eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
219 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ ملحد در مورد روایتی که می گوید امام زمان علیه السلام از ترس کشته شدن به غیبت رفتند و این که مثلا آیا نمی توانستند با قدرت غیبی الهی دشمنان را نابود کنند تا به غیبت نروند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3311
👌ویژه نامه ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی ؛ 👇 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/718
🤔 ❔آیا درسته عمربن خطاب 2 کتابخانه بزرگ قبل اسلام یعنی یکی در ایران و دیگری در اسکندریه را کلا دستور داده سوزاندند؟ برخی رد می کنند برخی تایید میکنند ❗️❗️ 💠💠 👌بی شک عمل کتاب سوزی ، از قومی که به قرآن و روایات پیامبر اسلام هم رحم نکردند و آنها را نیز آتش می زدند ، نمی تواند عمل محالی تلقی شود ، چنان که بخاری و دیگران می نویسند ؛ « عثمان به تمام مناطق اسلامی نسخه ای از مصحفی را که تهیه کرده بودند ، فرستاد و امر کرد که غیر آن مصحف از قرآن را که در هر صحیفه ای است سوزانده شود (و بسوزانند ) » 📚صحیح بخاری ج 3 ص 150 _ فتح الباری ج 10 ص 390 ❕علی علیه السلام هم به ماجرای سوزانده شدن قرآنها توسط عثمان و اهانت به قرآن واکنش نشان داد چنان که عبد الملک فرزند ابوذر می گوید ؛ « علی ع روزی که عثمان مصاحف را پاره پاره کرد مرا ملاقات کرد و به من گفت پدرت ( ابوذر ) را به نزد من بخوان ، ابوذر با سرعت به نزد ایشان آمد . حضرت فرمود ؛ « ای ابوذر ، امروز بر اسلام امر عظیمی گذشت ، کتاب خداوند پاره پاره گشت و بر آن آهن قرار گرفت ، حق خداوند است که آهن را ( برای عذاب ) مسلط کند بر کسی که قرآن را با آهن پاره پاره کرد » 📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 236 ❕یا در مورد آتش زدن احادیث پیامبر نقل می کنند ؛ « احادیث رسول خدا در زمان عمر بن خطاب گسترش یافت و از مردم خواست تا همه را نزد وی بیاورند و چون آوردند فرمان داد تا آن ها را بسوزانند» 📚طبقات ابن سعد ج5 ص140 شرح حال قاسم بن محمد بن ابی بکر ❕عایشه می گوید ؛ « پدرم پانصد حدیث از پیامبر را جمع کرد ، تمام شب در بستر خویش ، آرام و قرار نداشت ، من از حال پدرم ، نگران شدم ، به او گفتم آیا شکایتی به شما شده یا اتفاقی رخ داده که شما را این چنین نگران و منقلب می بینم ؟ پدرم صبحگاهان به من گفتند دخترم ، احادیثی را که نزد خود داری ، بیاور ، من هم آنها را آوردم ، پدرم ( ابوبکر ) دستور داد تا آتشی بیاورند ، آنگاه تمام احادیث رسول خدا را به آتش کشید » 📚تذکره الحفاظ ، ذهبی ، ج 1 ص 5 ❕یا در نقل دیگر می آورند ؛ « عمر بن خطاب خواست تا سنت را بنویسد ، اما تصمیمش عوض شد و به سرزمین های اسلامی نوشت ، تا هرکس نزد خود روایتی از پیامبر دارد ، آن را محو و نابود کند » 📚تقیید العلم ،خطیب بغدادی ، ج 1 ص 53 👌بنابراین ، از چنین قومی ، آتش زدن کتاب و کتابخانه ها ، عملی غیر قابل وقوع ، تلقی نمی شود ، خصوصا آنکه در فتوحاتشان ، جنایاتی به بار آورند که زبان از گفتن آن شرم دارد و ما به برخی از آنها در ذیل اشاره کردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3773 ❕از فتوحاتی که برای رسیدن به غنیمت و رفع گرسنگی بوده است توقعی جز جنایت ، چیز دیگری نیست ، چنان که مغیره بن شعبه خطاب به فرمانده سپاه ایرانیان در جنگ قادسیه می گفت ؛ ما ( در سرزمین خودمان ) چیزی نیافتیم که سیرمان کند ، وقتی به سرزمین شما آمدیم ، در این سرزمین ، آب و غذای فراوانی پیدا کردیم ، بنابراین از این جا نمی رویم تا این که این موارد غذایی بین ما و شما تقسیم شود » 📚 سیر اعلام النبلاء ، ج 3 ص 32 👌شدت جنایات آنان به قدری بود که در فتح اندلس ، یکی از مسیحیان را سر بریدند و قطعه قطعه کردند ، و او را داخل دیگ قرار دادند و پختند ، در پی آن دوستان او می گفتند که مسلمین آدمخوارند ؛ 📚فتوح مصر و اخبارها ، ص 345 👌بنابراین ، از این قوم نابکار ، آتش زدن کتاب و کتابخانه ، بعید نیست ، با این وجود ، شهید مطهری در آثار خود ، آتش زدن کتابخانه توسط فاتحان مسلمان را شدیدا رد و انکار می کند ؛ 📚مجموعه آثار شهید مطهری ، ج 14 ص 273 ❕و ما نیز از منابع اولیه تاریخی ، مدرکی بر آتش زدن کتابخانه ایرانیان توسط اعراب ندیدیم ، جز این نقل از ابن خلدون که می گوید ؛ « وقتى كشور ايران فتح شد كتب بسيارى در آن سرزمين به دست اعراب افتاد. سعد بن ابى وقاص به عمر بن الخطاب در خصوص آن كتب نامه نوشت و در ترجمه كردن آنها براى مسلمانان رخصت خواست. عمر بدو نوشت كه آن كتابها را در آب افكند، چه اگر آنچه در آنهاست راهنمايى است خدا ما را به رهنماتر از آن هدايت كرده است، و اگر گمراهى است خدا ما را از شر آن محفوظ داشته. بنابراين آن كتابها را در آب يا در آتش افكندند و علوم ايرانيان كه در آن كتب مدون بود از ميان رفت و به دست ما نرسيد » 📚تاریخ ابن خلدون ، ترجمه مقدمه ، ج 2 ص 1002 ❕به هر حال در ذیل ثابت کرده ایم که اسلام و تشیع ایرانیان ، ارتباطی با فتوحات خلفا نداشتند و آنان سالها پس از فتوحات ، با تحقیقات خودشان ، مسلمان شدند و پس از آن مذهب شیعه را اختیار کردند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1229 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12746 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد دروغگو را در مورد روایتی که امام خاموش را مصداق « چاه متروک » می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1528
👌پاسخ وهابی در مورد بیعت امام حسن علیه السلام با معاویه لعنه الله علیه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2838 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3018
🤔 ❔عالم شيعه و مؤلف معروف جناب عبدالحليم الغزى : ما شيعيان علم إعراب قرآن و تجويد و علم قراءت قرآن و علم رجال و درايه و علم صرف و نحو و بيان و كلام را از اهل سنت دريافت كرديم و در حوزه علميه علوم اهل سنت تدريس ميشود ❗️❗️ 💠💠 👌تمدن اسلامى مرهون تلاشهاى بى وقفه امت اسلامى است. آنان با داشتن مليت هاى گوناگون، در سايه ايمان وعقيده، در اسلام وخدمت به آن ذوب شدند و همه تلاش خود را در مسير پيشبرد اهداف عالى اسلام به كار گرفتند، و در نتيجه تمدنى را پايه گذارى كردند كه هم اكنون جامعه بشرى مرهون آن تمدن درخشان است. ❕در اين ميان، شيعه با الهام از تعاليم امامان در برافراشتن بناى شكوهمند تمدن اسلامى نقش مؤثرى داشته است، با مراجعه به كتاب هاى مربوط به علوم و تمدن اسلامى مشاهده مى كنيم كه همه جا نام دانشمندان شيعه مى درخشد. 📚راهنمای حقیقت ، ص 453 👌در بيان نقش آنان در ادبيات و علوم ادبى همين بس كه پايه گذار علم نحو، امير مؤمنان على عليه السَّلام ؛ و ادامه دهنده راه او شاگردش ابوالأسود دوئلى بوده است . 📚تاسیس الشیعه ص 51 _ فهرست ابن الندیم ، ص 66 ❕وپس از وى شخصيت هاى شيعى كه غالباً در عراق مى زيستند، مانند: مازنى (متوفاى 248)، ابن سكيت (متوفاى 244) ابو اسحاق نحوى (از ياران امام كاظم عليه السَّلام، خليل بن احمد فراهيدى مؤلف كتاب «العين» (متوفاى 170)، ابن دريد مؤلف «الجمهرة» (متوفاى 21) و صاحب بن عبّاد، مؤلف كتاب «المحيط» (متوفاى 86) و ده ها اديب شيعى ديگر، هر يك در عصر خود سرآمد علوم لغت و نحو و صرف و يا شعر و عروض بودند. 📚رجال نجاشی ، ج 1 ص 272 _ تاریخ بغداد ج 7 ص 93 _ لسان المیزان ج 2 رقم 332 و .... ❕در علم تفسير، پس از رسول خدا اوّلين مفسر امير مؤمنان (عليه السَّلام) وائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) و پس از آنان عبد اللّه بن عباس (متوفاى 68) و ديگر شاگردان آنان بوده اند. 📚التفسیر و المفسرون ج 1 ص 89 ❕ در طول چهارده قرن، صدها تفسير بر قرآن به صورت هاى مختلف نوشته اند که استاد سبحانی در سير تاريخى تفسير نگارى شيعه را در مقدمه «تبيان» شيخ طوسى به تفصيل آن را نگاشته است 👌در علم حديث نيز شيعه بر ديگر فرق اسلامى تقدم داشته و سنت‏ رسول خدا را حتى در زمانى كه نوشتن حديث در عصر خلفا ممنوع بود، با نوشتن ومذاكره، حفظ كردند. در اين باره مى توان از «عبد اللّه بن ابى رافع»، «ربيعةبن سميع» و «على بن أبى رافع» از ياران امام على (عليه السَّلام) وسپس شخصيت هايى از شاگردان امام سجاد وحضرت صادق و باقر (عليهم السَّلام) ياد كرد. 📚رجال نجاشی ج 1 ص 64 _ رجال طوسی ص 279 و ... 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕رُشد حديث در عصر حضرت صادق (عليه السَّلام) به جايى رسيد كه حسن بن على الوشّاء مى گويد: من در مسجد كوفه نهصد محدّث را ديدم كه همگى مى گفتند: حدثنى جعفر بن محمد (عليمها السَّلام). 📚رجال نجاشی رقم 79 ❕در قلمرو فقه، در مكتب پيشوايان اهل بيت (عليهم السَّلام) مجتهدان برجسته اى تربيت شده اند، مانند: ابان بن تغلب (متوفاى 141)، زرارة بن اعين (متوفاى 150)، محمد بن مسلم (متوفاى 150)، صفوان بن يحيى بجلى مؤلف سى كتاب (متوفاى/ 210 ه) وصدها مجتهد توانا و محقّق مانند شيخ مفيد، سيد مرتضى، شيخ طوسى و ابن ادريس، محقّق حلّى و علامه حلّى كه آثار گرانبهايى از خود به يادگار نهاده اند. 👌شيعه نه تنها در اين علوم تلاشگر وخدمتگزار بوده، بلكه در ديگر علوم مانند تاريخ و مغازى، رجال و درايه، شعر و ادب نيز خدمات شايانى را به جهان اسلام عرضه كرده است كه ذكر نام و اسامى آنان در اين مختصر نمى گنجد ، جهت اطلاع تفصیلی رجوع کنید ؛ 📚الملل و النحل ، سبحانی ، ج 6 ص 639 دور الشیعه فی بناء الحضاره الاسلامیه 👌آنچه گفته شد مربوط به علوم نقلى است، حال آن كه شيعيان در علوم عقلى مانند كلام وفلسفه، بر تمام مذاهب تقدم داشته اند، زيرا شيعه بيش از تمام فرقه هاى اسلامى به عقل بها داده است و با الهام از گفتارهاى امير مؤمنان و فرزندان معصوم او (عليهم السَّلام) در تبيين عقايد اسلامى بيش از حد كوشش كرده، ومتكلمانى عاليقدر و فلاسفه اى بزرگ به جهان اسلام تحويل داده است، چندان كه كلام شيعى يكى از پربارترين مكاتب كلام اسلامى است كه علاوه بر كتاب و سنت، از عقل وخرد به نحو شايسته بهره مى گيرد. ❕یكى ازپايه هاى تمدن علمى، شناخت عالم طبيعت و قوانين آن است و در عصر حضرت صادق (عليه السَّلام)، شاگرد نامدار او جابر بن حيان در علوم طبيعى به پايه اى رسيد كه او را امروز پدر علم شيمى مى نامند. 📚بحار الانوار ج 55 ص 304 ❕همچنين در تدوين علوم جغرافيا، احمد بن ابى يعقوب، معروف به يعقوبى (متوفاى 290) نخستين جغرافى دانى است كه كشور پهناور اسلامى را زير پا نهاد وكتابى به نام «البلدان» نگاشت. 📚الحضاره الاسلامیه ، ج 2 ص 34 ❕اين تلاش همه جانبه توسط دانشمندان شيعه از قرن نخست هجرى تا به امروز ادامه داشته و در اين راه حوزه ها و مدارس و دانشگاه هاى فراوانى تأسيس كرده اند كه پيوسته در راه علم و دانش خدمتگزار بشريت بوده است. آنچه گفته شد اشاره اى گذرا به نقش ائمه شيعه در علم و تمدن اسلامى بود و براى آگاهى بيشتر مى توانيد به كتاب هاى مربوط به اين موضوع رجوع فرماييد. 📚 فهرست ابن نديم، رجال نجاشى، فهرست شيخ طوسى، تأسيس الشيعة، الذريعة إلى تصانيف الشيعة، أعيان الشيعة، الملل و النحل ، ج 6 و .... @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛ ⚫️پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت چه روزی هست؟ هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه کردند و یا شهید شدند❕ و چرا ایشان نکردند ❕و چه برای زیارت ایشان است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241 2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242 3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208 4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438 5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند. چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002 6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005 7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826 🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان
🤔 ❔از منابع شیعه ؛ سرانجام معلوم شد پیامبر اکرم قبل از وفات قصد سفارش چه چیزی راداشت!!!!! !!! کتاب: موسوعة احادیث اهل البیت ج ۱۲ ص ۲۴۴ به نقل از کتاب کافی کلینی تالیف: شیخ هادی النجیفی عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا بِصَحِيفَةٍ حِينَ حَضَرَهُ الْمَوْتُ يُرِيدُ أَنْ يَنْهَى عَنْ أَسْمَاءٍ يُتَسَمَّى بِهَا وَ قُبِضَ وَ لَمْ يُسَمِّهَا مِنْهَا الْحَكَمُ وَ حَكِيمٌ وَ خَالِدٌ وَ مَالِكٌ وَ ذَكَرَ أَنَّهَا سِتَّةٌ أَوْ سَبْعَةٌ مِمَّا لَا يَجُوزُ أَنْ يُتَسَمَّى بِهَا ترجمه ؛کلینی ، عن علی بن ابراهیم ، ازپدرش ،عن حمادبن عثمان، عن اب عبدلله علیه السلام فرمود: رسول خدا در حال احتضار، کاغذی طلب كرد و مى‏ خواست از نام‏هايى كه گذاشته مى‏ شود نهى كند؛ ولى حضرت رحلت كرد و آن نام‏ها را نام برد. يكى از آنها حكم، حكيم، خالد، مالك و حضرت فرمود كه آنها شش يا هفت نام است كه جايز نيست كسى بدان‏ها ناميده شود این روایت صحیح السند ، می باشد یعنی این وصیت مهمتر از قضیه امامت بود 🤔🤔 💠پاسخ💠 👌مطابق نقل اهلسنت ، پيامبر خدا در روزهای پایانی عمر خویش ، دستور داد قلم و دواتى بياورند تا نوشته‏ اى بنويسد كه پس از او هرگز گمراه نشوند. برخى از حاضران مانع اجراى اين دستور شدند. بخارى در چند جا از صحيح خود آن را نقل كرده است. از جمله از ابن عباس نقل مى‏ كند ؛ « چون بيمارى پيامبر شدت يافت، فرمود: «كاغذى بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.» عمر گفت: درد و بيمارى بر پيامبر چيره گشته، كتاب خدا نزد ماست و براى ما بس است. اختلاف و گفتگو زياد شد. حضرت فرمود: «از پيش من برخيزيد، سزاوار نيست نزد من نزاع كنيد.» ابن عباس در حالى كه بيرون مى ‏رفت، مى ‏گفت: همه مصيبت آن بود كه نگذاشتند پيامبر خدا آنچه را مى‏ خواست بنويسد. » 📚صحیح بخاری ج 1 ص 38 👌سعيد بن جبير نيز از ابن عباس نقل كرده كه گفت ؛ « روز پنج‏شنبه، و چيست روز پنج‏شنبه؟ سپس گريست، تا حدّى كه اشكش زمين را خيس كرد و گفت: روز پنج‏شنبه بيمارى پيامبر شدّت يافت. فرمود: «كاغذى بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.» حاضران به نزاع پرداختند، در حالى كه سزاوار نيست در محضر پيامبر نزاع كنند و گفتند: رسول خدا هذيان مى‏گويد! فرمود: مرا واگذاريد، حالتى كه من دارم بهتر از چيزى است كه شما مرا به آن مى‏ خوانيد. » 📚همان ص 321 👌می بینیم که عمر ، مانع مکتوب شدن وصیت پیامبر اسلام شد ، خود او سالها بعد پس از این ماجرا ، اقرار می کرد که پیامبر گرامی ص قصد داشت که امامت علی ع را مکتوب کند ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک از ابن عباس نقل می کند ؛ «در يكى از سفرهاى عمر به شام، همراهش رفتم. روزى به تنهايى بر شترش راه مى‏ پيمود كه دنبالش كردم. پس به من گفت: «اى ابن عبّاس! من از پسرعمويت، گله دارم. از او خواستم كه با من بيايد؛ ولى نيامد و پيوسته او را ناراحتِ چيزى مى‏ بينم. تو گمان مى ‏كنى دنبال چيست؟». گفتم: اى امير مؤمنان! تو كه خودت مى ‏دانى. [عمر] گفت: «گمان دارم او همواره در اندوهِ از دست رفتن خلافت است». گفتم: چنين است. او معتقد است كه پيامبر خدا خلافت را براى او خواست. [عمر] گفت: «اى ابن عبّاس! پيامبر خدا خلافت را براى او خواست و اين گونه بود؛ امّا چه مى‏ توان كرد كه خداى متعال، آن را نخواست! پيامبر خدا چيزى خواست و خدا چيز ديگرى خواست. پس، اراده خدا محقّق شد و اراده پيامبر او محقّق نشد. آيا هر چه پيامبر خدا خواست، شد؟ او مسلمان شدن عمويش را خواست و [لى‏] خدا نخواست و او هم، اسلام نياورد!». ❕ پيامبر خدا در زمان بيمارى‏ اش خواست كه او (على ع ) را جانشين خود كند؛ امّا من از ترس وقوع فتنه و براى نشر اسلام، مانع شدم. پس، پيامبر خدا مقصود قلبى‏ ام را دانست و خوددارى كرد و خداوند، جز از اجراى آنچه خود مقدّر و حتمى كرده، امتناع دارد. » 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 12 ص 78 ❕و مطابق نقل دیگر گفت ؛ «پيامبر خدا گفتار ناتمامى درباره على داشت كه چيزى را اثبات نمى‏ کند و دستاويزى به دست نمى ‏دهد و بى ‏گمان، مدّتى در كارش درنگ و تأمّل كرد و در بيمارى ‏اش مى ‏خواست به نام على تصريح كند؛ امّا من از بيم [فتنه‏] و به خاطر حفظ اسلام، مانع شدم و به پروردگار كعبه سوگند، قريش، هرگز بر او گِرد نمى ‏آمدند و اگر خلافت را به دست مى ‏گرفت، اعراب از همه سو بر او مى‏ شوريدند. چون پيامبر خدا فهميد كه من منظورش را مى‏ دانم، پس خوددارى ورزيد و خداوند، جز از وقوع آنچه خود، مقدّر و حتمى كرده، ابا دارد». 📚شرح نهج البلاغه ، ج 12 ص 20 _ کشف الیقین ، ص 462 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌 غزالی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « پیامبر پیش از رحلت فرمود کاغذ و قلمی برایم بیاورید تا مشکل شما را در امر خلافت پس از خود حل و کسی را که مستحق آن است برای شما معرفی کنم اما مر مانع شد و گفت به سخنان این مرد توجه نکنید که هذیان می گوید » 📚سر العالیمن، ج 1 ص 18 👌نووی در شرح صحیح مسلم نقل می کند ؛ « آن حضرت می خواست جانشین پس از خود را به اسم معین و تصریحش کند تا پس از وی نزاع و فتنه بر پا نشود» 📚شرح النووی علی صحیح مسلم، ج11 ص 90 🗯ابن حجر نیز نقل می کند ؛ « حضرت قصد داشت اسامی جانشینان پس از خویش را بنویسد تا میان آنها اختلاف نشود» 📚فتح الباری، ج 1 ص 209 ❕در نقلهای شیعه آمده است که پیامبر گرامی پس از ماجرایی که عمر ایجاد کرد ، در جمع محدود اصحاب ، تصریح کرد که قصدش اعلام ولایت و امامت امیر مومنان و سایر ائمه بوده است و در برابر اصحاب خاص خود ، این وصیت را مکتوب کرد . 👌سليم بن قيس نقل می كند که شنيدم كه سلمان مى ‏گويد ؛ « پس از آنكه آن مرد، آن سخن زشت را گفت و رسول خدا خشمگين شد و استخوان كتف را براى نوشتن وصيّت رها كرد، شنيدم كه على عليه السّلام گفت: «آيا از رسول خدا آنچه را كه مى ‏خواست بر استخوان كتف بنويسد كه اگر مى ‏نوشت احدى گمراه نمى ‏شد و حتى دو نفر هم اختلاف پيدا نمى ‏كردند، نپرسيم؟» خاموش شدم تا كه هر كس در خانه بود برخاست و رفت و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام باقى ماندند، من و ابو ذر و مقداد هم مى ‏خواستيم برخيزيم و برويم كه على ع به ما فرمود: بنشينيد! مى‏ خواست از رسول خدا ص بپرسد و ما هم گوش كنيم. رسول خدا آغاز كرد و فرمود ؛ «اى برادر! شنيدى دشمن خدا چه گفت! اندكى پيش جبرئيل آمد و مرا خبر داد كه او سامرى اين امّت و رفيقش گوساله آن است و اينكه خداوند پس از من اختلاف در اين امّت را مقدّر فرموده و به من دستور داده كه آن نامه را بنويسم، حال مى ‏خواهم آن را براى تو بر كتف بنويسم و اين سه نفر را بر آن گواه گيرم، برگه ‏اى بياور». براى حضرتش كاغذى آورد. بر آن نامه ائمّه هدى را پس از خود، يكى پس از ديگرى املا فرمود و على عليه السّلام نوشت. رسول خدا فرمود: من شما را گواه مى ‏گيرم كه برادرم، وزيرم، وارثم و جانشينم در ميان امّتم، على بن ابى طالب است، سپس حسن سپس حسين، سپس نه نفر از فرزندان حسين... می خواستم که این مطلب را بنویسم و با آن به مسجد روم و مردم را فراخوانم و آنان را بر آن گواه گیرم ...» 📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 877 👌در نقل دیگر آمده است که علی ع خطاب به طلحه فرمود ؛ « اى طلحه ، آيا تو خودت شاهد نبودى كه رسول خدا استخوان كتفى خواست تا در آن چيزى بنويسد كه امت گمراه و دچار اختلاف نشود، و رفيقت گفت آنچه گفت كه: پيامبر خدا هذيان مى ‏گويد! رسول خدا خشمگين شد و آن مطلب را نفرمود؟ طلحه گفت: آرى! آن جريان را شاهد بودم. فرمود: وقتى شماها از محضر رسول خدا بيرون رفتيد، حضرتش مرا از آنچه مى‏ خواست بنويسد با خبر ساخت و در نظر داشت كه مردم را بر آنچه مى‏ نويسد گواه بگيرد، جبرئيل حضرتش را با خبر ساخت كه: «در علم خداوند است كه اين امت دچار اختلاف و پراكندگى خواهد شد» سپس ورقه‏ اى خواست و آنچه را مى‏ خواست بر استخوان كتف بنويسد به من املا فرمود و سه نفر را بر آن گواه گرفت؛ سلمان، ابو ذر و مقداد را، و هر يك از ائمه هدى را كه خداوند تا قيامت به اطاعت‏شان امر كرده نام برد، مرا اوّل‏شان ناميد، سپس اين پسرم حسن را و سپس حسين را و سپس نه نفر از فرزندان پسرم حسين را، اى ابو ذر و اى مقداد! اين گونه بود؟ آن دو برخاستند و گفتند: ما گواهيم كه رسول خدا چنين فرمود » 📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 657 _ الغیبه ، نعمانی ، ص 82 _ الاحتجاج ، ج 1 ص 154 _ بحار الانوار ج 36 ص 277 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕البته پیامبر گرامی ص ، علی ع را وصی خویش قرار داده بود و توصیه های دینی و شرعی را به عنوان وصیت در نامه ای نگاشته بود و به علی ع تحویل داد که در آن مضامین گوناگونی بوده که یک مورد آن ، همان است که وهابی از کافی شریف آن را نقل کرد که پیامبر از نامگذاری به برخی از اسامی نهی کرد . ❕ شیخ کلینی از امام موسى كاظم ع روايت كرده است كه آن حضرت فرمود ؛ « از پدرم امام صادق ع پرسيدم ، آيا نه چنين بود كه امير المؤمنين ع كاتب وصيتنامه رسول خدا ص بود كه حضرت بر او القا مى‏ كرد و او مى‏ نوشت و جبرئيل و ملائكه مقرّبان گواه بودند ؟ امام صادق ع ... فرمود : چنين بود كه گفتى‏ ... پس وصيتنامه را مهر كردند به مهرهاى طلاى بهشت كه آتش به آن طلا نرسيده بود و نامه را به امیر المومنین سپردند. چون امام کاظم ع سخن را به اينجا رسانيد راوى پرسيد كه: آيا در اين وصيت چه نوشته بود؟ حضرت فرمود: سنّتهاى خدا و سنّتهاى رسول خدا ، راوى پرسيد كه: آيا در آن وصيت نوشته بود آن منافقان غصب خلافت امير المؤمنين خواهند كرد؟حضرت فرمود: بلى و اللّه جميع آنچه كردند در آن نامه نوشته بود ... » 📚الکافی ج 1 ص 281 ❕در نقل دیگر آمده است که امام کاظم ع فرمود ؛ « در وصیت پیامبر چنین بود که ابتدایش بسم الله الرحمان الرحیم بود ، این عهد و وصیت محمد بن عبد الله و آنچه که به آن وصیت می کند و به امر الهی به وصیش علی بن ابی طالب امیر المومنین می سپرد ...» 📚طرف من الانباء ، ص 151 _ بحار الانوار ج 22 ص 481 👌بنابراین در کنار آنکه پیامبر گرامی به صورتی عمومی قصد داشتند وصیت نامه ای تنظیم کنند و خلافت علی و سایر ائمه ع را در آن تقریر کنند ، وصیت نامه شخصی نیز داشتند که به علی ع سپردند و در آن سنن الهی و نبوی تقریر شده بود که یکی از آن سنن ، ممنوعیت نامگذاری به برخی اسامی بوده که وهابی به آن روایت استناد کرد و هیچ گونه تضادی میان این دو نوع وصیت نامه و نقل و روایت نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است در روایت شیعه آمده است که جماع با همسر در هنگام روزه ، مبطل روزه نیست را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/144
👌پاسخ وهابی را که مدعی است خداوند در بهشت دیده می شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3350
👌کانال ملحد با استناد به سخنان جناب رهدار ، مدعی است که ایشان معتقدند که اهلبیت علیهم السلام میلیاردر بوده اند ، طلاب نیز باید مانند آنان باشند و تمکن مالی داشته باشند ، این یعنی ساده زیستی اهلبیت ع دروغی بیش نبوده است ❗️ 👌او نمی داند که اهلبیت ع ، از دسترنج خویش ، کار و تلاش کرده و درآمد داشته اند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389 👌با این وجود آن بزرگواران در بهره مندی از نعمات دنیوی ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537 👌و روحانیون و دانشمندان دینی را نیز موظف کرده اند که در بهره مندی از دنیا به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه و افراد ضعیف و متوسط جامعه ، رفتار کنند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3351
❕ملحدین در کانالهای خویش بازنشر می کنند که علامه طباطبائی معتقد است که غیر مسلمینی که تحت ذمه اسلام نیستند ، حق حیات ندارند و باید کشته شوند ، در گذشته پیرامون این مساله توضیحات مفصلی داده ایم و ثابت کرده ایم که حکم اسلام بر خلاف این سخن است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
❕در پاسخ به ادعای ملحد در مورد « آزادی عقیده در اسلام » 👌اسلام می گوید « لا اکراه فی الدین » ، یعنی در قبول دین اکراهى نیست ، زیرا اسلام دین برهان و استدلال است ، نه جنگ و زور و هیچ کس را به زور مسلمان نمی کند و نبرد را به عنوان دفاع تنها در برابر کفاری جایز می داند که مصداق « کافر حربی » باشند که قصد نابودی اسلام را دارند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 👌اما این سخن به این معنا نیست که اسلام معتقد به « آزادی عقیده » باشد ، به این معنا که بگوید هرکس هر عقیده ای داشته باشد ، اهل نجات و رستگاری است ، چنین سخنی صحیح نیست و اسلام رستگاری را تنها در گرو پذیرش اسلام می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1831
🤔 ❔سب مقدسات اهل سنت (سبّ به عایشه ،طلحه و زبیر) توسط بنيانگذار انقلاب(آیت الله خمينى): آیت الله خمینی در کتاب الطهاره مینویسد: عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و امثال آنان،ظاهرا نجس نیستند، گرچه از سگ و خوک [باطنا] خبیث تر باشند. 📕نام کتاب : كتاب الطهارة نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 3 صفحه : 337 ❗️❗️ 💠💠 👌طبق روایات اهلسنت ، دشمن اهلبیت و علی علیهم السلام ، از بدترین مخلوقات بوده که دوزخ جایگاه اوست . پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس بغض و دشمنی اهل بیت را داشته باشد خداوند او را وارد آتش جهنم می کند » 📚مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 3 ص 150 👌و فرمود ؛ « اگر كسى همواره به نماز و روزه بپردازد ولى كينه اهل بيت محمد را به دل بگيرد، و خدا را با اين حال ملاقات نمايد، به دوزخ مى ‏رود» 📚مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 148 👌و فرمود ؛ « كسى كه كينه ما اهل بيت را در دل داشته باشد، خداى تعالى در روز رستاخيز او را يهودى محشور مى ‏كند هر چند هم روزه بگيرد و نماز بگزارد» 📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، هیثمی ، ج9 ص172 ❕یا از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛ « سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» 📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58 ❕با توجه به این روایات ، تکلیف کسانی چون عایشه و طلحه و زبیر و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️ 👌عایشه و طلحه و معاویه و ... موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی ع باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 👌بنابراین کسانی که بر علی علیه السلام خروج کردند و جنگ جمل و صفین را به راه انداختند ، مطابق این روایت اهلسنت ، به مرگ جاهلی مرده اند ، و مرگ جاهلی نیز مرگ کفر و شرک و نفاق است ، خداوند نیز در آیاتی تصریح می کند که کفار عنود و لجوج از حیوانات نیز پست تر اند ، چنان که فرمود ؛ « آیا گمان می بری که اکثر آنها می شنوند یا می فهمند ، آنها فقط همچون چهارپایانند ، بلکه گمراه تر » ( فرقان 44 _ اعراف 172 ) 👌بنابراین مطابق روایت اهلسنت ، خروج کنندگان بر علی علیه السلام کافر و منافقند و قرآن هم می گوید کفار و منافقین از حیوانات نیز پست تر و خبیث ترند ❗️ ❕به خاطر همین امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند مخلوقی نجس تر از سگ نیافریده است ، و دشمن ما اهلبیت ، از سگ نجس تر است » 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 220 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این توضیح به کلام مرحوم امام خمینی ( ره ) می پردازیم که می گوید ؛ « «و أمّا سائر الطوائف من النصّاب بل الخوارج، فلا دليل علىٰ نجاستهم و إن كانوا أشدّ عذاباً من الكفّار، فلو خرج سلطان علىٰ أمير المؤمنين (عليه السّلام) لا بعنوان التديّن، بل للمعارضة في الملك، أو غرض آخر، كعائشة و الزبير و طلحة و معاوية و أشباههم، أو نصب أحد عداوة له أو لأحد من الأئمّة (عليهم السّلام) لا بعنوان التديّن، بل لعداوة قريش، أو بني هاشم، أو العرب، أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه، أو غير ذلك، لا يوجب ظاهراً شي‌ءٌ منها نجاسة ظاهرية و إن كانوا أخبث من الكلاب و الخنازير؛ لعدم دليل من إجماع أو أخبار عليه. بل الدليل علىٰ خلافه؛» «  اما سائر طایفه های ناصبی ها و خوارج، دلیلی بر نجاستشان نداریم. اگر چه عذاب اینها در آخرت، از عذاب کفار بیشتر است. پس اگر یک صاحب قدرتی بر علیه حکومت امیرالمؤمنین قیام کند، آنهم نه به خاطر دین و اسلام، (کاری ندارد که علی منصوب از طرف خدا هست یا نیست، منصوب از طرف نبی هست یا نیست، بلکه سیاست حکومتی علی را قبول ندارد) بلکه به خاطر معارضات حکومتی و یا اغراض دیگر باشد، مثل عایشه و زبیر و معاویه و امثال اینها؛ یا اگر کسی با امیرالمؤمنین یا با یکی از ائمه عداوت و دشمنی داشته باشد، آنهم نه به خاطر دین و مذهب بلکه به خاطر دشمنی با قریش یا بنی هاشم یا عرب، و یا به خاطر اینکه امیرالمؤمنین قاتل فرزند و یا پدرش است، با او دشمنی داشته باشد؛ ظاهر امر چنین است که هیچ کدام از این موارد موجب نجاست ظاهری آن فرد نمی شود، هر چند چنین شخصی از سگ ها و خوک ها هم پست تر است ( یا پست تر باشد ما هیچ دلیلی بر نجاست ظاهری این اشخاص نداریم ) نه اجماع داریم و نه روایاتی بر این مسئله دلالت می کنند. بلکه دلیل بر خلاف داریم. » 📚کتاب الطهاره ، ج 3 ص 458 👌ما اگر چه حکمی که در فتوای مرحوم امام خمینی مبنی بر عدم نجاست کسانی که به سبب اغراض دنیوی با علی علیه السلام می جنگدند را قبول نداریم ، اما محل اشکال از کلام مرحوم امام را بررسی می کنیم که می گوید ؛ « و ان کانوا اخبث من الکلاب و الخنازیر » 👌برای این تعبیر دو ترجمه می توانیم ارائه دهیم ؛ 1⃣یعنی آنان نجس نیستند ، اگر چه حقیقتا از سگ و خوک ، خبیث تر اند ❕این که دشمنان علی ع از حیوانات پست تر و خبیث تر اند ، در بالا مورد اثبات ما قرار گرفت . 2⃣ترجمه کنیم که « آنان نجس نیستند ، اگر چه از سگ و خوک ها نیز خبیث تر باشند ( باز هم نجس نیستند ) 👌طبق ترجمه دوم ، امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی و مشروط می گوید که حتی اگر ما ، آنان را از سگ و خوک هم خبیث تر بدانیم ، باز هم دلیلی بر نجاست آنها نیست . ❕اگر بخواهیم کلام مرحوم امام خمینی را مطابق با قواعد ادبیات عرب ، بسنجیم ،ترجمه دوم ، صحیح تر است ، زیرا طبق ترجمه اول « ان » باید مخففه از مثقله باشد ، که در این صورت لازم است که بر سر « اخبث » « لام مفارقه » در آید ؛ 📚بدائه النحو ، ص 147 👌این که بر سر « اخبث » « لام » نیامده است ، یعنی « ان » شرطیه است ، نه مخففه ، که جواب شرط آن محذوف است که جواب آن « لا دلیل علی نجاستهم » است . ❕یعنی آنان نجس ظاهری نیستند ، اگر چه از سگ ها و خوک ها خبیث تر باشند ، باز هم دلیلی بر نجاست آنان نیست » 👌بنابراین ، طبق ترجمه دوم ، مرحوم امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی می گوید که حتی مثلا به فرض از سگ و خوک نیز خبیث تر باشند ، باز نجس ظاهری نیستند و ادعای وهابی و نسبتی که به امام خمینی داده است ، دروغین است . ❕پیامبر گرامی ، اهلسنت را مامور کرده اند که نسبت به مسلمان حسن ظن داشته باشند ، چنان که نقل می کنند که پیامبر فرمود ؛ «نیکویی ظن و گمان ، از نیکویی عبادت است » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 2126 ❕آنان باید مطابق حسن ظن کلام مرحوم امام خمینی را تفسیر کنند و ترجمه دوم را برگزینند و ترجمه اول را در تفسیر کلام ایشان به کار نبرند ❗️و کلام تعلیقی و فرضی مرحوم امام خمینی را به عنوان کلام قطعی ایشان ترجمه نکنند ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌وهابی مدعی است که سجده کردن بر مهر در نماز ، حرام و بدعت است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/762
❕وهابی می گوید لعن بر هیچ کس جایز نیست و تنها لعنت بر کفار به صورت عموم جایز است ، اما لعنت بر شخص معین جایز نیست ، در ذیل از منابع خودشان ثابت کرده ایم که در قرآن و سنت پیامبر ص ، اشخاص معین و مشخص ، لعنت شده اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/652