🔸ادامه👇
3⃣معاند در پست دیگری می گوید شما در مورد « مسجد الاقصی » گفتید ؛
« بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است » در حالی که کتب لغت گفته اند که به بیت المقدس مسجد الاقصی می گویند چون از کعبه دور تر است ❗️
👌پاسخ می گوییم که آنچه ما آوردیم ، تنها نقل قول از کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی » بود تا از جنبه جغرافیایی ثابت کنیم که بیت المقدس در فلسطین اشغالی است نه آنکه بخواهیم پیرامون معنای « مسجد الاقصی » بحث کنیم ، به عنوان امانت داری در نقل تمام کلام صاحب کتاب را آوردیم و الا ما هم تحلیل ایشان را در مورد « مسجد الاقصی » و وجه نامیده شدن آن به « اقصی » را نمی پسندیم ، بلکه معتقدیم ؛
« کلمه اقصی از ماده « قصو » است که به معنای دوری است و اگر مسجد بیت المقدس را مسجد الاقصی نامیده به این جهت است که این مسجد نسبت به محل زندگی رسول خدا و مخاطبینی که با اویند از مسجد الحرام خیلی دور است ، زیرا محل زندگی ایشان شهر مکه است که مسجد الحرام در همانجا است »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 13 ص 6 _ مجمع البیان ج 6 ص 612
❕البته آنچه که در کتاب « اعلام جغرافیایی ،تاریخی » در مورد مسجد الاقصی آمد مورد تاکید برخی مفسران قرار گرفته است که چون در وراء آن مسجدی نبوده ، مسجد الاقصی دور ترین موضع عبادت برای اهالی ، محسوب می شده است ، لذا به مسجد الاقصی معروف شده است .
📚روح المعانی ج 8 ص 11
4⃣معاند در آخرین اشکالش چنین نوشته است ؛
« شاهكار آخوند در پاسخ به تحدى . ادمين كانال پرسمان دليل نامگذارى بيت المقدس را پاك بودن از گناه و آلودكى ذكر كرده است!
#سئوال: چه چيزى از گناه و آلودگى پاك است ؟
مگر بيت المقدس انسان يا موجود زنده است كه به گناه آلوده شود »
👌معاند توجه ندارد که مقصود از پاکی بیت المقدس از آلودگی و گناه آن است که هرکس وارد آن شود و عبادت به جا آورد ، از گناه و آلودگی پاک می شود ، چنان که ابن اثیر می نویسد ؛
« بیت المقدس نامیده شده است ، زیرا موضعی است که افراد در آن از گناهان پاک می شوند »
📚النهایه فی غریب الحدیث و الاثر ج 4 ص 24
❕این معنا مورد تاکید علمای شیعه واقع شده است ؛
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 6 ص 375 _ مراه العقول ، مجلسی ، ج 6 ص 56 _ مصباح کفعمی ص 318
❕شاهد این سخن روایتی است از پیامبر گرامی که فرمود ؛
« چون سلیمان بن داود از ساختن بیت المقدس فارغ شد سه چیز از خدا درخواست کرد ، قدرت قضاوتی که با حکم الهی هماهنگ باشد ، سلطنتی که پس از وی سزاوار کسی نباشد ، و نیز پاک شدن از گناه مانند زمان تولد از مادر برای کسی که تنها به خاطر نماز ( و عبادت ) به این مسجد بیاید ( و خداوند دعای او را اجابت کرد )»
📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 451 _ المستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 471
5⃣ما از سه راه « لغوی » ، « جغرافیایی و تاریخی » و « روایی » ثابت کردیم که بیت المقدس در فلسطین است ، اما معاند اصلا به نقد اصل بحث ما نپرداخته که این نشان از عجز و ناتوانی اینان دارد .
❕در پایان به معاند توصیه می کنیم که از بحث مستقیم با ما پرهیز کند و غیر مستقیم مطالبش را مطرح کند و ما هم پاسخ می گوییم ، اما در برابر پاسخ ما پاسخ ندهد که اگر بدهد بیشتر رسواتر می شود و جیره اش ممکن است قطع شود و خود و خانواده از گرسنگی بمیرند❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد سهو پیامبر و خواب ماندن ایشان از نماز صبح را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2886
👌شبهه برده داشتن امامان علیهم السلام را در گذشته ذیل پاسخی در مورد بردگان امام کاظم علیه السلام پاسخ گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
👌پاسخ معاند در مورد برتری مردان بر زنان در قرآن و جواز کتک زدن زنان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1416
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2234
#قطع_دست_دزد
🤔#پرسش
❔پیامبر دین صلح و دوستی(رحمة للعالمین!) و قطع دست به خاطر دزدیدن یک عَبا!
اسلامگرایان می گویند اجرای حکم قطع دست دزد٬ مشروط به تحقق شروط بسیاری است و به این راحتی لازم الاجرا نمی شود! حال آنکه میبینم پیامبر این جماعت به راحتی هرچه تمام دست سارقی را آن هم به خاطر دزدین یک عبا قطع می کند!🔻🔻🔻
#متن_حدیث: علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حماد عن الحلبي عن أبي عبد الله(ع) قال سألته عن الرجل يأخذ اللص يرفعه أو يتركه؟فقال:إن صفوان بن أمية كان مضطجعا في المسجد الحرام فوضع ردائه...
#ترجمه: حلبى گويد:از امام صادق پرسيدم:شخصى دزدى را دستگير مىكند او را تحويل دهد يا رهايش كند؟فرمود:صفوان بن اميه در مسجد الحرام دراز كشيده بود.او عبايش را گذاشت و در پى قضاى حاجت بيرون رفت هنگامى كه برگشت متوجه شد عبايش را دزديدهاند.گفت:چه كسى عبايم را برده؟پس دنبال آن گشت و دزد را دستگير كرده به پيامبر خدا تحويل داد.پيامبر فرمود:دستش را قطع كنيد.صفوان گفت:اى پيامبر خدا! آيا دست او را به خاطر سرقت عباى من قطع مىكنيد؟پيامبر فرمود: آرى...
📓منبع:الكافي-ج۷-ص۲۵۱
#حکم_حدیث: حسن
📓منبع:مرآة العقول-ج۲۳-ص۳۹۰
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
«مرد دزد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده اند، دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خدا عزيز و حكيم است» ( مائده 38)
❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛
«خداوند دزدى را حرام فرمود؛ چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم كشى مى شد و نيز به خاطر اين كه غصب اموال يكديگر، موجب كشتار و درگيرى و حسدورزى به يكديگر مى شود. و همچنين موجب ترك تجارت و پيشه ورى، و كسب اموال و ثروتهاى به ناحق و ناروا مى گردد ...
❕علّت بريدن دست راست دزد آن است كه وى با دست راست خود با اشياء تماس دارد و اين دست، بهترين و كار آمدترين عضو بدن اوست. پس بريدن آن كيفرى براى دزد و درس عبرتى است براى ديگران تا درصدد تصرّف اموال، از راه ناروا نيايند و نيز چون بيشتر با دست راست دزدى مى كنند »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 96
❕در تفسیر نمونه نیز چنین آمده است ؛
« اگر ملاحظه مى كنيم امروز دزدى فراوان است به خاطر آن است كه چنين حكمى اجراء نمى شود و لذا در محيطهايى كه اين حكم اسلامى اجراء مى گردد (مانند محيط عربستان سعودى كه تا سالهاى اخير اين حكم در آن اجراء مى شد) امنيت فوق العاده اى از نظر مالى در همه جا حكمفرما بود.
👌بسيارى از زائران خانه خدا با چشم خود چمدانها يا كيفهاى پول را در كوچه و خيابانهاى حجاز ديده اند كه هيچكس جرئت دست زدن به آن را ندارد تا اينكه مامورين « اداره جمع آورى گمشده ها » بيايند و آن را به اداره مزبور ببرند و صاحبش بيايد و نشانه دهد و بگيرد. غالب مغازه ها در شبها در و پيكرى ندارند و در عين حال كسى هم دست به سرقت نمى زند.
❕جالب اينكه اين حكم اسلامى با اينكه قرنها اجراء مى شد و در پناه آن مسلمانان آغاز اسلام در امنيت و رفاه مى زيستند در مورد تعداد بسيار كمى از افراد كه از چند نفر تجاوز نمى كرد اين حكم در طى چند قرن اجراء گرديد.
❔آيا بريدن چند دست خطا كار براى امنيت چند قرن يك ملت قيمت گزافى است كه پرداخت مى شود؟
👌 بعضى اشكال مى كنند. [آيا اين حكم با احترام مسلمان منافات ندارد؟]
كه اجراى اين حد در مورد سارق به خاطر يك ربع دينار منافات با آن همه احترامى كه اسلام براى جان مسلمان و حفظ او از هر گونه گزند قائل شده ندارد، تا آنجا كه ديه بريدن چهار انگشت يك انسان مبلغ گزافى تعيين شده است.
❕اتفاقا همين سؤال- به طورى كه از بعضى از تواريخ بر مى آيد- از عالم بزرگ اسلام، علم الهدى مرحوم سيد مرتضى، در حدود يكهزار سال قبل شد، سؤال كننده موضوع سؤال خود را طى شعرى به شرح ذيل مطرح كرد ؛
« يد بخمس مئين عسجد وديت ما بالها قطعت فى ربع دينار؟
❕يعنى دستى كه ديه آن پانصد دينار است چرا به خاطر يك ربع دينار بريده مى شود؟
👌 سيد مرتضى در جواب او اين شعر را سرود ؛
عز الامانة اغلاها و ارخصها ذل الخيانة فافهم حكمة البارئ
❕يعنى عزت امانت آن دست را گرانقيمت كرد و ذلت خيانت بهاى آن را پائين آورد، فلسفه حكم خدا را بدان »
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 378
🔸#ادامه👇
🔸ادامه👇
👌در روایت مورد استناد معاند هم آمده است که عبای صفوان بن امیه از مسجد به سرقت رفت ، او سارق را پیدا کرد و به نزد پیامبر آورد و دو شاهد بر دزدی او اقامه کرد ، پیامبر حکم به قطع دست سارق کرد ؛
📚الکافی ج 7 ص 251
❕یکی از شروط برای قطع دست دزد آن است که مال از حرز دزدیده شود ، و سارق حرز و محل نگه داری را بشکند و مال را بردارد ، چنان که از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام نقل است که فرمود ؛
« فقط دست دزدى قطع مى شود كه از طريق سوراخ كردن ديوار يا شكستن قفل وارد خانه اى شود. »
📚میزان الحکمه ج 5 ص 510
❕اینکه پیامبر در جریان فوق حکم به قطع دست سارق کرد ، از این جهت بوده که عبای مذکور از حرز سرقت شده بود ، یعنی صفوان وقتی برای قضاء حاجت به بیرون مسجد می رود ، عباء را در صندوقچه ای مثلا می گذارد و مخفی می کند که سارق از پی او حرز را می شکند و عباء را به سرقت می برد چنان که شیخ حر عاملی به این نکته تصریح می کند ؛ « الظَّاهِرُ أَنَّ مُرَادَهُ أَنَّ صَفْوَانَ كَانَ قَدْ أَخْفَى الرِّدَاءَ وَ أَحْرَزَهُ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ ظَاهِراً فِي الْمَسْجِدِ »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 277
👌و متاعی هم كه سرقت شده بايد حد اقل يك ربع دينار باشد ، دينار هم عبارت است از يك مثقال شرعى طلاى مسكوك و مثقال شرعى معادل 18 نخود يعنى 4/ 3 مثقال معمولى است.
❕چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« دست سارق فقط در [دزدى] يك چهارم دينار به بالا قطع مى شود. »
📚میزان الحکمه ج 5 ص 291
❕بنابراین عبای مذکور هم عبای گران قیمتی به قیمت یک ربع دینار به قیمت آن زمان بوده و از حرز هم سرقت شده است ، لذا پیامبر گرامی حکم به قطع دست سارق دادند ، فلسفه این حکم هم در بالا گذشت که خاصیت بازدارندگی آن است ، جهت آگاهی بیشتر از فلسفه این حکم و شرایط اجرای آن ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3208
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند اشکال کرده است که اگر طبق مبنای شما روایاتی که در کتب معتبرتان آمده نیازی به بررسی سندی ندارد ، چگونه خودتان در پاسخ های متعددی برخی از این روایات را ضعیف دانسته اید ❕
👌ما پاسخ را در گذشته دادیم که اگر چه معتقدیم روایاتی که در کتب معتبر آمده است موثوق الصدور است و قرینه بر صحت آن داریم چرا که موافق قرآن بوده و تعدد نقل دارد و بزرگان علماء تصریح به اعتبار روایاتی که نقل می کنند کرده اند و تصریحات آنان از اقوال علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، اما با این وجود در مواردی ممکن است این علماء اشتباه کنند و یک روایت ضعیف را معتبر بپندارند ، در چنین مواردی ، ما روایتی را که بر خلاف روایات متعدد و متواتر ائمه است و همخوانی با قرآن نیز ندارد ، قبول نمی کنیم چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى شود.كداميك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن »
📚بحار الانوار ج 2 ص 246
❕ در چنین مواردی به سراغ بررسی سندی می رویم که روایتی با قرآن همخوانی نداشته باشد و خلاف روایات متعددی باشد که از ائمه علیهم السلام نقل شده است و در همان گذشته که پیرامون « روایات موثوق الصدوری » بحث میکردیم ، متذکر این نکته شدیم که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845
👌پاسخ وهابی در مورد آیه مودت و شان نزول و مفهوم آن ، طبق روایات اهل سنت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887
👌پاسخ وهابی در مورد نماز خواندن پیامبر و این که ایشان با دست باز نماز میخواندند یا بسته را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598
#نسبت_تحریف_قرآن_به_شیخ_مفید_ره
🤔#پرسش
❕اعتراف علماى بزرگ اسلام به ایجاد تغییر و تحريف در قرآن
شیخ مفید از بزرگترين علماى شيعه در قرن پنجم در كتاب اوائل المقالات ميگويد:
واتفقوا على أن أئمة الضلال خالفوا في كثير من تأليف القرآن.
#ترجمه:
و متفقالقول هستیم که ائمه گمراه(شوراى عثمان) -در زمان تالیف قرآن مرتكب تخلف(تغییر و تحريف) زيادى در آن شدند.
#منبع: اوائل المقالات، شیخ مفید، ص۴۶
حالا دوباره فلان ملا بهانه ميكند و ميگويد منظورش تغيير و تحريف كلمات نبوده بلكه تغيير در نوشتن كلمات يا تغيير در نقش جلد قرآن بوده است ❗️
💠#پاسخ💠
👌عقیده روشن و واضح شیخ مفید ( ره ) بر عدم تحریف قرآن بوده است .
❕ایشان می گویند ؛
« بعضى از شيعيان گفته اند كه از قرآن هيچ كلمه يا آيه يا سوره اى كم نشده، ليكن آن چه در مصحف على عليه السلام به عنوان تأويل و تفسير معانى آيات طبق حقيقت نزول آنها بوده، حذف شده است، آنها هر چند از كلام اللَّه كه قرآن و معجزه الهى است نبوده، ليكن حقايقى ثابت و نازل شده بود و گاهى به تأويل قرآن هم قرآن گفته مى شود. به نظر من اين سخن شبيه تر به حق است از حرف كسى كه مدّعى كاهش كلماتى از خود قرآن است نه تأويل آن. و به اين نظر تمايل دارم »
📚اوائل المقالات ص 81
❕نيز در جوابِ «مسائل سرويّه» در پاسخ كسانى كه براى تحريف، استناد به رواياتى كرده اند كه برخى كلمات را به گونه ديگر نقل كرده است، مثلًا به جاى «كُنتم خير أمّةٍ»، «خير أئمّةٍ» نقل كرده و به جاى «جَعَلْناكُمْ امَّة وسطاً»، «أئمّةً وَسطاً» نقل كرده، مى گويد ؛
« اينها خبر واحد است و صحّت آنها ثابت نيست، از اين رو در باره آنها توقف مى كنيم و از آن چه در قرآن موجود است دست نمى كشيم »
📚مجموعه الرسائل ، شیخ مفید ص 366
❕همینطور اگر بخواهیم عقیده شیخ مفید را درباره قرآن بدانیم ، باید به کتاب تصحیح الاعتقاد ایشان رجوع کنیم ، شیخ در این کتاب در مقام بیان اعتقادات امامیه ، نظر استادش ، شیخ صدوق را بر سلامت قرآن از تحریف پذیرفته ، بدون آنکه بر آن تعلیفه یا مناقشه ای داشته باشد .
📚تصحیح الاعتقادات ، تحقیق حسین درگاهی ، ص 123
❕کلام شیخ صدوق که مورد قبول شیخ مفید هم واقع شده است ، چنین است ؛
« اعتقاد ما در شأن قرآن چنان است كه آن كلام خدا و وحى او فرو فرستنده او و سخن او و كتاب او است و اينكه باطل وارد قرآن نميشود نه از پيش و نه از پس، و اينكه آن داستانهاى حق است و سخن قطع است و شوخى و افسانه نيست و حقت عالى احداث نماينده و نازل كننده و پروردگار حفظ كننده قرآن است.
❕ اعتقاد ما اين است كه قرآنى را كه خدا نازل ساخته بر محمّد ، همين است كه در ميان مردم دو جلد است و اين همين است كه در دست مردم است و زياده بر اين نيست »
📚اعتقادات الامامیه ص 83 _ 84
❕حال بررسی کلام معاند در نسبت تحریف به شیخ مفید ؛
👌شیخ مفید می نویسد ؛
« امامیه اتفاق دارند که ائمه ضلال در هنگام تالیف قرآن در بسیاری از موارد مخالفت و تخلف کردند و از تنزیل و سنت پیامبر عدول کردند »
📚اوائل المقالات ص 46
❕شیخ مفید در این کلام ، مخالفت عثمان و گروهش را با تنزیل قرآن مطرح می کند که آنان مطابق با تنزیل و سنت پیامبر ، قرآن را تالیف و جمع آوری نکردند و آیات را به حسب نزول و تنزیل ، جمع آوری نکرده اند که مثلا آیات مکی قبل آیات مدنی یا آیات ناسخه قبل آیات منسوخه باشد ، نه آنکه آیاتی از قرآن را کم و زیاد کرده باشند ، ایشان در توضیح کلام خویش می گوید ؛
« تأليف آيات قرآن، طبق نزول وحى نيست و شاهد آن هم خود قرآن است كه در
آن آيه اى كه بايد متأخر باشد، متقدم آمده و بالعكس؛ و هر كس ناسخ و منسوخ، مكى و مدنى [از آيات] را بشناسد در اين مطلب ترديد نمى كند »
📚اوائل المقالات ص 82
👌اين تمام عبارت شيخ مفيد است. آيا مراد از دگرگون ساختن «تأليف» آيات، تحريف آيات مى باشد؟ اگر كسى بگويد تأليف آيات قرآن بر طبق وحى نيست، وى در زمره تحريف گرايان قرار مى گيرد؟
🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇
❕این نسبت های ناروایی است که به شیخ مفید روا داشته می شود که اولین بار این اشکال از ناحیه برخی از وهابیون چون ناصر قفاری ، محمد مال الله ، محمد عبدالرحمان سیف مطرح شد که معاندین جیره خوار فضای مجازی هم مطلب مذکور را از آنان گرفته و در کانال های خود مطرح می کنند .
👌علاوه بر آنچه گفته شد ، مخالفت دیگری که عثمان در هنگام تالیف قرآن انجام داد و با سنت پیامبر مخالفت کرد ، که کلام شیخ مفید می تواند اشاره به آن باشد ، سوزاندن مصاحف و قرآنها بود ، چنان که بخاری و دیگران می نویسند ؛
« عثمان به تمام مناطق اسلامی نسخه ای از مصحفی را که تهیه کرده بودند ، فرستاد و امر کرد که غیر آن مصحف از قرآن را که در هر صحیفه ای است سوزانده شود (و بسوزانند ) »
📚صحیح بخاری ج 3 ص 150 _ فتح الباری ج 10 ص 390
❕در حالی که خود علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت کرده اند که فرمود ؛
« فضل قرآن بر سایر سخنان ، مانند فضل خداوند بر مخلوقین است ، پس هر کس که قرآن را احترام کند ، خدا را احترام کرده است و کسی که قرآن را احترام نکند ، به حق خداوند اهانت کرده است ، حرمت قرآن در نزد خداوند مانند حرمت والد بر فرزند است »
📚کنزالعمال ج 1 ص 527
👌علی علیه السلام هم به ماجرای سوزانده شدن قرآنها توسط عثمان و اهانت به قرآن واکنش نشان داد چنان که عبد الملک فرزند ابوذر می گوید ؛
« علی ع روزی که عثمان مصاحف را پاره پاره کرد مرا ملاقات کرد و به من گفت پدرت ( ابوذر ) را به نزد من بخوان ، ابوذر با سرعت به نزد ایشان آمد . حضرت فرمود ؛
« ای ابوذر ، امروز بر اسلام امر عظیمی گذشت ، کتاب خداوند پاره پاره گشت و بر آن آهن قرار گرفت ، حق خداوند است که آهن را ( برای عذاب ) مسلط کند بر کسی که قرآن را با آهن پاره پاره کرد »
📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 236
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعه درصدد است عایشه همسر پیامبر را فاحشه معرفی کند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2888
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعیان ، امام علی علیه السلام را چون خدا میدانند در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/941
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند درمورد زهد و ساده زیستی امامان شیعه علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه معاندین که مدعی اند کسانی که در حرم های امامان شفاء می گیرند به خاطر تلقینات ذهنی و انرژی درمانی است نه قدرت غیبی امامان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2889
👌پاسخ معاند را که می گوید اگر شما امامان را چون خدا نمی دانید ، پس چگونه در کلیپی آیت الله بهجت می گوید فرقی بین خدا و ائمه نیست را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2122
#نوشیدن_آب_پس_از_غذا
🤔#پرسش
❔خطای علمی امام رضا در مورد توصیه به زیاد آب خوردن روی غذا
◾️امام رضا فرمود: روى غذا آب زياد خوردن مانعى ندارد، بعد فرمود: گمان ميكنى كه اگر انسان اين گونه غذا بخورد:-حضرت هر دو دست را جمع كرد-و بعد روى آن آب نخورد،شكم او پاره نميشود؟ ( مکارم الاخلاق ج 1 ص 155)
◼️این در حالیست که بر طبق پژوهشهای علمی٬ نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیمهای گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی میشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی از خوردن آب بلافاصله بعد از غذا و در حین غذا خوردن ، خصوصا وقتی غذا گوشت یا چرب باشد نهی شده است .
❕در نقلی از امام رضا علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« هر كس مى خواهد معده اش او را آزار ندهد، بر روى غذا آب نخورد تا هنگامى كه غذا خوردن را به پايان مى برد. هر كس چنين كند، بدنش به رطوبت مى گرايد، معده اش ضعيف مى شود و رگهايش نيروى غذا را به خود نمى گيرند؛ زيرا اگر پشت سر هم روى غذا آب ريخته شود، آن غذا در معده نارس و بدگوارش مى گردد. »
📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 7
👌در نقل دیگری على عليه السلام فرمود ؛
«پيامبر خدا چون گوشت مى خورد، در آشاميدن آب، شتاب نمى ورزيد. يكى از ياران از ايشان پرسيد: اى پيامبر خدا! چه قدر كم بر روى گوشت، آب مى آشامى!
فرمود: «هيچ كس نيست كه اين گوشت چرب را بخورد و تا پايان غذا از آشاميدن آب، خوددارى ورزد، مگر اين كه غذا را گوارا مى يابد».
📚همان منبع
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« آشاميدن در پى چربى، بيمارى اى در شكم است »
📚الفردوس ج 2 ص 362
👌و فرمود ؛
« آشاميدن آب در پى چربى، بيمارى را بر مى انگيزاند. »
📚المحاسن ج 2 ص 398
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« پيامبر چون چربى مى خورد، از نوشيدن آب مى كاست. گفتند: اى پيامبر خدا! كمتر آب مى نوشى؟!فرمود: «اين كار، غذايم را گواراتر مى سازد».
📚وسائل الشیعه ج 25 ص 239
❕با این وجود در روایاتی توصیه به نوشیدن آب پس از صرف غذا شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 25 ص 236 باب 4
👌به عنوان نمونه ؛
❕ابوطيفور متطبب مى گويد ؛
« نزد امام ابى الحسن ماضى رفتم و او را از نوشيدن آب نهى كردم. حضرت فرمود: «نوشيدن آب اشكالى ندارد؛ چرا كه غذا را در معده مى چرخاند و خشم را فرو مى نشاند و عقل (توانايى عقل) را زياد مى كند»
📚الکافی ج 6 ص 381
👌میان روایاتی که از خوردن آب پس از غذا نهی می کند با روایاتی که به خوردن آب پس از غذا توصیه می کند ، تضادی نیست ، روایات ناهیه اشاره به خوردن آب بلافاصله پس از خوردن غذا است و روایاتی که توصیه می کند ، اشاره به گذشت مدت زمانی مثلا نیم ساعت پس از خوردن غذا است .
❕روایاتی که از آب خوردن روی غذا نهی کرد این توهم را ایجاد کرده بود که تا ساعتها نباید روی غذا آب خورد ، ائمه علیهم السلام برای دفع این توهم توصیه هایی برای آب خوردن روی غذا داشتند تا کار هضم غذا سامان بپذیرد اما طبق روایات دسته اول ، تاکید کردند که این آب خوردن نباید بلافاصله پس از خوردن غذا باشد ، بلکه با فاصله شدن زمانی باید همراه باشد ، اما نباید آب خوردن روی غذا تا ساعتها تعطیل شود ، چنان که امروزه متخصصین می گویند ؛
« مردم باید حداقل نیم ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی آب بنوشند زیرا به این روش هر چه بیشتر احساس سیری ایجاد می شود و تشنگی شما نیز برطرف می شود »
🌐https://b2n.ir/772107
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌این احتمال هم است که روایاتی که به خوردن آب پس از غذا توصیه می کند ، مقصودش خوردن آب ولرم است و روایات ناهیه اشاره به آب های معمولی است ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« دو چيزِ مناسب است كه به هيچ درون نادرستى در نمى آيند، مگر اين كه آن را به درستى مى آورند، آن دو چيز مناسب، عبارت اند از ؛ انار و آب نيمگَرم (وِلَرم) »
📚الکافی ج 6 ص 314
❕یا در نقل دیگر آمده است ؛
«آب جوشيده ( و ولرم ) سودمند است و هيچ ضررى ندارد».
📚مکارم الاخلاق ج 1 ص 340
❕در این رابطه در تحقیقی پیرامون نوشیدن آب ولرم پس از غذا چنین آمده است ؛
«یافتههای پژوهش جدید محققان نشان داد نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی معجزه میکند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محققان در بررسیهای خود دریافتند مصرف آب گرم بعد از هر وعده غذایی به هضم و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک میکند. در واقع نوشیدن آب گرم فواید زیادی برای سلامتی داشته و در کاهش وزن بسیار موثر است.
❕دکتر گوسمن، مدیرعامل شرکت rVita اظهار کرد ؛ نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی بهترین روش برای کاهش وزن و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن است. محققان در این پژوهش دریافتند آب گرم با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سرعت سوخت وساز شده و به کاهش وزن کمک میکند. همچنین آب گرم برای شستوشوی سیستم گوارشی، بخصوص چربی مفید است و مواد غذایی را به راحتی هضم میکند. از دیگر مزایای نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی، سمزدایی بدن است و مشکل نفخ معده را از بین میبرد . بنابراین به جای استفاده از آب معمولی از آب گرم استفاده کنید و این عمل را در میان هر وعده یا بعد از آن انجام دهید و به صورت جرعه جرعه وآهسته بنوشید »
🌐https://b2n.ir/696556
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد ارتباط آیه « قل انما انا بشر مثلکم » و « قدرتهای غیبی و تکوینی پیامبر گرامی و امامان » علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2891
❕معاند به دروغ می گوید ما گفته ایم فرشتگان تسبیح امامان را می کرده اند ، در حالی که تصویر کانال ما را نشان می دهد که روایتی را نقل کرده ایم که فرشتگان از اهل بیت علیهم السلام تسبیح کردن خداوند را فرا گرفتند نه آنکه آنان تسبیح امامان را کنند ❗️ معاندین جیره خوار برای دریافت اندک جیره ای از هیچ دروغی ابا ندارند ❕
👌پاسخ معاند در مورد تفاوت ازدواج موقت با فحشاء و هرزگی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/486
👌متاسفانه عده ای که لباس روحانیت را به تن دارند ، کتاب می نویسند برای اثبات اینکه پوشیدن لباس مذکور در زمان کنونی ارجحیتی ندارد و هیچ گونه استحبابی ندارد و نباید روحانیت از آن استفاده کند ❕ ما در دو پاسخ کوتاه در گذشته پاسخش را داده ایم ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2729
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2730
#آیا_ارزش_زن_نصف_مرد_است
🤔#پرسش
❔ پیامبر اسلام: ارزش زن حتی در روز قیامت هم نصف مرد است!
⚡️قابل توجه آن دسته از جهّالی که برای توجیه مسئلهی نصف بودن دیه و سهم الارث و ارزش شهادت زن٬ فلسفهبافی میکنند
▪️[من لا یحضره الفقیه ٫ ج۳ ٫ ص۱۱۳]
◾️پیامبر فرمود: هر كس بندهی مؤمنى را از قيد بندگى آزاد سازد به هر عضوى از اعضاى آن بنده كه آزاد شده خداوند عضوى از اعضاى آزادكنندهاش را از آتش دوزخ آزاد سازد، و چنانچه آن برده زن بود٬ به ازای هر دو عضوى٬ يك عضو آزادكننده را از آتش جهنم آزاد خواهد كرد زيرا زن نصف مرد محسوب مىشود.
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم ، اسلام تفاوتی میان مرد و زن از نظر قرب به خداوند و کسب کمالات نمی گذارد و برتری را تنها به تقوا و پرهیزکاری می داند چنان که خداوند می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» ( حجرات 13 )
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر نمونه ج 22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
👌 امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک زن صالحه از #هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
👌همینطور در بهره مندی در آخرت میان مرد و زن تفاوتی نیست و هر دوی آنان به مقدار ثوابشان بهره مند می شود چنان که قرآن با صراحت ميگويد ؛
« هر كس از مرد و زن عمل شايسته انجام دهد و ايمان داشته باشد داخل بهشت خواهد شد و بدون حساب، روزى داده ميشود (و از مواهب روحانى و جسمانى آن جهان برخوردار ميگردد). ( غافر 40)
❕ و در آيه ديگر ميخوانيم ؛ « هر كس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد به او حيات و زندگى پاكيزه اى مى بخشيم و پاداش آنها را به نحو احسن خواهيم داد » ( نحل 97)
👌حال پاسخ اشکال معاند ؛
👌از روایاتی استفاده می شود که آزاد سازی برده مرد بر آزاد سازی برده زن رجحان و برتری دارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس یک مومنی را آزاد کند ، خداوند به ازای هر عضوی از آن مومن ، عضوی از آزاد کننده را از آتش نجات می دهد و اگر آن مومن زن باشد ، خداوند به ازای هر دو عضو او ، عضوی از آزاد کننده را از آتش نجات می دهد چرا که زن به منزله نصف مرد است »
📚الکافی ج 6 ص 180 _ الفقیه ج 3 ص 113
❕از آنجایی که مردان از قدرت جسمانی و نیروی بدنی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند و چرخه اقتصاد جامعه به دست آنان می چرخد و آنان نانون آور خانواده اند ، آزاد سازی یک برده مرد نسبت به برده زن رجحان بیشتری دارد چرا که برده مرد می تواند با کارآمدی اقتصادی و کسب درآمد ، خانه و کاشانه ای فراهم کند و افرادی را تحت تکفل خود در آورد و بردگان بیشتری به دست او آزاد شوند و اقتصاد جامعه و آزاد سازی سایر بردگان سامان بیشتری یابد .
❕این که در روایت مذکور آمد که زن به منزله نصف مرد است ، مقصود همین کار آمدی اقتصادی است که قدرت و کارایی مرد بیشتر از زن در به حرکت در آوردن چرخه اقتصاد است نه آنکه ارزش زن در برابر خداوند نصف ارزش مرد باشد ، چرا که روشن شد مقام هر دو در برابر خداوند مساوی است و حتی زن صالحه از هزار مرد غیر صالح بالاتر است .
❕حال اگر حالتی پیش آید که امکان آزاد سازی برده مرد نباشد ، آزاد سازی برده زن همان فضیلت و ثواب آزاد سازی برده مرد را دارد چنان که پیامبر گرامی به فردی که قصد آزاد سازی برده زن خود را داشت فرمود ؛
« اگر چنین کنی خداوند به ازای هر عضو او ، عضوی از تو را از آتش نجات می دهد »
📚علل الشرایع ج 2 ص 469
👌این روایت همان ثواب آزاد سازی برده مرد را برای آزاد سازی برده زن ، ثابت می داند و به روشنی اثبات می کند که تفاوتی در نزد خداوند بین برده مرد با برده زن نیست ، همینطور در روایات دیگری ، ثواب مذکور به مطلق آزاد سازی برده تعلق گرفته است که این اطلاق شامل بردگان زن هم می شود ؛
📚الکافی ج 6 ص 180 « من اعتق نسمه صالحه لوجه الله ، کفر الله مکان کل عضو منه عضوا من النار » « هرکس یک برده صالح را آزاد کند ، خداوند به ازای هر عضوش ، عضوی از او را از آتش نجات می دهد »
❕بنابراین آنجایی که امکان آزاد سازی برده مرد و زن ، هر دو است ، آزادی برده مرد به خاطر فلسفه ای که گفته شد ، ارجحیت دارد و اگر امکان آزادی برده مرد نبود ، آزادی برده زن همان ثواب آزادی برده مرد را دارد .
👌در مورد تفاوت دیه و ارث و ارزش شهادت مرد و زن نیز می توانید پاسخهای گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9913
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9953
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9946
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
1⃣معاند به ما اشکال کرده است که چگونه می گویید امامان خلیفه خداوند در زمینند در حالی که تمام انسانها خلیفه خداوند هستند ، ما در ذیل ثابت کرده ایم که نوع انسان خلیفه خدا نیست و تنها حجتهای الهی ، خلیفه خداوند هستند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2892
2⃣سخن فرشتگان در مورد فساد و خونریزی در زمین به خاطر برداشت آنها از سیره مخلوقات نخستین بوده است ، اما پس از آنکه متوجه شدند که قرار است آدم خلیفه خدا در زمین باشد ، از خداوند پوزش طلبیدند و اقرار به کمی علم خود کردند ، خداوند هم آنان را به خاطر این ترک اولی ، تنبیه کرد که می توانید تفصیل آنچه گفته شد را علاوه بر نمایه بالا در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2130
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2894
3⃣برگزیده شدن اولیاء الهی به صفات کمالی و مناصب عالیه جبری نیست ، بلکه تماما مرتبط با اختیار آن بزرگواران است ، لذا برای آنان فضیلت است ، در ذیل در این رابطه مفصلا توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2895
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2896
#ازدواج_با_برده_شوهر_دار
🤔#پرسش
❔تجاوز وحشيانه جنسی به زن شوهردار٬ يكى از آموزه هاى اسلام و از وصاياى اكيد اهل بیت!
▪️امام باقر در كتاب كافى:
آیهی شریفهی «و زنان شوهردار بر شما حراماند، مگر آنها كه مالكشان شدهايد(النساء/۲۴)» به اين صورت است كه انسان به غلام خود كه كنيزش همسر اوست بگويد: از همسرت كناره بگير و با او نزديكى مكن، سپس كنيز را از غلام دور و حفظ كند تا يك نوبت عادت ماهانه شود بعد از آن مىتواند با آن كنيز همبستر شود و هرگاه پس از آميزش بار ديگر حايض شد، مىتواند كنيز را بدون عقد به غلام بازگرداند
#منبع: الکافي ٫ ج۵ ٫ ص۴۸۱
حکم حدیث: الحديث الثاني: صحیح
◼️منبع: مرآة العقول ٫ ج۲۰ ٫ ص۲۸۰
💠#پاسخ💠
👌خداوند در آیه 24 سوره نساء می فرماید ؛
« زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را كه مالك شده ايد »
❕زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همين حكم را دارند يعنى ازدواج با آنها ممنوع است. تنها استثنايى كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى آيند، اسلام اسارت آنها را بمنزله طلاق از شوهران سابق تلقى كرده، و اجازه مى دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود (إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ).
👌ولى اين استثناء، به اصطلاح، استثناى منقطع است، يعنى چنين زنان شوهردارى كه در اسارت مسلمانان قرار مى گيرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غير مسلمانى كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع مى گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت.
🔸از اينجا روشن مى شود كه اسلام به هيچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويى با آنها جلوگيرى نموده است.
👌فلسفه اين حكم در حقيقت اين است كه اين گونه زنان يا بايد به محيط كفر بازگشت داده شوند، و يا بدون شوهر هم چنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگرى نمايند، صورت اول بر خلاف اصول تربيتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه همان راه سوم است.
❕از پاره اى از روايات كه سند آن به ابو سعيد خدرى صحابى معروف مى رسد برمى آيد كه آيه فوق در باره اسراى غزوه اوطاس نازل گرديده و پيامبر بعد از اطمينان به اينكه زنان اسير باردار نيستند به آنها اجازه داد كه با مسلمانان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز در اختيار آنها قرار گيرند .
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 332
👌همینطور از آیه مذکور این نکته استفاده می شود که زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آن گاه به محرمیت خودش در آورد .
📚المیزان ج 4 ص 266
❕ از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت ؛
« من از امام باقر علیه السلام از معناى كلام خداى عز و جل پرسيدم، كه فرمود ؛ « وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ » فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آن گاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دو باره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام بر مى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد »
📚الکافی ج 5 ص 481
❕و در نقل دیگر آمده است ؛
« منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم: حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدايى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آن گاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشويى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدايى اندازد »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 233
🔸ادامه👇