🔴 رویارویی صحنهها در قرآن /
🔹ذکر فواید اجتماعی و سیاسی
🔸آشنایی با عوامل رشد و انحطاط جوامع: قانون مرگ و حیات، مخصوص افراد نیست، بلکه جوامع و ملتها را نیز در بر میگیرد و هیچ جامعهای نیست که از شمول این سنت تخلفناپذیر بیرون باشد. در اینجا به برخی از عوامل رشد و انحطاط جوامع که در پارهای از مقابلههای قرآنی تجلی یافته است، اشاره میکنیم:
▫️شکر و کفران نعمت: تمدنی درخشان در مقابل سرزمینی ویران(سبأ/۱۵-۱۶)
▫️نعمت و امنیت در مقابل گرسنگی و ترس(نحل/۱۱۲)
▫️نهی از منکر و سکوت در برابر گناه: سکوتکنندگان بیتفاوت و دلسوزان نصیحتگر(اعراف/۱۶۴)، قرآن ادامه این ماجرا را در آیه ۱۶۵ پیگیری میکند. ظاهر آیه نشان آن است که از این سه گروه(اکثریت قانونشکن و گروه بیتفاوت و اقلیت نصیحتگر)، تنها گروه سوم یا همان نهیکنندگان از منکر از مجازات الهی مصون ماندند.
▫️نیکیها و بدیها به عنوان مهمترین اصل در نیکبختی و نگونبختی جوامع: عزت و ذلت بنی اسراییل (بقره/۴۷ و ۶۱). بین این دو آیه، عواملی که سرنوشت قوم بنی اسراییل را تغییر داده، ذکر شده است: گوسالهپرستی(آیه ۵۱) بیحرمتی به پیامبرشان و تقاضای رؤیت خدا(۵۵) کفران نعمتهای الهی(۵۷) تحریف سخنان خدا(۵۹) فساد در زمین(۶۰) بهانهگیری و تنوعطلبی(۶۱) کفر ورزیدن به آیات الهی(۶۱) قتل پیامبران (۶۱) ظلم و تعدی(۶۱)
▫️سرچشمه انحطاط و سعادت(نساء/۱۲۳-۱۲۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 آیا شکرگزار هستیم؟!
✅ نام دیگر سوره نَحل، «نِعَم» بهمعنی نعمتهاست. در آیات ابتدایی این سوره به ۴۰ نعمت خداوند، اشاره شده و در ادامه آن، موارد ذیل مطرح گردیده است:
▫️ایجاد روحیه شکرگزاری: لعلکم تشکرون(آیه۱۴)
▫️تسلیم: لعلکم تسلمون(آیه۸۱)
▫️تفکر: لعلهم یتفکرون(آیه۴۴)
▫️تذکر: لعلکم تذکرون(آیه۹۰)
▫️هدایتگری: لعلکم تهتدون(آیه۱۵)
▫️تعقل: ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون(آیه ۱۲)
🔸نعمتِ آسمان، زمین، چهارپایان، پوشش، منافع حیوانات، گوشت، جمال و زیبایی، حمل و نقل، هدایت، آب، مراتع، میوهها، شب و روز، خورشید و ماه، ستاره، موجودات رنگارنگ، دریا و جواهرات، حرکت کشتی، کوهها، نهرها، راهها، علائم طبیعی، راهیابی از طریق ستارگان، سرسبزی زمین، شیر خالص، عسل، همسر، فرزند و نوه ، رزق، گوش، چشم، قلب، مسکن ثابت و سیار، انواع پوشاک، نعمت سایه، پناهگاه در کوه ها، لباس برای سرما و گرما، لباس رزم و ...
🔹یادآوری: با اینکه همه نعمتها از جانب خداست و بندگان در هر نعمتی رهین منّت او هستند، لکن خداوند در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده است، از جمله:
▫️نعمت اسلام(نساء/۹۴)
▫️نعمت نبوت(آل عمران/۱۶۴)
▫️نعمت هدایت(حجرات/۱۷)
▫️نعمت حاکمیت مؤمنان(قصص/۵)
▫️اکمال دین و اتمام نعمت با امامت و ولایت(مائده/۳)
🔸شکر واقعی آن است که انسان، نعمتها را از خدا بداند(نحل/۵۳) و در مسیر خدا هم از آن استفاده کند و بهترین شکر، شکر عملی است که در نماز، روزه، انفاق، خدمت به مردم، قناعت، یتیم نوازی، کمک به محرومان و ... تجلّی دارد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
༺🌼༻━⊰﷽⊱━༺🌼༻
🌙 نکات کاربردی جزء ۱۷ 📖
1️⃣ رسیدن به حساب اعمال قبل از روز حساب 🌸
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ»
روز حساب مردم بسیار نزدیک شده و مردم سخت غافلند و اعراض میکنند. انبیاء✺۱
2️⃣ پرسش از اهل علم 🦋
«وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
ما پیش از تو کسی را به رسالت نفرستادیم جز مردانی (پاک) را که به آنها (هم مانند تو) وحی میفرستادیم؛ شما اگر خود نمیدانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید. انبیاء✺۷
3️⃣ پرهیز از شتابزدگی 🕊
«خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ»
آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است، (ای مردم) ما آیات (قدرت و حکمت بالغه) خود را به زودی به شما مینمایانیم (و شما را عذاب میکنیم) پس تعجیل مدارید. انبیا✺۳۷
4️⃣ موضع گیری شفاف در برابر دشمن🌳
«وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ»
و به خدا قسم که من این بتهای شما را چارهای کنم (و با هر تدبیری توانم درهم میشکنم) بعد از آنکه شما (برای تفرج و رسوم عید به صحرا روید و از بتخانه) روی گردانید.انبیاء✺۵۷
5️⃣ اعلام انزجار از دشمن معاند 🌸
«أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»
اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا میپرستید، آیا شما عقل خود را هیچکار نمیبندید؟ انبیاء✺۶۷
6️⃣ اجتناب از غنا 🦋
«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»
اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامى بدارد، قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است، و چهار پايان براى شما حلال شده است، مگر آنچه (حرام بودنش) بر شما خوانده شده باشد پس، از پليدى بتها دورى كنيد و از كلام باطل اجتناب ورزيد.
حج✺۳۰
7️⃣ دفاع از حقوق خود 🕊
«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»
به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفتهاند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.حج✺۳۹
8️⃣ اهتمام به مناسک دینی 🌳
«لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُسْتَقِيمٍ»
براى هر امّتى (شريعت و) آيينى قرار دادهايم كه عمل كننده به آن باشند، پس نبايد در (بارهى) اين امر با تو نزاع كنند (كه چگونه آيين تازهاى آوردهاى؛ مردم را) به راه پروردگارت دعوت كن، همانا تو بر هدايت مستقيم قرار دارى.حج✺۶۷
9️⃣ پرهیز از ایمان زبانی و منفعتی 🌸
«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ»
و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مىپرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثهاى كوچك مىلغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است حج✺۱۱
⃟ ⃟🌸⃟🦋 ⃟ ⃟🌳⃟🕊
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى
🟡 واژه « #اذن » در لغت به معانى گوناگون مانند #اجازه و رخصت براى انجام دادن فعلى ، امر ، علم و #اراده آمده است.
🟣 واژه « #اُذُن » بهمعناى گوش و « #اَذَن » بهمعناى گوش دادن نیز از همین ریشه است .
🟡 برخی گفتهاند :
ریشه اصلی #مشتقات این واژه ،اُذُن ( گوش ) است ؛ سپس از آن ، فعل اَذِن له ( #گوش خود را به سوی او مایل ساخت تا به سخن او گوش داد ) مشتق شده :
آنگاه از این فعل ، #اِذن ( خطاب به کسی برای اباحه فعلی و رخصت در آن ) اشتقاق یافته که معنایی #مجازی به علاقه ملازمه است ؛
زیرا #گوش دادن به کسی ، مستلزم رو کردن به وی و برآوردن #خواسته است .
🟣 پس از آن ، #معنای اخیر بسیار شایع شده ؛ سپس این واژه در معانی مشابه آن نیز به کار رفته است ؛ مانند :
#مشیت و تکوین اسباب حوادث یا تمکین برای انجام دادن فعلی و #تیسیر و آسان کردن آن .
🟡 برخی گفتند :
اصل #واحد در این ریشه ، معنای اطلاع با قید رضایت و #موافقت است ؛ خواه امری نیز صادر بشود یا نه ؛ و این معنا ، در تمام موارد کاربرد ریشه #اِذن وجود دارد .
🟣 برخی نیز ریشه #اِذن را دارای دو اصل ( گوش و علم ) دانسته و گفته اند :
تمام #معانی دیگر به این دو معنا برمی گردند و بین این دو نیز #نزدیکی وجود دارد ؛
زیرا #علم به هر مسموعی با گوش حاصل می شود .
🟡بعضی ، این مطلب را که از #اِذن به معنای #علم باشد ، رد کرده و گفته اند :
#اِذن الهی #ملازم با علم است نه خود آن .
🟣 اذن #الهی در اصطلاح ، یکی از #صفات فعلیه است (صفاتی که انتزاع آن ها بر فرض کردن چیزی غیر از ذات الهی متوقف بوده ، از مقام #فعل خدا انتزاع می شوند و به دوقسم تکوینی و تشریعی تقسیم می شود .
🟡 #اِذن_تکوینی ، از رابطه ای حقیقی بین حوادث و اراده الهی ، حکایت دارد ؛ یعنی هیچ #حادثه ای در عالم ، بدون استناد تکوینی به خدا تحقق نمی یابد ؛ هم وجود اشیا و هم آثارشان به #خداوند مستند است ؛
🟣ولی #اذن تشریعی مربوط به اعمال اختیاری ، و به این معنا است که خداوند ، از نظر #شرعی ، انجام دادن عملی را اجازه دهد که نتیجهاش #حرام نبودن آن عمل است .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۱و۲۲
يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿٢١﴾
ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خدا برایتان مقرّر فرموده در آیید و [به گناه، عصیان، سرپیچی از فرمان ها و احکام حق] بازنگردید که زیانکار می شوید. (۲۱)
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ ﴿٢٢﴾
گفتند: ای موسی! مسلماً در آنجا مردمی زورگو و ستم گر قرار دارند، و ما هرگز وارد آنجا نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، پس اگر از آنجا بیرون روند البته ما وارد خواهیم شد. (۲۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_21_22
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢١)
-در اين آيه جريان ورود بنى اسرائيل را به سرزمين مقدس چنين بيان مىكند: «موسى به قوم خود گفت: شما به سرزمين مقدسى كه خداوند برايتان مقرر داشته است وارد شويد، و براى ورود به آن از مشكلات نترسيد و از فداكارى مضايقه نكنيد، اگر به اين فرمان پشت كنيد زيان خواهيد ديد» (يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٢)
-اما بنى اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى-همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطلاع است كه مايلند همۀ پيروزيها در سايۀ تصادفها و يا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگيرند و در دهانشان بگذارند «به او گفتند:
اى موسى! تو كه مىدانى در اين سرزمين جمعيتى جبار و زورمند زندگى مىكنند و ما هرگز در آن گام نخواهيم گذاشت تا آنها اين سرزمين را تخليه كرده و بيرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهيم كرد و گام در اين سرزمين مقدس خواهيم گذاشت»
(قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ) .
اين پاسخ بنى اسرائيل به خوبى نشان مىدهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_660
🌹 #آیات_۲۱_۲۲ #سوره_مائده
🌸 یا َقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِى كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَاسِرِينَ (۲۱) قَالُوا يَا مُوسَىٰٓ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (۲۲)
🍀 ترجمه: اى قوم من! به سرزمین مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر كرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید كه زیانكار مى گردید. (۲۱) گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند، و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم. (۲۲)
🌷 #ادخلوا: وارد شوید
🌷 #المقدسة: پاک
🌷 #کتب: نوشته شده، مقرر شده
🌷 #لا_ترتدوا: برنگردید
🌷 #أدبارکم: پشت سرتان، گذشته تان
🌷 #خاسرین: زیانکاران
🌷 #جبارین: مفرد آن جبار است و در اصل به معنی اصلاح است، با نوعی از تحمیل. آن اگر به خدا اطلاق شود به معنی مصلح است ولی اگر به انسان اطلاق شود به معنی ظالم است زیرا آدمی می خواهد با زور و تحمیل نقص خود را جبران کند.
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و جريان ورود بنى اسرائيل را به #سرزمين_مقدّس چنين بيان مى كند که موسى به قوم خود گفت: «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ: ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر کرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید که زیانکار می گردید.» منظور از #سرزمین_مقدس همه منطقه ی شامات (سوریه، اردن، فلسطین و...) یا تنها بیت المقدس است.
🌸 امّا #بنى_اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطّلاع است كه مايلند همه پيروزی ها در سايه تصادف ها و يا معجزات براى آنها فراهم شود به او گفتند: «قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ: گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم.»
🌸 اين پاسخ #بنى_اسرائيل به خوبى نشان مى دهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود. منظور از #قوم_ستمگر در اینجا قومی از نژاد سامی بودند که در شمال عربستان در صحرای سینا زندگی می کردند و به مصر حمله کرده و ۵۰۰ سال حکومت داشتند.
🔹 پيام های آیات ۲۱و۲۲ سوره مائده
✅ رابطه ى #رهبر و #مردم، باید عمیق و عاطفى باشد.
✅ سرزمین هاى #مقدّس را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد.
✅ #ممنوعیّت عقب نشینى از جنگ، نشانه ى روحیّه ى عصیانگرى گروهى از بنى اسرائیل مى باشد
✅ برخوردارى از نعمت هاى #الهى، مسئولیّت دارد.
✅ از مصادیق و نمونه هاى خسارت، محرومیّت از مكان هاى #مقدّس است.
✅ بودن نااهلان در جایى، دلیل كناره گیرى افراد #شایسته نیست.
✅ باید #دشمن را بیرون كرد، نه آنكه صبر كرد تا خودش بیرون رود.
✅ توقّع #پیروزى بدون مبارزه، تفكّرى نادرست است.
✅ بدتر از نافرمانى، #جسارت و لجاجت است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍
شیطان در آخرالزمان چه میکند و سرانجامش پس از ظهور امام زمان چه می شود؟
#آیات_مهدوی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh