eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۱) ✔️ درس خارج اصول آیت الله (حفظه الله) 1395/11/9 🔸 زیارت جامعه از امام هادی (علیه السلام) است کما اینکه زیارت ناحیه مقدسه هم (که اولین زیارتی است که نام تک تک شهدا را برده است) به ایشان منسوب است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✔️ آیت الله (حفظه الله): در مورد زیارت ناحیه مقدسه، مراد از ناحیه سامرا هست و این زیارت علی تقدیر ثبوت، در زمانِ امام هادی (سلام الله علیه) صادر شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 زيارت ناحيه مقدسه معروف را سيد ابن طاووس آورده. 🔸 الآن در ألسنِ ما معروف شده که این زيارت از بقية الله(عج) صادر شده در حالی که این روایت در سال ۲۵۲ یا ۲۵۳ صادر شده و اگر آن را بپذیریم باید بگوییم از امام هادی (علیه السلام) است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔸 زیارت ناحیه مقدسه از حیث سندی مشکل دارد اما معتقدیم در زيارات این گونه سندها قبول می شود. @Nardebane_feghahat
❓هل دعاء صنمي قریش صحیح السند من جهة الثبوت و الاعتبار؟ ✅ جواب آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 هذا الدعاء له متون مختلفة، و سنداً لا یخلو عن بعض الاشکالات. @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 اولین باری که از سامرا تعبیر به ناحیه شده است در زمان حضرت هادی (علیه السلام) است که در همان زیارت معروف به زیارت ناحیه مقدسه است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) ✔️ درس خارج اصول حضرت آیت الله سید احمد 1395/11/6 🔸 زیارت ناحیه مقدسه شاید اولین زیارتی است که این طور أسماء شهدا را کامل برده است. سال 252 دو سال قبل از شهادت امام هادی(ع) علی تقدیر صحت روایت صادر شده است. @Nardebane_feghahat
🔸 مقداری در مورد مرحوم (ره) سخن بگویم. شیخ حسین حلی(ره) از شاگردان مرحوم و از فقهای بزرگ شیعه بود که با وجود جایگاه عظیم فقهی و اصولی، مرجعیت را قبول نکرد. برخی معتقدند ایشان أفقه از مرحوم (ره) بوده ولی به دلیل بیان ثقیل مطالب ،حرف هایش کمتر مطرح بوده است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
اجازه اجتهاد (قدس سره) به آیت الله سید علی (حفظه الله تعالی) @Nardebane_feghahat
✔️ نظر آیت الله (حفظه الله) پیرامون درس مرحوم (قدس الله اسراره) 📚 کتاب جرعه ای از دریا ج۳ پاورقی ص۷۳۳ @Nardebane_feghahat
✔️ اللهم إنّا نشكو إليك فقدَ نبيّنا... 🔹 تقدم التعازي والمواساة إلى مقام صاحب الأمر ولينا وسيدنا الحجة بن الحسن المهدي (عجل الله فرجه الشريف) بذكرى استشهاد سيّد الكائنات وأشرف الخلائق والموجودات حقيقة الحقائق وسيّد كُلّ صامتٍ وناطق هادينا من الضلالة ومُخرجُنا من حيرة الجهالة أبي الزهراء محمّد (صلى الله عليه وآله ولعن الله قتلته). @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است. 🔸 معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست. @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سه روز بعد از شهادت پیامبر(ص) استخوان سینه شکست... ✔️ فرمایشات مرجع عالیقدر آیت الله (حفظه الله تعالی) ◼️ ایام هجوم به بیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد @Nardebane_feghahat
❓آیا دعای فرج امام زمان (الهي عظم البلاء..) از نظر سندی معتبر است؟ برخی به این فراز از دعا ایراد گرفته و می گویند که شبیه سخن غلات است (یا محمد یا علی ،یا علی یا محمد اکفیاني...)؟؟ ✔️ جواب آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 آن عبارت مشعر به غلّو نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت‌الله حاج سید کاظم مرعشی(ره) را بهتر بشناسیم 🔸 تأثیرگذارترین استاد خارج ایشان در قم آیت‌الله بروجردی بوده است. آیت‌الله مرعشی، در درس خارج خود با عظمت بسیار از ایشان تجلیل می‌نمودند و ایشان را در ۲۰۰ سال اخیر به‌ جز بر شیخ انصاری، بر همه فقهاء مقدم دانسته و بی‌نظیر می‌شمردند‌. 🔹 آیت‌الله حاج سید کاظم مرعشی یک روز با آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری بحث علمی کردند و فردای آن روز، پاکتی برای ایشان از طرف آیت‌الله خوانساری فرستاده شد. ابتدا گمان کردند پاکت شهریه است ولی وقتی داخل آن را باز کردند،‌ دیدند اجازه اجتهاد کتبی است که استادشان آیت‌الله خوانساری برای او فرستاده است. 🔸 ایشان خود را مجتهد اعلم عصر می‌دانست و با بزرگانی زیادی مباحثه کرده بود‌. از جمله با آیت‌الله خویی. می‌فرمود: با ایشان بسیار بحث علمی کردم. ایشان در اصول، استاد دیده بود ولی در فقه کاش بیشتر کار می‌کرد و استاد می‌دید. ✍ نوشته ای از حسن طالبیان @Nardebane_feghahat
❓آیا اعتبار کتاب روضه کافی، به اندازه اعتبار اصول و فروع کافی است؟ ✅ جواب آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 به لحاظ انتساب به مرحوم کلینی فرقی ندارد، سند و مصدر هر روایت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۰) ✔️ آیت الله (حفظه الله تعالی): 🔹 نماز طواف مستحبی را جایز است حتی اختیاراً در هر جای مسجدالحرام بجا آورد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۱) ✔️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 🔹 هرچند به اصل لزوم نماز طواف برای طواف مستحبی در روایات تصریح نشده است ولی روایاتی که بیان می کند نماز طواف مستحب را در هر کجای مسجد می توان به جا آورد بر این امر نیز دلالت دارد که برای طواف مستحبی هم باید نماز طواف خواند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۲) 🔸 می فرماید: أما النافلة (یعنی نماز طواف مستحب) فیجوز ایقاعهما (دو رکعت نماز طواف) فیها (فی طواف النافلة) فی المسجد حیث شاء کما نص علیه غیر واحد بل لم اجد فیه خلافا صریحا نصاً و فتوی. 📚 ، ج 19، ص 320 @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۳) 🔸 صاحب مستند این بحث را قوی تر مطرح کرده و می فرماید: کل ما ذُکر (اینکه نماز طواف باید خلف مقام باشد و مسائل دیگر) انما هو فی صلاة طواف الفریضة و اما النافلة فلا یتعین لها قرب المقام بلا خلاف و فی المفاتیح و شرحه الاجماع علیه بل هو اجماع محقّق (خود مرحوم نراقی به این اجماع دست یافته است).  @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #کتاب_الحج (۱۳) 🔸 صاحب مستند این بحث را قوی تر مطرح کرده و می فرماید: کل ما ذُکر (اینکه نماز طوا
✳️ (۱۴) 🔸 دانستن این اقوال (قول صاحب جواهر و صاحب مستند) به این علت است که اخبار ضعیفه ای وجود دارد مبنی بر این که نماز طواف مستحبی را می توان همه جای مسجدالحرام خواند و با عمل اصحاب، میتوان سند آنها را تقویت کرد. 🔹 علت دیگری که برای این حکم گفته می شود، اصل عدم شرطیت خلف المقام برای نماز طواف مستحبی است. نمی دانیم آیا در نماز طواف مستحبی مشروط است که مانند نماز طواف واجب، نزد مقام ابراهیم آن را بخوانیم یا نه؛ که اصل عدم آن است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۵) ✔️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 ❓اشکال: 🔸 اطلاقاتی در آیات و روایات است که می گوید: بعد از طواف به سراغ مقام ابراهیم بیا و نماز طواف را بخوان. این روایات مطلق است و همچنین آیه ی «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى‌» مطلق می باشد و نماز طواف مستحبی را هم شامل می شود، لذا آن را هم باید پشت مقام ابراهیم خواند. ✅جواب: 🔹 این اطلاق ممنوع است زیرا در بسیاری از روایات باب تصریح شده است که حکم مزبور مربوط به طواف فریضه است. بنا بر این اطلاقات مزبور، به قرینه آن روایات بر طواف فریضه حمل می شود. مخصوصاً که روایات فوق مفهوم دارد یعنی وقتی امام (علیه السلام) می فرماید: بعد از طواف واجب به سمت مقام برو که نماز بخوانی مفهومش این است که اگر طواف، مستحب است دیگر لازم نیست کنار مقام بروی. 🔸 مضافاً بر اینکه، روایات خاصه ای داریم که تصریح می کند که نماز طواف نافله را در هر جای مسجد می توان خواند. این روایات در وسائل باب 73 از ابواب طواف وارد شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۶) ◾️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا (ع) قَالَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تُصَلِّيَ رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ إِلَّا عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع وَ أَمَّا التَّطَوُّعُ (طواف مستحب) فَحَيْثُ شِئْتَ مِنَ الْمَسْجِدِ. ✔️ سند این روایت به خاطر «عن بعض اصحابنا» مرسل و ضعیف می باشد، ولی می توان سند حدیث را به سبب اجماع جبران کرد. 2⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ كَانَ أَبِي يَقُولُ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ أُسْبُوعاً وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي أَيِّ جَوَانِبِ الْمَسْجِدِ شَاءَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّةَ آلَافِ حَسَنَةٍ. ✔️ در سند حدیث، ابراهیم بن عمر الیمانی وجود دارد که او را ثقه می داند. با این حال از ابن غضائری نقل شده است که در مورد او گفته است: ضعیف جداً. البته تضعیفات ابن غضائری به سبب سختگیری بسیاری که او داشته است مورد قبول نیست و بر این اساس علامه حلی می فرماید: که هرچند تضعیف موجب می شود که در وثاقت راوی مزبور شک کنیم ولی ارجح این است که او ثقه می باشد. 🔹 به هر حال هر چند در روایت مزبور سخنی از طواف مستحب نیست ولی روایاتی که می گوید: طواف واجب را باید خلف المقام خواند، قرینه می شود که روایت مزبور مربوط به طواف مستحب است. 3⃣ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِي بِلَالٍ الْمَكِّيِّ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) طَافَ بِالْبَيْتِ ثُمَّ صَلَّى فِيمَا بَيْنَ الْبَابِ وَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ رَكْعَتَيْنِ فَقُلْتُ لَهُ مَا رَأَيْتُ أَحَداً مِنْكُمْ صَلَّى فِي هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ هَذَا الْمَكَانُ الَّذِي تِيبَ عَلَى آدَمَ فِيهِ (مکانی است که توبه ی آدم قبول شد.). ✔️ این روایت هم باید حمل بر طواف مستحب شود زیرا طواف واجب را نباید در آنجا خواند. ✅ نتیجه: نماز طواف مستحبی را در هر جای مسجدالحرام می توان خواند. @Nardebane_feghahat
❓ آیا نگفتن در اذان خدشه ای وارد می کند؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 فعلا شهادت ثالثه رمز تشیع محسوب می شود. @Nardebane_feghahat
❓ تا چه مقدار از خاک کربلا، تربت محسوب میشود؟ ✅ پاسخ: طبق نظر حضرت آیت الله ، از چهار طرف به فاصله حدود هفت کیلومتر و نیم از حرم مطهر سید الشهداء (علیه السلام)  حکم تربت را دارد، والله العالم. @Nardebane_feghahat