eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
503 دنبال‌کننده
44 عکس
135 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال ▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت 🤲 تقدیم به روح
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال ▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت 📖 سوره مبارکه مائده آیه ۵۵ 🔈 با صدای استاد مصطفی اسماعیل 🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾ 🎼 مقام: صبا 📣 محدوده صوتی: درجه ششم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی 📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق) 📖 سوره مبارکه مائده آیه ۶۷ 🔈 با صدای استاد محمد رفعت 🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ 🎼 مقام: نهاوند 📣 محدوده صوتی: درجه چهارم دیوان ماقبل اساسی تا درجه هفتم دیوان اساسی 📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (غیرشاطبیه) 📖 سوره مبارکه مائده آیه ۳ 🔈 با صدای استاد محمودعلی البنّاء 🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾ 🎼 مقام: حجاز 📣 محدوده صوتی: درجه هفتم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی 📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هجدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نوزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان با دندان‌هاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مى‌شود ❇️ حروف سین، صاد و زای را «اسَلی» می‌نامند 👈 اسَل به معنای هر چیز تیز و باریک است و اشاره به تیغه زبان دارد ▫️ دندان‌های پایین به دندان‌های بالا نزدیک می‌شود ▫️ تيغه زبان در محل پايه دندان‌هاى ثناياى پایین قرار مى‌گيرد ▫️ كناره‌هاى زبان به ديواره دندان‌هاى كنارى بالا مى‌چسبد، طورى كه امكان خروج هوا از دو طرف زبان وجود ندارد ▫️ نرم‌كام به بالا كشيده مى‌شود و راه عبور هوا را از بينى مى‌بندد ▫️ میان سر زبان و لثه دندان‌های پیشین بالا مجرایی تنگ ایجاد می‌شود ▫️ فشار هوا و سایش آن هنگام عبور از این گذرگاه تنگ بين زبان و لثه بالا موجب می‌شود سه حرف ياد شده به حالت «صفیر» ادا گردد 🔹 ادامه دارد ... 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم 🟡 مدود: ❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میزان کشش هریک 1️⃣ مد منفصل: 🔹 خلف (همانند خلاد) مدهای منفصل را به طول از حمزه روایت کرده است 2️⃣ مد متصل: 🖊 حمزه (خلف و خلاد) مدهای متصل را به طول خوانده است 👈 از میان روایات بیست‌گانه مد منفصل و متصل تنها در قرائت حمزه و روایت ورش به اشباع کشیده می‌شود 3️⃣ مد لازم: 🔸 تمامی روایات بیست‌گانه مد لازم را به اشباع آورده‌اند 4️⃣ مد سکون عارضی: 🖌 مد عارضی در تمامی روایات بیست‌گانه به ۳ وجه قصر، توسط و اشباع جایز شمرده شده است 5️⃣ مد لین عارضی: ▪️ همانند مورد قبلی 6️⃣ مد بدل: 🔺 مخصوص ورش (در قرائت حمزه و سایر قرائات به قصر آمده است) 7️⃣ مد لین: 📌 همانند قبلی 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ 🎼 مقام 📌 رست 📣 محدوده صوتی ⬆️ بالاترین درجه: در فراز نخست، درجه پنجم دیوان اساسی ⬇️ پایین‌ترین درجه: در فراز دوم، قرار رست ↕️ در مجموع ۱۲ درجه 📜 قرائت 🖌 با توجه به عبارت «مَلِکِ» این فراز به یکی از قرائات نافع، حمزه، ابن‌عامر، ابن‌کثیر یا ابوجعفر می‌باشد 🌿 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ 🎼 مقام 📌 سگاه (عراق) که نسبت به مقام پیشین ۲ درجه بالاتر است (قرار سگاه روی درجه سوم رست) 📣 محدوده صوتی ⬆️ بالاترین درجه: در عبارت «الرَّحیم» درجه سوم دیوان اساسی ⬇️ پایین‌ترین درجه: در انتهای فراز، قرار سگاه ↕️ در مجموع ۱۰ درجه 📜 قرائت ❇️ با توجه به ادغام کبیر در «الرَّحیم مَّلِکِ» این فراز به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی خوانده شده است 🌿 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ 🎼 مقام 🔹 بیات که قرار آن روی درجه سوم سگاه قرار دارد 📣 محدوده صوتی ↕️ درجات ۱ تا ۵ بیات 📜 قرائت 🖊 جمع قرائات (در این آیه اختلافی نیست) 🌿 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ 🎼 مقام 🔹 رست که استاد به صورت هم‌پایه با بیات اجرا نموده‌اند 📣 محدوده صوتی ↕️ درجات ۱ تا ۵ رست 📜 قرائت 🖊 در این فراز عبارات «صراط»، «الصّراط» و «علیهم» محل اختلاف است 👈 استاد این فراز را به قرائت عاصم خوانده‌اند و البته قرائت نافع، کسایی، ابن‌عامر، ابوعمرو و خلف‌العاشر نیز تفاوتی با عاصم ندارد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟ 🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است 🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوة» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزه‌كاری‎هاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزه‌كاری‎ها كه به صفات حروف برمى‌گردد، از قبيل «شدّت و رخوت» و «تفخيم و ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...» 🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمی‎دانند ☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است: 1⃣ جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است 🖌 به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است 2⃣ عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزه‌كاری‎هاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند به‌جاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديده‌تر است ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت هشتم - وقف و ابتدای نامناسب (ناقص) - تعسف 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 اجرای فاخر گروه «یس» شهرستان بهشهر 🏴 به مناسبت اربعین حسینی 📝 شعر: مرتضی حیدری آل‌کثیر 🎶 ملودی: سیدعبدالوحید موسوی 🎼 تنظیم: مجتبی یوسفی 🎚 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎥 کارگردان: حر قلی‌زاده 🎬 تدوین: علی علی‌زاده 📌 کاری از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج مازندران و مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت نخست: شناخت فاکتورهای صدا (وسعت صوت) 📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندی‌ها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد 🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت دوم: شناخت فاکتورهای صدا (انعطاف صوت) 📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندی‌ها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد 🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نوزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبا
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان با دندان‌هاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مى‌شود ❇️ تفاوت «س» با «ز» ▫️ در تلفظ «زای» به خلاف «سین» تارهای صوتی مرتعش می‌شود (صفت جهر) ▫️ هنگام ادای حرف «ز» ربان اندکی به اهتزاز در می‌آید و صدایی شبیه صدای زنبور ایجاد می‌شود ❌ نگارنده با مورد اخیر موافق نمی‌باشد (صدای مذکور ناشی از ارتعاش تارهای صوتی است و نه لرزش زبان!) ❇️ تفاوت «س» با «ص» ▫️ در تلفظ «ص» انتهای زبان کمی به عقب و به سوی انتهای سقف دهان بالا می‌رود ▫️ همچنین جلوی زبان به لثه بالا نزدیک و گودی میان زبان (تقعّر) پدید می‌آید (صفت اطباق) 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ 🌿 ولَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾ 🔹 و به موسی وحی کردیم که بندگانم را شبانه [از مصر] حرکت بده و برای آنان راهی خشک در دریا قرار ده که [در آن موقعیت] نه از رسیدن فرعونیان بترسی و نه از غرق شدن بهراسی ۩ سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🌿 أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ ﴿٦﴾ 🔹 آیا با تأمل به آسمان بالای سرشان ننگریستند که چگونه آن را بنا کرده، بیاراستیم و آن را هیچ شکاف [و ناموزونی] نیست؟ 🌿 وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿٧﴾ 🔹 و زمین را گستردیم و کوه‌هایی استوار در آن افکندیم و در آن از هر نوع گیاه خوش‌منظر و دل‌انگیزی رویاندیم 📌 در سایت‎ها و کانال‎ها بسیار دیده‎ایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... 🖌 به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟ 🖊 آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟ ❓ این چند فراز را با هم مقایسه و نظر خود را بیان کنید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت سوم: شناخت فاکتورهای صدا 📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندی‌ها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد 🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ 🌿 ولَقَدْ أَوْح
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 از میان ۳ فراز، تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است 📌 فرازهای دوم و سوم (سوره ق) اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده می‎شود، اما در مقام‌های شوری و بیات اجرا شده‌اند 🖌 این که اجرای نهاوند در تلاوت‌های استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم! 👈 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» است و الّا «جنس» نهاوند را در مقام‎های عجم، بیات و ... نیز می‎توان شنید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🤲 تقدیم به روح عرشی رسول‌الله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما» 🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝تحلیل 📌 کار با یک فاصله ساده دوصدایی در گام دوماژور شروع می‌شود 👈 دوماژور عبارت است گام ماژور که تنیک آن روی نت Do قرار دارد (مقام عجم که قرار آن Do است) 🖌 سپس کم‌کم آکوردهای متنوع در گام ماژور آغاز می‌شود تا این که در عبارت «لااله‌الّاالله» آکورد سل‌ماژور و سل‌دیزماژور به صورت پیاپی شنیده می‌شود 🔹 نیم‌پرده‌های متوالی در این دو آکورد پیاپی، بسیار شبیه به فضای «حجازکار» در موسیقی قرآنی است 🖊 از عبارت «ولانعبدالّا ایّاه» کار مجددا به همان فضای قبلی (دوماژور) بازمی‌گردد 📌 آکوردهای متنوع در گام ماژور تا عبارت «ولوکره‌المشرکون» ادامه پیدا می‌کند تا این که در «لااله‌الّاالله» مجددا فضا تغییر کرده، آکوردهای دوماژور، فامینور، دودیزماژور، دوماژور به ترتیب اجرا می‌شود 👈 توالی آکوردهای فوق دقیقا مربوط به گام حجاز با قرار Do می‌باشد 🔸در ادامه و در «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» استاد آرزم با جابجایی درجات هفتم و ششم گام ماژور به نیم‌پرده پایین‌تر و نیز اجرای وکال با توالی نت‌های دو، می‌بمل، لابمل، فا، فضا را کم‌کم به سمت دومینور می‌برد ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حج
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه 📝 تحلیل 📌 مقطع با نهاوند شروع شده است 🖊 از عبارت «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» استاد وارد رست (به صورت هم‌پایه) شده‌اند 🖌 از «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» صبا آغاز می‌شود که نسبت به رست ۲ درجه پایین‌تر است. یعنی قرار رست روی درجه سوم صبا قرار دارد 👈 اگر در این انتقال، صبا یک دیوان (اکتاو) بالاتر باشد مقام «دلنشین» ایجاد می‌شود ❓ مقام دلنشین چگونه است؟ 🔺 سپس از عبارت «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُون» عجم را می‌شنویم ❓ این عجم نسبت به صبا در چه جایگاهی قرار دارد؟ 🖌 در آیه ابتدایی سوره حجرات استاد به زیبایی از عجم عدول و به صبا بازگشت می‌کند 📌 در ادامه همین آیه و از عبارت «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِه» سگاه آغاز می‌شود و پس از اجرای عراق و هزام مقطع به پایان می‌رسد ❓ سگاه نسبت به صبا چه جایگاهی دارد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
45.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت چهارم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 برخی اين حروف را «لثويّه» ناميده‌اند، به این دلیل که خروج آنها از نزديكى لثه است و البته برخی از دانشمندان نیز این قول را رد نموده‌اند 🖌 نوك زبان با لبه دندان‌هاى پیشین بالا در تماس قرار مى‌گيرد و هوا با فشار از فاصله ايجاد شده بين آنها عبور مى‌كند. هنگام توليد اين حروف، نرمكام به بالا كشيده شده، راه عبور هوا از بينى را مى‌بندد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و ح
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝 ادامه تحلیل 📌 در تکرار عبارت «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» فضا تغییر می‌کند و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به «می‌بمل‌ماژور» منتقل می‌شود 🖌 برای این انتقال زیبا و بی‌نقص، استاد برخی از عناصر را به‌کارگرفته‌اند. از جمله: ▪️ اشاره به «دومینور تئوریک» که از لحاظ فواصل کاملا با می‌بمل‌ماژور هماهنگ است ▪️ اجرای آواهای به‌جا و متناسب که به خوبی فضا را به سمت مورد نظر هدایت می‌کند ▪️ برای نمونه، وکال با توالی «لابمل - سی‌بمل - سل» که تماما از درجات هر دو گام «دومینور» و «می‌بمل‌ماژور» است و وکال کروماتیک با توالی «فا - می - می‌بمل» که به تنیک گام می‌بمل‌ماژور ختم می‌شود. ❇️ سپس عبارت تهلیل با آکورد «دومینانت» روی درجات یکم و دوم مقام حجاز که چند بار دیگر نیز در این کار شنیدیم، اما این بار روی می‌بمل (تنیک گام) 👌 اکنون انتقال به صورت کامل به انجام رسیده و عبارت «وحده وحده» کاملا در می‌بمل‌ماژور اجرا می‌شود ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت پنجم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان - تفاوت دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مبارکه مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 🔹 و آنچه را از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید نزد خدا به بهترین صورت و بزرگ‌ترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ 🔹 انسان می خواهد فرارویش را باز کند [تا برای هر گناهی آزاد باشد!] 🌿 يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ 🔹 می‌پرسد: روز قیامت چه وقت است؟ 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ 🔹 پس هنگامی که چشم خیره شود 🌿 وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ 🔹 و ماه تاریک و بی‌نور گردد 🌿 وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ 🔹و خورشید و ماه به هم جمع شوند 🌿 يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 آن روز انسان گوید: گریزگاه کجاست؟ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ 🔹 هرگز پناهگاهی وجود ندارد 🌿 إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ 🔹 آن روز قرارگاه فقط به سوی پروردگار توست 🖌 صدایی با دامنه وسیع که به راحتی ۲ اکتاو رو اجرا می‌کنه 📌 صوتی نافذ که انسان رو به خضوع و خشوع و خشیة در برابر آیات الهی وامی‌داره، به خصوص به آیات قیامت توجه کنید 💚 نکته جالب اینه که ظاهرا استاد بنا داره در انتهای سوره مزّمّل تلاوت رو ختم کنه که حضار اجازه نمیدن و ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 تفاوت «ث» با «ذ» و «ظ» 🖌 در توليد «ذال» و «ظاء» تارهاى صوتى ارتعاش دارد، چون آواى آنها داراى «جهر» است. امّا در اداى «ثاء» تارهاى صوتى ارتعاش پيدا نمى‌كند، زيرا داراى صفت «همس» است 👈 بنابراين تفاوت آنها در ارتعاش و عدم ارتعاش تارهاى صوتى است 💠 تفاوت «ظ» با «ذ» و «ث» 🖌 «ظاء» درشت ادا می‌شود، زیرا دارای صفات «استعلاء» و «اطباق» است. اما آن دو حرف دیگر «استفال» و «انفتاح» دارند و بنابراین رقیق و نازک تلفظ می‌شوند 👈 رعايت اطباق موجب مى‌شود تا زبان هنگام تلفظ «ظ» حالت مقعّر به خود گرفته، منطبق بر كام بالا شود. در اين حالت، زبان مقدارى به عقب می‌آید و ريشه زبان به ديواره حلق و نرم‌كام نزديك مى‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم 🟡 مدود: ❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میز
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت چهارم 🟡 ضمیر «هم»: ❇️ خلف در حرکت «هـ» در ضمیر جمع مذکر غائب (هم) همانند حفص عمل نموده، مگر در موارد زیر 👇 1️⃣ کلمات «عَلَيْهم»، «اِلَيْهم» و «لَدَيْهم»: 🔹 خلف این کلمات را به ضمّ هاء از حمزه روایت نموده است 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُم، اِلَيْهُم، لَدَيْهُم 2️⃣ ضمیر «هم» قبل از همزه وصل: 🔸 در کلماتی مانند «عَلَيْهمُ الْمَلَائِكَةُ» که پس از ضمیر «هم» همزه وصل آمده، به دلیل التقاء ساکنین، اکثر قراء میم جمع را «ضمه» داده‌اند 🔹 در این‌گونه موارد، حمزه علاوه بر میم جمع، «هاء» را نیز ضمه داده است (احتمالا برای رعایت هماهنگی در حرکت آنها) 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُمُ الْمَلَائِكَةُ - إِلَيْهُمُ اثْنَيْنِ - قُلُوبِهُمُ الْعِجْلَ - يُوَفِّيهُمُ اللَّهُ 👈 نکته: 📌 در ۲ نمونه آخر، در صورت وقف بر «قُلُوبِهم» و «يُوَفِّيهم» التقای ساکنین منتفی است و خلف هاء را مانند حفص به کسره خوانده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ 🔹 آغاز مقطع با مقام رست 🖌 قفله بر روی درجه دوم رست 🌿 تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا 📌 در «عِنْدَ اللَّهِ» اشاره به سوزناک (جنس حجاز) و سپس بازگشت به رست 🌿 وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ 🖌 اشاره به درجات پنجم و ششم از مقام نواثر ❓ حالا چرا با شنیدن این ۲ درجه عرض کردیم نواثر؟ ممکن نیست مقصود استاد نقشبندی اشاره به مقام دیگری بوده باشد؟ مثلا سوزناک یا ...؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 📌 بیات بر روی درجه پنجم رست (یعنی در واقع سه درجه پایین‌تر از رست. چرا؟) 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🖋 مجددا همان رست قبلی (روی درجه چهارم بیات) و البته با اندکی ناکوکی به پایین 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ ✳️ در عبارت «يَسْأَلُ أَيَّانَ ...» حرکت منحصر به فرد و ویژه استاد نقشبندی را می‌شنویم: 👈 اجرای فراز بدون لحن موسیقایی و فقط با لحن بیانی ✅ کاری ویژه و تأثیرگذار که مستمع را از لحن فارغ و به وادی معنا و مفهوم هدایت می‌کند 🖌 اجرای راست‌کردان در «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَر» و قفله بر روی درجه پنجم رست 🔸 در تکرار آیه، اشاره به یک درجه بالاتر از دوبل‌اکتاو (جواب‌الجواب) 🔺 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup