💠#ادامه 👇
👌بنابراین عملکرد منافقانه ابوبکر و عمر نمی تواند مستمسکی برای اثبات حسن رابطه باشد , چنان که در روایتی امام مهدی علیه السلام هم متذکر نفاق ابوبکر و عمر شدند و فرمودند :
"وقتی مخالف پرسید: «آیا اسلام آوردن ابوبکر و عمر به میل انجام گرفت یا به طور اجبار؟ » چرا به وی نگفتی که نه به میل انجام گرفت و نه به طور اجبار، بلکه از روی طمع اسلام آوردند! زیرا ابوبکر و عمر با قوم یهود مجالست داشتند و اخبار تورات و سایر کتبی را که از پیش بینیهای هر زمان تا ظهور محمد صلی الله علیه و آله و پایان کار او خبر میداد، از آنها میگرفتند و یهود گفته بودند که محمد بر عرب مسلط میگردد، چنان که بخت نصر بر بنی اسرائیل مسلط گشت، و بالاخره بر عرب پیروزی مییابد، همان طور که بخت نصر بر بنی اسرائیل پیروز گردید. با این فرق که بخت نصر در دعوی خود دروغگو بود. آنها هم (ابوبکر و عمر) آمدند نزد پیغمبر و او را در امر گواهی گرفتن از مردم به گفتن «اشهد ان لا آله الا اللَّه» کمک کردند و به طمع اینکه بعد از بالا گرفتن کار پیغمبر، از جانب حضرتش به حکومت شهری نائل گردند، با وی بیعت کردند و چون از انجام مقصود خود مأیوس گشتند، نقاب بستند و با عده ای از منافقین امثال خود، از عقبه بالا رفتند که پیغمبر صلی الله علیه و آله را به قتل رسانند، اما خداوند نیرنگ آنها را برهم زد و آنها را به حال کینه خود واگذاشت و به مقصود خود نرسیدند. "
" .... بَایَعَاهُ طَمَعاً فِی أَنْ یَنَالَ کُلٌّ مِنْهُمَا مِنْ جِهَتِهِ وِلَایَةَ بَلَدٍ إِذَا اسْتَقَامَتْ أُمُورُهُ وَ اسْتَتَبَّتْ أَحْوَالُهُ .... "
📚کمال الدین ج ٢ ص ٤٦٣ _ دلائل الامامه ص ٥١٦
❗️در روایات اهلسنت هم آمده است که در میان اصحاب پیامبر منافقینی بودند , چنان که در صحیح مسلم می خوانیم که پیامبر گرامی فرمود :
" در ميان اصحابم دوازده نفر از منافقين وجود دارند كه هشت نفر از آن ها " به بهشت درنيايند تا آن كه شتر در چشم سوزن درآيد " . "في أصحابي إثنا عشر منافقاً ، منهم ثمانيةٌ لا يدخلون الجنة حتى يلج الجمل في سم الخياط "
📚صحیح مسلم ج ٤ ص ٢١٤٣
👌مانند اين روايت در مسند احمد نقل شده است .
📚مسند احمد ج ٣٨ ص ٣٤٥
❕ ویژگی منافق آن است که در صدد است که در برابر عامه مردم , خودش را طرفدار و محب حق نشان دهد اگر چه در دلش , اعتقادی به حق ندارد !!!!
👌خداوند در مورد این منافقین عصر پیامبر گرامی می فرماید :
" براى شما، سوگند به خدا ياد مىكنند تا شما را راضى كنند " " يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ " ( توبه ٦٢ )
❕یا باز در مورد آنان می فرماید :
" به سراغ تو مىآيند و سوگند ياد مىكنند كه منظور ماجز نيكى كردن و توافق نبوده است؟! " جاؤُكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ إِحْساناً وَ تَوْفِيقاً " ( نساء ٦٢ )
👌یا می فرماید :
" و هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مىكنند مىگويند ما ايمان آوردهايم، (ولى) هنگامى كه با شياطين خود خلوت مىكنند مىگويند با شمائيم ما (آنها) را مسخره مىكنيم. " وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن " ( بقره ١٤ )
👌لذا امیر مومنان ع ابوبکر و عمر را دروغگو و گناهکار و خائن و خیانتکار می دانست که به ظاهر و به دروغ ادعای محبت اهلبیت ع را می کردند , اما در قلبشان هیچ اعتقادی به این مساله نداشتند .
❕مسلم نقل می کند که عمر به علی ع گفت:
" تو و عباس معتقد بودید که ابوبکر و همینطور منِ عمر , دروغگو و گناهکار و حیله گر و خائن هستیم " " " فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا "
" فَرَأَيْتُمَانِي كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا. "
📚صحیح مسلم ج ٣ ص ١٣٧٨
👌محتوای این روایت بر بخاری سنگین آمده است , لذا تعبیرات تند مسلم را حذف کرده و به جای آن , از کلمات " کذا و کذا " استفاده کرده است :
" ثُمَّ تَوَفَّى اللَّهُ نَبِيَّهُ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ فَقَبَضَهَا أَبُو بَكْرٍ، يَعْمَلُ فِيهَا بِمَا عَمِلَ بِهِ فِيهَا رَسُولُ اللَّهِ ، وَ أَنْتُمَا حِينَئِذٍ، وَ أَقْبَلَ عَلَى عَلِيٍّ وَ عَبَّاسٍ: تَزْعُمَانِ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ كَذَا وَ كَذَا "
📚صحیح بخاری ج ٥ ص ٢٠٤٩
❕همين روايت در ديگر كتاب هاي اهل سنت با تعبير «ظالم وفاجر» نقل شده است : " أَنْتُمَا تَزْعُمَانِ أَنَّهُ كَانَ فِيهَا ظَالِمًا فَاجِرًا "" عمر گفت: شما دو نفر اعتقاد داشتيد كه ابوبكر ظالم و فاجر است "
📚المصنف ابن ابی شیبه , ج ٥ ص ٤٦٩
👌در ذیل بیشتر در مورد دیدگاه منفی امیر مومنان علیه السلام نسبت به ابوبکر و عمر توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4443
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
تولد امیر مومنان ع در ماه ذی الحجه !!!!
🤔#پرسش :
❓مشهور آنست که ولادت امیر المومنین علیه السلام روز ۱۳ رجب است. عوام شیعه نیز قرنهاست که بازیچه شده اند و خبر ندارند که روز ۱۳ رجب یک قرارداد توافقی میان علما، بر اساس نقلی تاریخی است و نه تنها ریشه در روایات ندارد، بلکه روایات متعددی تاکید بر ولادت امیر المومنین علیه السلام در ماه ذی الحجه دارد.❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ولادت امیر مومنان علیه السلام در تاریخ ١٣ رجب نزد محدثین و مورخین شیعه از شهرت بسزایی برخوردار است .
❕شیخ طوسی می گوید :
"آن حضرت در مکه و در روز جمعه سیزدهم رجب سی سال پس از «عام الفیل» در درون کعبه متولّد شد و در شب جمعه ۲۱ رمضان سال چهلم هجری در کوفه در سن ۶۳ سالگی به شهادت رسید. " "" لِثَلَاثَ عَشْرَةَ لَیْلَةً خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ "
📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٩
👌شیخ مفید هم می گوید :
"علی بن ابی طالب بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمناف سیّد اوصیا علیه أفضل الصلوات و السلام کنیه اش ابوالحسن. وی در مکّه و در درون کعبه روز جمعه سیزدهم ماه رجب ۳۰ سال بعد از عام الفیل متولّد شد "
📚الارشاد ج ١ ص ٥
👌البته روایتی از امام صادق علیه السلام است که ولادت امیر مومنان علیه السلام را در ماه شعبان می داند , چنان که صفوان جمّال از إمام جعفرصادق روایت کرده است که فرمود :
"علی بن ابی طالب علیه السّلام روز یکشنبه روز هفتم شعبان ۱۲سال پیش از بعثت متولّدگردید " " وُلِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ "
📚مصباح المتهجد ج ٢ ص ٨٥٢
👌هیچ مانعی ندارد که ما به هر دو تاریخ عمل کنیم و هم ١٣ رجب و هم ٧ شعبان را برای ولادت امیر مومنان ع پاس بداریم , چنان که علامه مجلسی می گوید :
" مشهور ميان محدّثان و مورّخان آن است كه آن حضرت در روز جمعه سيزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفيل، در ميان كعبه معظّمه متولّد شد ....
❗️شيخ طوسى عليه الرحمه در مصباح به سند صحيح از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه ولادت موفور السّعاده آن حضرت در روز يكشنبه هفتم ماه مبارك شعبان واقع شد ، و قول اوّل اشهر است. و اگر به هر دو روز احترام نمايند بهتر است "
📚جلاء العيون، ص: 289
👌نقلی هم است که تولد امام علی علیه السلام را در ذی الحجه می داند که حضرت فاطمه بنت اسد سه روز در کعبه بودند و در یکی از این سه روز امیر مومنان ع متولد شدند و در روز هشتم ذی الحجه از کعبه خارج شدند : بَقِیَتْ فِیهِ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ ... فَسُمِّیَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ "
📚امالی طوسی ص ٧٠٨
👌علامه مجلسی در توضیح این نقل می گوید :
""بر کسی پوشیده نیست که این خبر با آنچه مورخان آورده اند تعارض دارد و میتوان آن را از باب «نسیء» تلقی کرد که کفار جاهلیت آن را بدعت نهادند، به این گونه که ولادت حضرت علی علیه السلام در ماه رجب یا شعبان بوده و مراسم حج را در آن سال در ماه رجب یا شعبان برگزار کردند که ماه تولد علی علیه السّلام بود و به احتمال قوی تر در ماه شعبان و خداوند میداند. "
📚بحار الانوار ج ٣٥ ص ٣٩
❗️معنای کلام علامه مجلسی این است که ماه تولد علی علیه السلام رجب یا شعبان بوده است , مشرکین عرب ماه ذی الحجه و انجام اعمال حج را از باب " نسیء " تاخیر انداختند و در ماه رجب یا شعبان واقعی برگزار کردند و در همان هنگام امیر مومنان به دنیا آمد و چهارمین روز تولد حضرت مصادف بود با یوم الترویه یعنی هشتم ذی الحجه .
🔸در رابطه با " نسیء " می نویسند :
"مشرکین هر وقت مىخواستند احترام ماههاى حرام را بشكنند، مىگفتند: مانعى ندارد، يك ماه ديگر را به جاى آن مىنهيم، كه قرآن سخت، اين عمل زشت را مذمت كرده و مىگويد:«تأخير ماههاى حرام (و جا به جا كردن آنها) فقط، افزايشى در كفر (مشركان) است». ( توبه ٣٧ )
❗️اين احتمال نيز داده شده است كه گاهى به خاطر افتادن ذى الحجه در تابستان مسئله حج بر آنها دشوار مىشد و مىدانيم حج و مراسم آن براى عرب جاهلى تنها مسئله عبادت نبود بلكه اين مراسم بزرگ كه از زمان ابراهيم ع به ياد مانده بود كنگره عظيمى محسوب مىشد كه مايه رونق تجارت و اقتصاد آنها بود و فوائد گوناگونى از اين
اجتماع نصيب آنها مىشد، لذا جاى ماه" ذى الحجة" را به ميل خود تغيير داده، و ماه ديگرى را كه هوا در آن ماه، آمادگى بيشترى داشت بجايش قرار مىدادند "
📚تفسير نمونه، ج7، ص: 410 _ پيام قرآن، ج8، ص: 54
👌شما اگر توضیح علامه مجلسی را هم نپذیرید باز هم مشکلی ایجاد نمی کند , می توانید به هر سه تاریخ عمل کنی و هر سه را از باب میلاد امیر مومنان ع پاس بدارید , یعنی هم تاریخ رجب و هم تاریخ شعبان و هم تاریخ ذی الحجه .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ـ🍃🍀🍃🍀
ـ🍀🍃🍀 ﷽
ـ🍃🍀
ـ🍀
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم .
❕پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛
1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1265
2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1266
3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1267
4⃣آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3084
5⃣مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت❗️
به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2324
6⃣فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449
7⃣#امام_باقر و پرواز با فيل گِلى .مستقيما به سراغ روايت ميروم تا ببينيم اين شاهكار روحانيون تشيع را ....❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146
8⃣آیا راست است که امام باقر اگر می دید #کنیزی در حال نماز حجاب گرفته است او را می زد تا با پوشش حجاب به زنان آزاد #شبیه نگردد ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3085
9⃣اندر حکایت علم و عقل باقر العلوم شیعه!
از أبو عبیدة روایت است که امام باقر گفت: قاعدگی نجاست و پلیدى است که حق تعالى در زنان قرار داده. در زمان نوح زنان در هر سال یک بار حیض مىدیدند تا این که جماعتى از زنان که تعدادشان ۷۰۰ نفر بود از حجاب بیرون آمدند و رها و آزاد گشته، لباسهاى سرخ پوشیده و خود را زینت کرده و معطر ساختند و سپس در شهرها پراکنده شدند، با مردان همنشین شده و در اعیاد با آنها همراه بوده و در صفوف آنها در آمده و کاملا با مردان آمیزش پیدا نمودند. در چنین وقتى الله آنها را مبتلا ساخت به قاعدگی در هر ماه، خون حیض این زنان از آنها جارى گشت لذا مجبور شدند که از بین مردان خارج شوند. ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4051
🔟امام باقر، شیعه و سنّی را تماماً تکفیر میکند ‼️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3933
1⃣1⃣امام باقر : بقاى شيعه در تناقض گوئى است . براى اثبات اينكه مذهب شيعه يك مذهب من درآوردى و هردمبيلى است، كافى است به روايات و احاديث و احكام اين مذهب نگاه انداخت. ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
2⃣1⃣امام باقر در روايتى به صراحت ميگويد: الله به بلندى مكانى كه قرار دارد قسم ميخورد! ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4015
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما:
ipasookh.ir
🍀
🍃🍀
🍀🍃🍀
🍃🍀🍃🍀
👌پاسخ شبهه تکراری کانال معاند مبنی بر دیدار سلمان فارسی با حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4079
👌پاسخ کانال معاند در مورد ازدواج پیامبر اسلام با عایشه در سن ٩ سالگی را در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1406
👌پاسخ وهابی در مورد نزول آیه ابلاغ (٦٧ مائده ) , در شان امیر مومنان و جریان غدیر خم را در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3128
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3142
پرسش و پاسخهای مرتبط با روز عرفه و عید قربان !!!!
١ _ فلسفه عظمت و اهمیت روز عرفه در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3080
٢ _ خواندن دعاهای روز عرفه به زبان فارسی :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3334
٣ _ چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر #بریدن فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3079
٤ _ دعایی که منسوب به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3081
٥ _ دریکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند !!! چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود !!! این خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشود لیاقت پرستش ندارد❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3030
٦ _ لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد !!! در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035
٧ _ چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3036
٨ _چرا سر حیوانات رو میبریم برای قربانی یا خوردن یا...؟ مگه اوناهم مثل ما انسان ها جان ندارن ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3430
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
40.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نقدی جامع بر احمد الحسن بصری !!!!
👁دیدن با کیفیت اصلی :
https://www.aparat.com/v/zXUKS
👌تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
کیفیت بیعت مردم با امیر مومنان علیه السلام در غدیر خم !!!!
🤔#پرسش :
❓برخی از وهابی ها می گویند که اگر در روز غدیر از اون جمعیت ١٢٠ هزار نفری بیعت گرفته شده است باید حدود ١٥ روز کار بیعت گیری طول کشیده باشد !!!!! پاسخ شما چیست !!!!
💠#پاسخ💠
👌در مورد جمعیت چندین هزار نفری حاضر در غدیر خم در ذیل بر اساس منابع شیعه و سنی توضیحات مفصلی داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1308
❕در مورد کیفیت بیعت گیری در روز غدیر هم گفتنی است :
👌بیعت گیری از دو گروه عام و خاص مسلمین در واقعه غدیر صورت گرفته است .
❕خواص مسلمین از مهاجرین و انصار به صورت بیعت حضوری و شخصی و مثلا با دست دادن , بیعت کردند که این بیعت سه روز طول کشید , عموم مسلمین هم به صورت اقرار زبانی در یک زمان بیعت خود را ایراد کردند .
👌در مورد بیعت عمومی مسلمین , پیامبر گرامی اسلام فرمود :
"ای مردم، شما بیشتر از آنید که در یک زمان به نشانه بیعت به من دست دهید و خدای عزّوجل به من فرمان داده است که در این مورد از زبانتان اقرار بگیرم، به آنچه من درباره علی و امامان پس از وی در خصوص امیرمؤمنان بودنشان قرار گذاشتم، پس جملگی یک صدا بگویید: ما شنیدیم، فرمانبرداریم، راضی و خشنودیم، در مورد آنچه از خدا به ما ابلاغ فرمودی، درباره امارت علی علیه السّلام و فرزندانش که پیشوایان آینده اند، مطیع و منقاد هستیم و در این مورد با شما از دل و جان و زبان و با دستانمان بیعت میکنیم؛ بر این بیعت زنده خواهیم ماند و خواهیم مرد و برانگیخته خواهیم شد. نه آن را تغییر میدهیم و نه جا به جا میکنیم و نه در مورد آن تردید خواهیم کرد، از پیمانی که بسته ایم باز نخواهیم گشت و عهدشکنی نمی کنیم و از خدا و علی امیرالمؤمنین و فرزندانش، امامانی که گفتی از ذریّه شما و صلب علی که پس از حسن و حسین علیهما السلام میآیند، هستند، اطاعت خواهیم کرد .... سپس آن قوم یک صدا فریاد برآوردند: شنیدیم و فرمان خدا و رسول را با دل ها، زبانها و دست هایمان اطاعت میکنیم" " إِنَّكُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُصَافِقُونِي بِكَفٍّ وَاحِدَةٍ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ أَمَرَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِكُمُ الْإِقْرَارَ بِمَا عَقَدْتُ لِعَلِيٍّ مِنْ إِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ جَاءَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ مِنِّي ...فَنَادَاهُ الْقَوْمُ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا عَلَى أَمْرِ اللَّهِ وَ أَمْرِ رَسُولِهِ بِقُلُوبِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ أَيْدِينَا "
📚الاحتجاج ج ١ ص ٦٥ _ روضه الواعظین ج ١ ص ٩٨ _ الیقین باختصاص مولانا علی بامره المومنین ص ٣٥٩ _ العدد القویه ص ١٨١ _ اثباه الهداه ج ٢ ص ١٨٦
❗️در مورد بیعت خواص و بزرگان مهاجرین و انصار هم در روایت آمده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" برخیز ای ابابکر و با علی بر امیری مؤمنان بیعت کن! پس ابوبکر برخاست و بیعت نمود. سپس فرمود: برخیز عمر و با وی به عنوان امیرمؤمنان بیعت کن! پس وی برخاست و بیعت کرد. سپس به همه آن نه نفر و بعد از آن ها، بزرگان مهاجرین و انصار را فراخواند و همگی بیعت کردند، سپس عمر بن خطاب از میان جماعت برخاسته و گفت: مبارک باد، مبارک باد بر تو ای پسر ابوطالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن شدی! سپس پراکنده شدند، در حالی که عهد و میثاقهای محکم بر این امر از ایشان گرفته شده بود. "" ... ثُمَّ قَالَ بَعْدَ ذَلِكَ لِتَمَامِ التِّسْعَةِ ثُمَّ لِرُؤَسَاءِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَبَايَعُوا كُلُّهُمْ فَقَامَ مِنْ بَيْنِ جَمَاعَتِهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَ قَالَ بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ ... "
📚تفسیر امام عسکری ص ١١٢ _ اثباه الهداه ج ٣ ص ١٥٧ _ بحار الانوار ج ٣٧ ص ١٤٢
👌یا در نقل دیگر آمده است :
" اولین کسانی که به رسول خدا به نشانه بیعت با علی علیه السّلام دست دادند، ابوبکر، عمر، عثمان، ابو عبیده جرّاح و سالم مولای ابو حذیفه بودند و پس از ایشان مهاجرین و انصار و بقیه مردم به حسب مراتب و طبقاتی که داشتند، بیعت نمودند؛ به گونه ای که نماز ظهر و عصر باهم و مغرب و عشا باهم اقامه شدند و بیعت کردن آنها سه روز به طول انجامید " فَكَانَ أَوَّلُ مَنْ صَافَقَ رَسُولَ اللَّهِ ص الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ الثَّالِثُ وَ الرَّابِعُ وَ الْخَامِسُ وَ بَاقِي الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ بَاقِي النَّاسِ عَلَى طَبَقَاتِهِمْ وَ قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ ... والْمُصَافَقَةَ ثَلَاثا "
📚الاحتجاج ج ١ ص ٦٦ _ روضه الواعظین ج ١ ص ٩٩ _ طرف من الانباء و المناقب ص ٣٦٢ _ تفسیر صافی ج ٢ ص ٦٢ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٢ ص ٢٣٨
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌کانال ورشکسته ملحد روشنگر که چند ماهی می شود از فعالیت افتاده است و شبهات تکراری گذشته خود را باز نشر می کند , مدعی شده است که امیر مومنان ع دستور داده است که اگر کسی به شما فحاشی کرد , شما هم به او فحاشی کنید , در ذیل پاسخ او را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2959
👌اینجا هم مناظره ما با ملحد روشنگر را ببینید , مناظره ای که موجب رسوایی ملحد و ورشکستگی کانال تحت اداره اش شد.
بررسی اشکال نحوی در قرآن در دو کلمه : " الصابئون _ الصابئین "
🤔#پرسش :
❓در قرآن دو آیه وجود دارد که از هر نظر مانند هم هستند یکی آیه 62 سوره بقره و دیگری آیه 69 مائده با اینکه همه مفردات و کلمات دو آیه باهم یکی هستند ولی در یک آیه کلمه الصابئون ولی در دیگری الصابئین آمده علت این چه می باشد؟ عده ای این قضیه را به عنوان یک اشکال نحوی در قرآن مطرح می کنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مرحوم محمد هادی معرفت به خوبی در کتاب نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، به این اشکال پاسخ می دهد و می گوید :
"بىگمان قرآن از كهنترين اسناد معتبر زبان عربى است و جاى هيچ گونه ترديد درباره حجّيت و اعتبار آن نيست؛ زيرا در زمانهاى نازل شد كه عرب در اوج تمدن ادبى پيشرفته خود بود. افزون بر اين، قرآن سرسختترين دشمنان را در ميان عربهاى اصيل عصر نزول داشت و آنان در كمين بودند تا نقطه ضعفى را در قرآن بيابند و آن را بهانه و دستمايه بدگويى از قرآن قرار دهند، ليكن نه تنها موردى براى خردهگيرى از قرآن نيافتند، بلكه صريحاً اعتراف كردند كه اين كتاب آسمانى از ادبى فرازمند و دست نايافتنى برخوردار است. با اين وصف، آيا معقول است كه در قرآن راههايى براى عيبجويى و اشكال گرفتن بر قرآن باشد، ولى از چشم عربهاى اصيل دور مانده باشد تا اينان بر آنها اطلاع يابند؟!
🔸از اين گذشته، معيار استوارى هر زبان، اسناد موجود آن زبان است؛ چرا كه اسناد مذكور، سنجه و ميزان جدايى سره از ناسرهاند. ابن مالك، يكى از پيشوايان نحو و ادب عربى را بنگريد كه چه سان در به نظم كشيدن قواعد زبان عربى، قرآن كريم را الگوى خود قرار داده است:
وَسَبْقُ حالٍ ما بحرفٍ جُرَّ قَدْ _ أَبَوا ولا أَمنعُه فقَدْ وَرَد
❗️آنان كه مىپندارند در قرآن كريم اشتباه نحوى وجود دارد، بيش از هر چيز، از تنك مايگى و ناآگاهى خود خبر مىدهند.
👌مرفوعبودن اسمىكه بر خبر «إنّ» درآيه: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ» ( مائده ٦٩ ) پيش از تكميل خبر، معطوف شده،👈 به دليل عطف بر محلّ اسم «إنّ» است كه بنابر ابتدائيّت، مرفوع است👉 و اعراب اين واژه در اين آيه از دو جهت ترجيح دارد:
🔸يكم: تناسب لفظى ميان «هادوا» و «الصّابئون»؛ بدين معنا كه هر دو واژه داراى «واو» هستند؛ زيرا «هادوا» فعل ماضى و مبنى است و اعراب در آن ظاهر نمىشود و گويا «الصابئون» نيز اسمى است مبنى كه اعراب آن ظاهر نمىشود.
❕اعراب «رفع» در آيه بهتر است؛ زيرا با «واوِ» «هادوا» تناسب دارد همان گونه كه عطف بر جوار در ادب عربى نيز نوعى تناسب به حساب مىآيد. كسايى مىگويد: عطفِ «الصابئون» بر «هادوا» عطف نسق است؛
📚مجمع البیان ج ٣ ص ٢٢٤
❗️زيرا معطوف، جمع مذكر و معطوف عليه هم حاوى ضمير جمع مذكر است.
👌همان سان كه نصب اين واژه در آيه ديگر و با همين ساختار به مناسبت هم جوارى، ترجيح داده شده است و آن آيه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ» ( بقره ٦٢ ) است؛ چرا كه «ياء» در «نصارى» كه مفردش نصرانى است، شبيه مفرد آن است كه صابئى باشد.
📚مجمع البیان ج ٣ ص ٢٢٥
🔸دوم: ديدگاه ابن قتيبه؛ وى بر اين باور است كه راز مرفوع بودن «صابئون» اين است كه مفهوم ابتدائيت در آن، هم پيش از دخول «إنّ» و هم پس از آن به قوّت خود باقى است؛ چرا كه كاركرد «إنّ» صرفاً افزودن معناى تحقيق بر جملهاى است كه بر آن داخل مىشود؛ برخلاف «لعلّ» يا «ليت»؛ زيرا اين دو به ترتيب معناى ترجّى و تمنّى (اميد و آرزو) را بر مفهوم كلام مىافزايد.
❕وى مىافزايد: رفع «الصابئون» به دليل عطف بر محل اسم «إنّ» است؛ زيرا «انّ» مبتداست و برخلاف ديگر حروف مشبهةبالفعل، تغييرى درمفهوم كلام ايجادنكرده است؛ از اين رو ميان گزاره «زيدٌ قائمٌ» و «إنّ زيداً قائمٌ» به لحاظ معنا، فرقى وجود ندارد؛ جز اينكه جمله دوم تأكيد شده است و تأكيد يك جمله، تغيير معنوى به حسابنمىآيد؛ زيرا تغيير ساختارى و ماهوى مراد است؛ مانند تبديل خبر بهانشا يا بالعكس، ليكن ميان گزارههاى «زيدٌ قائمٌ»، «لعلّ زيداً قائمٌ» و «ليت زيداً قائمٌ» از نظر معنا فرق است؛ چراكه جمله دوم مفيد شك وسوم، مفيد تمنّى است. بههمين دليل نمىتوان بر محل اسم اين دو و بقيه حروف مشبهة بالفعل (جز «إنّ») عطف گرفت. "
📚نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، ص: 449
❗️بنابراین مرفوع بودن " الصابئون " بنابر عطف بر محل اسم " ان " است که بنابر ابتدائیت مرفوع است و منصوب بودن " الصابئین " بنابر عطف بر لفظ اسم " ان " است زیرا اسم " ان " لفظا منصوب است , و هر دو نوع اعراب مطابق با قواعد ادبیات عرب است که جهت آگاهی از دو قسم عطف یعنی عطف بر لفظ و عطف بر محل رجوع کنید :
📚بدائه النحو ص ٢٥٩ _ ترجمه و شرح مغنی الادیب ج ٤ ص ١٠٢
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌معاند مفلوک مدعی شده است که امیر مومنان علیه السلام به ابوموسی اشعری توهین و فحاشی کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2313