eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ذبیح فرات در کتاب مقدس وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ما قربانى عظيمى را فداى او كرديم (صافات/۱۰۷) 🌕 زیرا که آنروز روز انتقام خداوند یهوه صبایوت می‌باشد که از دشمنان خود انتقام بگیرد. پس شمشیر هلاک کرده، سیر می‌شود و از خون ایشان مست میگردد. زیرا خداوند یهوه صبایوت در زمین شمال نزد نهر فرات ذبحی دارد. 📗ارمیا نبی، ب۴۶، ص۱۱۷۱، بند۱۰ ✅ نکته جالب این است که در این سند، دقیقا به محل شهادت امام حسین علیه‌السلام، یعنی کناره شمالی رود فرات اشاره شده است، و نکته دیگر اینکه خداوند یک بار به وسیله مختار سقفی انتقام خون امام حسین علیه‌السلام و اصحابش را گرفت؛ اما انتقام اصلی بعد از ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه از تمااااااام مجرمین دخیل در شهادت امام حسین خواهد بود. کانال 👇 @Targomeh ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃دوکلیپ بسیارزیبا را حتما ببینید ۳۰ 🐜مورچه هاهم حرف میزنند 🔸دکتر Robert Hickling سال‌های زیادی حشرات را تحت نظر گرفته و صدایی که از آن‌ها صادر می‌شود را ضبط کرد. نتیجه آزمایش این بود که رد مورچه را در زمین‌های کشاورزی از طریق فرکانس صوتی این جانور می‌توان پیدا کرد 🔸و چیزی که باعث حیرت این دانشمند شد این بود که نوع صداهای یک مورچه نسبت به مورچه‌ای دیگر و به‌نسبت مکان و موقعیت مورچه‌ها فرق می‌کرد. 🔸 او توانست که صدای چند نوع مورچه را ضبط کند و این پژوهش‌ها در سال ۲۰۰۶ در مجله Journal Of Sound and Vibration به‌چاپ رسید و این اولین بار بود که انسان صدای واقعی مورچه را می‌شنید... 🔸اما قرآن کریم هزاران سال قبل به این موضوع اشاره کرده و ما را در جریان این امر قرار داده که مورچه سخن می‌گوید: آنگاه که به وادی مورچگان رسیدند، مورچه‌ای گفت: ای مورچگان به خانه‌هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهش بدون توجه شما را پایمال کنند(سوره نمل آیه ۱۸) ┄┅┅❅♥️❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
، یک ضرب المثل ... وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ... ... با دست خود، ﺧﻮﺩتان ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ... (بقره/١٩٥) 🔹🔸🔹 🔺ضرب المثل👈 بی گدار به آب نزن کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 (ع) ولادت حضرت اسماعيل عليه‏السلام‏ حضرت ابراهيم عليه‏السلام در آن هنگام كه در سرزمين بابِل (عراق كنونى) بود، در 37 سالگى با ساره دختر يكى از پيامبران به نام لاحج ازدواج كرد، ساره بانويى مهربان و باكمال بود و (همچون خديجه عليهاالسلام) اموال بسيار داشت، همه آن اموال را در اختيار ابراهيم گذاشت، و ابراهيم آن اموال را در راه خدا مصرف نمود. ساره در يك خانواده كشاورز و دامدار زندگى مى‏كرد، وقتى كه همسر ابراهيم شد، گوسفندهايى بسيار و زمين‏هاى وسيعى كه از ناحيه پدر به او به ارث رسيده بود، در اختيار ابراهيم گذاشت. هنگامى كه ابراهيم همراه ساره از بابِل به سوى سرزمين فلسطين هجرت كردند (چنان كه قبلاً ذكر شد) در مسير راه وقتى كه به مصر رسيدند، حاكم مصر كنيزى را به نام هاجر به ساره بخشيد، ابراهيم همراه ساره و هاجر وارد فلسطين شدند، و در آن جا به زندگى پرداختند و ابراهيم و لوط (برادر يا پسر خاله ساره) در اين سرزمين به هدايت قوم پرداختند، ابراهيم در قسمت بلند فلسطين، و لوط در قسمت پايين فلسطين با فاصله هشت فرسخ، سكونت نمودند، و حضرت لوط در عين آن كه پيغمبر بود، به نمايندگى از طرف ابراهيم در آن جا به راهنمايى مردم پرداخت. سال‏ها گذشت ابراهيم با اين كه به سن پيرى رسيده بود، داراى فرزند نمى‏شد، علتش اين بود كه همسرش ساره بچه دار نمى‏شد، روزى ابراهيم به ساره چنين پيشنهاد كرد: اگر مايل هستى كنيزت هاجر را به من بفروش، شايد خداوند از ناحيه او فرزندى به ما عنايت كند، تا پس از ما راه ما را زنده كند. ساره اين پيشنهاد را پذيرفت، از اين پس هاجر همسر ابراهيم گرديد و پس از مدتى داراى فرزندى شد كه نام او را اسماعيل گذاشتند. اين همان فرزند صبور و بردبارى بود كه ابراهيم از درگاه خدا درخواست نموده بود، و خداوند بشارت او را به ابراهيم داده بود. با داشتن اين فرزند، كانون زندگى ابراهيم، زيبا و شاد شد، چرا كه اسماعيل ثمره يك قرن رنج و مشقت‏هاى ابراهيم بود. طبيعى است كه ساره نيز به خصوص هنگامى كه چشمش به چهره اسماعيل مى‏افتاد، آرزو مى‏كرد كه داراى فرزند باشد، گاه به ابراهيم مى‏گفت: از خدا بخواه من نيز داراى فرزند شوم. ابراهيم و ساره گر چه هر دو پير شده بودند، و ديگر اميد فرزند داشتن در ميان نبود، ولى ابراهيم بارها امدادهاى غيبى را ديده بود، از اين رو داراى اميد سرشار بود، و از خدا مى‏خواست كه ساره نيز داراى فرزند شود، طولى نكشيد كه دعاى ابراهيم مستجاب شده و بشارت فرزندى به نام اسحاق به او داده شد. چگونگى بشارت چنين بود: حضرت لوط مدتها قوم خود را به سوى خدا و اخلاق نيك دعوت مى‏كرد، ولى آن‏ها حضرت لوط را به استهزاء گرفتند و سرانجام مستحق كيفر سخت الهى گشتند، جبرئيل همواره چند نفر از فرشتگان مقرب مأمور شدند كه نخست نزد ابراهيم بيايند و او را به تولد فرزندى به نام اسحاق مژده دهند، و سپس به سوى قوم لوط رفته و عذاب الهى را به آن‏ها برسانند. روزى ابراهيم با همسرش ساره در خانه بود، ناگهان ديد سه نفر (يا9 نفر يا 11 نفر) به صورت جوانانى نيرومند و زيبا بر ابراهيم وارد شدند و سلام كردند، ابراهيم كه مهمان‏نواز بود بى‏درنگ گوساله‏اى كشت و از گوشت آن غذاى مطبوعى براى مهمانان فراهم كرد و جلو آن‏ها گذاشت، اما در حقيقت آن‏ها فرشته بودند كه به صورت بشر به آن جا آمده بودند،و فرشته غذا نمى‏خورد، نخوردن غذا در آن زمان يك نوع علامت خطر بود، ابراهيم با آن همه شجاعت ترسيد، از اين رو كه فكر مى‏كرد آن‏ها دزدند يا سوءقصد دارند و يا براى عذاب قوم خود آمده‏اند... ولى بى‏درنگ آن‏ها ابراهيم را از ترس بيرون آوردند و به او گفتند: نترس، ما براى دو مأموريت آمده‏ايم: 1 - قوم ناپاك لوط را به مجازات اعمال ناپاكشان برسانيم 2 - به تو مژده مى‏دهيم كه خداوند به زودى فرزندى به نام اسحاق به تو مى‏دهد كه پيامبر خواهد بود، سپس فرزندى به نام يعقوب به اسحاق خواهد داد كه او نيز پيامبر است. ترس و وحشت از ابراهيم برطرف شد. وقتى كه اين بشارت به گوش ساره رسيد، از تعجب خنديد و گفت: آيا من كه پير و فرتوت هستم و ابراهيم نيز پير است داراى فرزند مى‏شوم، به راستى عجب است؟! رسولان به ساره گفتند: آيا از فرمان و عنايت خداوند تعجب مى‏كنى؟ او خداى مهربان است، و در مورد شما چنين خواسته است، طولى نكشيد كه كانون گرم خانواده ابراهيم به وجود نوگلى به نام اسحاق گرمتر شد. ابراهيم سپاس الهى را به جا آورد و گفت: شكر و سپاس خداوندى را كه به من در سن پيرى اسماعيل و اسحاق را عنايت فرمود. ┅┅┅❅🌼❅┅┅┅ کانال 👇 @Targomeh
162اعراف «وَ قَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَ ظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لَـكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (۱۶۰)» ۱) امام باقر علیه السلام فرمود: هر گاه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در مكه قیام كند و بخواهد كه به سوی كوفه برود، منادی او این ندا را سر خواهد داد: هان! كسی از شما خوراك و نوشیدنی با خود به همراه نبرد. او سنگ موسی بن عمران علیه السلام را كه به اندازه بار شتر است، حمل میكند. در منزلی فرود نمی آید، مگر این كه چشمه‌ای از آن جاری گردد و هر كه گرسنه باشد سیر خواهد شد و هر كه تشنه است، سیراب خواهد شد. آن توشه با آنان خواهد بود تا این كه در نجف، در پشت كوفه فرود بیایند.«۱» ۲) امام صادق علیه السلام ‌فرمود: الواح موسی علیه السلام نزد ما است و عصای موسی نزد ما است و ما وارثان پیامبران هستیم.«۲» ۱- كافی، ج ۱، ص ۱۸۰، ح ۳. ۲- كافی، ج ۱، ص ۱۸۰، ح ۲. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا «128اعراف» موسى به قوم خود گفت: از خداوند بجوييد و و كنيد اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: و صبر، به زمين و پايان نيك براى متّقين. 🔻، در مواقع حسّاس، را مى‌دهد. قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ‌ ... حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد. 🔻از عوامل و بيمه شدن در برابر ، ، توكّل، و . «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.) صفحه165 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
ما میگیم: هر گُلی بزنی به سر خودت زدی. قرآن میگه: إن احسنتم احسنتم لأنفسکم 👈اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می‌کنید 📜(اسراء، 7) ╭─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 ✨ ....ادامه 🌈 👈5 . 🌺گرچه ایمان مستلزم خداوند متعالى و نبوت فرستادگان و کتابهاى آسمانى و دیگر ارکان دینى است ( همین مقاله متعلقات ایمان ) و با سازگارى ندارد؛ اما در برخى از آیات نشانه‌هایى از میان ایمان و نوعی شرک یافت می‌شود : * و ما یومن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون * ( یوسف ۱۰۶ ) 🌈این شرک که از آن به شرک تعبیر می‌شود هم ممکن است در عمل به صورت ظاهر شود و هم در فکر و عقیده به‌صورت شک و تردید در برخی از الهی ، 🌺بر این اساس همچنانکه از نظر بسیاری دارای مراتب و درجاتی است شرک نیز مراتبی دارد . 🌈 بسیاری از مفسران در این آیه از نوعی در طاعت یاد کرده‌اند که موجب نمی شود . 🌺 نیز نک : آیات ۶-۷ فصلت مفهوم بودن قرآن نیز ناظر به برطرف کردن شک ها و شبهه های است که مومنان را هدف قرار داده است . 🌈بنابراین گرچه برخی از ایمان به هیچ وجه با برخی از مراتب قابل جمع نیست ، با این حال برخی از ایمان به گونه ای آمیخته به نوعی از شرک خفی است . ادامه دارد ......‌ کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.161-163.mp3
2.3M
سوره ی مبارکه ی آیه ۱۶۱ تا ۱۶۳ 161إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النّاسِ أَجْمَعینَ 162خالِدینَ فیها لایُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ 163وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ ترجمه: 161 ـ کسانى که کافر شدند، و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! 162 ـ همیشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى مانند; نه در عذاب آنان تخفیف داده مى شود، و نه مهلتى خواهند داشت! 163 ـ و خداى شما، خداوند یگانه اى است، که غیر از او معبودى نیست!. اوست بخشنده و مهربان (و داراى رحمت عام و خاص)!. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«162» خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‌ (آنان براى) هميشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند، نه از عذابِ آنان كاسته مى‌شود و نه مهلت داده مى‌شوند. ............................. کانال 👇 @Targomeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«163» وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَائِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِين(161)َ 🌸 خاَلِدينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُون(162) 🍀 همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنیا رفتند،لعنت خدا و فرشتگان و مردم،همگى بر آنها خواهد بود. 🍀 همیشه در آن باقى مى مانند،نه از عذابِ آنان كم مى شود و نه مهلت داده مى شوند. 🌷 :مردند 🌷 :فرشتگان 🌷 :مردم 🌷 :همیشگی 🌷 :در اینجا به معنای مهلت دادن و لا ینظرون یعنی مهلت داده نمی شوند. 🌺 در آیه ى قبل بیان شد كه اگر كتمان كنندگان،توبه كرده و حقایق را بیان نمایند،مورد لطف الهى قرار مى گیرند.در این مى فرماید: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بمیرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گریبانگیر آنان خواهد بود. و برای همیشه در خواهند بود و از عذاب آنان کم نمی شود و نه مهلتی به آنها داده می شود. 🔹پیام های آیه 161و162 سوره بقره ✅ اصرار بر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى به دنبال دارد. ✅ آنچه مهم است،پایان عمر انسان است كه آیا با ایمان مى میرد یا بى ایمان. ✅ تخفیف كیفر یا تأخیر آن،مربوط به دنیاست.در قیامت نه تخفیف است و نه تأخیر. (لا یخفف عنهم العذاب) کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌷 🌸 وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ (163) 🍀 و معبود شما خدای یکتاست، به غیر از او خدایی نیست، بخشنده ی مهربان است. 🌷 :و معبود شما 🌷 :خداى يكتا 🌷 :به غير از او معبودى نيست 🌷 :رحمت عام خداوند 🌷 :رحمت خاص خداوند ‌ 🌺 این آیه در مقام نازل شده است از ابن عباس روایت و نقل می کنند که مشرکین و کفار قریش از رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند که را برای آنها توصیف نماید. سپس این آیه و سوره توحید با هم نازل شده است. ابتدا می فرماید و إلهكم إله واحد:و معبود شما خداى يكتاست چقدر زیبا بیان می کند یعنی خدای یکتا خدای شما هم هست سپس می فرماید لا اله الا هو به غیر از او معبودی نیست. 🌺 الرحمن الرحيم بخشنده ی مهربان اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش نرگس است صفاتش رنگ و و خوش عطر بودن آن است همانطور که قبلا در تفسیر سوره حمد و آیات دیگر بیان کردیم خداوند هم اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش صفاتش الرحمن و الرحيم و رب و مالک و صفات نیکوی دیگر دارد. یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه مخلوقات می شود و یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی مانند مؤمنان می شود.اگر می بینید مادر به فرزندش محبت می کند اگر می بینید کبوتر دانه بر می دارد و در دهان بچه اش می گذارد اگر می بینید هر حیوانی از بچه اش مراقبت می کند و غذا برای او تهیه می کند همه این ها از رحمت الهی سرچشمه می گیرد که این و عشق را در وجود آنها قرار داده است. در پایان آیه چقدر با عطوفت و مهربانی با کافران و مشرکان سخن می گوید که خدای شما مهربان و بخشنده است. 🔹 پیام های آیه 163 سوره بقره🔹 ✅ وقتی و از پیامبر خواستند که خدا را برای آنها توصیف کند. در ابتدای آیه کلمه معبود شما آمده است یعنی خدا خدای شما هم هست هر چند به او کافر شدید. ✅ ،نظير و شبيه ندارد و مركب از اجزا نيست.«إِلهٌ واحِدٌ» ✅ در پایان از الرحمن و الرحیم سخن می گوید و از راه عطوفت و با کافران و مشرکان سخن می گوید. کانال 👇 @Targomeh
(محسن قرائتی)✨✨ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‌ همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و مردم، همگى بر آنها خواهد بود.( بقره آیه ۱۶۱) خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‌ (آنان براى) هميشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند، نه از عذابِ آنان كاسته مى‌شود و نه مهلت داده مى‌شوند.( بقره آیه ۱۶۲) جلد 1 - صفحه 249 نکته ها در آيه‌ى قبل بيان شد كه اگر كتمان كنندگان، توبه كرده و حقايق را بيان نمايند، مورد لطف الهى قرار مى‌گيرند. در اين آيه مى‌فرمايد: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بميرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گريبان‌گير آنان خواهد بود. سؤال: در آيه، لعنت همه‌ى مردم بر كفّار مطرح شده است، ولى ناگفته پيداست كه بعضى از مردم، خودشان كافر يا دوست كافرند، پس لعنت همه مردم در آيه به چه معنا مى‌باشد؟ پاسخ: لعنت، در دنيا و آخرت مطرح است. كسانى كه در دنيا دوست كفّار يا خود كافرند، در آخرت لعنت خواهند شد. «كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها» «1» يكى از درخواست‌ها و دعاهاى اولياى خدا، مسلمان مردن است. حضرت يوسف از خداوند مى‌خواهد كه مسلمان بميرد: «تَوَفَّنِي مُسْلِماً» «2» حضرت ابراهيم و يعقوب به فرزندان خود سفارش مى‌كنند كه‌ «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» «3» نميريد مگر اينكه مسلمان يعنى تسليم پروردگار باشيد. پیام ها 1- اصرار بر كفر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى بدنبال دارد. «ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ ... عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ» 2- آنچه مهم است، پايان عمر انسان است كه آيا با ايمان مى‌ميرد يا بى‌ايمان. «ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ» «1». اعراف، 38. «2». يوسف، 101. «3». بقره، 132. تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 250 کانال 👇 @Targomeh
روایی اهل بیت علیهم السلام✨✨✨ آیه ۱۶۲ - سوره بقره آیه خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ [162] و هميشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند؛ ‌نه از عذابشان كاسته مى‌شود، و نه مهلتى به آنان داده ‌مى‌شود. و همیشه در آن لعن و دوری از رحمت پروردگار) باقی می‌مانند ۱ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- خالِدِینَ فِیها فِی اللَّعْنَهًِْ فِی نَارِ جَهَنَّمَ. امام عسکری (علیه السلام) خالِدینَ فیها [یعنی] درآتش دوزخ مورد لعن دائمی قرار می‌گیرند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ نه از عذابشان کاسته می‌شود ۲ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ یَوْماً وَ لَا سَاعَهًًْ. امام عسکری (علیه السلام) از عذابشان کاسته نمی‌شود، برای یک روز و حتّی یک ساعت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ و نه مهلتی به آنان داده می‌شود ۳ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لَا یُؤَخَّرُونَ سَاعَهًًْ إِلَّا یَحِلُّ بِهِمُ الْعَذَابُ. امام عسکری (علیه السلام) ساعتی را به تأخیر نمی‌اندازند [سپری نمی‌کنند] مگر اینکه عذاب بر ایشان واجب شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲؛ فیه: «یخل» بدلٌ «یحلّ» کانال 👇 @Targomeh
حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۱۶۳ وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است.(این آیه با آیه بعد مرتبط است.) هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان‏ دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده‏ خداى یگانه است. آفرینش آسمان‏ ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى‏ ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏ هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است. سعدى مى ‏گوید: آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است‏ دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب‏ فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار پاک و بى‏ عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى‏ خوانیم: هرگاه بادى مى‏ وزید پیامبر (ص) مى‏ فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها ۱- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات» ۲- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد» ۳- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک» ۴- هر موجودى در جهان هستى، آیه ‏اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات» برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار ۵ - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى‏ گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳🌿☘️🌱🌴🍀 ۹ درختی که درقرآن از آنها نام برده شده و برکات فراوانی دارند : 1)⬅️ درخت نخل - بیست بار 2)⬅️ درخت انگور – یازده بار 3)⬅️ درخت زیتون – شش بار 4)⬅️ درخت سدر (کنار) – چهار بار 5)⬅️ درخت انار – سه بار 6)⬅️ درخت انجیر - یک بار 7)⬅️ درخت (درختچه) موز - یک بار 8)⬅️ درخت (اَثْل) گز – یک بار 9)⬅️ درخت مسواک(خَمْطْ) - یک بار 🌴🌳🌳🌴 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇦ اشاعه فحشا در مؤمنان اشاعه فحشا، در میان مؤمنان حرام است: «ان الذین یحبون ان تشیع الفـحشة فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخرة...؛ کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید.» 📓منبع: نور/سوره۲۴، آیه۱۹. ════════════ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🌿|• یہ قسمتے از سوره { یس } تو قرآن هسٺ کھ نوشتہ : •°• کل فی فلک •°• + معنیش میشہ : ⇩ •°همہ‌چیز در گردشہ°• جالبیش اینجاسٺ کھ : اگہ‌همین‌آیہ‌روبرعکس‌بخونے، بازم‌میشہ : کل فی فلک...!♡ ...! کانال 👇 @Targomeh