eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اظهار تاسف آیت الله حسینی قزوینی از بی اطلاعی برخی از مراجع و اعاظم حوزه از فتنه های موجود 🔹ایشان در درس خارج کلام مقارن به مورخه 980624 بیان داشته اند : ▪️یکی از مسئولین رده بالای وزارت اطلاعات نقل می‌کرد و می‌گفت: در حال حاضر برای وزارت، اولویت اول در کشور مبارزه با فتنه یمانی‌ها و «احمد الحسن» شده است!! متأسفانه حوزه ما اطلاعی از این قضیه ندارد. بنده چند روز قبل خدمت یکی از اعاظم حوزه بودم. وقتی که درباره فتنه احمد الحسن مطالبی گفتم، او گفت: حاج آقای قزوینی این افراد چه کسی هستند و هدفشان چیست؟ وقتی درباره آن‌ها و اهدافشان توضیح دادم، او گفت: امکان دارد این مطالب را بنویسید و به من بدهید؟ من خجالت کشیدم که بگویم ما باید از شماها یاد بگیریم و شماها باید استاد ما باشید و ما را راهنمایی کنید که چنین فتنه‌ای هست و باید به آن ورود پیدا کنیم. بعضی از مراجع بزرگوار ما به قدری در این قضایا در بی‌اطلاعی به سر می‌برند که واقعاً مایه تأسف شدید است.😔😔▪️ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ طی این سال ها به کرات شاهد اهانت برخی غربی ها به پیامبر اسلام بوده ایم که صد البته کاری ناپسند و غیرقابل دفاع است . 🔹 حال که ما مسلمین اهانت به مقدسات خود را تحمل نمی کنیم و مجازات سنگین بر آن تعیین کرده ایم در اینصوزت با برخی از آیات قرآن چه خواهیم کرد ؟ ♦️سوال جالب مجری بی بی سی از دکتر سروش دباغ 🔸 آیا آیاتی مثل أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ( اعراف /179 ) اهانت به متدینین سایر ادیان و ملحدین نیست ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه السلام: پدرم [ امام باقر عليه السلام] فرمود: «از پيشى گيرندگان در كارهاى خير باشيد ، و گل بى خار باشيد». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش درچه‌ صورتي بايد نماز احتياط خواند و اينکه نماز احتياط چگونه خوانده ميشه بعد نيت بايد الله اکبر بگيم يا خير ؟ 📝پاسخ نماز احتیاط در موردی انجام می‏شود که یکی از شک‏های صحیح در نماز پیش بیاید. مثلاً کسی که شک می‏کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت. بنا را براین می‏گذارد که چهار رکعت خوانده است بعد از سلام باید یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند. کیفیت خواندن نماز احتیاط بدین گونه است که بعد از سلام نماز،باید فوراً نیت نماز احتیاط کند تکبیر بگوید و حمد را بخواند به رکوع رود و دو سجده نماید و تشهد و سلام بگوید بنابراین نماز احتیاط اذان و اقامه و سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته خواند و نیت آن رابه زبان نیاورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤مجری: بزرگترین تهدیدی که اسرائیل در حال حاضر با آن رو به رو است؟ 🎭 نتانیاهو: ایران، ایران، ایران🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🎤مجری: چرا این طوری فکر می کنی؟ 🎭 نتانیاهو: چون ایران در حال ساخت یک امپراطوری بزرگ است.✌️🏻💪🏻 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎥 بیانات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در مورد دکتر احمدی نژاد و آنچه تحقق یافت. 💠 ایشون چه طور آدم متدینی است که مقابل فتوای پنج مرجع ایستاد. 💠 آقای جنتی من نیستم و شما هستید ایشون در آینده جلوی آقای خامنه ای خواهد ایستاد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تکفیر شیخ محمد آصف محسنی بخاطر رد تحدی به سوره های کوچک قرآن 🔹مرحوم محسنی از علماء و رهبران مذهبی و جهادی افغانستان بود که سال قبل به رحمت الهی پیوست.ایشان در علوم مختلف اسلامی تالیفات داشتند اگر چه برخی آراء شاذ بین تالیفات ایشان وجود دارد . 🔸از جمله اینکه ایشان معتقد بودند که تحدی قرآن به سوره هایی مثل سوره کوثر و عصر نیست و فضلاء می توانند مثل این دو سوره را بیاورند !!! ▪️وأما الإتیان بمثل سورة الکوثر والعصر وأمثالهما فالظاهر عدم التحدی به، بل الظاهر تیسره للفضلاء.فتأمل. آصف محسنی،محمد، مشرعة بحار الأنوار،ج1، ص 323، الناشر : مؤسسة المعارف، الطبعة : الثانیة، 1426 هـ - 2005 م.▪️ ♦️برخی شیعیان با نظر به این مبنا آصف محسنی را خارج از دایره اسلام معرفی می کنند . به عنوان مثال در یکی از گروه های فعال شیعه در تلگرام کنفرانسی با موضوع انحرافات آصف محسنی ترتیب داده شده بود . 🔸اولین دلیلی که ایشان را خارج از اسلام دانسته بودند این بود که محسنی تحدی قرآن را منحصر در برخی سوره ها دانسته است.بدین توضیح که تحدی و اعجاز قرآن ( حتی در سوره ای کوچک ) ضروری دین است و چون به نظر کنفرانس دهنده آصف محسنی ضرورتی را منکر شده احکام فرد مسلمان در مورد او جاری نمی شود !!! و صد البته مخالف ظاهر قرآن حرف زده است ( دلیل دوم ) چرا که قرآن تحدی به یک سوره ( بدون شرح کیفیت آن ) هم کرده است . ❓حال سوال 🔵آیا با اینگونه استدلال ها می شود فردی را تکفیر کرد؟ 🔴نوع این استدلال طوریست که سوره های کوچک مثل کوثر معجزه است لذا برای اثبات صدق ادعای نبوت کفایت می کنند .به نظر شما سوره ای مثل عصر یا کوثر برای اثبات صدق ادعای نبوت کفایت می کند ؟ ⚫️اگر عدم قبول تحدی به سوره های کوچک باعث تکفیر فردی شود آیا قائلین به تحریف قرآن امثال محدث نوری هم کافر میشوند چرا که آنها هم مخالف آیه حفظ را قائل شده اند .فتامل !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که قبل از طلب حاجت خود از خدا نخست چهل مومن را دعا کند سپس حاجتش را به خدا عنوان کند دعایش اجابت شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش به جهت نیاز وسیله ای خریده ام، ولی با اینکه بیش از یک سال از خرید آن می گذرد،هیچ استفاده ای نکرده ام،آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✅ پاسخ اگر در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آیت الله سیستانی: باید خمس آن را بدهد مگر آنکه وجود آن در خانه ضروری باشد و در وقت نیاز نتواند فوری آن را تهیه کند. در این صورت اگر تهیه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.
✍ تأملی بر آیه ۳۰ سوره نور، بیان شهید مطهری و استاد گنجی: ⚜ «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ». 💠 ...اشکالی مطرح است که مرحوم مطهری بیان کرده‌اند: غمض در لغت به عین اضافه می‌شود و غض غالباً به بصر اضافه می شود. بصر در عرب به حیثیت دیده چشم نظر دارد و عین حیثیت ذات چشم مدنظر است؛ لذا در غمض عین یعنی اطباق چشم ولی غض البصر صفت فعل ندارد بلکه یعنی دید را پایین بیاورد و کوتاه کردن دید مراد است. به عبارت دیگر غض نه به معنای چشم بستن بلکه چشم‌پوشی است. 🔹بعد فرموده‌اند پس آیه نهی از نظر نمی‌کند بلکه نهی از چشم چرانی می‌کند لذا آیه منع از نظر نمی‌کند، نهی از چشم دوختن می‌کند. 🔻مقدمه بیان ایشان فرق بین غمض و غض درست است اما این‌که مقصود آیه فرمایش ایشان باشد قبول نداریم. کم کردن دید در مقابل نامحرم مساوی با قطع نظر از نامحرم است و فهم عرفی همین است که نظر نباشد. هرچند شأن نزول آیه مطابق فرمایش شهید مطهری است ولی شأن نزول مخصص مدلول آیه نیست مدلول آیه أوسع است که مؤید آن هم سه روایتی است که ولیغضوا را تطبیق بر نگاه کرده است. پس مدنظر از آیه ترک نظر از أجانب است. 🖊تقریر درس خارج فقه، جلسه ۵۰، ۹۹/۹/۱۵ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️جولا کیست ؟ ( ۱ ) 🔹سلسله استاد و شاگردی عرفان و استاد اخلاقی حال حاضر حوزه بدین صورت است : 1 – شاگردان مرحوم سعادت پرور 2 – مرحوم سعادت پرور 3- علامه طباطبایی 4- سید علی قاضی طباطبایی 5- سید احمد کربلایی 6 –آخوند ملاحسینقلی همدانی 7- سید علی شوشتری 8- جولا 🔸همه افراد سلسله فوق افراد شناخته شده ای هستند بجز نفر آخر . کسی از هویت جولا ( به معنی بافنده ) خبردار نیست. نکته ای عجیب و جالب !!! گفته شده که جولا دستورالعمل های عرفانی را در چارچوبی به سید علی شوشتری یاد داده است. مشخص نیست که جولا این دستورات را از چه کسی یاد گرفته است. ♦️سيّد محمّد حسن طباطبائى قاضى ( پسر آقای قاضی ) در شرح حال والد خویش بیان داشته اند : من از پدرم پرسيدم: شما عرفان را از كه اخذ كرده‌ايد؟ فرمودند: از مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائى طهرانى؛ عرض كردم: او از چه كس اخذ كرده است؟ فرمودند: از مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانى؛ عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از آقا سيّد على شوشترى؛ عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از همان مرد جولا؛ عرض كردم: او از چه كس؟ با تغيّر فرمودند: من چه مي‌دانم؟! تو مي‌خواهى براى من سلسله درست بكنى‌؟! (الله شناسی، ج۱ ص۱۹۰) 🔻علامه طهرانی در رساله لب الباب از علامه طباطبایی نقل می کند که جولا اصولا فردی مجهول الهویه است و معلوم نیست که این معارف را از کجا بدست آورده است : استاد بزرگوار عارف بى‌بديل مرحوم حاج ميرزا على آقا قاضى تبريزى رضوان الله عليه از شاگردان مكتب مرحوم آقا سيّد احمد كربلائى هستند؛ اين است سلسلة اساتيد ما كه به مرحوم شوشترى و بالأخره به آن شخص جولا منتهى مى‌شود، ولى آن مرد جولا چه كسى بوده و به كجا ارتباط داشته و اين معارف را از كجا و به چه وسيله به دست آورده هيچ معلوم نيست. (رسالة لبّ اللباب در سیر و سلوک اُولی الألباب، ص۱۴۹) 🔹علامه حسن زاده آملی از برادر علامه طباطبایی نقل می کنند که هویت جولا معلوم نیست و اصلا خود سید علی شوشتری هم او را نمی شناخت !!! و معلوم نیست جولا این معارف را از چه کسی یاد گرفته است ( معنویت تشیع ص 21 ) 🔷جالب تر داستان ملاقات سید علی شوشتری با جولاست . نصف شبی جولا در خانه شوشتری را می زند وبه حکمی که ایشان بنابر دعوی شهود داده بود اعتراض می کند . در ادامه و بعد از ظهور حقانیت جولا ، بدستور او شوشتری روانه نجف گشته و جولا بعد از بیان دستوراتی به کلی از عالم هستی محو می شود !! ( تفصیل ماجرا را در رساله لب اللباب ص 147 ملاحظه کنید ) ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اعتقاد علامه مجلسی به تحریف قرآن 🔹بی شک علامه مجلسی از اجلای علماء و جزء تاثیر گذارترین آنها در طول تاریخ تشیع بوده است . ایشان به اندازه ای بین علمای شیعه ارج و احترام دارند که نقد های علامه طباطبایی بر بحار بدستور علماء نیمه کاره ماند. 🔸تشیع در طول تاریخ خود با شکل گیری مبانی علمیش در قرن 4 و 5 بدست پرتوان شیخ مفید ، قرن ها متاثر از افکار شیخ مفید بود . با ظهور اخباری گری و تسط دو قرن آنها بر تفکر شیعی ، قرائتی دیگر از تشیع ارائه شد و علامه مجلسی در این امر نقش خیلی پررنگ داشتند . به جرات می توان گفت اثرات تفکر اخباری در اصول عقائد تشیع تا به حال باقی مانده است .لذا شناخت مبانی فکری علامه مجلسی مهم می باشد. ♦️از جمله مبانی فکری ایشان اعتقاد به تحریف به نقیصه قرآن بوده است.علامه مجلسی قرآن اصلی نازل بر پیامبر را حدود 17 هزار آیه می داند(قرآن فعلی حدود 6هزار آیه است ).به عبارت دیگر قرآن سه جلد بوده که فقط یک جلد آن در اختیار ما هست و این دو جلد در طول تاریخ از قرآن کم شده است . به اعتقاد مجلسی در هنگام ظهور امام زمان این قرآن کامل را خواهند آورد . ایشان روایات وارد در مورد تحریف به نقیصه قرآن را متواتر می داند و در حد و اندازه روایات وارد شده در مورد امامت . 🔻(الحديث الثامن و العشرون) (1): موثق. و في بعض النسخ عن هشام بن سالم موضع هارون بن مسلم، فالخبر صحيح و لا يخفى أن هذا الخبر و كثير من الأخبار الصحيحة صريحة في نقص القرآن و تغييره، و عندي أن الأخبار في هذا الباب متواترة معنى، و طرح جميعها يوجب رفع الاعتماد عن الأخبار رأسا بل ظني أن الأخبار في هذا الباب لا يقصر عن أخبار الإمامة فكيف يثبتونها بالخبر. مراه العقول ج 12 ص 525 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: دنیا دریایی عمیق است و انسان های زیادی در آن غرق شده‌اند پس باید کشتی نجات تو در آن تقوا باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، اشکال دارد؟ 2- اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟ ✅ پاسخ 1. مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 2. راه رفتن در حال مسح اشکال ندارد.