eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مَا تَكُونُ فِى شَأْنٍ وَ مَا تَتْلُواْ مِنْهُ مِن قُرْءَانٍ وَ لَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ مَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لَا فِى السَّمَآءِ وَ لَا أَصْغَرَ مِن ذَلِكَ وَ لَآ أَكْبَرَ إِلَّا فِى كِتَابٍ مُّبِينٍ‏ (یونس/۶۱) 🔹و (تو) در هیچ حال (و اندیشه‌اى) نیستى و هیچ بخشى از قرآن را نمى‌خوانى و (شما مردم) هیچ عملى را انجام نمى‌دهید، مگر آنكه آنگاه كه وارد آن (كار) مى‌شوید، ما بر شما گواهیم و چیزى به وزنِ ذرّه‌اى، نه در زمین و نه در آسمان از پروردگارت پوشیده نیست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر نیست، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است. 🔸در این آیه شریفه، خداوند حالت تلاوت قرآن را از دیگر حالات و عمل تلاوت را از دیگر اعمال جدا کرده، گویی همه اعمال صالح یک طرف و تلاوت قرآن یک طرف. «كتاب مبین»، لوح محفوظ یا علم وسیع خداوند به همه‌ى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مى‌شود و هم اشیاى كوچک و بزرگ را در زمین و آسمان. امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه پیامبر اکرم(ص) این آیه را مى‌خواند، به شدّت مى‌گریست. (تفسیر مجمع البیان) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️همه‌ى كارهاى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مهّم است، چون الگو و اُسوه است. (تعبیر به شأن، نشانه‌ى مهم بودن كار است) «ما تكون فى شأن» ▫️حتّى رسول خدا صلى الله علیه و آله هم زیر نظر است. «و ما تكون...الا كنّا علیكم شهوداً» ▫️در تلاوت قرآن باید مواظب بود غلط خوانده نشود، چون علاوه بر تبعاتِ منفى آن، گواهانى كار ما را زیر نظر دارند. «ماتتلوا...الا كنّا علیكم شهوداً» ▫️خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شأنٍ» هم بر گفتار «تتلوا» و هم بر كردار اوست. «لا تعملون من عملٍ الا كنّا علیكم شهودا» ▫️تلاوت قرآن، در ردیف مقام رسالت و همهٔ اعمالِ مردم قرار دارد. (در این آیه، گواه و شاهد بودن خدا بر سه چیز مطرح شده: همه‌ى امور پیامبر(ص)، همه‌ى كارهاى مردم و تلاوت قرآن، و این تعبیر نشانه‌ى اهمیّت تلاوت قرآن است) ▫️جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتى كه به ما مى‌دهد، نشان غفلت یا عدم احاطهٔ او نیست. «كنّا علیكم شهوداً» ▫️هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كنّا علیكم شهوداً» ▫️توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حیا از او مى‌شود. «شهوداً» ▫️علم خداوند به دور و نزدیک، كوچک و بزرگ، ظاهر و باطن، یكسان است. «مثقال ذرّة، فى الارض، فى السماء، اصغر، اكبر» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از سوره یوسف علیه السلام آموختیم که: ➖بیمار، شفا خواهد یافت... ➖و غایب، باز خواهد گشت... ➖و غمگین، خوشحال خواهد شد.. ➖و سختی‌ها، برطرف خواهد شد.. ➖و آرزوها، محقق خواهند شد... ➖و اگر «الله» نخواهد، کسی نمی‌تواند کسی را خوار و ذلیل کند... ➖و «الله» به هر شخصی که بخواهد عزّت و سربلندی می‌دهد... ➖و ... ⬅️ پس دلت را به «الله» وابسته کن و به‌جز او از کسی امید نداشته باش که همیشه خیر و خوبی خواهی یافت. ✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آل‌عمران/۲۶) 🔸بگو: خدایا! ای اختیاردار همهٔ سلطه‌ها، مقام و موقعیت را به هرکه صلاح بدانی، می‌دهی و از هرکه صلاح بدانی، پس می‌گیری. هرکه را لایق ببینی، عزیز و گرامی می‌داری و هرکه را نالایق ببینی، خوار و ذلیل می‌کنی! همه خوبی‌ها دست توست و تو از عهده هر کاری برمی‌آیی. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 من و شما، در کدام گروه قرار می‌گیریم؟! ✅ گروهی که برای خدا کار می‌کنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند: 🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا(دهر/۹) 🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ...(بقره/۲۰۷) 🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله(بقره/۲۶۵) 🔹... انه من عبادنا المخلَصین(یوسف/۲۴) ▪️گروهی که کار می‌کنند تا مردم ببینند و ستایش کنند: 🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس(نساء/۳۸) 🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس(بقره/۲۶۴) ▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم می‌آمیزند و بعد پشیمان می‌شوند! 🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ...(توبه/۱۰۲) ▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکرده‌اند، تعریف و تمجید بشوند! 🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا(آل‌عمران/۱۸۸) ⬅️ خداوند، عاقبت‌مون را ختم به خیر بفرماید. آمین کانال 👇 @Targomeh
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / 🔹ذکر فواید اجتماعی و سیاسی 🔸آشنایی با عوامل رشد و انحطاط جوامع: قانون مرگ و حیات، مخصوص افراد نیست، بلکه جوامع و ملت‌ها را نیز در بر می‌گیرد و هیچ جامعه‌ای نیست که از شمول این سنت تخلف‌ناپذیر بیرون باشد. در این‌جا به برخی از عوامل رشد و انحطاط جوامع که در پاره‌ای از مقابله‌های قرآنی تجلی یافته است، اشاره می‌کنیم: ▫️شکر و کفران نعمت: تمدنی درخشان در مقابل سرزمینی ویران(سبأ/۱۵-۱۶) ▫️نعمت و امنیت در مقابل گرسنگی و ترس(نحل/۱۱۲) ▫️نهی از منکر و سکوت در برابر گناه: سکوت‌کنندگان بی‌تفاوت و دلسوزان نصیحت‌گر(اعراف/۱۶۴)، قرآن ادامه این ماجرا را در آیه ۱۶۵ پی‌گیری می‌کند. ظاهر آیه نشان آن است که از این سه گروه(اکثریت قانون‌شکن و گروه بی‌تفاوت و اقلیت نصیحت‌گر)، تنها گروه سوم یا همان نهی‌کنندگان از منکر از مجازات الهی مصون ماندند. ▫️نیکی‌ها و بدی‌ها به عنوان مهم‌ترین اصل در نیک‌بختی و نگون‌بختی جوامع: عزت و ذلت بنی اسراییل (بقره/۴۷ و ۶۱). بین این دو آیه، عواملی که سرنوشت قوم بنی اسراییل را تغییر داده، ذکر شده است: گوساله‌پرستی(آیه ۵۱) بی‌حرمتی به پیامبرشان و تقاضای رؤیت خدا(۵۵) کفران نعمت‌های الهی(۵۷) تحریف سخنان خدا(۵۹) فساد در زمین(۶۰) بهانه‌گیری و تنوع‌طلبی(۶۱) کفر ورزیدن به آیات الهی(۶۱) قتل پیامبران (۶۱) ظلم و تعدی(۶۱) ▫️سرچشمه انحطاط و سعادت(نساء/۱۲۳-۱۲۴) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا شکرگزار هستیم؟! ✅ نام دیگر سوره نَحل، «نِعَم» به‌معنی نعمت‌هاست. در آیات ابتدایی این سوره به ۴۰ نعمت خداوند، اشاره شده و در ادامه آن، موارد ذیل مطرح گردیده است: ▫️ایجاد روحیه شکرگزاری: لعلکم تشکرون(آیه۱۴) ▫️تسلیم: لعلکم تسلمون(آیه۸۱) ▫️تفکر: لعلهم یتفکرون(آیه۴۴) ▫️تذکر: لعلکم تذکرون(آیه۹۰) ▫️هدایتگری: لعلکم تهتدون(آیه۱۵) ▫️تعقل: ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون(آیه ۱۲) 🔸نعمتِ آسمان، زمین، چهارپایان، پوشش، منافع حیوانات، گوشت، جمال و زیبایی، حمل و نقل، هدایت، آب، مراتع، میوه‌ها، شب و روز، خورشید و ماه، ستاره، موجودات رنگارنگ، دریا و جواهرات، حرکت کشتی، کوهها، نهرها، راهها، علائم طبیعی، راهیابی از طریق ستارگان، سرسبزی زمین، شیر خالص، عسل، همسر، فرزند و نوه ، رزق، گوش، چشم، قلب، مسکن ثابت و سیار، انواع پوشاک، نعمت سایه، پناهگاه در کوه ها، لباس برای سرما و گرما، لباس رزم و ... 🔹یادآوری: با اینکه همه نعمت‌ها از جانب خداست و بندگان در هر نعمتی رهین منّت او هستند، لکن خداوند در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده است، از جمله: ▫️نعمت اسلام(نساء/۹۴) ▫️نعمت نبوت(آل عمران/۱۶۴) ▫️نعمت هدایت(حجرات/۱۷) ▫️نعمت حاکمیت مؤمنان(قصص/۵) ▫️اکمال دین و اتمام نعمت با امامت و ولایت(مائده/۳) 🔸شکر واقعی آن است که انسان، نعمت‌ها را از خدا بداند(نحل/۵۳) و‌ در مسیر خدا هم از آن استفاده کند و بهترین شکر، شکر عملی است که در نماز، روزه، انفاق، خدمت به مردم، قناعت، یتیم نوازی، کمک به محرومان و ... تجلّی دارد. کانال 👇 @Targomeh
༺🌼༻━⊰﷽⊱━༺🌼༻ 🌙 نکات کاربردی جزء ۱۷ 📖 1️⃣ رسیدن به حساب اعمال قبل از روز حساب 🌸 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» روز حساب مردم بسیار نزدیک شده و مردم سخت غافلند و اعراض می‌کنند. انبیاء✺۱ 2️⃣ پرسش از اهل علم 🦋 «وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» ما پیش از تو کسی را به رسالت نفرستادیم جز مردانی (پاک) را که به آنها (هم مانند تو) وحی می‌فرستادیم؛ شما اگر خود نمی‌دانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید. انبیاء✺۷ 3️⃣ پرهیز از شتابزدگی 🕊 «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ» آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است، (ای مردم) ما آیات (قدرت و حکمت بالغه) خود را به زودی به شما می‌نمایانیم (و شما را عذاب می‌کنیم) پس تعجیل مدارید. انبیا✺۳۷ 4️⃣ موضع گیری شفاف در برابر دشمن🌳 «وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ» و به خدا قسم که من این بتهای شما را چاره‌ای کنم (و با هر تدبیری توانم درهم می‌شکنم) بعد از آنکه شما (برای تفرج و رسوم عید به صحرا روید و از بتخانه) روی گردانید.انبیاء✺۵۷ 5️⃣ اعلام انزجار از دشمن معاند 🌸 «أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می‌پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ‌کار نمی‌بندید؟ انبیاء✺۶۷ 6️⃣ اجتناب از غنا 🦋 «ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامى بدارد، قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است، و چهار پايان براى شما حلال شده است، مگر آنچه (حرام بودنش) بر شما خوانده شده باشد پس، از پليدى بت‌ها دورى كنيد و از كلام باطل اجتناب ورزيد. حج✺۳۰ 7️⃣ دفاع از حقوق خود 🕊 «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.حج✺۳۹ 8️⃣ اهتمام به مناسک دینی 🌳 «لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُسْتَقِيمٍ» براى هر امّتى (شريعت و) آيينى قرار داده‌ايم كه عمل كننده به آن باشند، پس نبايد در (باره‌ى) اين امر با تو نزاع كنند (كه چگونه آيين تازه‌اى آورده‌اى؛ مردم را) به راه پروردگارت دعوت كن، همانا تو بر هدايت مستقيم قرار دارى.حج✺۶۷ 9️⃣ پرهیز از ایمان زبانی و منفعتی 🌸 «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مى‌پرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثه‌اى كوچك مى‌لغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است حج✺۱۱ ⃟ ⃟🌸⃟🦋 ⃟ ⃟🌳⃟🕊 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ 🟡 واژه « » در لغت به معانى گوناگون مانند و رخصت براى انجام دادن فعلى ، امر ، علم و آمده است. 🟣 واژه « » به‌معناى گوش و « » به‌معناى گوش دادن نیز از همین ریشه است . 🟡 برخی گفته‌اند : ریشه اصلی این واژه ،اُذُن ( گوش ) است ؛ سپس از آن ، فعل اَذِن له ( خود را به سوی او مایل ساخت تا به سخن او گوش داد ) مشتق شده : آنگاه از این فعل ، ( خطاب به کسی برای اباحه فعلی و رخصت در آن ) اشتقاق یافته که معنایی به علاقه ملازمه است ؛ زیرا دادن به کسی ، مستلزم رو کردن به وی و برآوردن است . 🟣 پس از آن ، اخیر بسیار شایع شده ؛ سپس این واژه در معانی مشابه آن نیز به کار رفته است ؛ مانند : و تکوین اسباب حوادث یا تمکین برای انجام دادن فعلی و و آسان کردن آن . 🟡 برخی گفتند : اصل در این ریشه ، معنای اطلاع با قید رضایت و است ؛ خواه امری نیز صادر بشود یا نه ؛ و این معنا ، در تمام موارد کاربرد ریشه وجود دارد . 🟣 برخی نیز ریشه را دارای دو اصل ( گوش و علم ) دانسته و گفته اند : تمام دیگر به این دو معنا برمی گردند و بین این دو نیز وجود دارد ؛ زیرا به هر مسموعی با گوش حاصل می شود . 🟡بعضی ، این مطلب را که از به معنای باشد ، رد کرده و گفته اند : الهی با علم است نه خود آن . 🟣 اذن در اصطلاح ، یکی از فعلیه است (صفاتی که انتزاع آن ها بر فرض کردن چیزی غیر از ذات الهی متوقف بوده ، از مقام خدا انتزاع می شوند و به دوقسم تکوینی و تشریعی تقسیم می شود . 🟡 ، از رابطه‌ ای حقیقی بین حوادث و اراده الهی ، حکایت دارد ؛ یعنی هیچ ای در عالم ،‌ بدون استناد تکوینی به خدا تحقق نمی یابد ؛ هم وجود اشیا و هم آثارشان به مستند است ؛ 🟣ولی تشریعی مربوط به اعمال اختیاری ، و به این معنا است که خداوند ، از نظر ، انجام دادن عملی را اجازه دهد که نتیجه‌اش نبودن آن عمل است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh