eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔این که در روایاتی آمده است که امام زمان امر جدید و کتاب جدید و سنت و قضاء جدیدی می آورد به چه ( بحار ج 52 ص 231) مگر حضرت بر اساس احکام اسلام حکمرانی نمی کند ❗️❗️ 💠💠 👌روايات فراوانى، يگانه دين مورد پذيرش در عصر ظهور را، همان «دين اسلام» دانسته، مى‏ گويند در عصر ظهور، نداى در سراسر گيتى حكم‏ فرما خواهد شد. ❕امام حسين عليه السّلام در حضرت مهدى علیه السلام مى‏ فرمايد ؛ «خداوند به وسيله او دين حق اسلام را بر تمام اديان مى‏ بخشد، اگرچه مشركان آن را نپسندند». 📚کمال الدین ج 1 ص 317 👌امام عليه السّلام فرموده است: «در آن هنگام كه قائم قيام كند، هيچ سرزمينى باقى نخواهد ماند؛ مگر اينكه شهادت به توحيد و نبوّت در آن ندا خواهد شد». 📚همان مدرک ص 254 👌با این وجود از ظاهر برخى ‏ها حاصل مى‏ شود كه آن حضرت آيين و روش جديدى خواهد آورد و اين پرسش پيش مى ‏آيد كه با توجه به اينكه قرآن كريم كتاب جاودان الهى است و اسلام آيين ابدى، چگونه امام مهدى آيين جديد و كتاب و سنت تازه ای براى بشريت به ارمغان مى‏ آورد؟ 👌در پاسخ گفتنى است كه او ‏بخش دين اسلام و گسترنده قانون قرآن در سراسر گيتى است؛ پس ناگزير بايد اسلام و آموزه‏هاى قرآن را به اجتماعات بشرى عرضه كند و مردمان را به پذيرش و باور اصول و فروع آن فراخواند. آيين نو و كتاب جديد (دستورالعمل) و برنامه و راه و روش تازه و ديگر تعبيرهايى از اين دست كه در رسيده است ؛ 📚الغیبه ص 320 _ الارشاد ج 2 ص 384_ کشف الغمه ج 2 ص 465 و .. ❕براى تبيين است، از جمله اينكه ؛ 1⃣ احكام و معارف فراوانى از مجموعه فرهنگ اسلام در گذشته، بنا به عللى تبيين نگشته يا متناسب با سطح فرهنگ و اجتماع گذشته نبوده است و يا زمينه عملى آنها وجود نداشته است. بازگويى چنين معارف و مسائلى، بى ‏گمان براى جامعه اسلامى، ناشناخته خواهد بود و چون امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف اين آموزه‏ها را از ظاهر و باطن قرآن كريم استنباط مى ‏كند و به مردم مى‏ آموزد، براى آنان دارد و آيين نو و كتاب جديد انگاشته مى ‏شود. 2⃣معارف و احكامى از قرآن كريم و اسلام، فراموش شده و از يادها رفته است؛ به گونه ‏اى كه در جامعه اسلامى ناآشنا و براى ناشناخته است. طرح اين مسائل نيز كتاب و آيين نو پنداشته مى‏ شود. 3⃣اصول و احكام فراوانى دچار تحريف و دگرگونى معنوى يا موضوعى گشته است و امام عليه السّلام آنها را چنان‏كه در اسلام اصيل بوده است ديگر باره مطرح مى‏ سازد و تحريف و انحراف‏هاى روى داده را روشن مى‏ كند و مفهوم حكم يا جايگاه آن را مشخص مى‏ سازد. اين با تلقى و برداشت عمومى مردم و برخى از عالمان سازگارى ندارد؛ از اين‏رو برنامه جديد و راه و روش تازه حساب مى ‏شود. ❕امام مهدى علیه السلام از طواف ، با وجود كثرت طواف واجب، منع مى‏ كند ( الکافی ج 4 ص 427) ، مساجد و معابد مجلل و تزيين يافته شهرها و آبادى‏ ها را خراب مى ‏كند و همه آنها را از زوايد و تشريفات و كاشى‏ كارى‏ها و گنبدها و گلدسته ‏ها و زيورها مى‏ پيرايد و بودجه آن‏ها را براى رفاه حال انسان‏ها صرف مى‏ كند. و معابد را ساده و بى‏ آرايش و بى ‏آلايش مى‏ سازد و ... (کتاب الغیبه ص 206) 👌امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف سود در مبادلات بازرگانى و دادوستدها را برمى‏ دارد و مردمان را مأمور مى‏ سازد تا هركس به صورت خدمتگزارى نسبت به جامعه كار كند و در برابر كالاى عرضه شده سودى نگيرد. و خود نيازهاى خود را همين‏ سان از ديگران مى‏ كند ( الفقیه ج 3 ص 313) ، امام مهدى علیه السلام بر بيشتر تفسير و تأويل‏هايى كه در قرآن كريم و احاديث پيامبر اكرم و امامان معصوم عليهم السّلام‏ صورت گرفته است، خط بطلان مى ‏كشد و آرا و انديشه ‏ها را پيرو قرآن مى‏ سازد و در چارچوب‏هاى قرآنى مى‏ آورد. 📚نهج البلاغه خطبه 138 ❕ادامه 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
❕ادامه پاسخ 👇👇👇 👌 و بدينسان مسائل و معارف و احكام را امام مطرح مى‏ كند كه براى مردم ناشناخته است و آن‏ها را آيين جديد و كتاب تازه مى‏ انگارند و گه‏گاه با امام بر سر اين مسائل درگير نيز مى ‏شوند، و در اين صورت جنگ با خودى و اسلامى رخ مى ‏دهد. ❕فرازهايى از دعاى ندبه از اين چگونگى پرده برداشته مى‏ گويد: «كجا است آن‏كسى كه براى تجديد و زنده كردن فرايض و سنن (آيين اسلام كه محو و فراموش شده) ذخيره شده است؟ است آن‏كسى كه براى برگرداندن (حقايق) ملّت و شريعت (دين مقدّس اسلام) برگزيده شده است؟ كجاست آن‏كه براى احيا و زنده كردن كتاب آسمانى قرآن و حدودش مورد اميد و آرزوست؟ كجا است ‏ كننده نشانه‏ هاى دين و اهل آن؟ ...». 📚اقبال الاعمال ص 504 👌پاسخ را با اين فرمايش امام صادق عليه السّلام به پايان مى‏ بريم كه تأمّل در آن بسيار مهمّ و ضرورى است. ايشان فرمود: «همانا كه قائم ما قيام فرمايد، از نادانى مردم افزون بر آنچه به پيامبر از نادانى مردم رسيده بود، به وى مى‏ رسد. سؤال شد چگونه؟ فرمود: زمانى كه رسول خدا مبعوث شد، مردم سنگ و تخته‏ سنگ‏هاى بزرگ و چوب و مجسمه ‏هاى چوبى مى پرستيدند، اما هنگامى كه ما قيام نمايد، مردم كتاب خدا «قرآن» را تأويل نموده و با بحث ‏وجدل مى‏ نمايند». 📚کتاب الغیبه ، نعمانی ص 296 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از مولوی های اهل سنت روایات شیعه در مورد تولد امام زمان را قبول ندارد و می گوید امام عسکری بوده است ❗️آیا از کتب و علمای اهل سنت می توانید تولد امام زمان را ثابت کنید ❕❕ 💠💠 👌مورخان و بزرگان اهل سنت تصریح کرده اند که امام عسکری علیه السلام نبوده و برای او فرزندی به نام محمد به دنیا آمده است که ما شیعیان آن مولود مبارک همان امام مهدی علیه السلام است ‌. 1⃣علّامه شمس الدين قاضى ابن خلكان مى‏ گويد ؛ «ابو القاسم محمّد بن حسن‏ عسكرى فرزند على هادى فرزند محمّد جواد، دوازدهمين امام نزد شيعه دوازده امامى معروف به حجّت ... ولادت او در روز جمعه نيمه شعبان سال 255 هجرى اتفاق افتاد. هنگام وفات پدرش پنج سال داشت ...». 📚وفیات الاعیان ج 4 ص 176 2⃣ ابن اثير ‏ ؛ 👌وى در مورد حوادث سال 260 هجرى مى ‏گويد: «در آن سال ابو محمّد علوى عسكرى وفات يافت. او يكى از امامان دوازده‏ گانه طبق مذهب‏ اماميه است. فرزند او محمّد است كه اماميه در سامرا به انتظار او نشسته ‏اند ...». 📚الکامل فی التاریخ ج 4 ص 454 3⃣شمس الدين شافعى ؛ 👌او در برخى از كتاب‏هايش به ولادت حضرت مهدى عليه السّلام اعتراف نموده است . در كتاب العبر في خبر من غبر مى‏ گويد: «محمّد بن حسن عسكرى بن على الهادى بن محمد الجواد بن على الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق علوى حسينى ابو القاسم. او را خلف حجت، مهدى، منتظر، صاحب الزمان و خاتم دوازده امام لقب داده ‏اند». 📚العبر في الخبر من غبر، ج 1، ص 381. 👌 در كتاب «تاريخ الاسلام» مى‏ گويد: «و امّا ابنه محمد بن الحسن الذى يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ...»؛ «فرزند امام حسن عسكرى، محمّد بن حسن است. رافضه او را قائم و خلف حجت مى ‏نامند ...». 📚تاریخ الاسلام حوادث و وفیات سال 251_260 👌در كتاب سير أعلام النبلاء مى‏ گويد: «المنتظر الشريف ابو القاسم محمد بن الحسن العسكرى ... خاتمة الإثنى عشر سيّدا»؛ «منتظر شريف، ابو القاسم محمّد بن حسن عسكرى ... خاتم دوازده امام ...». 📚سیر اعلام النبلاء ج 13 ص 119 4⃣فخر رازى شافعى‏ ؛ 👌وى در كتابى كه در موضوع علم انساب كرده، مى‏ گويد: «امّا حسن عسكرى، او دو پسر و دو دختر داشت. يكى از پسرانش صاحب الزمان- عجل اللّه تعالى فرجه الشريف- است ... ❕آن‏گاه مى‏ نويسد: نصوص اكثر مورّخان و صاحبان تراجم و معاجم بر ولادت حجت ابى القاسم محمّد بن حسن بن على عسكرى عليهم السّلام اتفاق دارد. او از صلب پدر و از رحم مادرش نرجس خاتون در سال 252 يا 255 يا 259 هجرى به دنيا آمد، اگر چه نظر شيعه در سال 255 در شب نيمه شعبان به دنيا آمده است ...». 📚الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه ص 78 5⃣احمد بن حجر هيتمى شافعى‏ ؛ 👌وى بعد از شرح حال ابو محمّد حسن عسكرى میگوید ؛ «حسن عسكرى فرزندى جز ابى القاسم محمّد حجت بر جاى نگذاشت. عمرش هنگام وفات پدر، پنج سال بود.اما به او در آن پنج سال حكمت آموخت. او را قائم منتظر مى ‏نامند ...». 📚صواعق المحرقه ص 208 6⃣ابو الفداء اسماعيل بن على ؛ 👌او در رخدادهاى تاريخ سال 254 ه مى‏ گويد ؛ «حسن عسكرى پدر محمّد منتظر صاحب سرداب است. محمّد منتظر طبق رأى اماميه دوازدهمين امام است. از القاب او قائم، مهدى و حجت است ...». 📚المختصر فی اخبار البشر ، ج 1 ص 361 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
👌ادامه پاسخ 👇 7⃣ علّامه صلاح الدين خليل بن أيبك ‏ ؛ 👌 «حجت منتظر محمّد بن حسن عسكرى فرزند على هادى، فرزند محمّد جواد، فرزند على رضا، فرزند موسى كاظم، فرزند جعفر صادق، فرزند محمّد باقر، فرزند زين العابدين، فرزند حسين بن على، فرزند على بن ابى طالب، حجت منتظر، دوازدهمين امام نزد شيعه اماميّه كه به اعتقاد آن‏ها، او قائم مهدى مى‏باشد ... و در سال 255 هجرى نيمه متولد شده است ...». 📚الوافی بالوفیات ج 2 ص 336 8⃣على بن حسين مسعودى ؛ 👌وی می گوید ؛ «در سال 260 هجرى ابو محمّد حسن بن على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السّلام در عصر خلافت معتمد رحلت نمود، در حالى كه 29 سال داشت. او پدر مهدى منتظر و امام دوازدهم اماميّه است ...». 📚مروج الذهب ج 4 ص 112 👌 آیت الله صافی در کتاب الاثر ج 2 ص 369 به بعد از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برند که تصریح کرده اند امام عسکری عقیم نبوده و فرزندی برای ایشان به نام محمد به دنیا آمد .جناب عمیدی در کتاب دفاع عن الکافی ص569 به بعد از 128 تن نام می برد و جناب علیزاده در کتاب در انتظار ققنوس ص 188 به بعد از 135 از علمای اهل سنت نام می برد . ❕در گذشته اسناد را ارائه دادیم که عده ای قابل توجه از علمای اهل سنت نه تنها تصریح به وجود فرزندی به نام محمد برای امام عسکری علیه السلام کرده اند ، بلکه بیان داشته اند همان فرزند ، موعود امت است ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2604 👌و در پاسخ دیگری وجود مبارک امام مهدی علیه السلام را از روایات اهل سنت اثبات کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2625 ❔براستی با این جایی برای انکار وجود مبارک امام زمان علیه السلام باقی می ماند ❕ https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
سوال با تشکر از شما که پاسخ تحدی کانال های ضد دین را با اثبات متواتر بودن وجود امام زمان دادید و انان هیچ گونه پاسخی نداشتند ایا از روایات موجود در کتب اهل سنت نیز می توان وجود امام زمان را اثبات کرد ✅پاسخ با استفاده از احادیث متواتری این موضوع از کتب اهل سنت نیز قابل اثبات است 1⃣ حدیث ثقلین پیامبر گرامی فرمود: « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند» 📚مسند احمد،ج5 ص181 ❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد ♦️وجه استدلال: در این حدیث پیامبر گرامی می فرماید کتاب و عترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند .مطابق این گفتار اگر زمانی عدل کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند و این با حدیث مخالف است 👌ابن حجر مکی از علمای اهل سنت می گوید: « در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره شده که تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیت هدایت دارند نخواهد بود همانگونه که کتاب عزیز چنین است » 📚صواعق المحرقه،ص90 ♦️علامه مناوی در شرح جامع الصغیر می اورد: « از این حدیث استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد تا امر به تمسکی که در روایت به انها شده معنا پیدا کند همان گونه که کتاب عزیز چنین است» 📚فیض القدیر،ج3 ص15 🔵نتیجه اینکه : مستفاد از حدیث ثقلین این است که در هر زمان امام معصومی از عترت پیامبر و اهل بیت معصوم او باید موجود باشد امامی که اهلیت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور باشد و لذا می تواند دیگران را به هدایت مطلق رسانده و از گمراهی دور کند.چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی نیست 2⃣حدیث امان: مطابق روایات اهل سنت پیامبر گرامی اهل بیت خود را به عنوان امان برای زمینیان معرفی می کند چنان که فرمود: « اهل بیت من امان برای اهل زمین هستند پس هر گاه اهل بیتم هلاک شوند اهل زمین را انچه خداوند وعده داده خواهد رسید» 📚الصواعق،ص150 ♦️حاکم می اورد که فرمود: « ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند» 📚مستدرک،ج3 ص149 📚الجامع الصغیر ج2 ص189 📚کنزالعمال ج6 ص116 ♦️جهت اگاهی بیشتر از روایات اهل سنت رجوع شود به فضائل الخمسه ج2 ص59 به بعد 🔵وجه استدلال: این حدیث نیز به خوبی دلالت دارد که باید در هر زمان فردی از اهل بیت عصمت و طهارت که اهلیت برای تمسک دارد موجود باشد و او غیر از امام معصوم نیست و در این زمان غیر از مهدی موعود کسی دیگر نیست پس باید موجود باشد و گرنه زمین و انچه در آن است نابود خواهد شد 3⃣حدیث سفینه: پیامبر گرامی فرمود: « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود» 📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343 ♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند 🔵وجه استدلال: با تامل در معنای حدیث به خوبی بدست می اید که در هر زمانی تا روز قیامت باید امامی معصوم از اهل بیت عصمت و طهارت موجود باشد تا برای امت اسلامی انکان داشته باشد که با سوار شدن بر کشتی نجات او از غرق شدن در منجلاب فساد و تباهی نجات یافته و به ساحل نجات و بهشت رهنمون شوند 4⃣احادیث وجوب معرفت امام ♦️مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود: "کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚صحیح مسلم،ج4 ص126 📚سنن بیهقی،ج8 ص156 📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517 ودر حدیث دیگر: "من مات بغیر امام مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚مجمع الزواید،ج5 ص218 وفرمود: "من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239 🔵وجه استدلال: از این احادیث نیز به وضوح روشن می شود که در هر زمانی باید امامی معصوم از جانب خداوند بر روی زمین یاشد تا مردم با تمسک به او واطاعت از او از مرگ جاهلی نجات یابند که در زمان کنونی تنها قابل تطبیق بر امام عصر است آی دی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔برخی وهابیان این شبهه را می کنند که در بین این همه روحانی و مرجع شما سیصد و سیزده آدم درست و حسابی نیست تا امام زمان کند ❗️آیا ظهور امام زمان منوط به بودن سیصد و سیزده یار است ❕❕ 💠💠 👌از روایاتی استفاده می شود که بین وجود سیصد و سیزده تن از یاران ویژه امام عصر و ظهور ایشان لحاظ شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هنگامی که عدد تعیین شده تکمیل شودوسیصد واندی نفر گرد آیند آنچه دوست دارید انجام می شود » 📚الغیبه نعمانی ص203 👌اما باید توجه کرد که مهیا شدن سیصد و سیزده تن از یاران ویژه جزء شروط برای ظهور تلقی می شود نه شروط ، ممکن است این تعداد در هر عصری فراهم باشند اما چون تمام شرایط کافی برای ظهور مهیا نشده است ، ظهور محقق نشود ، از جمله این شرایط آمادگی روحی و فردی و اجتماعی در جوامع انسانی است که می توانید آن را در نمایه زیر مطالعه فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1144 ❕بر این اساس، در روایات ما بیان شده است ، زمانی که شروط کافی برای ظهور مهیا شود ، سیصد و سیزده تن یار ویژه امام زمان به خود را به ایشان می رسانند . ❕از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده است که در مورد سیصد و سیزده تن از یاران ویژه امام زمان فرمودند ؛ « آنان در نزد مهدی جمع می شوند مانند ابرهایی که در پاییز جمع می شوند » 📚بحار الانوار ج51 ص 55 👌و فرمود ؛ « چون قائم خروج کند پشتش را به کعبه تکیه دهد و سیصد و سیزده تن به او جمع شوند و نخستین سخنش این آیه است که باقی نهاده خداوند برایتان بهتر است اگر مومن باشید و من باقی نهاده خدا در زمینش و جانشین او و حجتش بر شما هستم » 📚کمال الدین ج1 ص331 ❕البته این تعداد از یاران امام عصر علیه السلام جزء یاران ویژه ایشان می شوند و الا یاران عمومی ایشان بسیار بیشتر از این تعداد بوده و تمام مخلصین و ارادتمندان ایشان را شامل می شود . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند شیعیان ما را از همه سرزمین ها به مهدی جمع می کند » 📚مجمع البیان ج1 ص426 📚بحار الانوار ج52 ص291 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال یه سواله چند وقته ذهن رو مشغولیده چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم ودست رو سر میزاریم ✅پاسخ : میرزای نوری می نویسد: "در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست" 📚نجم الثاقب،ص444 ❗در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست 📚منتخب الاثر،ص505 ❗از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود: "چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد" 📚منتخب الاثر،ص640 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman لینک کانال https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال کسی میتونه وجود امام مهدی (عج) رو از قران برام ثابت کنه ✅پاسخ: دراین باره آیات متعددی است که ما به یک مورد اشاره می کنیم: ❗خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید: انما انت منذر ولکل قوم هاد رعد7 “همانا تو بیم دهنده ای وهر قومی هدایتگری دارد” ❗از این آیه به وضوح استفاده می شود که برای هر قومی در هر عصر وزمانی هدایت کننده ای است به حق وحقیقت.ونیز استفاده می شود زمین هیچ گاه از هادی به حق خالی نمی شود. وهدایتگر در آیه خداوند نمی تواندباشد زیرا گذشته از آنکه در هدایتگر بودن خدا شکی نیست آیه می گوید در هر عصر وزمانی هدایتگر خاصی است یعنی زمان امام علی یک هدایتگر،زمان امام حسن یک هدایتگر،زمان امام حسین یک هدایتگروهمینطور سایر زمان ها واین تعدد هادیان را در هر عصر وزمانی می رساند در حالی که خداوندیکتا ویگانه است. ❗ومراد از هدایتگر دانشمندان وعلما هم نمی توانند باشد.زیرا در هر عصر وزمانی علما متعددی وجود دارد نه یک هدایتگر. گذشته از این خداوند می گوید که در هر عصری هدایتگری است که حتما به حق وحقیقت هدایت می کند واین اقتضا می کند هدایتگر معصوم باشد تا مردم را دچار اشتباه نکند وآنان را منحرف نکند در حالی که علما معصوم نیستند. ❗ما وقتی از بیرون وبدون توجه به شان نزول به آیه نگاه می کنیم استفاده می کنیم که خداوند برای تمام زمان ها هادیان معصومی قرار داده است که مردم را به حق وحقیقت دعوت می کنند ❗شان نزول آیه : طبری از مفسران اهل سنت در تفسیر خود جامع البیان ج13 ص142 از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه نازل شد پیامبر دست خودرا برسینه گذاشت وفرمود: من منذرم وبرای هر قومی هادی است. آن گاه اشاره به شانه علی کرد وفرمود: توهادی هستی ای علی تنها به واسطه تو است که هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند. ❗حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در مستدرک ج3 ص129 از علی علیه السلام نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی ام. ❗سیوطی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در درالمنثور ج4 ص45 از علی علیه السلام در تفسیر آیه نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی هستم ❗شیخ کلینی عالم بزرگ شیعه نیز در کافی ج 1 ص191 از امام باقر نقل می کند: رسول خدا منذر وبرای هرزمانی امام وهادی ای است که مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده هدایت می کند. ❗از این آیه با توجه به آنچه گفته شد به دومطلب اساسی می توان دست یافت ❗خداوند برای همه زمان ها هادی وامامی معصوم قرار داده است که طبق روایات سنی وشیعه اهل بیت پیامبر هستند ❗در زمان حاضر هم هادی وامام معصومی وجود دارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman لینک کانال https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1  حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. ❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. 📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250 ❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين 📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24 ❗️و به احتمال قوي تمام ائمه 📚همان مدرک ص 28 به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود. 📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24 ❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال احمد الحسن که مدعی است یمانی موعود است برای حجیت و حقانیت خود استدلال می کند که در روایات امده دوازده مهدی قبل از قیام امام عصر می اید و او یکی از ان ها است پاسخ شما چیست ♦️پاسخ ❗️انچه در روایات امده است ان است که پس از حکومت امام عصر خداوند دوازده مهدی را بر می انگیزاند تا برای روی زمین حکومت کنند و این مساله ربطی به قبل از قیام حضرت حجت و احمد الحسن ندارد ❗️این روایات را علامه مجلسی در بحار الانوار ذکر می کند 📚بحار الانوار ج53 ص145 باب 30 ♦️شیخ طوسی روایت می کند که حضرت امیر امده است که : « در شبی که پیامبر اکرم مطالبی را به ایشان املا می کرد که در ان اشاره به امامان دوازده گانه شده انگاه که به واپسین پیشوا میرسد چنین فرموده است: ♦️پس انگاه که حضرتش ( امام عسکری) را هنگام وفات رسید پس امر امامت را به فرزندش محمد تسلیم می کند .پس ایشان دوازده امام هستند .سپس پس از او دوازده مهدی خواهد بود» 📚کتاب الغیبه ص150 ❗️شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: «بعد از دولت حضرت قائم براي كسي دولتي تشكيل نمي شود، مگر آنچه اين روايت بر آن دلالت مي‌كند كه فرزندان او اگر خدا بخواهد، قيام مي‌كند. البته اين روايت به صورت قطعي ثابت نيست.اكثر روايات بر اين معنا دلالت مي‌كند كه حضرت مهدي نمي رود، مگر چهل روز قبل از قيام قيامت كه در آن هرج و مرج صورت مي‌گيرد، و علائم خروج اموات و قيام قيامت براي حساب وكتاب آشكار مي‌شود.» 📚الارشاد ج2 ص387 ❗️علّامه مجلسي پس از نقل اخبار مذكور در بحار الانوار، «باب خلفاء المهدي و اولاده»، درباره دلالت و تأويل آن احاديث مي‌نويسد: «اين اخبار، مخالف مشهور است و راه تأويل آن، دو صورت است؛ ♦️راه اوّل، اينكه مراد از دوازده مهدي (هدايت شده) همان پيامبر اكرم و ساير امامان به استثناي امام زمان باشد به اين معنا كه مُلك آن‌ها (در هنگام رجعت)، بعد از امام زمان خواهد بود. ♦️راه دوم، اين است كه آن دوازده مهدي از اوصياي امام زمان هدايت گران خلق در زمان ائمه عليهم السلام در هنگامه رجعتند؛ زيرا زمین نمي تواند خالي از حجّت باشد، اگر چه اوصياي انبيا عليهم السلام نيز حجج هستند، والله اعلم » 📚بحار الانوار ج53، ص148 🔵در هر صورت این روایات بر مدعای احمد الحسن دلالتی ندارد ♻️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟ ✅پاسخ ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند ❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 ❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 ❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 ❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 ❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟ ❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد 1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد 2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد 3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد 📚موعود شناسی،رضوانی،ص570 ❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیار کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال اگرما با امام زمان صحبت کنیم ایشان متوجه میشوند یا خیر ؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوانی ثابت است که امامان بر کلیه امور مردمان خصوصا شیعیانشان واقف و اگاه هستند ❗️در روایتی امده است که رمیله یکی از صحابه حضرت امیر می گوید: « تب شدیدی در زمان امیر المومنین داشتم روز جمعه ارامش بیشتری در خود دیدم با خود گفتم بهترین کار این است که روی خودم مقداری اب بریزم و پشت سر امیر المومنین نماز بخوانم این کار را کردم و بجانب مسجد رفتم همین که مولی امیر المومنین روی منبر رفت باز تب برگشت ❗️وقتی خطبه را تمام کردند و بجانب خانه رفت من نیز با ایشان رفتم امام به من فرمود: « رمیله دیدم در خود پیچیده بودی ؟ گفتم اری جریان را به ایشان گفتم ❗️امام علی فرمود: « رمیله هر مومنی که مریض می شود ما نیز بوسیله او مریض می شویم و مریضیش شدت نمی باید مگر اینکه ما نیز از اندوه او محزون می شویم و دعایی نمی کند مگر اینکه ما امین می گوییم و ساکت نمی شود مگر اینکه ما برایش دعا می کنیم ❗️گفتم یا امیر المومنین این برای کسی است که با شما در خانه باشد اما انها که در اطراف زمین هستند چگونه است 👌امام پاسخ داد: « رمیله در شرق و غرب و غیر ان مومنی از نظر ما پنهان نیست» 📚بحار الانوار ج26 ص140 ❗️امام صادق فرمود: « گمان می کنی خداوند یک نفر را بعنوان رهبر و جانشین خود در میان مردم تعیین کند بعد یکی از مسایل انها را از او پنهان دارد» 📚امالی طوسی ص444 ❗️در این باره روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به بحار الانوار ج26 ص132 باب 8 و ص137 باب 9 ج23 ص332 باب 20 و بصائر الدرجات ج1 ص 242 باب 11 و ص250 باب 12 و .... 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓یکی از مهمترین وظیفه امام زمان موهوم قتل عام و کشتار انسانهای بی گناهی است که جرمی جز مخالفت فکری ندارند در حالیکه رسول الله و دیگر صحابه و اهل بیت پیامبر انسانها را به خاطر بی دینی به قتل نرساندند به برخی از این مدارک دقت فرمایید: مدارک قتل عام وکشتار انسانها توسط امام زمان از کتب معتبر شيعه چنين آمده است: (( القائم عليه السلام اذا قام بالسيف قتل من الف، تسعمائه وتسعا وتسعين)). ترجمه: هر وقت امام زمان قيام کرد با شمشير از هر 1000 نفر 999 نفر را مي کشد. آدرس دقيق: بحار الانوار ج /24 ص:41، باب ان الحسنه والحسني الولايه، تفسير فرات الکوفي ص:561 💠پاسخ💠 👌پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت و یاور ضعیفان می باشند و بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده از آن برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند 🔷پیامبر گرامی فرمود: «مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند» 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 🔶در روایت دیگر فرمود : «بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود» 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 🔶و در روایت دیگر فرمود: «مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد» 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 🔶در روایت دیگری امده است: « حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند» 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 👌بنابراین چگونه امام زمان می تواند مظهر قتل و کشتار و خشونت باشد❓ 👌اما پاسخ از روایت مورد استناد؛ ❕آن روایت را مرحوم فرات کوفی در تفسیرش نقل می کند و علامه مجلسی نیز به نقل از فرات کوفی در بحار الانوار می آورد. 📚تفسیر فرات کوفی ص568 📚بحار الانوار ج24 ص46 👌آن روایت گذشته از آنکه مرسل است و سند کاملی ندارد تنها راوی آن نیز محمد بن القاسم بن عبید بوده که مجهول و ضعیف است. 📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص293 💠بنابراین روایت مورد استناد ضعیف و مردود بوده و قابل استناد نمی باشد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال درمورد امام مهدی چند سوال داشتم سوال اول: درمورد دو مسأله ی زیر خواستم توضیحی بدهید در بحار الانوار دوتا جمله اومده امام زمان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را پاره می کند. ...فیقتل الرجال و یبقر بطون الحبالی!! بحار الانوار جلد 51 ص 440 و امام زمان دو نفر را نبش قبر می کند و اجساد آنها را به آتش می کشد. ...یخرج هذین رطبین غضّین فیحرّقهما و یذریهما فین الریح و یکسر المسجد... بحار الانوار جلد 51 ص 438 و 439 آیا این دو نفر سیدنا ابوبکر و سیدنا عمر رضی الله عنهما هستند؟ و اگر نیستند چه کسی هستند؟ سوال دوم: هر کسی به امام مهدی اعتقاد نداشته‌است چه حکمی دارد؟؟؟ ✅پاسخ روایت اول از حیث سند مرفوع است لذا قابل استدلال نیست،چنان که خود علامه مجلسی هم به این مسأله تصریح میکند 📚بحارالانوار،ج52،ص389 ❗️اما در رابطه ی با روایت دوم باید گفت که علامه مجلسی ان حدیث را از بشیر نبّال نقل میکند ولی توثیقی در کتب رجال برای او نرسیده لذا روایت از این جهت ضعیف السند بوده وقابل احتجاج نیست ❗️گذشته از این در روایت نیز تصریح نشده که مقصود از ان دو نفر کیست،لذا ممکن است که مقصود برخی از خلفای بنی امیه یا بنی عباس باشد 📚موعودشناسی،ص631 ❗️اما سؤال دومتان که منکر خروج مهدی چه حکمی دارد؟ 👌ازکتب خودتان پاسخ میدهیم که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود،به انچه که بر محمد نازل شده،کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان،ج5،ص130 📚فرائد السمطین،ج2،ص334 ❗️گروهی از علمای اهل سنت نیز ایمان به خروج مهدی را واجب دانسته وگروهی دیگر نیز منکران را کافر دانسته اند ❗️احمد ابن محمد بن صدیق میگوید: «ایمان به خروج مهدی واجب واعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق پیامبر حتمی وثابت است» 📚ابراز الوهم المکنون،ص433 ❗️فقیه شافعی بن حجر تصریح کرده که « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل واساس گردد سبب کفر میشود وهرکس چنین کند،قتلش واجب است واگر انکار او تنها به جهت عناد ودشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر اشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان،ص178 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال امام زمان چند سال حکومت میکنه ارواحنا له الفداه ✅پاسخ در این باره دیدگاه های متفاوتی موجود است ❗️اما به طور عمده روایات به چهار دیدگاه کلی قابل تقسیم است 1⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را هفت سال ذکر می کند 📚بحار الانوار ج51 ص90 2⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را نوزده سال معرفی می کند 📚الغیبه،نعمانی،ص331 3⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را چهل سال معرفی می کند 📚دلایل الامامه،طبری،ص258 4⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را سیصد و نه سال معرفی می کند 📚همان مدرک،ص241 ❗️علامه مجلسی در این باره می اورد: « روایاتی که درباره مدت حکومت امام امده است باید با احتمالات زیر توجیه کرد : برخی روایات بر تمام مدت حکومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حکومت ،بعضی بر طبق سال ها و روز هایی است که ما با ان اشنا هستیم و بعضی احادیث دیگر بر طبق سال ها و ماه های روزگار آن حضرت است که طولانی می باشد و خداوند به حقیقت مطلب اگاه است» 📚بحار الانوار ،ج52 ص280 ❗️استاد معظم ایت الله مکارم چنین می اورد: « این تفاوت در روایات ممکن است اشاره به مراحل و دوران های حکومت ان حضرت باشد یعنی اغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال ( یا نوزده سال ) و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال » 📚حکومت جهانی مهدی،ص281 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال لطفا ادله کسانی را که می گویند امام زمان ازدواج نکرده است را بیان کنید ✅پاسخ 1⃣مسعودی در اثباه الوصیه نقل می کند: علی بن حمزه وابن سراج وابن ابی سعید مکاوی به محضر امام رضا وارد شدند.ابن ابی حمزه گفت "برای ما روایت شده است که امام در نخواهد گذشت تا این که جانشین ونسل خودرا ببینید. امام رضا فرمود: "ایا دراین بیش از این چیزی برای شما گفته نشده است؟ گفت نه حضرت فرمود:بلی والله لقد رویتم الا القائم بله به خدا سوگند این روایات صحیح است اما درمورد قائم جریان ندارد 📚اثباه الوصیه،ص208 📚رجال کشی،ص465 ❗روشن است که این روایت نه فقط در دوران غیبت، بلکه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند برای امام عصر را منتفی می داند. 2⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام رضا فرمود: "امامی نیست مگر آنکه فرزندی داشته باشد، مگر امامی که حسین بن علی برای او خارج می شود( ورجعت می کند) پس همانا او فرزندی نخواهد داشت." 📚کتاب الغیبه،ص224 3⃣در روایات دیگری حضرت خضر را کسی معرفی می کند که وحشت تنهایی حضرت مهدی را در دوران غیبت برطرف می سازد در حالی که اگر آن حضرت دارای زن وفرزند بود به ملازم وهمراه نیازی نبود. امام رضا فرمود: "خضر از آب حیات نوشید واو زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم مارا تر دوران غیبتش به انس تبدیل می کند وغربت وتنهایی اش را برطرف می سازد" 📚کمال الدین،ج2 ص385 ح1 4⃣در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب "فرید( تک) و "وحید"( یگانه) یاد شده است واین با زن وفرزند داشتن منافات دارد 📚همان مدرک،باب 26 ح13 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال یه سوالی دارم که خیلی درگیرم کرده. این واسه ما مسلمه که ازدواج یه سنت حسنه است که نصف دین با اون کامل میشه. حال با حفظ این مقدمه:آیا امام زمان در حال حاضر همسر دارند؟ اگه بگیم نداره که بر خلاف سنت جدش عمل کرده. و اگه بگیم داره پس چرا شاهد فرزندان و اولاد حضرت نیستیم. چون درسته نصف دین با ازدواج کامل میشه ولی این ازدواج باید یه ثمره ای هم داشته باشه. ممنون میشم مستدل جواب بدین. جوری که بشه یه جوونی رو که این سوال واسه اش پیش میاد رو قانع کرد ✅پاسخ در برابر این سوال چنین می توان پاسخ داد که گذشته از روایاتی که دلالت بر عدم ازدواج حضرت صاحب الامر می کند که در پاسخ قبلی به ان اشاره شد: « ازدواج یکی از مستحبات موکد می باشد 👌نکته مهم اینجاست که این استحباب با مساله بسیار مهم غیبت و فلسفه ان در تعارض است ❓این پرسش پیش می اید که اهمیت ازدواج در جایگاه یک مستحب بیشتر است یا امر بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر ❗️حتما پاسخ داده خواهد شد امر به معروف مهمتر است ❓حال ایا امام زمان از این همه منکری که رخ می دهد خبر دارد یا خیرد ❗️حتما گفته می شود خبر دارد 👌پس چرا نهی از منکر نمی کند ، خواهد گفت با مقام غیبت در تعارض است ❓حال این پرسش پیش می اید که ایا واجبی با این اهمیت در تعارض با غیبت ترک می شود اما امر مستحب نه ❗️افزون برداین روایت نبوی که می گوید هر کس از سنت من یعنی ازدواج دوری کند از من نیست 📚بحار الانوار ج100 ص220 ❗️ناظر به کسی است که عامدا با این سنت به مخالفت برخیزد اما کسی که به دلیل هایی نتوانست ازدواج کند معذور است» 📚درسنامه مهدویت،ج1 ص127 ❗️« گاهی مصلحت اهم که همان غیبت و استتار تام حضرت از عموم مردم است اقتضا دارد که امر ازدواج تحقق پیدا نکند و می دانیم در مورد تزاحم ملاکات همیشه ملاک اهم بر ملاک مهم پیشی می گیرد » 📚موعود شناسی،ص480 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال شنیدم برخی مثل الله یاری در شبکه اهل بیت میگفتن در عصر غیبت نباید نام کوچک امام زمان یعنی محمد را برد داستان چیه راست میگن ✅پاسخ در روایات متعددی بیان شده است که نباید از حضرت مهدی به نام کوچک یعنی محمد نام برد 📚بحار الانوار ،ج52 ص33 باب 3 ❗️علامه مجلسی و شیخ صدوق و عده ای دیگر از علما با توجه به همین روایات قائل به حرمت شده اند 📚همان مدرک ❗️اما برخی بزرگان تصریح کرده اند که عدم جواز به نام بردن از نام حضرت را مقید به صورت خوف وتقیه دانسته اند به این دلایل: 1⃣درباب تلقین محتضر در حدیثی امده است : « تلقین کن محتضر را کلمات فرج و شهادتین و اسم هر یک از امامان» 📚الکافی ج3 ص134 2⃣محمد بن ابراهیم کوفی می گوید: « امام عسکری برای کسی که اسمش را برد به توسط من پولی فرستاد تا گوسفندی از طرف حضرت قربانی کند و فرمود: این به جهت عقیقه برای فرزندم محمد است» 📚وسایل الشیعه ج3 ص174 ❗️در این روایات از نام حضرت سخن گفته شده است 3⃣حضرت علی از پیامبر نقل می کند که ضمن بردن نام ائمه دوازده گانه فرمود: « پس هنگام رحلت حسن آن را تسلیم به فرزندش محمد می کند» 📚کتاب الغیبه،طوسی،ص150 ❗️در این روایت هم از نام حضرت سخن به میان امده است 4⃣امام صادق فرمود: « خلف صالح از فرزندانم مهدی است نامش محمد و کنیه اش ابوالقاسم» 📚کمال الدین ج2 ص334 ❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد: « ظاهر این است که منع دایر مدار وجود تقیه است بنابراین نام بردن از آن حضرت به این نام در زمان ما هیچ گونه منعی ندارد ...از انچه گفته شد بدست می اید جواز نام بردن از امام عصر به نام شریفش محمد » 📚قواعد الفقهیه،ج1 ص54 ❗️محقق اربلی می گوید: « نظر من چنین است که منع از ذکر نام شریف حضرت به جهت تقیهددر دوران خوف و تحت تعقیب بودن و سوال از نام و محل ایشان بوده است ولی الان که خوف و تقیه ای نیست منع و حرمتی از ذکر نام شریفش وجود ندارد» 📚کشف الغمه،ج 3 ص310 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال ببخشید با دلایلی ک آوردید ک امام زمان ازدواج نکردند پس چرا ما ب حضرت لقب اباصالح رو میدیم؟چون این کلمه به معنای پدر صالح هست اگه ازدواج نکردند پس این لقب از کجا اومده؟ ✅پاسخ 1⃣ممکن است تکنی حضرت به این کنیه به جهت آن باشد که امام زمان پدر و مجری اصلاح جامعه است او تنها کسی است که به اذن و اراده الهی جامعه بشری را در سطح کره زمین اصلاح خواهد کرد 2⃣کلمه « اب» در لغت عرب به معنای صاحب نیز امده است ابا صالح یعنی کسی که انسان های صالح و صلحایی در اختیار دارد که تحت امر او هستند 📚موعود شناسی،ص483 ❗️به این نیز توجه کنید که با بررسی گسترده ای که ما انجام دادیم در روایتی نیافتیم که اهل بیت از امام عصر با کنیه ابا صالح نام برده باشند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال من از باکو هستم از ما سلفی ها سوال کردند که چرا لقب امام دوازدهم صاحب الزمان است ؟ صاحب زمان فقط خدا است و امام نمی تواند صاحب زمان باشد .ما نتوانستیم به این سوال جواب بدیم . اگر میشه جواب بدهید خواهشا ممنون ✅پاسخ یکی از القاب حضرت مهدی صاحب الزمان است این لقب فراوان در زبان راویان و اصحاب و شیعیان امام مورد استفاده قرار گرفته است 📚کتاب الغیبه،ص244 ح211، وص272 ح237 ❗️امام صادق فرمود: « اخرین امامان قائم به حق بقیه الله در زمین و صاحب الزمان است » 📚کمال الدین ج2 ص342 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « هر کس دوست دارد خداوند را در حال کمال ایمان و حسن اسلام ملاقات کند پس باید حجت ،صاحب الزمان،قائم ،منتظر و مهدی را دوست داشته باشد» 📚الفضایل ،ص166 ❗️واژه صاحب در زبان عرب به معنای همراه، یار، دوست و هم عصر است، نه به معنای مالک که در فارسی متبادر به ذهن است. بنابر این صاحب الزمان یعنی کسی که همراه زمان است و در این عصر و زمان به سر می برد و چنین معنا و برداشتی از این واژه شرک نیست. شاهد این ادعا آیات قرآن است. آن جا که می فرماید: "ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی"؛ 📓نجم 2 « هم روزگارتان گمراه نشده و به بیراه نرفته است.» نیز: "وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ" و این هم‏روزگارتان دیوانه نیست.   📓تکویر 22 ❗️به اعتبار طول عمر حضرت واینکه مدت زمان بیشتری از سایر امامان دارای عمر هستند به ایشان مصاحب و صاحب زمان وکسی که مدتی طولانی در دنیا زندگی می کند اطلاق می شود 📚درسنامه مهدویت،ج1 ص226 👌گذشته از این، حتی اگر منظور از این کلمه (صاحب) مالک هم باشد شرک نخواهد بود؛ چرا که مالکیت و مدیریت امام زمان در طول مالکیت خدای متعال است نه در عرض آن و این مدیریت به اذن خداوند می باشد   ❗️گفتنی است به اعتقاد شیعه ائمه به اذن خداوند ولایت تکوینی بر امور عالم دارند و این با اذن و اراده خداوند به آنها واگذار شده است وما در گذشته این مطلب را به اثبات رسانده ایم که می توانید کلمه « ولایت تکوینی» را در کانال سرچ کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید 1⃣لقب امام یازدهم است. لقبی که به معنای عقیم و نازاست. 2⃣"عسکری" در زبان عربی دو معنا دارد: 1- نظامی 2- عقیم 3⃣شیعیان کلمه عسکری را نظامی معنا میکنند و میگویند چون امامشان در زندان نظامی عباسیان بوده این لقب را گرفته. اما واقعیت امر این است که زندانی بودن در یک مکان نظامی نمیتواند به همراه آورنده لقب نظامی باشد چون اصولا آن امام جزو ارتش عباسیان نبوده! 4⃣حتما تا به حال عسکری خورده اید. انگور عسکری یعنی انگور بدون هسته. امام یازدهم به دلیل بی فرزندی لقب عسکری گفته بود. 5⃣همه داستان های غیبت و ارتباط با امام دوازدهم ساخته 4 شیخ است که به آنها نواب اربعه می گفتند. واقعیت این است که کسی تولد فرزند امام یازدهم را ندیده و ترویج این اعتقاد در قدیم نوعی مبارزه و تحریک عوام بر علیه حکومت عباسیان بوده است. ✅پاسخ واقعا انسان از شدت حماقت و جهالت این افراد تعجب می کند که حتی اشنایی از لغت عرب و منطق شیعه ندارند ❗️ما تحدی می کنیم که از یک فرهنگ لغت عرب بیاورید که ماده عسکر به معنای عقیم و نازا بودن بکار رفته باشد ❗️العسکر به معنای سپاه و لشگر ومحل اجتماع لشکر و سپاه به کار می رود 📚معجم الوسیط،ماده عسکر 👌شیخ صدوق روایت می کند: « منطقه ای که امام هادی و امام حسن بن علی در « سر من رای» مسکن و خانه قرار داده بودند به عسکر ( یعنی محل اجتماع سپاهیان) موسوم بود از این رو هر یک از این دو بزرگوار شدند عسکری( یعنی در مکانی زندگی می کردند که منتسب به سپاه و لشکریان بوده اند ) 📚علل الشرایع ج 1 ص241 ❗اما این که این نویسنده نادان گفت که همه داستان های غیبت و ارتباط با امام دوازدهم ساخته نواب خاصه امام است 👌این سخن نیز سخنی بی اساس تر از سخن اول است ❗️ کلیه امامان و پیامبر گرامی بارها و بارها شیعیان را متذکر می شدند که امامشان قرار است از میانشان غایب شود ❗️پیامبر گرامی فرمود: « ( امام دوازدهم ) بعد از غیبتی طولانی و گمراه کننده ظهور خواهد کرد ان گاه امر خدا را اعلان کرده و دین او را ظاهر خواهد نمود» 📚کمال الدین ،ص256 ❗️امام علی فرمود: « برای قائم ما غیبتی است که زمان و مدت ان طولانی خواهد بود» 📚همان مدرک ص303 ❗️امام صادق فرمود: « پنجمین از اولاد هفتمین امام کسی است که شخصش از شما غایب می شود» 📚همان مدرک ص338 ❗️امام صادق فرمود: « برای قائم دو غیبت است یکی کوتاه و دیگری دراز مدت» 📚الکافی،ج1 ص340 ❗️امام باقر فرمود: « برای صاحب امر دو غیبت است» 📚غیبه النعمانی،ص171 ❗️در این باره روایت فراوان است که رجوع کنید به کتاب شریف منتخب الاثر ج2 ص236 به بعد فصل 27 و 28 و29 ❗️اما این که گفته شد کسی تولد امام زمان را ندیده این نیز دروغ دیگر این نویسنده احمق و کذاب است ❗️شیخ کلینی به سند صحیح روایت می کند که ابو عمرو عثمان بن سعید چنین می گفت : « به خدا سوگند جانشین امام عسکری را دیدم گردن او چنین بود وبا دست اشاره کرد» 📚الکافی ج1 ص329،330 ❗️و نیز به سند صحیح روایت می کند که ابی هاشم جعفری به امام عسکری عرضه داشت: « جلالت شما مرا مانع شده تا مساله ای را از شما سوال کنم ایا برای شما فرزندی است ؟ امام فرمود: اری راوی گفت : اگر حادثه ای برای شما اتفاق افتاد کجا از او سوال کنم فرمود: در مدینه 📚همان ،ص328 ❗️احمد بن محمد می گوید : « بعد از کشته شدن زبیری نامه ای از امام عسکری به دستم رسید که در ان نوشته شده بود این جزای کسی است که بر خدا و اولیایش افترا ببندد و گمان می کند که میتواند مرا بدون جانشین بکشد و قدرت خدا را چگونه دیده است ان گاه می گوید : فرزندی برای ان حضرت در سال 255 زاییده شد که اسم ایشان را محمد گذاشت » 📚کافی ج1 ص328 ❗️در این باره روایات متعددی وارد شده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر ان خودداری می شود 👌اما اینکه نواب امام عصر را عده ای دروغگو مخاطب قرار داد یکی دیگر از سخن بی پایه نویسنده است ❗️نواب امام عصر در اعلی درجه وثاقت بوده اند که چون پاسخ دراین پیام به درازا کشید تنها مخاطبان را ارجاع می دهیم به بحار الانوار ج51 ص343 به بعد ومنتخب الاثر ج2 ص506 فصل 3 تا ادله و روایات وثاقت انان را ببینند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال یکی از کانال های ضد دین ( نقد اسلام و قران) تحدی کرده است که یک روایت صحیح در اثبات تولد امام زمان بیاورید هر چند می دانم روایت زیاد است و شما در پیام های پیشین این موضوع را بررسی کرده اید لطفا یک روایت با تصحیح سندی به طور اختصار بیاورید ممنون ✅پاسخ شیخ کلینی در کافی به سند صحیح از حسین بن محمد الاشعری،از معلی بن محمد،از احمد بن محمد بن عبدالله می اورد که گفت : « بعد از کشته شدن زبیری نامه ای از امام عسکری بدستم رسید که در آن نوشته شده بود این جزای کسی است که بر خدا و اولیایش افترا ببندد و گمان کند که می تواند بدون جانشین مرا بکشد و قدرت خدا را چگونه دیده است .برای او فرزندی در سال 255 زاییده شد که اسم ایشان را محمد گذاشت» 📚الکافی ج1 ص514 ❗️به تصریح ایت الله خویی در بزرگترین کتاب رجالی شیعه یعنی معجم الرجال الحدیث کلیه راویان این روایت ثقه هستند 1⃣الحسین بن محمد الاشعری، درباره او گفته است ثقه است 📚المفید من معجم رجال الحدیث ،ص178 2⃣معلی بن محمد: او نیز ثقه است 📚همان مدرک،ص613 3⃣احمد بن محمد بن عبدالله : او نیز ثقه است 📚همان مدرک ص43 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال آیا دعای امام معصوم مستجاب می‌شود ؟ واگر مستجاب می‌شود چرا امام زمان برای ظهور خودش دعا نمیکند و واگر دعا کند مستجاب می‌شود؟ ✅پاسخ در روایات ما امده است که یکی از نشانه های امام این است که دعایش مستجاب است چنان که امام رضا فرمود: « برای امام نشانه هایی است که یکی از ان ها این است که دعایش مستجاب است به گونه ای که اگر دعا کند که صخره ای دو نصف شود چنین می شود» 📚معانی الاخبار ص ص ۱۰۲ 📚الخصال ج2 ص ۵۲۸ 📚عیون الاخبار ج ۱ ص ۲۱۳ ⁉️اما با این وجود چرا امام زمان برای ظهورشان دعا نمی کنند مگر نه این است که دعایشان مستجاب است 🔺برای پاسخ باید توجه کنید که : « امامان مطیع محض خداوند هستند و جز انچه خدا بخواهد نمی خواهند روی این جهت اگر اراده خداوند بر غیبت امام عصر تا زمان معینی یا حصول شرایط مشخصی نظیر امادگی مردم و ...تعلق گرفته باشد امام نیز تسلیم خواست پرودگار است و هیچگاه درخواستی بر خلاف خواست خداوند از پرودگار نمیکند چنان که امام کاظم فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داد است به گونه ای که تنها هر موقع خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند انان نیز آن را می خواهند ( وبدن اذن و رضایت خداوند کاری نمیکنند)» 📚بحار الانوار ج5 ص114 📚بصائر الدرجات ج1 ص517 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال امروز که جمعه است کانال شبکه کلمه این را اورده که شیعیان منتظرش نباشید امام زمان نمیاید زیرا بعد از پیامبران دیگر حجتی وجود نداره قران میگه:« پیامبر مبشر و منذر هستند تا بعد از پیامبران دیگه حجتی نباشد» نسائ 165 ✅پاسخ اصولا معناي دقيق آيه ياد شده اين چنين است: «بعد از ارسال رسل، مردم در مقابل خداوند هيچ گونه بهانه اي ندارند « لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل» ❗️یعنی با ارسال رسل دیگران مردم در برابر خداوند حجت و برهانی برای عدم هدایت شدن ندارند ♦️ نه اين كه بعد از ارسال رسل و انبياء، خداوند هيچ شخصي را به عنوان حجت در بين مردم قرار نداده است تا به واسطه او بر مردم احتجاج کند چنان که امام صادق فرمود: « به خدا سوگند خداوند از زمان ادم زمین را بدون امام واگذار نکرده است .امامی که مردم را به سویش هدایت کندوحجت خداوند بر عباد باشد به گونه ای که هرکس ترکش کند هلاک شود و هرکس پیرویش کند نجات یابد» 📚 کمال الدین ج1 ص230 ⁉️اگر وهابیان کانال کلمه میگویند بعد از پیامبر دیگر حجتی نیست پاسخ این روایات در کتبشان را چگونه می دهند ♦️خطیب بغدادی چنین روایت می کند که پیامبر فرمود: « من و علی حجت بر امتم در روز قیامت هستیم» 📚تاریخ بغداد، ج2 ص88 ♦️مناوی روایت می کند که فرمود: « من و علی حجت خداوند بر بندگان هستیم» 📚کنوز الحقائق ص43 ♦️طبری روایت می کند که پیامبر فرمود: « علی حجت من بر امتم در روز قیامت است» 📚الریاض النضره ج2 ص193 ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓پیچی در اینیستاگرام وجود دارد که به اسم امام زمان عج میباشد و مدیر پیج خود را سید یمانی معرفی کرده است و ادعا دارد که همراه با امام زمان در جزیره خزرا که به گفته خودش در مثلث برموداست زندگی میکند و نمازهایش را به امامت امام زمان میخواند.در این رابطه چه پاسخی دارید❗️ 💠پاسخ💠 👌خروج مردی از یمن به نام یمانی از نشانه های حتمی قیام حضرت مهدی می باشد .این سردار یمنی مردم را دعوت به حق و عدل دعوت می کند. 👌امام باقر علیه السلام فرمود: « یمانی از یمن قیام می کند» 📚بحار الانوار ج52 ص192 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « پنج چیز قبل از قیام قائم از نشانه های حتمی ظهور می باشد .یمانی و سفیانی و ندای آسمانی و خسف به بیداء و قتل نفس زکیه» 📚کمال الدین ج2 ص649 📚الخصال ج1 ص303 🔶وفرمود: « خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز واحد خواهد بود .پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی نمی باشد» 📚بحار الانوار ج52 ص210 👌خروج یمانی به طور اجمال از نشانه های حتمی ظهور است اما شخصیت یمانی و چگونگی خروج او برای ما مشخص نیست جز این که معلوم است که او اهل یمن است . 📚فرهنگ نامه مهدویت ص211 ❓حال وقتی شخصیت و ویژگی های یمانی مشخص نیست افراد چگونه می خواهند خودشان را مصداق یمانی مشخص کنند. ❔آیا در روایتی آمده است که یمانی همان احمد الحسن است که از بصره اظهار وجود می کند و ویژگی های احمد الحسن را دارد❗️در حالی که روایت می گوید یمانی اهل یمن است و از بصره اعلام وجود نمی کند. 👌بنابراین چون ویژگی ها و شخصیت یمانی معرفی نشده است هیچکس نمی تواند یمانی را بر خودش تطبیق کند زیرا اساسا دلیلی و شاهد روشنی بر این تطبیق ندارد. ❗️اما درباره جزیره خضرائ که ادعا شده است محل زندگی امام عصر در زمان غیبت کبری است؛ 👌نخستین اثری که به نقل داستان جزیره خضراء پرداخته است بحار الانوار می باشد. 📚بحار الانوار ج52 ص159 ❗️پس از آن محدث نوری آن داستان را به نقل از بحار الانوار در کتاب خود آورده است؛ 📚نجم الثاقب باب هفتم حکایت37 👌علامه مجلسی می گوید : « رساله ای یافتم مشهور به داستان جزیره خضراء که چون آن را در کتابهای روایی معتبری ندیدم آن را در فصل جداگانه ای آوردم » 📚بحار الانوار ج52 ص159 ❗️در ادامه علامه داستان را به نقل از فردی نامشخص نقل می کند که چون داستان ، سند و راوی مشخص و معتبری ندارد از اساس مردود است و قابل اعتنا نمیباشد. 👌ما در گذشته ثابت کرده ایم که امام عصر مکان مشخصی ندارند و بین مردم زندگی می کنند که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید: 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2610 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw