eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ❤️ > 💜 آفرینى خدا 🌈در قرآن کریم نقش کانونى « ‌» در همه آفرینش از جمله برجسته شده است . 💐 خداوند داراى حسناست که اشاره به اتصاف او به است: * ولِلّهِ الاَسماءُ الحُسنى فَادعوهُ بِها * ( اعراف ۱۸۰ ) ؛ * اَیًّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحُسنی * ( اسراء ۱۱۰ ) ؛ * الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی * ( طه ۸ ) 🌈صفت تفضیلی * الحسنی * ( مونث احسن ) نشان دهنده زیبایی همه جانبه اسمای الهی است . 💐 افزون بر این ، ترکیب این آیات بیانگر این واقعیت دانسته شده که همه هستی از خداست و زیبایی های دیگر همگی و هستند 🌈و نیز * الاسماء الحسنی * در کنار دسته دیگری از آیات مانند * کلّ شیء خلقناه بقدر * ( قمر ۴۹ ) که هر یک از ها را محدود به حدودی می شمرند بیانگر محدودیت همه زیبایی ها به جز زیبایی خداوند شمرده شده که و خاستگاه همه آنهاست . 💐افزون بر تعبیر * الاسماء الحسنی * از برخی نام های مشخص نیز در قرآن یاد شده که بر نسبت به خداوند و افعالش دلالت ضمنی یا التزامی دارند . 🌈در پیوند میان خداوند و فعل آفرینش به شکل * * که خود یکی از نام ها بوده که در ارتباط مفهومی با مجموعه دیگری از نامها مانند و رازق است ، چنین برداشت شده که * حُسن * و * خُلق * رابطه دو دارند ، پس همه آفریده های خدا زیبایند و همه زیبایی ها آفریده او هستند و بنابراین همانگونه که خدا زیباست * و لله الاسماء الحسنی * افعالش نیز زیبایند . 💐هر چند صفت * * در قرآن به خداوند نسبت داده نشده و تنها در روایات از او با جمیل یاد شده است ، پیوند بین خُلق و حُسن در دو آیه : * ذالکم الله ربّکم خلق کلّ شیء * ( غافر ۶۲ ) و * الّذی احسن کل شیء خلقه * ( سجده ۷ ) به تایید پیش‌گفته انجامیده ، میان آفرینش و زیبایی رابطه برقرار می‌سازد . 🌈در نگاهی وسیعتر ، صفت * خلق * در لغت به معنای آفرینش بدون پیشینه و الگو شمرده شده که در با سه صفت دیگر بدیع ( بقره ۱۱۷ ) و فاطر ( فاطر ۱ ) و باری ( حشر ۲۴ ) قرار می گیرد و در همه آنها آن بی الگو بودن فعل خداوند لحاظ شده است ، چنانکه از نوع ابتدایی و ابتکار بدون نسخه و تجربه قبلی یا الهام و تکرار از چیزی بوده است . 💐* * از اسماء و صفات الهی به معنای پرداز ( و دهنده شکل و هیئت متمایز به هر یک از موجودات ) یکبار : * هو الله الخالق الباری المصوّر له السماء الحسنی * ( حشر ۲۴ ) 🌈و حالت فعلی آن بار در قرآن به کار رفته است : * و صوّرکم فاحسن صوّرکم * ( غافر ۶۴ ، نیز تغابن ۳ ) 💐 در همه این موارد با حُسن به کار رفته که بر زیبایی این صورت دلالت دارد ، 🌈 از این جهت با پیش فرض قرار دادن این تحلیل به بررسی این امر پرداخته اند که زیبایی یاد شده از نوع ( ظاهری ) یا ( باطنی ) است 💐 و فلسفی زیبایی به تناسب درونی اجزای یک موجود و نیز بیرونی آنها با هدف پیدایششان باز می گردد و در این صورت آیات مذکور متناظر با تعبیر * * در آیه ۴ سوره تین شمرده خواهد شد . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۳۰ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُها لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‌ پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، براى بار سوم) او را طلاق داد، ديگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، مگر آنكه به نكاح مرد ديگرى درآيد (و با او آميزش نمايد.) پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعى ندارد كه به يكديگر بازگشت كنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نمايد.) البتّه در صورتى كه اميد داشته باشند حدود الهى را برپا دارند. و اينها حدود الهى است كه خداوند آن را براى افرادى كه آگاهند بيان مى‌كند. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٣٠) شأن نزول: 💠در حديثى آمده است كه زنى خدمت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله رسيد و عرض كرد: من همسر پسر عمويم بودم او سه بار مرا طلاق داد، پس از او با مردى ازدواج كردم، اتفاقا او هم مرا طلاق داد، آيا مى‌توانم به شوهر اولم باز گردم؟ 💠حضرت فرمود: نه، تنها در صورتى مى‌توانى كه با همسر دوم آميزش جنسى كرده باشى، در اين هنگام آيه نازل شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 208 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: 💠اين آيه در حقيقت حكم تبصره‌اى دارد كه به حكم سابق ملحق مى‌شود مى‌فرمايد: «اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد، زن بر او بعد از آن حلال نخواهد شد مگر اين كه همسر ديگرى (به ازدواج دائمى) انتخاب كند (و با او آميزش جنسى نمايد در اين صورت اگر همسر دوم) او را طلاق داد، گناهى ندارد كه آن دو بازگشت كنند، (و آن زن با همسر اولش بار ديگر ازدواج نمايد) مشروط بر اين كه اميد داشته باشد كه حدود الهى را محترم مى‌شمرند» (فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنّا أَنْ يُقِيما حُدُودَ اللّهِ) . 💠و در پايان تأكيد مى‌كند «اينها حدود الهى است كه براى افرادى كه آگاهند بيان مى‌كند» (وَ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ يُبَيِّنُها لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 208 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:پس اگر(براى بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، تا اینکه به نكاح مرد دیگرى درآید پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعى ندارد كه به یكدیگر بازگشت كنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.)البتّه در صورتى كه احتمال دهند حدود الهى را برپا دارند. و این ها حدود الهى است كه خداوند آن را براى افرادى كه آگاهند بیان مى‌كند. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است اگر مردی برای بار اول همسرش را داد و خواست به همسرش رجوع کند و زن راضی بود می تواند برگردد ولی اگر از قضا دوباره ناسازگار بودن و برای بار دوم طلاق گرفتن و از هم جدا شدند برای مرتبه سوم مرد می تواند برگردد به شرطی که هم راضی باشد ولی اگر پس از آن مرد برای بار سوم زن خود را طلاق داد دیگر بازگشت ممنوع است و فقط تا مرتبه دوم می توانست به او برگردد اما اگر آن زن بعد از طلاق به نکاح مرد دیگری در آمد اما با آن مرد دوم هم زندگی ناسازگاری داشته باشد و اگر از او طلاق گرفت آیا در این صورت این زن می تواند با همسر اول خود دوباره زندگی کند در حالی که قبلا سه مرتبه او را طلاق داده بود خداوند این اجازه را می دهد در صورتی که احتمال دهند که حدود الهی را بر پا دارند و این ها حدود الهی است که آن را برای افرادی که آگاهند بیان می کند. 🔹 پيام های آیه 230سوره بقره🔹 ✅ نباید از اختیارات خود سوء استفاده كنند و باید بدانند كه اختیار آنها براى طلاق، محدود است. از امام رضا علیه السلام روایت شده است كه فرمود: طلاق را سبک نگیرید و به زنان ضرر نرسانید. «فلا تحلّ له» ✅ امید به زندگى براساس الهى، شرط ازدواج است. «ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه» ✅ مسلمانان بدانند كه حدود الهى، تنها در نماز، زكات، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگى نیز از حدود الهى است. «تلك حدود اللّه» ✅ هر كسى اسرار و حكمت مقرّرات الهى را نمى‌داند. مردم عادّى، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را مى‌بینند. «لقوم یعلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 «فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ. ما سَلَكَكُمْ‏ فِي‏ سَقَرَ قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ... » 📒 مدثر: 42 تا 47 🔥 قرآن می گوید: در سَقَر بی نماز ها عذاب می شوند. عذابی است که هیچ چیز را باقی نمی گذارد و رها هم نمی کند و پوست صورت را به شدت دگرگون می کند. «سَأُصْلِيهِ سَقَرَ ـ وَ ما أَدْراكَ ما سَقَرُ ـ لا تُبْقِي وَ لا تَذَرُ ـ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ» 📒 مدثر: 26 تا 29 🔥 امام صادق عليه السلام فرمود اين درّه از شدّت گرماى خود به خداوند عَزّ وَ جَلّ شكايت كرد و خواهش نمود كه به وى اجازه دهد تا نَفَسى بكشد. پس نَفَس كشيد و با این نَفَس دوزخ را شعله ور کرد. «إنّ في جَهنَّمَ ‏لَوادِياً لِلمُتَكبِّرِينَ يقالُ لَهُ سَقَرُ، شَكا إلَى اللَّهِ عَزَّوجلَّ شِدَّةَ حَرِّهِ و سَألَهُ أن يَأذَنَ لَهُ أن يَتَنَفَّسَ، فَتَنَفَّسَ فَأحرَقَ‏ جَهَنَّمَ‏» 📒 ميزان الحكمة ؛ ج‏10 ؛ ص 36 🌺 البته در کنار بیان این عذاب های شدید باید به رحمت خدا هم امیداوار بود و دانست که خدا با توبه کنندگان بسیار مهربان است و آنها را از جهنم دور خواهد کرد. کانال 👇 @Targomeh
سوره مبارکه آل عمران آیه 61  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 یقین بدانید که حق پیروز است. 🍂 🔶 يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (/۸) ⚡️ترجمه : دشمنان تصميم دارند كه نور خدا را با دهان ها (و سخنان و افتراها)ى خود خاموش كنند، ولی خداوند نور خود را کامل می کند، هرچند كافران خوش نداشته باشند. ❌ با اين كه دشمن از طريقِ استهزا و اذيّت و شكنجه، محاصره اقتصادى و اجتماعى، تحميل جنگ ها، توطئه هاى داخلى منافقان، ايجاد تفرقه ميان مسلمانان، به راه انداختن جنگ هاى صليبى، ترويج فحشا و منكرات، استعمار نظامى و سياسى لحظه اى كوتاهى نكرده، ولى اسلام روز به روز توسعه پيدا كرده است. 💥دشمن دائماً در فكر خاموش كردن چراغ هدايت و نور خداست. 🍁مهم ترين وسيله دشمن براى مقابله با اسلام، تبليغات است: «بافواههم» البتّه به سرانجام نمى رسد. 🌟چراغى را كه ايزد بر فروزد هر آن كس پف كند ريشش بسوزد 📢آینده از آنِ اسلام است.🍃 کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه 🍃 🔸 سوره ، آیه ٣٣: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ ⚡️ ترجمه : (يوسف) گفت: پرودگارا؛ زندان براى من از آنچه مرا به سوى آن مى خوانند محبوب تر است. و اگر حيله آنها را از من باز نگردانى من به سوى آنها تمايل مى كنم و از جاهلان مى گردم. 💥 توضیح : اولياى خدا، فشار زندگى شرافتمندانه را، از رفاه در گناه بهتر مى دانند. 🚫رنج و سختى نمى تواند مجوز ارتكاب گناه باشد. ☘دعا و نيايش و استمداد از خداوند، يكى از راههاى مصون ماندن از گناه و انحرافات جنسى است. ❌جهل تنها بيسوادى نيست، انتخاب لذّت آنى و چشم پوشى از رضاى خدا، جهل محض است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعجاز قرآن ♦️نظم عجیب عدد 19 در قرآن چرا عدد 19 کلید قرآن است؟ 1⃣ عدد 19 ویژگی مهمی دارد که هیچ عدد دیگری ندارد. این عدد از ترکیب اولین عدد یعنی (1) و آخرین عدد (9) ساخته شده است و نشان میدهد خدا اول و آخر همه چیز است انا لله و انا الیه راجعون همانا از خداییم و درانتها به سوی او باز می گردیم 2⃣ در آیه 3 سوره حدید آمده است: هو الاول و الاخر والظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم در اینجا نیز خداوند خود را اول و آخر هر چیز معرفی میکند ➖نکته ی جالب تر این است که اگر شماره این آیه(3) را در(19) ضرب کنیم شماره سوره ی آن به دست می آید =57 حدید 3⃣ هر کلمه از (بسم الله الرحمن الرحيم) در کل قرآن به نحوی تكرار شده كه به عدد 19 قابل تقسيم است ➖یعنی : كلمه اسم 19 بار كلمه الله 2698 بار(42×19) كلمه الرحمن 57 بار(3×19) كلمه الرحيم 114بار(6×19) در قرآن تکرار شده است 4⃣ سوره شماره(9)توبه؛ تنها سوره ایست که بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم ندارد.در عوض درسوره نمل(27) دوبار بسم الله الرحمن الرحیم آمده. از خود سوره توبه تا سوره نمل بشماریم،19سوره وجود دارد ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هروقت از بودنت، از خلقتت و از زندگیت ناامید شدی، به این آیه فکرکن🌾 قَالَ إِنىّ‌ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ♥️ من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید🔐 ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
-و با آنان بجنگید تا فتنه‌ای [از کفر و شرک] بر جای نماند و دین، یکسره برای خدا باشد. پس اگر [از کفر خود] دست کشیدند، خداوند به آنچه انجام می‌دهند، بیناست. 📚-39 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ❤️ > 💜 💐قرآن کریم در مقام یا تبیین مفهومى یا فلسفى زیبایى نبوده و نیز نگاه صرف به این مقوله ندارد، از این‌رو زیبایى در قرآن همواره وسیله و مقدمه‌اى براى بیان خالق یا یادآورى خدا در جهان آفرینش بوده یا وسیله ای برای بیان حکمی یا فقهی قرار گرفته برای مثال نهی از با مشرکان هرچند مورد پسند باشند : ( بقره ۲۲۱ ) 🌈یا صرفاً در ضمن داستانی به طور ضمنی و به مناسبتی از موضوع یاد شده است ( برای نمونه اشاره به زیبایی * : یوسف ۳۱ ) . 💐دیدگاه جهت گرایانه قرآن درباره در مواردی با صراحت بیان شده و هدف همراه زیبایی ، ایجاد بصیرت یا تذکر یا امتحان شمرده شده است : * ..... من کلّ زوج بهیج * تبصره و ذکری لکلّ عبد منیب * ( ق ۷-۸ ) ؛ * انّا جعلنا ما علی الارض زینه لها لنبلوهم ایّهم احسن عملا * ( کهف ۷ ) 🌈 همچنین پس از ذکر مواردی در بشر شامل زن و زیورآلات به دست آمده از که برای او زیبا کرده به مقایسه این زیبایی ها با آنچه نزد خداست ، پرداخت شده و انسان ها را به زیبایی ماندگار و کم توجهی به زینت های تشویق کرده است : * زیّن للنّاس حبّ الشّهوات من النّساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذّهب و الفضّه و الخیل المسوّمه و الانعام و الحرث ذالک متع الحیوه الدّنیا و الله عنده حسن المءاب * ( آل عمران ) 💐و گاهی زیبایی وصف اخلاقی شده است ؛ مانند جمیل : * فاصبر صبرًا جمیلا * ) معارج ۵ ) ؛ جمیل ؛ * فاصفح الصّفح الجمیل * ( حجر ۸۵ ) و احسن : * و جادلهم بالّتی هی احسن * ( نحل ۱۲۵ ) 🌈در بررسی همه موارد یادکرده از زیبایی در قرآن و نیز بر اساس نقطه بودن * الله * در جهان بینی قرآن این نگرش به دست می آید که منشا همه زیبائیها و این زیبایی الهی است که بر لایه های مختلف هستی نازل شده است و در هر شکلی متناسب با فضای خود گرفته است . 💐محور داوری همه ، هماهنگی آنها با جهان بینی ارزشی است و از این جهت موارد یاد کرد زیبائی در قران همگی بصورت یا ضمنی یا التزامی ارزش گذاری شده اند و خنثا به چشم نمیخورد . 🌈گاه زیبایی در قالب الهی به خدا نسبت داده شده و گاه به آفریده های خداوند و نیز موارد زیبایی در هردو مورد توجه قرار گرفته اند . 💐افزون بر ان ، بینی افراد و نگرش اخلاقی آنها در ادراک زیبائیهای اثرگذار است . 🌈از این رو از به عنوان امری زینت داده شده برای ( حجرات ۷ ) و از دنیا نیز به مثابه امری زینت داده شده برای یاد شده است . ( بقره ۲۱۲ ) . ادامه دارد ....‌ کانال 👇 @Targomeh
32.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۳۱ وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتابِ وَ الْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به پايان مهلت (عدّه) رسيدند، پس يا به طرز شايسته آنها را نگاه داريد (و آشتى كنيد) و يا آنها را به طرز پسنديده‌اى رها سازيد. و براى آزار رسانيدن، آنان را نگاه نداريد تا (به حقوقشان) تعدّى كنيد و كسى كه چنين كند، به خويشتن ظلم كرده ومبادا آيات خدا را به مسخره بگيريد. ونعمتى ر ا كه خداوند به شما داده و كتاب آسمانى و حكمتى را كه بر شما نازل كرده و شما را با آن پند مى‌دهد، ياد كنيد و از خدا پروا داشته و بدانيد خداوند به هر چيزى آگاه است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٣١) - 💠باز هم محدوديتهاى ديگر طلاق! 💠به دنبال آيات گذشته اين آيه نيز اشاره به محدوديتهاى ديگرى در امر طلاق مى‌كند تا از ناديده گرفتن حقوق زن جلوگيرى كند در آغاز مى‌گويد: «هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به آخرين روزهاى عدّه رسيدند (باز مى‌توانيد با آنها آشتى كنيد) يا به طرز پسنديده‌اى آنها را نگاه داريد، و يا به طرز پسنديده‌اى رها سازيد» (وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ) . 💠 يا صميمانه تصميم به ادامۀ زندگى زناشويى بگيريد و يا اگر زمينه را مساعد نمى‌بينيد با نيكى از هم جدا شويد. 💠 سپس به مفهوم مقابل آن اشاره كرده مى‌فرمايد: «هرگز بخاطر ضرر زدن و تعدى كردن آنها را نگه نداريد» (وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا) . 💠 اين جمله تفسير كلمۀ «معروف» است، زيرا در جاهليت گاه بازگشت به زناشويى را وسيلۀ انتقامجويى قرار مى‌دادند، لذا با لحن قاطعى مى‌گويد: «هرگز نبايد چنين فكرى در سر بپرورانيد» . «چرا كه هر كس چنين كند به خويشتن ظلم و ستم كرده» (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ) . 💠سپس به همگان هشدار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «آيات خدا را به استهزاء نگيريد» (وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللّهِ هُزُواً) . 💠بنابراين نبايد با چشم پوشى از روح احكام الهى و چسبيدن به ظواهر خشك و قالبهاى بى روح، آيات الهى را بازيچه و ملعبۀ خود قرار داد كه گناه اين كار شديدتر، و مجازاتش دردناكتر است. 💠سپس مى‌افزايد: «نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد و آنچه از كتاب آسمانى و دانش بر شما نازل كرده و شما را با آن پند مى‌دهد» (وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتابِ وَ الْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ) . 💠«و تقواى الهى پيشه كنيد و بدانيد خداوند به هر چيزى داناست» (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ) . 💠 جملۀ فوق، هشدار مى‌دهد كه در مورد حقوق زنان، از موقعيت خود سوء استفاده نكنند و بدانند كه خداوند حتى از نيات آنها آگاه است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 209 کانال 👇 @Targomeh