eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
853 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات اندوه.m4a
45.03M
🎙 🔹با عنوان:(الهیات اندوه) 📌 باحضور:: آقای دکتر مهراب صادقنیا(عضو هئیت علمی رشته ادیان و مذاهب) 🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۲۶ ✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع) 🆔https://zil.ink/elahiat_isu ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
📜جزییات هم کاسب‌اند هم مکتسب؛بیان نظر علامه مصباح در مورد استفاده از جزییات در برهان شرح نهایه الحکمه ج۱ ص ۵۲ برهان شفا ج ۱ ص ۲۰۲ حضرت علامه مصباح رحمه الله استفاده از جزییات در مقدمه و نتیجه برهان بلا مانع می دانند: ایشان در شرح نهایه می فرمایند: «محسوسات قضایاى شخصیه هستند ولى در منطق آنها را از یقینیات به شمار آورده‌اند و طبعاً مى‌توانند مقدمه برهان واقع شوند و از آنها قضیه شخصى یقینى نتیجه شود. پس قضایاى شخصى، اگر یقینى باشند، هم مقدمه برهان مى‌توانند واقع شوند هم نتیجه آن؛ هم کاسب‌اند هم مکتسب.» همچنان که در شرح برهان شفا نیز می فرمایند: «براهین در مورد موجودات شخصی اقامه شده است و این نشان می‌دهد که برهان بر امور شخصی نیز ممکن است. » ایشان در ادامه به این مطلب اشاره می کنند که «پس چرا علمای علم منطق می‌گویند برهان بر قضیه شخصیه نمی توان اقامه کرد» : عبارت ایشان در شرح برهان شفا : «و اینکه علمای علم منطق در محل خود گفته‌اند برهان بر قضایای شخصیه نمی‌توان اقامه کرد، محل تأمل است و باید آن را بدین صورت توجیه کرد که مرادشان براهینی است که مسائل کلّی علوم را اثبات می‌کنند. یعنی چون در علوم از امور شخصی و قضایای شخصیه سخنی به میان نمی‌آید، پس براهین علوم همواره بر قضایایی کلّی اقامه می‌شوند و نتایج این براهین، قضایایی شخصی نمی‌باشند» 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
1670045664-9787-39-34.pdf
540.8K
بررسی روش شناسی دیدگاه های کتز و فیلیپس در باب تجربه دینی سید علی علم الهدی  جلال پیکانی  عباس اسکوییان  بهمن اکبری
اثولوجیا.pdf
561.5K
🔺 مدخل اثولوجیا 🔸دایره المعارف بزرگ اسلامی 🔹 دکتر شرف الدین خراسانی 🔸 گرچه مقاله قدیمی است و امروز پژوهشهای جدیدی در مورد اثولوجیا انجام شده است، اما در این مقاله فهرستی از پژوهش های کلاسیک در مورد اثولوجیا و همچنین گزارشی خلاصه از آنها را میتوانید بخوانید @JAZAVAAT
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۴) تفاوت حدس و فکر ۱. در فکر دو حرکت است اما در حدس یک حرکت. ۲. فکر تدریجی الحصول است اما حدس آنی الحصول.
▪️منتشر شد: ▪️ پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر | تألیفِ سیّدمسعود زمانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۴۰۴ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰,۰۰۰ تومان | ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف بیست درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14t
💢کتاب پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر چند خصوصیت دارد: نخست اینکه وجود و زمان را اساس مطالعۀ هایدگر نمی‌نهد؛ دوم اینکه بر ناتمام ماندن این کتاب تأکید دارد و بر این بنیان، روشی خاص را نیز در مطالعۀ هایدگر پی‌می‌گذارد و پیش‌می‌برد؛ سوم اینکه وجود و زمان را نه فقط یک کتاب، بلکه یک طرح گسترده و تنها یک دورۀ فکری هایدگر می‌داند که بر گِرد پرسش از "معنای وجود" می‌گردد؛ چهارم اینکه این دوره و نیز طبیعتاً این کتاب را از "پایان" و "غایت" آن بازمی‌نگرد، پایانی که خود آغاز طرح پرسش از مابعدالطبیعه است، یعنی از آغاز طرح فکری بعدی او که بر گِرد پرسش از "ذات یا حقیقت وجود" می‌گردد؛ پنجم اینکه از هایدگر می‌آموزد (و او خود از کانت آموخته) که مابعدالطبیعه بنیانی انسانی دارد، یعنی بر بنیان پرسش از انسان بنا شده و می‌شود. به‌همین‌دلیل وقتی هایدگر از «مابعدالطبیعۀ دازاین» می‌گوید که مترادف با «هستی‌شناسی مبنایی» است و در بُن هر مابعدالطبیعه‌ای نهاده، می‌باید آن را از جنس و سنخ مابعدالطبیعۀ مابعدالطبیعه یا فلسفۀ فلسفۀ کانت به شمار آورد؛ ششم به این توجه می‌کند که هایدگر در دوره‌ای هرچند کوتاه (نیمۀ اول دهۀ سی سدۀ پیشین) کانت‌وار در صدد تأسیس اساس مابعدالطبیعه بود. آری هایدگر مدتی اصلاً مابعدالطبیعی می‌اندیشید. «غلبه بر مابعدالطبیعه» یا پیمودن و درنوردیدن آن دغدغۀ مرحلۀ بازهم بعدتر راه فکری اوست؛ که این نیز یعنی او درعین‌حال به مابعدالطبیعه و سرنوشت‌اش می‌اندیشید. همین نکته این سخن جدی‌تر را نیز پیش می‌آورد که هایدگر نه تنها به مابعدالطبیعه و تاریخ‌اش می‌اندیشد، بلکه اساساً "با" مابعدالطبیعه می‌اندیشد. خلاصه او را حتماً باید با مابعدالطبیعه فهمید و تفسیر کرد. به‌علاوه تحلیل‌های هایدگر از مابعدالطبیعه فهمی نو از آن به دست می‌دهد، که برای ما، که سابقه‌ای دیرینه با آن داریم، بسیار ثمربخش می‌تواند بود و امید که از سوی اهل نظر جدی گرفته شود.
1678094840-9772-92-7.pdf
627.3K
برهان عینیت ذهن و ذهنی بر اتحاد عاقل و معقول محمدرضا ارشادی نیا
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚 📒ویراست سوم کتاب ذهن پدیدارشناسانه به قلم گالاگر و زهاوی در سال ۲۰۲۱ و در ۲۵۷ صفحه توسط انتشارات راتلج به چاپ رسیده است. 📘نویسندگان در این کتاب با تکیه بر سنت - به معنای رویکرد و و و ... در - به دنبال تبیین ماهیت ذهن و نحوه عملکرد آن هستند. 📗این کتاب هرچند پرسش‌های معروف فلسفی در باب ذهن را پیگیری می‌کند، اما درآمیخته با یافته‌های تجربی در و و ... است و منبع قابل توجهی در حوزه و فلسفه بر پایه سنت قاره‌ای فراهم آورده است. 📕ذهن پدیدارشناسانه که تاکنون به ۸ زبان ترجمه شده، دارای ۱۰ فصل است. در فصل ۱و۲ مقدمه‌ای در باب فلسفه ذهن و علوم شناختی و روش‌های پدیدارشناسانه آمده است. فصل ۳ نیز بر و تمرکز دارد. 📔فصل ۴ زمان- آگاهی و ساختار خُرد آگاهی و خودآگاهی را محور بحث قرار می‌دهد و فصل ۵ به و بازنمایی ذهنی می‌پردازد. نویسندگان در تمام این تاملات بر رویکرد پدیدارشناسی و تکیه دارند. 📓فصل ۶ با موضوع و فصل ۷ با موضوع ، مسائل مهم پیرامون این دو موضوع را بررسی می‌کنند. فصل ۸ نیز عاملیت را با رویکرد پدیدارشناسی می‌کاود. خود، شخصیت و هم موضوعات فصول ۹و۱۰ کتاب‌اند. @PhilMind
💢فراخوان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ايران برای جذب سه محقق پسادکتری 🔹مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ايران در راستای توسعه اهداف پژوهشی در نظر دارد از میان دانش آموختگان مقطع دکتری داخل یا خارج کشور غیر شاغل، به جذبِ پژوهشگر پسادکتری در رشته‌های فلسفه اسلامی، اديان و عرفان، فلسفه علوم انسانی، منطق، و مطالعات علم اقدام نماید. 🔹علاقمندان اطلاعات خود را تا پایان شهریورماه 1402 به آدرس: ghaffari@irip.ac.ir ارسال نمایند. 🔹رزومه کامل (سوابق آموزشی و فعالیتهای پژوهشی) - فایل کلیه مقالات علمی- پژوهشی نمایه شده در پایگاههای معتبر ملی و بین المللی (چاپ شده دارای پذیرش قطعی به همراه تصویر نامه پذیرش) - تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه و تصویر کارت ملی - تصویر برگ پایان خدمت/ معافیت برای آقایان - تصویر مدرک دکتری (یا مدرک موقت) - تصویر مدارک خوانا و واضح باشد. - زمان سپری شده از تاریخ دانش آموختگی دکتری حداکثر ۵ سال باشد. - دوره پسا دکتری به مدت یکسال از زمان شروع و به صورت تمام وقت است. ارائه گواهی و تسویه حساب پایان دوره منوط به انجام تعهدات توسط پژوهشگر مطابق با ضوابط مؤسسه می‌باشد. ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۶.mp3
1.36M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۷) ✨ گریز بحث صور لاحقه به حرکت جوهری صدرا ❓ آیا میتوان گفت شخص صورة لاحقه میرود ولی نوعش باقی میماند؟ 📌 بقای صورة به وحدت نوعی یا وحدت جنسی 📌 بی معنا بودن تغییر از نگاه صدرا در موضوع بحث https://eitaa.com/taraef110
دکتر غلامرضا اعوانی - حکمت عملی.mp3
10.36M
سخنرانی: غلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر بوذری نژاد - حکمت عملی.mp3
9.31M
سخنرانی: یحیی بوذری نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان سخنرانی: روش‌شناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔸 نشست علمی حیث التفاتی در فلسفه ذهن 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه و موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۵ شهریورماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat 🆔 @iictchannel
1674884378-10646-1401-2-5.pdf
195.9K
بررسی اشکال استاد مطهری بر مبحث معقولات ثانیه سهروردی علیرضا فاضلی سید علی یزدانی
🔸 به مناسبت «روز بزرگداشت ابن‌سینا» و با اهتمامِ «گروه مطالعات ابن‌سینا»، نشست «اندیشۀ ابن‌سینا و فارابی؛ پیوستگی‌ها و گسستگی‌ها»، در دو بخشِ صبح و عصر، و به‌صورتِ حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. برنامۀ برگزاری مراسم زمان: چهارشنبه 1 شهریورماه 1402، از ساعت 10-16 مکان: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر 🔸 بخش صبح: دکتر نصرالله حکمت (نقش فارابی در بازگشت ابن‌سینا به مابعدالطبیعه) دکتر لیلا کیان‌خواه (خداشناسی ابن‌سینا و فارابی؛ بررسی اشتراکات و تمایزات) دکتر احمد عسگری (نقش فارابی در دو فهم متفاوت از نظریه محوری «مابعدالطبیعه» نزد ابن‌سینا و ابن رشد) 🔸 بخش بعدازظهر: دکتر سیدحمید طالب‌زاده (اندیشه ابن‌سینا و فارابی در نسبت با امر سیاسی) دکتر زهیر انصاریان‌ (اقسام حکمت عملی؛ از فارابی تا ابن‌سینا) دکتر احمد بستانی (از فلسفه سیاسی به الهیات سیاسی؛ ملاحظاتی تطبیقی در اندیشه‌های سیاسی فارابی و ابن‌سینا) علی امیری (مدینه: نقطه تلاقی تفکر فارابی و ابن‌سینا) دبیر علمی نشست:  دکتر فاطمه شهیدی لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/sina @naturalphilosophy
💢برگزاری مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🔷به اهتمام انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 🔶با مشارکت اعضای محترم پست‌دکترای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ⏰دوشنبه تا پنج‌شنبه (30مرداد تا 2شهریور) https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔵مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان برگزار می نماید : نشست علمی به مناسبت بزرگداشت ابن سینا 🔸با حضور و سخنرانی حضرت آیت الله فیاضی و حجت الاسلام و المسلمین فیروزجائی 🔹سه شنبه 31 مرداد ساعت 9 صبح مدرسه علمیه صدربازار @hekmateislami
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣 💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠 ✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی ⏳زمان برگزاری: از تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، سه شنبه ها ساعت ۱۷ 🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره : https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23 📌(شرکت برای عموم آزاد است ) @anjomanelmielahiat
✅ پاسداشت ابن‌سینا در همایش« حکیم هزاره‌ها» 💠 همایش «حکیم هزاره‌ها» به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا فیلسوف، حکیم، پزشک و دانشمند نابغه ایرانی در همدان برگزار می‌شود. 🔸 این همایش فردا از ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور ابن‌سینا پژوهان کشور در مجتمع فرهنگی شهید آوینی همدان برگزار خواهد شد. 🔹 در این همایش مباحثی در زمینه «حکمت مشرقیه»، «فلسفه سیاسی»، «بررسی کتاب سوم قانون» و «تاریخ شارحان و مترجمان قانون در هزاره‌های گذشته» ارائه می‌شود. ‎ 🔸 همچنین در این همایش از کارنامه مشعشع زنده یاد استاد «سید عبدالله انوار» با عنوان «شارح و مترجم شفا» یاد خواهد شد. 📜 متن خبر: https://B2n.ir/q89976 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شد 💠 کتاب فلسفه اسلامی با ویراستاری حجج اسلام محمدعلی شمالی و مهدی عبدالهی و با هدف معرفی و آموزش فلسفه اسلامی به دانشجویان انگلیسی‌ زبان در کشور انگلستان و به زبان انگلیسی به چاپ رسید. 🔸 این کتاب در پنج بخش کلیات، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و خداشناسی به معرفی دیدگاه‌های فیلسوفان اسلامی پرداخته است. ساختار، شیوه نگارش و نحوه بیان مسائل به گونه‌ای تنظیم شده است که قابلیت تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی در کشورهای مختلف را داشته باشد. 🔹 این اثر حاصل چهار سال همکاری علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه بین‌المللی رسالت است که بخش‌های پنجگانه آن توسط اعضای هیئت علمی مؤسسه به قلم آقایان مهدی عبداللهی، محمد حسین‌زاده، عبدالله محمدی، سیداحمد غفاری نگارش شده است. متن معرفی: https://b2n.ir/h19486 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ابن‌سینا پیشگام واژه سازی در زبان فارسی بر پایهٔ پژوهش‌های دکتر محمد معین و سیدمحمد مشکات، شمار واژگان آفریدهٔ ابن‌سینا در «دانشنامهٔ علایی» و «رگ‌شناسی» ۱۰۳۹ واژه است. برخی واژه‌های ساختهٔ ابن‌سینا در این دو اثر سترگ چنین‌اند: «بُرینش» به‌جای قطع (که در ریاضی و انداهه به کار می‌رفت)، «پذیرا» به‌جای قابل (در فلسفه)، «روان» به‌جای نفس، «سربه‌سر» به‌جای مساوی، «کُنا» به‌جای فاعل، «گداخته» به‌جای مایع، «مایگی» به‌جای مادیّت، «نهاد» به‌جای وضع، «یکی‌ای» به‌جای وحدت، «ایستادگی به‌خودی‌خود» به‌جای قائمِ‌بالذات‌بودن، «بالش» (نمو، از بن واژهٔ بالیدن)، «بَستَناکی» به‌جای انجماد، «بهره‌پذیر» به‌جای قابل قسمت، «بی‌گسستگی» به‌جای لاینقطع، «پیداگر و پیوندپذیر»، «جانِ سخن‌گویا» به‌جای نفسِ ناطقه، «جُنبایی» به‌جای حرکت جنبش‌دار، «جنبشِ راست» به‌جای حرکتِ مستقیم، «جنبش گِرد» به‌جای حرکتِ مستدیر، «چه‌چیزی» به‌جای ماهیت دیرجنب، «رایش» به‌جای علمِ ریاضی، «روشن‌سرشتی»، «زایش‌دِه» به‌جای مولّد، «زِفر زبرین» به‌جای فکِ اعلی، «زِفر زیرین» به‌جای فکِ اسفل، «شاید بود» به‌جای امکان، «گوهر روینده» به‌جای جوهر نامی، «نادیداری» به‌جای باطنی، «هرآینگی‌بودن» به‌جای وجوب، «حدِّ کِهین»، «حدِّ مِهین»، «حدِّ میانگین»، «علمِ ترازو» به‌جای علمِ منطق، «علمِ سپس طبیعت» به‌جای علم مابعدالطبیعه، «نبض درنگی»، «نبض دمادم»، «نبض ستبر» و «نبض لرزنده». مهیار دیباور، «پیشینهٔ واژه‌پردازی در پارسی پس از اسلام»، ۱تیر۱۳۹۳، بازبینی شده در ۲اسفند۱۳۹۳.
1674884400-10646-1401-4-4.pdf
184K
تبیین و تحلیل رابطه ی حواس ظاهری با حکم در قضایا در فلسفه اسلامی با رویکرد تاریخی-منطقی حسام الدین مؤمنی شهرکی احمد عابدی ارانی