جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهاردهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند و بعضی دیگر با این نظریه مخالفت نموده، دلیل را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند
♻️ برخی منابع (متأخر) این حروف را «اسنانیّه - لثویّه» نامیدهاند
❓چرا؟
👈 زیرا تجارب آواشناسى جديد و آزمايش روى حروف نشان داده است كه در اداء این ۳ حرف، تيغه زبان علاوه بر چسبیدن به لثه و پايه دندانهاى ثناياى بالا، به قسمتى از خود دندانها نيز وصل مىشود و به همين دليل با اینکه اصطلاح «نطعى» به طور اجمالى و تقريبى قابل قبول است، اما عنوان «اسنانية لثويه» (دندانى، لثوى) مناسبتر و دقیقتربه نظر میرسد
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#تیغهزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
🔹و آن زن آهنگ وى كرد و [يوسف نيز] اگر برهان پروردگارش را نديده بود آهنگ او مىكرد. چنين [كرديم] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم، چرا كه او از بندگان مخلص ما بود
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾
🔹و به سوی در شتافتند و پیراهن یوسف را از پشت پاره کرد و کنار در به شوهرش برخوردند، بانو گفت: کسی که نسبت به خانوادهات قصد بدی کند کیفرش جز زندان یا شکنجه دردناک چیست؟!
🌿 قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي ۚ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾
🔹یوسف گفت: او خود از من کام خواست و گواهی از خاندان بانو چنین داوری کرد: اگر پیراهن یوسف از جلو پاره شده، بانو راست میگوید و یوسف از دروغگویان است
🌿 وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🔹و اگر از پشت پاره شده، بانو دروغ میگوید و یوسف راستگوست ...
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت چهارم - وصل اقبح در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#اقبح
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ
🔹 مقطع با رست آغاز شده است. استاد در این فراز جنس رست را با قفله بر روی درجه سوم اجرا نمودهاند که البته درجه سوم رست، شاهد سگاه است و اگر کسی بیمقدمه و بدون پیشزمینه، تنها همین یک فراز کوتاه را بشنود حتما بوی سگاه را از آن استشمام خواهد کرد تا رست
🌿 وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
📌 در این فراز مخلوطی از رست و چهارگاه را میشنویم که البته رست غالب است
♻️ تفاوت رست و چهارگاه 👇
◾️ رست یک مقام اصلی، دارای خانوادهای گسترده و عبارتست از ۲ جنس راست به صورت منفصل
◾️ چهارگاه یکی از مقامهای فرعی (مرکب) از خانواده عجم و عبارتست از عجم _ رست به صورت منفصل
✅ بنابراین تفاوت بین دو مقام در درجه سوم نمودار میشود
❓ چرا؟
👈 استاد عبدالباسط این فراز را در وسعت یک دیوان (اکتاو) کامل از درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (كَذَٰلِكَ) تا درجه پنجم دیوان اساسی (إِنَّهُ) اجرا کرده است و هرگاه به درجه سوم جنس عجم اشاره شده طبعا چهارگاه و در غیراینصورت همان رست خواهد بود
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهویکم – بررسی و تحلیل
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾ فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَىٰ أَنْ تَزَكَّى﴿١٨﴾ وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَى﴿١٩﴾ فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾ فَحَشَرَ فَنَادَى﴿٢٣﴾ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى﴿٢٤﴾ فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَى﴿٢٥﴾ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى﴿٢٦﴾ أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا﴿٢٧﴾ رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا﴿٢٨﴾ وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا﴿٢٩﴾ وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا ﴿٣٠﴾ أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا﴿٣١﴾ وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا﴿٣٢﴾ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ﴿٣٣﴾ فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى﴿٣٤﴾ يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى﴿٣٥﴾ وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَى﴿٣٦﴾ فَأَمَّا مَنْ طَغَى﴿٣٧﴾ وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا﴿٣٨﴾ فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى﴿٣٩﴾ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى﴿٤٠﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى﴿٤١﴾
📝 تحلیل بفرمایید 👇
❓ ایراداتی که میتوان در حوزه قرائات بر تلاوت وارد نمود
❓ موارد دووجهی (یا چندوجهی) در تلاوت
❓ اختلافات در فرشالحروف
❓ اصول قرائی
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت شانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «د» و «ت»:
🖌 تنها تفاوت در اين است كه «تاء» از حروف «مهموس» مىباشد: يعنى، در توليد آن تارهاى صوتى به ارتعاش درنمىآيد
🖌 در حالى كه «دال» داراى صفت «جهر» است: یعنی تارهاى صوتى در آن مرتعش مىشود
❗️ نکته:
🔸 «د» و «ت» هردو دارای صفت شدت هستند و در هنگام سکون برای این که صدایشان به گوش برسد باید از مخرج خود کنده شوند
🔹 «د» چون جهر و شدت را باهم دارد از حروف قلقله است. «دال» ساکن به محض شروع تلفظ، از مخرج خود جدا و قلقله آن آغاز میشود و در واقع بیشتر مدتزمان ادای «د» ساکن به صورت قلقله است
🔹 اما «تاء» صفت همس دارد و پس از این که مدتزمان کشش آن به پایان رسید از مخرج خود جدا و صدای آن آشکار میشود
✅ «تاء» ساکن (همانند «کاف» ساکن) اگرچه از حروف قلقله نیست، لکن داراى سكون كامل هم نيست، زيرا صفت شدّت سبب مىشود به حالت انفجارى توليد شود و اين حالت مخالف با سكون كامل است
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهویکم – بررسی و تحلیل 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱
❓ ایرادی که میتوان در حوزه قرائات وارد نمود
🖌 میزان تقلیل شیخ «العیون الکوشی» در برخی از عبارات بیش از حد بوده، از حالت اماله صغری به اماله کبری بدل گردیده است
❗️نکته
🔸 بارها متذکر شدیم که میزان تقلیل و اماله در قرائت اکثر قراء مصری بیش از میزان طبیعی است به گونهای که غالبا تقلیل را نزدیک به اماله و اماله را نزدیک به «ي» مدی ادا مینمایند و این موضوعی پذیرفتهشده در بین قاریان و اساتید میباشد
👈 البته به شرطی که توازن میزان هریک از آنها در طول قرائت حفظ شود
📌 اما در ترتیل استاد «الکوشی» تقلیل غالبا به میزان صحیح خود اجرا شده (أَتَاكَ - نَادَاهُ - تَزَكَّىٰ - فَأَرَاهُ) به جز در کلماتی مانند: «مُوسَىٰ» و «الدُّنْيَا» که توازن در میزان تقلیل را به هم زده و از زیبایی تلاوت کاسته است
✅ میزان استاندارد تقلیل و اماله را میتوان از ترتیل استادانه شیخ «محمود خلیل الحصری» از آیات ابتدایی سوره مبارکه «طه» به دو روایت «ورش از نافع» و «دوری از ابوعمرو» استفاده نمود
❓ موارد دووجهی (یا چندوجهی)
1️⃣ باب تقلیل:
🖋 ورش عبارات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» را به فتح یا تقلیل از نافع روایت نموده است و نیز کلماتی همچون «بَنَاهَا»، «فَسَوَّاهَا» و «أَرْسَاهَا»
👈 دسته اول به این دلیل که در فواصل آیات قرار ندارند و ... و دسته دوم نیز به دلیل این که به ضمیر «ها» ختم گردیدهاند
2️⃣ باب همزه مزدوج:
🖌 ورش عبارت «أَأَنْتُمْ» را به ۲ وجه تسهیل یا ابدال همزه دوم از نافع روایت کرده که استاد «الکوشی» به وجه دوم عمل نمودهاند
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🌿 ولَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ ﴿٣٨﴾
🔹 ما آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست در شش روز آفریدیم و هیچ رنجی به ما نرسید
🌿 فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿٣٩﴾
🔹 پس شکیبا باش و پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن، پروردگارت را همراه با سپاس، تسبیح گوی
🌿 ومِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿٤٠﴾
🔹 و در پارهای از شب و نیز پس از سجدهها او را تسبیح گوی
🌿 واسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿٤١﴾
🔹 و گوش کن روزی که ندادهنده از جایی نزدیک ندا میدهد
🌿 يوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿٤٢﴾
🔹 روزی که صیحه و فریاد را به حق میشنوند. آن روز روز بیرون آمدن است
🌿 إنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ ﴿٤٣﴾
🔹 ما زنده میکنیم و میمیرانیم و بازگشت به سوی ماست
🌿 يوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ ﴿٤٤﴾
🔹 روزى كه زمين به سرعت از [اجساد] آنان جدا و شكافته مىشود. اين حشرى است كه بر ما آسان است
🌿 نحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ۖ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ ﴿٤٥﴾
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#منشاوی
#قاف
#رحمان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت پنجم - وقف و وصل مغیّر معنا (قبیح)
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ
🔹 از ابتدای این آیه، استاد عبدالباسط از قرائت نافع به روایت ورش عدول و روایت حفص از عاصم (طریق شاطبیه) را آغاز میکند
🔸 این دو فراز در مقام رست اجرا شده است
🌿 وقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾ قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي
📌 یک فراز اعجابانگیز ۴۸ثانیهای از استاد عبدالباسط در مقام چهارگاه!
🌿 وشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾ وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🖌 ادامه مقام چهارگاه و روایت حفص از عاصم
🌿 فلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ
🔸 ادامه مقام چهارگاه و استفاده از روش «جمع به حرف» در قرائت وجوه مختلف کلمه «رَأَىٰ»
❓ در این آیه استاد عبدالباسط در مجموع چند روایت از بیست روایت ممکن را اجرا نمودهاند؟
#تحلیل
#عبدالباسط
#یوسف
#صوتولحن
#چهارگاه
#رست
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صدای اساتید برجسته عالم قرائت
🖤 تقدیم به محضر حضرت روحالله 🇮🇷
📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰
🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
ای روح آرامیافته!
🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو
🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾
پس در میان بندگانم درآی
🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
و در بهشتم وارد شو
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت شانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»:
🖌 بنا بر عقیده پیشینیان دانش تجوید، «طاء» داراى صفات «جهر» و «اطباق» است، در حالى كه «تاء» صفات «همس» و «انفتاح» دارد و اینها به ترتيب مقابل يكديگرند
📌 اما در تجوید و آواشناسی جدید، برخی از صاحبنظران حرف «ط» را جزو حروف «مهموسه» قلمداد کردهاند! و بنابراین:
🔹 «تنها تفاوت در شكل قرار گرفتن زبان هنگام اداى اين دو حرف است كه در «ط» به شكل مقعّر درمىآيد ...» و این قول از «دکتر ابراهیم انیس» دانشمند و زبانشناس معاصر مصری نقل شده است
❗️ چند نکته:
1️⃣ همانگونه که پیش از این و در بیان اختلافات در نحوه تلفظ صحیح حرف «ض» بیان گردید، به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن حروف را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
2️⃣ گروهی حرف «ط» را محکمترین و قویترین حرف دانستهاند:
❇️ وأقوى الحروف على الإطلاق «الطاء المهملة» وذلك لأنه 👈 اجتمع فيها ستّ صفات قوية وليس فيها من الصفات الضعيفة شيء!
🖌 که این عبارت به صراحت با مهموس بودن حرف «ط» در تنافی است
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
▪️ «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
▪️ «قواعد التجويد علی روايه حفص ...» اثر عبدالعزيز القارئ
▪️ «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#عبدالعزیزالقارئ
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup