#معرفی_کتاب حرکت و زمان در فلسفه
اثر مهدی نجفی افرا
یکی از ویژگی های اصلی این کتاب نگرش تطبیقی به موضوع است. متاسفانه یکی از خلأهای عمده تفکر فلسفی در دنیای ما فقدان ملاحظات تطبیقی است که اولا: موجب شده برتری های تفکر فلسفی رایج در دنیای ما به نحومحسوس و ملموس در اختیار دیگران قرار نگیرد ثانیا: به نقاط ضعف و قوت اندیشه خود پی نبرده و به بازنگری در آن ها نپردازیم. ثالثا: بسیاری از دریچه هایی که در پرتو مقایسه و تطبیق بر ما روشن و نمایان می شود از نظرها مکتوم و پنهان بماند. رابعا: به هم صحبتی و گفتگو در میان اندیشه های فلسفی نپردازیم ودر نتیجه به درک متقابل یکدیگر نائل نگردیم. از این رو، این تحقیق بدین لحاظ دریچه جدیدی در نگرش به مسائل و مباحث فلسفی محسوب می شود امید آنکه خداوند توفیق ادامه این راه را اعطا فرماید. مشکل عمده در رابطه با فلسفه مغرب زمین، پیش فرض بدبینانه بدان سرزمین است که محصول سیاست بازیهای خود غربیان و تنگ نظریهای بعضی از ماست. از این رو، بیش از آنکه در صدد فهم آن اندیشه ها باشیم، به دنبال نقد و ابطال آن ها برمی آییم. ابتدا بنا را بر بطلان آن ها می گذاریم و سپس سعی دریافتن نواقص و خطاها داریم بنابراین هیچ گاه نمی توان اندیشه های فلسفی آن ها را به درستی دریافت. فهم اندیشه های فلسفی یک فیلسوف مستلزم قرار دادن خود در فضای فکری و فلسفی آن فیلسوف و همراه شدن با آن است. از این رو در این کتاب بیش از آنکه به دنبال نقد باشیم درصدد فهم برآمده و با مراجعه به منابع اصیل در جهت تحلیل و بررسی و موشکافی اندیشه های اندیشمندان همت گماشته ایم.
#فلسفه
#حرکت
#زمان
❎ تفاوت اصطلاحات (۳۷)
تفاوت ترجیح بلامرجح و ترجح بلامرجح
۱. در ترجح بلامرجح نسبت فعل به دو فاعل علی السویه است، ولی در ترجیح بلامرجح نسبت خود فاعل به دو فعل مساوی است.
۲. ترجح بلامرجح نظر به قابل دارد، ولی ترجیح بلامرجح نظر به فاعل دارد.
۳. ترجح بلامرجح نظر به معلول دارد، ولی ترجیح بلامرجح نظر به علت دارد.
#تفاوت
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢کتابچه راهنمای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📎برای دانلود فایل pdf کلیک فرمایید.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هو الحکیم
دورهٔ آموزشی:
#مباحثی_در_فلسفه_ریاضی
💫با تدریس: دکتر پیام سراجی
📆از 18 بهمن، چهارشنبهها
🕒ساعت 16
پنج جلسه
📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387
#خانه_حکمت
@khaneHekmat
✍ نویسنده این مقاله دوست گرامی ما، جناب آقای دکتر عشرت است.
🔸 اسامه عشرت استاد مؤسسه مطالعات زبان فارسی روشن، دانشگاه مریلند است. وی در پایان نامه دکتری اش به تألیف و تطور متن الهیات نجات و المبدأ والمعاد براساس تصحیح انتقادی هر دو اثر می پردازد. عشرت در دو مقاله اخیرش به مباحث فلسفی پیرامون «موضوعات طب» در التحفة السعدية و نیز زمینه های تاریخی تألیف آن (همراه با سوادی) پرداخته است. عشرت در حال حاضر مشغول آماده کردن تصحیح انتقادی الهیات نجات و المبدأ والمعاد برای چاپ در دو مجلد جداگانه همراه با ترجمه انگلیسی در انتشارات دگرویتر است.
🔸 در نشست پیش رو در باره محتوای این دو مقاله در ارتباط با اثر گرانسنگ قطب الدین شیرازی در شرح قانون بوعلی سینا، بیشتر خواهیم دانست.
حامد آرضایی
#قطب_شیرازی
#القانون_في_الطب
🌾 @naturalphilosophy
💢🔰
کرسی ترویجی
نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین
ارائه کننده:
🔸دکتر علی شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
ناقدین:
🔸دکتر قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز؛
🔸دکتر نرجس رودگر، استادیار جامعه المصطفی العالمیه؛
دبیر علمی:
🔸دکتر محمدهادی توکلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🗓 دوشنبه 9 بهمن 1402ساعت 10:15
📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🌐 جلسه مجازی:
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3
«حضور در جلسه برای عموم آزاد است»
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | عضو شوید👇
@rihu_ac_ir
https://eitaa.com/programensani
✅@ghkakaie
#معرفی_کتاب منطق و تعالی
اثر فریتیوف شوان
ترجمه حسین خندق آبادی
کتاب حاضر، از جمله آثار متاخر فریتیوف شوان (1907-1998 م) است که در 19 فصل نوشته و مشتمل بر موضوعات مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی است. قلمرو منطق در این کتاب مشتمل است بر فلسفه، عقل مسلکی، روان شناسی و نیز امور مادون عقل جزوی؛ حال آن که عنوان «تعالی» مشتمل است بر مابعدالطبیعه، تمثیلات مربوط به عالم تکوین و خطوط معنوی وحی عقل همراه با بازتاب های آن در سراسر تمدن های سنتی در قالب هنر مقدس، زیبایی شناسی، شناخت فضایل و از همه بالاتر پیوند میان انسان و حقیقت، نظر به نقش مرکزی انسان به منزله خلیفه الله. در میان این دو قطب نیز ملاحظاتی در باب علم کلام و نطق معنوی مطرح شده است. اما مطالعه ی کل این اثر خود شیوه ای است که منطقی بودن امر متعالی را نشان می دهد و نیز منطق را در پرتو تعالی به رسمیت می شناسد؛ شوان از این کار با تعبیر «ژرفکاوی در امور ممکن مقید به یاری عقل کلی» یاد کرده است.
#منطق
#فلسفه
#عرفان
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#گزارش #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع «حرکت حبی و حرکت جوهری و ادله آن در آثار علامه حسن زاده آملی»
🔰حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پور؛ استاد حوزه علمیه در نشست علمی گروه #عرفان به بحث حرکت حبی و جوهری و ادله آن از منظر مرحوم علامه حسن زاده آملی پرداخت که سخنان وی به شرح زیر است:
🔸تجدد امثال، پایه و اساس #حرکت_جوهریه است. یکی از عناوینی که معمولا در آثار عرفا با آن برخورد میکنیم علاوه بر مسئله تجدد امثال، مسئله حرکت حبی است که به گفته برخی، #ابن_عربی آن را ام الحرکات و پایه و اساس همه حرکات حتی تجدد و تبدل امثال دانسته است.
🔹اصل این مسئله از سوی عرفا مطرح شده است و اساس حرکت حبی هم از حدیث قدسی پیامبر(ص) گرفته شده است که فرمودند: من گنج مخفی بودم و دوست داشتم شناخته شوم لذا خلق را آفریدم تا مرا بشناسند.
🔸حرکت حبی از منظر #علامه_حسن زاده عام است و شامل مجردات و غیرمجردات میشود ولی حرکت جوهری مختص جهان ماده و طبیعی است لذا ایشان از قید حرکت جوهری طبیعی استفاده کرده است.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
💢🔰 کرسی ترویجی نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین ارائه کننده: 🔸دکتر علی
65b79491afc85-9-1402-.mp3
27.9M
کرسی ترویجی
نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین
🎙ارائه کننده:
🔸دکتر علی شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙ناقدین:
🔸دکتر قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز؛
🔸دکتر نرجس رودگر، استادیار جامعه المصطفی العالمیه؛
🎙دبیر علمی:
🔸دکتر محمدهادی توکلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#کرسی
#عرفان
📍 گروه پژوهشی #حکمت_طبیعی با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار میکند:
🪞 نشست:
شرح کلیات القانون في الطب قطبالدین شیرازی؛ میان فلسفه و پزشکی
🎙 دکتر فاطمه سوادی، مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشگاه مکگیل کانادا:
زمینههای تاریخی تألیف التحفة السعدية از زبان مؤلفش
🎙 دکتر اسامه عشرت، دانشگاه مریلند ایالات متحده:
مباحث فلسفی پیرامون بخش «موضوعات طب» کتاب قانون ابنسینا، از فخرالدین رازی تا قطبالدین شیرازی
🔸 دبیر علمی:
دکتر حامد آرضائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
🕰 زمان: سهشنبه ۱۰ بهمن ماه، ساعت ۱۸
🌐 https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat
#قطب_شیرازی
#القانون_في_الطب
🌾 @naturalphilosophy