعدد به حسب مورد، نباید ما را به اشتباه بیندازد و گمان کنیم اصول لفظیه متعددند تا رسد به اینکه بخواهیم مرجع آن اصول متعدد را بجوییم و معرفی کنیم. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙۱۶ آذر، ، یادآور مقابله دانشجویانِ مسلمانِ ایرانی با استکبار است. اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویانِ ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند. این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند. لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلّغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافعِ ظالمانِ سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد... شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا. 🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت روز دانشجو - آذر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت را بصورت مجمل تصویرگری کند چه میگوید، اینطور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری. محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینةالاسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚معرفی كتاب 🔹نام كتاب: تقریر و تحقیق آنچه در فرائدالاُصول شیخ انصاری ره و حواشی آن به محدث جزائری ره نسبت داده شده است 🔸نام مؤلف: رضا حيدری 🔸موضوع: اصول فقه؛ نقدی بر فرائد الاصول شیخ انصاری 🔸ناشر: باقیات 🔸چاپ اول: ۱۳۹۲ هـ ش 🔸تعداد صفحات: ۱۵۴ 🔸شابک: 9786002131027 🔸شماره کتابشناسی ملی: ۳۱۷۰۷۴۹ 🔸رده بندی دیویی: ۲۹۷/۲۹۲۴ 🏆برترین اثر همایش کشوری محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزائری؛ ۱۰و ۱۱ اسفند ۱۳۹۱_ شوشتر و اهواز
🔸چرا نوشته و منتشر شد؟ اوایل سال تحصیلی جاری (سال ۱۳۹۱) خبر برگزاری همایش بزرگداشت محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزائری در اسفند ماه گسترش یافت و فراخوان مقالات در موضوعات و محورهای مختلف صورت گرفت... همچنین از مدرسین و اساتید حوزه اهواز خواسته شد که برای این کنگره قلم بزنند و از آنجا که اینجانب طی سالهای گذشته به تدریس و مباحثه بحث‌های مختلف کتاب شریف ( که به رسائل شهرت دارد ) اثر شیخ اعظم انصاری اشتغال داشتم و در ضمن مباحثه مقصد قطع و نیز در زمان مباحث مقصد شک به مواردی برخورد بودم که مصنف یا شارحین و محشین، مطلبی را به نسبت داده بودند و در این نسبت ها و ریشه آن و دقیق بودن یا نبودن این نسبت‌ها تحقیقاتی کرده بودم، تصمیم بر آن شد که ضمن تحقیق و بررسی بیشتر و تفحص از دیگر موارد احتمالی مقاله‌ای تحت این عنوان برای کنگره تنظیم شود... در مدت کوتاهی خبر انتخاب این مقاله به عنوان «برترین مقاله همایش» گسترش یافت... با توجه به اینکه این مقاله تعلیقه ای کوچک بر برخی مطالب کتاب گرانسنگ فرائد الاصول ( ) است و سوی دیگر موجب آشنایی فضلا و محققین با آراء فقهی علامه محدث جزائری می‌شود و در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر « معرفی این شخصیت بزرگ و گمنام» و نیز « تحقیق و چاپ کتب ایشان » به پیشنهاد برخی از اساتید حوزه علمیه اهواز و فضلا و طلاب گرامی تصمیم بر آن شد که این مقاله به صورت یک کتابچه در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۹ تا ۱۱ کتاب " تقریر و تحقیق " اثر رضا حیدری، به زبان فارسی، چاپ شده در سال ۱۳۹۲، در ۱۵۴صفحه رقعی . 📌کانال حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی. زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم. درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمیتواند سخن بگوید و ما هرچه میگوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم. کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
فاطميه 1.mp3
2.98M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-درباره مقام حضرت زهرا هیچ کس جز معصوم و کسی که عالم به علومی باشد نمیتواند سخن بگوید ۲- کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. ۳-او صاحب مقام ولایت است هرچند نبی و امام نیست. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙 آنروز، تلاش دشمن این بود که با جنگ روانی و رسانه ای بین مردم و ولی فقیه انفصال و گسست ایجاد کند، جدایی بیندازد. امروز هم هر فردی، هر جریانی، هر اندیشه ای در هر لباس و منصبی که مردم را از رهبری جدا کند، از انقلاب جدا کند، نخبگان را منزوی کند، توده ها و اقشار را نا امید کند و از انقلاب و ولایت فقیه جدا کند و شکاف و گسست ایجاد کند در مسیر دشمنان قدم برمیدارد هرچند با شعارهای انقلابی و با ادعای ولایتمداری. 🔍 متن سخنرانی را از اینجا بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-125963-.html 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید : http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این محبوبیت، کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸در زندگی اش، عامل و اخوت شیعه و سنی در و دغدغه مندِ وحدتِ همه سلایق برمحورِ ولایت فقیه و در ایران اسلامی بود. ، منطقه ای و جهانی بود، شهادتش این قهرمانی را جاودان کرد. شهادتش را نه فقط به ملت ایران که به همه ملل آزادیخواه و استکبار ستیز جهان باید تسلیت گفت. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید. روز تشییع شهید سلیمانی در اهواز ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹امشب این را در رثای قمر منیر بنی هاشم برای منبر روز وفات ام البنین انتخاب کردم. چقدر زیباست این شعر عرب : رايي و رايتي و عزمي وُجودك عضیدی و افخر اببأسك و َجودك انفضخت هامتك لجلي وَ جودك عله ازنودك جره من غصب مايه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹از دفتر یادداشتهای روزانه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری- ۹۹/۱۱/۶ دو روز مانده به وفات س 🔹در این ابوذیه، قافیه "جودک" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است: عقل وپرچم و اراده ام وجود توست (جودک یکم بخشی از کلمه وجود بمعنای "بودن تو" است و واو مضموم است) بازویم هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو (جودک دوم بمعنای کرم تو و بخشش تو است و واو مفتوح، عاطفه است ) سر تو برای من شکافته شد ومشک تو (جودک سوم بمعنای مشک تو است و واو مفتوح، عاطفه است) آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۶ 🔹عنوان کتابی تک جلدی به زبان فارسی در ترجمه قرآن کریم است که به قلم آیت الله شیخ محمدکاظم معزی نوشته شده و انتشار گسترده آن در ۱۳۷۲ در تهران انجام شده است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۶ 🔴 ترجمه قرآن این ترجمه به روش «کلمه به کلمه» یا اصطلاحاً « تحت اللفظی » نوشته شده است. نویسنده برای یافتن معادل فارسی برای کلمات عربی، دقت، مهارت و تلاش زیادی بکار برده است. از آنجا که ترجمه، مبتنی بر رعایت امانت توسط مترجم است به همان میزان که دقتِ ترجمه بالا رفته و از گرایشهای تفسیری به دور مانده، از روانی و سلیس بودنِ متن کاسته شده است زیرا به روش و اسلوب نگارش زبان فارسی در ترتیب نهاد و گزاره و فعل و فاعل و غیر آن توجه نشده است. بلکه تمام تمرکز مترجم بر تناظر کلمات و حفظ ترکیب بندی جملات عربی است تا آنجا که «واو حالیه» را نیز بدون ذکر حال، و صرفاً بصورت « وَ » ترجمه کرده است. در این ترجمه، توضیحات اضافی، نکات تفسیری و گرایشات کلامی، تاریخی، فلسفی وغیر آن بسیار اندک و نادر است لذا برای اهل دقت که میخواهند ترجمه ای با انطباق بالا و خالی از پیرایه ها و آرایه ها در اختیار داشته باشند مناسب است. از وجوه تمایز و ویژگیهای این روش ترجمه این است که؛ اسلوب و روش زبان مبدأ حفظ شده است و به روش زبان مقصد نگارش نشده است لذا به افعال معلوم و مجهول و لازم و متعدی، به درستی پرداخته شده و به خوبی در ترجمه نشان داده شده اند. چنانکه در مواردی که ادات حصر و ادات تأکید و مفعول مطلق در آیه وجود دارد به خوبی نمایان شده اند در حالیکه چنین مواردی در ترجمه های متداول و روان فارسی که بر اساس شیوه نگارش زبان فارسی تدوین شده اند معمولا نادیده گرفته میشوند. به این ترجمه، اشکالاتی اعم از مبنایی و بنایی وارد شده است که هرچند برخی از آن قابل جواب دادن است اما تعدادی از اشکالات باقی میماند که با در نظر داشتن این نکته که «هیچ ترجمه ای خالی از اشکال نیست» میتوان از آن اشکالات گذشت. بر پایه برخی شواهد به نظر میرسد اولین بار در زمان حیات مؤلف منتشر شده باشد چنانکه گزارشاتی از استفاده برخی شخصیتها در دهه پنجاه از این ترجمه، مؤید آن است. در اینصورت باید سال ۱۳۷۲ را که به عنوان سال انتشار این اثر معرفی شده تاریخ تجدید چاپ یا انتشار گسترده آن در سطح کشور دانست. این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله شیخ محمدکاظم از فقها و علمای شیعه است. او متولد ۱۲۹۵ش یا ۱۲۹۸ش و متوفای ۱۳۴۸ش است و در در قم مدفون شد. تحصیلاتش در دزفول نزد جدش آیت الله العظمی شیخ محمدرضا معزی و نیز آیت الله نبوی بوده است و پس از مهاجرت به قم از علمای آن حوزه بزرگ بویژه آیت الله العظمی طباطبایی بروجردی بهره برد و اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی همچنین به تحصیل در دوره دکتری دانشگاه تهران پرداخت و در سال ۱۳۳۳ش با رتبه اول فارغ التحصیل شد. تألیف کتب و رساله های علمی متعدد در علوم مختلف اسلامی؛ بویژه علوم قرآن و تاریخ که " کشف آیات القرآن " مشهور ترین آن است و تدریس علوم مختلف اسلامی در دانشگاه تهران و حوزه علمیه تهران مانند مدرسه مروی و نیز تبلیغ و امامت جماعت در مسجدی در تهران از برکات عمر کوتاه پنجاه ساله این عالم بزرگ خوزستانی است. 🔹 مراجعه به بلکه مباحثه و تحقیق در تعابیر و دقائق آن را به طلاب، فضلا و مدرسین توصیه میکنم برای استفاده و تحقیق . ✍رضاحیدری ۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔸اخبار‌«مَن بَلغ» و خبر لیلة الرغائب 🎙اگر کسی اخبار «مَن بَلغ» را مفید حجیت دانست و گفت؛ اخبار « » جعل حجیت میکنند برای خبر ضعیفی که مؤدای آن، استحباب یا ثواب فلان عمل باشد... آنگاه شاید بتواند فتوا به استحبابِ شرعی عمل بدهد. اینکه میگوییم « شاید » به این دلیل است که ما معتقدیم باید اطلاق این حجیت، ثابت شود یعنی معلوم شود که آیا این جعلِ حجیت، مطلق است یا صرفا در مواردی جعلِ حجیت شده است که سند متصل صحیح نباشد ( به شکل سالبه محصله). اگر اطلاق ثابت نشود مواردی که سند مرسل مخدوش باشد( به شکل موجبه معدوله) اساسا موضوعِ این جعلِ حجیت نیست. توضیح اینکه : یک وقت میگوییم سندِ متصل صحیح نداریم یا به هر دلیل وثاقت احراز نشد و یک وقت میگوییم سندی داریم که مخدوش است و ادعای جعل شده درباره آن، نه اینکه فقط وثاقت احراز نشده باشد. به عنوان مثال به نظر میرسد خبر واحدی که درباره اعمال رسیده است از نوع دوم باشد لذا مشمول اخبار «من بلغ» نمیشود حتی بر مبنای کسانی که قائل به حجیتِ خبرِ ضعیف در باب سنن هستند مگر اینکه خبر لیلة الرغائب را از نوع اول بدانند یا اطلاق را اثبات کنند که البته ما مبنای جعل حجیت را نپذیرفتیم لذا از بحث اطلاق گیری بی نیازیم. اگر کسی اخبار «من بلغ» را مفیدِ ترتبِ ثواب دانست نه حجیت، و گفت؛ مفاد اخبار «من بلغ» این است که خدا به انجام دهنده ى عمل که به قصدِ درکِ ثواب، عمل را انجام میدهد «التماس ذلک الثواب» پاداش میدهد (پاداش تفضلی میدهد نه استحقاقی) هرچند آن روایتی که مؤدای آن، ثواب بود به خطا رفته باشد... آنگاه میتواند فتوا دهد به ترتبِ ثوابِ عملِ ذکر شده در آن روایت ضعیف. بدون اینکه فتوا به استحباب شرعی دهد لذا تصریح میکنند به اینکه مکلف آن عمل را «به قصد رجاء» و اميدِ دریافتِ ثواب انجام دهد نه به قصدِ ورودِ شرعی و استحباب. با این تصریح تلاش میکنند تا از بدعت گذاری، دور شوند چون بدعت به «إدخال ما لیس فی الدین فی الدین» معنی شده است یا ««إدخال مالم یُعلَم أنّه من الدین فی الدین ». حالا بیاییم سراغ تطبیق این مبنا بر خبر ضعیف رسیده درباره لیلة الرغائب. به نظر میرسد عمل به خبر واحدی که درباره لیله الرغائب رسیده است با اخبار «من بلغ» درست نمیشود حتی بر مبنای ترتب ثواب که ما آن را پذیرفته ایم. توضیح اینکه: مواردی که علم یا ظن غالب به مخدوش بودنِ سند باشد( به شکل موجبه معدوله) قصد رجاء، متمشی نمیشود و این یک امر تکوینی است و با دستور شرعی محقق نمیشود. چگونه «التماس ذلک الثواب» محقق میشود؟ وقتی مکلفِ مجتهد میداند «ذلک الثواب » مخدوش است و برخی آن را غیر قابل اعتماد و یا مجعول و موضوع دانسته اند آیا قصد رجاء پا میگیرد؟ بالوجدان پا نمیگیرد اگر نگوییم خوفِ «إدخال مالیس فی الدین» یا دست «کم مالم یعلم انه من الدین» در نفسِ مجتهد بوجود می آید. بله مکلفی که بیخبر است از این دقائق، قصدش متمشی میشود اما سخن در این است که مجتهد چطور میتواند قصد رجاء را فتوا دهد در حالیکه باید خود را نازل منزله مکلف کند. البته اگر مجتهد از کسانی باشد که در نفسش، جعل و وضعِ خبر لیلة الرغائب بوجود نیامده باشد یعنی آن را مجعول و موضوع نداند بلکه صرفا آن را خبری ضعیف و مرسل از سید بن طاوس و دیگر بزرگان بداند او از این ناحیه مشکلی ندارد برای فتوادادن به ترتب ثواب زيرا ضعف را فقط از ناحيه ارسال ميبیند نه جعل. 🔺برگرفته از درس آزاد قواعد الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۲۸. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹بعد از ماهها، امشب دیدار سیدنا الاستاد¹ حاصل شد. از عمل جراحی دیسک کمر ایشان دوماه میگذرد و تا دو سه روز پیش، دوره نقاهت را میگذراندند. برای عیادت ایشان هماهنگ کردم و بعد از نماز عشاء خدمت شان رسیدم. عرض کردم در اول ماه رجب از خدا صحت و تندرستی تان را خواهانم و امیدوارم وجود شریف تان همواره از اسقام و آلام و مکاره ایام مصون باشد. ایشان هم دعای خیر کردند. بیش از چهل دقیقه مکالمه دو نفره انجام شد تنها البته سید محمدجعفر هم ناظر بود. من از نقش ماندگار ایشان در تحولات اهواز در دهه پنجاه و سالهای منتهی به پیروزی انقلاب گفتم. ایشان هم خاطرات ناب و مهمی را از دیدارشان با امام در فرانسه و پيغامهايي که ایشان واسطه رساندن آن به علما و جامعه حوزویان اهواز بودند گفتند. از برکات بلندنظری و آینده نگری ایشان در تأسیس حوزه ها و مراکز علوم دینی در دهه شصت و و تربیت مبلغان و مروجان و عالمان و مجتهدان گفتم و اینکه حجابِ معاصرت و مؤانست، مانع از دیدن آثار است. ایشان همه را لطف خدا میدانست و خاطراتی از اقدامات تفرقه انگیزانه منافقان و جریان‌های منحرف در اهواز و بویژه مساجد در ماههای پس از پیروزی انقلاب تا سال ۶۰ بیان کردند. از مراحل تدوین کتاب فقهی ایشان هم پرسیدم گفتند رو به اتمام است. شش جلد خواهد شد. خلاصه ای است از چهل جلد شرح عروه آیت الله خویی به انضمام آراء ما. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ 1- آیت‌الله حاج سید محمدعلی موسوی جزایری، متولد سال ۱۳۲۲ش در شوشتر است. در نجف و قم نزد آیات عظام، تحصیل کرد و از سال ۱۳۵۳ در اهواز ساکن شد و به تبلیغ و تدریس و فعالیتهای فرهنگی و انقلابی پرداخت. تا بهمن ۹۷ قریب چهاردهه نماینده ولی فقیه در خوزستان بوده است. در مجلس خبرگان قانون اساسی و همه مجالس خبرگان رهبری بعنوان نماینده مردم خوزستان حضور داشته است. http://eitaa.com/Heydari_org
1_822279955.mp3
2.25M
🎧بشنوید👆 🔸ویژگی مذهب تشیع در برقرار دانستن پیوند مردم با خدا 🔸مکتب تشیع برای فقیه ولایت قائل است 🔸ولایت فقیه یعنی: شکست تالبوت، ملی شدن نفت، صدور فرمان مشروطه، مقابله با پادشاهی ۲۵۰۰ ساله ... ⏳مدت: ۴ دقیقه 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷ http://eitaa.com/Heydari_org.
🔻امام، امام است حتی اگر کم سن باشد 🎙...امام جواد ع، اولین امامی است که در سنّ کمِ به امامت رسیده است. پیش از ایشان، ظهور امامِ هشت ساله، سابقه نداشته است و همین سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ وافقیه که در زمان امام رضا ع دردسر ساز بودند و اواخر دوره امام رضا کم رمق شده بودند دوباره به فتنه انگیزی پرداختند اما در نهایت به امداد الهی با بروز کرامات علمی و نشانه های علم غیب امام، بیشتر شیعیان توفیق پذیرش امامت محمد بن علی(ع) را یافتند و این حقیقت در ذهن همه شیعیان نهادینه شد که امام، امام است حتی اگر کم سن باشد و علوم او الهی و خدایی است نه اکتسابی و آنچه برای هدایت امت لازم است را به او عطا میفرماید. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نامگذاری به نام علی 🎙روایتی دیدم در ذیل ماده سما (نامگذاری) در کتبی مانند سفینه البحار که مردی به امام صادق ع گفت: ما فرزندانمان را با نام شما و پدران تان اسم می گذاریم آیا این کار ما سودی دارد؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم، و مگر دین چیزی غیر از دوستی و محبت است؟... اهمیت به نام اهل بیت ع، از دیدگاه آنان چنین برجسته است....امام حسین ع نام فرزندان خود را علی نهاد؛ علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و منقول است از ایشان که اگر فرزندان دیگری داشتم نام آنها را علی می گذاشتم... سنت نامگذاری فرزندان به نام علی در خود اهل بیت به شکل پررنگ وجود دارد لذا سه امام پس از امیرالمومنین همنام او هستند... در میان شیعیان آنها هم این سنت حسنه ادامه یافته است... اما کثرت و عمق توجه و توسل بختیاری ها به نام علی ع در جهان تشیع بی سابقه است نمی گویم کم سابقه است... بیشترین ترکیبات لطیف و زیبای اسمی با استفاده از دو رکن طبیعت محوری و ولایت مداری در میان بختیاری ها و لرهاست... 📚اقتباس از مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در سال ۱۳۸۷ درباره ولایت اهل بیت ع در فرهنگ بختیاری. ر ک : برچ شمشیر علی ع، نشر سروش هدایت، چاپ سوم، سال ۱۳۹۳، صفحه ۹۷ تا ۱۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹اسمهای مرکب با علی در بختیاری 🔍پرسش: من برای تبلیغ به مناطق کوهستانی خوزستان رفته بودم ویکی از اهالی که تحصیلات جامعه شناسی داشت گفت اسمهای مرکب مانند گرگعلی نشانه اعتقاد دیرین مردم این منطقه به الهه ها بوده و احتمالا گرگ از سمبلهای مقدس بوده است که پس از تشرف به اسلام هم همراه آن ها مانده و به شکل دیگری بروز کرده است.در این بحث چه جوابی باید بدهیم؟ ✍پاسخ استاد حیدری: همانطور که در مصاحبه ای در سال ۱۳۸۷ شرح داده ام و به چاپ هم رسیده است؛ این تحلیل از برخی روشنفکران و کسانی که در جامعه شناسی و نظائر آن مطالعه می کنند از جمله مرحوم در کتاب "اسلام شناسی" در بحث توتم که به معنی خدای طبیعی واولیه اقوام است صادر شده است و چندان که گوینده اش می نماید صحیح نیست و به راحتی قابل جواب است: 🔹پاسخ نقضی: این تحلیل درباره برفعلی و بردعلی و مانند آن صدق نمی کند چون هیچگاه برف و برد و ... در شمار قداست های برگرفته از طبیعت نبوده اند پس یقینا چنین رابطه و اعتقاد عبودیتی وجود نداشته است. 🔹پاسخ های حلی: پاسخ ۱- طبیعت برای مردم بختیاری عین زندگی بوده است و طبیعت گرایی در نامگذاری های آنان وجود داشته است ولی بعد از آشنایی با آیین زندگی بخش اسلام همان نامهای زلال و ساده را با افزودن نام پاک علی متبرک کرده اند مثلا فرزندی که هنگام کوچ در کنار سنگ بزرگی به دنیا می آمد بردی یا کودکی که در سربالایی هنگان کوچ به دنیا آمده باشد بنداری و بچه ای که درروز بارانی به دنیا می آمد بارانی می نامیدند. پس در مناسبت آن مولود با وضع طبیعت در آن زمان و مکان دخیل بوده است و بعد از اسلام به قصد تبرک، ترکیبات اسمی بوجود آمد. پاسخ۲- اینکه بختیاری ها به سمت ساختن ترکیبات متعدد با علی رفتند نشانگر این واقعیت است که هر خانواده ای دوست داشت نه تنها یک فرزند بلکه فرندانی یا همه فرزندان را به این نام بنامد. و روی آوردن به ترکیبات اسمی جدید و بعضا غریب به یکی از این دلائل بوده است: الف) وجه تمایز بین این علی ها برای تشخیص آنها از یکدیگر مردم را واداشت تا پسوند یا پیشوندی به عنوان قید برای قرار دهند و آن قید را معمولا از طبیعت اخذ می کردند. ب) اعتقادی وجود داشت که یک نام در هر خانواده به یک نفر اختصاص دارد و معتقد بودند نام مثل "فره" اختصاصی فرد است بنابراین نباید یک نام در یک خانواده و نسل دوبار تکرار شود. ✍رضاحیدری ۹۹/۵/۱۴ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: متن مصاحبه حجت الاسلام رضا حیدری درسال ۱۳۸۷ همراه با مصاحبه هایی از سایر علما و فضلا در کتاب ع اولین بار در سال ۱۳۸۸توسط نشر سروش هدایت چاپ شده است. در چاپ سوم کتاب، متن کامل مصاحبه در صفحات۹۵ تا۱۱۹ قابل مطالعه است. http://eitaa.com/Heydari_org
▪️« بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران»¹ پیش از ظهر با خانواده به سمت دزفول حرکت کردم تا در مراسم اولین شب جمعه مرحوم اخوان² حضور پیدا کنم. گرچه در برنامه های اهواز حضور داشتم اما حاضر شدن بر خاکش را هم لازم دیدم. در جاده، خاطرات دوران نوجوانی در مسجد موسی بن جعفر ع، اردوها، جلسات قرآن، درسهای حوزه، تلاشهای شبانه روزی او در حوزه و مسجد، خدمتگزاری هایش به روضه های سیدالشهدا و گریه هایش بر مصائب اهل بیت، غیرت انقلابی اش در دفاع از نظام اسلامی، جدیت در تشییع و تدفین مصطفای عزیزم و بقیه شهدای رضوی همه مرور شد... ساعت ۱۶ در قطعه ۷ آرامستان شهید آباد دزفول به پدر مومن³ و مادر گرامی آن مرحوم تسلیت گفتم و به برادرانش آقاشیخ مهدی عزیز⁴ و آقا مصطفی، همدردی ام را اظهار کردم. رضوان خدا بر او باد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 1_ این شعر از سعدی است. 2_ حجت الاسلام شیخ رضا اخوان صباغ، متولد ۱۳۵۸/۰۲/۱۰ تحصیلات متوسطه خود را در اهواز تا اخذ دیپلم ریاضی به پایان رساند و در سال ۱۳۷۷ برای تحصیلات حوزوی وارد مدرسه علمیه امام خمینی ع اهواز شد. تحصیلات خود را تا پایان سطوح ادامه داد و سالها در درس خارج آیت الله موسوی جزائری حضور یافت. از کودکی و نوجوانی در مسجد و فعالیتهای فرهنگی حضور داشت و از ابتدای جوانی با پذیرش مسولیتهای اجرایی در مساجد و حوزه های علمیه اهواز به پشتیبانی از فعالیتهای علمی و تربیتی فرهنگی پرداخت. آخرین مسئولیت آن مرحوم معاونت اجرایی مدرسه علمیه امام خمینی ره اهواز بود. وی در ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ پس از گذراندن دوره بیماری در تهران دار فانی را وداع گفت و در دزفول تدفین شد. گفتنی است آن مرحوم در سال ۱۳۸۶ در درس رسائل(مباحث قطع و ظن) استاد رضا حیدری در اهواز حضور داشت. 3-مهندس محمود اخوان صباغ از بازنشستگان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیریت مهندسی ساختمان و ساکن اهواز است. 4- حجت الاسلام شیخ مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقران الکریم و ساکن تهران است. وی دانش آموخته حوزه علمیه اهواز است و سالها در درس خارج فقه و اصول آیت الله موسوی جزائری حضور داشت و پس از مهاجرت به تهران در درس خارج فقه و اصول رهبر معظم انقلاب حضور یافت. مدیریت حوزه علمیه بقیه الله تهران، معاونت تعلیم و تربیت سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ از دیگر سوابق علمی و اجرایی این روحانی فاضل است. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹مسلمانان هیچگاه قرون وسطی نداشته اند 🎙شش قرن پس از میلاد حضرت مسیح ع جریانهایی در اروپا شکل گرفت و تغییراتی به وجود آمد که تا نه قرن، یعنی قریب هزارسال ادامه پیدا کرد. شاخصه اصلی این دوران که به معروف شد، مبارزه با با شعار دفاع از بود. جریانِ غالب بر پایه برخی آیات تحریف شده کتاب مقدس، علم آموزی را حرام دانستند و دانشگاهها و مراکز علمی را تعطیل کردند و دانشمندان متفرق و آواره شدند. علم کالای قاچاق و ممنوعه شد و طالبان علم مُحارب با خدا... اما در این سوی کره خاکی در اواخر قرن ششم پس از میلاد، مردی متولد می شود و در اوایل قرن هفتم با اسم رمز «بخوان» به پیامبری می رسد. کتاب او ابرِ سیاه تحریفات بوجود آمده در کتاب مقدس را کنار می زند و آفتاب علم و دانش را به شکوفه ها می تاباند تا عطرش در جهان بپیچد... آثار علمی دانشمندان مسلمان چند قرن بعد اروپا را از تاریکی جهلِ قرون وسطایی خارج کند... مسلمانان نه تنها هیچگاه به نام دین، با علم مبارزه نکردند بلکه به نام دین به علم آموزی و نشر دانش همت کردند. با محمد ص، عالمان تکریم می شوند و به قلمِ آنها قسم خورده می شود و بالاتر از خون شهید معرفی می شود. طلب علم، وظیفه و فریضه دانسته می شود. محدوده سنی و زمان هم ندارد؛ « مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ». قُرب و بُعد مکانی ندارد؛ « ولو بالصین». به هر قیمتی؛ « وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ » و نکته جالب توجه این است که ظهور اسلام و آغاز حرکت علمی مسلمانان درست در زمانی است که سالهای اولیه رکود علم در جهان غرب و مسیحیت است و در قرن چهارم هجری که مقارن است با قرن یازدهم میلادی مسلمانان در اوج شکوفایی علمی اند و غرب در چاه تاریک جهل و خرافه. بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
⛔️ قصور یا تقصیر مسئولان در آلودگی هوا موجب ضمان است 🔰هوا و فضا از ثروتهای عمومی است و اختیار آن با حکومت و مدیریت است. برخی فقیهان معاصر تصریح کرده اند که هوا و فضا در شمار « انفال» است لذا نقش حاکمیت، در حفظ آن جدی است و باید برای فضا و هوا و همه آنچه محیط زیست نامیده میشود برنامه ریزی کند و در برابر متجاوزان به طبیعت از حقوق مردم صیانت و حفاظت کند البته این منافات با مسئولیت آحاد مردم ندارد که باید علاوه بر اینکه خودشان به آلودگی هوا دامن نزنند، متخلفان را نیز نهی از منکر کنند اما به هر حال این قدرت های مدیریتی هستند که باید مسئولیت امور را بپذیرند و مسئول در فرهنگ دینی یعنی کسی که در مقابل مردم و خدا پاسخگوست. اگر بر اثر قصور و کوتاهی مسئولان، عده ای سودجو یا منفعت طلب به طبیعت و انسان ها و حیوانات و گیاهان ضرر بزنند و آسیب برسانند مسئولان هم ضامن هستند یعنی باید خسارت‌ها را جبران کند زیرا کوتاهی و ترک فعل آنها اصطلاحاً « سبب » است هرچند « مباشر» فرد دیگری بوده است. از آن بالاتر جایی است که مثلاً با صدور مجوز بهره‌برداری بی‌رویه و خارج از ضابطه موجبات تخریب محیط زیست و ضرررساندن به مردم را فراهم کنند. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره آلودگی هوا در مصاحبه با خوزنا 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
📚حفاظت از محیط زیست بویژه در منابع اسلامی 🔰آیات زیادی در قرآن به ، نمادها و مظاهر آن اشاره دارد و گاهی پژوهشگران عدد آن را به بیش از دویست رسانده اند هرچند همه آنها از آیات الأحکام نيستند یعنی در فرایند استنباط احکام فقهی مورد استفاده و استناد قرار نمیگیرند بلکه جنبه های الهیاتی، اخلاقی، عقیدتی دارند. در روایات و احادیث رسیده از معصومان علیهم السلام هم مواردی داریم که همه اینها موجب شده در کتابهای فقهی هرگونه آلوده کردن آب و هوا و تخریب محیط زیست « حرام شرعی» دانسته شود و اگر کسی اقوال فقها را در ابواب مختلف جستجو کند اجماع آنها را تحصیل خواهد کرد البته در کتب فقهی باب مستقلی وجود ندارد و این شاید ناشی از نگاه فردگرایانه ایشان به فقه بوده باشد که در دوره های عدم حاکمیت فقها رایج بوده است. تعدادی از قواعد و اصول فقهی هم داریم که در موارد مختلف حفاظت از محیط زیست، یک یا چند قاعده قابل اجراست؛ قاعده لاضرر، اختلال نظام، افساد فی الارض، اسراف، ضمان، اتلاف، مصلحت، عدالت و... . 📌بخشی از متن مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با خوزنا درباره آلودگی هوا 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
هدایت شده از رضا حیدری
🔴شانه جوان زیر بار مسئولیت انقلاب 🎙مخاطب این بیانیه چه کسی است؟ این موضوع مهمی است. آیا مخاطب آن مسئولین اند؟ قوه تقنین است؟ قوه قضاست؟ قوه اجراست؟ نیروهای مسلح اند؟ شخصیت های دانشگاهی اند؟ شخصیت های حوزوی و علما هستند؟ سرمایه گذارها هستند؟ ... مخاطب بیانیه آحاد مردم اند عموما از هر قشری _چون در انقلاب از هر قشری حضور دارد_ و خصوصا بار اصلی در بخش دوم بیانیه که رو به فرداست بر دوش جوانان است. پاراگراف اول آن با جوانان شروع میشود و با "سلام بر جوانان "تمام میشود... این خیلی امیدآفرین است. نشاط آفرین است... پیداست آنکه باید شانه را زیر بار مسئولیت بدهد و به میدان بیاید جوانان اند... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری؛ تبیین نقش در بیانیه گام دوم انقلاب، مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۱۱/۲۰ http://eitaa.com/Heydari_org