eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
١٨ _ گاف علمی امام کاظم در مورد منشاء بیماری جذام !!! امام کاظم که بنا به ادعای شیعیان به خزانه‌ی علوم الهی وصل است می‌گوید خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار موجب تحریک جذام می‌شود! در حالی که جذام یک بیماری باکتریایی است که کوچکترین ارتباطی با خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار ندارد! ————————————————— ▪️[الکافي- ج۶- ص۳۷۷] ← عن أبي الحسن عليه السلام قال: لا تخللوا بعود الريحان ولا بقضيب الرمان فإنهما يهيجان عرق الجذام ◾️: امام كاظم فرمود: با ساقۀ گل و شاخه درخت انار خلال نكنيد؛ زيرا كه آن دو رگ جذام را تحريك مى‌كنند. ◼️: حسن أو موثق [مرآة العقول- ج۲۲- ص۲۲۴ ) ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4838 ١٩ _ امام رضا : پدرم امام کاظم، شهید نشده است. ⚠️ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَرِيرٍ الْقُمِّيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ.. وَ سَأَلْتُهُ عَنْ أَبِيهِ أَ حَيٌّ هُوَ أَوْ مَيِّتٌ؟ فَقَالَ قَدْ وَاللَّهِ مَاتَ. ✍🏻 ابوجریر قمي می‌گوید : از امام رضا درباره پدرش امام کاظم پرسیدم که آیا ایشان زنده است یا میّت [مُرده]؟ امام فرمود : بخدا او مُرده است. 📚 اصول کافی ٣٨٠/١ خداوند می‌فرماید : ﴿وَلَا تَقُولُوا۟ لِمَن یُقۡتَلُ فِي سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَ ٰ⁠تُۢۚ بَلۡ أَحۡیَاۤءࣱ وَلَـٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ﴾ 📖 هرگز به کسی‌که در راه خدا کشته می‌شود، نگویید «اموات : مُردگان»! بلکه آنان زنده هستند، اما شما متوجه نمی‌شوید. [بقره/١٥٤] امام رضا، پدرش را «میّت:مُرده» می‌خوانَد. اگر بگوییم که امام، این آیه‌ی قرآنی را بلد بوده است، دلالت بر این دارد که پدرش را شهید و مقتول نمی‌دانست. 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4727 ٢٠ _ رابطه‌ی حسنه میان امام موسی کاظم {رحمه‌الله} و امیرالمؤمنین هارون الرشید {رحمه‌الله} ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🕌 امام کاظم، امیرالمؤمنین هارون را «جانشین پیغمبر» می‌دانست و مردم را تشویق می‌نمود که مطیع فرامین امیرالمؤمنین هارون‌الرشید باشند. و نافرمانی ایشان را موجب عذاب دردناک الهی می‌شمارد. 🔷🔹 امام کاظم، هارون را فردی بسیار مهربان و دلسوز برای مؤمنان می‌دانست، و به درگاه پروردگار دعا می‌کرد که هارون را پایدار و زنده بدارد و سایه‌اش را مستدام گردانَد. 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4559 ٢١ _ شیخ کلینی : امام کاظم از همسرِ پدرش، صاحب فرزند بود ‼️ [والعياذ بالله] 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4493 ٢٢ _ آیا می‌توان افراد عادی را بیش از امامان معصوم، دوست داشت؟ 👈🏻 بله. امام صادق، سایر فرزندانش را بیش از امام کاظم دوست می‌داشت !!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4432 ٢٣ _ آگاهی امام کاظم ع از علم جفر !!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4419 ٢٤ _ امام کاظم ع و گناهکار دانستن ائمه ع !!!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4073 ٢٥_ تمام مادرانِ فرزندان امام موسی کاظم جزو کنیزان وی بودند و معاف از پوشیدن روسری! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5409 ٢٦ _ كليني در ص ١٢ از جلد ٧ كتاب كافى  در مورد قضاوت كردن امام كاظم چنين مينويسد: محمّد بن نعيم صحّاف گويد: محمّد بن ابى عميره، پارچه فروش، از دنيا رفت و مرا وصى خود ساخته بود، وارث او فقط‍‌ همسرش بود، وارث ديگرى نداشت، من به امام كاظم نوشتم و كسب تكليف نمودم. امام در پاسخ من نوشت: يك چهارم ميراث را به همسرش بده و سه چهارم باقى را برای ما بفرست !!!!چرا بايد ارث شخصى به جاى رسيدن به همسرش به امام کاظم برسد !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4978 ٢٧ _ انتقاد ابوحنیفه به نماز امام کاظم علیه السلام !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5527 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحاتی در مورد پیدایش شیعه و مذهب جعلی اهلسنت !!!! 🤔 : ❓چیزی بنام (مذهب رافضی و شیعه وجود ندارد) بلکه طبقه گفته ی علماشون همانطور که استعمال کرده اند باید بگوییم دین روافض یا دین شیعه و یا همون دین امامیه چیزی بنام مذهب نیست بلکه دین است یک دین جداگانه قال المجلسي : " ومما عُدَّ من ضروريات دين الامامية استحلال المتعة " العقائد ص58 !!!! 💠💠 👌اگر در سخنان علمای شیعه یا برخی از روایات شیعه از عنوان : " دین امامیه " استفاده شده است , این استعمال به این معنا نیست که امامیه و شیعه آیینی جدا از اسلام است , متاسفانه اشکال کننده وهابی به معنای لغوی " دین " توجه نداشته است . ❕لغت شناسان در معنای واژه " دین " می گویند : "دین به معنای هر چیزی است که خدا را با آن عبادت کنند , راه , روش ,  سیره " 📚ترجمه معجم الوسیط ج ١ ص ٦٥٧ ماده دین 👌بر همین اساس برخی می نویسند : " «دِين» در لغت در اصل، به معناى جزا و پاداش است، و به معناى اطاعت و پيروى از فرمان نيز آمده است، و در اصطلاح مذهبى، عبارت از مجموعه قواعد و قوانين و آدابى است كه انسان در سايه آنها مى‏تواند به خدا نزديك شود و به سعادت دو جهان برسد و از نظر اخلاقى و تربيتى در مسير صحيح گام بردارد." 📚لغات در تفسير نمونه، ص: 229 ❕بنابراین مقصود از دین در اصطلاح , طریق و روش عبادت و بندگی خداوند است و مقصود علمای شیعه از دین امامیه آن است که شیعه معتقد است که بندگی خداوند از طریق و روش امامان علیهم السلام است , زیرا امامان ع جانشینان پیامبر اسلام هستند و هر چه می گویند , تفسیر سنت پیامبر اسلام است , چنانکه در روايتى به نقل از جابر آمده است ؛ « به ابوجعفر امام باقر عليه السلام گفتم: هر گاه برايم حديثى مى‏ فرمايى، سند آن را نيز برايم ذكر نما. فرمود: «پدرم، از جدّم، از پيامبر خدا، از جبرئيل عليه السلام، از خداوند عز و جل، مرا حديث كرده است، و هر حديثى كه براى تو مى‏ گويم، با همين سند است». 📚امالی مفید ، ص 42 ❕در روایت دیگر ، از امام صادق عليه السلام نقل شده است که فرمود ؛ «حديث من، حديث پدرم است، و حديث پدرم، حديث جدّم، و حديث جدّم، حديث حسين، و حديث حسين، حديث حسن، و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام، و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا، و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است». 📚الکافی ج 1 ص 53 👌 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «إنّا عَنِ اللَّهِ و عَن رَسولِهِ نُحَدِّثُ. » « ما از طرف خدا و پيامبر او سخن مى‏ گوييم. » 📚رجال کشی ، ج 2 ص 490 👌امام صادق ع فرمود ؛ « هر زمانی که از چیزی به تو جواب می دهم ، آن قول رسول الله است و ما به رای و نظر خویش ، هیچ چیز نمی گوییم » «مَهْمَا أَجَبْتُكَ فِيهِ بِشَيْ‏ءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا نَقُولُ بِرَأْيِنَا مِنْ شَيْ‏ءٍ » 📚بصائر الدرجات ، ج 1 ص 301 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕طبق آنچه که در تفسیر و حدیث و تاریخ اهلسنت آمده است , مذهب شیعه در زمان پیامبر اسلام و توسط خود ایشان پایه گذاری شد , چنان که برخی می نویسند : "شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند . ❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7)  از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى‏ گويد ؛ «ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق مخلوقات خدا هستند ، نازل گرديد». 📚الدر المنثور ج 6 ص 379 👌حاكم حسکانی كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى ‏كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى‏ كند. 🔹از جمله از ابن عباس نقل مى‏ كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد» 📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357 ❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين حديث را ذكر كرده‏ اند. 📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70 👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت  پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت  بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى‏ شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و هوس نمى ‏گفت ؛  «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است‏. 📚پیام قرآن ج 9 ص 24 ❕و بزرگان اصحاب در زمان رسول الله به عنوان شیعه علی علیهما السلام شناخته می شدند , چنان که برخی می نویسند : " گروهى از صحابه در زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با شنيدن آيات و روايات در امر امامت و ولايت و خلافت امام على عليه السلام، بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، به او اعتقاد پيدا كرده زعامت و امامت او را پذيرفتند و از ارادتمندان آن حضرت قرار گرفتند. اين گروه از همان زمان به «شيعه على عليه السلام» معروف شدند: 1- ابوحاتم رازى مى‏گويد: «اوّلين لقب و كلمه‏اى كه در عهد رسول خدا صلى الله عليه و آله ظهور كرد كلمه «شيعه» بود. اين كلمه، لقب چهار نفر از صحابه بوده است كه عبارتند از: ابوذر، سلمان، مقداد و عمّار.» 📚حاضر العالم اسلامی ج ١ ص ١٨٨ 2- ابن‏خلدون مى‏نويسد: «جماعتى از صحابه، شيعه على بودند و او را سزاوارتر از ديگران به خلافت مى‏دانستند.» 📚تاریخ ابن خلدون ج ٣ ص ٣٦٤ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 3- استاد محمّد كردعلى مى‏گويد: «گروهى از بزرگانِ صحابه، معروف به مواليان على عليه السلام در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند از آن جمله سلمان فارسى است كه مى‏گفت: ما با رسول خدا صلى الله عليه و آله بيعت كرديم بر خيرخواهى مسلمانان و اقتدا به على بن ابى‏طالب عليه السلام و مواليان او. و ابى سعيد خدرى است كه گفت: مردم به پنج كار امر شدند؛ چهار تا را انجام دادند و يكى را ترك نمودند. از او سؤال شد آنچه را كه ترك نمودند چه بود؟ او در جواب گفت: ولايت على بن ابى‏طالب عليه السلام. از او سؤال شد آيا ولايت با چهار عمل ديگر واجب است؟ پاسخ داد: آرى. و ابوذر غفارى، عمار بن ياسر، حذيفة بن يمان، ذى‏الشهادتين خزيمة بن ثابت، ابى‏ايوب انصارى، خالد بن سعيد بن عاص و قيس بن سعد بن عباد.» 📚خطط الشام ج ٥ ص ٢٥١ 4- دكتر صبحى صالح مى‏نويسد: «در ميان صحابه حتى در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى على عليه السلام پيروان و شيعيانى بوده است؛ از آن جمله مى‏توان ابوذر غفارى، مقداد بن اسود، جابر بن عبداللَّه، ابى بن كعب، ابوالطفيل عامر بن واثله، عباس بن عبدالمطلب و تمام فرزندان او، عمار ياسر و ابوايوب انصارى را نام برد.» 📚النظم الاسلامیه ص ٩٦ 5- استاد محمّد عبداللَّه عنّان مى‏گويد: «اين اشتباه است كه بگوييم شيعه براى اولين بار هنگام جدايى خوارج ظهور پيدا كرده است بلكه ظهور شيعه در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله بوده است.» 📚روح التشیع ص ٢٠ (به نقل از کتاب شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج ١ ، ص: ٥٧ ) ❕از سوی دیگر اساسا مذهب اهلسنت است که مذهبی جعلی و ساختگی بوده و در زمان پیامبر گرامی اسلام خبری از این مذهب ساختگی نبود تا قرنها بعد از پیامبر اسلام و در زمان عمر بن عبدالعزیز و سالها بعد از او توسط احمد بن حنبل این واژه و اصطلاح پایه گذاری شد , چنان که برخی می نویسند : " تا آنجا كه به دست آمده اصطلاح اهل سنت بدون كلمه جماعت، در اوايل قرن دوم، رواج پيدا كرده و عمر بن عبدالعزيز در رساله‌اى كه در ردّ قدريه نوشته، آن را به كار برده است، و ى در خطاب خود به «قدريه» (طرفداران حريت انسان در گفتار و رفتار) مى‌نويسد: «وقد علمتُم انّ أهلَ السنة كانُوا يقولون: الاعتصامُ بالسنةِ نجاةُ وسيُقبَض العلمُ قبضاً سَريعاً»: مى‌دانيد اهل سنت گفتند تمسك به سنت راه نجات است و علم و دانش به زودى جمع مى‌شود.... پيدايش مسائل نوظهور در جوامع اسلامى، گروهى را بر آن داشت كه براى اين مسائل پاسخ مناسبى تهيه كرده و اين نقيصه را از فقه اسلامى برطرف كنند و چون پاسخ روشنى در كتاب و سنت نيافتند به قياس و استحسان پناه بردند، و اين كار سبب پيدايش «مدرسه رأى» گرديد، و در اواسط قرن  دوم، كه در رأس اين گروه ابوحنيفه بود، سرعت بيشترى گرفت. 👈 در مقابل، اهل حديث كه خود را «اهل سنت» مى‌ناميدند از حديث كنار نرفته، و در برابر اين مسائل نوظهور بى‌تفاوت بودند. اهل حديث پيش از ظهور احمد بن حنبل از اصول خاصى پيروى نمى‌كردند بلكه افرادى با گرايش‌هاى گوناگون تحت چتر «اهل الحديث» گرد آمده بودند و در ميان آنها، افراد مرجئى، ناصبى، قدرى، جُهَنى، واقفى، و متشيع زياد ديده مى‌شد و سيوطى اسامى آنان را در اثر خود آورده است (تدريب الحديث، ج 1، ص 328) ولى آن‌گاه كه احمد بن حنبل در رأس اهل حديث قرار گرفت، همگان را تحت عقيده واحدى كه عقيده «اهل سنت» ناميد درآورد و رساله‌اى در عقايد اهل سنت تنظيم كرد كه بسيارى از بندهاى آن، ردّ فرق ديگرى است كه در صحنه ظاهر بودند (رسالة السنة، ص 44-50) 👉" 📚دانشنامه کلام اسلامی، ج : ۱، ص ۵۶۷ _ ٥٦٨ ❕در ذیل نیز مفصل توضیح داده ایم که مذهب جعلی اهلسنت ارتباطی با سنت پیامبر اسلام ندارد بلکه پیرو بدعتهایی هستند که توسط خلفا پس از پیامبر بنا نهاده شد و اهلسنت واقعی شیعه است که سنت پیامبر را از طریق امامان علیهم السلام به دست آورده و به آن عمل می کند : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3822 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⚫️وفات حضرت ابوطالب علیه السلام را تسلیت می گوییم . ✔️چند پرسش و پاسخ پیرامون ایشان ؛ 1⃣مقام ایشان در روایات شیعه و اینکه ایشان از اوصیاء حضرت عیسی علیهما السلام بوده اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1058 2⃣ادله ای که برای ایمان ابوطالب از کتب اهل سنت ارائه دادید قانع کننده نیست ❗️برای دوستان ام ارائه دادم اما قبول نکردند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1059 3⃣همانطور که می دانید ابوطالب اسم اصلی خودش نیست بلکه کینه است. در واقع اسم اصلی ابوطالب عبد مناف است. عبد مناف یعنی بنده ی مناف و مناف یکی از بزرگ ترین بت های مشرکین بوده. حالا سوال اینجاست اگر ابوطالب ایمان اورده بود چرا نام خودش را عوض نکرد؟ حتی چرا‌ مخفیانه نام خودش را عوض نکرد؟ چنانکه‌ می دانید این اسم درست نیست و جایز نیست! چرا اسمش را حتی مخفیانه عوض نکرد ‼️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1069 4⃣آيا ابوطالب، پدر امام على و عموى محمد، به اسلام ايمان آورد ؟ در یکی از معتبر‌ترین کتاب‌های تفسیری شیعه در این خصوص آمده ... امام‌باقر گفت: اسلام جز به عزت ما نمى‌افزايد، از اين رو ما از غيرمسلمانان ارث مى‌بريم و آنان از ما ارث نمى‌برند، ميراث ابوطالب در دست ماست(چون او کافر بود و ما مسلمانیم). ما معتقد به ارث بردن مسلمان از كافر فقط ميان فرزند و پدر هستيم نه ميان زن و شوهر ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2026 5⃣اسلامگرایان که به اعتراف خودشان نُه دهم دینشان تقیه است در توجیه این مسئله می‌گویند ابوطالب تظاهر به کفر می‌کرد تا بتواند از محمد حمایت و محافظت کند! سوال اینجاست: چگونه حمزه عموی پیامبر، علی‌رغم اینکه اظهار اسلام می‌کرد باز هم می‌توانست از محمد حمایت کند؟! از طرفی می‌دانیم خود ابولهب (عموی دیگر محمد) نیز علی‌رغم اینکه از سران کفر در مکه بود، باز هم حامی محمد بوده و حتی یک‌بار جان محمد را از مرگ حتمی نجات داده بود . بنابراین این ماله‌کشی شیعیان وجهی ندارد ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3648 7⃣یکی از دلایل ایمان حضرت عدم طلاق همسرش ( فاطمه بنت اسد) است که در روایات هم اشاره شده است اما رحلت حضرت ابو طالب ٣ سال قبل هجرت بود ونزول این حکم كه باید مومن از مشرک جدا شود آیه 10 سوره‌ی ممتحنه در صلح حدیبیه که ششم هجری بوده نازل شده پس این نیتواند دلیل باشد چون این آ یه در زمان حضرت ابوطالب نازل نشده ❗️❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4855
ایستاده بول کردن پیامبر اسلام در روایات اهلسنت  !!!! 🤔 : ❓بول واقفا (ایستاده) در نزد شیعه ( ایستاده بول کردن در نزد شیعه اشکالی ندارد ) وعنه، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن أبي عبد الله عليه السلام قال سألته عن الرجل يطلي فيبول وهو قائم؟ قال: لا بأس به ( وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١ - الصفحة ٣٥٢ )!!! 💠💠 👌مطابق با فقه شیعه , ایستاده بول کردن اگرچه حرام نیست اما به خاطر عوارضی که دارد , مکروه و ناپسند است و شایسته است که انسان ایستاده بول نکند . ❕در توضیح المسائل مراجع آمده است : " مسأله 80 :  ايستاده بول كردن و بول كردن در زمين سخت و سوراخ جانوران و در آب ، خصوصاً آب ايستاده ، مكروه است " 📚توضیح المسائل مراجع , بنی هاشم , ج ١ ص ٦٥ ❕بنابراین اگرچه در برخی از روایات ایستاده بول کردن اجازه داده شده اما در ادامه همان روایات بیان شده است که این عمل بهتر است صورت نگیرد و اصطلاحا این عمل مکروه است , زیرا سبب نفوذ شیطان به انسان می گردد : "  عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ يَبُولُ الرَّجُلُ وَ هُوَ قَائِمٌ قَالَ نَعَمْ وَ لَكِنَّهُ يُتَخَوَّفُ أَنْ يَلْتَبِسَ بِهِ الشَّيْطَانُ أَيْ يُخَبِّلَهُ فَقُلْتُ يَبُولُ الرَّجُلُ فِي الْمَاءِ قَالَ نَعَمْ وَ لَكِنْ يُتَخَوَّفُ عَلَيْهِ مِنَ الشَّيْطَانِ. " 📚تهذيب الأحكام ، ج‏ ١ ص ٣٥٢ 👌و در روایت دیگری تصریح شده است که ایستاده بول کردن سبب ایجاد مشکلاتی برای انسان می شود و انسان در این صورت جز خودش فرد دیگری را نمی تواند ملامت کند : " لَا یَبُولَنَّ الرَّجُلُ مِنْ سَطْحٍ فِی الْهَوَاءِ وَ لَا یَبُولَنَّ فِی مَاءٍ جَارٍ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِکَ فَأَصَابَهُ شَیْءٌ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ " 📚الخصال ج ٢ ص ٦١٣ 👌کارشناسان در مورد برخی از عوارض ایستاده بول کردن می گویند : " عوارض ایستاده ادرار کردن در مردان می توان به تخلیه نشدن کامل املاح و مواد موجود در ادرار از بدن، باقی ماندن رسوبات،  ایجاد التهاباتی در بافت مخاطی مثانه و افزایش احتمال ابتلا به سنگ مثانه اشاره کرد. همچنین فشار وارده به عضلات کف لگن بر روی جریان خروجی ادرار و کنترل کردن آن متعاقبا مضرات بیشتری را در پی خواهد داشت. " 🌐https://b2n.ir/e35014 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕حال از وهابی شبهه افکن سوال می کنیم : 👌اگر ایستاده بول کردن به نظرت ناپسند است , پس چرا به پیامبر اسلام نسبت می دهید که ایستاده بول می کرد !!!! ▫️بخاری صاحب صحیح ترین کتاب اهل سنت روایت می کند : « پیامبر به زباله دان فلان قبیله رفت و در آنجا ایستاده بول کرد » " «أَتَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ، فَبَالَ قَائِمًا " 📚صحیح بخاری ج ١ ص ١٦٦ طبع مصر ❗️و در روایت دیگر نقل می کند که راوی می گوید : « من و پیامبر پیاده حرکت می کردیم  . آن حضرت به زباله دانی که کنار دیوار قرار داشت رفت آنگاه همان گونه که مردم می ایستند ایستاد و بول کرد من از حضرت دوری کردم اما وی به من اشاره کرد تا به او نزدیک شوم من هم به او نزدیک شده و پشت سر او ایستادم تا از کارش فارغ شد» " «رَأَيْتُنِي أَنَا وَ النَّبِيُّ  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ نَتَمَاشَى، فَأَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ خَلْفَ حَائِطٍ، فَقَامَ كَمَا يَقُومُ أَحَدُكُمْ، فَبَالَ، فَانْتَبَذْتُ مِنْهُ، فَأَشَارَ إِلَيَّ، فَجِئْتُهُ، فَقُمْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ  حَتَّى فَرَغَ». 📚همان منبع حدیث ٢١٢ ❕ما این روایات را جعلی و ساختگی می دانیم و معتقدیم که شخصیت برجسته پیامبر اسلام هیچگاه چنین کار ناپسندی را انجام نمی داد زیرا خداوند با صراحت در توصیف پیامبر اسلام می فرماید : "« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» ( قلم 4 ) « وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ » و  می فرماید ؛ « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21 ) « لَقَد كَانَ لَكُم فِى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَة » 👌اساسا چگونه ممکن است پیامبری که مستقیما تربیت شده خداوند بوده است , چنین عمل ناپسندی را انجام دهد , چنان که علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر اسلام می فرمود : " أدّبني ربّي فأحسن تأديبي " " خداوند مرا ادب آموخت و نيكو نیز ادب آموخت. " 📚الجامع الصغیر , سیوطی , ج ١ ص ٥١ _ کنزالعمال ج ١١ ص ٤٠٦ _٤١٤ _ ٤٣١ _ فیض القدیر ج ١ ص ٢٩٠ _ تفسیر رازی ج ٢٨ ص ٢٨٥ و .... ❕بر همین اساس آیت الله مکارم شیرازی در مورد روایات اهلسنت مبنی بر ایستاده بول کردن پیامبر اسلام می نویسد : " ما اطمينان داريم كه اين حديث مجعول است و از سوى بعضى از منافقان براى ضربه زدن به قداست رسول خدا (صلى الله عليه و آله) جعل شده و سپس به كتاب‏هايى مانند صحيح بخارى و صحيح مسلم (بر اثر سادگى نويسندگان آنها) راه يافته است. آيا كسى كه كمترين شخصيّتى داشته باشد، دست به چنين كارى مى‏زند كه لوازم عديده بسيار نامطلوبى دارد كه قلم از شرح آن شرم‏ دارد؟ چقدر جاى تأسّف است كه در كتاب صحاح اين قبيل روايات آمده و هنوز هم به آن استدلال مى‏كنند. " 📚شیعه پاسخ می گوید ص ٢٠٣ ❕به نظر می رسد جاعلان حدیث , روایت مذکور را جعل کرده اند تا با ضربه زدن به شخصیت پیامبر اسلام , به نفع عمر بن خطاب اقدامی انجام داده باشند و از قبح کار خلیفه دوم بکاهند زیرا مطابق روایات اهلسنت , خلیفه دوم ایستاده بول می کرد !!!! 👌علمای اهلسنت نقل می کنند که عمر می گفت : « در حالی که من ایستاده بول می کردم پیامبر مرا مشاهده کرد و به من فرمود ایستاده بول نکن " " رَآنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ أَنَا أَبُولُ قَائِمًا. فقَالَ: «يَا عُمَرُ! لَا تَبُلْ قَائِمًا " 📚سنن ابن ماجه ج ١ ص ٢٧٥ _ سنن ترمذی ج ١ ص ٩٨ 👌جالب آن است که طبق نقل علمای اهلسنت ,  خلیفه دوم برای ایستاده بول کردنش توجیه هم می آورد و می گفت ایستاده بول کردن برای حفظ مقعد و جمع و جور نگه داشتن آن بهتر است : " البول قائما احصن للدبر " 📚شرح صحیح مسلم , نووی , ج ٣ ص ١٦٦ _ فتح الباری ج ١ ص ٢٨٤ _ عمده القاری ج ٣ ص ١٣٦ _ السنن الکبری , بیهقی , ج ١ ص ١٠٢ _نیل الاوطار ج ١ ص ١٠٨ _کنزالعمال ج ٩ ص ٥٢٠ 👌به هر حال عایشه نیز فهمیده بود که منافقان برای قبح زدایی از عمل خلیفه دوم , حدیث جعل کرده اند که پیامبر هم ایستاده بول می کرد , لذا در پاسخ آنان می گفت : " هر کس بگوید پیامبر ایستاده بول کرده او را تصدیق نکنید , آن حضرت بول نمی کرد مگر نشسته " " أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ كَانَ يَبُولُ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقُوهُ، مَا كَانَ يَبُولُ إِلَّا قَاعِدًا " 📚سنن ترمذی ج ١ ص ٩٧ _ سنن نسائی ج ١ ص ٢٦ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
بعثت پیامبر اسلام در غار حراء یا ابطح...؟! 🤔 : ❓بعثت پیامبر در غار حراء یا ابطح..؟! در اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله در غار حراء خلوت می‌کرده شکی نیست، اما اینکه آغاز اعلام رسالتشان در غار حراء باشد نادرست است، بلکه ایشان در ابطح بوده و همچنین تنها هم نبوده بلکه امیرالمؤمنین، و جناب جعفر و جناب حمزه علیهم السلام هم به همراه ایشان بوده‌اند و حضرت جبرائیل علیه السلام در همان دیدار نخست شهادت به نبوت پیامبر و وصایت امیرالمؤمنین علیهما السلام داده است. و این خیلی تفاوت دارد در اینکه نقل کرده‌اند پیامبر در غار تنها بود و جبرئیل نازل شد ... !!! 💠💠 ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلامی , وقتی که در غار حراء بودند , وحی بر ایشان نازل شد و مبعوث به رسالت شدند : " هو فی غار حراء فجاءه الملک ..." 📚اسد الغابه ج ١ ص ٢٥ _ انساب الاشراف ج ١ ص ١٠٥ _ امتاع الاسماع ج ١ ص ٣٠ _ البدایه و النهایه ج ٣ ص ٢ _تاریخ ابن خلدون ج ٢ ص ٤١٠ _ تاریخ الاسلام ج ١ ص ١١٧ _ تاریخ طبری ج ٢ ص ٣٠٠ 👌در برخی از نقلهای شیعه نیز آمده است که مبعث پیامبر گرامی اسلام در غار حراء بوده است . ❕در تفسیر امام عسکری علیه السلام آمده است : " هنگامی که رسول خدا تجارت به شام را ترک کرد و هر آنچه خداوند از راه این تجارت‌ها به او ارزانی فرموده بود، بخشید، 👈هر روز صبح به غار حراء می‌رفت و بر بلندای غار می‌رفت و از آنجا به آثار و نشانه‌های رحمت الهی، و به انواع شگفتی‌های رحمت و حکمت خداوند می‌نگریست👉 و به کرانه‌های آسمان و زمین و دریاها و بیابان‌ها نگاه می‌کرد و از این نشانه‌ها عبرت می‌گرفت و از آن‌ها متذکّر می‌شد و خداوند را به گونه ای شایسته عبادت می‌کرد. هنگامی که سن چهل سالگی را کامل کرد و خداوند به قلب ایشان نگریست و آن را بهترین و برترین و خاشع ترین و خاضع ترین قلب یافت، به درهای آسمان اجازه داد و باز شدند و محمد بدان نگریست. و به فرشتگان اذن داد و آنان فرود آمدند و محمد بدان‌ها نگریست. و به رحمت امر فرمود و رحمت الهی از بطن عرش بر سر و پیشانی محمد فرود آمد و به جبرئیل روح امین احاطه شده به نور و طاووس فرشتگان نگاه کرد، و جبرئیل فرود آمد و بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت: ای محمد بخوان. فرمود: چه چیز بخوانم؟ گفت: ای محمد بخوان اقرأ باسم ربک الذی خلق .... 👈سپس آنچه را که خداوند عزّ و جلّ به او وحی کرده بود به پیامبر وحی نمود سپس به بالا رفت و محمد از کوه پایین آمد ... 👉" كَانَ يَغْدُو كُلَّ يَوْمٍ إِلَى حِرَاءَ يَصْعَدُهُ، وَ يَنْظُرُ مِنْ قُلَلِهِ إِلَى آثَارِ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَنْوَاعِ عَجَائِبِ رَحْمَتِه‏ ... َ نَزَلَ مُحَمَّدٌ ص مِنَ الْجَبَلِ- وَ قَدْ غَشِيَهُ مِنْ تَعْظِيمِ جَلَالِ اللَّهِ، وَ وَرَدَ عَلَيْهِ مِنْ كَبِيرِ شَأْنِهِ مَا رَكِبَهُ بِهِ الْحُمَّى وَ النَّافِضُ. " 📚تفسیر امام عسکری ص ١٥٧ _ حلیه الابرار ج ١ ص ٦٦ _ مدینه معاجز ج ١ ص ٤٤٥ _ بحار الانوار ج ١٨ ص ٢٠٦ ❕در نقل دیگری از ابن عباس آمده است : " چون پیامبر با حضرت خدیجه ازدواج کرد و سنّ ایشان چهل سال تمام شد، روزی به سوی کوه حراء بیرون رفت. در آن جا جبرئیل علیه السلام برای آن حضرت  ندا سر داد و بر ایشان پدیدار نشد. ...خدیجه از این خبر شادمان شد و عرض کرد: چون صبح فردا رسید، به همان جایگاهی که روز پیش او را در آن جا دیدی بازگرد. پیامبر فرمود: بله، چنین می‌کنم. ایشان خارج شد و ناگاه جبرئیل علیه السلام را با زیباترین چهره و خوش ترین بو مشاهده کرد. جبرئیل علیه السلام عرض کرد: ای محمّد! پروردگارت تو را سلام می‌رساند و از برایت درود و بزرگداشتی ویژه می‌فرستد و می‌فرماید: تو فرستاده من به سوی انس و جنّ هستی، پس ایشان را دعوت کن تا مرا بپرستند و بگویند: هیچ خدایی جز الله نیست و محمّد رسول اوست و علی ولیّ اوست..." "قال ابن عباس: إن أول ما ابتدئ به رسول الله  من الوحي الرؤيا الصالحة في النوم، و كان لا يرى رؤيا إلا جاءت كفلق الصبح؛ و لما تزوج بخديجة و كمل له من العمر أربعون سنة، قال: فخرج ذات يوم إلى جبل حراء، فهتف به جبرئيل‏... " 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٥ ص ٦٩٦ _ حلیه الابرار ج ١ ص ٦٧ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕همینطور روایاتی که می گوید وحی بر پیامبر زمانی نازل شد که ایشان بین کوهها بودند : " كَانَ بَيْنَ الْجِبَال‏ " ( اعلام الوری ص ٣٦ _ قصص الانبیاء راوندی ص ٣١٧ _ کشف الغمه ج ١ ص ٨٧ ) , تایید کننده نزول وحی بر پیامبر در غار حراء است , زیرا این غار در بین کوهها قرار دارد , چنان که در مورد غار حراء می نویسند : "غار حرا بر فراز كوهى قرار دارد كه امروز جبل النور ناميده مى‏شود. سابقا اين كوه در خارج مكه بود؛ ولى امروز به سبب گسترش شهر مكّه جبل النور و غار حرا در داخل مكّه قرار دارد و پيمون آن از پاى كوه تا فراز آن حدود يك ساعت به طول مى‏انجامد. غار مزبور غار كوچكى است كه گنجايش يك نفر ايستاده در حال عبادت و دو سه نفر نشسته را دارد؛ ولى در كنار آن محل نسبتا وسيعى است كه جاى نشستن گروهى است. جالب اينكه دو طرف غار باز است و هواى لطيفى در غار جريان دارد و در گرم‏ترين اوقات سال، انسان احساس گرما نمى‏كند و از همه گذشته، جاى خلوت و مملوّ از روحانيت است. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله قبل از بعثت و حتى گاه بعد از بعثت براى دور ماندن از غوغاى بت‏پرستان جاهل و جامعه مملوّ از خرافات آن عصر، به غار حرا مى‏رفت و ساعتها و روزها به راز و نياز با خدا مى‏پرداخت و در اسرار آسمان و زمين مى‏انديشيد. قابل توجه است كه داخل غار اگر كسى رو به دهانه شمالى غار بايستد هم رو به كعبه ايستاده و هم رو به بيت المقدس. از پاره ای روایات استفاده می شود که پیامبر اکرم حتی بعد از نبوت گاهی به غار حراء می رفت و دور از اذیت و آزار مشرکان متعصب به عبادت و راز و نیاز با خدا می پرداخت و علی و خدیجه با آن حضرت بودند و می دانیم نخستین شعاع وحی در همانجا درخشید " 📚پیام امام امیر المومنین , مکارم شیرازی ,  ج ٧ ص ٥٠٥ ❕همینطور در نهج البلاغه آمده است که امیر مومنان علیه السلام مساله نزول وحی بر پیامبر را مرتبط با غار حراء دانسته و می فرماید : " از همان زمان كه رسول خدا  از شير بازگرفته شد، خداوند بزرگ‏ترين فرشته از فرشتگان خود را مأمور ساخت تا در طول شب و روز وى را به راههاى فضيلت و محاسن اخلاق جهانيان وادارد و من هم مانند كودكى كه به دنبال مادرش حركت مى‏كند از او پيروى مى‏كردم. هرروز نكته تازه‏اى از اخلاق برجسته خود براى من آشكار مى‏ساخت و مرا فرمان مى‏داد كه به او اقتدا كنم. 👈او در هرسال مدتى را در مجاورت غار حرا به سر مى‏برد (و به عبادت خدا مى‏پرداخت) من او را مى‏ديدم و كسى ديگر او را نمى‏ديد (و از برنامه عبادت او خبر نداشت و هنگامى كه آن حضرت به نبوت مبعوث شد) در آن روز خانه‏اى كه اسلام در آن راه يافته باشد، جز خانه پيامبر نبود تنها او و خديجه در آن بودند و من نفر سوم بودم. من نور وحى و رسالت را مى‏ديدم و بوى نبوّت را استشمام مى‏كردم. من صداى ناله شيطان را در آغاز نزول وحى بر آن حضرت شنيدم و گفتم اى رسول خدا اين ناله (از كيست و براى) چيست؟ فرمود: اين ناله شيطان است، زيرا از اينكه پيرويش كنند مأيوس شده است.👉 (سپس پيامبر به من فرمود:) تو آنچه را من مى‏شنوم مى‏شنوى و آنچه من مى‏بينم مى‏بينى (و چشم و گوش تو حقايق عالم غيب را درك مى‏كند) جز اينكه تو پيامبر نيستى؛ ولى وزير منى و در مسير خير و سعادت قرار دارى! " "لقد كان يجاور في كلّ سنة بحراء فأراه، و لا يراه غيري. و لم يجمع بيت واحد يومئذ في الإسلام غير رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله- و خديجة و أنا ثالثهما. أرى نور الوحي و الرّسالة، و أشمّ ريح النّبوّة. " 📚نهج البلاغه , خطبه ١٩٢ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌در مورد ابطح هم گفتنی است که " ابطح مكانى بين مكّه و منى است . اين مكان امروزه جزء شهر مكّه است، ميدان فعلى معابده و خيابان آن به سمت منى، ابطح قديم است. از آن در باب حج سخن گفته شده است. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏ ١، ص: ٢٢٠ ❕اشکال کننده با استناد به یک روایتی مدعی شده بود که اولین نزول وحی بر پیامبر در ابطح بوده است . روایت مذکور به نقل علامه مجلسی چنین است که پیامبر فرمود : " در ابطح بر دست خود تكيه كرده خوابيده بودم و على در جانب راست من و جعفر طيار در جانب چپ من و حمزه در پايين پاى من خوابيده بودند ناگاه صداى بال جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل را شنيدم و از صداى بال ايشان دهشتى مرا عارض شد پس شنيدم كه اسرافيل به جبرئيل مى‏گفت: بسوى كداميك از اين چهار نفر مبعوث شده‏ايم؟ پس جبرئيل اشاره كرد بسوى من و گفت: بسوى اين مبعوث شده‏ايم كه محمد نام دارد و بهترين پيغمبران است، و آن كه در جانب راست او خوابيده است برادر و وصىّ اوست و او بهترين اوصياى پيغمبران است، و آن كه در جانب چپ او خوابيده است جعفر پسر ابو طالب است كه با دو بال رنگين در بهشت پرواز خواهد كرد، آن ديگرى حمزه است كه سيّد شهيدان در روز قيامت‏ " 📚حياة القلوب، ج‏ ٣ ، ص: ٦٧٧ ❕این روایت در مقام بیان اولین وحی نازل شده بر پیامبر نیست , زیرا روشن شد که اولین وحی در غار حراء بوده است و امیر مومنان ع هم تنها همراه پیامبر بوده است و طبق نقل نهج البلاغه و نقلهای دیگر , در آغاز نزول وحی , جز علی و خدیجه علیهما السلام , فرد دیگری به پیامبر ایمان نیاورده بود : " أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا أَجَابَ رَسُولَ اللَّهِ ص أَحَدٌ قَبْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ خَدِيجَةَ ع " 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏ ١ ، ص: ٣٢٨ ❕بنابراین در توضیح روایت مذکور که سخن از ایمان آوردن افراد دیگری هم به میان آورده گفتنی است : 👌 مطابق سایر روایات :  پس از نزول آغازین وحی و ایمان آوردن امام علی و حضرت خدیجه س و آغاز دعوت پنهانی پیامبر اسلام  به تدریج افراد دیگری نیز به پیامبر گرامی اسلام ایمان آوردند تا زمانی که سه سال دعوت پنهانی گذشت و پیامبر  مامور به دعوت آشکارا شدند : " ثُمَّ أَسْلَمَتْ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ النَّبِيِّ ص ثُمَّ دَخَلَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى النَّبِيِّ ص وَ هُوَ يُصَلِّي وَ عَلِيٌّ ع بِجَنْبِهِ- وَ كَانَ مَعَ أَبِي طَالِبٍ ع جَعْفَرٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو طَالِبٍ صِلْ جَنَاحَ ابْنِ عَمِّكَ- فَوَقَفَ جَعْفَرٌ عَلَى يَسَارِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَبَدَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ بَيْنِهِمَا- فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي- وَ عَلِيٌّ وَ جَعْفَرٌ وَ زَيْدُ بْنُ حَارِثَةَ وَ خَدِيجَةُ يَأْتَمُّونَ بِهِ- فَلَمَّا أَتَى لِذَلِكَ ثَلَاثَ سِنِينَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِين‏ ... " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣٧٨ _ سعد السعود ص ٨٦ _ مراه العقول ج ٧ ص ١٧٧ ❕روایت مورد بحث در مورد ابطح می تواند ناظر به این نکته باشد که وقتی پیامبر اسلام در ابطح بودند و افرادی مسلمان شده بودند و سه سالی از دعوت گذشته بود , جبرئیل بر پیامبر مبعوث می شود و ماموریت اظهار و دعوت علنی را بر پیامبر عرضه می کند لذا  مطابق نقل یعقوبی , پیامبر اسلام از ابطح دعوت علنی و آشکار خود را آغاز کرد : " ثم امره الله عز و جل ان یصدع بما ارسله فاظهر امره و اقام بالابطح ... " 📚تاریخ یعقوبی ج ٢ ص ٢٤ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir