eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
205 دنبال‌کننده
617 عکس
232 ویدیو
5 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول به تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دعای عاشقانه، شورانگیز و امیدبخش امام سجاد علیه السلام در وداع با ماه مبارک رمضان 🎙 با نوای حاج میثم مطیعی 🆔 @Smh_Doaei
🔰 و علیک السلام یا رمضان ▪️ شعری از سعدی شیرازی در وداع با ماه رمضان برگ تحویل می‌کند رمضان بار تودیع بر دل اخوان یار نادیده سیر، زود برفت دیر ننشست نازنین مهمان غادر الحب صحبة الاحباب فارق الخل عشرة الخلان ماه فرخنده، روی برپیچید و علیک السلام یا رمضان الوداع ای زمان طاعت و خیر مجلس ذکر و محفل قرآن مهر فرمان ایزدی بر لب نفس در بند و دیو در زندان تا دگر روزه با جهان آید بس بگردد به گونه‌گونه جهان بلبلی زار زار می‌نالید بر فراق بهار وقت خزان گفتم انده مبر که باز آید روز نوروز و لاله و ریحان گفت ترسم بقا وفا نکند ورنه هر سال گل دمد بستان روز بسیار و عید خواهد بود تیر ماه و بهار و تابستان تا که در منزل حیات بود سال دیگر که در غریبستان خاک چندان از آدمی بخورد که شود خاک و آدمی یکسان هر دم از روزگار ما جزویست که گذر می‌کند چو برق یمان کوه اگر جزو جزو برگیرند متلاشی شود به دور زمان تا قیامت که دیگر آب حیات باز گردد به جوی رفته روان یا رب آن دم که دم فرو بندد ملک الموت واقف شیطان کار جان پیش اهل دل سهلست تو نگه دار جوهر ایمان 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 حضور رهبر معظم انقلاب در سعدیه شیراز | اردیبهشت ۱۳۸۷ ▪️ یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
البته خدا خیلی کریمه ... اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوىٰ وَ الْمَغْفِرَةِ 🆔 @Smh_Doaei
📣 این روزها که بحثِ «رفراندوم» داغه، آشنایی با چند اصطلاح سیاسی، خالی از فائده نیست: ▪️ «اَکلوکراسی» یعنی: ادارۀ کشور توسط انبوه مردم عادی، دموکراسی مبتنی بر عوام‌فریبی یا استبداد اکثریت. ▪️ «موبوکراسی» یعنی: حکومت مبتنی بر ترس، هیجان و احساسات عامۀ مردم. در این نوع حکومت، از عامۀ مردم که فاقد آگاهی‌های لازم هستند، سوء استفاده می‌شود. بر همین اساس سیاستمدار موبوکرات کسی است که با برجسته‌کردن نیازهای مقطعی مردم، به تحریک آنان می‌پردازد. ▪️ «پوپولیسم» یعنی باور به ضرورت تصمیم‌گیری مستقیم توده‌ها ـ و نه کارشناسان و نخبگان ـ دربارۀ مسائل مختلف کشور. بر همین اساس معمولا به کسانی پوپولیست گفته می‌شود که از توده‌ها سوء استفاده می‌کنند، حقوق آن‌ها را زیر پا می‌گذارند و خواست واقعی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. 🤔 نظرتون چیه؟ 🆔 @Smh_Doaei
📌 در همین رابطه بخوانید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 امروز تا چشم کار می‌کرد جای تو خالی بود. البته مدت‌هاست که جای تو در کل این دنیا خالی است. آخرین باری که برای اقامۀ نماز عید، به امامت ابرمردی از نسل علی، به مصلی آمده بودی، خیلی آرام و محجوب، اما با صداقت کامل و از عمق وجود، شعار می‌دادی: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» و این نه فقط شعار تو، که همۀ معنای زندگی‌ات بود؛ همان که به‌خاطرش بودی؛ همان که به‌خاطرش رفتی؛ همان که به‌خاطرش تکه‌تکه شدی و رفتی؛ آری؛ وصیت‌نامۀ عاشقان صادق، با زندگی‌نامه‌شان مو نمی‌زند. آهای سردارِ سرباز! ما امروز، در قنوت نماز عید، همان چیزی را از خدا خواستیم که تو خواستی: اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک به عبادک الصالحون ... یعنی می‌شود به ما هم عیدی بدهند؟ 💔 🆔 @Smh_Doaei
🔰 طرح آیة الله مصباح یزدی برای استقرار شکل جدید مردم‌سالاری دینی ✍️ سید محمدحسین دعائی ۱. هرچند «امام خمینی قدّس سره» در طول دوران نهضت و به‌مناسبت‌های مختلف، مطالب مهمی را دربارۀ ماهیتِ «نظام سیاسی اسلام» و تفاوت‌های آن با دیگر نظام‌های سیاسی بیان کرده و اقدامات مؤثری را نیز در راستای تدوین نقشۀ راه حکومت اسلامی به انجام رسانده بودند، اما به دلائل مختلف، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، تصویر کامل و روشنی از «شکل حکومت اسلامی و جزئیات ساختاری آن» در دست نبود. به همین خاطر، یکی از جدی‌ترین اقداماتی که در همان ماه‌های ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، عبارت بود از: «تعیین نوع حکومت» توسطِ «رهبران»، «تدوین قانون اساسی کشور» توسطِ «خبرگان» و «تصویب این دو» توسطِ «مردمان»؛ تعیین، تدوین و تصویبی که زمینۀ ورود نهضت از مرحلۀ «انقلاب اسلامی» به مرحلۀ «نظام اسلامی» را فراهم آورد. ۲. البته مثل همۀ مسائل نظری، دربارۀ «شکل حکومت» نیز از همان ابتداء و در بین نخبگان، دیدگاه‌های گوناگونی مطرح بود که با توجه به طبیعت پیچیده و ذات دشوارِ «نظام‌سازی»، شرائط خطیر کشور در ابتداء پیروزی انقلاب و فصل الخطاب بودن نظر ولی فقیه جامع الشرائط در مسائل اختلافی، به بخش قابل‌توجهی از آن‌ها ترتیب اثر داده نشد؛ دیدگاه‌هایی که می‌توان آن‌ها را در نقدهای واردشده به پیش‌نویس قانون اساسی ـ مثل نقدهای بنیادینِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» بر آن ـ یا مباحثات شکل‌گرفته در مجلس خبرگان قانون اساسی رصد کرد. ۳. با آن‌که طبق روال مرسوم در همۀ انقلاب‌ها، تلاش برای تثبیت وضع موجود، راهبرد کاملا معقولی است، اما «جوهر دینی و عقلانی موجود در انقلاب» از یک سو و نقش اساسیِ «شکل حکومت» در مسیر دستیابی به آرمان‌ها از سوی دیگر، رهبران انقلاب را بر آن داشته است که علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها و در کنار همۀ اولویت‌ها، بر «ضرورت بازنگری در ساختارهای نظام و بازسازی آن‌ها توسط نخبگان» تأکید کنند؛ تأکیدی که زمینۀ لازم برای تحقق عینی این مهم را فراهم آورده است. ۴. یکی از آن نخبگان و متفکرانی که یقینا بیش از دیگران به اهمیتِ «اندیشه‌های بنیادین» ـ از جمله: مباحث مرتبط با «نظام سیاسی اسلام» ـ توجه داشته و بخش عمده‌ای از بار انقلاب اسلامی در این حوزه را یک تنه بر دوش کشیده است، «مرحوم آیة الله مصباح یزدی رضوان الله علیه» است؛ همان عالم مجاهدی که نه فقط در راستای دفاع از نظام اسلامی، بلکه در مسیر اصلاح، ارتقاء و بازسازی آن، به «نظریه‌پردازی» پرداخته و با عبور از کلی‌گویی‌های فقهی و فلسفی، امتداد دادن به مباحث نظری و تبدیل مبانی علمی خود به «مدل‌های عملیاتی»، بستۀ کاملی از یک «اندیشۀ سیاسی» را سامان داده است. ۵. ایدۀ علامۀ مصباح دربارۀ «شکل حکومت اسلامی در دنیای معاصر» ـ که علی‌رغم اهمیت و جذابیتش، آن‌گونه‌ای که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و حتی از چشم نخبگان مخفی مانده است ـ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عملیاتی‌بودن و کاربردی‌بودن نظریۀ سیاسی ایشان به‌شمار می‌رود؛ و جالب توجه آن‌که حتی مخالفان و منتقدان آن اندیشمند فرزانه در عرصۀ سیاسی نیز عمدتا به مبادی و مبانی نظریۀ ایشان دربارۀ نظام سیاسی اسلام حمله کرده و کمتر به نقد مدل عملیاتی ارائه‌شده در این نظریه تن داده‌اند؛ حال آن‌که نقد یک نظریه، بدون توجه به مدل عملیاتی مبتنی بر آن نظریه، «نقد روشمند و منصفانه»ای نیست. بر همین اساس، می‌خواهیم با «توصیف طرح علامۀ مصباح برای شکل جدید حکومت اسلامی»، اولا وجاهت، عقلانیت و خلاقیت موجود در نظریۀ سیاسی ایشان را نشان داده و ثانیا با جلب توجه نخبگان به این مدل عملیاتی، زمینۀ نقادی و سپس اجرائی‌شدن آن را فراهم آوریم، ان شاء الله. 📌 متن کامل در خبرگزاری رسا: rasanews.ir/0034Op 🏷 🆔 @Smh_Doaei
﴿۱۹﴾ يَا مَنْ لَا يُرْجىٰ إِلّا فَضْلُهُ، يَا مَنْ لَا يُسْأَلُ إِلّا عَفْوُهُ، يَا مَنْ لَا يُنْظَرُ إِلّا بِرُّهُ، يَا مَنْ لَا يُخافُ إِلّا عَدْلُهُ، يَا مَنْ لَا يَدُومُ إِلّا مُلْكُهُ، يَا مَنْ لَا سُلْطانَ إِلّا سُلْطانُهُ، يَا مَنْ وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ رَحْمَتُهُ، يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ، يَا مَنْ أَحاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْمُهُ، يَا مَنْ لَيْسَ أَحَدٌ مِثْلُهُ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (١٩) ای نگاه بزرگوارانه‌ات تنها امید نجات! ای چشم‌پوشی شرافتمندانه‌ات تنها نیاز بشر! ای نیکی‌های کریمانه‌ات تنها چشمداشت عاشقان! ای دادگری‌های قاطعانه‌ات تنها ترس انسان! ای پرچم پادشاهی‌ات تنها پرچم همیشه در اهتزاز! ای یگانه فرمانروای کشور آفرینش! ای گرمای مهرت عالم‌گیر! ای پس‌زمینۀ هر اخمت، طرح زیبای یک لبخند! ای کل کائنات در نگاهت چون کف دست! و ای دُر یتیم بحر وجود! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
هدیه به روح مطهر همۀ اولیاء، علماء، صلحاء، شهداء و دیگر اموات اهل ایمان، خصوصا سردار شهید سلیمانی و آیة الله شهید سلیمانی، فاتحه‌ای بخوانیم. 🆔 @Smh_Doaei
🔰 شهید شیرودی: «وقتی که پرواز می‌کنم حالتی دارم همانند یک نفر عاشق که به طرف معشوق خود می‌رود و هر لحظه فکر می‌کنم که به معشوق خودم نزدیک‌تر می‌شوم و به آن آرزوی قلبی که دارم می‌رسم. ولی وقتی برمی‌گردم، هرچند که پروازم موفقیت‌آمیز بوده باشد، باز مقداری غمگین هستم. چون احساس می‌کنم هنوز آن‌طوری‌که باید خالص نشدم تا مورد قبول دعوت خدا قرار بگیرم.» 🗓 ۸ اردیبهشت، سالروز شهادت شهید شیرودی 🆔 @Smh_Doaei
🏴 سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش ... 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز سالگرد درگذشت مرحوم نادر طالب‌زاده بود. حرف دربارۀ او زیاده. اما عجالتا کلیپ بالا رو حتما ببینید. یادداشت اخیر وحید جلیلی رو هم حتما بخونید: می‌شود هنوز عاشقانه گریه کرد از داغ تلخ نداشتنش و می‌شود صد دانه تسبیح شیرین، الحمدلله گفت برای داشتنش. خدا را شکر که نادر طالب‌زاده را داریم؛ و سید مرتضی آوینی را و مصطفی چمران را و قاسم سلیمانی را و ... ؛ و بیاورند اگر دارند مشابهش را. فرنگی‌ها می‌گویند جنتلمن؛ ما می‌گوییم آدم حسابی، معتمد، مطمئن، عبدالله، خداداد. هدیه‌ی خدا بود انگار. هر که داشتش جا داشت فخرش را بفروشد؛ فخر او را که فخرفروش نبود با همه‌ی افتخاراتش. طالب‌زاده پوزخند خمینی بود به تقی‌زاده‌ها، از فرق سر تا ناخن پایشان. قصیده‌ی بلند انقلاب اسلامی بود در هجو غرب‌زدگی. صدها مار حیرت‌زده برابری نمی‌کنند با بند یکی از کفش‌هایی که قدم زده بود از هارلم تا شلمچه، از منهتن تا اربعین. طالب‌زاده را نه فقط در کنار اولیور استون یا در گفت‌وگو با الکساندر دوگین یا در کلاس استفان شارف یا در بحث با مصطفی عقّاد یا حتی در رفاقت با موجود ممتاز و آسمانی دیگری به نام سید مرتضی آوینی، که در خلوتش با خدا باید دید. متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/y92913 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 خوشا این بزم قرآنی ▪️ در ستایشِ «برنامۀ محفل» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 بنا بر نقل دهخدا، «محفل» در لغت، یعنی: جای گرد آمدن، محل ازدحام، محل اجتماع اهل منبر، محل اجتماع اهل طرب، محل قضاوت، محل مؤانست و موافقت، محل اتفاق و عهد و پیمان، میهمانی، گفتگوی دوستانه و بزم. بر همین اساس، اسمِ «برنامۀ محفل» کاملا با مُسمّی است؛ چون این برنامه، همۀ این‌ها بود: هم جایی بود برای اجتماع خانواده‌ها در وقت افطار؛ هم محلی بود برای نشر علوم و معارف قرآنی؛ هم میدانی بود برای ایجاد نشاط معنوی؛ هم فرصتی بود برای سنجش عیار پیشروان و داعیه‌داران؛ هم محیطی بود برای تقویت انس با قرآن؛ هم بهانه‌ای بود برای تجدید عهد با کتاب خدا؛ هم مکانی بود برای یک دورهمی دینی؛ و هم فضایی بود برای برپایی یک «بزم قرآنی». 🔹 یکی از حقائق تلخی که در روز قیامت جلوه می‌کند، شکوۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله از امت خود، به‌خاطر بی‌اعتنائی به «قرآن» و کوتاهی آنان در اداء حق این کتاب آسمانی است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» (فرقان/۳۰) البته طبق بعضی از روایات (ن.ک: بحار الأنوار، ج‏۸۰، ص۳۶۸) خود قرآن نیز این گلایه را به درگاه الهی عرضه می‌دارد. بر همین اساس، می‌توان به اهمیت قرآن کریم و ضرورت توجه ویژه به این معجزۀ جاوید الهی پی برد؛ هم‌چنان‌که می‌توان لزوم تلاش برای رفع مهجوریت از آن در جامعۀ اسلامی را نیز نتیجه گرفت؛ و این مهم، همان هدف والا و ارزشمندی است که «برنامۀ محفل» به‌دنبال تحقق آن بوده است. به عبارت دیگر، «برنامۀ محفل» تلاشی بود برای: معرفی قرآن به‌عنوان یک پدیدۀ دوست‌داشتنی، رخنه در حصار بیگانگی بعضی از مردم با کلام الله مجید و ایجاد زمینۀ لازم برای آشتی ایشان با ثقل اکبر؛ آن هم در وضعیتی که جبهۀ فکری، فرهنگی، رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن نیز با تمام توان، به‌دنبال تخریب جایگاه قرآن در میان مسلمین و قطع پیوند معرفتی و عاطفی آنان با این کتاب آسمانی است. 🔸 ارائۀ هرگونه تحلیل، ارزیابی، انتقاد یا پیشنهادی نسبت به «برنامۀ محفل»، باید با لحاظ نکتۀ پیش‌گفته صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، با فهرستی از اشکالات بعضا ناموجه مواجه خواهیم شد که نه تنها گرهی از کار فروبستۀ کشور در عرصۀ فعالیت‌های رسانه‌ای نخواهد گشود، بلکه جوانه‌های مبارکی هم‌چون «برنامۀ محفل» را نیز خواهد خشکاند. 📌 متن کامل یادداشت در خبرگزاری مهر: mehrnews.com/x322wQ 🏷 🆔 @Smh_Doaei