#استحباب_تعدد_زوجات
🤔#پرسش
❔اخیرا از یکی از مراجع نقل شده است که ایشان مستحب بودن تعدد زوجات را #قبول ندارند در حالی که من شنیدم که تعدد زوجات در اسلام مستحب است ❗️لطفا برای ما حول این مساله بیشتر توضیح دهید ❕
💠#پاسخ💠
👌فقهای شیعه در مورد مستحب بودن یا نبودن تعدد زوجات نظریات مختلفی ارائه داده اند و به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند ؛
❕دسته ای که بر پایه #دلائل زیر بر استحباب تعدد زوجات استدلال می کنند ؛
1⃣روایاتی که تاکید بر استحباب ازیاد نسل می کند .
❕در مجامع #روایی ما بابی گشوده شده است تحت این عنوان ؛
« باب در استحباب #کثرت اولاد داشتن »
📚وسائل الشیعه ج21 ص355 باب 1
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« فرزندان مسلمین در نزد خداوند به عنوان شفاعت کننده و شفاعت شده شناخته می شوند »
📚الکافی ج6 ص3
❕در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« اگر می توانی که ذریه و فرزندانی داشته باشی که به وسیله آنان زمین از تسبیح پرودگار #سنگین تر شود ، چنین بکن »
📚الکافی ج6 ص2
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« #زیاد فرزند بیاورید زیرا من به وسیله فرزندان فراوان شما در روز قیامت به امت های دیگر #افتخار می کنم »
📚الکافی ج6 ص2
❕مرحوم صاحب #عروه می نویسد ؛
« استحباب ازدواج کردن با یک بار ، تزویج زائل نمی شود بلکه تعدد ازواج #مستحب است »
📚العروه مع تعلیقات ج2 ص 747
👌مراجع و فقهای بزرگی چون آیات بزرگوار ، خویی ، صافی ، امام خمینی ، و ...بر عروه حاشیه زده اند ، نسبت به این مطلب اشکالی وارد نکرده و گویی استحباب آن را پذیرفته اند ، تنها آیت الله #مکارم_شیرازی دلیل صاحب عروه بر استحباب تعدد را قبول نداشته و می نویسد ؛
« اخباری که دلالت بر استحباب تکثیر نسل می کند ، می تواند دلیل بر استحباب تعدد #زوجات باشد »
📚همان مدرک ص 748
❕درست است که انسان در صورت اکتفا به یک همسر هم می تواند نسل خود را افزایش دهد ، اما روشن است که افزایش چشمگیر #نسل با تعدد زوجات بهتر امکان پذیر است .
2⃣روایاتی که توجه ویژه به رابطه زناشویی و کثرت بدون افراط همبستری را از ویژگی های #مومنین می داند نیز می تواند به صورت عموم ، دلیل بر استحباب تعدد زوجات می باشد ، حول این روایات و توضیح مفاد آن در گذشته #مفصلا بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8564
3⃣امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« در هر چیزی #اسراف است مگر در زنان چرا که خداوند می فرماید ؛ فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع »
📚وسائل الشیعه ج20 ص 245
📚تفسیر العیاشی ج20 ص 245
❕این روایت صراحتا بیشتر از یک زوجه اختیار کردن را مذموم و اسراف و #ناپسند نمی داند که نقطه مقابل این تعبیر ، مستحب بودن تعدد زوجات است .
👌ادامه #پاسخ 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
💠ادامه #پاسخ 👇👇
4⃣ائمه گرامی نیز در زندگی خود به یک #همسر بسنده نکرده و برای تربیت نسلی پاک که مبلغ شیعه و اسلام باشند ، اقدام به ازدواج های #متعدد می کردند .
❕شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
« چون امير المؤمنين عليه السّلام شهيد گشت چهار زن از آن جناب باقى مانده بود و اسامى اين چهار زن چنين به شمار رفته: امامه، و اسماء بنت عميس، و ليلى التّميميّة، و امّ البنين »
📚منتهی الامال ج 1 ص 453
❕همینطور در بیان زوجات امام #حسین علیه السلام می نویسد ؛
« يكى شهربانو يا شاه زنان است كه والده ماجده حضرت امام زين العابدين عليه السّلام است و ديگر رباب دختر امرء القيس است كه مادر حضرت سكينه عليه السّلام بوده، و حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام تعلّق و رعايت تمامى از وى داشت.و ديگر از زوجات آن حضرت، ليلى بنت ابو مرّة بن عروة بن مسعود ثقفيّه است كه مادرش ميمونة بنت ابو سفيان بوده. و او والده ماجده جناب علىّ اكبر است، و ديگر از زوجات حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام زنى بوده كه نام او معلوم نيست و در كربلا همراه بوده و بعد از شهادت اسير شده و حامله بوده و هنگامى كه اهل بيت عليهم السّلام را از كوفه به شام مى بردند در نزديكى #حلب به جبل جوشن طفل خود را سقط كرد»
📚همان مدرک ج2 ص 1059
❕مساله تعدد #همسران نسبت به بقیه امامان هم ثابت بوده است که ما به خاطر پرهیز از اطناب از ذکر آن خود داری می کنیم ، در مورد فلسفه تعدد همسران امامان در گذشته #مفصل تر توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3962
❕از آنجایی که سیره معصوم برای همگان حجت است و یکی از منابع استنباط احکام ، همین فعل و سیره #معصوم است ، می توان بر استحباب تعدد همسران ، به سیره معصومین نیز استدلال کرد .
❕البته قائلین به استحباب تعدد همسر در اسلام دلائل دیگری نیز ذکر کرده اند ، اما از آن جایی که دلائل #مذکور زیاد محکم نبوده از ذکر آن خود داری می کنیم .
👌#صاحب جواهر می نویسد ؛
« تعدد همسران در صورت حاجت و نیاز مستحب است و بدون حاجت و نیاز نیز ( بر پایه دلائل فوق الذکر ) مستحب است و این که شیخ طوسی می گوید بیشتر از یک همسر اختیار کردن مکروه است ، #واضح_الضعف است »
📚جواهر الکلام ج29 ص 35
👌روشن است که برخی از فقهای گذشته و معاصر دلائل مذکور را کافی ندانسته و حکم به استحباب تعدد زوجات نمی دهند ، به هر حال چه بگوییم تعدد #زوجات در اسلام تنها جایز است و چه بگوییم مستحب است ، این جواز یا استحباب #فلسفه روشنی دارد که در گذشته مفصلا در مورد آن توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3878
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غیرت_زن_کفر_است
🤔#پرسش
❔در حکمت 124 نهج البلاغه بیان شد که عدم رضایت زنان به ازدواج های بعدی شوهران، کفر به شمار می آید. با توجه به این که تقریباً تمام زنان از چنین خصوصیتی برخوردارند، پس باید تمام آنها کافر و #نجس باشند❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌علی علیه السلام می فرماید ؛
« #غیرت زن کفر است و غیرت مرد ایمان »
📚نهج البلاغه حکمت 24
❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز بیان شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص155 باب 78 باب عدم جواز الغیره من النساء
❕کلام علی علیه السلام اشاره به این است که اگر زن نسبت به همسر دیگری برای شوهرش #حسادت بورزد و عکس العمل تندی نشان دهد در واقع مخالفت با فرمان خداوند کرده است زیرا خداوند روی مصالح متعددی که در جای خود گفته ایم ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3878
👌تعدد #زوجات را با شرایطی مجاز شمرده است ، ولی اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بیگانه ای حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگی خانواده اش ناراحت گردد و عکس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا را کرده و در مسیر نهی از منکر گام برداشته است در حالی که اگر زن چنین کند در مسیر نهی از #معروف قرار گرفته است ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7442
❕البته انکار نمی کنیم که تعدد زوجات نیز #شرایطی دارد و نباید وسیله ای برای هوس رانی مردان گردد ولی در صورتی که آن #شرایط جمع گردد زن باید آن را تحمل کند و به فرمان خدا تن در دهد .
❕تعبیر کفر در این کلام حکمت آمیز اشاره به کفر #عملی است نه کفر اعتقادی زیرا کفر و ایمان معانی متعددی دارد که در آیات قرآن نیز منعکس شده است .
👌در آیه 97 ال عمران به کسانی که حج را ترک می کنند و نسبت به آن بی اعتنا باشند واژه #کفر به کار رفته است « من کفر فان الله غنی عن العالمین » و این کفر عملی است نه #اعتقادی که آثار خود را داشته باشد .
🔰کفر زن در اینجا همان بی اعتنایی به #دستور خدا یعنی جواز تعدد زوجات در موارد لازم است .
📚پیام امام امیر المومنین ج13 ص37
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#امام_عسکری_در_نزد_اهل_سنت
🤔#پرسش
❔آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠#پاسخ💠
👌امام گرامی ما امام حسن عسکری علیه السلام چنان بوده است که نه تنها از فضل و مناقب و شرافت و بزرگی اش نقل های متعددی در مجامع روایی شیعه منقول است ؛
📚بحار الانوار ج50 ص233 به بعد
👌بلکه بزرگان اهل سنت هم زبان به مدح و ستایش امام عسکری گشوده اند که به برخی اشاره می کنیم؛
1⃣محمد بن طلحه #شافعی؛
👌او می نویسد:
« بدان که بالاترین منقبت و بزرگترین مزیتی که خداوند به امام عسکری اختصاص داده این است که مهدی از نسل او به دنیا آمده و پسر اوست که به وی منتسب می شود و پاره ای است که از وجود او گرفته شده است»
📚مطالب السوول ج2 ص148
2⃣ابن صباغ #مالکی؛
👌او می نویسد:
« او سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود .
👌یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد .
📚الفصول المهمه ص275
3⃣علامه سبط ابن #جوزی می نویسد:
« او دانشمندی راستگو بوده که از پدرش و جدش حدیث روایت کرده است»
📚تذکره الخواص ص362
4⃣علامه شبراوی #شافعی نیز می نویسد:
« یازدهم از پیشوایان حسن خالص می باشد که به لقب عسکری نیز مشهور شده است و در شرافت او همین بس که امام مهدی منتظر از فرزندان او است .مرحبا به چنین خاندان با شرافت و نسب متعالی و همین افتخار در
بلندای مقدار و مرتبه او کافی است»
📚الاتحاف بحب الاشراف ص178
👌علمای اهل سنت ، کراماتی را نیز از امام عسکری علیه السلام نقل می کنند .
❕«از محمد بن حمزه الدوری نقل می کنند که به سوی امام عسکری نامه نوشتم تا برایم دعا کند وضعیت مالی ام خوب شود زیرا در فقر و تنگدستی به سر می بردم .
👌جواب نامه از امام عسکری آمد که غنا به تو روی آورده است ، پسر عم تو یحیی بن حمزه از دنیا رفته و صد هزار درهم از خود باقی گذاشته است و وارثی هم جز تو ندارد ، تو وارث اموال او می شوی اما توجه بکن که میانه رو باشی و اسراف نکنی .
❕محمد بن حمزه می گوید پس از آن خبر مرگ ابن عم در مدت کوتاهی آمد و من وارث مالش شدم و فقرم برطرف شد »
📚الفصول المهمه ابن صباغ مالکی ، ص267
📚اخبار الدول و آثار الدول ص117
📚نور الابصار شبلنجی ص226
👌همین طور نقل می کنند از خبر دادن غیبی امام عسکری در مورد مردی که حدود 200 #دینار را دفن کرده بود و قسم می خورد که من هیچ پولی ندارم و اموالم گم شده است ؛
📚الفصول المهمه ص268
📚نور الابصار ص226
❕و کرامات دیگری نیز از امام عسکری مورد نقل علمای اهل سنت قرار گرفته است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚احقاق الحق و ازهاق الباطل ، ج12 ص464 نبذه من کراماته علیه السلام
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#لواط_وکیل_امام_عسکری_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد اشکال قرار گرفته است روایتی است که در کتاب کافی مرحوم کلینی به نقل از فردی به اسحاق و او نیز از یحیی القشیری ( القنبری) نقل شده است که می گوید ؛
« امام عسكرى علیه السلام وكيلى داشت كه خانه اى را به او اختصاص داده بود و براى او خدمتكارى سفيد پوست بود. وكيل پيوسته ميخواست با خادم آميزش جنسى داشته باشد اما او #امتناع ميورزيد جز اينكه او را با شراب مست كند چاره اى نديد بالاخره به او شراب داد و غلام را پيش خود آورد بين او و حضرت عسكرى عليه السّلام سه درب فاصله بود كه هر سه قفل داشت.
🔸وكيل گفت: من هنوز بيدار بودم كه صداى قفل در بها را شنيدم كه باز ميشد تا بالاخره امام عليه السّلام آمد جلو درب خانه فرمود: از خدا #بترسيد. فردا صبح دستور داد غلام را بفروشند و مرا از خانه خارج كرد.»
📚الکافی ج 1 ص 511
❕این روایت با همین سند در کتبی دیگری نیز نقل شده است اما دارای دو اشکال اساسی است .
1⃣مجهول و ضعیف بودن راوی جریان یعنی یحیی القشیری ( القنبری ) است که روایت را از درجه اعتبار ساقط می کند .
📚زبده المقال من معجم الرجال ج 2 ص 553
2⃣همینطور راوی که روایت را از یحیی القشیری نقل می کند اسحاق بن محمد النخعی است که ابن غضائری درباره او می گوید ؛
« او فاسد المذهب و #کذاب در نقل روایت بوده و اهل جعل روایت است . به روایات او توجه نمی شود »
📚الرجال ابن الغضائری ص 41 رقم 14
👌بزرگان دیگری چنین نجاشی و علامه حلی و ابن داوود و ... نیز او را فردی کذاب و دروغگو و #ضعیف در روایت معرفی کرده اند .
📚رجال نجاشی ص 73_ مجمع الرجال ج 1 ص 198_ خلاصه الاقوال ص 318_رجال ابن داوود ص 231_ رجال مجلسی ص 159_ اتقان المقال ص 260
❕لذا علامه مجلسی ذیل روایت مذکور می گوید این روایت #ضعیف است .
📚مراه العقول ج 6 ص 162
👌بنابراین با ضعف #سندی روایت نوبت به پاسخ های بعدی نمی رسد و تکیه بر آن برای شبهه پراکنی بی اساس است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#پرسش_کانال_ضد_شیعه
❔امام حسن عسگری امام از جانب خدا یا شارلاتان و شیاد؟
✍ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ؛
📗 الكافي- جلد : 1 صفحه : 510
🌱ترجمه : على بن زيد گفت: من اسبى داشتم و بدان مى نازيدم و در هر جا از او سخن مى گفتم ، يك روز خدمت امام حسن عسكرى رسيدم، به من گفت : اسبت چه شد؟ گفتم : آن را دارم و هم اكنون بر در خانه شما است و از آن پياده شدم، 👈👈 امام حسن عسگری گفت : تا شب نرسيده اگر خريدارى پيدا كردى آن را عوض كن و تأخير نکن👉👉 ، كسى بر ما وارد شد و رشته سخن را بريديم و من انديشناك برخاستم و به خانه ام رفتم و به برادرم گزارش دادم در پاسخ گفت : من نمى دانم در اين باره چه بگويم، و از آن دريغم آمد و از فروشش به مردم رشك بردم، و چون شب كرديم نوكرى كه آن اسب را تيمار مى كرد آمد و گفت: اى آقاى من 👈اسبت مُرد👉، مرا غم گرفت و 👈دانستم كه امام از گفتار خود اين را در نظر داشت👉. گويد: پس از آن خدمت امام حسن عسکری رسيدم و پس از چند روز و با خود مى گفتم : كاش به جاى آن اسبى مى داد، زيرا از گفتار او غمنده شدم، و چون نشستم، گفت : آرى يك چهار پا به جاى آن به تو مى دهم، اى غلام آن يابوى كميت مرا به او بده، آن از اسب تو بهتر است و پشت هموارترى دارد و عمر درازترى.
🔺همانطور که مشاهده کردید امام حسن عسکری از علم غیب !!!! خود سو استفاده کرده است و به شیعه خودش گفته اسب خودت را به شخص دیگر بنداز و یا غالب کن.
⁉️چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، می تواند چنین شیاد باشد و شیادی را به شیعیانش آموزش دهد؟
⁉️ چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، از علم غیب خود سو استفاده می کند؟
⁉️ چطور شخصی که از جانب خدا باشد می تواند چنین رفتار های به دور از اخلاق داشته باشد؟؟؟
💠#پاسخ💠
👌شایسته بود که قبل از طرح این روایت و حمله به عقائد شیعه ، سند روایت را #بررسی می کردید .
❕این روایت از حیث سندی ضعیف و مردود است ، زیرا راوی اصلی داستان فردی به نام « علی بن زید بن علی » است که مجهول بوده و توثیق رجالی ندارد .
📚زبده المقال من معجم الرجال خویی ، ج 2 ص 56
👌و راوی قبل تر که از علی بن زید بن علی ، این روایت را نقل می کند فردی است به نام « اسحاق بن محمد النخعی » که کاملا #ضعیف و مطرود است .
🔸نجاشی رجالی معروف ، تصریح می کند که روایات او مشکوک است ؛
📚رجال نجاشی ص 336
🔷ابن الغضائری می گوید ؛ او فاسد المذهب بوده و کذاب و دروغگو در روایت است و حدیث جعل می کرده و به امامان علیهم السلام نسبت می داده است ، به احادیث او #توجهی نمی شود ؛
📚رجال ابن الغضائری ص 41_ مجمع الرجال ج 1 ص 198
🔹علامه حلی نیز تصریح می کند که او فردی ضعیف در نقل روایت است ؛
📚خلاصه الاقوال ص 318
❕علامه مجلسی نیز تصریح می کند که روایاتی که او نقل می کند ، قابل #اعتنا و اعتماد نیست ؛
📚رجال المجلسی ص 159
👌به فرض روایت صحیح هم باشد ، برخی علما پاسخ داده اند که امام علیه السلام می دانست که ناقل جریان ، اسب خود را نمی فروشد و امام عسکری علیه السلام تنها جهت اظهار معجزه و کرامت خود ، خبر از #مردن آن اسب و لزوم فروختن آن می دهد با این اعتقاد و آگاهی که او به حرف امام گوش نمی دهد و اسب خود را نمی فروشد و کلاهی سر خریدار آن اسب نمی رود ، چرا که از شان امامی که حتی مخالفانش تصریح به فضل و برتری و اخلاق بی نظیر او می کردند ، بعید است که راضی شود در معامله ، کلاهی سر خریدار رود چنان که ابن صباغ #مالکی از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛
« امام عسکری سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود . یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای #هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد .
📚الفصول المهمه ص275
❕مولی صالح مازندرانی در شرح روایت می نویسد ؛
« این که امام عسکری علیه السلام دستور به فروش اسب دادند ، این دستور تنها برای اظهار ( معجزه ) و کرامتشان بود ، چرا که می دانستند که علی بن زید به سخن امام گوش نمی کند و مالش را به مشتری نمی فروشد یا می دانستند که اگر علی بن زید بخواهد مالش را بفروشد ، #مشتری ( از دشمنان حربی ) بوده که مالش حرمتی ندارد ، ( لذا غش با چنین مشتری در معامله به سبب تضعیف او بی اشکال است )»
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 325
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#جشن_به_امامت_رسیدن_امام_زمان
🤔#پرسش
❔آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حضرت علی علیه السلام فرمود:
« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با #حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
📚الخصال ج2 ص635
❕بر اساس این روایت شریف ، شیعیان باید با حزن اهل بیت #محزون و با فرح و شادی آن شاد و #خرسند و شاد باشند .
❔حال سوال اینجاست که آیا امام زمان علیه السلام در شام #شهادت پدر بزرگوارشان و روز بعد آن به خاطر به امامت رسیدن شاد و خرسند هستند و شادی می کنند تا ما نیز شاد و خرسند باشیم ❗️
👌آیا در تاریخ دیده شده است که امامان بزگوار ما یک روز پس از شهادت امام قبلی به سبب به امامت رسیدن #شادی کنند ❕آیا علی علیه السلام یک روز پس از شهادت پیامبر گرامی ، به جهت امام شدن شادی کردند ؟ آیا امام حسین یک روز پس از شهادت برادرشان امام حسن شاد و خرسند بودند ❕ آیا امام سجاد یک روز پس از شهادت امام حسین #شاد بودند ❕آیا امام جواد یک روز پس از شهادت امام رضا شاد بودند و به سبب امام شدن شادی می کردند تا ما هم به این بزرگواران اقتدا کنیم و به امامت رسیدنشان و فعلیت یافتن #امامتشان را جشن بگیریم ❗️
❔آیا در طول تاریخ تشیع دیده شده است که صحابه و یاران امامان یا علمای بزرگ تشیع در طول قرن های مختلف ، پس از شهادت امام قبلی ، به امامت رسیدن امام دیگر را #جشن بگیرند ❗️
💠پاسخ روشن است ، جشن امامت گرفتن برای امام زمان علیه السلام هیچ توجیه #شرعی و #عقلی مناسب ندارد و متاسفانه به خاطر برخی مصلحت نگری ها سنت هایی در میان شیعیان #نهاده می شود ، که بطلان آن روشن و بدیهی است .
❕بله شیعیان همواره روز نهم ربیع را جشن می گرفتند و شاد بودند چنان که علامه #مجلسی می نویسد ؛
« مشهور بین شیعه در تمام شهرها و نقاط مختلف تا زمان ما بر آن است که روز نهم ربیع یکی از اعیاد است که سالروز کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت می باشد ، که مستند عمل شیعیان در اصل روایتی است که در کتاب زوائد الفوائد و المحتضر آمده است ...»
📚بحار الانوار ج31 ص119
❕برخی #مصلحت نگری ها در صدد است تا جشن شیعیان را در روز نهم ربیع معطوف به سالروز به امامت رسیدن امام عصر بکند و از مسیر اصلی خارج کند ،که به نظر می رسد این روش #صحیح نمی باشد .
❕راه حل بهتر آن است که سعی شود در مجالس شادی روز نهم ربیع به سبب کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت ، از هتک و بی حرمتی و آنچه با #تقیه منافات دارد پرهیز شود و به بیان فضائل و مناقب اهل بیت بسنده شود و اگر به هر دلیلی جشن گرفتن روز مذکور ، با وحدت و تقیه #مداراتی منافات دارد ، اشکالی ندارد که از روی تقیه #عنوان جشن و شادی عوض شود ، اما مطلب برای شیعیان باید #واضح شود تا احیانا سنت ناپسندی در میان شیعیان نهادینه نشود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔من دیشب داشتم کتاب اصول کافی را میخوندم که به یه قسمتی رسیدم که خوندم امام رضا فرمود که حضرت فاطمه در خانه خودش دفن شده این یعنی چی؟راسته❗️❗️
💠پاسخ💠
👌حضرت زهرا به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند.
👌شیخ کلینی روایت می کند:
« چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر قبر او را محو کرد...»
📚الکافی ج1 ص381
📚امالی طوسی ص109
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن»
📚معانی الاخبار ص356
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود »
📚بحار الانوار ج43 ص183
🔶امام صادق فرمود:
« فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند»
📚علل الشرایع ج1 ص185
👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند.
❗️بخاری روایت می کند:
« فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت»
📚صحیح بخاری ج4 ص1549
🔶ابن قتیبه می نویسد:
« فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد»
📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300
🔶صنعانی می نویسد:
« فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود»
📚المصنف ج3 ص521
❗️لذا در موضع قبر حضرت زهرا اختلاف است؛
1⃣برخی گفته اند که در بقیع نزدیک قبور ائمه بقیع دفن شده است.
📚تاج الموالید ص99
📚عیون معجزات ص47
2⃣بعضی گفته اند که ما بین قبر حضرت رسول و منبر آن حضرت مدفون است.
📚اعلام الوری ج1 ص301
📚دلائل الامامه ص46
3⃣قول سوم آن است که ایشان در خانه خودشان دفن هستند .
🔶امام کاظم فرمود:
« فاطمه در منزلش دفن شد .زمانی که بنی امیه مسجد النبی را توسعه دادند قبر ایشان در مسجد النبی واقع شد»
📚التهذیب ج3 ص255
📚الکافی ج1 ص461
📚الفقیه ج1 ص229
📚عیون الاخبار ج1 ص311
📚معانی الاخبار ص268
📚قرب الاسناد ص161
📚وسائل الشیعه ج14 ص369
❗️بنابراین اگر چه قبر حضرت زهرا به صورت معین مشخص نیست اما به طور تقریبی از جایگاه قبر ایشان مطلع هستیم که در منزل دفن شدند و پس از توسعه مسجد النبی قبر ایشان در مسجد در همجواری پیامبر گرامی واقع شد و فرموده اند که مستحب است که ایشان را به همراه پیامبر گرامی در مسجد النبی زیارت کنیم.
❗️امام رضا علیه السلام فرمود:
« ایشان در نزدیکی پیامبر دفن هستند»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص210
📚اقبال الاعمال ص623
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
طبق چه ادله ای می گویید قرآن تحریف نشده است
♦️پاسخ
1⃣حکم عقل:
عقل بدیهی حکم می کند که قران کریم از هر گونه تغییر و تبدیل و تحریف مصون باشد زیرا روشن است که قران کتاب متروک و فراموش شده ای نبود که کسی بتواند چیزی از آن بکاهد یا چیزی بر آن بیفزاید .کاتبان قران که تعداد انها را از 14 نفر تا حدود400 نفر نوشته اند به محض اینکه ایه ای نازل می شد ثبت و ضبط می کردند .
♦️صدها حافظ قران در عصر پیامبر بودند که به محض نزول ایات ان را حفظ می کردند ،قرائت قران در ان زمان مهمترین عبادت محسوب میشد و شب و روز تلاوت و قرائت میشد
💢اضافه بر این که قران قانون اساسی اسلام و ایین زندگی مسلمین بود ودر تمام زندگی انها حضور داشت عقل و خرد می گوید چنین کتابی ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود
📚شیعه پاسخ می گوید،ایت الله مکارم،ص26
2⃣قاعده لطف:
تحریف نشدن قران مقتضای قاعده لطف است .لطف عبارت است از انجام کاری که بنده را به طاعت نزدیکتر واز معصیت دور می کند .این معنا به حکم عقل بر خداوند واجب است وشکی نیست که قران سند اصلی برای اعتبار اسلام و نبوت پیامبر است .و اساس چنین دینی باید باقی بماند و ستون های ان محکم باشد و هیچ گاه در معرض هواهای نفسانی بدعت گذاران قرار نگیرد.از این رو به مقتضای قاعده لطف قران از تحریف مصون بوده و هست و خداوند ان را حفظ کرده است
📚شیعه شناسی،رضوانی،ج1 ص283
3⃣ایات قران:
چگونه تحریف در قران ممکن است در حالی که خداوند حفظ و صیانت از آن را تضمین کرده است و می فرماید:
« ما خودمان قران را بر تو نازل کردیم و خود نگهبان ان هستیم وان را حفظ می کنیم»
📓حجر ۹
♦️ومی فرماید:
« این کتابی است قطعا شکست ناپذیر که هیچ گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ ان نمی اید چرا که از سوی خداوند حکیم و حمید است»
📓فصلت 41 و42
4⃣اخبار عرضه احادیث بر قران:
روایات بسیاری از ائمه نقل شده است که می گوید روایات را بر قران عرضه کنید ان چه را که موافق قران بود بپذیرید و مخالف ان را رد کنید .شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه این احادیث را گرد اورده است
📚وسایل الشیعه،ج27 ص106 باب 9
♦️امام صادق فرمود:
« بر هر حقی حقیقتی است و بر هر درستی نوری انچه را موافق کتاب خداست بگیرید و انچه را مخالف کتاب خداست واگذارید»
📚الکافی ج1 ص79
♦️این که در روایات قران معیار و ملاک قرار گرفته است نشان دهنده این است که قران از هرگونه تحریف و زیاده و کمی مبرا بوده و الا صلاحیت معیار قرار گرفتن را نخواهد داشت
5⃣در حدیث معروف و متواتر ثقلین پیامبر گرامی فرمود:
« من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم کتاب خدا وعترتم که اگر به انها تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید»
♦️این روایت گذشته از انکه به طور متواتر در کتب شیعه نقل شده است
📚بحار الانوار ج23 ص104 باب7
❗️متواترا در مسانید اهل سنت نیز امده است که ما در پیام های گذشته به ان اشاره کرده ایم
⁉️اگر قران دستخوش تحریف شده بود چگونه می توانست پناهگاهی مطمئن باشد و مردم را از هر گونه گمراهی رهایی بخشد
👌در این باره ادله دیگری نیز است که در فرصت های بعدی به ان اشاره می کنیم
♦️پرسمان اعتقادی
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
میخواستم در مورد طلسم بگید واقعا میشه کسیو ب وسیله جن بست وجلوی کارها وازدواج رو گرفت
✅پاسخ :
سحر وجادو از نظر قرآن کریم واحادیث واقعیت دارد.به این امر در آیه 102 بقره و4 فلق اشاره شده است. در آیه 102 بقره می فرماید:
"مردم سحرهایی را فرا گرفتند که میان مرد وهمسرش جدایی می افکند"
همچنین علامه مجلسی بابی را به ذکر روایات در این زمینه گشوده اند
📚بحار الانوار،ج56 ص226 باب 25
📚بحار الانوار،ج60 ص2 باب 1
ومفسران نیز اصل واقعیت داشتن سحر را پذیرفته اند
📚تفسیر نمونه،ج1 ص377
وسحر وساحری جزو گناهان بزرگ شمرده شده است
📚بحار الانوار،ج76 ص205 باب 96
❗جهان آفرینش جهان اسباب ومسببات است. برخی سبب ها مادی هستند وبرخی غیر مادی. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده وحادثه ای از علت ویژه خود صادر شود. خداوند با قدرت خویش چنین اراده ونیرویی که بتوان در عالم تصرفات تکوینی کرد در افراد به ودیعت گذاشته است. انسان ها با بهره گیری از این اراده وتقویت آن به کارهای شگفت انگیزی دست می زنند.برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو در مسیر مناسب استفاده می کنند وعده ای با سو استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند.
البته غالب آنچه میان مردم در باره سحر شایع است بی اساس می باشد واکثر کسانی که به این امور میپردازند کلاه بردارانی هستند که از این طریق قصد اخاذی وپر کردن جیب خودرا دارند
📚نرم افزار پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه سحر ساحران
❗اگر بر فرض موردی پیدا شود که سحری در کار بود راههایی برای بطلان آن وجود دارد
1 استعاذه به خداوند وخواندن سوره های فلق وناس
2 خوندن ونوشتن آیات 75 تا 82 یونس
3 دعا وتضرع به درگاه خداوند
4 صدقه دادن
5 خواندن دعاهای وارده از معصومین در دفع سحر
جهت آگاهی بیشتر از راههای ابطال سحر رجوع فرمائید به کتاب شریف بحار الانوار،جلد 96 ص125 باب 96
❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید:
"گشودن راز بسته شدن بخت بسیاری از دختران بخت بسته نیازی به علم غیب ندارد بلکه هر کس با کمی تامل وتفکر متوجه میشود که توقعات بیجا، مهریه های سنگین، جهیزیه های پر خرج، جشن های ازدواج مملو از ریخت وپاش ومانند آن باعث بسته شدن بخت برخی از دختران است"
📚از تو سوال می کنند،ص165
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/R
⁉️سوال
روحانیون میگن در شب قدر اعمال مقدر میشه اگر اعمال ما مقدر شده پس اختیار ما چی میشه خب مقدر شده من گناه کنم ،بدبخت بشم ،و ...تقصیری ندارم
♦️پاسخ
❗️از جمله امور مسلم نزد ما مساله قضا و قدر میباشد و این که امور در شب قدر مقدر میشود
🔷امام صادق فرمود:
« تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان است ،تحکیم ساختن آن امور مقدر شده در شب بیست و یکم است و امضا و قطعی ساختن آن در شب بیست و سوم ماه رمضان است»
📚الکافی ج4 ص159
🔶و امده است که این مقدر ساختن،تقدیرات یک ساله عمر انسان تا ماه رمضان سال اینده است
📚الکافی ج4 ص160
❗️ اما باید توجه کرد که مساله قضا و قدر و تقدیر امور توسط خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد مهم ان است که مقدرات پرودگار به طور صحیح تفسیر شود:
♻️« مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم
👌تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود اگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی انان را از یک زندگانی ابرومند برخور دار سازندل وبه طور خلاصه ملتی که عاطفه ودادگر باشند این است که همواره از ثبات و ارامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند
❗️این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم
❗️اگر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست واثر ان به حکم خداست
❗️هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند،سرنوشتش خراب میشود
🔷تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود
❗️شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان افرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« پنج طایفه هستند که دعای انان مستجاب نمی شود یکی از انان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد »
📚بحار الانوار ج 5 ص 105
❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند
❗️امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که ایا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود:
« از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست»
📚توحید ،صدوق ص369
❗️یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است»
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی ومکارم،ص65
🔷با این بیان روشن میشود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد
🔺از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .ایا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود .با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد
▪️همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر عرضه می کنند
📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3
♦️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#باز_نشر
#فلسفه_احیاء_شب_قدر
🤔#پرسش
❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، #شاهد اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد ؛
« ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مىگردد" (دخان- 3 و 4).
👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و #تبيين مى شود.
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد »
📚الکافی ج 4 ص 156
👌و فرمود ؛
« حوادث و مرگها و روزى ها و آنچه تا سال #آينده خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود »
📚الکافی ج 4 ص 156
❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و #اعمال آنها است.
❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او #فراهم شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است.
📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189
❕ در گذشته بیشتر در مورد رابطه #مقدرت الهی با اختیار انسان توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519
👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و #شايستگيهاى آنها، تعيين مى شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد .
❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين #صورت سرنوشت غم انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟
📚همان مدرک
❕لذا در #روایات فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه ستاره های آسمان و سنگینی #کوهها و پیمانه های دریاها باشد »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman