🌱خبر آمدنت بوی بهار آورده...🌿
میلاد موفور السرور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام مبارک باد.
#میلاد_امام_حسین #مناسبتی
----•✿•🌺🌺🌺•✿•----
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_پژوهشگر
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی
دکتر محمد معصوم بلاه Dr. Mohd Ma’sum Billah
🔹تابعیت: #مالزی
🔹حوزه پژوهش: اقتصاد اسلامی، بیمه، رمزارزها
🔸فعالیتهای آموزشی:
• تدریس در دانشگاه سلطان عبدالعزیز #عربستان
• تدریس در دانشکده مدیریت بازرگانی و دانشکده علوم مدیریت دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی (IIUM)
🔹 سوابق شغلی:
• مدیریت اتاق تجارت و صنایع اسلامی سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) در عربستان
• عضویت در هیئت مدیره 30 سازمان مردمنهاد و دانشگاهی در سطح بینالملل
• عضو هیئت تحریریه مجله آفریقایی- آسیایی اقتصاد و حسابداری (AAJFA)
📚 تالیفات:
• مدیریت رمزارزهای حلال
• سرمایهگذاری در رمزارز حلال
• رمزارز اسلامی
• بیمه ارزهای دیجیتال
• عوامل ریسکآمیز رمزارزها و راهحل تکافل
• رمزارزهای حلال؛ تأسیس و روش عملیاتی شدن آنها
• چارچوبهای نظارتی موجود در رمزارزها و جایگزین شرعی آن
• نظام و ساختار شرعی #رمزارز ها
• ساختار اخلاقی شریعت درخصوص رمزارزها
• اقدام ابتکاری در مدیریت رمزارز حلال
• تحلیل "اس. دبلیو. اُ. تی" از ساختار رمزارز #حلال
• رمزارزها؟ روش حلال و جایگزین آن
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
7⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art)
🔹هنرهای دیجیتال دستهای از هنرهای نوظهور است که فرایند آفرینش یا ارائهی آنها وابسته به فناوری دیجیتال است. این فناوری در هنرهای مرسوم، مانند نقاشی، طراحی، مجسمهسازی و موسیقی تحولات زیادی ایجاد کرده است و علاوه بر آن در این عرصه هنرهایی ایجاد شده که اساساً با فناوری دیجیتال ممکن است، مانند گرافیک، معماری سایت و اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی انیمیشن و طراحی شخصیتهای آن. هم چنین، ممکن است برخی هنرها، ترکیبی از هنرهای دیجیتال و آنالوگ باشد، مانند سینمای جدید.
🔹 در مطالعات فلسفی هنر دیجیتال ماهیت و ارزش هنرهای دیجیتالی و تمایز این هنرها با هنرهای آنالوگ بررسی میشود. هدف این مطالعات، بررسیهای زیباشناختی و مفهومی این هنرها و نیز جایگاه این هنرها در میان هنرهای دیگر است.
🔹 موضوع مطالعات فقهی هنر دیجیتال، نظم شرعی مطلوب در هنرهای دیجیتال است، به تعبیر دیگر، هدف این مطالعات یافتن قواعدی است که رعایت آنها موجب میشود یک محصول هنری دیجیتال، هویت اسلامی پیدا کند. تأکید در این موضوع بر هنر ساخت بازیهای دیجیتال است، اعم از آنلاین و آفلاین، اعم از بازی سرگرمی و بازی جدی و دیگر تقسیمات بازیها. اما باید دقت شود که موضوع پژوهش حیث ساخت بازی است که جزء هنرهای دیجیتال به شمار میآید و نه استفاده از بازی.
🔹 در این موضوع، محقق تا حد زیادی آزاد است که برخی از ملاحظات فلسفی یا فقهی یا هر دو را که به نظرش مهمتر است، را بررسی کند. از جهت انتخاب مکتب فقهی یا فلسفی نیز محقق آزاد است، اما به هر حال، گفتمان وی در چارچوب کلان عقلانی وحیانی قرار گیرد. این ملاحظات فلسفی و فقهی باید با رویکرد سیاستگذاری برای ساخت بازیها و سطحبندی آنها باشد، نه مباحث انتزاعی. در این ملاحظات نگاه به آیندهی بازیها و پیشبینی بازیهای آینده و سیاستگذاری از پیش برای آنها مطلوب خواهد بود.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #تهدید #فرصت
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
✅ آغاز نخستین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»
💎 جوایز و هدایا:
🥇نفر اول: ۳۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🥈نفر دوم: ۲۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🥉نفر سوم: ۱۰ میلیون تومان هدیه+ ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🏅نفرات چهارم تا دهم: ۵ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه.
⚜️ مزایا:
💠 چاپ آثار برتر جشنواره
💠 استفاده از پژوهشگران برتر در پروژههای پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
⏬جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید⏬
🌐 http://b2n.ir/k59970
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/1273692217C1cbe1b48f6
✅فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامههای حوزوی مرتبط با فضای مجازی
📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینههای مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایاننامههای حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعالسازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزههای علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزههای علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایاننامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند.
📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
b2n.ir/878515
#فراخوان
✅ کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
💠 بررسی سند صیانت از کودکان در شورایعالی فضای مجازی
🔸در جلسه شورایعالی فضای مجازی بخشهایی از سند صیانت از کودکان بررسی و موضوع مراقبت روانی و اجتماعی از کودکان و نوجوانان در برابر آسیبهای ناشی از فضای مجازی و تشدید مقابله قضایی با تهدیدکنندگان امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب اعضا رسید.
🔻سند صیانت از نوجوانان در فضای مجازی چیست؟
🔸این سند دارای ۶ محور عمده است؛
🔹محور 1⃣◀️ طراحی الگوی جامع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که شامل موضوعات آموزشی، تربیتی، فنی و حقوقی است.
🔹محور 2⃣◀️ خدمات آموزشی مرتبط با فضای مجازی و ترویج آن به کودکان و والدین
🔹محور 3⃣◀️ حمایت از تولید محتوا و فعالیت های لازم در حوزه تولید محتوا
🔹محور 4⃣◀️ سرویس های ایمن و ابزارهای مورد نیاز در حوزه مراقبت
🔹محور 5⃣◀️ مشاوره، امداد و ایجاد خط کمکی
🔹محور 6⃣◀️ پشتیبانی سرویس های قضایی و انتظامی از افراد آسیب دیده احتمالی
#سند_صیانت_کودکان_در_فضای_مجازی
#اخلاق_مجازی #کودک #نوجوان #خبر
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#خبر
🔴 دعوت به دین با 6 ویژگی اینترنت
🔷 مجله الاصدار مقالهای منتشر کرده که در آن به ویژگیهای اینترنت برای دعوت به دین پرداخته است.
🔷 امروزه میتوانیم دین خود را به تمام مردم دنیا عرضه کنیم؛ دینی که برخی با استفاده از فناوریهای روز مانند اینترنت، چهرۀ آن را مخدوش میکنند. اینترنت، وسیلهای است که خداوند متعال آن را در اختیار بشر قرار داده تا بتواند بهوسیلۀ آن، مسافتهای طولانی را درنوردد.
🔷 مبلغان میتوانند اینترنت را به عنوان یک فرصت تاریخی برای تبلیغ دین بدانند.
🔶 1. عدم محدودیت مکانی: اینترنت، تمام موانع جغرافیایی را که از ابتدای تاریخ، مانع نشر افکار مردم شده، کنار زده است؛
🔶 2. عدم محدودیت زمانی: سرعت بالای انتقال اطلاعات در اینترنت، موجب کاهش زمان در محاسبات میشود؛
🔶 3. پویا بودن: رسانههای سنتی شما را به یک دریافتکننده تبدیل میکرد، اما در عصر اینترنت، شما میتوانید نقش یک ارسالکننده یا انتشاردهنده را ایفا کنید؛
🔶 4. رایگان بودن: گرچه اینترنت هنوز به طور کامل رایگان نشده است، اما طی سالهای آینده، کاملا رایگان یا بسیار نزدیک به رایگان خواهد شد؛
🔶 5. تنوع برنامهها: برنامهها و خدمات اینترنت به اندازۀ ابعاد مختلف انسان فراوان است. اینترنت حاوی برنامههای آموزشی، تجاری، خبری و... است؛
🔶 6. برای استفاده از اینترنت لازم نیست که مهندس یا برنامهنویس باشید، بلکه چند ساعت یادگیری اصول و قواعد، کنار یک دوست کافی است.
📡 مجله الإصدار
✍️ علی آران دشتی آرانی
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#اینترنت #دین #تبلیغ
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
💠توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
3⃣1⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش مصنوعی در اسلام
🔹 #هوش_مصنوعی یا artificial intelligence شاخهای از علوم رایانه، با هدف تولید ماشینهایی است که بتوانند کارهایی انجام دهند که نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی نوعی شبیهسازی هوش انسانی با توانایی تقلید از حالات شناختی انسانی (یادگیری، حل مسئله، درک محیط و...) است. این فناوری میتواند در فعالیتهای متنوعی در عرصههای سلامت، تجارت و بازار، آموزش و پرورش، مدیریت، تولید، امنیت، جنگ، تحلیل دادهها و حتی در عرصهی قضا به کار گرفته شود.
🔹اما این فناوری مسایل متنوعی در حوزههای فلسفی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است.
🔹از منظر #فلسفی، خود مفهوم «هوش مصنوعی» چالشبرانگیز است. آزمون تورینگ که هوش را بر مبنای کارکردهایش تعریف میکند یا گزارهی دارتموت که امکان شبیهسازی همهی ابعاد هوشمندی انسان را مطرح میکنند، مسائل مهمیاند که در چارچوب حکمت اسلامی قابلیت بررسی دارد. دقیقاً مراد از هوشی که میتوان آن را شبیهسازی کرد چیست؟ آیا این شامل برخی از فعالیتهای عقلانی انسانی نیز میشود؟ آیا تفکر نوعی محاسبه است؟ همچنین مسایلی مانند امکان وجود احساسات، خودآگاهی، خلاقیت و ابداع و بالاخره امکان تعریف حیات برای هوش مصنوعی میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
🔹مسایل #اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی نیز متعدد است. مثلاً آیا میتوان برای هوش مصنوعی حقوقی تعریف کرد؟ آیا میتوان برای هوش مصنوعی الزام و تکلیف یا مسئولیت را تعریف کرد؟ نسبت به تهدیداتی مانند تهدید حریم خصوصی، تهدید نسل بشر و به ویژه تهدید کرامت انسانی که ممکن است با گسترش و تقویت این فناوری ایجاد شود، چه تمهیداتی ممکن است؟ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در موقعیتهای که نیاز به توجه و مراقبت و احترام دارند استفاده شوند، مانند دایه، پرستار، قاضی، شاهد، افسر پلیس و مانند آنها ، آیا کرامت انسانی را تهدید میکند؟
🔹 مسایل #فقهی زیادی نیز در باب هوش مصنوعی قابلیت طرح را دارد، مانند امکان تعمیم احکام عبید به هوش مصنوعی، مسئلهی صحت معاملات هوش مصنوعی و موقعیت آن در معاملات (مثلاً از قبیل وکالت است یا مستقل است یا صرفاً ید مالک)، استقرار هوش مصنوعی از موقعیتهایی از قبیل شهادت یا قضاوت یا ولایت، امکان تعریف کفر و ایمان برای هوش مصنوعی و صدها مسئلهی این چنین.
🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا بر اساس تحلیل فلسفی، چارچوبی برای تحلیلهای اخلاقی فقهی هوش مصنوعی ارایه دهد و البته به مسئلهی پروتکلهای هوش مصنوعی تأکید بیشتری میشود. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق #حکمت_اسلامی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمیکند. محقق تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شدهی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #هوش_مصنوعی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ولادت باب الحوائج، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.✨
#مناسبتی
#میلاد_حضرت_ابوالفضل #روز_جانباز
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا:
در روزهای پس از #کرونا، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانهها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانههای نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر میدهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و #رسانه قرار دارد. آمارهایی که میخوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیتشناسی فضای مجازی» از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانههای نوین استخراج شده است.
🔹تعداد کاربران منحصربهفرد #موبایل در ایران: 127میلیون نفر
🔹ضریب نفوذ موبایل در #ایران: 152درصد
🔹تعداد کاربران #اینترنت در ایران: 58میلیون و 420هزار
🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد
🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر
🔹ضریب نفوذ رسانههای اجتماعی در ایران: 40درصد
🔹سهم بازار #اندروید در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد
🔹سهم بازار آیاواس در ایران حدود 12 درصدی
🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد
🔻کاربر فعال رسانههای اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر
🔻ضریب نفوذ #رسانههای_اجتماعی در جهان: 53.6 درصد
🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر
🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر
🔹بیش از 98 درصد کاربران #شبکههای_اجتماعی حداقل از یک #پیام_رسان ماهانه استفاده میکنند
🔹میانگین تعداد حسابهای کاربری هر #کاربر در رسانههای اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب
🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانههای اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه
🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانههای اجتماعی با #اهداف_شغلی استفاده میکنند: 4.40 درصد
🔻بیشترین مصرف رسانهای پس از کرونا:
استفاده از گوشیهای هوشمند: 70 درصد
استفاده از لپتاپ: رشد 47 درصدی
استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی
استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی
استفاده از تلویزیونهای هوشمند یا بسترهای #استریمینگ رسانه: رشد 32 درصدی
استفاده از کنسولهای #بازی: رشد 18 درصدی
🔹برترین پیامرسان در جهان به ترتیب: #واتس_آپ، #فیسبوک مسنجر، #وایبر و #ایمو
#وضعیت_شناسی #فضای_مجازی
مشروح گزارش:
🌐 http://fdn.ir/52796
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 امام زین العابدین (علیه السلام):
🔹 مَنِ اشْتاقَ إلى الْجَنَّهِ سارَعَ إلى الْحَسَناتِ🔹
▫️کسی که مشتاق بهشت باشد در انجام کارهای نیک سرعت می نماید.
"بحارالانوار جلد ۷۵ ص ۱۳۹"
#میلاد_امام_سجاد #مناسبتی
💐 ولادت با سعادت امام زین العابدین،سید الساجدین، امام سجاد علیه السلام مبارک باد. 💐
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
0⃣1⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه
🔹 در فضای زندگی انسانی دو حریم وجود دارد که باید رعایت شود. یک حریم، حریم عمومی است که با احکامی مانند عدم تصرف آن یا در آن یا عدم در غیر موارد تعیین شده، رعایت آداب و احکام مربوطه و مانند آنها حمایت میشود. حریم عمومی میتواند حریم جاده، مساجد، اوقاف عامه و مانند آنها است. خود جامعهی اسلامی یک حریم است که هم باید آداب و احکام آن رعایت شود و هم مسایل درون آن نباید به بیگانه برده شود. حریم دوم حریم خصوصی است که مهمترین قیود آن قید محرمانگی، عدم تعرض و عدم ورود است. این حریم اعم از حریم شخصی و حریمهای خاص، مانند مجلس عروسی، مجلس زنانه، مهمانی خانوادگی، استخر و مانند آنها است. حدود این حریم هم از طرف درون باید با احکام و آداب ویژهی حریمها رعایت شود و هم از طرف بیرون با عدم ورود و عدم نظر و عدم تعرض. طرف مقابلی که باید این حریم را حفظ کند، میتواند یک شخصیت بیگانه یا خودی حقیقی باشد یا شخصیت حقوقی خصوصی یا تولید کنندگان اپلیکیشنها و پلتفرمها یا دولت باشد. به هر حال، روشن است که برخی از این حریمها، حتی در برابر دولت نیز حریم به شمار میآیند.
🔹 فضای سایبر بسیاری از عرصهها را با تحولات بنیادین مواجه کرده است. ازجمله در حریم خصوصی مسایلی جدید ایجاد کرده و حفظ آن را با مشکلاتی فنی و حقوقی مواجه کرده است. حدودی از حریم خصوصی در عصر پیش از فضای مجازی، در عصر فضای مجازی یا به کلی رعایت نمیشود یا اینکه قابل حفظ نیست. برای نمونه، در ایران عکس یک خانم، حتی به صورت محجبه، حریم خصوصی به شمار میرفت و نباید دست نامحرم میبود. اما در عصر فضای مجازی عکسهای محجبه توسط خود این خانمها در فضای مجازی بارگذاری شده است. هم چنین، کاربران ناچارند بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای مجازی بارگذاری کنند. امنیت کامل دادههای مربوط به حریم خصوصی در فضای مجازی غیر ممکن و امنیت نسبی نیز مشکل و پرهزینه بوده و دائماً در معرض تهدید است. اساساً بخشی از اطلاعات خصوصی افراد از طریق یک فعالیت سادهی اوسینتی از فضای مجازی قابل رهگیری است و افراد بدون اینکه بدانند، بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای اینترنت رها کردهاند. این فضا با ویژگیهایی که دارد، در حریم خصوصی میتواند توسعه و تضییقهایی ایجاد کند. مسئلهی حریم خصوصی در فضای کالبدی (فیزیکی) ابهام داشت و با پیدایش فضای مجازی ابهامها و چالشهای آن بیشتر شده است. تجاوز به حریم خصوصی یک فرد عِرض و حریت انسان را تهدید میکند.
🔹 حقوقدانان به مسئلهی حریم خصوصی توجه زیادی دارند و نیز در فقه به صورت پراکنده احکام و قواعد متعددی با آن مرتبطاند؛مانند احکام مربوط: افشاء سر، غیبت، تجسس، هتک ستر، ورود به منازل و ملک دیگری، استراق سمع و به ویژه حریم زنان، خانواده و کودک. اما به صورت یک مسئلهی فقهی مستقل طرح نشده است و البته کمبود تحقیقات فقهی در باب مسایل فضای مجازی نیز موجب شده که مسئلهی حریم خصوصی در فضای مجازی و وجود مجازی از منظر فقهی مغفول بماند.
🔹 محقق محترم باید در این تحقیق، امکان فقهی و نیز امکان فنی تعریف حریم خصوصی را بررسی کند و سپس به گسترهی حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقهی و نیز به انواع خسارات ناشی از نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، چگونگی شناسایی خسارتها و تطبیق آنها بر موضوعات فقهی مربوطه بپردازد. احتمالاً با نگاه فقهی، محقق ناچار شود به مفهوم حریم مؤمن نیز توجه کند. هم چنین، با توجه به ادلهی فقهی به سیاستهای کلان شرعی در سه لایهی کاربر، تولیدکننده و دولت تدوین نماید و تعارض حفظ حریم خصوصی با مسایلی چون امنیت را بررسی کند.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #حریم_خصوصی #امنیت
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📌آیتالله اعرافی:
پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز میکند
مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف):
🔹استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ ورود قوی به #هوش_مصنوعی میتواند ما را در رهنمون سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند.
🔹حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط های تاریخی، همواره دانش بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده است.تطور و تحول در حوزه ناظر به پرسشهایی است که زمانه رویاروی علوم اسلامی قرار میدهد.
🔹حوزه جزء معدود مجموعههای دانشی است که با بیش از هزار سال فعالیت، هیچگاه رشته دانشی و سنتهای اصلی و اصیل آموزشی آن طرد نشده است؛ تاریخ حوزههای علمیه همواره بر پایه زنجیره استادی و شاگردی استوار است.
🔹 همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود.
متن کامل خبر:
https://v-o-h.ir/?p=6818
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
2⃣1⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی
🔹 اسلام دینی جهانی است و جهانی بودن آن در قرآن کریم چندین بار به صراحت بیان شده و نیز رسول الله-صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ-نیز با نامهنگاری به سران کشورهای مهم جهان در زمان خود، دعوت خود را جهانی کرد. اسلام به خودی خود چنان درونمایهی ذاتی دارد که اگر کسی آن را ببیند، آن را جدی میشمارد، هر چند مسلمان نشود و البته این درون مایه قدرت جذب بالایی دارد. اما نشان دادن آن و در معرض دید قرار دادن آن بر عهدهی مؤمنان است. بنابراین، مؤمنان نیز مکلف به جهانیسازی دین مبین اسلاماند: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ ﴿التوبة : ۳۳﴾». انقلاب اسلامی نیز که از آموزههای اسلامی سرچشمه میگیرد، از همان آغاز بر جهانیسازی خود تأکید کرد، چنان که #امام_خمینی (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی، ج12، ص148).
🔹 نکتهی دیگر «جهانیسازی مسلمانان» است، به این معنا که مسلمانان باید در هر جای جهان پیش و بیش از دیگران دیده شوند. میزان قابلیت دیده شدن، معادل با فرصت تأثیر است. اگر مسلمانان دیده نشوند، نمیتوانند در تحولات جهانی مؤثر شده و باورها و احساسات جهانیان را تغییر داده یا نسبت به قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی اعتماد ایجاد کنند. مسلمانان باید دیده شوند و نسبت به شیوهی زندگی خود و باورها و احساسات و مواضع خود دیگران به موضعگیری فعال وادارند. با فرض اینکه مخاطب دعوت جهانی اسلام، نسبت به دعوت در موضع منفعل است، نمیتوان در جهانیسازی دعوت اسلام موفق عمل کرد. جهانیسازی مسلمانان کنجکاوی جهانیان را برمیانگیزد تا دربارهی اسلام بیشتر بدانند و به دنبال اطلاعات بیشتری باشند. دیده شدن مسلمانان دارای عناصری است که از الگوهای مرسوم میگذرد و شگفتیهایی ایجاد میکند.
از سوی دیگر، به دلیل چند قرن تنبلی و خودباختگی عوام و خواص و حاکمان مسلمان، امروزه تا حد زیادی قدرت در دست کفار است، به ویژه #پلتفرمهای جهانی در اختیار قدرتهای بزرگ کفار است و استفاده از این پلتفرمها، نه تنها سود #اقتصادی فراوانی به کفار میرسد، بلکه این پلتفرمها، خود از ابزار سلطهی کفار بر مسلماناناند و استفاده از این ابزارها میتواند امنیت فرهنگی، سیاسی و حتی امنیت اجتماعی روزمرهی آنان را به خطر افکند.
🔹 محقق در این موضوع باید راه حلی برای این #تزاحم ارایه دهد. حل این تزاحم در چاچوب فقه فردی به کنار گذاشتن یک طرف و اخذ طرف مقابل است؛ اما در این تحقیق این پاسخ مطلوب نیست. پاسخی که مطلوب این جشنواره است، پاسخی است که در چارچوبهای شرعی، بتواند راه حلی برگرفته از منابع فقهی، برای به حداقل رساندن هزینههای جهانیسازی اسلام، جهانیسازی انقلاب اسلامی و جهانسازی مسلمانان ارایه دهد و موازنهی امنیت و ناامنی در فضای را به نفع جوامع اسلامی انقلابی نماید.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #جهانی_سازی #جهانی_شدن #سلطه_کفار
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🌺یـامقلب القلوب و الابصار
🌸یـا مـدبرالیـل و النـهار
🌺یـامحـول الحـول و الاحـوال
🌸حـول حـالنا الی احسن الحـال
💠حـلول سـال نــو و بـهار پرطراوت را
به همه شما عزیزان تبریک عـرض میکنیم.💠
🌸نـوروزتـان مـبـارک 🌸
💐سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها"💐
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
4⃣1⃣مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیدههای نوظهور با مطالعه موردی رمزارز
🔹بررسی و شناخت مکاتب فقهی از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت این مکاتب به فقیهان امکان میدهد که چگونگی برخورد با موضوعات را فراگیرند. بررسی آثار فقهی معاصر نشان میدهد که تفاوت سه رویکرد در حدود توجه به ساختارها است. فقه فردی به ساختارها به مثابه موضوعات بیرونی نگاه میکند که مکلف برای مواجهه با ساختارها باید احکام خاصی را رعایت نماید. فقه حکومتی ساختار سیاسی را یک ساختار اساسی دیده و در استنباط و استظهار از ادلهی شرعی، رابطهی مکلف و تکلیف را با آن ساختار مورد توجه قرار میدهد. فقه نظام به همهی ساختارهای حیات انسانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دقت داشته و مکلف را به عنوان عضوی از یک جامعه دیده و مناسبات و شرایط پیچیدهی اجتماعی مکلف را، در استنباط تکلیف او از ادله شرعی مورد ملاحظه قرار میدهد.
🔹رویکرد فقه فردی، رویکرد مرسوم فقه تا دوران معاصر بود. در این رویکرد، موضوع فقه فعل مکلف است که مکلف در آن یک فرد حقیقی است و تکلیف به فرد فرد مکلفان منحل میشود و تکالیف به سه صورت عینی یا کفایی یا علی البدل بر فرد مکلف تکلیف میشوند. موضوعات نیز صرفاً با نگاه به ذات موضوع شناسایی میشوند.
🔹رویکرد فقه حکومتی، گرچه سابقه دارد، اما با اشارات امام خمینی (ره) به سرعت توانست با توانی تازه به عنوان یک رویکرد مهم در فقه عرضاندام کند. این نگاه به سرعت گسترش یافت و امروزه در بدنهی عمومی جریان فقهگرا تا حد زیادی پذیرفته شد. به اجمال، این خردهجریان مسئلهی ولایت و حکومت را در نظام کلامی شیعه در جایگاهی میبیند که فقه در حول آن تعریف و تدوین میشود و فرد مکلف را در ارتباط با ولایت موضوع خطاب میداند. در این مکتب، فقیه در استنباطِ احکام شرعی به اموری چون حکومت، ادارهی جامعه، و مصالح و مفاسد جامعه نگاه داشته و اجرای احکام را در بستر نظام حکومتی اسـلام به عنـوان نهـاد ادارهی جامعـه مـدنظر قـرار میدهـد.
🔹 فقه نظام گرچه سوابق کمرنگی دارد، اما با اشارات امام خمینی در باب انتظار از فقه به عنوان مکتبی نوپدید مورد توجه قرار گرفت. از دید امام خمینی، حکومت فلسفهی عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است و فقه، تئورى واقعى و کامل ادارهی انسان از گهواره تا گور است. به نظر حضرت امام، هدف اساسى فقه یافتن چگونگی پیادهسازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه و توان پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان است. این رویکرد برای شناخت موضوعات، به مناسبات و جایگاه موضوع در نظام کلان حیات انسانی توجه دارد و نیز به مقاصد شریعت بیش از دو مکتب پیشین توجه دارد.
🔹 در مواجهه با #فضای_مجازی و مسائل مربوط به آن، هر یک از این مکاتب روشی در پیش میگیرند. محقق موظف است که با دقت در مبانی هر یک از این مکاتب، نحوهی ورود و پردازش مسایل فضای مجازی را، با بررسی موردی مسئلهی رمزارزها، بازسازی نماید. این بازسازی باید به گونهای باشد که طرفداران هر یک از مکاتب فقهی، با آن صورت بازسازی شده اختلاف گفتمانی نداشته باشند و اجمالاً هماهنگی خود را با آن تقریر بپذیرند. در عین حال، محقق باید در این بازشناسی نگاه انتقادی هم داشته باشد.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #فقه_حکومتی #فقه_نظام #فقه_فردی #رمزارز
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
🔰 رهبر معظم انقلاب در نخستین صحبت های خود در سال 1400 رهنمودهایی در مورد #فضای_مجازی و #مدیریت این فضا داشتند:
🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی:
من این را هم عرض بکنم این دیگر اینها اطلاعات ما است. دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی از جمله آمریکا و... از چندی پیش دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بیرونق کنند یا برگزارکنندگان را متهم میکنند که انتخابات مهندسی شده و ... و یا مردم را دلسرد میکنند که رأی شما اثری ندارد و در بهبود اوضاع اثری نمیگذارد. از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را میکنند.
💠 #فضای_مجازی هم در یک جاهایی ول است. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوههای روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد.
فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.
#رهنمود #مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 محورهای جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»:
1️⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوریهای دولتگریز با مطالعه موردی بلاکچین
2️⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویتمندی افراد، موجودیتها و فعالیتها در فضای مجازی
3️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی
4️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی
5️⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوههای ایجاد یا حضور در شبکههای اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصتها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه
6️⃣ بررسی فقهی ارزشهای اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی
7️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art)
8️⃣ بررسی حدود سیاستگذاری، مقررهگذاری، قانونگذاری و جرمانگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی
9️⃣ بررسی فقهی حدود و شیوههای نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایهمندی گروههای کاربری در فضای مجازی
0⃣1️⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه
1️⃣1️⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولتها، شرکتها و ملتهای دیگر در فضای مجازی
2️⃣1️⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی
3️⃣1️⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش مصنوعی در اسلام
4️⃣1️⃣ مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام و...) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیدههای نوظهور با مطالعه موردی رمزارز
5️⃣1️⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکتها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه
برای توضیح بیشتر این مسائل، #پیوست_محورهای_جشنواره را دنبال کنید...
#جشنواره
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
#خبر
🔴 مسجد الکترونیکی
🔷 أمل خیری، نویسنده وپژوهشگر مصری در مقالهای مینویسد: مسجد، یک موسسۀ اسلامی است که طی قرنها، نقشهای متفاوتی را ایفا کرده است. از ابتدای تبلیغ اسلام، مسجد تنها یک محل عبادت نبوده، بلکه جایی برای تربیت و آموزش بوده است.
🔷 در عصر دیجیتال، فناوری در تمام زوایای زندگی ما نفوذ و نقش فعالی را در ایجاد جوامع مجازی و ارتباط بین افراد ایفا کرده است. این پژوهش، با توجه به کمرنگ شدن نقش مسجد در جوامع اسلامی، به بررسی چگونگی فعالسازی نقش مسجد، با استفاده از فناوری و خدمات اینترنت میپردازد.
🔷 منظور از مسجد الکترونیکی، انتشار پیام مسجد با استفاده از وسایلی است که اینترنت در اختیار ما میگذارد.
🔷 ازآنرو که مساجد، خانههای خداوند متعال روی زمین هستند، رسالت و پیام مسجد، همان رسالت اسلام است؛ در نتیجه، هدف از مسجد الکترونیکی نیز انتشار پیام اسلام با استفاده از امکانات شبکهای است.
🔷 میتوان با شیوههای مختلف مسجد الکترونیکی را در فضای مجازی ایجاد کرد، مانند: ایجاد سایت برای مسجد، صفحه معرفی مسجد، صفحۀ پیام سایت، صفحۀ فعالیتهای مسجد، صفحۀ حوادث و رویدادها، صفحۀ فتواها و مشاورهها، صفحۀ مسجد و جامعه.
🔷 خدمات متقابل مسجد الکترونیکی عبارت است از: ایجاد سالنهای گفتوگو، ایجاد گروههای الکترونیکی، پخش زنده برنامههای مسجد، پیامک به افرادی که قبلا به مسجد آمدهاند.
📡 صید الفوائد
✍️ علی آران دشتی آرانی
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#مسجد #اینترنت
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
1⃣1⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولتها، شرکتها و ملتهای دیگر در فضای مجازی
🔹فضای مجازی در روابط دولتها و ملتها تحولات اساسی ایجاد کرده است. در این فضا، نظارت به معنای معمول در فضای فیزیکی امکان ندارد و دولتها از جهات مختلف گستره و عمق حاکمیت خود را از جهاتی در حال تضعیف و از جهاتی در حل تقویت میبینند. هر دولتی میتواند با ملتهای دیگر، در سطح فردی و گروهی، بدون مراجعه به دولتها و نظارت آنها مرتبط شود. در عصر فضای مجازی، مفاهیمی مانند منافع ملی، امنیت ملی، اقتصاد ملی، ساختار دیگری دارند و هر گونه ناتوانی دولتها در تأمین رفاه، آزادی و امنیت، امکان مهاجرت نخبگان و از دست دادن آنها را بیشتر میکند. در عصر فضای مجازی، گروهها و نهادهایی ایجاد شدهاند که بدون تشکیلات فیزیکی و بدون نیاز به شناسنامهی رسمی، خارج از نظارت دولتها پدید آمدهاند و حتی با گسترش بینالمللی، در فضای بینالملل بازیگرانی قویتر از دولتها شدهاند و دولتها باید با آنها به صورت مستقل رابطه برقرار کنند. نمونهی آن را در رمزارزها میتوان دید. مدارس مجازی میتوانند به راحتی از بیرون از مرزها، نوجوانان و جوانان یک کشور را تحت پوشش قرار دهند.
🔹 در چنین عصری، نظام اسلامی چگونه میتواند به وجود خود تداوم بخشد، بیآنکه هویت اسلامی خود را از دست دهد؟ روشن است که نمیتوان با کشیدن دیوار دور خود و انزوای در فضای بینالمللی به مقاصد شرع رسید. مرزهای امنیت بسیار فراتر از مرزهای جغرافیاییاند و حتی مرز تصمیمگیری ملی نیز فراتر از مرزهای جغرافیایی است. اگر ملتی مرز امنیتی خود را فراتر از مرز جغرافیایی نبرد قطعاً به ذلت گرفتار میشود. در حقیقت، این نگاه فرامرزی از مؤلفههای قدرت است. بنابر این، نمیتوان صرفاً با قواعد سلبی مانند نفی سبیل یا نفی ضرر یا حرمت اشاعهی فحشا و مانند آنها در باب فضای مجازی حکم راند؛ بلکه نیازمند قواعد ایجابی هستیم تا روابط سازنده با دولتها، شرکتها و ملتهای دیگر از طریق فضای مجازی و در عصر فضای مجازی داشته باشیم.
🔹 این نگاه در فضای مجازی لوازم خاص خود را دارد که باید مورد توجه باشد. وقتی نظام اسلامی میخواهد با خارج خود تعامل برقرار کند، در برابر امتیازهایی که میگیرد، طرف مقابل نیز امتیازهایی مطالبه میکند؛ چنان که در قراردادهای رسول الله (صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) نیز چنین هست.
🔹 چه قواعد و اصولی بر تعامل نظام اسلامی با دولتها و شرکتها و ملتهای دیگر حاکم است تا نظام اسلامی بالاترین سطح بهرهبرداری را از تعامل خود با آنها ببرد؟ محقق در این تحقیق باید به این پرسش پاسخ دهد؛ البته پاسخی که متناسب با عصر فضای مجازی است، عصری که ملتها تا حد زیادی درهم تنیده شدهاند و نظام اسلامی در میان ملل دیگر میتواند حاضر باشد، چه دولتهای دیگر بخواهند و چه نخواهند؛ چنانکه دولتها و ملتهای دیگر نیز در میان ملت اسلامی حاضرند.
#پیوست_محورهای_جشنواره #جشنواره #نفی_سبیل #جهانی_شدن #سلطه_کفار #رمزارز
#نظام_اسلامی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📷 اینستاگرام در صدر برنامههای «متجاوز»
✅ به استناد دادههای شرکت ذخیرهسازی ابروارهای «پیکلود» پس از تحلیل برچسبهای رعایت حریم خصوصی برنامهها، اینستاگرام در صدر فهرست برنامههای «متجاوز» که دادههای کاربران را گردآوری کرده و به اشتراک میگذارند، قرار گرفت.
📌 مشروح خبر:
yun.ir/btqo05
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#خبر
🔴 فیسبوک؛ فرصتی برای تبلیغ
🔷 هانی الشیخ، عضو هیئت علمای سودان در مقاله خود درباره فیسبوک مینویسد: اشکال فیسبوک نبود نظارت بر آن است؛ حتی نظارت الکترونیکی نیز بر آن نیست، به همین دلیل امکان سوءاستفاده برای کسانی که از دین، حیا و عفت بیبهرهاند، افزایش مییابد.
🔷 وی ادامه میدهد: با این حال فیسبوک، فرصتی تبلیغی به شمار میآید و کسانی که خود را از شبهات مصون میدانند، میتوانند از آن به عنوان یک فرصت باارزش استفاده کنند. دو نمونه از ویژگیهای تبلیغی فیسبوک عبارتاند از:
🔷 با نبود نظارت، هیچکس نمیتواند مانع نوشتن مطالبی برای دعوت به دین شود یا نویسنده را تحت تعقیب قرار دهد؛
🔷 سهولت دعوت و بینیازی به امکانات مادی یا مهارتهای خاص، ویژگی دوم آن است؛ ازاینرو افراد میتوانند به آسانی با انتشار سخنان علما، بارگزاری تصویر و کلیپ و کامنت گذاشتن به تبلیغ بپردازند و لازم نیست برای این کار، حتما خطیب توانایی بود.
📡 صید الفوائد
✍️ علی آران دشتی آرانی
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#فیسبوک #تبلیغ
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi