#شان_نزول🌴
#عمل_به_کتب_پیشین ⚠️
#مائده/68 📖
🥀از ابن عباس نقل شده که جمعی از یهود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند ، نخست پرسیدند : آیا تو اقرار نداری که تورات از طرف خداست ؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله جواب مثبت داد .
🍃آنها گفتند : ما هم تو را قبول داریم ولی به غیر آن ایمان نداریم در حقیقت تورات قدر مشترک میان ما و شما است اما قران کتابی است که تنها شما به آن عقیده دارید ، پس چه بهتر که تورات را بپذیریم و غیر آن را نفی کنیم
🥀آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت : ای اهل کتاب شما هیچ موقعیتی ندارید مگر این که تورات و انجیل و آن چه بر شما از طرف پروردگارتان نازل شده است را برپادارید .
📕قل یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التوراة والانجیل وما انزل الیکم من ربکم ولیزیدن کثیرا منهم ما انزل الیک من ربک طغیانا وکفرا فلا تاس علی القوم الکافرین
🥀ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمیگردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها میافزاید. بنابر این، از این قوم کافر، (و مخالفت آنها،) غمگین مباش!(٦٨)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍂 دشمن شناسی:
🔸ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا ما نَزَّلَ اللّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَ اللّهُ يَعْلَمُ إِسْرارَهُمْ
(محمد/٢۶)
⚡️ترجمه :
اين به خاطر آن است كه آنان به كسانى كه نزول وحى الهى را كراهت داشتند گفتند: «ما در بعضى از امور از شما پيروى مى كنيم»!، در حالى كه خداوند پنهان كارى آنان را مى داند.
🔴 منافقین داخلی، به دشمنان خارجی كه از احكام الهى ناراحت و ناراضى هستند، وعده پشتيبانى و حمايت و اطاعت مى دهند و به این ترتیب برای ضربه زدن به نظام اسلامی می کوشند.
❌ اما منافقان بدانند كه خداوند از كارهاى مخفى آنان آگاه است و ممكن است هر لحظه آنان را رسوا كند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_بیستم
🦋جنگ خندق و قهرمانىهاى بى نظير على عليهالسلام🦋
🔷بزرگترين حادثه سال پنجم هجرت، ماجراى جنگ خندق بود، مردان اطلاعاتى پيامبر گزارش دادند كه بيش از ده هزار نفر كه از قبيلههاى مختلف تشكيل شدهاند، از مكه براى براندازى اسلام و مسلمين به سوى مدينه حركت كردهاند. پيامبر بى درنگ با سران اسلام به مشورت پرداخت، سلمان پيشنهاد كندن خندق (سنگرى عظيم در سراسر راههاى ورودى مدينه) نمود. اين پيشنهاد پذيرفته شد و طبق فرمان پيامبر، مسلمانان گروهگروه به كندن خندق پرداختند.
🔶 مسلمانان سه هزار نفر بودند، خندق كه طولى در حدود شش هزار متر و عرضى به وسعت مقدارى كه سواران دشمن نتوانند از آن سوى آن به اين سو بپرند داشت، ساخته و پرداخته شد. حدود يك ماه پشت خندق زمين گير شد و نتوانست وارد مدينه شود، سرانجام پنج نفر از قهرمانان، دشمن از نقطه باريكى عبور كردند، و در بين خندق و كوه سَلْع (مركز سپاه اسلام) به ميدان تاختند و مبارز طلبيدند، اين پنج نفر عبارت بودند از:
1 - عمرو بن عبدود 2 - عكرمة بن ابى جهل 3 - هبيرة بن وهب 4 - نوفل بن عبدالله 5 - ضرار بن خطاب.
🔷عمرو بن عبدود، قهرمان بى بديل عرب بود و او را با هزار مرد جنگى مىسنجيدند، با نعرههاى پياپى مبارز مىطلبيد و مىگفت: وَ لَقَد بُحِتتُ مِنَ النِّداءِ بَجمعِكُم هَل مِن مُبارِزٍ...؛
🔶صدايم از فرياد كشيدن، گرفت و خسته شدم، آيا كسى هست كه به نبرد با من به ميدان آيد؟
🔷مسلمانان از وحشت، در سكوت فرو رفته بودند، تنها حضرت على عليهالسلام با شنيدن صداهاى پياپى عمرو، مكرر به پيامبر التماس مىكرد تا اجازه رفتن به ميدان را به او بدهد.
🔶سرانجام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به على عليهالسلام اجازه داد، و عمامه خود را بر سر او بست و شمشيرش را به دست او داد و هنگام بدرقه، در حق على عليهالسلام چنين دعا كرد:
🔷خدايا! در جنگ بدر عبيدة بن حارث (پسرعمويم) را از من گرفتيم، و در جنگ احد، حمزه (عمويم) را از من گرفتى، اينك اين على بن ابى طالب برادر من است، پروردگارا! مرا تنها نگذار.
سپس فرمود: تمام اسلام در برابر تمام كفر قرار گرفت.
🔶حضرت على عليهالسلام شتابان به ميدان رفت، وقتى كه در برابر عمرو قرار گرفت، بين آنها چنين گفتگو شد:
🔷على عليهالسلام: اى عمرو! تو در عصر جاهليت مىگفتى سوگند به لات و عزى، هر كس مرا به يكى از سه چيز بخواند همه سه تقاضاى او، يا يكى از آنها را مىپذيرم.
عمرو: آرى، چنين است.
🔶على عليهالسلام فرمود: من از تو تقاضا دارم و آن گواهى دادن به يكتايى خدا و رسالت محمد صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد.
عمرو: از اين تقاضا بگذر.
على عليهالسلام: بيا و از راهى كه آمدهاى بازگرد.
🔷عمرو: نه، اين كار ننگ است و نُقل مجالس زنان قريش خواهد شد، هرگز اين ننگ را به زبان زنان نمىافكنم.
🔶على عليهالسلام تقاضاى ديگرى دارم و آن اين كه از اسب پياده شو و با من بجنگ.
🔷عمرو، خنديد و گفت: گمان نمىكردم مردى از عرب، چنين پيشنهادى به من كند، من دوست ندارم مرد بزرگوارى چون تو را بكشم، با اين كه با پدرت در زمان جاهليت دوست بودم.
🔶على عليهالسلام: ولى من دوست دارم تو را بكشم، اگر مىخواهى پياده شو و با من بجنگ.
🔷عمرو از اين سخن برآشفت، پياده شد و بر صورت اسبش ضربهاى زد، اسب از آن جا رفت، و درگيرى شديدى بين على عليهالسلام و عمرو رخ داد، گرد و غبارى كه از زير پاى آنها برخاست، آنها را پوشانيد.
🔶جابر بن عبدالله انصارى مىگويد: ناگاه صداى تكبير على عليهالسلام را شنيدم، فهميدم كه على عليهالسلام، عمرو را كشته است.
♦️ادامه داستان در پیام بعدی……
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
دامه داستان👇
🔷ياران عمرو با اسب، خود را به خندق افكندند، از سوى ديگر مسلمانان با شنيدن صداى تكبير على عليهالسلام، كنار خندق آمدند، ديدند نوفل با اسبش در ميان خندق افتاده، و آن اسب نمىتواند او را از آن جا بيرون برد، او را سنگباران كردند، نوفل گفت: چنين نكنيد، بلكه مردى از شما بيايد و با من بجنگد. در اين هنگام على عليهالسلام به نوفل حمله كرد و او را نيز كشت، سپس به قهرمان سوم دشمن هُبيره حمله كرد، او نيز بر خاك هلاكت افتاد، و دو قهرمان ديگر (عكرمه و ضرار) گريختند.
🔶هلاكت اين قهرمانان به دست على عليهالسلام از يك سو، و طوفان و شدت سرما و كمبود علوفه دشمن از سوى ديگر، موجب شد كه سپاه دههزار نفرى دشمن با كمال خوارى، جبهه را ترك كرده و به سوى مكه عقب نشينى نمايد.
🔷حضرت على عليهالسلام سر از بدن عمرو جدا نمود و آن را نزد پيامبر آورد، و آن را پيش روى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر زمين انداخت، ابوبكر و عمر به پيش آمدند و سر مبارك على عليهالسلام را بوسيدند.
اوج ارزش ضربت على عليهالسلام
🔶 هنگامى كه حضرت على با پيروزى به حضور پيامبر آمد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم درباره ارزش ضربت و پيروزى على عليهالسلام فرمود:
ضَربَةُ عَلِىٍّ يَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عبادَةِ الثَّقَلَينِ؛
🔷ارزش ضربتى كه على در جنگ خندق بر دشمن فرود آمد، از ارزش عبادت جن و انس برتر است.
و در عبارت ديگر آمده است:
لَو وُزِنَ اليَومُ عَمَلُكَ بِعَمَلِ جَميعِ اُمَّةِ محمَّدٍ، لَرُجِّحَ عَمَلُكَ عَلى عَمَلِهِم...؛
🔶اگر امروز ارزش عمل تو با ارزش عمل همه امت من سنجيده شود، ارزش عمل تو بر ارزش عمل همه امت، برترى مىيابد.
🔷سپس افزود: زيرا با كشته شدن عمرو بن عبدود، به همه خانههاى مشركان، ذلت و خوارى وارد گرديد، و به همه خانههاى مسلمانان، عزت و شكوه، وارد شد.
🔶شرح كوتاه اين كه: اگر على عليهالسلام به ميدان نرفته بود، هيچ يك از مسلمانان چنين جرئتى را نداشتند، و ارتش ده هزار نفرى دشمن وارد مدينه شده و سپاه اسلام را تار و مار مىكرد، با كشته شدن عمرو و قهرمانان دشمن به دست على عليهالسلام، حلقه محاصره دشمن شكسته شد، و كمر دشمن خم گرديد و داغ جانكاهى بر دل دشمن نهاده شد، كه موجب عقب نشينى آنان گرديد.
🔷اگر على عليهالسلام قهرمانان پيشتاز دشمن را نمىكشت، عبور سپاه دشمن از خط دفاعى خندق، قطعى بود، و در چنين صورت نه تاك مىماند و نه تاك نشان، بر همين اساس و محاسبات نظامى، و ارزيابى دقيق است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ارزش ضربت على عليهالسلام را برتر از ارزش اعمال جن و انس دانست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#وظایف_والدین
💎بتکدهی روح ما از چه زمانی شکل میگیرد(٣)
خیلی از کتابهای ما دستخط شیطان است و باید آن را بخوانیم. از همان اول وقتی بچه به مدرسه میرود، به بچهی کلاس اولی میگویند: بابا آب داد. بابا نان داد.
🌟قرآن میفرماید: خدا آب داد. «وَهُوَ الَّذِيٓ»📚(انعام/٩٩)، اوست کسی که «أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً»📚(انعام/٩٩) از آسمان آب نازل میکند. او کسی است که🌟میفرماید: وقتی کشاورزی میکنید فکر میکنید شما کشاورزی میکنید؟
«أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُٓ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ»🌹(واقعه/۶۴) یا ما داریم آن را میکاریم، ما داریم کشت و زرع میکنیم.
آیا نمیبینید این آب از ابر نازل میشود❓ آیا شما این آب را نازل میکنید یا ما❓
🌟قرآن میفرماید: خدا و در کتاب نوشتهاند بابا! بعد میگوییم: چرا این بچه #نماز خوان نشد. حرص میخوریم که چرا #هدایت نشد.
- بابا باید برایت لباس بخرد. کفش را مادر باید بخرد.
تکیه و توجهاتش را به طرف نیروییهایی میبریم که تازه اگر صحیح باشند در طول نیروی خدا هستند؛ ولی ما در عرض قرارشان دادیم.
این شرک میشود، ما با دست خودمان بچهمان را مشرک، #کافر و بیدین میکنیم. به خدا بیتوجهش میکنیم.
ادامـه دارد...
💠استاد حاج آقا زعفریزاده
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴والله یدعوا الی الجنه و المغفره و بإذنه و یبین آیاته للناس و لعلهم یتذکرون»؛
[سوره بقره - آیه 221]
خدا دارد نشانه های خود را بیان می کند که شما متذکر شوید و روی این ها فکر کنید و ساده رد نشوید.
🌕 ما را به کجا دعوت می کنند و ما چه قدر به خودمان کوچک نگاه می کنیم و چه قدر کوچک فکر می کنیم. این نفس چیست و چه قدر انسان عظمت دارد که یک چنین بهشتی به اندازه آسمان ها و زمین برایش لازم است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱‹إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ›
اگر خدا بخواهد میشود...
📖 سوره کهف ۲۴
#درمحضرقرآن
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت
❇️مقطعی بسیار زیبا
🎤 استاد راغب مصطفی غلوش
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#توحید
✅خدا خودش به حضرت آدم تعلیم داد
مستقیم و بدون دخالت کسی
✴️وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ...(بقره31)
به ماهم یاد داده وقتی معلم بهمون درس یاد میده بگیم خدا یاد داده
✴️أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ 📜(بقره282)
👈همانطور که خدا به او یاد داده بنویسد
#توحید یعنی همین
ـــــــــ꧁꧂ــــــــ
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 یوم الحسره
📽 روز قیامت: روز حسرت
🌱 #سخنرانی استاد قرائتی
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#تَدَبُّر_در_آیات_زیبای_خداوند
آیه 6 انشقاق
🔴 انسان در حركت به سوى خداست.
«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ»
چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد:
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
🔵#انسان در مسير حركت به سوى خدا،
با مشكلات بىشمارى روبروست.
🌕 پايان حركت انسان،
رسيدن به خداوند است.
فَمُلاقِیهِ
👇#از_خود_بپرسیم
❓من در مسیر حرکت چه کردم ؟
❓برای معاد خود چه ذخیره کردم ؟
❓آیا پرونده ی عمل من در روز قیامت
باعث خوشحالی من هست یا نه ؟
🤲خدایا به #فضل خود برای #عمل به این آیه مارا یاری بفرما
👇رزق معنوی امروز شما
عمل به این آیه
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#ادبـــــ ورود به خانه دیگرانـــــــ
#قسمتــــــ هفتمــــــ
🍃مؤمنان باید هنگام ورود به خانه دیگران اجازه بگیرند و چنانچه به عللی به آنها اجازه ورود دادهنشد، برگردند:
📖«یاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا لاتَدخُلوا بُیوتًا غَیرَ بُیوتِکم حَتّی تَستَأنِسوا... فَلاتَدخُلوها حَتّی یؤذَنَ لَکم واِن قیلَ لَکمُ ارجِعوا فَارجِعوا هُوَ اَزکی...».
سوره نور آیه ۲۷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
◀️#امام_مبین
🌼 مفسران در بیان منظور خداوند از #تعبیر * انّهما لبامام مبین * اختلاف نظر دارند ؛ گروه اندکی از مفسران سعی کردهاند تعبیر مزبور را در این آیه نیز به معنای #لوح_محفوظ یا معنای دیگری نزدیک به آن تفسیر کنند .
🌴 برخی از مفسران نخستین در برابر نظر غالب مفسران هم طبقه خود ، امام #مبین را در این آیه همان * کتاب #مستبین * در آیه * و آتیناهما الکتاب المستبین * ( صافات ۱۱۷ ) دانسته و آن را مقدم بر دیگر کتابها می شمرد .
🌼سیاق آیات سوره #صافات نشان می دهد منظور از کتاب مذکور ، #تورات است .
🌴 تفسیر امام مبین در این آیه به لوح محفوظ یا کتابی #جامع و شامل بر لوح محفوظ در آثار برخی مفسران معتزلی عرفای اسلامی نیز به چشم میخورد .
🌼 بنا به نوع تفاسیر ، آیه در مقام بیان این #مطلب خواهد بود که ماجرای آن دو شهر یا داستان لوط و شعیب در کتاب #مستبین یا لوح محفوظ یا کتاب مشتمل بر آن ثبت شده است ،
در حالی که این معنا برخلاف #منظور خداوند از ذکر داستان آن دو قوم جهت عبرت گیری خوانندگان به نظر می رسد ، عموم مفسران در برابر #دیدگاه پیشگفته ، امام مبین را در این آیه به معنای #شاهراهی آشکار دانسته در وجه نامگذاری آن گفتهاند که مسافران با دنبال کردن راه اصلی به مقصد خود می رسند ،
🌴بنابراین ارتباطی میان این #تعبیر در این آیه با معنای اصطلاحی آن درآیه سابق وجود نداشته و تنها نوعی #اشتراک لفظی میان آنها برقرار است یا دو مصداق کاملاً متفاوت از یک معنای جامع لغوی به شمار می روند .
🌼البته در دیدگاه مشهور نیز #اختلافاتی در باره تعیین دو شهر مذکور در آیه * انّهما لبامام مبین * به #چشم میخورد ؛
🌴بیشتر مفسران منظور از این دو #شهر را همان شهر قوم لوط و شعیب دانستهاند که آثار آنها در مسیر #مدینه به شام در معرض دید مسافران بوده است ،
🌼 اما برخی دیگر آن دو مکان را محل #سکونت دو قبیله همجوار دانستهاند که شعیب به سوی هر دوی آنها #مبعوث شده و در قرآن از هر دو به #اصحاب_ایکه یاد شده است .
پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۴۸
لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿١٤٨﴾
خدا افشای بدی های دیگران را دوست ندارد، جز برای کسی که مورد ستم قرار گرفته است [که بر ستمدیده برای دفع ستم، افشای بدی های ستمکار جایز است]؛ و خدا شنوا و داناست. (۱۴۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٤٨)
-در اين آيه و آيۀ بعد اشاره به بخشى از دستورات اخلاقى اسلام شده، نخست مىفرمايد: «خدا دوست نمىدارد كه بدگويى شود و يا عيوب و اعمال زشت اشخاص با سخن برملا شود» (لا يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ) .
زيرا همان گونه كه خداوند «ستّار العيوب» است، دوست ندارد كه افراد بشر پردهدرى كنند و عيوب مردم را فاش سازند و آبروى آنها را ببرند. سپس به بعضى از امور كه مجوز اين گونه بدگوييها و پردهدريها مىشود اشاره كرده، مىفرمايد: «مگر كسى كه مظلوم واقع شده» (إِلاّ مَنْ ظُلِمَ) .
چنين افراد براى دفاع از خويشتن در برابر ظلم ظالم حق دارند اقدام به شكايت كنند و يا از مظالم و ستمگريها آشكارا مذمت و انتقاد و غيبت نمايند و تا حق خود را نگيرند و دفع ستم ننمايند از پاى ننشينند.
و در پايان آيه-همان طور كه روش قرآن است-براى اين كه افرادى از اين استثناء نيز سوء استفاده نكنند و به بهانۀ اين كه مظلوم واقع شدهاند عيوب مردم را بدون جهت آشكار نسازند مىفرمايد: «خداوند سخنان را مىشنود و از نيات آگاه است» (وَ كانَ اللّهُ سَمِيعاً عَلِيماً ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_611
🌹 #آغاز_جزء_ششم
🌹 #آیه_148 #سوره_نساء
🌸 لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيما
ً
🍀 ترجمه: خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمى دارد، مگر از كسى كه به او ظلم شده باشد و خداوند، شنواى داناست.
🌷 #الجهر: آشکار کردن
🌷 #السوء: بدى
🌷 #القول: سخن، گفتار
🌷 #سمیع: شنوا
🌷 #علیم: دانا
🌸 اين آيه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نخست مى فرمايد: لا يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ: خداوند آشکار کردن گفتار بد را دوست نمی دارد. یکی از نام های #خداوند ستّار العيوب است یعنی عیب های دیگران را می پوشاند به این خاطر #خدا دوست ندارد كه افراد، عيب های مردم را آشکار سازند و آبروى آنها را ببرند. داروها تلخ هستند و این یعنی خداوند #سلامتی را در دل تلخی ها قرار داده است بنابراین اگر وقتی از طرف کسی به ما تلخی رسید صبور باشیم باور کنیم که شادکامی ما در دل همین تلخی هاست. به این خاطر #قرآن بارها انسان را دعوت به صبر می کند.
🌸 اما همین #قرآن می گوید بعضی جاها نباید سکوت کرد و #صبر جایز نیست و آن هم جایی که پایین دست از بالا دست ظلمی ببیند و حق او خورده شود. إلا من ظلم: مگر از کسی که به او ظلم شود. چنين افرادی براى دفاع از خودشان در برابر ظلمِ ظالم #حقّ دارند اقدام به شكايت كنند و از ستمگری ها آشكارا مذمّت و انتقاد نمايند و تا حقّ خود را نگيرند و دفع ستم نکنند از پاى ننشينند. و در پايان آيه براى اين كه افرادى از اين استثناء نيز سوء استفاده نكنند می فرماید: وَ كانَ اللّهُ سَمِيعاً عَلِيماً: و خداوند همواره شنوای داناست. پس در مواردی که می توان برای گرفتن حق مظلوم افشای بدی کرد از مرز حق تجاور نشود و فقط در موردی که بدی شده می توان افشا کرد و عیب های دیگر آن فرد را نباید آشکار کرد زیرا #خداوند هم شنواست و هم داناست.
🔹پيام های آیه 148 سوره نساء 🔹
✅ افشاگرى و بیان عیب های مردم حرام است، مگر در موارد خاص.
✅ #افشاى_عیوب_مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حكایت، شكایت و ...)
✅ نشانه ى #جامعه_اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، علیه ظالم فریاد بزند و #اسلام، حامى مظلومان است.
✅ سوء استفاده از #قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غیبت، راه ستمگرى را برایشان باز نمی کند.
✅ تنها #مظلوم، اجازه ى غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش.
✅ #ظالم، در جامعه ى اسلامى احترام ندارد، باید محكوم و به مردم معرفى شود.
✅ در موارد جواز افشاى عیوب، از مرز حقّ تجاوز نكنید، چون #خداوند شنوا و داناست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#توحید
✅خدا خودش به حضرت مریم رزق میداد مستقیم و بدون خرید و بازار رفتن
✴️ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ
📜(آل عمران37)
اما به ما میگه وقتی میری کار میکنی پول درمیاری میری روزیتو میخری
✅بگو خدا روزی داد
✴️ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ 📜(انعام151)
👈ما روزیتونو میدیم
#توحید یعنی همین
ـــــــــ꧁꧂ــــــــ
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh