📒#دائره_المعارف_قرآن_کریم📒
❤️ #امامت >
👈#امامت_حق_بالاصاله
♦️با توجه به اینکه #مَلِک در آیه به معنای تدبیر کننده جامعه است که انسانها را به کمال #شایسته خود میرساند و موانع دستیابی به کمال را از مسیر آنان دفع میکند و بنی اسرائیل به صورت #اعتراض به پیامبرشان اشموئیل گفتهاند :
* نحن و احقّ بالملک منه = ما از طالوت به ملک شایسته تریم * ،
🔆 در حالیکه اگر مقام #نبوت با رهبری یکی بود می بایست گفته میشد تو به ملک و سلطنت #شایسته تری ، چون تو پیامبری ّ و اشموئیل در پاسخ اعتراض آنان گفت :
اولاً #خدا او را برگزیده است و ثانیاً او بر اثر برخورداری از #علم و توان جسمانی که لازمه امامت و رهبری است برگزیده شده است .
♦️دلیل دیگر آنکه خدای سبحان #خطاب به ابراهیم علیه السلام پس از دریافت مقام نبوت و در پایان #عمر فرمود :
* انّی جاعلک للنّاس اماما * ( بقره ۱۲۴) نیز زمانی این #مقام به آن حضرت داده شد که وی دارای ذریّه و فرزندان بوده و #امتحاناتی را پشت سر گذاشته است .
🔆با توجه به #انفکاک امامت از نبوت قول کسانی که امامت در آیه را به نبوت معنا کردهاند #صحیح نیست .
♦️برخی در ذیل آیه مذکور #امام را نبی معنا کردهاند ؛ اما در جای دیگر ، در برابر کسانی که امام را #نبی معنا کردهاند ترجیح دادهاند که امام در معنای خودش به کار گرفته شود .
🔆دلیل دیگر آنکه حضرت موسی #هارون را خلیفه خود قرار داد ، در حالی که او پیامبر بود ؛ ولی مقام #امامت نداشت و با استخلاف موسی به این سمت منصوب گردید :
* و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین * ( اعراف ۱۴۲)
♦️ برخی مفسران در #فرق بین امام و نبی گفتهاند : گرچه پیامبر و امام هر دو هدایتگرند ، هدایت پیامبر فقط * #راهنمایی * و به معنای نشان دادن راه است ؛
اما هدایت امامان * #راهبری * به معنای رساندن به مقصود است .
🔆با این همه #گفتنی است که در رویکرد مطالب پیشگفته بین #امامت و ملک خلط شده و گویا گمان شده امام و ملک یکی است ، از این رو از آیاتی که به #ملک مربوط میشود در بیان امامت استفاده شده است ؛ ولی واقع امر اینگونه نیست ، زیرا امامت #ریاست عامه در امر دین و دنیاست ؛ ولی ملک منصبی اجرایی در امر #حکومت است که گاهی امام خود آن را برعهده میگیرد ؛
مانند حضرت #ابراهیم علیه السلام ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام #علی بن ابیطالب علیه السلام و گاهی به اذن خدا و با توجه به ملاک های خاص ، دیگری را به جای خود منصوب میکند ؛ مانند نصب #طالوت .
ادامه دارد ..........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۲۳
لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿١٢٣﴾
[کیفر و پاداش] نه بر وفق آرزوهایِ [واهیِ] برخی از شما [مسلمانان] است، و نه بر وفق آرزوهایِ [پوچِ] اهل کتاب. هر کس مرتکب کار زشتی شود، به آن کیفر داده می شود؛ و جز خدا سرپرست و یاوری برای خود نخواهد یافت. (۱۲۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٢٣)
شأن نزول:
نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مىكردند، اهل كتاب مىگفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقهدارتر است، و مسلمانان مىگفتند:
پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كاملترين كتب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و بر اين ادعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كس را به اعمالش معرفى كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
امتيازات واقعى و دروغين-در اين آيه و آيۀ بعد يكى از اساسىترين پايههاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به عمل و ايمان دارد، اين اصلى است ثابت و سنتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملتها در برابر آن يكسانند لذا نخست مىفرمايد: «فضيلت و برترى به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست» (لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ) .
سپس اضافه مىكند: «هر كس عمل بدى انجام دهد كيفر خود را در برابر آن خواهد گرفت و هيچ كس را جز خدا ولى و ياور خويش نمىيابد» (مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۲۴
وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا ﴿١٢٤﴾
و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام دهند، در حالی که مؤمن باشند، پس اینان وارد بهشت می شوند، و به اندازه گودی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (۱۲۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٢٤)
- «و هم چنين كسانى كه عمل صالح به جا آورند و با ايمان باشند اعم از مرد و زن آنها وارد بهشت خواهند شد و كمترين ستمى به آنها نمىشود» (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً) .
و به اين ترتيب قرآن به تعبير سادۀ معمولى به اصطلاح «آب پاك» به روى دست همه ريخته است و وابستگيهاى ادعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يك مذهب به تنهايى بىفايده مىشمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامههاى آن معرفى مىكند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_592
🌹 #آیات_123_124 #سوره_نساء
🌸 لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيرا (123) وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (124)
🍀 ترجمه: به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نیست! هر كه بدى كند به آن كیفر داده مىشود و جز خداوند، براى خود سرپرست و یاورى نمی یابد. (123) و كسانی از مردان یا زنان كه بخشی از كارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی كه مؤمن باشند، آنان وارد بهشت می شوند، و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (124)
🌷 #أمانى: آرزوها
🌷 #یعمل: انجام دهد
🌷 #سوء: بدى
🌷 #لا_يجد: نمى يابد
🌷 #ولى: سرپرست
🌷 #نصیر: ياور
🌷 #نقیر: فرورفتگی پشت هسته خرما
🔴 #شأن_نزول_آیه : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مى كردند، اهل كتاب مى گفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقه دارتر است، و مسلمانان مىگفتند: پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كامل ترين كتاب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيات نازل شد و بر اين ادّعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كسی را به اعمالش معرفى كرد.
🌸 در اين آيات يكى از اساسى ترين پايه هاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادّعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به ایمان و عمل صالح دارد، اين اصلى است ثابت و سنّتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملّت ها در برابر آن يكسان هستند لذا نخست مى فرمايد: لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ: به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! سپس می فرماید: مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً: هر که بدی کند به آن کیفر داده می شود و جز خداوند، برای خود سرپرست و یاوری نمی یابد.
🌸 وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً: و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی که مؤمن باشند ، آنان وارد بهشت می شوند و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. به اين ترتيب قرآن وابستگی هاى ادّعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يک مذهب به تنهايى بى فايده مى شمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامه هاى آن معرّفى مى كند.
🔹 پيام های آیات 123و124 سوره نساء
✅ از خیال ها و آرزوهاى بى اساس پرهیز شود، كه كارآیى ندارد.
✅ در گفتار و داورى #منصفانه عمل شود.
✅ در انتقاد یا رفع عیب، از خودتان شروع كنید.
✅ قاطعیّت بی جا و ایستادگى در مقابل امتیازطلبى هاى پوچ، از بهترین شیوه هاى تربیت است.
✅ #اسلام بر واقعیّات استوار است، نه بر خیالات یا تمایلات افراد.
✅ #خداوند عادل است و پاداش و كیفرش بر اساس عمل است.
✅ در مكتب #وحى، همه در برابر قانون برابرند.
✅ #اصل، عمل است نه شعار
✅ در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است.
✅ #خداوند ذره ای به کسی ستم نمی کند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#نقشه برای سست کردن
مومنان⚠️
#آل_عمران /72-73 📖
✴بعضی از مفسران نقل کرده اند که 12 نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر ، نقشه ای ماهرانه برای متزلزل ساختن بعضی از مؤ منان طرح نمودند
🔶️و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند
✴و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند ، ولی در آخر روز از آیین حضرت برگردند و هنگامی که از آنها سؤ ال شود ، چرا چنین کرده اند ؟
🔶️بگویند : ما صفات محمد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینی مشورت کردیم ، در یافتیم صفات او با آن چه در کتاب ها و گفتار دانشمندان در مورد پیامبر آمده ، منطبق نیست
✴ و این موضوع سبب می شود که عده ای بگویند این ها به کتب آسمانی از ما آگاه ترند ، لابد آن چه را می گویند راست گفته اند و به این وسیله متزلزل می گردند
📙وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٧٢﴾
✴و گروهی از [عالمانِ] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن] بر مؤمنان نازل شده [به مکر و حیله] ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (۷۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت قرآن بسیار ز يبا و دلنشین
القاري الشیخ خالد الجلیل حفظه الله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_پنجم
🦋دعوت خويشان نزديك، به اسلام🦋
🌱از آن جا كه اگر خويشان و نزديكان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دعوت او را مىپذيرفتند، هم زبان اعتراض دشمنان بسته مىشد (مثلاً نمىگفتند اول برو اهل و عيال و عموهاى خود را اصلاح كن بعد به سراغ ما بيا) و هم آنها پشتوانه داخلى و نزديك خوبى براى پيامبر مىشدند، از طرف خداوند به پيامبر فرمان داده شد كه:
وَ اَنذِر عَشِيرَتِكَ الاَقرَبِينَ؛
خويشان نزديك خود را انذار و دعوت كن.
🦋در اين كه آيا اين فرمان در آن سه سال اول قبل از دعوت عمومى بوده، يا بعد از سه سال اول، از قرائن تاريخى استفاده مىشود، كه اين دعوت مربوط به آن سه سال اول است. بعضى گويند اين دعوت در سال دوم بعثت صورت گرفته است.
🌱چگونگى تشكيل جلسه و چگونگى دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از خويشان، مختلف نقل شده، در اين جا به ذكر يك نمونه آن كه بيشتر همين را ذكر كردهاند مىپردازيم:
🦋پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به على عليهالسلام دستور داد مقدارى غذا و مقدارى شير تهيه كند
🌱 آن گاه چهل نفر (به نقل بعضى چهل و پنج نفر) از سران بنىهاشم را دعوت نمود، وقتى كه آنها حاضر شدند از غذا خوردند ابولهب (يكى از عموهاى پيامبر) فهميد كه مجلس براى دعوت به رسالت پيامبر تشكيل شده (طبق نقل بعضى از مورخين) دو بار مجلس را به هم زد، تا بار سوم، هنوز مجلس به هم نخورده بود، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به آنها رو كرد و فرمود:
🦋اى فرزندان عبدالمطلب! من از جانب خدا به سوى شما، مژده دهنده و ترساننده، فرستاده شدهام. به من ايمان بياوريد و مرا يارى كنيد تا هدايت شويد.
🌱سپس فرمود: هيچكس مانند من براى خويشان خود چنين ارمغانى نياورده، من خير و سعادت دنيا و آخرت را براى شما آوردهام. آيا كسى هست كه با من برادرى كند و از دين من پشتيبانى نمايد تا خليفه و وصى من گردد و در بهشت نيز با من باشد؟
🦋سكوت مجلس را فرا گرفت، دعوتشدگان در فكر فرو رفتند، ناگهان على عليهالسلام (كه حدود سيزده سال داشت) برخاست و گفت:
🌱اى رسول خدا! من تو را يارى مىكنم. رسول خدا به او فرمود: بنشين.
🦋بار دوم گفتار خود را تكرار كرد، باز على عليهالسلام برخاست و گفت: من تو را يارى مىكنم. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بنشين. براى بار سوم حاضران را دعوت كرد، هيچيك از حاضران به دعوت پيامبر پاسخ ندادند، جز على عليهالسلام كه براى بار سوم نيز برخاست و گفت: من تو را يارى مىكنم. در اين هنگام پيامبر فرمود:
اءنّ هذَا اَخِى وَ وصيى وَ خَلِيفَتى عَلَيكُم فاسمَعُوا لَهُ و اَطِيعُوهُ؛
🌱اين - اشاره به على عليهالسلام - برادر و وصى و جانشين من بر شما است، سخنان او را گوش دهيد، و از او اطاعت كنيد.
🦋حاضران از مجلس برخاستند، در حالى كه هر كسى سخنى در رد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىگفت، ابولهب در ميان جمع تحريك شده به طور استهزاءآميز به ابوطالب رو كرد و گفت:
🌱محمد، پسرت على را بزرگ تو قرار داد و دستور داد از او پيروى كنى.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 مبدأ نزول قرآن کریم
✅ خداوند در آیاتی از کتاب خود، اصل نزول قرآن و مبدأ نزول آن را که همان اسمای حسنای الهی است بیان فرموده که بخش عمدهٔ این آیات در «حوامیم سبعه» است. حوامیم سبعه به هفت سورهای گفته میشود که در آغاز آنها حروف مقطعه «حٰم» آمده باشد. این شروع مشترک، نشانگر مضمون مشترک و هدف ویژهای است که این سورهها دارند. سرآغاز این سورهها، بیان تنزّل وحی، دریافت وحی و محتوای اجمالی وحی است. افزون بر این هفت سوره، در سورههای دیگر مانند واقعه، آلعمران و علق نیز به مسئله منشأ و مبدأ نزول قرآن اشاره شده است.
🔸تنزّل از خدای حیِّ قیّوم؛
🔹الم. الله لا اله الا هو الحیّ القیّوم. نزّل علیک الکتاب بالحق (آلعمران/۱ تا ۳)
🔸تنزّل از خدای ربّالعالمین؛
🔹انه لقران الکریم. فی کتاب مکنون. لایمسّه الا المطهرون. تنزیل من ربّ العالمین(واقعه/۷۷ تا ۸۰)
🔸تنزّل از خدای معلّم و اَکرم؛
🔹اقرأ و ربّک الاکرم. الذی علّم بالقلم. علّم الانسان مالم یعلم(علق۳ تا ۵)
🔸تنزّل از خدای رحمان رحیم؛
🔹حم. تنزیل من الرحمن الرحیم (فصلت/۱,۲)
🔸تنزّل از خدای مبارک؛
🔹حم. والکتاب المبین. انا انزلناه فی لیلة مبارکة ... امرا من عندنا انا کنا مرسلین(دخان/ ۱ تا ۳ و ۵)
🔸تنزّل از خدای عزیز علیم؛
🔹حم. تنزیل الکتاب من الله العزیز العلیم(غافر/۱,۲)
🔸تنزّل از خدای عزیز حکیم؛
🔹حم. عسق. کذلک یوحی الیک و الی الذین من قبلک الله العزیز الحکیم (شوری/۱ تا ۳)؛ حم. تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم (جاثیه و احقاف/۱،۲)
🔸تنزّل از خدای حکیم حمید؛
🔹و انه لکتاب عزیز. لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید(فصلت/۴۱,۴۲)
🔸تنزّل از خدای علی حکیم؛
🔹حم. و الکتاب المبین. انا جعلنا قرانا عربیا لعلکم تعقلون. وانه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم(زخرف/۱ تا ۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِى السَّمَآءِ(ابراهیم/۲۴)
🔹آیا ندیدى كه خداوند چگونه مَثل زده؟ كلمة طیّبه (سخن و ایمان) پاک، همانند درختى پاک است كه ریشهاش ثابت و شاخهاش در آسمان است.
🔸شجرهى طیّبه و درخت پاک آثارى دارد، مانند: رشد داشتن، پُرمیوه بودن، سایهدار و پایدار بودن، در همه وقت ثمر دادن. انسان موحّد نیز هرگز راكد نیست و آثار ایمانش دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقادش دایمى است نه موسمى و همواره دیگران را به ایمان و معروف دعوت مىكند.
🔸در روایات و تفاسیر از چند چیز به عنوان مصداق كلمهى طیّبه یاد شده است: توحید، ایمان، عقاید صحیح، رهبران آسمانى و یاران آنان. آرى توحید، اصل ثابتى است كه در فطرت و عمق جان مردم جاى دارد. «اصلها ثابت» و در تمام اعمال و گفتار و افكار انسان اثر مىگذارد. «فرعها فى السماء» و در همه وقت و در هر فراز و نشیبى مىتوان از میوهى ایمان بهرهمند شد.
🔸درخت توحید ریشهاى ثابت دارد. تهدیدها و توطئهها و نیشها و نوشها و طاغوتها آن را از پاى درنمىآورند و اگر در روایات این درخت به پیامبر اکرم و اهل بیت او (صلوات الله علیهم اجمعین) تفسیر شده، به خاطر همین است كه دین حضرت محمّد صلى الله علیه و آله و راه اهل بیتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و انقلاب اسلامی ایران هم که امروز ۴۴ سالگی خود را جشن میگیرد، مقدمات ظهور آخرین منجی بشریت و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را رقم خواهد زد.(انشاءالله)
❇️ از پيامهای آیه
▫️در مَثلهاى قرآن دقت كنیم. «اَلَم تَر»
▫️عقیده حقّ، كلمهى طیّبهاى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «اصلها ثابت»
▫️از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر این عقیده حفظ مىكند. «یثبّت اللَّه الّذین آمنوا بالقول الثّابت»(ابراهیم/۲۷)
▫️كلام حقّ، پایدار و استوار و پابرجاست. «كلمة طیبة... اصلها ثابت»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺#سبک_زندگی_قرآنی
🍂 جلوی نفوذ دشمن را بگیرید. 🍂
🔸قالُوا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الاْ َرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدّاً......... فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً
(کهف/٩۴ و ٩٧)
⚡️ترجمه :
ذوالقرنين به مردمی رسید که به او گفتند:
اى ذو القرنين! يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مى كنند; آيا ممكن است ما هزينه اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى؟!..............
سرانجام ذوالقرنين برایشان سدّى ساخت كه آنها قادر نبودند از آن بالا روند; و نمى توانستند سوراخى در آن ايجاد كنند.
🔴 مهمترین نیاز یک جامعه، تأمین امنیت است.
بنابراین باید جلوی فساد مفسدین بشدت گرفته شود.
❌ در ماجرای ذوالقرنين، مفسدین از طریق شکافی که میان دو کوه بود، به جامعه نفوذ کرده و فساد می کردند.
ذوالقرنين نیز برای بازداشتن آنها، شکاف بین دو کوه را باسدّی آهنین و محکم پر کرد، چنانکه دیگر نه قدرت بر بالارفتن از آن سدّ داشتند و نه قدرت بر سوراخ کردن و نفوذ در آن.
✅ بنابراین؛
اولا شکافهای موجود در جامعه، تهدیدی برای امنیت جامعه است و باید شناسایی شود.
ثانیا باید این شکافها را با سدّی محکم پر کرد تا هیچ مفسدی توان فساد و بر هم زدن امنیت را نداشته باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
⭕️ دُمت را به دُم تمام این ابرقدرت نماهای شرق و غرب هم که گره بزنی،
⭕️ اگر مطیع قرآن و اهل بیت نباشی، بی بروبرگرد سرنوشتی جز ذلت و خواری نداری
👈 برگرد به آغوش خدا، که عزت و کرامت تنها نزد خداست و بس
🌴 سوره طه 🌴
🕋 وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى «134»
⚡️ترجمه:
واگر ما آنان را با عذابى هلاك مىكرديم، مىگفتند: پروردگارا! چرا پيامبرى براى ما نفرستادى تا ما از آيات تو پيروى كنيم، پيش از آنكه ذليل و خوار شويم.
🌴 سوره یونس 🌴
🕋 العزَّةُ لله جميعا «65»
⚡️ترجمه:
محققاً تمام عزّت مختص به خداست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
▀▀▀▀▀▀▀
﷽
🌎#شبهه: چرا #نام_اهل_بیت عݪیهماݪسݪام در قرآݩ نیامده است؟!
▀▀▀▀▀▀▀
✍🏻پاسخ↯
❶این «مطالبه» یك «مغالطه» است به نام existential fallacy↯
➢استنتاجي نامعتبر از {مقدماتِ غیروجودي} به نتیجهاي وجودي است.
http://www.logicmuseum.com/wiki/Existential_fallacy
اینکه {ذکرِ نام، شرطِ حقانیّت است} کجای قرآن اصل قرار گرفته است؟؟ اینچنین اصلی{مقدمهاي غیروجودي} است و استنتاج طبق آن نامعتبر است✘
═══┅┄
❷#همهچیز در قرآݩ #نیامده و ایݩ به معناي عدمِـ حقانیتِ امر نیست! بلکه کلیّات بیان شده اما مصادیق و جزئیات آنها را پیامبر (ص) بیان فرموده؛
مثݪاً قرآن سفارش به {نماز} کرد اما {تعداد رکعات} آن را در "کلامِ رسوݪاݪݪّه ص" باید جستجو کرد؛ همان رسولي که قرآن فرمود {سخنش وحي الهیست}
قرآن اصل "امامت" را هم مکرراً تأیید کرد اما مصادیق آن را رسولالله معرفي فرمودهاند؛
کساني که این اشکال را ميتراشند به این دست آیات کافرند↯
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (حشر/7)
آنچه پيامبر براي شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آݩ بازداشته، ترك کنيد و از خدا پروا کنيد که خداوند، سختْڪيفر است.
═══┅┄
❸اصلاً از دیدگاهِ قرآن معیارِ حقایت، ذڪر نام نیست! نام #فرعون و #ابلیس ذكر شده، اما هیچ فضیلت و تأییدي براي آنها محسوب نميشود🤚🏿
حالا هي بپرسند چرا نام پشه و شیطان آمد نام امامت نیامد ツ
═══┅┄
❹اما دݪیݪ مهم، #حفظ_قرآن از شر کینه دشمناݩ اهݪ بیت عݪیهماݪسݪام است! یعني اگر دشمناݩ اهݪبیت صریحاً نام اماماݩ را ميدیدند بخاطر دشمني با ایشاݩ، در صدد ضربهزدݩ و حذف خود قرآݩ هم بر ميآمدند!
←همانطوري که وقتي رسولالله در مقام وصیّت ميخواستند امامان بعد از خودشان را معرفي فرمایند غاصبان، خودِ پیامبر را هم "هذیانگو" و "دروغگو" نامیدند و با ایشان مخالفت کردند!
حال اگر جبرئیل هم (بإذنالله) امامان را در قرآن معرفي ميکرد چه تضمیني وجود داشت که آورنده قرآن هم به "هذیانگو" و "دروغگو" بودن متهم نميشد؟! هییییییییچ!
➤پس ارادهي خدائي که وعدهي حفظ قرآنش را داده، بر این تعلق گرفت تا به "کیفیّتی معقولی" نازل شود که از این خطر مصون بماندꪜ
═══┅┄
❺#امتحاݩ مردم در رجوع به پیامبر و ائمهاطهار عݪیهماݪسݪام و پذیرش تفسیر و گفتار آناݩ؛ اینکه آیا مطیع تفسیر اهلبیت علیهمالسلام هستند یا خیر.
═══┅┄
❻اتفاقاً قرآن با زبان اشاره و کنایه، بارها اهلبیت علیهمالسلام را ستوده است؛ و اصلأ از نظر ادبي، زبان کنایه تأثیرگذاري بیشتري هم دارد↯
الْكِنَايَةُ أَبْلَغُ مِنَ التَّصْرِيحِ ꪜ
کنایه از تصریح، رساتر است
📓الإتقان-السيوطي ج3ص157
https://lib.efatwa.ir/41821/3/157
═══┅┄
❼و اشارات فراوان قرآن به اهلبیت علیهمالسلام؛ فقط سیصد آیه در شأن امیرالمومنین علیهالسلام به اعتراف اهلسنت↯
➤"نزلت في عَلِيٍّ ثلاث مائة آية."
💥300آیه در شأن علي علیهالسلام نازل شد;
📓تاريخ الخلفاءجلد1صفحه134
https://lib.efatwa.ir/40074/1/134
📓تاريخ بغداد جلد7 صفحه185
https://lib.efatwa.ir/40310/7/185
📓تاريخ دمشق ج42 ص364
https://lib.efatwa.ir/40314/42/364
═══┅┄
❽گیریم صراحتاً هم نام ائمه میآمد، باز هم دیوار حاشا بلند بود و عمریها میگفتند ثابت کنید منظور قرآن، صدها علیِ دیگر در طول تاریخ اسلام نبودهاست! از کجا معلوم همان عليست؟! (به همین راحتی که به 300آیه با تأیید پیامبر کافرند ツ)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چه بسا هر ثانیه از عمرمان از نعمت های بسیاری برخورداریم که قدر و ارزش واقعی آن را نمی دانیم !!
⁉️ببینیم حالت تعجب آمیخته به خنده و گریۀ این کودک را که برای اولین بار با سمعک توانسته صدای مادرش را بشنود!
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ
عَلَیْکُمْ... .» «فاطر -3 »
ای مردم! نعمتی را که خدا به شما داده است، متذکر شوید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺🌺🍀🍀🌺🌺🍀🍀
دشمنان معاند ما از دیدن وفاداری مردم ایران به انقلاب اسلامی و دهه فجر ، زجر میکشند و عصبانی میشوند
🛑دو توصیه ما به آنان :
1⃣موتوا بغیظکم
از این عصبانیت بمیرید (آل عمران ۱۱۹)
2⃣ مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ
ﻫﺮﻛﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻳﺎﺭی ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻟﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﺧﻠﺎﻑ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﻣﻲﺳﻮﺯﺩ، ﻃﻨﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺳﻘﻒ ﺑﺒﻨﺪﺩ ﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺣﻠﻖﺁﻭﻳﺰ ﻛﻨﺪ! ﺑﻌﺪ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﻓﻨﺪ ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﺘﺶ ﺭﺍ ﻣﻲﺧﻮﺍﺑﺎﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ! (حج١٥)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☁ ﷽ ☁ ☁
┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🕊
┊ ┊ 🌸
┊ 🕊
🌸
❤️ #آرامش_با_قرآن
...خداوند شما را بخشید؛ اکنون آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید...
مزمل۲۰
_꧂🌸🍃 ჻
🌸🦋꧁꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🌸___
🍃჻🌸🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh