هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🤲 اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 مثل همۀ رزقها، رزقِ «شهادت» را هم در «شب قدر» مقدر میکنند ...
🆔 @Smh_Doaei
🔰 بخشی از دعای شبهای دهۀ آخر ماه مبارک رمضان:
أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِى فِى هٰذِهِ اللَّيْلَةِ فِى السُّعَداءِ وَ رُوحِى مَعَ الشُّهَداءِ ...
خدایا!
از تو میخواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و در این شب مبارک، نام مرا در زمرۀ سعادتمندان ثبت کرده و روحم را همراه با شهیدان به پرواز درآوری ...
🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توصیه طلایی سردار شهید زاهدی برای شب قدر:
💠 از همدیگر بگذریم تا خدا هم از ما بگذرد ...
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
💔 خداوندا! به حق خوبان درگاهت، همۀ ما را پاکیزه بپذیر ...
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از کانال رسمی میثم مطیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ ما همه از سپاه قدسیم
🌹 (به یاد شهید زاهدی و همرزمانش)
🎙 مداح: حاج #میثم_مطیعی
▫️شاعر: دکتر محمد مهدی سیار
🔰 شب ۲۳ ماه مبارک رمضان
🔺 هیأت آیین حسینی
☑️ @MeysamMotiee
هدایت شده از قرارگاه مکتب توحید
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خدایا! غزه ...
▪️ دعای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
🔗 کیفیت بالا: نسخه فارسی | نسخه انگلیسی
در دهۀ آخر ماه مبارک رمضان و در آستانۀ #روز_جهانی_قدس از دعای مخلصانه و متضرعانه برای #غزه غافل نشویم.
بدونشک انرژی معنوی ناشی از عبادات روزهداران، کمکهای مادی آنان و حضور میدانیشان در راهپیمایی روز قدس، میتواند زمینۀ نابودی رژیم صهیونیستی را فراهم کند.
آری؛ در جنگ ارادهها، این عابدان شب و شیران روزند که به پیروزی نهایی خواهند رسید.
🙏 لطفا به #نشر_حداکثری این پیام کمک کنید.
🆔 @TawhidSchool_ir
هدایت شده از قرارگاه مکتب توحید
38.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 حدود دو سال قبل، به توفیق الهی، ترجمۀ دعای شریفِ «جوشن کبیر» را شروع کرده و تقریبا همزمان با اولین
﴿۶۸﴾ يا مَنْ جَعَلَ الْأَرْضَ مِهاداً، يا مَنْ جَعَلَ الْجِبالَ أَوْتاداً، يا مَنْ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً، يا مَنْ جَعَلَ الْقَمَرَ نُوراً، يا مَنْ جَعَلَ اللَّيْلَ لِباساً، يا مَنْ جَعَلَ النَّهارَ مَعَاشاً، يا مَنْ جَعَلَ النَّوْمَ سُباتاً، يا مَنْ جَعَلَ السَّمَاءَ بِناءً، يا مَنْ جَعَلَ الْأَشْياءَ أَزْواجاً، يا مَنْ جَعَلَ النَّارَ مِرْصاداً.
سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ.
(۶٨) ای آنکه بزرگی کردی و زمین را مهد زندگی ما قرار دادی!
ای آنکه میخ کوهها را بر زمین کوفتی و گهوارۀ خاک را ایمن ساختی!
ای آنکه چراغ خورشید را بر بام آسمان افروختی و محفل روز را رونق دادی!
ای آنکه بر بزم شب منت نهادی و آن را به فانوس ماه آراستی!
ای آنکه حاجت ما به خلوت را دیدی و پردۀ شب را بر پنجرۀ زندگیمان آویختی!
ای آنکه نیاز ما به جنب و جوش را دانستی و میدان روز را به رویمان گشودی!
ای آنکه بر خستگیهای ما رحم آوردی و با خواب بر آن مرهم نهادی!
ای آنکه گنبد گردون را برپاداشتی و آن را بر روی ساختمان زمین افراشتی!
ای آنکه خون عشق را در رگهای عالَم دواندی و همه چیز را جفت آفریدی!
و ای آنکه به گردنکشان فرصت دادی و دوزخ را در کمینشان نشاندی!
تو از تمام پلشتیها پاک و از همۀ پستیها پیراستهای، ای آنکه هیچ خدایی جز تو نیست!
ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است!
فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان،
ای یگانه پروردگار من!
🏷 #ترجمه #دعای_جوشن_کبیر #شب_جمعه #شهید_سلیمانی
🆔 @Smh_Doaei
ممنون که شرافتمندی را به ما آموختی ... 🙏🌹
#مکتب_سلیمانی
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رضوان الله علی شهید القدس ❤️
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یک نکتۀ مهم:
رونق آرمان قدس شریف و پیروزیهای چشمگیر جبهۀ جهانی مقاومت، یکی از مهمترین نتائج «گفتمان وحدت اسلامی» است؛ همان گفتمانی که دشمنان به اهمیت و تأثیر آن پی بردند، اما برخی از دوستان، هنوز که هنوز است، قادر به فهم درست آن و حاضر به همراهی با آن نیستند:
🔹 عاموس گلعاد، ژنرال برجسته رژیم صهیونیستی:
امروز ما شاهد شکلگیری وحدت بین اهل تسنن و شیعیان در راستای تحقق هدف از بین بردن اسرائیل هستیم. اهل تسنن حماس و شیعیان حزب الله، در چارچوب نگاه دینی و ناسیونالیستی، برای از بین بردن اسرائیل، با یکدیگر متحد شدهاند.
🏷 #نوشتار #یادداشت #روز_قدس #جبهه_مقاومت #وحدت_اسلامی
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
البته قدس جز با «پرچمداری شیعه» آزاد نخواهد شد ...
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
📣 چند نکتۀ مهم دیگر:
🔸 با تأمل در پدیدۀ «روز قدس»، هم میتوان به عیارِ «بصیرت معنوی و سیاسی» در وجودِ «امام خمینی قدّس سرّه» پی بُرد و هم میتوان کم و کیفِ «صدور انقلاب اسلامی» را به تماشا نشست.
🔹 «راهپیمایی روز قدس» ـ آن هم در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان ـ یکی از مهمترین نقاط پیوندِ «دیانت» و «معنویت» با «سیاست» است. به عبارت دیگر، این «آیین عبادی، سیاسی» یعنی: نجوای «الهی العفو»، با فریادِ «مرگ بر اسرائیل» است که انسان را به حقیقتِ «دین» و «عبودیت» متحقق میکند.
🔸 بدون شک، اگر نبود انرژی معنوی متراکم در جان مؤمنان شبزندهدار، شعارهای آنان در راهپیمایی روز قدس، اینگونه بُرد جهانی پیدا نمیکرد. همچنانکه اگر نبود نگاه توحیدی و انگیزۀ ایمانی نهادینهشده در وجود مجاهدان جبهۀ جهانی مقاومت، آنان نیز توان رویارویی با دشمنان تا بُن دندان مسلح را نداشتند. آری؛ در «جنگ ارادهها»، این «عابدان شب» و «شیران روز»ند که به پیروزی نهایی خواهند رسید.
🏷 #نوشتار #یادداشت #روز_قدس #امام_خمینی #انقلاب_اسلامی #بصیرت #توحید #سکولاریسم #جنگ_ارادهها
🆔 @Smh_Doaei
اگر پیشرو بودن در احیاء حوزه سنتی به این است که تنها مطلب کانالتان در آستانه روز قدس، اثبات محرمیت مادرزن باشد، ما به این حوزه کافریم.
ضمنا مطمئن باشید که به حول و قوه الهی و به برکت مداد علماء و دماء شهداء، چنین حوزهای دیگر احیاء نخواهد شد.
#سکولاریسم
#منشور_روحانیت
🆔 @Smh_Doaei
🔰 تحریک گسل «قم ـ نجف»؛ به چه قیمتی؟ با چه هدفی؟
✍️ سید محمدحسین دعائی
[بخش ۱ از ۲]
حجة الاسلام سروش محلاتی اخیرا در یادداشتی کوتاه (اینجا و اینجا) به ذکر مشاهدات خود از «حوزۀ نجف» و بیان شاخصههای آن در مقایسه با «حوزۀ قم» پرداخته است؛ یادداشتی که چون برآمده از یک گرایش مطرح دینی و نمایندۀ یک جریان فعال حوزوی است، ارزش نقد را دارد:
یک. نقد مبنامحور
بخش عمدهای از تفاوتهای «حوزۀ نجف» و «حوزۀ قم»، نتیجۀ قهری اختلاف در مبانی بوده و به همین خاطر، مقایسۀ وضعیت آنها با یکدیگر، بدون لحاظ این اختلاف، چندان موجه نیست. به عبارت دیگر، کاملا طبیعی است که حوزۀ معتقد به «اسلام سیاسی» و «ولایت مطلقه فقیه» که یکی از مهمترین انقلابهای تاریخ بشریت را رقم زده، نظامی اسلامی را بر یک کشور حاکم کرده و بهدنبال ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است، عملکردی متفاوت با حوزۀ غیرمعتقد به این انگارهها و متمایل به نوعی از «سکولاریسم مذهبی» داشته باشد.
در ثانی، آنچه جناب سروش محلاتی در وصف «حوزۀ نجف» گفتهاند ـ اگر واقعیت داشته باشد ـ در واقع نه مدح این حوزه عریق و عزیز، بلکه ذم آن است؛ وضعیتی که میتوان از آن با عنوان «آنارشیسم حوزوی» یاد کرد. بهعلاوه آنکه این وضعیت، نه نتیجۀ یک انتخاب، بلکه عمدتا حاصل تحمیل اجتماع و عجز متولیان از ایستادگی در برابر متغیرهای محیطی است.
دو. نقد کارکردمحور
فارغ از تأمل در اینکه وضعیت «حوزۀ نجف» حاصل کدام مبنای مدیریتی است، با نگاهی منصفانه و واقعبینانه به کارنامۀ این حوزۀ مبارک هم میتوان به نقد مدعای جناب سروش محلاتی پرداخت.
بهراستی «حوزۀ نجف» چقدر پیشرفت علمی داشته؟ امروزه کدام نوآوری اصولی، فقهی، تفسیری، کلامی یا فلسفی را میتوان به آن حوزه نسبت داد؟ کدام مسئله از مسائل مطرح در جهان معاصر را میتوان با مراجعه به اندیشمندان نجفی پاسخ گفت؟ در حال حاضر چند پژوهشگاه یا مجله علمی، پژوهشی در آنجا فعال است؟ سالانه چند مقاله در این مجموعه علمی منتشر میشود؟ و اینکه اگر از تقلیل سخیف «زیست فناورانه» به داشتن صفحه در یوتیوب بگذریم، «حوزۀ نجف» با پدیدههایی مثل: تکنولوژیهای نوین، فضای مجازی، هوش مصنوعی، بازیهای رایانهای و برنامکهای موبایلی چه نسبتی دارد؟ اصلا پیام «حوزۀ نجف» برای جهان اسلام چیست که میتواند با عبور از فیلترینگ آن را به گوش علاقمندان برساند؟ فارغ از جایگاه «حوزۀ نجف» در سیاست و اقتصاد عراق، واقعا این حوزۀ تاریخی و سابقهدار، به چه میزان در ارتقاء فرهنگ عمومی یا دینداری مردم مؤثر بوده است؟ «حوزۀ نجف» در جلوگیری از رشد فزایندۀ فرقههای انحرافی در عراق چه عملکردی داشته؟ موضع «حوزۀ نجف» در قبال سلطۀ تحقیرآمیز آمریکا بر عراق چیست؟ و بالاخره آنکه بهطور کلی وزن «حوزۀ نجف» در معادلات ملی، منطقهای و جهانی چقدر است؟
سه. نقد تطبیقمحور
آقای سروش محلاتی، نه تنها نمیتواند از مبنای مدیریتی و کارکرد «حوزۀ نجف» دفاع کند، بلکه در تطبیق مدعای خود بر مصادیق نیز دچار خطاست. زیرا نه «حوزۀ نجف» آنگونهای است که ایشان میگوید و نه «حوزۀ قم».
بهراستی اگر کسی بخواهد در «حوزۀ نجف» راهبردهای مدیریتی متولیان امر را زیر سؤال برده و بر خلاف آنها عمل کند، چنین اجازهای به او داده خواهد شد؟ مگر نه آنکه به گفته شما اگر طلبهای حتی برای اعتاب مقدسه کار علمی کند شهریهاش قطع میشود؟ آیا این آزادی است؟ پس معلوم میشود در «حوزۀ نجف» نیز چارچوبها و خطقرمزهایی وجود دارد، اما بهشکلی دیگر. بهعلاوه آنکه یقینا بعضی از آزادیها، نه از روی اراده و مبتنی بر میل، بلکه ناشی از ناتوانی در نظارت بر همۀ اطراف ماجراست.
همچنین آیا واقعا در «حوزۀ قم» برای گرایشها و سلیقههای مختلف، محدودیت ویژهای وجود دارد؟ امروز کدام نحلۀ فکری است که امکان عرضۀ دیدگاه خود را ندارد؟ مگر نه آنکه مثلا مخالفان فلسفه و عرفان، نه در مشهد، بلکه حتی در قم، مؤسسات و مدارس متعددی داشته و بهشکل رسمی مشغول فعالیت هستند؟ و مگر نه آنکه مخالفان مقولههایی مثل: فقه نظام، علم دینی و علوم انسانی اسلامی، با آزادی کامل به طرح دیدگاههای خود پرداخته و هر از چند گاهی به مخالفت با ایدهها و پروژههای رسمی حاکمیت میپردازند؟
🆔 @Smh_Doaei
[بخش ۲ از ۲]
آری؛ با وجود همه اختلافنظرها و اختلافسلیقهها، اصل ضرورت یک سازوکار مشخص برای ورود به وادی مرجعیت را همه قبول دارند. اگر در «حوزۀ نجف» نمیتوان بدون سابقۀ علمی و تقوای لازم، حمایت حوزه را به دست آورد و به مرجعیت رسید، در «حوزۀ قم» نیز دقیقا همینطور است؛ با این تفاوت که تلاش میشود تا برای مفاهیمی مثل «سابقۀ علمی» و «تقوا»، شاخصههای روشنی تعریف شده و روش احراز آنها سامان یابد.
خلاصه آنکه هرکسی بتواند از سازوکار تعیین مرجعیت در «حوزۀ قم» بنالد، افرادیکه بعضا مرجعیت را بازیچۀ اغراض سیاسی خود قرار داده و بدون آنکه دلشان برای دین بسوزد، منافع حزبی خود را دنبال میکنند چنین حقی ندارند؛ همانها که علیرغم برخورداری رهبر معظم انقلاب از همۀ ویژگیهای لازم برای مرجعیت، هنوز که هنوز است تن به آن نمیدهند.
و اما چند نکتۀ پایانی:
۱. واضح است که آنچه گفته شد هرگز بهمعنای انکار نقاط قوت و خدمات «حوزۀ نجف» یا نفی نقاط ضعف و ناکارآمدیهای «حوزۀ قم» نیست.
۲. برای قضاوت دربارۀ یک نهاد چندبعدی مثل حوزه، باید علاوه بر کارکرد آن نهاد، میزان هجمههایی که علیه آن میشود را نیز در نظر گرفت؛ و کیست که نداند «حوزۀ قم»، همواره بیشتر از «حوزۀ نجف» در معرض هجمۀ دشمنان بوده است.
۳. جای هیچ شکی نیست که حضرت آیة الله سیستانی توانستهاند با بصیرتی مثالزدنی، ملت عراق را از خطرات فراوانی در امان داشته و برکات بیشماری را برای جامعۀ خود به ارمغان آورند. همچنانکه حضرت آیة الله خامنهای نیز با رهبری الهی و مدیریت حکیمانۀ خود، ایران عزیز را به منادی تمدن نوین اسلامی تبدیل کرده و تمام زمینههای لازم برای تبدیل این کشور به یک ابرقدرت جهانی را فراهم آوردهاند.
۴. تا موقعی که تنگنظری و طعنهزنی جای خیرخواهی و وظیفهمحوری را گرفته باشد، تا وقتی که بهخاطر حبوبغضهای سیاسی و جناحی، مصالح اهم امت اسلام به مسلخ روند و تا زمانی که موقعیت جمهوری اسلامی در دنیای امروز و نقش تاریخی آن در پاسداری از اساس دین فهم نشود، دوگانهسازیهای مخربی از قبیل «قم ـ نجف» نیز ادامه خواهد داشت؛ همان اقدامی که میتوان آن را زمینهساز تحکیم «سکولاریسم حوزوی» و حرکت بهسمت «آنتیتز انقلاب» دانست.
۵. در کنار همۀ اشکالات، باید اعتراف کرد که در یادداشت جناب سروش محلاتی، یک سخن حق هم وجود دارد و آن اینکه: تحمل سختیهای مادی برای حفظ هویت و استقلال، ارزشی است که هر ساختار مدیریتی مجاز است امور آحاد متعلق به خود را بر اساس آن تدبیر کند. اما چه کنیم که ایشان و همفکرانشان، دقیقا بهخاطر التزام به همین ارزش، به تقبیح جمهوری اسلامی مشغولند.
📌 منتشرشده در خبرگزاری صدای حوزه: https://v-o-h.ir/?p=44532
🏷 #نوشتار #نقد #حوزه_نجف #حوزه_قم #سکولاریسم_مذهبی #سروش_محلاتی
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 آیة الله شهید صدر رضوان الله علیه، ترکیبی از: فقاهت، خلاقیت، شجاعت و دیانت
🔸 ۱۹ فروردین، سالروز شهادت آن عالم بزرگوار را گرامی میداریم و از خداوند متعال میخواهیم که توفیق حرکت در مسیر عالمان و مجاهدان راستین را به همۀ ما عنایت کند.
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔥 ذوبوا فی الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام ...
🆔 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 اشارات حضرت آقا در محور مهمِ «استحکامبخشیدن به مبانی فکری و معرفتی»: ▫️ هویت: فکر کردن، کار کردن
رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز با دانشجویان، برای چندمینبار بر اهمیت برخورداری فعالان اجتماعی از یک زیربنای فکری متقن تأکید کرده و علیرغم همه هجمهها مجددا از اندیشههای آیة الله مصباح یزدی بهعنوان یک منبع مطمئن برای جوانها یاد کردند:
«اگر از لحاظ نظری تشکلها خودشان را تقویت نکردند اشکال در کارشان به وجود میآید. نه اینکه نمیتوانند تفکر انقلابی را گسترش بدهند خودشان هم حتی ممکن است به تحلیل بروند؛ کما اینکه این اتفاق افتاده؛ در مواردی زیر اسم اسلام، برخلاف فکر اسلامی کار میشود، حرف زده میشود، اطلاعیه داده میشود. ... بجاست از کتابهای مرحوم آقای مصباح رضواناللّهعلیه استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمککنندهی به حرکت درست فکری جوانهاست.»
#استاد_فکر
🆔 @Smh_Doaei