eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 117) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی 1) #مادری_مثل_شیر در یکی از روزهای این ماه،
(خون دلی که لعل شد 118) (دادگاه نظامی 2) (بخش اول) مرا به اتاق رئیس بردند، که اتاقی مجلل با مبلمانی شیک و مرتب بود. در انتهای اتاق، میزی بزرگ قرار داشت که پشت آن، رئیس نشسته بود. او بنا به عادت روسای ساواک، برای جنگ روانی، سر پایین انداخته بود و خود را سرگرم چند برگ کاغذی نشان میداد که در مقابل داشت. من نیز طبق عادت خودم، برای واکنش، روی یک صندلی نرم در آن اتاق نشستم و خود را مشغول چیزهایی کردم که حاکی از بی توجهی به رئیس باشد. وقتی چنین دید، سرش را بلند کرد و گفت: شما کی هستید؟ البته او مرا کاملا میشناخت. یعنی من برای کسی چون او ناشناخته بودم؟! پاسخش را دادم. گفت: عجب، آقای خامنه ای شما کجا بودید؟ از لحن سوالها دریافتم که اطلاعات ساواک ناقص است، تا جایی که گمان میکنند من متواری بوده ام و از بازگشت من به مشهد مطلع نشده اند، و نمیدانند که من در یک خانه مستقل زندگی میکنم؛ بلکه گمان دارند من در خانه ی پدرم به سر میبرم. اطلاعات آن دستگاه ستمگر خون خوار و کارهای اطلاعاتی اش از این قماش بود. با سرزنش و تشر شروع به سخن کرد. من گاهی با همان تندی پاسخش را میدادم و گاهی بدون اعتنا به حرف هایش، خاموش میماندم. در این اثنا یکی از بازجویان با پرونده ی ضخیمی در دست، وارد شد؛ کنار رئیس ایستاد، پرونده را جلوی او باز کرد و با انگشت شروع کرد به نشان دادن جاهای معینی بر صفحات آن. رئیس هم با تکان دادن سر، وانمود میکرد از آنچه میخواند، متاثر و ناراحت است. ساختگی بودن این اقدام بازجو و رئیس، بخوبی آشکار بود. چون هدف از آن، چیزی جز برانگیختن خوف و هراس نبود. بعد، رئیس سرش را بلند کرد و با لحن خشمگینی گفت: ببریدش! مرا به اتاقی بردند که در آن، عده ای از ماموران ساواک، دایره وار ایستاده بودند. مرا در وسط دایره گذاشتند و به باد کلمات ناسزا و توهین آمیز گرفتند. من قبلا تجربه ی مشابهی را گذرانده بودم و این بار برای رویارویی و دادن پاسخ شدید به آنها، آماده تر بودم. البته تا آن وقت شکنجه بدنی اعمال نمیشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز. ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ 💻 @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 118) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی 2) #در_اتاق_بازجویی(بخش اول) مرا به اتاق ر
(خون دلی که لعل شد ۱۱۹) (دادگاه نظامی ۳) (بخش دوم) هنوز در خاطر دارم یکی از ساواکی ها با نام مستعار«نشاط» -که درجه ی سرهنگی داشت، ولی لباس غیر نظامی میپوشید- خطاب به من گفت: شما چه میخواهید؟ فکر میکنید چه کاری میتوانید بکنید؟ ببین ملک حسین چه کرد. با اینکه او ضعیف است ک قدرت ندارد، اما در یک روز پنج هزار فلسطینی را کشت! درحالی که ما با قدرت و اقتدارمان براحتی میتوانیم پنج میلیون نفر را بکشیم!! از این حرف او خیلی تعجب کردم؛ چون عددی که گفت، خیلی مبالغه آمیز بود. یعنی یا فردی نادان و فریب خورده بود، و یا میخواست مرا فریب دهد. در هر دو صورت، این نشانه بی مایگی او بود. این یک نکته، و نکته دوم اینکه چنین حرفی را به یک دلبه علم که جز قلم و منبر چیز دیگری ندارد، نمیزنند. بله، اگر من رهبر یک جنبش مردمی میلیونی سازمان یافته بودم، تهدید چنین کسی به کشتن پنج میلیون آدم معنی پیدا میکرد؛ اما وقتی من در چنین وضعیتی هستم، تنها مفهوم حرف این مرد آن است که او خود از من بسیار ضعیف تر است. حقیقتا هم آنها از نظر شخصیت و منطق، بسیار ضعیف بودند. البته، هم ضعیف بودند و هم دیوانه! و دیوانه ممکن است ناگهان به انسان حمله کند و انسان را از پا درآورد. از همین روی، به ماموران ساواک به عنوان آدمهایی ضعیف و حقیر و بی مایه مینگریستم. اما به علت آنچه گفتم، قدری احساس ترس هم از آنها داشتم. جیبهایم را گشتند و چیز به درد بخوری در آنها نیافتند. آنها از اتاق خارج شدند و من بیشتر از یک ساعت تنها ماندم. بعد یکی از آنها آمد و گفت: بیا. مرا سوار اتومبیلی کردند که به سمت ساختمان دیگری رفت. وقتی وارد شدم، فهمیدم همان زندانی است که سه سال پیش در آن بودم؛ از دیوار های سفیدش آنجا را شناختم. آنجا همان «هتل سفید»ی بود که ما این اسم را رویش گذاشته بودیم. پس، «کرم نما و فرود آ، که خانه خانه ی توست»! مرا در یکی از سلولها انداختند. در زندان، گروهبانهای پخته و سنجیده ای هم بودند. آنها در اطراف سلول جمع شدند و به ابراز احترام و عنایت نسبت به زندانی جدیدالورود پرداختند. البته در سلول بسته بود و به من اجازه بیرون رفتن از آن داده نمیشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
4_6001113569385512962.mp3
8.65M
* 🎧 فضیلت و اهمیت ماه رجب 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۶/۱/۱۶ 📍 در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان عج الله فرجه اصفهان ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
📣 💠 سلسله نشست‌های آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔰 ثبت‌نام و دریافت پیوندِ ورود به جلسه: 🆔 http://forms.khamenei.link/?page_id=197 🗓 زمان برگزاری: یکشنبه ۳ اسفند تا شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت: ۱۹ الی ۲۱ @qom_khamenei_ir
4_6012792551830980425.mp3
3.78M
💠 آیت الله مجتبی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✅ این عکس ، ﺁﺩﻡ را خجالت‌زده می‌کند ، یکی از حزن انگیزترین ودر عین حال حماسی‌ترین لحظات فکه ، ماجرای گردان حنظله است؛ ۳۰۰ تن از رزمندگان این گردان درون یکی از کانال‌ها به محاصره‌ی نیروهای عراقی در می‌آیند، آنهاچند روز وصرفا با تکیه برایمان سرشار خود به مبارزه ادامه می‌دهند و به مرور همگی توسط آتش دشمن و باعطش مفرط به شهادت می‌ﺭﺳﻨﺪ... ساعتهای آخرمقاومت بچه‌ها در کانال، بیسیم‌چی گردان حنظله حاج همت را خواست، حاجی آمد پای بیسیم و گوشی رابه دست گرفت. صدای ضعیف وپر از خش خش را از آن سوی خط شنیدم که میگوید: احمد رفت، حسین هم رفت. باطری بی‌سیم دارد تمام می‌شود، بعثیها عن قریب می‌آیند تاما را خلاص کنند، من هم خداحافظی میکنم. حاج همت که قادر به محاصره‌ی تیپ‌های تازه نفس دشمن نبود، همان طور که به پهنای صورت اشک می ‌ریخت، گفت: بی‌سیم را قطع نکن... حرف بزن، هر چی دوست داری بگو، اما تماس خودت را قطع نکن... صدای بی‌سیم‌چی را شنیدم که می‌گفت: سلام ما را به امام برسانید، از قول ما به امام بگویید:همانطور که فرموده بودید حسین‌وار مقاومت کردیم، ﻣﺎﻧﺪﻳﻢ و ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ایستادیم... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۱۹) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۳) #در_اتاق_بازجویی(بخش دوم) هنوز در خاطر
(خون دلی که لعل شد ۱۲۰) (دادگاه نظامی ۴) (بخش دوم) پس از گذشت چند روز، به فکر تکمیل ترجمه کتاب اسلام و مشکلات تمدن سید قطب افتادم. من سه چهارم کتاب را در سومین زندان خود ترجمه کرده بودم و ترجمه یک چهارم آخر را به برادرم -سید هادی- واگذار کرده بودم. از برادرم اوراق ترجمه کتاب را خواستم و ترجه هایی را که برادرم کرده بود، بازنگری کردم تا با ترجمه فصلهای قبل یکسان باشد. بعد اخرین فصل کتاب را که از نظر طرز بیان و تهاجم به تمدن غرب، فصل قوی ای است، ترجمه کردم؛ و مقدمه خوبی هم بر کتاب نوشتم و در آن، تعبیرات و اصطلاحات ابتکاری و نویی را به کار بردم و آنهارا به منظور تمییز از بقیه متن، بین گیومه قرار دادم. صفحه اول کتاب را هم تنظیم کردم. این کار حدود یک ماه طول کشید. سپس آن را به طور کامل به برادرم -سید هادی- سپردم و نام کسی را هم که آن را چاپ کند، ذکر کردم. در همان ایام به من خبر دادند کتاب صلح امام حسن(علیه السلام) تالیف شیخ راضی آل یاسین -که آن را از عربی ترجمه کرده بودم و حاوی تحلیلی تاریخی از صلح امام حسن بود- از چاپخانه بیرون آمده است. بعد هم نسخه ای از آن را برایم آوردند که بسیار خوشحال شدم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲۶.mp3
31.98M
۲ 💠 طریق ۲: عدم بدیل برای سیره. ✅ جریان طرق مذکور در سیره های مستحدثه. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
📣 اوّلین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: الهیات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدمهدی موسوی 🗓زمان: امروز یکشنبه، سوّم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مصاحبه | فلسفه‌ی شبکه وکالت امام جواد(ع) 🎤 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری، درباره‌ی فعالیت‌های اجتماعی و علمی امام محمد تقی، جوادالائمه علیه‌السلام. 🔹 رهبر انقلاب در تحلیل‌هایشان درباره‌ی دوران زندگی امام جواد علیه‌‌السلام از طرفی به مقدس‌مآبی و ریاکاری مأمون عباسی و تلاش آن امام علیه‌السلام برای کنارزدن این نقاب تزویر اشاره می‌‌کنند و از سوی دیگر نقش اجتماعی و فرهنگی ایشان در جریان تاریخی امامت از طریق شبکه‌ی وکلا تأکید دارند. در این مصاحبه ابعاد این دو مسئله واکاوی میشود. 👈 متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید. @qom_khamenei_ir
آدم اگر بوی امیرالمؤمنین به مشامش برسـد، بهشت را یادش می‌رود. اصلاً فاصـلۀ این بزرگواران با بهشت، بی‌نهایت است. بهشت از نور امام حسین(ع) آفریده شده نه از خود ایشان! نه از جان ایشـان! www.javedan.ir
4_6012360280552505452.mp3
7.19M
💠 رحلت شهادت گونه حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می نمایم. ✅ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه عصرانه علمی 41📚 پرسش و پاسخ 🎤 🔹موضوع: ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹با حضور استاد گرامی، حجت الاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری، مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 🔹زمان: دوشنبه، 11اسفند 99 📆 13 الی 14:45 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۲۰) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۴) #در_اتاق_بازجویی(بخش دوم) پس از گذشت چن
(خون دلی که لعل شد ۱۲۱) (دادگاه نظامی ۴) (بخش اول) دو هفته پس از زندانی شدنم، شنیدم یکی از گروهبانها در زندان صدا میزند: مژده، مژده،... عبدالناصر مرد! و این خبر، تاثیر بسیار دردنامی بر من داشت. در اینجا باید به نکته جالبی اشاره کنم که من و اسلام گرایان مبارز ایران با آن روبرو بودیم، و آن اینکه ما، هم به «سید قطب» و اندیشه جنبشی و انقلابی او شدیدا علاقه مند بودیم، و هم از قاتل او «جمال عبدالناصر» طرفداری میکردیم! من وقتی خبر اعدام سید قطب را شنیدم، گریه کردم، و هنگام شنیدن خبر درگذشت عبدالناصر هم گریستم! دل بستگی ما به سید قطب امری روشن است و نیازی به بیان علل آن نیست؛ چون این مرد به مدد قلم ادیبانه، رنجها و سختی های عملی، و اندیشه ی پر فروغ قرآنی خود، اسلام را با چهره ای پویا و انقلابی و برخوردار از چشم اندازهای گسترده، به گونه ای معرفی کرد که در نتیجه آن، انسان مسلمان نسبت به دین خود احساس غرور و مباهات میکند و شأن خود را از امور بی ارزشی که مردمان را مشغول ساخته، بالاتر میابد. همچنین در تفسیر خود، به یک زبان اسلامی پویا سخن میگوید که فرد مسلمان از هر مذهب که باشد، در آن تعارضی با عقاید مذهبی خود نمیابد. البته به استثنای بعضی چیزهایی که با اعتقاد کسانی که برای امیرالمومین علی (علیه السلام) مقام عصمت قائلند، منافات دارد؛ از جمله یک روایت ساختگی در رابطه با علت نزول آیه تحریم خمر. البته من او را معذور میداشتم، زیرا او خود از کسانی است که قائل به عصمت امام -بویژه پیش از حکم تحریم خمر- نیست. و به طور کلی، نقل این روایت مجعول ، از عدم احاطه کامل او به شخصیت امیرالمومنین (علیه افضل صلوات المصلین) حکایت دارد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲۷.mp3
47.91M
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره معاصر معصوم علیه السلام از انعقاد ظهور. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۲۱) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۴) #علاقه_متضاد(بخش اول) دو هفته پس از زندا
(خون دلی که لعل شد ۱۲۲) (دادگاه نظامی ۵) (بخش دوم) اما مباهات ما به عبدالناصر، به دلایل روانشناختی -ونه عقیدتی- باز میگردد. ما در ایران با یک روند استکباری وحشتناک و گسترده، در جهت تحقیر دین و روحانیت، مواجه بودیم. این روند از جهت وارد ساختن شکست روحی بر جوانان و روشنفکرانی که قدرتهای سرکش جهان به چشمشان بزرگ آمده بود، تاثیر فراوان داشت. در این جو شکست آلود، و در برابر ترک تازی غرب و آمریکا، ما به هر صدایی که با قدرتهای مزبور به ستیز برمیخاست و در برابر آنها با صلابت و پایداری حرف میزد، دل میبستیم. عبدالناصر از کسانی بود که این گونه حرف میزد. ما وقتی میشنیدیم عبدالناصر رودرروی همه طاغوتهای جهان می ایستد، احساس سربلندی میکردیم و با شور و اشتیاق، به دنبال شنیدن سخنرانی های او از رادیو«صوت العرب» بودیم. ما به هر گونه اقدام عملی با هدف رهایی از یوغ سلطه ی منفور استعمار که جهان اسلام -و بلکه سراسر جهان سوم- را به بند کشیده بود، دل میبستیم. از همین رو، از همه انقلابی های آسیا، آفریقا و امریکای لاتین نیز طرفداری، و با آنها همدلی داشتیم. به یاد دارم هنگامی که خبر برپایی انقلاب لیبی را شنیدم، فورا در یکی از سخنرانی هایم از فراز منبر، این انقلاب را تایید کودم و به خاطر آزاد سازی لیبی از بند حکومت کسی که به جای «ادریس»، اورا «ابلیس» نامیدم، به انقلابیون تبریک گفتم. بعدا که آقای هاشمی رفسنجانی را دیدم، مطلع شدم که او هم در جلسات خود، انقلاب لیبی را تایید کرده است. شوق قلبی عمیق ما به بازگرداندن عزتی که طاغوتیان لگدمال کرده بودند، و کرامتی که فرعونیان زیر پا نهاده بودند، ما را به اتخاذ این مواضع برمی انگیخت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲۸.mp3
31.22M
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره های مستحدثه از انعقاد ظهور. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
نشست پنجم شبکه نوآوری‌های فقهی صراط با موضوع: ماهیت علت و حکمت در فقه 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 @alserat_ir
💢مناظره 🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم. 🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیت‌طلبی علمی نداشتند.🌹 🔹این گفتگو در حقیقت، مواجهه‌ی دو رویکرد و بود. 🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفه‌علم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقه‌محور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمی‌تواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی و را به صورت شفاف توضیح دهد. 🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور اراده‌های فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمی‌توانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم. 🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب نیز تدارک نشده است و این کتاب علی‌رغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بی‌پاسخ رها کرده و یک راست بر سیره عقلاء و در حجیت و عدم حجیت آن رفته است. 📄 متن گفت‌وگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇 hawzahnews.com/news/946803 📹 فیلم کامل این گفت‌وگو:👇 hawzahnews.com/xb4n9 https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
(علیه السلام)🏴 💠 کلام امام.