eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
❓کیف سمّی الإمام عليّ(علیه السلام) و الإمام الحسین(علیه السلام) بعض أبنائهم بأبی بکر و عمر و عثمان،و نحن الشیعة لدینا إشکالات بشأن هذه الشخصیات؟ ✔️ آیت الله میرزا جواد (نوّر الله مضجعه): 🔸 مثل هذه الأمور کانت لرعایة المصالح، و منها دفع الشرّ عن الشیعة. 📚 الأنوار الإلٰهیّة في المسائل العقائدیّة ص207 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 آقاي‌شيخ‌ جواد تبريزي‌ كه‌ از شاگردان‌ مبرّز آقاي‌ خويي‌ بود، در نجف دروس سطح‌ مي‌گفتند. آقاي‌ تبريزي‌ در اواخر حضورشان‌ در نجف‌، كفايه‌ هم‌ درس‌ مي‌داد. 🔹 از معروف‌ترين‌ اساتيد آن‌ زمان‌، آقايان‌ سيد محمد باقر صدر، سيد علي‌ سيستاني‌، سيد محمد روحاني‌ و ميرزا علي‌ غروي‌ بودند. من‌ جلد دوم‌كفايه‌ را خدمت‌ آقاي‌ غروي‌ خواندم‌. بسيار خوش‌ بيان‌ بود. اواخر سال‌هايي‌ كه‌ در نجف‌ بودم‌، ايشان‌ درس‌ خارج‌ هم‌ شروع‌ كردند. 🔸 سالي‌ كه‌ من‌ وارد نجف‌ شدم‌، آقاي‌ سيد محمد باقر صدر، ديگر درس‌ سطح‌ نمي‌گفت‌. گويا دور دوم‌ درس‌ خارجشان‌ بود. مرحوم‌ آقا مصطفي‌ خميني‌ هم‌ درس‌مي‌گفت‌؛ ولي‌ تا آن‌جا كه‌ من‌ به‌ خاطر دارم‌، در آن‌ سال‌هايي‌ كه‌ من‌ در نجف‌ بودم‌، درس‌ خارج‌ نمي‌گفت‌. 🔹 شهيد صدر و آقاي‌ خويي‌، از همه‌ بيشتر شاگرد داشتند. اوايلي‌ كه‌ من‌ وارد نجف‌ شدم‌، شاگردان‌ شهيد صدر كم‌ بودند، اما به‌ تدريج‌ زياد شد و حتي‌ مي‌توان‌ گفت‌ بيشتر از درس‌ آقاي‌ خويي‌، يا همان‌ اندازه‌. حدود بيست‌ تا سي‌ نفر هم‌ درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ شركت‌ مي‌كردند. 🔸 آقاي‌ بجنوردي‌كه‌ مرحوم‌ شدند، ما درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ شركت‌ كرديم‌. از آن‌ به‌ بعد، درس‌ آقاي‌ سيستاني‌ بيشتر جا افتاد. شاگردان‌ ايشان‌ به‌ چهل‌ نفر مي‌رسيدند. اما گرم‌ترين‌ درس‌ نجف‌ را آقاي‌ خويي‌ داشت‌ و در مرحله‌ بعد، آقاي‌ صدر. @Nardebane_feghahat
✅ درس بدایة الحکمة استاد منتظری مقدم ✔️ سبق و تقدم بالعلیه 🔸 عبارت است از اینکه علت تامه بر وجود معلول سبق بالعلیه دارد، و به علت تامه سابق بالعلیه و به وجود معلول لاحق بالعلیه می گویند.  🔹 البته این نکته روشن است که در سبق و لحوق علّی، سبق و لحوق زمانی ندارند، چرا که محال است وجود معلول از وجود علت متأخر زمانی باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس بدایة الحکمة استاد فیاضی 🔹 یکی از اقسام سبق، «سبق بالطبع» است که سبق علت ناقصه به معلول است که علت ناقصه سابق و معلول آن لاحق می شود. 🔸 مراد از علت ناقصه چیزی است که معلول، در وجودش به آن احتیاج دارد ولی آن نمی تواند تمام نیاز معلول را برطرف کند. به عبارت دیگر اگر معلول بخواهد موجود شود حتما باید علت ناقصه ی آن هم باشد ولی این دلیل نمی شود که اگر علت ناقصه باشد معلول هم موجود شود. مانند اینکه برای داشتن سه باید دو هم باشد ولی کافی نیست بلکه باید یک هم به آن ضمیمه شود. بنا بر این دو تقدم بر سه دارد. 🔹 علت ناقصه به معنای اجزاء علت تامه است و حتی اگر یک جزء از علت تامه کمتر شود همه علت ناقصه می شوند. @Nardebane_feghahat
☑️ نظریه کسب اشاعره ✅ جبر متوسط یا کسب ، یکی از عقائد و بسیاری از  است. 🔸 ابوالحسن اشعری معتقد است که : فعل انسان منحصراً متعلَّقِ قدرتِ قدیمِ خداوند می باشد و قدرت حادث انسان در ایجاد فعل هیچ اثری ندارد. 🔹 می‌گویند : فعل ما إحداثاً و ایجاداً، مخلوق خدا می‌باشد و در عین حال توسط ما کسب می‌ گردد. بنده خالق و موجِد فعل خود نیست، بلکه کاسب آن است. 🔸 مقصود از کسب، صرفاً مقارنه قدرت و اراده حادث با خلق و ایجاد فعلی است که تنها به واسطه قدرت خداوند صورت می گیرد. @Nardebane_feghahat
❓ لو أن شخصا كان يعلم بوجود حالة الرضاع المسبب للحرمة بين زوجين قد أنجبا أطفالا فهل يجب عليه اخبارهما، علما أنه يترتب على اخباره أحد أمرين: إما انفصالهما بطلاق أو غيره وتشتت شمل العائلة وإما بقائهما على الزوجية مع تحقق علمهما ببطلان العقد بعد أن كانا جاهلين بالحكم؟ ✔️ المیرزا جواد التبريزي(رضوان الله عليه): 🔸 لا يجب عليه الاعلام والله العالم. 📚 صراط النجاة ج1 ص537 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «الحسن بن الجهم» بن بكير بن أعين أبو محمد الشيباني ثقة روى عن أبي الحسن موسى و الرضا (عليهما‌السلام). 📚 رجال النجاشي ج1 ص50 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔸 ابومحمد حسن بن جهم بن بکیر بن اعین شیبانی زراری، از خاندان شیعه و مشهور اعین بود. 🔹 چون جد بزرگش اعین به دست مردی از قبیله شیبان تربیت یافته و مسلمان شده بود، به شیبانی معروف است. 🔹 از آن جهت که مادر او نوه زرارة بن اعین بود، با عنوان «زراری» هم از او یاد شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «حسن بن جهم» از خاندان زراره است. نام ایشان «حسن بن جهم بن بکیر بن أعین» می باشد. 🔹 دارند که: «کان من خواص ابی الحسن الرضا سلام الله علیه». 🔸 «ابوغالب زراری» نوه ایشان هست. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله ۱۳۷۵/۱۰/۳ 🔹 عمرو بن شمر را اهل رجال توثيق نكرده‏‌اند، اما مرحوم آقاى او را توثيق مى‏‌كردند و مى‏‌گفتند مرد عابدى بوده است، از روات اهل بيت (عليهم‏‌السلام) است، آدم ولايى بوده است، دوست اهل بيت بوده است، اما اسم او بد بوده و اين چوب اسمش را مى‏‌خورد. 🔸 مرحوم ابن ابى عمير و مرحوم بزنطى، ابن قولويه از او روايت نقل مى‏‌كند. أجلاى اصحاب، آن‌ها كه «لايروى إلا من ثقة»، اينها از او روايت نقل مى‏‌كنند. 🔹 لذا به عقيده ما (تبعاً لاستادمان آقاى بروجردى) عمرو بن شمر توثيق شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج اصول آیت الله ۱۳۷۶/۹/۹ 🔸 «عمرو بن شمر» به قول استاد ما آيت اللّه‏ اين آقا آن‌قدر بدبخت است كه واوِ «عمرو» را انداخته‌اند و او را «عمر بن شمر» كردند! پدرش شمر و خودش هم عمر! 🔹 اما اولاً عمر نيست، بلكه «عمرو» است. بعد هم كار اشتباهى كه آن زمان‌ها بوده از اين اسم‌ها زياد مى‏‌گذاشته‏‌اند و انصافا خيانت به بچه‏‌ها بوده. 🔸 اسم ايشان «عمرو بن شمر» است و موثق می‌باشد. مثل ابن وليد و مثل محمد بن عيسى و امثال اين‌ها از او روايت نقل مى‏‌كنند و اين‌ها: «لا يروى لا عن ثقة». 🔹 در سند كامل الزيارة هم توثيق شده، مرحوم شيخ طوسى هم در فهرست نه، بلكه در تهذيب ايشان را توثيق كرده‏‌اند. در مصباح المتهجد هم باز مرحوم شيخ طوسى ايشان را توثيق كرده‏‌اند و چيزى كه مهم‏تر از اين‌هاست، بزرگان مثل صفوان و مثل ابن ابى عمير از ايشان زياد روایت نقل مى‏‌كنند. 🔸 لذا مرحوم فيض در وافى كه ايشان را توثيق مى‏‌كنند، گاهى مى‏‌فرمايند «بسند صحيح عن ابن ابى عمير عن عمرو بن شمر عن جابر». اين آقاى عمرو بن شمر ولائى بوده است، مثل خود جابر كه خود جابر را هم تضعيف كرده‏‌اند به غلو و گفته‏‌اند جابر جعفى غير موثق است، چون غالى است! اين عمرو بن شمر از شاگردهاى خوب جابر بوده، لذا استاد و شاگرد هر دو رمى به غلو شده‏‌اند! @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «عمرو بن شمر» نسبتاً به نظرم خوب است و توضیحاتی عرض کردیم. خط غلو در تراث ضعیف هستند و نجاشی «ضعیف جداً» دارند و خلاصه خیلی نمی‌شود تضعیفش کرد. @Nardebane_feghahat