#علی_ع_و_تحریم_طیبات
🤔#پرسش
❔شیعه با سند صحیح روایت کرده اند که امیر المومنین علی رضی الله عنه از کسانی بود که حلال خدا را بر خود حرام کرد.پس پیامبر بر منبر تشریف بردند و اعلان نمودند که این کار از سنت من نیست و کسی که از سنت های من روگرادنی کند در گروه من شامل نیست.
سوال:مگر نه این است که علی معصوم بوده اند؟؟ پس چرا لغزشی چنین واضح مبتلا شدند که خداوند در تردید آن آیه ای نازل فرمود؟ آیا حلال خدا را حرام کردن منافی عصمت نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد چيزهاى پاكيزه را كه خداوند براى شما حلال كرده بر خود حرام نكنيد، و از حد تجاوز ننمائيد، زيرا خداوند متجاوزان را دوست نمى دارد._ و از نعمتهاى حلال و پاكيزه اى كه خداوند به شما روزى داده بخوريد و از (مخالفت) خداوندى كه به او ايمان داريد بپرهيزيد.... » ( مائده 87 _ 88)
❕در رابطه با شان نزول این آیه ، نقلی در کتاب تفسیر قمی روایت شده است و وهابی هم به آن استناد کرده است . در شان نزول مذکور آمده است ؛
« روزى پيامبر درباره رستاخيز و وضع مردم در آن دادگاه بزرگ الهى بياناتى فرمود، اين بيانات مردم را تكان داد و جمعى گريستند به دنبال آن جمعى از ياران پيامبر ص تصميم گرفتند، پاره اى از لذائذ و راحتي ها را بر خود تحريم كرده و به جاى آن به عبادت پردازند، امير مؤمنان على ع سوگند ياد كرد كه شبها كمتر بخوابد و مشغول عبادت باشد، بلال سوگند ياد كرد كه همه روز روزه باشد، عثمان بن مظعون قسم ياد كرد كه آميزش جنسى را با همسر خويش ترك گويد و به عبادت پردازد. روزى همسر عثمان بن مظعون نزد عايشه آمد، او زن جوان و صاحب جمالى بود، عايشه از وضع او متعجب شد و گفت: چرا به خودت نمى رسى، و زينت نمى كنى؟! در پاسخ گفت: براى چه كسى زينت كنم؟ همسرم مدتى است كه مرا ترك گفته و رهبانيت پيش گرفته است، اين سخن به گوش پيامبر ص رسيد، فرمان داد همه مسلمانان به مسجد آيند، هنگامى كه مردم در مسجد اجتماع كردند، بالاى منبر قرار گرفت، پس از حمد و ثناى پروردگار گفت: چرا بعضى از شما چيزهاى پاكيزه را بر خود حرام كرده ايد؟ من سنت خود را براى شما بازگو مى كنم هر كس از آن روى گرداند از من نيست، من قسمتى از شب را مى خوابم و با همسرانم آميزش دارم و همه روزها را روزه نمى گيرم. آگاه باشيد من هرگز به شما دستور نمى دهم كه مانند كشيشان مسيحى و رهبانها ترك دنيا گوئيد زيرا اين گونه مسائل و همچنين ديرنشينى در آئين من نيست، رهبانيت امت من در جهاد است . بر خود سخت نگيريد زيرا جمعى از پيشينيان شما بر اثر سخت گرفتن بر خود هلاك شدند. آنها كه سوگند ياد كرده بودند اين امور را ترك كنند، برخاستند و گفتند: اى پيامبر! ما در اين راه سوگند ياد كرده ايم وظيفه ما در برابر سوگندمان چيست؟ آيات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت ...»
📚تفسیر قمی ج 1 ص 179
❔وهابی می گوید چرا علی علیه السلام سوگند یاد کرد که شبها کمتر بخوابد و حلال الهی را بر خود حرام کرد ، تا جایی که خداوند آیات مذکور را نازل کرد ❗️آیا این جریان با عصمت علی ع منافات ندارد ❗️
👌ما در سه محور ، به اشکال وهابی پاسخ می دهیم ؛
1⃣اگر شان نزول مذکور را قبول کنیم ، روشن است که جریان مذکور هیچ منافاتی با عصمت علی ع نداریم و نهایتا ترک اولایی است که از ایشان صادر شده است ، اما گناه و معصیت نبوده است ، چنان که مانند آن از پیامبر گرامی نیز مطابق آیات ابتدایی سوره تحریم صادر شده است و ایشان نیز حلالهایی را بر خود حرام کردند که در ذیل پیرامون آن توضیح دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3622
👌در تفسیر نمونه نیز در پاسخ به اشکال مورد اشاره می خوانیم ؛
« لازم به تذكر است كه بعضى سوگندهاى فوق مانند سوگندى كه از عثمان بن مظعون نقل شده چون منافات با حق همسرش داشته است مشروع نبوده، ولى در مورد سوگند على ع درباره بيدار ماندن شب و اشتغال به عبادت، امر مباح و مجازى بوده است اگر چه از آيات استفاده مى شود كه اولى و بهتر اين بود كه چنين كارى به طور مستمر ادامه پيدا نكند و اين موضوع هيچگونه منافاتى با مقام عصمت على ع ندارد چنان كه نظير آن را در باره پيامبر ص نيز در سوره تحريم آيه يك مى خوانيم ؛
« يا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضاتَ أَزْواجِكَ »
« اى پيغمبر! چرا پاره اى از امورى كه بر تو حلال است به خاطر رضايت همسرانت بر خود حرام مى كنى »
📚تفسیر نمونه ج 5 ص 61
2⃣اساسا نقلی که از تفسیر قمی ، معاند به آن استناد کرد ، سندا ضعیف است . در سند روایت آمده است « عن بعض رجاله » که معلوم نیست راویان این جریان چه کسی هستند . جهل به راویان ، روایت را مجهول کرده و از اعتبار می اندازد .
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣در نقلهای دیگری که شیعه و سنی در شان نزول آیه مذکور آورده اند ، تنها تصریح شده است که جمعی از اصحاب پیامبر ص قسم خوردند که برخی از امور را انجام ندهند و پیامبر آنان را مورد نهی قرار داد ، و از وجود علی ع در آن جمع سخنی به میان نیامده است .
👌در نقلی از خود علی ع آمده است که فرمود ؛
« جماعتی از صحابه بر خودشان زنان و افطار در روز و خواب در شب را حرام کردند ، ام سلمه خبر این واقعه را به پیامبر داد ، پیامبر به سوی اصحابش خارج شد و گفت که آیا از زنان دوری می کنید ، در حالی که من چنین نمی کنم و به زنانم نزدیک می شوم و در روز ، افطار می کنم و شب نیز می خوابم ، هرکس از سنت من رویگردان شود ، از من نیست ، اینجا بود که خداوند آیه شریفه « لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم ... را نازل کرد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 21 _ المحکم و المتشابه ، ص 91
❕می بینیم که علی ع صراحتا مخاطب آیه را جمعی از اصحاب پیامبر می داند و خودش را جزء آنان معرفی نمی کند ، این نقل ، روشن ترین دلیل است که علی ع جزء کسانی نبوده است که عملکرد مذکور از آنان صادر شده است .
❕در شان نزولهای اهلسنت هم می بینیم که تنها گفته اند که مخاطب آیه جمعی از اصحاب پیامبر هستند و از وجود علی ع در میان آنها ، سخنی به میان نیاورده اند .
👌سیوطی به نقل از صحيح بخارى و مسلم از عايشه روايت می کند كه گفت ؛
« جمعى از اصحاب رسول اللَّه از زنان آن حضرت پرسيدند از رفتار آن جناب كه در خلوت چگونه است؟ آن گاه بعضى گفتند ما بنا گذاشته ايم كه گوشت نخوريم، و بعضى گفتند ما بنا داريم با زنان نزديكى نكنيم، و بعضى گفتند ما تصميم داريم در بستر نيارميم، اين مطلب از ناحيه زنان بگوش آن جناب رسيد، فرمود اين چه حرفهايى است كه اين مردم مى زنند؟ يكى مى گويد: من چنين مى كنم ديگر مى گويد: من چنان مى كنم، و ليكن من كه پيغمبر خدايم هم روزه مى گيرم، و هم افطار مى كنم، هم پاسى از شب را مى خوابم، و هم در ساعتى از آن، شب زنده دارى مى كنم، هم گوشت مى خورم و هم با زنان مى آميزم، پس اگر كسى از روش من اعراض كند از من نخواهد بود. »
📚الدر المنثور ج 2 ص 307
❕یا می بینیم که طبری به نقل از ابن عباس در مورد شان نزول آیات مذکور می آورد ؛
« اينان، تعدادى از ياران پيامبر بودند كه گفتند: خود را اخته مى كنيم و شهوات دنيا را فرو مى گذاريم و مانند راهبان، در زمين به گشت [و رهبانيت] مى پردازيم.
اين خبر به پيامبر رسيد. در پىِ ايشان فرستاد و ماجرا را از آنان جويا شد. گفتند: آرى [، چنين گفته ايم]. پيامبر فرمود: «امّا من [در جاى خود] روزه مى گيرم و [در جاى خود] روزه نمى گيرم، هم نماز مى خوانم و هم [شبها] مى خوابم، و با زنان نيز همبستر مى شوم. پس هر كه به سنّت من عمل كند، از من است و هر كه به سنّت من عمل نكند، از من نيست».
📚 تفسير الطبري ج 5 الجزء 7 ص 10.
💠بنابراین ؛
🔸اولا ؛ اگر شان نزول تفسیر قمی را بپذیریم ، جریان مذکور ضدیتی با عصمت علی ع ندارد ، نهایت چیزی که است ، این است که از علی ع یک ترک اولی صادر شده است که روشن است ، انجام ترک اولی با عصمت منافات ندارد و چنین ترک اولی هایی از پیامبران که عصمت آنان قطعی است نیز صادر شده است که در ذیل مواردی را می توانید بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4844
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5369
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7582
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8522
🔸ثانیا ؛ نقل تفسیر قمی ضعیف است و قابل استدلال نمی باشد .
🔸ثالثا ؛ در سایر شان نزولها ، تصریح شده است که مخاطب آیات مذکور جمعی از صحابه بوده اند و خبری از حضوری علی ع در میان آنها نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕در رابطه اینکه مقصود از « هفت آسمانی » که قرآن از آن خبر داده است ، چه چیزی است ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1483
👌پاسخ یاوه سرایی ملحد در مورد فاطمه زهرا سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2375
❕علت اصلی وجود برخی از روایات متعارض ، جو خفقان و فشاری بوده است که از ناحیه حکام جور بر اهلبیت ع حاکم بوده است و آن بزرگواران در مواردی به خاطر همین فشار ، مجبور به تقیه کردن و بیان روایات تقیه ای ، بوده اند ، چنان که مرحوم صاحب حدائق می نویسد ؛
« منشا اختلاف در اخبار و روایات ما ، تنها تقیه از مخالفین بوده است »
📚الحدائق الناضره ج 1 ص 15
❕ به خاطر همین نکته ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
❕در رابطه با چرایی تقیه و مشروعیت آن از قرآن ، پاسخهای گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2086
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2088
#استغفار_معصومین_عصمت_امام_سجاد_ع
🤔#پرسش
❔اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه
امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد:
خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام گناهان مرا پوشانده ای...
همه ی ما دچار اشکال و کار هایی که موجب عیب و ایراد است را انجام داده ایم اما تو کار های زشت ما را افشا نکرده ای ، پروردگارا ما آن کار هایی که تو آن را منع کرده ای را انجام داده ایم و امور و دستوراتی بودند که تو گفتی انجام بدیم و ما تعدی و تجاوز کرده ایم خطا هایی را ما مرتکب شدیم.
#منبع: الصحيفة السجادية صفحه ١٨٠ چاپ مؤسسة الإمام المهدي/ مؤسسة الأنصاريان للطباعة والنشر - قم
▪️آيا چنين شخصى ميتواند داراى عصمت باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕این که امامان گرامی ما ، معصوم از گناه و خطا و اشتباه هستند ، مساله مسلم و قطعی و برخواسته از نصوص متعدد قرآنی و روایی است که در ذیل می توانید برخی از این نصوص را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12074
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8271
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5236
❕حال معاند اشکال کرده است که اگر ائمه ع معصوم هستند ، پس چگونه امام سجاد ع در صحیفه سجادیه به گناهان خود اقرار می کند و از خداوند طلب مغفرت و آمرزش می کند ❗️
👌او توجه ندارد که صرف توبه و استغفار ، دلیل بر گناه کردن نیست ، چنان که در نقلی آمده است که امام ع فرمود ؛
« رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد »
📚الکافی ج 2 ص 325
🔸بر این اساس ، مضامینی که از صحیفه سجادیه مورد استناد معاند قرار گرفته است ، از دو جنبه مورد بررسی است ؛
1⃣امام سجاد ع صحیفه سجادیه را برای تعلیم و تربیت اخلاقی امت اسلام ایراد کردند و در آن طریقه راز و نیاز و سخن گفتن با خداوند را به امت آموزش دادند ، فرازهای صحیفه سجادیه برای آموزش امت صادر شده است که چگونه مثلا اقرار به گناهان کنند و از خداوند طلب آمرزش کنند . بنابراین از فرازهایی که برای آموزش امت صادر شده است ، نمی توان عدم عصمت امام سجاد ع را استدلال کرد .
❕برخی از محققین با توجه به این نکته ، در رابطه با چرایی صدور صحیفه سجادیه از امام سجاد ع می نویسند ؛
« دومين خطرى كه جامعه اسلامى را در آن زمان تهديد مى كرد فراموش شدن ارزشهاى اخلاقى بود كه پيامد جريان رفاه زدگى، دنياگرايى و زياده روى در استفاده از تجملات حيات محدود دنيا بود. امام زين العابدين عليه السّلام در مقابله با اين خطر بزرگ كه موجب لرزش شديد و از هم پاشيدگى شخصيت اسلامى جامعه از درون گشته و جامعه را از استمرار رسالت خود بازمى داشت سلاح دعا را برگزيد، از اينرو است كه «صحيفه سجاديه» را مى توان به تعبيرى يك حركت اجتماعى بزرگ دانست كه ضرورتهاى جامعه، امام سجاد عليه السّلام را به انجام آن واداشته بود جدا از اينكه اين كتاب يك ميراث الهى بى همتا است كه تا ابد منبع فيض و مشعل هدايت و مدرسه تهذيب و اخلاق بوده و انسانيت همواره محتاج اين ميراث محمدى و علوى است، احتياجى كه روزبه روز به تناسب افزايش اغواگرى هاى شيطان و فريبندگى هاى دنيا فزونى مى یابد »
📚اعلام الهدایه ج 6 ص 20
👌یا برخی دیگر با تصریح بر این که صحیفه سجادیه برای آموزش امت صادر شده است ، می نویسند ؛
« يكى ديگر از اين ميراثهاى بزرگ، كتاب صحيفه سجّاديّه است كه مجموعه اى است از بهترين و فصيحترين و زيباترين دعاها، با محتواى بسيار بلند و بالا و عميق كه در واقع كار همان خطبه هاى «نهج البلاغه» را از طريق ديگرى مى كند و جمله به جمله آن درس تازهاى به انسان مى آموزد، و به راستى طرز نيايش و مناجات با خداوند را به هر انسانى مى آموزد، و روح و جان آدمى را نور و صفا مى بخشد. اين مجموعه چنان كه از نامش پيداست از دعاهاى چهارمين پيشواى مكتب شيعه، امام علىّ بن الحسين بن علّى بن ابيطالب، مشهور به «سجّاد» عليه السلام است و ما هر وقت بخواهيم روح دعا و نيايش و توجّه بيشتر به درگاه خداوند و عشق به ذات پاكش در ما پيدا شود به سراغ اين دعاها مى رويم و همچون گياهان نورس كه از ابر پربركت بهارى سيراب مى شوند از آن سيراب مى گرديم. »
📚اعتقاد ما ، مکارم شیرازی ، ص 121
👌بنابراین نمی توان با دعاهایی که امام سجاد ع برای آموزش امت ، آنها را ایراد کرده است ، بر عدم عصمت آن امام همام استدلال نمود .
2⃣اگر هم بگوییم که دعاهای امام سجاد ع در صحیفه سجادیه برای تعلیم و آموزش نبوده است و تنها راز و نیازهای شخصی امام ع محسوب می شده است ، باز هم نمی توان گفت که چون امام سجاد ع گفته است من گناه و عصیان و معصیت کرده ام ، پس ایشان معصوم نیستند ، چنان که در همان کتاب اعتقاد ما می خوانیم ؛
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
« ما معتقديم همه پيامبران و ( امامان الهى ) معصومند، يعنى در تمام عمر از «خطا و اشتباه» و «گناه» به تأييد الهى مصون و محفوظ مى باشند، زيرا اگر مرتكب خطا يا گناهى شوند اعتماد لازم براى مقام نبوّت از آنها سلب مى شود، و مردم نمى توانند آنان را واسطه مطمئنّى ميان خود و خدا بشناسند، و آنان را در تمام اعمال زندگى پيشوا و مقتداى خويش قرار دهند.
❕به همين دليل معتقديم اگر در برخى ظواهر آيات قرآن ( یا روایات ) گناهى به بعضى از پيامبران یا ( امامان الهى ) نسبت داده شده، از قبيل «ترك اولى» است (يعنى در ميان دو كار خوب، آن را كه خوبى كمترى داشته انتخاب كرده اند در حالى كه سزاوار بوده خوبتر را برگزينند) يا به تعبير ديگر از قبيل «حَسَناتُ الابْرار سَيِّئاتُ الْمُقَرَّبينَ؛ كارهاى خوب نيكان (گاهى) گناه مقرّبان محسوب مى شود.» چرا كه از هر كس به اندازه مقام او انتظار مى رود . مرحوم مجلسى در بحارالانوار، اين جمله را از بعضى معصومين نقل كرده بى آنكه نام ببرد (بحارالانوار، جلد 25، صفحه 205)
📚اعتقاد ما ، ص 32
❕توضيح اينكه گناه و عصيان بر دو گونه است ؛
👌گناه و عصيان «مطلق» و گناه و عصيان «نسبى» منظور از قسم اوّل؛ تمام گناهانى است كه از هركس صادر شود گناه محسوب مىشود، و هيچگونه استثنايى در آن نيست مانند: خوردن اموال حرام و ظلم و زنا و دروغ.
❕اما گناه نسبى؛ گناهانى است كه با توجّه به مقام و شخصيت و معرفت و موقعيت اشخاص، عمل نامطلوب محسوب مى شود، و چه بسا صادر شدن اين عمل از ديگرى نه تنها عيب نباشد، بلكه فضيلتى محسوب مى شود.
👌مثلًا گاه يك فرد بىسواد و درس نخوانده، ستايش از خداوند مى كند و نمازى مى خواند كه براى او يك عمل شايسته است، اما اين تعبير از يك عالم درس خوانده با سابقه ممكن است ناشايست باشد ، اين همان چيزى است كه در ميان علما و دانشمندان معروف است كه مى گويند: حَسَنَاتُ الْابْرارِ سَيِّئَاتُ الْمُقَرَّبِينَ: «حسنات نيكان، گناهان مقرّبان است».
❕بنابراين انبياء یا امامان با آن مقام والاى ايمان و معرفت، هرگاه كارى از آنها سرزند كه دون شأن و مقام آنها باشد ممكن است از آن تعبير به «عصيان» شود در حالى كه صادر شدن همين عمل از ديگرى عين «اطاعت» است، خواندن يك نماز با كمى حضور قلب براى يك فرد عادى، فضيلت است، اما براى يك پيامبر يا امام گناه است! (گناه نسبى نه مطلق).
👌تمام تعبيراتى كه درباره عصيان و گناه و ذنب در مورد انبياء در آيات یا در مورد امامان در روايات ديده مى شود، اشاره به همين معنا باشد.
👌گاهى از اين معنا به عنوان «ترك اولى» تعبير مى شود، و منظور از آن عملى است كه تركش از انجامش بهتر است، اين عمل ممكن است جزء «مكروهات» يا «مباحات» و حتى «مستحبّات» باشد، مثلًا طواف مستحبّى گرچه كار خوب و پسنديده اى است ولى ترك آن و پرداختن به قضاى حاجت مؤمن، اولى و بهتر است. حال اگر كسى قضاى حاجت مؤمن را رها كند و به جاى آن طواف خانه خدا انجام دهد گرچه ذاتاً عمل مستحبى انجام داده، ولى ترك اولى كرده است، و اين كار براى اولياء اللَّه و انبياء و ائمه هدى عليهم السلام مناسب نيست، و اينكه بعضى گمان كرده اند، ترك اولى حتماً در مورد كارهاى مكروه گفته مى شود، اشتباه محض است (دقت كنيد)
❕به هر حال مسأله گناه نسبى به عنوان ترك اولى مى تواند پاسخ روشنى براى تمام سؤالاتى باشد كه به خاطر آيات و رواياتى كه در آن نسبت گناه به معصومين مى دهد.
📚پیام قرآن ج 7 ص 103
👌بنابراین ، آنچه ما از صحیفه سجادیه از دعاهای امام ع مشاهده می کنیم ، هیچ منافاتی با عصمت آن بزرگوار ندارد ، لذا می بینیم که در کتاب « بحار الانوار » در رابطه با چرایی استغفار معصومین ع نقل می کند ؛
« انبياء و ائمه عليهم السّلام تمام اوقات آنها صرف در راه خدا مى شود و دلهايشان مملو از محبت خدا و دل بسته عالم بالا هستند و هميشه مراقب و متوجه اويند ... پس آنها پيوسته متوجه خدا و با تمام وجود روى بجانب او دارند هر زمان كه از اين مقام عالى و ارجمند پا را پائين گذارند و مشغول بخوردن و آشاميدن و اشتغال به امور آميزشى و يا ساير كارهاى مباح و جايز داشته باشند خود را گناهكار ميدانند و از آن استغفار ميكنند.
❔مگر همين طور نيست كه اگر غلامى در مقابل آقاى خود بخوردن و آشاميدن و يا آميزش اشتغال داشته باشد با اينكه ميداند آقا متوجه او است از نظر مردم قابل سرزنش و اعتراض است چه رسد به سرور تمام سروران و هستى بخش جهان به همین مطلب نيز اشاره است فرمايش پيامبر اكرم كه فرموده پرده تاريكى دلم را فرا ميگيرد و هر روز هفتاد مرتبه استغفار ميكنم. و اين فرمايش امام عليه السّلام
«حسنات الابرار سيئات المقربين» « حسنات پاك مردان براى مقربان گناه محسوب مى شود »
📚بحار الانوار ج 25 ص 204
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است علی ع در نهج البلاغه فرموده است که مردگان هیچ اطلاعی از احوال مردمان دنیا ندارند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1823
👌پاسخ وهابی را که اشکال کرده است که اگر علی ع می دانست که به مسجد بروند ، ضربت می خورند و به شهادت می رسند ، چرا به مسجد رفتند و چرا ابن ملجم را از خواب بیدار کردند و چرا ابن ملجم را قبل از ارتکاب جرم دستگیر نکردند ❗️پاسخش را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3308
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3310
#امامت_اسماعیل_فرزند_امام_صادق_ع
🤔#پرسش
❔ #تلنگر ؛ اگر دوازده امام توسط رسول الله (ص) معرفی شده بودند چرا امام جعفر صادق در مرحله اول اسماعیل را بعنوان جانشین تعیین کرد‼️
💠#پاسخ💠
👌این که دوازده امام ، به نص الهی و معرفی پیامبر گرامی ، منصوب شده اند ، و آنان به عنوان خلفای پیامبر ، معرفی شدند ، مساله روشن و قطعی و مطابق نصوص متواتر شیعه و اهلسنت است که در ذیل مفصل پیرامون آن بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5429
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11595
❕وهابی در یک دروغ آشکار ، مدعی شده است که امام صادق ع در ابتدا فرزندش اسماعیل را به عنوان امام معرفی کرد ، در حالی که مطابق نصوص متواتری که در نمایه بالا آدرس دادیم ، می بینید که از ابتدا ، امام کاظم ع به عنوان امام و جانشین امام صادق ع معرفی شده بود ، لذا امام صادق ع می فرمود ؛
« اگر مرگ به سراغ من آید ، فرزندم کاظم صاحب و امام شما است و او در آن وقت پنج ساله بود »
📚الکافی ج 1 ص 309
❕و حضرت خطاب به امام کاظم ع می فرمود ؛
« او همان مولودی است که در خاندان ما ، مولودی پر برکت تر از او برای شیعیان ما به دنیا نیامده است ، به اسماعیل جفا نکنید ( و او را به دروغ امام معرفی نکنید ) »
📚همان منبع
❕شیخ مفید می نویسد ؛
« اسماعيل بزرگترين برادران امام موسى كاظم بود . امام صادق عليه السّلام او را بسيار دوست ميداشت و مورد محبت و لطف خويش قرار ميداد ، گروهى از شيعه خيال مى کردند او امام و جانشين پدرش هست ، چون از همه برادران سنش زيادتر بود و امام هم او را خيلى دوست داشت و احترام مى کرد در زمان حيات پدر در محلى نزديك مدينه به نام عريض از دنيا رفت از همان جا بر روى دوش مردم جنازه را بمدينه پيش حضرت صادق آوردند و در بقيع دفن شد.
❕روايت شده كه امام صادق عليه السّلام در فوت او بسيار بى تابى كرد و خيلى محزون و اندوهناك شد بدون كفش و رداء جلو جنازه فرزندش آمد چندين مرتبه دستور داد جنازه را به زمين بگذارند روپوش از روى صورتش بر مى داشت و او را ميديد. منظورش اين بود كه ثابت كند پسرش از دنيا رفته براى آنهائى كه گمان ميكردند او امام است بعد از پدرش. و اين شبهه از ميان برود. پس از فوت اسماعيل رحمة اللَّه عليه، كسانى كه از اصحاب حضرت صادق چنان گمانى را داشتند دست از اين اعتقاد كشيدند مگر گروه كمى كه معتقد به زنده بودن اسماعيل شدند و آنها از اصحاب خاص يا راويان امام صادق محسوب نمىشدند اشخاصى دور از امام و با فاصله بودند پس از درگذشت امام صادق عليه السّلام بعضى از همين اشخاص معتقد بامامت حضرت موسى بن جعفر شدند و بقيه تشكيل دو فرقه را دادند....»
📚الارشاد ، ج 2 ص 209
❕چنان که شیخ مفید تصریح کرد ، امام صادق ع ، تمام سعی و تلاش خود را کرد تا برای برخی که گمان کرده بودند که فرزند بزرگتر و اسماعیل امام است ، رفع شبهه کند و ثابت کند که او امام نیست ، چنان که شیخ صدوق از امام صادق ع نقل می کند که فرمود ؛
« وقتى اسماعيل از دنيا رفت در حالى كه او را پيچيده بودند گفتم بازش كنند صورت و چانه و گردنش را بوسيدم باز گفتم او را بپوشند. دو مرتبه گفتم باز كنند باز پيشانى و چانه و زير گلويش را بوسيدم باز گفتم بپوشانند سپس دستور دادم او را غسل بدهند وقتى كفن بر پيكرش كرده بودند گفتم صورتش را باز كنند پيشانى و چانه و زير گلويش را بوسيدم و دعائى براى اينكه در آينده محفوظ باشد خواندم سپس در كفن پوشاندند »
📚کمال الدین ، ج 1 ص 160
❕شیخ صدوق بعد از اين نقل این روايت مينويسد ؛
« اين كه امام فرمود دستور دادم او را كفن كنند امامت اسماعيل را باطل ميكند زيرا امام را بايد فقط امام غسل بدهد وقتى حضور داشته باشد »
📚همان منبع
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در نقل دیگر ، زراره می گوید ؛
« امام صادق ع ، داود بن كثير رقى و حمران بن اعين و ابا بصير را خواست مفضل بن عمر نيز آمد و گروهى را آورد تا سى نفر رسيدند. گفت داود صورت اسماعيل را بگشا. رو پوش از روى او برداشت فرمود خوب نگاه كن مرده است يا زنده. عرض كرد آقا مرده است ، بيك يك آنها نشان داد تا همه ديدند فرمود خدايا تو شاهد باش. دستور داد او را غسل دهند و كفن كنند بعد فرمود مفضل صورتش را باز كن ببين زنده است يا مرده همه نگاه كنيد گفت آقا مرده است فرمود درست نگاه كرديد و دقت نموديد؟ گفتند آرى از اين كار امام در شگفت بودند. گفت خدايا تو شاهد باش او را براى دفن بردند وقتى درون قبر گذاشتند فرمود مفضل صورتش را بگشا. صورت او را كه باز كرد فرمود نگاه كنيد ببينيد مرده است يا زنده عرض كرد آقا مرده است گفت خدايا شاهد باش بزودى گروهى هواپرست تصميم ميگيرند نور خدا را خاموش كنند اشاره بموسى بن جعفر نمود ولى خداوند نور خود را تمام خواهد كرد گرچه كافران نخواهند. خاك بر روى قبر او ريختند باز سخن خود را تكرار نمود رو به مردم نموده فرمود ، اين مرده غسل داده و كفن كرده كه در لحد گذاشته شده كيست؟گفتند اسماعيل پسر شما است. فرمود خدايا شاهد باش.
❕ در اين موقع دست موسى را گرفته فرمود ؛
« اين رهبر واقعى است و حقيقت با اوست و بقيه ائمه و پيشوايان از نسل او خواهند بود تا خداوند زمين و ساكنان آن را در اختيار دوازدهمين پيشوا گذارد. »
📚الغیبه ، نعمانی ، ص 328 _ مناقب آل ابی طالب ، ج 1 ص 267 _ بحار الانوار ج 48 ص 21
❕بنابراین ، امام صادق ع هیچگاه اسماعیل را به عنوان امام معرفی نکردند و تنها تصریح به امامت امام کاظم ع می کردند . شاید آنچه برای وهابی شبهه شده است ، این نقل از امام صادق ع است که فرمود ؛
« برای خداوند بدائی ، بزرگتر از بدائی که برای اسماعیل فرزندم رخ داد ، رخ نداده است »
📚بحار الانوار ج 47 ص 269
❕«بداء» در لغت به معناى آشكار شدن و وضوح كامل است و به معناى پشيمانى نيز آمده؛ زيرا شخصى كه پشيمان مى شود حتماً مطلب تازه اى براى او پيدا مى شود. بدون شك «بداء» به اين معنا در مورد خداوند معناى ندارد و هيچ آدم عاقل و دانايى ممكن نيست احتمال بدهد مطلبى بر خدا پوشيده باشد و سپس با گذشت زمان بر او آشكار گردد؛ اصولًا اين سخن كفر صريح و زننده اى است و لازمه آن نسبت دادن جهل و نادانى به ذات پاك خداوند است و ذات او را محل تغيير و حوادث دانستن. حاشا كه شيعه اماميه چنين احتمالى را درباره ذات مقدس خدا بدهند ، هنگامى كه « بداء » به خداوند نسبت داده مى شود بمعنى « ابداء » است يعنى آشكار ساختن چيزى كه قبلا ظاهر نبوده است »
📚تفسیر نمونه ، ج 10 ص 245
👌امام صادق ع فرمود ؛
« كسى كه گمان كند براى خدا چيزى امروز آشكار مى شود كه ديروز نمى دانست از او تنفر و بيزارى بجوئيد »
📚کمال الدین ج 1 ص 70
❕و فرمود ؛
« برای خدا هیچ بدائی حاصل نمی شود ، مگر آنکه از قبل نسبت به آن ، علم و آگاهی دارد »
📚الکافی ج 1 ص 148
❕بنابراین ، هر کجا بداء به خداوند نسبت داده می شود به معنای ابداء و آشکار ساختن است ، نه آنکه خداوند ، چیزی را نمی دانسته و پس از آن برای او آشکار شده باشد ، بر این اساس مفهوم روایت مذکور در مورد بدائی که در مورد اسماعیل ایجاد شد این است که ؛ « هیچ آشکارکردنی از خداوند صادر نشد ، مانند آشکار کردنی که در مورد اسماعیل فرزندم حاصل شد » .
👌زیرا به واسطه مرگ اسماعیل قبل از شهادت امام صادق ع ، برای کسانی که گمان کرده بودند اسماعیل جانشین امام صادق ع است ، مطلب روشن و ظاهر گردید که او امام نیست ، بر همین اساس ، شیخ صدوق می نویسد ؛
«هر كه گمان كند كه براى خدا بداء روى داده از روی ، پشيمانى او نزد ما كافر است به خداوند عظيم، و اما قول امام صادق عليه السّلام كه فرمود ؛ « هيچ بدائى نشده براى خدا مثل بدائى كه شد براى او در باره اسماعيل پسر من » پس غرض آن حضرت اين بوده كه به ظهور نيامد و آشکار نشد ... مثل آنچه به ظهور آمد در اسماعيل پسر من، آنگاه كه نهال حياتش را از بن برآورد پيش از من ، تا معلوم شود كه او امام بعد از من نيست »
📚اعتقادات الامامیه ، ص 41
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌مرحوم محدث نوری از علمای نامی و مورد وثوق شیعه می باشد ، چنان که صاحب اعیان الشیعه در مورد او می نویسد ؛
«او عالم و فاضل و محدث بود و در علم حدیث و رجال متبحر بود . عارف به علم سیر و تاریخ بود و یگانه زمانش بود در اطلاع و آگاهی بر اخبار و آثار »
📚اعیان الشیعه ج 6 ص 143
👌استاد سبحانی درباره او می نویسد؛
«او فقیه امامی بود که در علم حدیث و رجال متبحر بود و آگاه به علم سیر و تاریخ بود »
📚موسوعه طبقات الفقهاء ج14 قسم1 ص229
🗯در کتاب فهرس التراث او را چنین معرفی می کند ؛
«او شیخ و ستون مذهب بوده است وشیخ امامان حدیث و رجال بوده است .خاتم محدثین و مجتهدین می باشد. مجلسی سوم لقب اوست .او از بزرگان علمای شیعه و کبیران مردان اسلام می باشد»
📚فهرس التراث ج2 ص233
❕حال ملحد به نقل از یک ورشکسته علمی به نام « کمال حیدری » مدعی شده است که امام خمینی ، مرحوم محدث نوری را بی عقل و دیوانه ، معرفی کرده است ، در حالی که امام خمینی از ایشان با عنوان ؛ « صالح متتبع » « فردی صالح و اهل تحقیق » یاد می کند ؛
📚انوار الهدایه ج 1 ص 245
👌و فراوان به روایات کتاب ایشان یعنی « مستدرک الوسائل » استناد می کند که شما می توانید ، انبوه این استنادات را در کتب ذیل از امام خمینی مشاهده کنید ؛
📚آداب الصلاه _ الاجتهاد و التقلید _ الاستصحاب _ التعادل و التراجیح _ الخلل فی الصلاه _ الرسائل العشره _ المکاسب المحرمه _ بدائع الدرر _ تفسیر سوره حمد _ تنقیح الاصول _ تهذیب الاصول _ جواهر الاصول _ سر الصلاه _ چهل حدیث و ...
❕البته امام خمینی ، انتقاداتی علمی ، به کتاب « فصل الخطاب » ، میرزای نوری وارد کرده اند ، اما نه اینکه بگوییم ایشان ، میرزای نوری را بی دین و بی عقل می دانند در حالی که به روایاتی که محدث نوری نقل کرده است ، استناد می کنند .
🔸در ذیل در رابطه کتاب « فصل الخطاب » میرزای نوری ، توضیحاتی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2934
❕در رابطه با اینکه مدعی شده است که شیخ مفید ، شیخ صدوق را ناقص العقل و دیوانه می دانسته است ، پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2292
#جدایی_عترت_و_امام_مهدی_از_قرآن
🤔#پرسش
❔رسول الله فرمود:
عترت و قرآن تا قيامت از هم جدا نمى شوند.
اكنون سوال :
پس چرا اكنون كه هنوز قيامت نشده است عترتى كه آخوندها ادعايش را دارند از قرآن جدا شد؟!.
زيرا آخوندها معتقدند امام زمان همان عترت هست كه از انظار غائب شده است و از دستورات و اظهار نظراتش هـيچ اطلاعى در دست نيست درحاليكه قرآن در بين ما وجود دارد و از دستوراتش اطلاع دقيق در اختيار داريم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از جمله احادیثی که به روشنی ، مرجعیت علمی و خلافت اهلبیت ع را به اثبات می رساند ، حدیث شریف ثقلین است که از نقل های متواتر بوده و مورد نقل گروه کثیری از علمای اهلسنت قرار گرفته است .
❕مطابق آن پیامبر گرامی فرمود ؛
«اى مردم من در ميان شما دو چيز گذاردم كه اگر آنها را بگيريد (و دست به دامن آنان زنيد) هرگز گمراه نخواهيد شد، كتاب خدا و عترتم اهل بيت».
📚سنن ترمذی ج 5 ص 662
❕و فرمود ؛
« من در ميان شما چيزى به يادگار مى گذارم كه اگر به آن تسمك جوييد بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد، يكى ازآن دو بزرگتر از ديگرى است. كتاب خدا كه ريسمانى است كشيده شده از آسمان به سوى زمين، و (ديگر) عترتم، اهل بيتم، و اينها هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا در كنار حوض (كوثر ) بر من وارد شوند، پس ببينيد بعد از من چگونه درباره آنها رفتار خواهيد كرد»
📚همان ص 663
❕یا احمد نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛
«من دو خليفه (جانشين) در ميان شما از خود يادگار مى گذارم، كتاب خدا كه ريسمانى است كشيده شده ميان آسمان و زمين و عترتم، اهل بيتم، اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند».
📚مسند احمد ،ج 5 ص 182
❕این مضمون مورد نقل کثیری از علمای اهلسنت قرار گرفته است ، مانند ؛
📚سنن دارمى، جلد 2، صفحه 432 _ صحيح مسلم جلد 4، صفحه 1873 _ صواعق، صفحه 226 _ اسدالغابه فى معرفة الصحابه، جلد 3، صفحه 47 _ سنن بيهقى، جلد 10، صفحه 114 _ المعجم الكبير، صفحه 137 _ منهاج السنه، جلد 4، صفحه 104 _ سيره حلبى، جلد 3، صفحه 274، _ تفسير خازن جلد 1، صفحه 4 _ شرح نهج البلاغه، جلد 2، صفحه 437 _ سيره نبويه، جلد 2، صفحه 300 و ..
❕اينها گروهى از دانشمندان سرشناس از قرون نخستين اسلام تا قرون اخير بوده اند؛ كه روايت ثقلين را با صراحت در كتب معروف خود آورده اند ولى نبايد فراموش كرد كه اينها از نظر عدد، گروه كوچكى از مجموعه ناقلان اين حديث اند.
مرحوم ميرحامد حسين هندى مطابق آن چه در خلاصه عبقات الانوار آمده است از يكصد و بيست و شش كتاب معروف نام مى برد و عين عبارت هر كدام را با قيد جلد و صفحه كتاب در اين اثر شريف خود آورده است .
📚نقل از خلاصه عبقات الانوار ج 2، صفحه 105- 242
❕اين حديث شريف خطوط مهمى را در برابر مسلمانان ترسيم مى كند كه به قسمتى از آن ذيلًا به طور فشرده اشاره مى شود ؛
1⃣قرآن و اهلبيت عليهم السلام هميشه همراه يكديگرند و جدايى ناپذيرند؛ و آنها كه طالب حقايق قرآن هستند بايد دست به دامن اهلبيت عليهم السلام بزنند.
2⃣ همان گونه كه پيروى از قرآن بدون هيچ گونه قيد و شرط بر همه مسلمين واجب است پيروى از اهلبيت عليه السلام نيز بدون قيد و شرط واجب است.
3⃣ اهلبيت عليهم السلام معصوم اند زيرا جدايى ناپذير بودن آنها از قرآن از يك سو، و لزوم پيروى بى قيد و شرط از آنان از سوى ديگر، دليل روشنى بر معصوم بودن آنها از خطا و اشتباه و گناه است. چرا كه اگر آنها گناه يا خطايى داشتند از قرآن جدا مى شدند؛ و پيروى از آنان، مسلمانان را ازضلالت و گمراهى بيمه نمى كرد؛ و اينكه مى فرمايد: با پيروى از آنان در برابر گمراهى ها مصونيت داريد، دليل روشنى بر عصمت آنها است.
4⃣ از همه مهم تر اينكه پيامبر اين برنامه را براى تمام ادوار تاريخ مسلمين تا روز قيامت تنظيم كرده؛ مى فرمايد: «اين دو هميشه با هم هستند تا در كنار حوض كوثر نزد من آيند». اين به خوبى نشان مى دهد كه در تمام طول تاريخ اسلام فردى از اهل بيت عليهم السلام به عنوان پيشواى معصوم عليه السلام وجود دارد؛ و همان گونه كه قرآن هميشه چراغ هدايت است آنها نيز هميشه چراغ هدايت اند؛ پس بايد كاوش كنيم و در هر عصر و زمان آنها را پيدا كنيم.
5⃣ از اين حديث شريف استاده مىشود كه جداشدن يا پيشى گرفتن از اهل بيت عليهم السلام مايه گمراهى است؛ و هيچ انتخابى را نبايد بر انتخاب آنها مقدم داشت.
6⃣ آنها از همه افضل و اعلم و برتر اند .
📚پیام قرآن ج 9 ص 75
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌حال وهابی ساده لوح اشکال کرده است که اگر نتیجه گیری شما ، صحیح است ، پس چرا هنوز که قیامت نشده است ، عترت از قرآن جدا شده است و امام زمان ع به غیبت رفته اند و ما نمی توانیم از وجود ایشان بهره ببریم ❗️
❕در حالی که بر خلاف ادعای او ، عترت و امام عصر ع از قرآن جدا نشده اند ، آنچه اتفاق افتاده است ، غیبت امام زمان ع است ، نه مرگ و جدایی او از قرآن کریم .
👌امام زمان ع هم اینک نیز در کنار قرآن ، به حیات خود ادامه می دهد . زمانی عترت از قرآن جدا می شود که در روی زمین ، کسی از عترت و امامان اهلبیت ع وجود نداشته باشد .
❔شما می توانید سوال کنید که چرا امام زمان غائب است و ما نمی توانیم از محضر ایشان بهره ببریم ❗️اما نمی توانید ادعا کنید که امام زمان از قرآن جدا شده اند ❗️
👌علت غیبت امام زمان ع ، خود مردم بودند که به عوض بهره مندی و استفاده از امام ، قصد کشتن و نابودی ایشان را داشتند ، لذا این اهمال و کوتاهی خود مردم بود که موجب شد نتوانیم از هدایت امام ع بهره کامل بگیریم ، چنان که این سخن خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است ؛
« وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند »
📚کشف المراد ص226
❕لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد»
📚الکافی ج1 ص340
❕برخی از علما چنین مثال می زنند ؛
👌« اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچه هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى زند. چنانچه مجدداً بچه ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه هاى بى ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟
❕در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند ، ( مردم هم امامان را همراهی نکردند ) خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند »
📚اصول عقائد ، قرائتی ، ص 461
❔ممکن است شما بگویید که چرا خداوند ، خودش از جان امام زمان محافظت نکرد تا نیازی به غیبت امام ع نباشد و ما نیز از وجود امام ع بهره کامل را بگیریم ❗️در ذیل پاسخ این پرسش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3311
👌بر این اساس ، امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، و قدر وجود امام ع را بدانند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور ، زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوشبخت بشود، بشود».
📚الكافى ج 1 ص 370
👌و فرمود ؛
«اين امر (قيام)، هنگامى روى مى دهد كه بيشترين يأس و سخت ترين اندوه را داشته باشيد »
📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29
❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى دهد»
📚كمال الدين یک جلدی ، ص 152 ح 15، بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7.
🔸البته ،بر خلاف ادعای وهابی ، مردم از وجود و هدایت، امام غائب علیه السلام در عصر غیبت بی بهره نیستند ، و از جنبه های مختلفی از وجود ایشان بهره می برند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«سوگند به خدایی كه مرا به نبوت برگزید، مردم از او سود میبرند و از نور ولایتش در دوران غیبت، بهره میگیرند؛ چنان كه از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره میبرند.»
📚بحار الانوار ج52 ص93
👌در دو نمایه ذیل ، فائده وجود امام غائب علیه السلام را از جنبه های مختلف بررسی کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2063
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2064
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ به معاند در مورد تنبیه روزه خوار ؛
👌شخصی که در ماه رمضان روزه خواری علنی می کند ، از دو حالت خارج نیست ؛
1⃣یا اعتقاد به وجوب روزه ندارد و می گوید روزه خواری برای او گناه نیست ، چنان که در روایت مورد استناد معاند آمده است ، در این صورت منکر ضروری دین شده و حکم ارتداد بر او جاری می شود ؛
📚وسائل الشيعة، ج1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات
❕ در ذیل در مورد تنبیه فرد مرتد در اسلام توضیح داده ایم ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
2⃣یا تنها روزه خواری علنی می کند ، اما منکر وجوب و ضروری بودن روزه در اسلام نیست ، در رابطه با فلسفه تنبیه چنین کسی ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2703
❕در رابطه با کیفیت غیبت امام مهدی ع دو دسته روایت است ؛
1⃣دسته ای می گوید جسم امام مهدی ع از دیده ها پنهان است و کسی ایشان را نمی بیند ، چنان که در نقلی آمده است ؛
«برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الکافی ج1 ص339
2⃣دسته ای دیگر از روایات می گوید ، ایشان دیده می شوند ، اما شناخته نمی شوند ، چنان که در نقل دیگری آمده است ؛
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و در بازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد »
📚کمال الدین ج1 ص 144
❕وهابی گمان کرده است که میان این دو دسته روایات تضاد است ، در حالی که هیچ تضادی نیست ، امام مهدی ع داراى هر دو نوع پنهان زيستى باشد .
👌حضرت در مواردى كه صلاح بداند از ديدگان مردم پنهان است. البته با تصرفى كه به قدرت الهى در ديدگان افراد مى نمايد و ایشان دیده نمی شوند ، و در مواردى كه آن حضرت مصلحت بداند به صورت آشكار در جامعه حركت مى كند و مردم ايشان را مى بينند ولى نمى شناسند .
❕برخى از انديشوران معاصر نيز به اين ديدگاه اشاره كرده، نوشته اند ؛
👌« درباره امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف غيبت به هر دو نحو ( غيبت جسم _ غيبت عنوان ) تحقق دارد و فلسفه و فايده غيبت به هر دو نحو حاصل مى شود. از جمع بين روايات و حكايات تشرف افراد به خدمت آن حضرت و بهره بردارى از تفسير بعضى از آنها از برخى ديگر دانسته مى شود كه غيبت آن حضرت به هر دو نحو وقوع پيدا كرده است. »
📚پاسخ ده پرسش، صافی گلپایگانی ، ص 67
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕وهابی به دعایی از امام کاظم ع استناد کرده است که ایشان می گویند ؛
« خدایا با فرجم تو را عصیان کردم ، اگر تو بخواهی ، می توانی مرا عقیم کنی »
📚الکافی 3 ص 326
❔آنگاه مطابق با ذهن بیمارش ، اشکال کرده است که مگر معاذ الله ، امام کاظم ع زانی بوده است که می گوید با فرج خویش خداوند را عصیان کرده ام ❗️
👌او نمیداند که استغفار معصومین ع از باب « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » بوده است ، چنان که در گذشته توضیح دادیم و نقل قول کردیم ؛
« انبياء و ائمه عليهم السّلام تمام اوقات آنها صرف در راه خدا مى شود و دلهايشان مملو از محبت خدا و دل بسته عالم بالا هستند و هميشه مراقب و متوجه اويند ... پس آنها پيوسته متوجه خدا و با تمام وجود روى بجانب او دارند هر زمان كه از اين مقام عالى و ارجمند پا را پائين گذارند و مشغول بخوردن و آشاميدن و اشتغال به امور آميزشى و يا ساير كارهاى مباح و جايز داشته باشند خود را گناهكار ميدانند و از آن استغفار ميكنند. مگر همين طور نيست كه اگر غلامى در مقابل آقاى خود بخوردن و آشاميدن و يا آميزش اشتغال داشته باشد با اينكه ميداند آقا متوجه او است از نظر مردم قابل سرزنش و اعتراض است چه رسد به سرور تمام سروران و هستى بخش جهان ... ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2913
❕بر این اساس ، امام کاظم ع ، مشغول شدن به همبستری با همسر را برای خود غفلت از خداوند محسوب می کرد و خود را عاصی معرفی می کرد ، و این عصیان همان عصیان نسبی است که ما از آن تعبیر می کنیم به « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » که در نمایه بالا ، مفصل در مورد آن توضیح دادیم .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ائمه شیعه ، به خوردن ادرار ، توصیه کرده اند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3312
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، پیامبر گرامی در یک ساعت ، با یازده تن از همسرانش ، نزدیکی می کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1419
#ازدواج_با_زنجیان
🤔#پرسش
❔امام علی: از ازدواج با آفریقایی ها حذر کنید چون زشت اند!
▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكُمْ وَ نِكَاحَ اَلزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ. [منبع: الکافی-ج۱۰-ص۶۴۵]
◾️امام صادق: امير المؤمنين فرمود: شما را از ازدواج با زنجيان (آفريقايىها) برحذر مىدارم؛ چون اينها مخلوقاتى زشتاند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر گرامی فرمود ؛
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 _ تحف العقول ص 34 _ الاختصاص ص 341
❕علی ع فرمود ؛
« هیچکس برتری بر دیگری ندارد ، مگر به تقوی »
📚الکافی ج 8 ص 361
👌بنابراین مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی و روایی همخوانی ندارد ، قابل قبول نمی باشد .
❕از سوی دیگر ملاک مهم در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه تا بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕روایتی که مورد استناد معاند قرار گرفت ، بر خلاف ادعای شبهه افکن ، از ازدواج با تمام آفریقایان نهی نمی کند ، بلکه از نژاد خاصی از آنان به نام « زنجیان » نهی می کند ، آنان گروهی از مردمان سودان بوده اند ؛
📚کتاب العین ، ج 6 ص 71
❕در سند روایت مذکور نیز ، « مسعده بن صدقه » وجود دارد که نجاشی او را توثیق نمی کند ؛
📚رجال نجاشی ص 415
❕شیخ طوسی نیز او را سنی مذهب معرفی می کند ؛
📚رجال طوسی ص 146
👌بنابراین روایت چنین کسی ، برای ما نمی تواند قابل قبول است ، خصوصا آنکه روایت او بر خلاف مسلمات قرآنی و روایی است .
❕به فرض که روایت فوق را صحیح محسوب کنیم ، باز هم ، گفتنی است ؛
👌این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی خاص نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی صدور آن است .
❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با قوم مذکور بیان کردند ، کسانی که منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، و جامعه به انحراف کشیده نشود ، نهی مذکور را بیان داشتند و این که آنان را قومی « زشت » معرفی کردند ، حمل می شود به زشتی و خباثت درونی آنان ، بنابراین بیان منسوب به امام علی ع بیان کننده یک حکم عام و همیشگی در مورد قوم زنجیان نمی باشد و روشن است که اگر آنان اسلام بیاورند و اصلاح رفتار داشته باشند ، نهی مذکور ، شامل آنان نمی شود ، چنان که مترجم کتاب « خصال » در مورد چنین روایاتی می گوید ؛
«منظور حديث كسانى از اين افراد هستند كه در زمان صدور حديث از شهرهاى خود به مدينه آمده بودند و افراد لاابالى بودند و همگان را شامل نمی شود »
📚ترجمه خصال ، جعفری ، ج2 ص23
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند نقلی را مورد اشکال قرار داده است که علی ع دو مسلمانی را که پس از اسلام ، بت پرست و مرتد شده بودند ، با آتش تنبیه کرد ، در مورد فلسفه تنبیه مرتد در اسلام ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
❕در مورد حکم الهی در مجازات برخی از افراد با آتش ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3313