eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾 . 💠پنج آیه ی کلیدی قرآن💠 این آیات از میباشد هر کس این پنج آیه را هر مرتبه بخواند برای او هر حاجت و امر مهمی آسان گردد و به زودی به مراد خویش انشاء الله خواهد رسید. ۱- آیة الکرسی تا و هو العلی العظیم ۲- آل عمران آیه ۲ : اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۳-نساء آیه ۸۷ :اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاَ رَيْبَ فِيهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِيثًا ۴- طه آیه ۸ : اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى ۵-تغابن آیه ۱۳ : اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُون 📚قران کریم 🍃°🌹🍃°🌹🍃°🌹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ دُمت را به دُم تمام این ابرقدرت نماهای شرق و غرب هم که گره بزنی، ⭕️ اگر مطیع قرآن و اهل بیت نباشی، بی بروبرگرد سرنوشتی جز ذلت و خواری نداری 👈 برگرد به آغوش خدا، که عزت و کرامت تنها نزد خداست و بس 🌴 سوره طه 🌴 🕋 وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى‌ «134» ⚡️ترجمه: واگر ما آنان را با عذابى هلاك مى‌كرديم، مى‌گفتند: پروردگارا! چرا پيامبرى براى ما نفرستادى تا ما از آيات تو پيروى كنيم، پيش از آنكه ذليل و خوار شويم. 🌴 سوره یونس 🌴 🕋 العزَّةُ لله جميعا‌ ‌ «65» ⚡️ترجمه: محققاً تمام عزّت مختص به خداست. ┅═✾•••✾═┅ کانال 👇 @Targomeh
🌴 و ذلت از آن خداست 🌻 26-27 📖 ✴هنگامی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به اتفاق مسسلمانان با سرعت و جدیت مشغول حفر خندق بودند ، ناگهان در میان خندق ، سنگ سفید بزرگ و سختی پیدا شد که مسلمانان از شکستن و حرکت دادن آن عاجز ماندند؛ 🔶️لذا به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده و جریان را عرض کردند . پیامبر وارد خندق شد و کلنگ را از سلمان گرفت و محکم بر روی سنگ فرود آورد . ✴ از برخورد کلنگ با سنگ جرقه ای جست . پیامبر صلی الله علیه و آله تکبیر فتح و پیروزی گفت ، 🔶️ مسلمانان نیز با او هم صدا شده و آهنگ تکبیر در همه جا پیچید . ✴ بار دیگر پیامبر صلی الله علیه و آله کلنگ را بر سنگ فرود آورده مجددا جرقه ای زد و قسمتی از سنگ شکست و صدای تکبیر پیروزی پیامبر و مسلمانان فضای اطراف را پر کرد . 🔶️ برای سومین بار کلنگ را بلند کرد و بر بقیه سنگ محکم کوبید ، مجددا از برخورد کلنگ با سنگ جرقه ای ایجاد شد و اطراف خود را روشن ساخت و بقیه سنگ در هم شکسته شد و برای سومین بار صدای تکبیر در خندق پیچید . ✴سلمان عرض کرد : امروز وضع عجیبی از شما مشاهده کردم ، 🔶️ پیامبر فرمود : در میان جرقه ای که بار اول جست ، کاخ های حیره و مداین را دیدم و برادرم ، جبراییل به من بشارت داد که آنها زیر پرچم اسلام قرار خواهند گرفت ✴ در درون جرقه دوم کاخ های روم را دیدم و هم او به من خبر داد که در اختیار پیروانم قرار خواهند گرفت . 🔶️ در سومین جرقه ، کاخ های صنعاء و سرزمین یمن را دیدم و او به من بشارت داد که مسلمانان بر آن پیروز می شوند و من در آن حال ، تکبیر پیروزی گفتم ، ای مسلمانان بر شما مژده باد ✴مسلمانان راستین از خوشحالی در پوستین نمی گنجیدند و خدا را شکر میکردند ، 🔶️ اما منافقان چهره در هم کشیده و با ناراحتی و به صورت اعتراض گفتند : چه آرزوی باطل و چه وعده محالی در حالی که این ها از ترس جان خود حالت دفاعی به خویش گرفته اند و مشغول حفر خندق هستند و با آن دشمن محدود ، یارای جنگ ندارند ، خیال فتح کشورهای بزرگ جهان را در سر می پرورانند . ✴در این موقع آیات مورد بحث نازل شد و به آنها پاسخ داد که خداوند مالک همه چیز است ، به هر کس بخواهد می بخشند ، و از هر کس بخواهد می گیرد ، و هر کس را بخواهد عزت می دهد و هر کس را بخواهد ذلت می دهد . 📙قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٦﴾ ✴بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می‌بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی. (۲۶) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋كارشكنى شديد ابولهب و دفاع قهرمانانه ابوطالب‏🦋 🌿سالهاى آغاز آشكار شدن بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم بود. مردم در بازارچه ذى المجاز، سرگرم خريد و فروش بودند، ناگاه محمد را ديدند كه روپوش سرخى بر دوش افكنده و با صداى بلند مى‏گويد: اَيُّها النَّاس قُولُوا لا اءِلهَ اءِلَّا الّله تُفلِحُوا؛ 🌱اى مردم! بگوييد معبودى جز خداى يكتا نيست تا رستگار شويد. 🌻در همان لحظه ديدند، ابولهب (عموى پيامبر) پشت سر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم حركت مى‏كند، و به سوى آن حضرت سنگ مى‏پراند، به طورى كه بر اثر سنگ‏اندازى او، پاى مبارك پيامبر پر از خون شده بود، گوش كردند، شنيدند ابولهب فرياد مى‏زد: يَا اَيُّها النَّاس لا تُطِيعُوُ فانَّهُ كُذابُ؛ اى مردم! از سخن محمد پيروى نكنيد، زيرا او بسيار دروغگو است. 🌿روز ديگرى در همان بازار، مردم سرگرم خريد و فروش شدند، ناگاه ديدند محمد صلى الله عليه و آله و سلم ايستاده و مردم را به سوى خداى يكتا دعوت مى‏كند و از بت‏پرستى، بر حذر مى‏دارد. 🌱در اين هنگام ديدند عباس (يكى از عموهاى آن حضرت) نزد محمد صلى الله عليه و آله و سلم آمد و گفت: گواهى مى‏دهم كه تو دروغگو هستى. 🌻سپس عباس نزد برادرش ابولهب رفت، و سخن پيامبر را به او گزارش داد، در اين وقت، عباس و ابولهب هر دو نزديك پيامبر آمدند، و فرياد زدند: 🌿اى مردم! اين شخص - برادرزاده ما - دروغگو است، مبادا فريفته گفتار او شويد و از دين خود دست برداريد. 🌱در اين وقت ابوطالب (پدر على عليه‏السلام) نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آمد و او را در آغوش محبت خود گرفت، و سپس نزد ابولهب و عباس رفت و گفت: شما از جان پيامبر چه مى‏خواهيد، سوگند به خدا او راستگو است. آن گاه اين دو شعر را در تاييد و حمايت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، خطاب به آن حضرت خواند: انت الامينُ اللهِ لا كَذِبُ و الصادِقُ القَولِ لا لَهو و لا لَعِب انت الرسُول رّسول اللهِ تَعلَمُهُ عليكَ تنزِلُ مِن ذِى العزَّةِ الكُتُبُ 🌻تو امين هستى، و به راستى امين خدا مى‏باشى، و تو راستگو هستى، و در گفتارت، سخن بى اساس و بيهوده نيست. تو رسول خدا هستى، و ما تو را به عنوان فرستاده خدا مى‏شناسيم، و معتقديم كه از جانب خداوند، آيات قرآن بر تو نازل مى‏گردد. کانال 👇 @Targomeh
🌺 🍂 در رعایت حجاب، محکم باشید تا منافقان به هدف خود نرسند. 🍂 🔶لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلاً (احزاب/۶٠) ⚡️ترجمه: اگر منافقان و كسانى كه در دل هايشان بيمارى است و آنان كه در شهر شايعه، شبهه و اضطراب پخش مى كنند، از كارشان دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان مى شورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهى نمى توانند در كنار تو در اين شهر بمانند و مجبورند بروند. ❌این آیه، بلافاصله بعد از آیه حجاب آمده است. یعنی ترویج بی حجابی در جامعه، یکی از عملکردهای منافقان برای بی ثبات کردن و تضعیف نظام اسلامی است. ❌دشمن از بی حجابی حمایت می کند تا امنیت جامعه را به هم بزند. 🍁 جالب اين كه در این آيات، براى جلوگيرى از موفقیت جریان نفاق، نخست به زنان با ايمان دستور مى دهد كه: حجاب را رعایت کرده و بهانه اى به دست آنها ندهند، سپس، مزاحمين را با شديدترين تهديد، بر سر جاى خود می نشاند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 برکت و مبارک در قرآن ✅ مبارک چیزی است که در آن خیر است(خواه مادی باشد یا معنوی) و برکت یعنی فایدهٔ ثابت و در اصطلاح یعنی استقرار خیر از سوی خداوند و در لغت به معنای مطلق رشد و نمو، زیادت و فزونی، یا فزونی و کثرت در خیر است. گرچه همه‌ی برکات از جانب خداست ولی از یک جهت می‌توان آن را به دو قسم تقسیم کرد: ▫️برکات آسمانی یا معنوی که همان توجهات معنوی و رحمت‌های الهی است که سبب گشایش و انبساط روح و وسعت قلبی و نورانیت باطنی و استفاضه از فیوضات الهی می‌شود. ▫️برکات زمینی، مادّی و حسّی که منشاء آنها از زمین است مانند: آب، خاک، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایی، صحرایی و هوایی و همه‌ی آنچه مورد استفاده انسان‌ها قرار می‌گیرد. 🔻در قرآن امور مختلفی به برکت و مبارک بودن توصیف شده‌است که نمونه‌‌هایی از این آیات را در اینجا مرور می‌کنیم: 🔹ذات خداوند متعال؛ ذلکم الله ربکم فتبارک الله رب العالمین (غافر/۶۴) 🔸مکّه معظّمه؛ ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکاً (آل‌عمران/۹۶) 🔹اطراف مسجد الاقصی؛ سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقضی الذی بارکنا حوله(اسراء/۱) 🔸باران آسمان؛ و نزلنا من السماء ماء مبارکاً(ق/۹) 🔹قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلنا مبارک(انعام/۹۲) 🔸حضرت عیسی(ع)؛ و جعلنی مبارکاً اینما کنت(مریم/۳۱) 🔹درخت؛ کانّها کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکه زیتونه(نور/۳۵) 🔸سلام خداوند؛ فسلّموا علی انفسکم تحیّة من عندالله مبارکة طیبة(نور/۶۱) 🔹شب قدر؛ انا انزلنا فی لیلة مبارکة(دخان/۳) 🔸برکت در زمین و آسمان؛ و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض(اعراف/۹۶) ⬅️ البته برخی از این آیات دارای تفسیر و تأویل هست که می‌توانید به کتب مربوط مراجعه نمایید. کانال 👇 @Targomeh
💠 چرا فقط محتضر، عزرائیل را میبیند؟ 💠 🔳علت اینکه چرا فقط محتضر عزراییل را میبیند و اطرافیان محتضر او را نمیبینند، در آیه زیر روشن میشود: 💢وَ لَوْ جَعَلْنَهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَيْهِم‌ مَا يَلْبِسُونَ. انعام ۹ اگر بخواهیم‌ فرشته‌ای را پيامبر كنيم‌، هر آينه‌ او را مردی قرار خواهيم‌ داد، و بر آنها مشتبه‌ خواهيم‌ ساخت‌ آنچه‌ را كه‌ خود آنها بر خودشان‌ مشتبه‌ ميسازند. ✅ بر اين‌ اساس‌ هيچ‌ فرشته‌ای‌ به‌ عالم‌ مادّه‌ فرود نمی‌آيد مگر آنكه‌ لباس‌ مادّه‌ بپوشد که دیده شود و اگر انسان‌ بخواهد او را ببيند، بايد به‌ صورت‌ جسم و ماده‌ ببيند؛ درواقع زمانی‌ انسان‌ ميتواند ملك‌ را به‌ صورت‌ واقعی‌ خود ببيند كه‌ خودش‌ از عالم ماده جدا شده‌ باشد. كسی كه‌ بخواهد بميرد ملك‌ الموت‌ را میبيند چون‌ از حالت مادی خارج شده و حالت‌ تجرّد پيدا نموده‌ است‌، لذا اطرافيان‌ عزرائیل را نمیبينند چون‌ در حالت مادی هستند. 📕 معادشناسی ج۳ ص ۱۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 ❤️ > 👈 ♦️با توجه به اینکه در آیه به معنای تدبیر کننده جامعه است که انسانها را به کمال خود میرساند و موانع دستیابی به کمال را از مسیر آنان دفع میکند و بنی اسرائیل به صورت به پیامبرشان اشموئیل گفته‌اند : * نحن و احقّ بالملک منه = ما از طالوت به ملک شایسته تریم * ، 🔆 در حالیکه اگر مقام با رهبری یکی بود می بایست گفته میشد تو به ملک و سلطنت تری ، چون تو پیامبری ّ و اشموئیل در پاسخ اعتراض آنان گفت : اولاً او را برگزیده است و ثانیاً او بر اثر برخورداری از و توان جسمانی که لازمه امامت و رهبری است برگزیده شده است . ♦️دلیل دیگر آنکه خدای سبحان به ابراهیم علیه السلام پس از دریافت مقام نبوت و در پایان فرمود : * انّی جاعلک للنّاس اماما * ( بقره ۱۲۴) نیز زمانی این به آن حضرت داده شد که وی دارای ذریّه و فرزندان بوده و را پشت سر گذاشته است . 🔆با توجه به امامت از نبوت قول کسانی که امامت در آیه را به نبوت معنا کرده‌اند نیست . ♦️برخی در ذیل آیه مذکور را نبی معنا کرده‌اند ؛ اما در جای دیگر ، در برابر کسانی که امام را معنا کرده‌اند ترجیح داده‌اند که امام در معنای خودش به کار گرفته شود . 🔆دلیل دیگر آنکه حضرت موسی را خلیفه خود قرار داد ، در حالی که او پیامبر بود ؛ ولی مقام نداشت و با استخلاف موسی به این سمت منصوب گردید : * و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین * ( اعراف ۱۴۲) ♦️ برخی مفسران در بین امام و نبی گفته‌اند : گرچه پیامبر و امام هر دو هدایتگرند ، هدایت پیامبر فقط * * و به معنای نشان دادن راه است ؛ اما هدایت امامان * * به معنای رساندن به مقصود است . 🔆با این همه است که در رویکرد مطالب پیشگفته بین و ملک خلط شده و گویا گمان شده امام و ملک یکی است ،‌ از این رو از آیاتی که به مربوط میشود در بیان امامت استفاده شده است ؛ ولی واقع امر اینگونه نیست ، زیرا امامت عامه در امر دین و دنیاست ؛ ولی ملک منصبی اجرایی در امر است که گاهی امام خود آن را برعهده می‌گیرد ؛ مانند حضرت علیه السلام ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام بن ابیطالب علیه السلام و گاهی به اذن خدا و با توجه به ملاک های خاص ، دیگری را به جای خود منصوب می‌کند ؛ مانند نصب . ادامه دارد .‌‌‌‌......... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۲۳ لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿١٢٣﴾ [کیفر و پاداش] نه بر وفق آرزوهایِ [واهیِ] برخی از شما [مسلمانان] است، و نه بر وفق آرزوهایِ [پوچِ] اهل کتاب. هر کس مرتکب کار زشتی شود، به آن کیفر داده می شود؛ و جز خدا سرپرست و یاوری برای خود نخواهد یافت. (۱۲۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٢٣) شأن نزول: نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مى‌كردند، اهل كتاب مى‌گفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقه‌دارتر است، و مسلمانان مى‌گفتند: پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كاملترين كتب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و بر اين ادعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كس را به اعمالش معرفى كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: امتيازات واقعى و دروغين-در اين آيه و آيۀ بعد يكى از اساسى‌ترين پايه‌هاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به عمل و ايمان دارد، اين اصلى است ثابت و سنتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملتها در برابر آن يكسانند لذا نخست مى‌فرمايد: «فضيلت و برترى به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست» (لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ) . سپس اضافه مى‌كند: «هر كس عمل بدى انجام دهد كيفر خود را در برابر آن خواهد گرفت و هيچ كس را جز خدا ولى و ياور خويش نمى‌يابد» (مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۲۴ وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا ﴿١٢٤﴾ و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام دهند، در حالی که مؤمن باشند، پس اینان وارد بهشت می شوند، و به اندازه گودی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (۱۲۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٢٤) - «و هم چنين كسانى كه عمل صالح به جا آورند و با ايمان باشند اعم از مرد و زن آنها وارد بهشت خواهند شد و كمترين ستمى به آنها نمى‌شود» (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً) . و به اين ترتيب قرآن به تعبير سادۀ معمولى به اصطلاح «آب پاك» به روى دست همه ريخته است و وابستگيهاى ادعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يك مذهب به تنهايى بى‌فايده مى‌شمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامه‌هاى آن معرفى مى‌كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيرا (123) وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (124) 🍀 ترجمه: به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نیست! هر كه بدى كند به آن كیفر داده مى‌شود و جز خداوند، براى خود سرپرست و یاورى نمی یابد. (123) و كسانی از مردان یا زنان كه بخشی از كارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی كه مؤمن باشند، آنان وارد بهشت می ‌شوند، و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (124) 🌷 : آرزوها 🌷 : انجام دهد 🌷 : بدى 🌷 : نمى يابد 🌷 : سرپرست 🌷 : ياور 🌷 : فرورفتگی پشت هسته خرما 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مى ‌كردند، اهل كتاب مى‌ گفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقه ‌دارتر است، و مسلمانان مى‌گفتند: پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كامل ترين كتاب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيات نازل شد و بر اين ادّعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كسی را به اعمالش معرفى كرد. 🌸 در اين آيات يكى از اساسى‌ ترين پايه‌ هاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادّعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به ایمان و عمل صالح دارد، اين اصلى است ثابت و سنّتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملّت ها در برابر آن يكسان هستند لذا نخست مى‌ فرمايد: لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ: به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! سپس می فرماید: مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً: هر که بدی کند به آن کیفر داده می شود و جز خداوند، برای خود سرپرست و یاوری نمی یابد. 🌸 وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً: و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی که مؤمن باشند ، آنان وارد بهشت می شوند و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. به اين ترتيب قرآن وابستگی هاى ادّعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يک مذهب به تنهايى بى ‌فايده مى ‌شمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامه‌ هاى آن معرّفى مى ‌كند. 🔹 پيام های آیات 123و124 سوره نساء ✅ از خیال ها و آرزوهاى بى اساس پرهیز شود، كه كارآیى ندارد. ✅ در گفتار و داورى عمل شود. ✅ در انتقاد یا رفع عیب، از خودتان شروع كنید. ✅ قاطعیّت بی جا و ایستادگى در مقابل امتیازطلبى هاى پوچ، از بهترین شیوه هاى تربیت است. ✅ بر واقعیّات استوار است، نه بر خیالات یا تمایلات افراد. ✅ عادل است و پاداش و كیفرش بر اساس عمل است. ✅ در مكتب ، همه در برابر قانون برابرند. ✅ ، عمل است نه شعار ✅ در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است. ✅ ذره ای به کسی ستم نمی کند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 برای سست کردن مومنان⚠️ /72-73 📖 ✴بعضی از مفسران نقل کرده اند که 12 نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر ، نقشه ای ماهرانه برای متزلزل ساختن بعضی از مؤ منان طرح نمودند 🔶️و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند ✴و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند ، ولی در آخر روز از آیین حضرت برگردند و هنگامی که از آنها سؤ ال شود ، چرا چنین کرده اند ؟ 🔶️بگویند : ما صفات محمد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینی مشورت کردیم ، در یافتیم صفات او با آن چه در کتاب ها و گفتار دانشمندان در مورد پیامبر آمده ، منطبق نیست ✴ و این موضوع سبب می شود که عده ای بگویند این ها به کتب آسمانی از ما آگاه ترند ، لابد آن چه را می گویند راست گفته اند و به این وسیله متزلزل می گردند 📙وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٧٢﴾ ✴و گروهی از [عالمانِ] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن] بر مؤمنان نازل شده [به مکر و حیله] ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (۷۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋دعوت خويشان نزديك، به اسلام‏🦋 🌱از آن جا كه اگر خويشان و نزديكان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دعوت او را مى‏پذيرفتند، هم زبان اعتراض دشمنان بسته مى‏شد (مثلاً نمى‏گفتند اول برو اهل و عيال و عموهاى خود را اصلاح كن بعد به سراغ ما بيا) و هم آن‏ها پشتوانه داخلى و نزديك خوبى براى پيامبر مى‏شدند، از طرف خداوند به پيامبر فرمان داده شد كه: وَ اَنذِر عَشِيرَتِكَ الاَقرَبِينَ؛ خويشان نزديك خود را انذار و دعوت كن. 🦋در اين كه آيا اين فرمان در آن سه سال اول قبل از دعوت عمومى بوده، يا بعد از سه سال اول، از قرائن تاريخى استفاده مى‏شود، كه اين دعوت مربوط به آن سه سال اول است. بعضى گويند اين دعوت در سال دوم بعثت صورت گرفته است. 🌱چگونگى تشكيل جلسه و چگونگى دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از خويشان، مختلف نقل شده، در اين جا به ذكر يك نمونه آن كه بيشتر همين را ذكر كرده‏اند مى‏پردازيم: 🦋پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به على عليه‏السلام دستور داد مقدارى غذا و مقدارى شير تهيه كند 🌱 آن گاه چهل نفر (به نقل بعضى چهل و پنج نفر) از سران بنى‏هاشم را دعوت نمود، وقتى كه آن‏ها حاضر شدند از غذا خوردند ابولهب (يكى از عموهاى پيامبر) فهميد كه مجلس براى دعوت به رسالت پيامبر تشكيل شده (طبق نقل بعضى از مورخين) دو بار مجلس را به هم زد، تا بار سوم، هنوز مجلس به هم نخورده بود، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به آن‏ها رو كرد و فرمود: 🦋اى فرزندان عبدالمطلب! من از جانب خدا به سوى شما، مژده دهنده و ترساننده، فرستاده شده‏ام. به من ايمان بياوريد و مرا يارى كنيد تا هدايت شويد. 🌱سپس فرمود: هيچكس مانند من براى خويشان خود چنين ارمغانى نياورده، من خير و سعادت دنيا و آخرت را براى شما آورده‏ام. آيا كسى هست كه با من برادرى كند و از دين من پشتيبانى نمايد تا خليفه و وصى من گردد و در بهشت نيز با من باشد؟ 🦋سكوت مجلس را فرا گرفت، دعوت‏شدگان در فكر فرو رفتند، ناگهان على عليه‏السلام (كه حدود سيزده سال داشت) برخاست و گفت: 🌱اى رسول خدا! من تو را يارى مى‏كنم. رسول خدا به او فرمود: بنشين. 🦋بار دوم گفتار خود را تكرار كرد، باز على عليه‏السلام برخاست و گفت: من تو را يارى مى‏كنم. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بنشين. براى بار سوم حاضران را دعوت كرد، هيچيك از حاضران به دعوت پيامبر پاسخ ندادند، جز على عليه‏السلام كه براى بار سوم نيز برخاست و گفت: من تو را يارى مى‏كنم. در اين هنگام پيامبر فرمود: اءنّ هذَا اَخِى وَ وصيى وَ خَلِيفَتى عَلَيكُم فاسمَعُوا لَهُ و اَطِيعُوهُ؛ 🌱اين - اشاره به على عليه‏السلام - برادر و وصى و جانشين من بر شما است، سخنان او را گوش دهيد، و از او اطاعت كنيد. 🦋حاضران از مجلس برخاستند، در حالى كه هر كسى سخنى در رد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏گفت، ابولهب در ميان جمع تحريك شده به طور استهزاءآميز به ابوطالب رو كرد و گفت: 🌱محمد، پسرت على را بزرگ تو قرار داد و دستور داد از او پيروى كنى. کانال 👇 @Targomeh