eitaa logo
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
533 دنبال‌کننده
63 عکس
62 ویدیو
10 فایل
مؤسسۀ متنوک مجری کارگاه‌های آنلاین ویرایش و درست‌نویسی در ایران نشانی: قم، خ شهدا، کوی ممتاز، پ ۳۲ تلفن: ۰۲۵۳۷۸۳۸۸۹۵ ثبت‌نام، پشتیبانی کارگاه و سفارش ویرایش: zil.ink/matnook_com تلگرام: https://t.me/Matnook_com وبگاه (به‌زودی): Matnook.com
مشاهده در ایتا
دانلود
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
سلسله‌چالش‌های ویرایش گروه متنوک (۲) در این سلسله‌چالش‌ها تمرین ویرایش می‌کنیم و نکته‌های جدید و را
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله‌چالش‌های ویرایش گروه متنوک (۳) ۴ نکتۀ کاربردی ویرایش و نگارش در ۱۰ دقیقه + ۱ ترفند ورد برای اهل قلم و ویراستاران سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
✅دورۀ جامع ستارگان ویرایش متنوک یک دورۀ تخصصی با موضوع ویرایش و درست‌نویسی است که آن را بر پایۀ دستو
🔴برای همیشه با تمام اشکالات نگارشی و ویرایشی خود خداحافظی کنید! 🔰دورۀ جامع آموزش ویرایش و درست‌نویسی مؤسسۀ‌ متنوک با ۵۱% تخفیف ویژه و ظرفیت محدود! 📚۱۴ سرفصل اصلی با ۱۴۴ زیرفصل: زبان‌شناسی ▫️ دستورزبان ▫️ ویرایش زبانی و ادبی ▫️ حشو و گرده‌برداری ▫️ عربی در فارسی ▫️ املا و رسم‌الخط ▫️ قواعد فاصله‌گذاری ▫️ اصول نشانه‌گذاری ▫️ شیوه‌های ارجاع‌دهی و تنظیم کتاب‌نامه ▫️ قواعد شکسته‌نویسی ▫️ اصول پاراگراف‌نویسی و روش‌های ساده‌نویسی ▫️ نقد کتاب‌های ویرایش به‌ویژه غلط ننویسیم ▫️ معرفی کتاب‌های تخصصی و جدید در نگارش و ویرایش ▫️ تمرین کارگاهی متن‌محور 🌟مدت دوره: ۳۰ ساعت (نمونۀ آموزش) 🌟۲ کارگاه در ۱ کارگاه: دستورزبان + ویرایش 🌟جزوۀ چاپی ۱۰۰صفحه‌ای کارگاه، رایگان (اینجاست) 🌟بدون پیش‌نیاز و محدودیت زمانی و مکانی 🌟پشتیبانی و ارتباط مستقیم با استاد دوره تا یک سال 🌟تضمین کسب‌وکار: همکاری با نفرات برتر دوره 🎁تخفیف ۲٫۰۰۰٫۰۰۰تومانی و هدایا (اینجاست) ❌فقط تا ۹ دی! هرگز تمدید نخواهد شد!❌ 👩🏻‍💻مشاوره و ثبت‌نام: 👇 @MatnookAdmin3 @Matnook_com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
ویراسته: چه دنیای بی‌رحمی! تو می‌خوای مواد غذاییِ تو یخچال‌و از سرما نجات بدی، ولی بهت انگ پرخوری می
چنان‌که در سطر اول تصویر می‌بینید، حرف اضافهٔ «تو» (/tu/) از ضمیر «تو» (/to/) به‌آسانی قابل تشخیص‌ است، زیرا «بافت زبانی» ابهام‌زداست و خواننده را راهنمایی می‌کند: یواش می‌ریزه تو چنبرهای غلیظ توی قوطی. همچنین، به کمک بافت، حرف اضافهٔ «رو» (/ru/) از «رو» (= «را») به‌سادگی قابل تشخیص است (سطر چهارم و پنجم): تخته‌ها رو باز می‌کنیم و سیمان رو [یا: سیمان‌‌و] می‌ریزیم رو پاش. [...] بپا روش نریزی. پس نگرانِ تشخیصِ «تو» (ضمیر) از «تو» (حرف اضافه) و نیز «رو» (= «را») از «رو» (= «رویِ») نباشیم. الزامی هم ندارد که حرف اضافهٔ «تو» را همیشه به‌صورت «توی»، و حرف اضافهٔ «رو» را «روی» بنویسیم. اما هرگز نباید بنویسیم «توو»، چنان‌که «رو» (/ru/) را نمی‌نویسیم «روو». تصویر از کتاب گوربه‌گور، اثر ویلیام فاکنر، ترجمۀ نجف دریابندری (نشر چشمه، ص ۲۰۱) است. پیشنهاد می‌کنم این کتاب را سه بار بخوانید؛ یک بار برای داستانش، یک بار برای ترجمه‌اش، و یک بار هم برای نکته‌چینی از متن سراسر گفتاری‌اش. ببینید: نکته‌ای دربارۀ «به‌عنوانِ». سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
نکته‌ای دربارۀ حرف اضافۀ «در» و «تو» حرف اضافۀ «در» به گونۀ خاصی تعلق ندارد و کمابیش در گفتار و نوشتار رسمی و غیررسمی به‌ کار می‌رود، ولی حرف اضافۀ «تو» / «توی» فقط در گونۀ گفتاری و غیررسمی کاربرد دارد. بنابراین از آن در جایی استفاده کنیم که سبکی گفتاری و غیررسمی داریم، مانند برخی گفت‌وگوها (دیالوگ‌ها) در داستان و رمان. سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
گفتاری: آن‌طرف / این‌طرف خیابان رسمی: آن‌سوی / این‌سوی خیابان محاوره: آن‌ور / این‌ور خیابان این سه تا هم کاملاً با نیم‌فاصله: این‌طرف‌وآن‌طرف، این‌سووآن‌سو، این‌وروآن‌ور. ببینید: فاصله‌گذاری «آن» و «این». سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
فاصله‌گذاری «آن» و «این» «آن» و «این» همیشه با واژۀ پس از خود بافاصله نوشته می‌شوند، مگر در واژه‌های زیر که پیوسته یا با نیم‌فاصله نوشته می‌شوند: - آن‌که، آنجا، آنجایی، آن‌جور، آن‌جوری، آن‌چنان، آن‌چنانی، آنچه، آن‌سان، آن‌طور، آن‌طورها، آن‌قدر، آن‌قدرها، آن‌کاره، آنگاه، آن‌گونه، آن‌وقت، آن‌ها، آن‌همه، آن‌یکی. - این‌که،‌ اینجا، اینجانب / این‌جانب، این‌جور، این‌جوری، این‌چنین، این‌چنینی، این‌سان، این‌طور، این‌طوری، این‌قدر، این‌قدری، این‌قدرها، این‌کاره، این‌گونه، این‌ها، این‌همه، این‌یکی. سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
روش برخورد منطقی با آدم بی‌شعور! 😅 سه نکته: ۱) واژه‌هایی مانند «جلو» و نیز مانند «دو»، در حالت اضافه، هم با «ی» نوشته می‌شوند و هم بدون آن: جلوی در / جلو در؛ دوی ماراتن / دو ماراتن. ولی معمولاً «ی» را در متن معیار نمی‌نویسند. ۲) همیشه و همه‌جا بنویسیم «در»، نه «درب». اینجا را ببینید. ۳) کسرۀ «تولید‌مثل» خفیف است و بی‌فاصله نوشته می‌شود. اینجا را ببینید. بندۀ خدا از شدت عصبانیت، «گاراژ» را *گارژ نوشته‌‌است. حق هم دارد. سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
سلسله‌چالش‌های ویرایش گروه متنوک (۳) ۴ نکتۀ کاربردی ویرایش و نگارش در ۱۰ دقیقه + ۱ ترفند ورد برای ا
32.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله‌چالش‌های ویرایش گروه متنوک (۴) آنچه در این ویدیو می‌آموزید: - جایگاه «-ی» نکره - کاربرد «توسطِ» و درستی آن - فعل ناقص (وجه وصفی) - حذف فعل به قرینه و قواعد آن - کاربرد نادرست ماضی ساده به‌جای ماضی نقلی - شیوۀ نگارش نام‌های خاص فرنگی در فارسی + معرفی یک کتاب مفید برای نویسندگان،‌ مترجمان، و ویراستاران سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
دربارۀ واژۀ «پدر» واژۀ «پدر» در فارسیِ میانه و باستان pitar (پیتَر) بوده و از هندی‌واروپایی -pətér* (پِتِر: لفظاً به معنای «پاینده» و «حامی») گرفته شده‌است. father در انگلیسی و Vater در آلمانی و Πατέρας (پَتِراس) در یونانی نیز برگرفته از همین «پِتِرِ» هندی‌واروپایی و هم‌ریشه با «پدرِ» فارسی‌اند. (محمد حسن‌دوست، فرهنگ ریشه‌شناختی زبان فارسی، سرواژۀ «پدر») سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com
...گی، نه *...ه‌گی! واژه‌های فارسیِ پایان‌یافته به واکۀ e (در خط، «ه») در پیوند با پسوند «ـ‌‌ی» به‌صورت «...گی» نوشته می‌شوند، نه «...‌ه‌گی»: خانوادگی، نه *خانواده‌گی؛ رانندگی، نه *راننده‌گی؛ همیشگی، نه *همیشه‌گی. واژه‌های عربی یا آن‌ها که بخش پایانی‌شان عربی باشند نیز همچنین: بی‌علاقگی، نه *بی‌علاقه‌گی؛ بی‌ملاحظگی، نه *بی‌ملاحظه‌گی؛ جملگی، نه *جمله‌گی؛ ذِلّگی، نه *ذِلّه‌گی؛ روزمرّگی، نه *روزمره‌گی؛ عُمدگی، نه *عُمده‌گی؛ غریبگی، نه *غریبه‌گی؛ فوق‌العادگی، نه *فوق‌العاده‌گی؛ قلعگی (= «ساکن قلعه»)، نه *قلعه‌گی؛ نشئگی، نه *نشئه‌گی. سید محمد بصام @Matnook_com www.matnook.com