eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
1.2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان 🗓 آخرین مهلت ارسال مقاله: 15 اردیبهشت 1403 🗓 آخرین مهلت ثبت نام: 31 اردیبهشت 1403 🔺 کسب اطلاعات بیشتر 👇 🌐 conf.birjand.ac.ir/p4c @ENOEnsani
*سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:* نشست چهل و هفتم با حضور: *جناب آقای دکتر سید محسن میرباقری* *عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی و کارشناس قرآنی صدا و سیما* زمان: *دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۸* *از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰* لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 @ENOEnsani
هدایت شده از گفتار پسندیده
سردار سلیمانی .mp3
5.5M
📜 تربیت انسان شایستهکدام مکتب می‌تواند انسان‌های شایسته‌تری را تربیت کند؟ ❓ دستاورد تمدن اسلامی؟ دستاورد انقلاب اسلامی؟ ▪️ شاخص ارزیابی دستاورد: شاخص مادی یا شاخص انسانی؟ 🔴 شهید سلیمانی، دستاورد انقلاب اسلامی ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
CamScanner ۲۰۲۴-۰۱-۰۸ ۱۰.۳۴.pdf
1.57M
📚معرفی چند کتاب حاصل کتاب‌نوردی در نمایشگاه کتاب این روزهای قم 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
هدایت شده از راه مربی
05.pdf
947.6K
🔖پیوست عملیاتی رویداد ملی ⏪خلوت آسمانی⏩ 💡هر آنچه درباره اجرای عملیات باید بدانیم. 🔶توضیح بخش های مختلف رویداد 📌قابل استفاده برای برگزار کنندگان اعتکاف دانش آموزی ✅اجرا شده در مجموعه مدارس صدرا ⬇️⬇️ مرکز آموزش های کاربردی @RaheMorabi
👌نوجوانان را دریابید! 🌿...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ‏ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.» 📚الكافي، ج‏۸، ص۹۳ 🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که به ابوجعفر احول فرمودند: 🔸«به بصره رفتی؟» 🔷عرض کرد: 🔹بله. 🔶فرمودند: 🔸«شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهل‌بیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟» 🔷عرض کرد: 🔹به خدا قسم، آن‌ها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیت‌هایی هم انجام داده‌اند، اما واقعاً کم است. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان به‌سوی هر کار خیری شتابان‌ترند.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona 💠 @hadithona
هدایت شده از هادیانه ها
✍دغدغه این روزهای برخی از فعالان عرصه دانش آموزی *طراحی برنامه هایی متناسب با شرایط مخاطب برای اعتکاف* است 🔟 نکته مهم در این موضوع: 🔹 *سن و روحیه متناسب* با این امر عبادی باید در نظر گرفته بشه و هر مخاطبی وارد نشه 👈 این فرصت رو زود خرج نکنیم 🔹نباید این فناوری ناب دینی دست خورده بشه بدون *درک درستی از عظمت و شیرینی معنوی* اون متناسب با سطح مخاطب 🔹 این که دانش آموزان خود را در *ماه رجب ببریم اعتکاف یا ماه رمضان* که احتمالا آمادگی معنوی بیشتری دارند جای فکر داره 🔹 مسجدی که انتخاب میشه بهتره با صفایی داشته باشه که جزء مسجد باشه 🔹 مناسب مهمه 🔹 نوجوونا اگر برنامه نداشته باشی برات برنامه دارن پس باید اوقات با برنامه های ، و پر بشه 🔹 ایده های : ۱-حلقه ۲-مسابقه ۳-تحلیل_مستند ۴-نقد_کتاب ۵-روزنامه_دیواری ۶-مناظره ۷- تریبون آزاد و... 🔹چند : ۱_نقشه زندگی۲_ملاک انتخاب ۳_خدای من ۴_ چالش های من ۵_نقش اجتماعی 🔹 برای طراحی برنامه متعادل و درست حتما و شکل بگیره و با بررسی ایده های مختلف و تجربیات دیگران، برنامه *متناسب با شرایط مسجد، مخاطب، مجریان و مربیان* طراحی بشه 🔹 اعتکاف مجموعه ای که سابقه قبلی بین اعضا و مربیان بوده مناسب است؛ در غیر این صورت گروه گروه کردن مخاطبین و *تأمین مربیانی که در این سه روز همراه ایشان باشند* امری حیاتی است 📌 کانال ذیل مجموعه ای از محتواها و تجربیات را برای خصوص همین مسأله به اشتراک گذاشته است https://eitaa.com/itikaf_mohtava @hadianeha
🌀 اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عده شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسان است. از کارهای سخت غفلت نباید کرد! : 🔹عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰). 🔸این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست می‌دهد. 🔹می‌فرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سخت‌ترینِ آن دو کار را انتخاب کرد. 🔸فرض بفرمایید انسان می‌خواهد مالی را صدقه بدهد، یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی می‌اندازد. یک طور هم کارِ سخت‌تری است، و آن اینکه انسان می‌گردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا می‌کند و پول را به دست او می‌رساند. این، سخت‌تر است. اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر می‌شد، کار سخت را انتخاب می‌کرد. یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت می‌کرد. به دو صورت می‌شود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سخت‌تر را انتخاب می‌کرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سخت‌ترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم می‌جنگید، شمشیر می‌زد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید می‌شدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت می‌کرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام می‌داد. 🔹 این، یک است که: انسان بالطبع، سهل‌گرا است، کارِ آسانتر را ترجیح می‌دهد. اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان می‌رویم و آن را انتخاب می‌کنیم! امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها، ابزارهای سخت، ابزارهای نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است، بعضی از کارها کار آسانی است، بعضی از کارها سخت است، فکرکردن لازم دارد، مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد، فحص لازم دارد، پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد. اینها کارهای سخت است که ما معمولاً می‌رویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام می‌دهیم. اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام می‌دهیم، گاهی هم انجام نمی‌دهیم. اما ترجیح می‌دهیم کارِ سهل را! یعنی سهل‌گرائی، آسان‌گرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهل‌انگاری است، آسان‌گیری است. 🔸آسان‌گیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، سهل‌انگاری است. سهل‌گرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند! 🔹واقعاً امروز حوزه‌های علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است. اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد. من توصیه نمی‌کنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبه‌ها را محروم بگذارند!. نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است. 🔸برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار می‌توانیم انجام بدهیم؟ این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است. 🔹کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیله‌های او را بفهمیم، راه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنیم. 🔸امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاق‌اند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمی‌کرد، نگاه می‌کرد اگر می‌دید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام می‌داد، اما اگر می‌دید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سخت‌ترین را انتخاب می‌کرد. این، شد ضابطه، شد درس، معیار، این‌گونه باید حرکت کرد. 📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📙پنجمین کتاب‌نشست مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، با عنوان: «درآمدی بر فقه تربیت» با تحقیق و پژوهش مجتبی کفیل، توسط انتشارات مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام منتشر شد. 🔹در این کتاب که برگرفته از سلسله‌نشست‌‎های علمی مدرسهٔ فصلی فقه نظام تربیت در مؤسسه پژوهشی فقه نظام است، تلاش شده با طرحی منسجم، ابتدا مخاطب با مبادی تصوری این دانش و مفاهیمی همچون «فقه»، «تربیت»، «نظام» و «فقه نظام تربیت» آشنا شود، سپس «جایگاه»، «قلمرو»، «کارکرد» و «ضرورت» فقه تربیت برای تمدن‎‌سازی -با حفظ موجودیت فقهی آن- تشریح گردد. تبیین اصالت و پیشینهٔ فقهی این رشته و همچنین قواعد اصولی جدیدی که برای رشد این رشته لازم هستند، بخش‎‌‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‎‌‌‌دهند. 🔹از مهم‏‌ترین ویژگی‌های کتاب حاضر، آشنایی عملی‌‎تر مخاطب با زوایای این رشته است که در سه مبحث: «قرآن‌‎پژوهی تربیتی»، «روایت‎‌‌‌پژوهی تربیتی» و نمونه‎‌هایی از استنباط‌‎های فقهی تربیتی ارائه می‌‎شود. 🔹این کتاب در نمایشگاه «مشکات» معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، با ۲۰ درصد تخفیف، به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. 🔹خبر، در وب‌گاه فقه نظام 🔸پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
⁉️ *نقش پرسش «عباس میرزا» در طرح نظام آموزش جدید* ✍ علی قربانی؛ پژوهشگر تعلیم و تربیت این متن را به بهانه شکل‌گیری مکتوب می‌نمایم؛ *آیا واقعاً مشکل ما در جنگ با روسیه، مشکل بود؟* و آیا حل این مشکل در اعزام محصل و ایجاد و عالیه بود؟ آیا ، نماینده پرسشی است که انسان ایرانی در آن زمان و پس از آن از خود پرسیده و مدرسه را بر آن اساس وارد کرده؟ این مسئله بیشتر به تاریخ‌نگاری‌های شرق‌شناسانه و تاریخ‌نگاری‌های روشنفکری مربوط می‌شود که معمولا از یک نقطه نظر مخصوص (و البته غیر مردمی) به این مسئله توجه کرده‌اند. *اگر می‌دانستیم در جنگ با روس و به رغم برتری نظامی و فناورانه آنان، در ابتدا ایرانیان به پیروزی‌های اساسی دست‌یافتند و اتفاقاً بخشی از شکست‌های بعدی بر سر حسادت و خیانت عباس‌میرزا بوده، شاید به تاریخ مدرسه هم طور دیگری نگاه می‌کردیم! شاید از خود می‌پرسیدیم چرا امیرکبیر به جای ایجاد دارالفنون، مدرسه ابتدایی تاسیس نکرد و چرا برای سوادآموزی عموم مردم تلاشی انجام نداد؟* پرسشی که از زمان مشروطه تا پایان عصر پهلوی بی پاسخ ماند. 🔹🔸🔹  برای اینکه ماجرای و را بهتر بفهمیم باید درباره برخی چهر‌ه‌های مردمی آن عصر مثل صحبت کنیم؛ شخصیتی که جمع نیروهای اعزامی مردمی از سراسر کشور به واسطه حضور او بود:  🔺  احساسات مذهبی که در اثر مکاتبات عباس‌میرزا و درباریانش با علما نضج گرفته و توسط آقا سیدمحمد اصفهانی در سراسر ایران گسترش یافته بود، اینک به اوج خود رسید... ویلوک (مقام انگلیسی) که شاهد عینی ورود آقا سید اصفهانی به سلطانیه بوده است، می‌نویسد: *«مردم احساسات عظیمی ابراز کردند، به سید نمی‌توانستند دسترسی یابند، لکن کجاوه او را می‌بوسیدند، نردبانی را که از آن کجاوه عروج کرده بود می‌بوسیدند، و خاک غبار زیر سم قاطر حامل او را جمع می‌کردند* (۱) 🔺 اگر علما توانستند فتحعلی شاه را ناگزیر به جنگ کنند، بر نتایج حاصل از جنگ نتوانستند نفوذی داشته باشند... آقا سید محمد در مراحل نخستین عملیات جنگی عباس‌میرزا که موفقیت‌آمیز بود با او همراهی کرد. اما از قرار معلوم حدوث اختلافی جدی در میان آن دو موجب بازگشت او شد. بنا به گفته میرزا محمد علی کشمیری، *عباس‌میرزا از آن بیم داشت که موفقیت‌های جنگی او را در اثر حضور آقاسیدمحمد بدانند و از این رو آهنگ پیش‌روی خود را کند کرد.* قصص‌العلما همین‌قدر می‌گوید که آقا سید محمد به سبب شکست‌های ایرانیان و رفتار نامحترمانه شاه نسبت به او دل‌شکسته به ایران بازگشت و از غصه دق کرد و مرد. *علاوه بر این توضیحات از زمانی که سید به مقصود خود جامه عمل پوشانده و به طرز خطرناکی رفعت مقام یافته بود، شاید نه فقط شاه بلکه عباس‌میرزا هم بیش از شاه مایل بود که از رفعت مقام او کاسته شود.* (۱) و البته بد نیست بعد از این نقل تاریخی به متن مستقیم نامه‌های عباس‌میرزا به قائم‌مقام فراهانی و توهین‌های مکرر او به رهبران روحانی آن عصر نگاهی بیندازیم... ۱) نقل تاریخی از:  حامد الگار، (1396)، دین و دولت در ایران، انتشارات توس. ص ۱۳۳-۱۳۵ @Nezammabahes
وقتی ما از امکان انحراف نسل جوان میگوییم، از ظرفیّت و امکان هدایت و رویشِ نسلِ جوانِ مؤمن هم بگوییم؛ امروز در نظام ما این‌جوری است. شما ببینید؛ همین شهید عزیزی که اخیراً به شهادت رسید -شهید حُجَجی-(۶) یک جوان از همین جوانهای امروز است، او هم یک جوانی است در سنّ ۲۵ سالگی؛ یعنی همین اینترنت و همین کانالهای اجتماعی و همین روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری و همه‌جوری، این جوان را هم احاطه کرده، مثل هزاران جوان دیگری که احاطه کرده، امّا او این‌جوری از آب درمی‌آید. خدای متعال امروز البتّه شهید حُجَجی را مثل یک حجّتی در مقابل چشم همه گرفت امّا زیادند کسانی که این احساس، این انگیزه، این ایمان در آنها وجود دارد. این رویشهای جدید انقلابی و اسلامی را نباید دستِ‌کم گرفت، اینها خیلی باارزشند، قدرشان را باید دانست. به بنده نامه‌هایی نوشته میشود از طریق [واحد] ارتباط مردمی، برای حضور در جبهه‌های جنگ؛ جبهه‌ی جنگ در کجا؟ در سوریه، در حلب! همین‌طور مدام نامه مینویسند، التماس میکنند؛ بعضی‌ها خودشان التماس میکنند، بعضی‌ها والدینشان التماس میکنند که «جوان ما خیلی بی‌تابی میکند، شما اینها را بفرستید». اینها پدیده‌های باورنکردنی است؛ یعنی واقعاً اگر اینها را برای ما از یک زمان دیگر نقل میکردند و خودمان ندیده بودیم، به‌آسانی حاضر نبودیم اینها را باور کنیم؛ امّا در زمان ما دارد اتّفاق می‌افتد. این چه عاملی است که این جوان را وادار میکند که عشق به جهاد و عشق به دفاع از ارزشها، او را از زن و زندگی و خانواده و بچّه و پدر و مادر و راحتی و شغل و همگی بِکَند و بفرستد به هزارها کیلومتر آن‌طرف‌تر و خارج از مرزهای کشور برای مبارزه‌ی با دشمن؟ اینها را نباید ندیده گرفت. حالا چون اسم مفاخر فرهنگی را آوردند، آقایان و وزیر محترم ارشاد(۷) هم اینجا حضور دارند، [لازم است] سفارش بکنم آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند آن دارند به این نکته توجّه کنند که امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. ما اگر طرف‌دار اخلاقیم، باید همین روحیّه‌ی انقلابی را در آنها تقویت کنیم. اخلاق را هم به برکت روحیّه‌ی دینی و انقلابی میشود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّه‌ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که خوشبختانه در بین جوانها هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و این جریان را تقویت بکنیم. این‌جور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ نه در محیط دانشگاه، نه در محیط تبلیغات دینی، نه در محیط فرهنگی و امثال اینها. آقا- 96/5/30