eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️ 🏰 > ✅ > 👈2. ⛩قرآن از وجود « آیات » ( نشانه‌هاى روشن ) و « مقام ابراهیم » در مکّه که از دوران حضرت علیه‌السلام بر جاى مانده، یاد کرده است: * فِیه ءایـتٌ بَیّنـت مَقامُ إِبرهیمَ * ( آل عمران ۹۷ ) 🏛و پیدا است که از ذکر آن ، بزرگداشت و تجلیل ابراهیم علیه السلام است ؛ چرا که ، هنگام حج یا بازدید از مکّه ، به نشانه های برجای مانده از دوران چون کعبه ، صفا و مروه ، حجر اسماعیل، چاه زمزم و مقام ابراهیم برخورد کرده به جایگاه حضرت پی می برند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۹ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﴿٤٩﴾ آیا به کسانی که خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ [این خودستایی هیچ ارزشی و اعتباری ندارد] بلکه خداست که هر که را بخواهد [بر اساس ملاک های تعیین شده از سوی خود] می ستاید، و [گروهی که به ناحق، خود را می ستایند در کیفر و مجازات] به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (۴۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٩) شأن نزول: يهود و نصارى براى خود امتيازاتى قائل بودند و همان طور كه در آيات قرآن نقل شده گاهى مى‌گفتند: «ما فرزندان خداييم» (مائده:١٨) و گاهى مى‌گفتند: «بهشت مخصوص ماست و غير از ما، در آن راهى ندارد» . (بقره:١١١) اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و به اين پندارهاى باطل پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 408 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: خودستايى-در اين آيه به يكى از صفات نكوهيده اشاره شده كه گريبانگير بسيارى از افراد و ملتها مى‌شود و آن خودستايى و خويشتن را پاك نشان دادن و فضيلت براى خود ساختن است، مى‌گويد. «آيا نديدى كسانى را كه خودستايى مى‌كنند» (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ) . سپس مى‌فرمايد: «خداوند هر كه را بخواهد مى‌ستايد» (بَلِ اللّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ) . و تنها اوست كه از روى حكمت و مشيت بالغه بدون كم و زياد، افراد را طبق شايستگيهايى كه دارند، مدح و ستايش مى‌كند «و هرگز به هيچ كس، سر سوزنى ستم نخواهد شد» (وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً) . در حقيقت فضيلت چيزى است كه خداوند آن را فضيلت بداند نه آنچه خودستايان براى خود از روى خودخواهى قائل مى‌شوند و به خويش و ديگران ستم مى‌كنند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 408 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۰ و ۵۱ انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَكَفَىٰ بِهِ إِثْمًا مُبِينًا ﴿٥٠﴾ با تأمل بنگر چگونه [قوم یهود با ادعای پاکی خویش در پیشگاه حق] بر خدا دروغ می بندند، و همین گناه آشکار [برای خواری و عذاب آنان] کافی است. (۵۰) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا ﴿٥١﴾ آیا به کسانی که بهره ای اندک از [دانش] کتاب [تورات و انجیل] به آنان داده شده ننگریستی که به هر معبودی غیر خدا، و هر طغیان گری ایمان می آورند؟! و درباره کسانی که کافر شده اند، می گویند: آنان از کسانی که ایمان [به قرآن و پیامبر] آورده اند، راه یافته ترند. (۵۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٠) -در اين آيه برترى طلبيها را يك نوع افترا و دروغ به خدا بستن و گناه بزرگ و آشكار معرفى مى‌كند، مى‌فرمايد: «ببين اين جمعيت چگونه با ساختن فضائل دروغين و نسبت دادن آنها به خدا، به پروردگار خويش دروغ مى‌بندند، آنها اگر گناهى جز همين گناه نداشته باشند، براى مجازات آنان كافى است» (انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى بِهِ إِثْماً مُبِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 408 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥١) شأن نزول: بعد از حادثۀ «احد» يكى از بزرگان يهود به نام «كعب بن اشرف» به اهل مكه پيشنهاد كرد كه سى نفر از شما و سى نفر از ما به كنار خانۀ كعبه برويم و شكمهاى خود را بر ديوار خانۀ كعبه بگذاريم و با پروردگار كعبه عهد كنيم كه در نبرد با محمد كوتاهى نكنيم، اين برنامه انجام شد، و پس از پايان آن، ابو سفيان رو به «كعب» كرده، گفت: تو مرد دانشمندى هستى و ما بيسواد و درس نخوانده! به عقيدۀ تو، «ما» و «محمد» كدام به حق نزديكتريم، كعب گفت: آيين خود را براى من كاملا تشريح كن. ابو سفيان گفت: ما براى حاجيان، شتران بزرگ قربانى مى‌كنيم، و به آنها آب مى‌دهيم، ميهمان را گرامى مى‌داريم، و اسيران را آزاد كرده، و صلۀ رحم به‌جا مى‌آوريم، خانۀ پروردگار خود را آباد نگه مى‌داريم، و بر گرد آن طواف مى‌كنيم، و ما اهل حرم خدا سرزمين مكّه‌ايم! ولى محمد قطع پيوند خويشاوندى كرده، و از حرم خدا و آيين كهن ما بيرون رفته و آيين محمد آيينى است تازه و نوپا-كعب گفت: به خدا سوگند آيين شما از آيين محمد بهتر است! در اين هنگام آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 409 کانال 👇 @Targomeh
تفسير آیه 51 : سازشكاران-اين آيه يكى ديگر از صفات ناپسند يهود را منعكس مى‌كند كه آنها براى پيشبرد اهدافشان آن چنان سازشكارى با هر جمعيتى نشان مى‌دادند كه حتى براى جلب نظر بت‌پرستان در برابر بتهاى آنها سجده مى‌كردند و آنچه را كه در بارۀ عظمت اسلام و صفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ديده يا خوانده بودند زير پا مى‌گذاشتند، و حتى براى خوشايند بت‌پرستان آيين خرافى و مملو از ننگ آنها را بر اسلام ترجيح مى‌دادند، با اين كه اهل كتاب بودند و قدر مشتركشان با اسلام به مراتب بيش از بت‌پرستان بود، لذا آيه به عنوان تعجب مى‌گويد: «آيا نديدى كسانى را كه سهمى از كتاب خدا داشتند، اما در برابر بت سجده كردند و به طغيانگران اظهار ايمان نمودند» (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطّاغُوتِ) . به اين هم قناعت نكردند؛ «و در بارۀ مشركان مى‌گويند: آنان از كسانى كه ايمان آورده‌اند هدايت‌يافته‌ترند» ! (وَ يَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 410 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۲ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا ﴿٥٢﴾ اینانند که خدا لعنتشان کرده و هر که را خدا لعنت کند، هرگز برای او یاوری نخواهی یافت. (۵۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٢) -در اين آيه، سرنوشت اين گونه سازشكاران را بيان كرده مى‌فرمايد: «آنها كسانى هستند كه خدا آنان را از رحمت خود دور ساخته و كسى كه خدا او را از رحمت خويش دور كند، هيچ ياورى براى او نخواهى يافت» (أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَ مَنْ يَلْعَنِ اللّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 410 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُم بَلِ اللَّهُ يُزَكّىِ مَن يَشَآءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (49) انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا(50) 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ بلكه خداوند، هر كسی را بخواهد پاک مى گرداند و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمى گیرند. (49) بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. (50) 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : خود را به پاکى مى ستايند 🌷 : پاک می گرداند 🌷 : رشته میان هسته خرما 🌷 : نگاه کن، بنگر 🌷 : دروغ می بندند 🌷 : دروغ 🌷 : کافی است، بس است 🌷 : گناه- به چیزی گفته می شود که انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. 🌷 : آشکار 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. جمعی از مى گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستیم و اطفال خود را نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آوردند و گفتند: یا محمد آیا اینان دارای گناه می باشند؟ پیامبر فرمود:نه ، سپس گفتند: ما نیز مانند این ها هیچ گناهی نداشته و پاک می باشیم زیرا هر گناهی که در روز مرتکب شویم در شب از طرف چشم پوشی می شود و هر گناهی که در شب مرتکب شویم. در روز چشم پوشی می گردد سپس این آیه و آیه بعدی نازل شد. 🌸 در این آیه به یکی از صفات ناپسند اشاره شده که گریبانگیر بسیاری از افراد و ملت ها می شود و آن و خود را پاک نشان دادن و فضیلت برای خود ساختن است که قرآن به پیامبر می فرماید: ألم تر إلى الذين يزكون أنفسهم: آیا به کسانی که خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ سپس می فرماید: بل الله یزکی من یشاء: بلکه خداوند، هر کسی را بخواهد پاک می گرداند. و تنها اوست که از روی بدون کم و زیاد، افراد را طبق شایستگی هایی که دارند، مدح و ستایش می کند و هرگز به هیچ کسی ذره ای نخواهد شد که می فرماید: و لا یظلمون فتیلا: و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمی گیرند. در حقیقت فضیلت چیزی است که آن را فضیلت بداند نه آنچه خودستایان برای خود از روی خودخواهی قائل می شوند و به خود و دیگران ستم می کنند. 🌸 و خویشتن را بى عیب دانستن و خود را برگزیده و ممتاز دیدن، مورد نكوهش قرآن است، چنانكه مى فرماید: «فلا تزكّوا انفسكم هو اعلم بمن اتّقى» از خود ستایش نكنید، داناتر است كه متّقى كیست. حضرت على علیه السلام در خطبه ى «همام» یكى از نشانه هاى متّقین را این مى داند كه هرگاه ستایش شوند، مى ترسند. خود برتربینی که خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا می دانستند بزرگترین افترا بر خداست چون خداوند هیچ فرزندی ندارد و همه در نزد خداوند برابرند و امتیاز تقواست. در آیه بعد برتری طلبی ها را یک نوع افترا و دروغ به خدا بستن و گناه بزرگ و آشکار معرفی می کند که می فرماید: انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا: بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. 🔹 پيام های آیات49و50سوره نساء 🔹 ✅ موظف به شناخت و ارزیابی اعمال و عقاید اهل کتاب است. ✅ تزکیه ی نابجای نفس و خود را مقرب درگاه خدا دانستن، افترا بر و مانع رشد است. ✅ كه برخاسته از غرور و بزرگ بینى است، جایز نیست. ✅ تزكیه اى ارزش دارد كه بر اساس دستورات الهى باشد، نه ارشادات بشرى. ✅ كیفرهاى ، نتیجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الْكِتاَبِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَروُاْ هَؤُلَآءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ سَبِيلا (51) أولئك الذين لعنهم الله و من يلعن الله فلن تجد له نصيرا (52) ً 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه بهره اى از كتاب خدا به آنها داده شده، ننگریستی؟ كه به هر معبودی به غیر از خدا و طاغوت ایمان مى آورند و درباره کسانی که کافر شدند مى گویند: اینان از كسانى كه ایمان آورده اند، راه یافته ترند. (51) آنان کسانی هستند که خداوند لعنتشان کرده است و هر کسی که خداوند او را لعنت کند، پس هرگز برای او یاوری نخواهی یافت. (52) 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : ايمان می آورند 🌷 : هر معبودی به غیر از خدا 🌷 : طغیانگر مثل حکمرانان ستمگر 🌷 : یاور 🌷 : از رحمت خدا دور شدن 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. پس از جنگ اُحد، جمعى از یهودیان به مكّه رفتند تا بر ضد مسلمانان، با مشركان هم پیمان شوند و براى دلخوشى و اطمینان كفّار، در برابر بتهاى آنان سجده كردند و گفتند: بت پرستى شما از اسلام مسلمانان بهتر است. که این آیات نازل شد. 🌸 آیه 51 سوره نساء يکی دیگر از صفات ناپسند را بیان می کند که آنها برای اهدافشان آن چنان سازشکاری با هر جمعیتی نشان می دادند که حتی برای جلب نظر بت پرستان در برابر بت های آنها می کردند و آنچه را که درباره عظمت اسلام و صفات پیامبر دیده یا خوانده بودند زیر پا می گذاشتند و حتی برای خوشایند بت پرستان آیین خرافی شرک که مملو از ننگ بود را بر اسلام ترجیح می دادند، با این که تورات کتاب آسمانی آنها بود لذا به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الکتاب یؤمنون بالجبت و الطاغوت: آیا به کسانی که بهره ای از کتاب خدا به آنها داده شده، ننگریستی؟ که به هر معبودی به غیر از خدا و طاغوت ایمان می آورند. 🌸 علاوه بر آن به مشرکان می گفتند آیین شما از آیین محمد بهتر است و شما هدایت یافته ترید که می فرماید: و یقولون للذین کفروا هؤلاء أهدى من الذين ءامنوا سبيلا: و درباره کسانی که کافر شدند می گویند: اینان از کسانی که ایمان آورده اند، راه یافته ترند. «جِبت»، كه به بت، ساحر و كاهن گفته مى شود، یک بار در آمده و آن هم در همین آیه آمده است. ولى كلمه ‌ى «طاغوت»، از ریشه‌ ى «طغیان»، هشت مرتبه آمده است. با مشرکان سازش کردند که در آیه 52 سوره نساء سرنوشت اینگونه سازشکاران را بیان کرده و می فرماید: أولئك الذين لعنهم الله و من يلعن الله فلن تجد له نصيرا: آنان کسانی هستند که خداوند لعنتشان کرده است و هر کسی که خداوند او را لعنت کند، پس هرگز برای او یاوری نخواهی یافت. 🔹 پيام های آیات51و52سوره نساء 🔹 ✅ آگاهى ناقص از ، زمینه ى انحراف است. ✅ ، براى مبارزه با اسلام حتّى از عقاید خود دست مى كشند (سجده ى یهود بر بت، به خاطر خشنودى مشركان و هماهنگى بر ضد مسلمانان). ✅ روح و عناد، مسیر قضاوت را عوض مى كند. ✅ اتحاد با علیه اسلام سبب لعنت آنان شد. ✅ پیمان های نامقدس دشمنان علیه حق، هرگز به نتیجه مطلوب نمی رسد و در برابر اراده ی سودی ندارد. ✅ هر کسی را لعنت کند، دیگر یاوری نخواهد داشت. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹خداوند در قرآن میفرماید : ✨ای انسان! تو تلاش میکنی و سختی میکشی ، سختی کشیدنی به سمتِ پروردگارت ، تا به ملاقاتِ او برسی.... يٰا أَيُّهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّكَ كٰادِحٌ إِلىٰ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاٰقِيهِ✨ 🔸سوره انشقاق/ آیه ۷ 👆در این آیه کریمه، خداوند متعال نفرموده:ای کسانی که ایمان آوردید🚫 🌷 بلکه فرموده ای انسان! "که هم شاملِ مومن میشه و هم شاملِ کافر" ✔️✔️ در واقع مسیرِ همه انسان ها چه مومن و چه کافر در نهایت به سمتِ ملاقات با خداست... -- خب حالا که این ملاقات برای همه هست ، ما چه کاری میتونیم انجام بدیم؟ 🌺✅ ما تنها کاری که باید بکنیم اینه که "رنج ها و سختی های خودمون رو طوری مدیریت کنیم که این ملاقات در بهترین حالتِ روحی ما انجام بشه" 🔷 در واقع ما میتونیم "سختی ها و رنج های بیخود و بی فایده رو تحمل نکنیم"👌 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این قسمت: مراحل رشد جنین در شکم مادر آنچه امروزه دانشمندان با تجهیزات پیشرفته‌ی پزشکی از جنین فهمیده‌اند، بیش از ۱۴۰۰ سال پیش قرآن در آیه۶ سوره زمر بیان کرده است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑عامل سقوط و هبوط انسان چیست⁉️ تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی) «61» وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى‌ لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ‌ و (نيز بخاطر آوريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى! ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمى‌كنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبيعى از) زمين مى‌روياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما (نيز) بروياند. موسى گفت: آيا (غذاى) پست‌تر را بجاى نعمت بهتر مى‌خواهيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد براى شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهى كفر مى‌ورزيدند و پيامبران را به ناحقّ مى‌كشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند. جلد 1 - صفحه 126 ✅نکته ها بنى‌اسرائيل به جاى شكرگزارى از نعمت‌هاى «من و السلوى»، به فكر زياده‌خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمينى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آنها مانند: سبزى، خيار، پياز و سير را نام بردند. حضرت موسى در برابر اين درخواست‌ها، ضمن تأسّف از اين‌كه آنها نعمت‌هاى نيكو و بهتر را با نعمت‌هاى ساده عوض مى‌كنند، به آنها گفت: اگر بناى كاميابى از اينها را داريد، بايد به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگيد، شما از يك طرف حال جهاد نداريد و از طرف ديگر تمام امتيازات شهرنشينى را مى‌خواهيد. سرانجام اين قوم با چنين ويژگى‌ها و خصوصيّاتى، به ذلّت و خوارى افتاده و گرفتار قهر و غضب الهى خواهند شد. تنوّع طلبى و افزون خواهى، دامى براى اسير شدن انسان‌هاست. استعمارگران نيز از همين خصيصه‌ى مردم، براى لباس، مسكن، مركب و تجمّلات استفاده كرده و مردم را به اسارت خود مى‌كشند. ✳️پیام ها 1- شكم‌پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان‌هاست. «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ ... اهْبِطُوا» 2- رفاه‌طلبى، زمينه‌ى ذلّت و خوارى است. «لَنْ نَصْبِرَ ... ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ ...» 3- بى‌ادبى، نشانه‌ى روحيّه‌ى سركشى و طغيانگرى است. آنها مى‌توانستند بجاى‌ «لَنْ نَصْبِرَ» هرگز صبر نمى‌كنيم، بگويند: يك‌نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى‌ «فَادْعُ لَنا رَبَّكَ»، بگويند: «فادع لنا ربنا» 4- بنى‌اسرائيل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فَادْعُ لَنا، يُخْرِجْ لَنا» 5- بيان خواسته‌هاى جزيى، نشانه‌ى شدّت وابستگى و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل» 6- راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمين كننده‌ى خير و مصلحت واقعى انسان است. «أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ...» 7- شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه‌ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه‌ى سقوط و هبوط است. «اهْبِطُوا مِصْراً» جلد 1 - صفحه 127 8- كارهاى خطرناك، وابسته به افكار انحرافى وخطرناك است. «يَكْفُرُونَ، يَقْتُلُونَ» 9- تاريخ انبيا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» 10- تعدّى و معصيت پى درپى، موجب كفر و كفر، عامل هر گونه جنايت است. «يَكْفُرُونَ، عَصَوْا» 11- ذلّت و بدبختى، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان‌هاست. «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ» ❄️🌨☃🌨❄️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره طه آیه ۱۲۴ 💠 وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💠 و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در راه خدا قرض‌الحسنه دهید که ... گویا به خدا قرض داده‌اید... و خدا نیز چند برابرش را شما پس می‌دهد. 📖 سوره - 11 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغاَلِبُونَ (مائده/۵۶) ‏🔹و هر كس كه خدا و پیامبرش و چنان مؤمنانى را (كه در آیه قبل بیان شد) ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا، پیروز است. 🔸در آیه‌‌ى قبل بیان شد كه مراد از «الّذین آمنوا»، حضرت على‏ علیه السلام و امامان معصوم‏ علیهم السلام پس از او هستند. اوصاف حزب اللّه در سوره‏‌ى مجادله آیه ۲۲ چنین بیان شده است: به مبدأ و معاد ایمان دارند. با دشمن خدا، دوستى نمى‏‌كنند و ... 🔸این آیه كه لزوم پذیرش ولایت خدا و رسول و امامان را بیان مى‏‌كند، مى‌‏فهماند كه مراد از «ولیّكم» در آیه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و یاور، چون تعبیر «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد. «حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. چون پیروزى، بدون تشكیلات، مدیریّت، قدرت، وحدت، جرأت و ... امكان ندارد، پس «حزب‏ اللّه» براى حاكمیّت و غلبه باید این صفات را داشته باشند. حزب ‏اللَّه نه تنها غالب و پیروزند، بلكه رستگار نیز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» 🔸درآیه ‌ى ۵۲ همین سوره خواندیم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى‌گیرند، در این آیه مى‏‌فرماید: حزب اللَّه غالب است یعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نروید. «فترى الّذین... یسارعون فیهم...»، «و مَن یتولّ اللَّه... هم الغالبون» ❇️ از پیام‌های آیه ▫️حزب اللّه، تنها كسانى‌اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل ‏بیت‏ علیهم السلام را پذیرفته باشند. «ومَن یتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه» ▫️غلبه‌ى نهایى با كسانى است كه ولایت خدا، پیامبر و اهل‏ بیت ‏علیهم السلام را بپذیرند. «و مَن یتولّ... هم الغالبون » ▫️چون خداوند غالب است، «و اللّه غالب على أمره»، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون» ▫️با وعده‌هاى الهى، حزب اللَّه به آینده‌ى خود مطمئن است. «هم الغالبون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 🦋 🦋شكايت مار از سليمان عليه‏السلام و مسؤوليت خطير وقف‏🦋 🌻روزى يك مار نزد سليمان عليه‏السلام آمد و گفت: فلان شخص دو فرزندم را كشته است، از شما تقاضا دارم او را به عنوان قصاص اعدام كنيد. 🌿سليمان عليه‏السلام فرمود: انسان مسلمان را به خاطر كشتن مار نمى‏كشند. 🐍مار گفت: اى پيامبر خدا، در اين صورت از شما مى‏خواهم كه او را سرپرست اوقاف كنيد تا (بر اثر عدم مراقبت در اجراى صحيح موقوفه) وارد دوزخ گردد، آن گاه در دوزخ با مارهاى آن جا از او انتقام بگيرم. 🌻اين روايت بيانگر آن است كه مسؤوليت سرپرستى چيزى كه وقف شده بسيار خطير و دشوار است. كسانى كه چنين مسؤوليتى را مى‏پذيرند بايد به طور كامل متوجه باشند كه در پرتگاه آتش دوزخ قرار گرفته‏اند، مبادا در مورد اجراى صحيح آن موقوفه، كوتاهى يا سهل‏انگارى كنند، كه كيفرش بسيار شديد و طاقت‏فرسا است. کانال 👇 @Targomeh