☘️ ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(3) ☘️
🔹 در نوشته قبل اشاره ای به آسیب شناسی کلان جهان اسلام توسط حضرت امام شد و اینکه ایشان راهبرد عملیاتی عبور از این بستر را اتحاد و برادری مسلمین در قالب تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» دانستند. برای فهم دقیق این راهبرد، باید به سراغ جانشین و شاگرد خلف ایشان رفت. رهبرمعظم انقلاب نیز همین تفکر و بینش امام راحل را اخذ کرده و به خوبی تبیین و دنبال کرده اند.
🔸 «ما آرزو داريم كه اين يك ميليارد مسلمان، حقيقتاً يك واحد باشند؛ نه اينكه دولتها و كشورها وجود نداشته باشند. چنين چيزى، علىالظّاهر، تا قبل از #ظهور ولىّعصر أرواحنا فداه، نخواهد شد. اما مىگوييم در يك جهت حركت كنند. با يك روحيه حركت كنند. ملتها و دولتهاى مسلمان، با يكدل حركت كنند.» رهبر معظم انقلاب، 24/6/71
🔹 ایشان حرکت گام به گام این طرح را چنین ترسیم می کنند: «اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد:
1️⃣ پایینترین مرتبهاش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است.
2️⃣ البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛
3️⃣ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی، ملّتهای اسلامی همافزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، همافزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایینتر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحلهای از وحدت است.
4️⃣ مرحلهی بالاتر هم این است که همهی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی.» رهبرمعظم انقلاب، 24/8/98
🔸 بنابراین مراد امام از تشکیل «دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل»، همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در واقع این دو، دو اصطلاح برای یک محتوا هستند. این راهبرد، همان حقیقتی است که دشمنان مکتب اسلام زودتر از ما به آن رسیده و دنبال کردند. چه بسا بتوان مهمترین عامل قدرت #تمدن_غرب را همین اتحاد تمدنی آنان دانست:
امریکا = ایالات متحده امریکا
شوروی: اتحاد جماهیر شوروی
اتحادیه اروپا
انگلیس= UK(پادشاهی متحد)
لذا اگر بخواهیم یک تصویر حداقلی از تمدن نوین اسلامی در ذهن داشته باشیم، باید گفت مراد از این اتحاد تمدنی چیزی شبیه به اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی است.
🔹 مرحوم #عسگراولادی خاطره ای از حضرت امام نقل می کنند که مربوط به اوایل نهضت بوده و نشان از #عمق_نگاه_راهبردی ایشان از همان ابتدا میباشد:
«زمانی من [= مرحوم #حبیبی] از مرحوم عسگراولادی خاطره ای از امام(ره) شنیدم و از ایشان خواستم این خاطره را برای من مکتوب کنند. ایشان گفتند من در اسفند سال 1341 و بعد از غائله انجمن های ایالتی و ولایتی که مراجع و علما در مقابل نظام شاه ایستادند در قم با امام ملاقات کردم و به امام عرض کردم شرایط خیلی سخت شده است و همه مبارزین را سایه به سایه تعقیب میکنند. امام در پاسخ به مرحوم عسگراولادی میگویند: آقای عسگراولادی! شما میدانید مقصود ما از این نهضت چیست؟ نهضت ما سه مرحله دارد:
یک) اسلامی کردن ایران،
دو) اسلامی شدن جهان اسلام
سه) جهانی شدن اسلام
و آنگاه است که خدمت #امام_زمان (عج) عرض میکنیم که مولا جان کره زمین آماده قدوم مبارک شماست.»
➕مطالعه بخش اول: https://eitaa.com/TarikhDEF/28
➕مطالعه بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/31
@TarikhDEF
☘️ولایت فقیه با رویکرد تمدنی(بخش پایانی)☘️
#ولایت_تشکیکی
#مشروعیت_تشکیکی
#مردم_سالاری_تشکیکی
🔹با توجه به مطالبی که گذشت، تشکیل تمدنِ زمینه ساز ظهور در سه لایه تعریف می شود:
1️⃣تشکیل #حکومت_امّ_القری و قلب تپنده تمدن: طرح اسلام برای مدیریت کلان حکومت و اجتماع در عصر غیبت، نظام «امت و امامت» بوده که محور آن با راهبری «#ولایت_فقیه» دنبال میشود. در واقع «ولایت فقیه» #کلان_راهبرد ائمه(ع) در عصر غیبت به عنوان کلان سیستم مدیریت حکومت و اجتماع برای ساخت #تمدن_زمینه_ساز_ظهور میباشد.
🔸ماموریت اصلی ولیّ در چنین نظامی، مجتمع کردن همۀ حقطلبان و شیعیان و مسلمانان زیر پرچم اطاعت از صاحبالزمان(عج) برای ظهور آن حضرت، در سه لایه ایران، جهان اسلام و مستضعفین عالم است.
🔹امروزه شرایط به نحوی شده که جمهوری اسلامی حکم حکومت ام القری را پیدا کرده و تبدیل به هستۀ سخت این هویتِ عظیمِ بینالمللی و هادی کل جبهۀ حق در عالم به سمت ظهور منجی عالم شده است. البته لازمه شکل گیری این اتحاد تمدنی، #الگو_شدن ایران اسلامی است.
2️⃣اتحاد تمدنی با کشورهای مسلمان و ملت اسلامی
3️⃣اتحاد تمدنی با کشورها و ملل تحت ستم و مستضعفین عالم
🔹اگر لازم بود ساختار حکومتی لایه اول، ساختار «امت و امامت» با محوریت «ولایت مطلقه فقیه» باشد، اما در دو لایه دیگر چنین نیست. در واقع ساختاری که بخواهد در قالب ولایت اسلامی بروز پیدا بکند، لزوما ساختار «ولایت مطلقه فقیه» نخواهد بود بلکه این نکته به شدت وابسته به شرایط زمانی و مکانی است.
🔸به عبارت دیگر ولایت اسلامی حالتی تشکیکی دارد که در حکومت امّ القری به نحو کامل یعنی در قالب «ولایت مطلقه فقیه» بروز پیدا می کند و در دیگر کشورها به حسب شرایط به انحا دیگر جلوه میکند که نقطه کف آن، حکومت صالحان و عادلان می باشد.
▫️«اگر ملتها، قطع نظر از مذاهب و اديانى كه بر آنها حاكم است، بخواهند راه سعادت را پيدا كنند، بايد به #ولايت_اسلامى برگردند. البته اين ولايت اسلامى به #شكل_كامل، در يك جامعه ى اسلامى عملى است؛ چون ولايت براساس ارزشهاى اسلامى يعنى عدالت اسلامى، علم اسلامى و دين اسلامى است؛ اما به #شكل_غير_كامل، در همه ى ملتها و در ميان همه ى جوامع عملى است.
اگر مىخواهند كسى را به عنوان رهبر و حاكم بر جامعه انتخاب كنند، سراغ آن كسى كه سرمايهداران معرفى مىكنند، نروند؛ سراغ #پارساترين و پاكترين و بىاعتناترين انسانها به دنيا بروند؛ آن كسى كه قدرت را سرمايهى شخصى خود به حساب نمىآورد و از آن براى سود شخصى خويش استفاده نمىكند. اين، رشحه اى از #رشحات_ولايت در اسلام است و دمكراسى هاى جارى عالم از آن بى نصيبند.» رهبرانقلاب، 10/4/70
🔸اساسا #حرف_نوی_انقلاب اسلامی برای جهان اسلام و مستضعفین عالم که در موارد متعددی امامین انقلاب به آن تاکید کرده اند، در همین لایه قرار میگیرد، یعنی نظامی مبتنی بر «#مردم_سالاری_دینی» که خود دارای مراتبی است:
▫️«ملتهاى انقلاب كرده و آزاد شده، يكى از مهمترين خواستههايشان حضور و نقش قاطع مردم و آرائشان در مديريت كشور است، و چون مؤمن به اسلامند، پس مطلوب آنان «#مردم_سالارى_اسلامى» است؛ يعنى حاكمان با رأى مردم برگزيده مىشوند و ارزشها و اصول حاكم بر جامعه، اصول مبتنى بر معرفت و شريعت اسلامى است.
اين خود مىتواند در كشورهاى گوناگون به اقتضاى شرائط، با شيوهها و شكلهاى گوناگون تحقق يابد، ولى با حساسيت كامل بايد مراقب بود كه اين با #دموكراسى ليبرال غربى اشتباه نشود.» رهبرانقلاب، 26/6/90
▫️«آن چيزى كه اينجا مىتواند به اين كشورها[ی انقلاب کرده در جریان بیداری اسلامی] كمك كند، #تفكر_مردم_سالارى_دينى است. مردمسالارى دينى كه ابتكار امام بزرگوار ماست، مىتواند نسخهاى براى همهى اين كشورها باشد...
البته ممكن است فقهاى اهل سنت... معتقد به #ولايت_فقيه نباشند؛ خيلى خوب، ما نمىخواهيم حتماً مبناى فقهى خودمان را به آنها عرضه كنيم يا اصرار بورزيم؛ اما مردمسالارى دينى ممكن است شكلهاى گوناگونى پيدا كند. بايد اين مبناى مردمسالارى دينى را ما براى اينها #تبيين كنيم.»رهبرانقلاب،17/6/90
🔹این نکته، مسئله ای بسیار مهم و اساسی است که با این نگاه ولایت اسلامی، ولایتی بسیط نخواهد بود بلکه حالتی تشکیکی دارد. به تبع، مشروعیت نیز حالتی تشکیکی پیدا خواهد کرد، شبیه چارچوبی که #میرزای_نائینی در #تنبیه_الامه مطرح میکند یا شبیه بیانی که #حضرت_امام در کتاب #کشف_اسرار دارند.
🔸در واقع فقهای اسلامی در طول اعصار مختلف همیشه به دنبال بسط ولایت اسلامی بوده اند اما به #قدر_مقدور و #قدر_میسور. امروزه نیز برای تشکیل لایه دوم و سوم تمدن زمینه ساز ظهور، کشورهای اسلامی و غیر اسلامی باید همین راهبرد را دنبال کنند یعنی به تبع شرایط مکانی و زمانی خود، حکومتی با این نگاه را طراحی کنند.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
♣️ #ضمائم_1
✅ بهشتی خائن و در خط امریکا در کلام محمد منتظری:
«فرصت طلبانی که تا دیروز به هیچ عمل مبارزاتی دست نمی آلودند و در کناری نشسته و نان شرایط و روز را میخوردند و تماشاگر درو شدن انقلابیون به دست جلادان تاریخ بودند و خود را در این مجلس و آن مجلس، به #اظهارات_روشنفکرانه می آراستند و #سکوت و #نفاق خود را با ایراد اشکالات و یا بزرگ کردن اشتباهات انقلابیون توجیه میکردند و با همه کس دوست بودند...
آری! #فرصت_طلبان، ساکتین و عوامل #خائن و مزدور دوران گذشته، هم اکنون مراکزی از قدرت را اشغال و لباس خمینی را بر تن، و افراطی تر از انقلابیون حقیقی مدح و ثنای امام خمینی را گویند... و از امکانات بیشتری هم برخوردار... ما هم اکنون میبینیم که ناکسان و ناکثین از #وحدت دم میزنند... تا خود را در امام اسلام و خمینی و حس وحدت طلبی توده مستضعف، مصون نگاه بدارند...
چگونه است که تا دیروز، خائنینی چون #دکتر_بهشتی ها، با دستگاه حاکمه نرد عشق میباختند و با هر ضد و نقیضی از در دوستی و ارتباط و کوشش داشتند که جوانان و کادرهای این مردم مستضعف را به درس خواندن وادارند و به ترجمه کردن هگل و امثال آن مشغول باشند... و چند سالی که به هامبورگ میروند، هیچ کار مثبتی را انجام ندهند...
و کوشش کنند که برادران و خواهران دانشجوی اسلامی خارج از کشور را همچون انجمن های ضدبهائی در داخل کشور بسازند و «مکتب مبارز» انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا را مانع شوند از اینکه کوچکترین مطلب ضد رژیمی بنویسد و همین که سال 1348 به کشور مراجعت میکنند، دانشجویان عزیز ما نسبتا از قید و بند فکری و طمطراقیسم آقای دکتر بهشتی آزاد میشوند.»
📚 مجله «پیام شهید» مرداد 1358
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_2
✅ مواجهه شهید بهشتی با معروف ترین توهین شهید محمد منتظری:
#علی_اکبر_پرورش از دوستان مشترک #محمد_منتظری و #شهید_بهشتی درباره نسبت زشت محمد منتظری تحت عنوان «#آیت_الله_راسپوتین» به شهید بهشتی می گوید:
«شاید کمتر کسی از یاران امام به اندازه ی شهید بهشتی از مخالفین و حتی دوستان ناآگاه فحش و تهمت و ناسزا و توهین شنید، ولی انصافا سر سوزنی عکس العمل نشان نداد. بعضی ها به خاطر دارند وقتی خبرنگاری با کمال جسارت از ایشان سؤال می کرد: آقای بهشتی شنیده ایم شما «#راسپوتین_آیت_الله_خمینی» هستید، ایشان در جواب این خبرنگار خیلی از خود #تحمل و #صبر نشان داد و فرمود: بله آقا! من هم این را شنیده ام، اما حق نیست.»
✅ مواجهه گرم شهید بهشتی با مخالفین و منتقدینش:
حجت الاسلام #رحیمیان در این باره میگوید:
«در همان ایام یک روز با شیخ محمد به #مجلس_خبرگان (مجلس شورای ملی قبل و شورای اسلامی بعد) رفتیم. داشتیم از پله ها بالا می رفتیم که آقای بهشتی از بالای پله ها پیدا شد. برای من لحظه سنگین و سختی بود که چه خواهد شد و برخورد آقای بهشتی با کسی که تیتر اول نشریه اش علیه او بوده چه خواهد بود؟ و ... اما لحظه ای بعد در حالی که هنوز بیش از ده پله فاصله بود، شهید بهشتی با صوت پرطنین و در عین حال دلپذیر و محبت آمیز خود گفت: «سلام عليكم آشیخ محمد عزیز ما» و در میان پله ها به هم رسیدند و شهید بهشتی، شهید محمد را در آغوش گرفت.»
📚 نشریه شاهد یاران، آبان 1388، ش48، ص19
✅ تحلیل خود شهید بهشتی از این برخورد مخالفین و منتقدینش چنین بود:
«اما آنچه باعث تأسف است این است که انسان می بیند بعضی از دوستان هم به وسیله #توطئه_گران تحت تأثیر قرار می گیرند و پای آنها هم به این #شایعه_سازی ها کشانده می شود که این برای ما تعجب آور است. به خصوص که انسان در برابر این گونه چهره ها نمی خواهد حتى سخن درشتی بگوید و واکنشی مطابق کنش آنها از خود نشان دهد. من همواره سعی داشته ام و خواهم داشت که با #بردباری و #شکیبایی که اسلام از هر مسلمانی انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر لغزش دوستان هم به دیده #عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم به زودی متوجه شوند که دشمنان از آنها سوءاستفاده کرده اند.»
📚 صخره سخت، ص535
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_3
✅ ماجرای آشتی محمد منتظری و شهید بهشتی به نقل از محسن رفیق دوست:
«تقریبا دو هفته قبل از ۷ تیر سال 60 و قبل از ۳۰ خرداد، روزی در #پادگان_خلیج (محل سابق مستشاری آمریکا که در دست سپاه بود و من هم دفترم در آنجا بود)، نشسته بودم که دیدم محمد منتظری آمد. سرم خیلی شلوغ بود و او اصرار داشت با من صحبت کند. ناهار را با هم خوردیم و حدود ۵ ساعت در مورد اینکه تو با ما بد کردی و اینکه روابط خود را با دکتر بهشتی به هم زدی، کار درستی نبود، با او صحبت و او را متقاعد کردم که بیاید و با ایشان آشتی کند.
من این موضوع را با مرحوم بهشتی هماهنگ نکرده بودم. قرار شد بروم و قرار بگذارم و بعد رو در رو شوند. شب، بعد از اینکه کارم تمام شد، رفتم به حزب و داستان را برای شهید بهشتی تعریف کردم. همین که اسم او را بردم، ایشان گفت: «محمد خودمان را می گویی؟» گفتم: «بله»،
بعد از چند روز هم با محمد به حزب رفتیم و در پله ها به شهید بهشتی گفتم: «حاج آقا! محمد تحویل شما.» و از پله ها آمدم پایین و رفتم. آن دو یکدیگر را بغل کردند و محمد خیلی گریه کرد. دو سه روز بعد محمد نزد من آمد که آخرین دیدار ما با هم بود و گفت: «من از ظلمی که در حق دکتر بهشتی کردم، توبه کردم. این مرد چقدر آقا و باکرامت است.» گفتم: «به شرطی که دیگر رهایش نکنی.»»
📚 نشریه شاهد یاران، آبان 1388، ش48، ص36
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_4
✅ رابطه گرم شهید بهشتی با محمد منتظری به نقل از علی اکبر پرورش:
«یک شب که #بنی_صدر به جلسه شورای عالی دفاع نیامد و جلسه تشکیل نشد، به پیشنهاد #آیت_الله_خامنه_ای که در آن زمان نماینده ی امام در شورای عالی دفاع بودند قرار شد به منزل آقای #هاشمی_رفسنجانی برویم تا درباره ی نحوه ی مدیریت بنی صدر و شیوه ها و برنامه های او در جنگ بحثی داشته باشیم. آقای خامنه ای به من گفتند به آقای بهشتی هم تلفن بزن تا در این جلسه شرکت کند.
ساعت 9 شب بود که تلفن زدیم و ایشان گفتند من تازه به منزل رسیده ام، اگر مسئله مهم است بیایم. تا گفتم نظر آیت الله خامنه ای این است که شما در این جلسه باشید، پذیرفتند و گفتند من خودم را به سرعت به جلسه می رسانم.
به شهید محمد منتظری که در جلسات شورای عالی دفاع و جنگ حضور داشت و در آن روزها خیلی با آقای بهشتی بد بود و علیه ایشان صحبت می کرد، گفتم بیا به خانه آقای رفسنجانی برویم. پرسید آقای بهشتی هم می آید؟ گفتم: بله. گفت: پس من نمی آیم.
پیدا بود از ایشان خجالت میکشید. چون حتی علیه آقای بهشتی هم اعلامیه ای داده بود. به او گفتم حالا که به جلسه نمی آیی، چون من ماشین ندارم لااقل مرا به جلسه برسان، پذیرفت. وقتی به منزل آقای هاشمی رفسنجانی رسیدیم به او گفتم: باید در این جلسه باشی. او قبول نمی کرد. خلاصه موفق شدم به زور او را به جلسه ببرم و پشت سر من حرکت می کرد. وقتی به آقای بهشتی رسیدیم، سلام کردم و نشستم.
آقای منتظری هم تا چشمش به آقای بهشتی افتاد آهسته سلام کرد. در این لحظه آقای بهشتی به احترام شهید منتظری از جای خود تمام قامت بلند شد و با گرمی جواب سلام او را داد و او را به گرمی در آغوش کشید و بوسید. منظره ی عجیبی بود. کسانی که در آن جلسه شاهد آن رفتار بزرگوارانه و بزرگ منشانه شهید بهشتی با شهید منتظری بودند احساسات بر آنها غلبه کرد و به گریه افتادند.
من شاهد بودم آقای منتظری وقتی از آغوش شهید بهشتی بیرون آمد و احوالپرسی اش با ایشان تمام شد آرام به عقب آمد و روی صندلی کنار دست من نشست و شنیدم که این عبارت را گفت که: «عجب #جوانمردی است». ایشان می دانست به رغم آن همه بدگویی هایی که از آقای بهشتی کرده بود حتی یک حرف تند از او درباره ی خود نشنیده است.»
📚 صخره سخت، ص539
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_5
✅ ماجرای آشتی شهید منتظری با شهید بهشتی به نقل از #مسیح_مهاجری عضو وقت شورای مرکزی حزب جمهوری:
«قرار بود محمد پس از آشتی دوباره به حزب بیاید. چهار پنج روز مانده به #فاجعه_هفت_تیر، اعضای دفتر سیاسی در ساختمانی... جمع شده بودیم. در آنجا درباره ی مسائل و تحلیل های سیاسی و همچنین تحلیل های لازم روز که خوراک تشکیلات حزب بود، بحث می شد. همگی در سالن بزرگی منتظر نشسته بودیم تا آقای بهشتی بیایند.
همان طور که میدانید ایشان بسیار منظم بودند و هیچ گاه یک ثانیه تأخیر در وعده هایشان نبود... هیچ وقت تأخیر نمی کردند. آن روز یک دقیقه، دو دقیقه تا یک ربع منتظر شدیم، دیدیم نیامدند. برای ما همان یک دقیقه تأخیر هم بسیار تعجب آور بود و چند دقیقه در قانون وعده های دکتر بهشتی نمی گنجید، چه برسد به یک ربع!
...ضمن صحبت با یکدیگر بودیم که ناگهان در باز شد و آقای بهشتی وارد شدند. به محض ورود با صدای بلند گفتند: سلام علیکم! آقا عذر می خواهم، ببخشید... و به این ترتیب از همان بدو ورود شروع به عذرخواهی کردند. ایشان آمدند و نشستند و منتظر ما هم نشدند که علت تأخیرشان را بپرسیم و خودشان شروع به توضیح دادن کردند... آقای بهشتی بسیار خوشحال بودند. کمتر ایشان را آن قدر شاد و مسرور دیده بودیم. چهره شان بشاش و خوش رنگ شده بود و دائما لبخند می زدند.
گفتند: «علت اینکه دیر آمدم این بود که محمد آقا آمده بود.» ما تعجب کردیم که محمدآقا کیست؟ ...پرسیدیم محمدآقا کیست؟» پاسخ دادند: «محمد آقای منتظری». بسیار تعجب کردیم، چون علاقه دکتر بهشتی به محمد منتظری بیشتر شده بود و از او ناراحت نبودند با توجه به سابقه ی برخورد محمد منتظری با ایشان و اینکه طرف اصلی حملاتش، ایشان بودند. تا آن روز نشنیده بودیم که آقای محمد منتظری قصد داشته باشد نزد آقای بهشتی برود. حتی به ما هم نگفته بود که قبلا موضوع را به ایشان منتقل و زمینه سازی کنیم.
خودش یکباره پیش آقای بهشتی رفت که این موضوع برای خود آقای بهشتی هم بسیار عجیب بود. آقای بهشتی گفتند: من از اتاق بیرون نیامده بودم که آمدند و اطلاع دادند آقای محمد منتظری آمده است و می خواهد شما را ببیند. من بین دو محذور گیر کردم: یکی اینکه ایشان را بپذیرم و در اینجا تأخیر داشته باشم و یکی اینکه ایشان را نپذیرم و به موقع به اینجا برسم. سرانجام بهتر دیدم ایشان را بپذیرم و با ایشان صحبت کنم تا تصور نکند قصد دارم به ایشان بی اعتنایی کنم. من از اینکه محمد آقا بیاید و با ایشان دیداری داشته باشم استقبال کردم.
ایشان وارد اتاق شد و سلام کرد. من جلو رفتم و محمدآقا را بغل کردم. (مرتبا از محمد منتظری با لفظ محمدآقا یاد می کرد.) ایشان را بوسیدم و گفتم: «خوش آمدید محمد آقا!» و ایشان هم شروع به صحبت کرد و به من گفت: «آقای بهشتی! من امروز آمده ام تا از شما عذرخواهی کنم، چون در مورد شما اشتباه می کردم و قصد و غرضی هم نداشتم.» ما به آقای بهشتی گفتیم: «شما چه گفتید؟» در جواب گفتند: «محمدآقا! من از اول هم می دانستم که شما قصد و غرضی ندارید و اشتباه می کنید. منتظر چنین روزی هم بودم که متوجه شوید و خودتان برگردید. حالا هم خیلی خوشحالم و هیچ چیز در دل ندارم و نیازی به عذرخواهی نیست...
آقای بهشتی بسیار بزرگوار و با سعه صدر بود. آقای بهشتی از محمد منتظری دعوت کرد که دوباره به حزب بیاید... ایشان برای شرکت در جلساتی که شنبه ها که نخستین جلسه اش هم روز فاجعه هفت تیر بود، از آقای محمد منتظری دعوت کرد و ایشان هم شرکت کرد و به فاجعه چند روز بعد از عذرخواهی از شهید بهشتی و آشتی با ایشان، در همان جلسه شهید شد.»
📚 نشریه شاهد یاران، اسفند1388، ش48، ص60
🆔@TarikhDEF
♣️ #ضمائم_6
✅ مصاحبه شهید محمد منتظری چند روز قبل از انفجار حزب جمهوری و اعلام برائت از مواضع گذشته خود:
«در مورد آقای دکتر بهشتی، من ایشان را فرد لایق و مفیدی میدانم. البته ممکن است ایشان اشکالاتی هم داشته باشد، ولی در مورد تعبیرهایی که کرده ام و اهانت هایی که از طرف بنده به ایشان شده، به عنوان مثال من تعبیر کرده ام که ایشان در خط آمریکا هستند و امثال اینها و حالا به این نتیجه رسیده ام که اینها غلط است.
در آن زمان تصور من این بود که در جریان دولت موقت، ایشان همگام با دولت موقت هستند، ولی بعد در عمل و با مسائلی که من به آنها رسیدم، کشف کردم که ایشان با دولت موقت همگام نبوده اند و با آنها اختلافاتی هم داشته اند، ولی به دلیل شرایط انقلاب، اینها در کنار هم قرار گرفته اند
و البته من بیش از یک سال است که به این نظر رسیده ام و به هیچ وجه راضی نیستم برخی از افراد ضدانقلاب که هم با اسلام و هم با روحانیت و هم با امام مخالف اند و نقشه های امریکا را در کشور پیاده می کنند، تعابیر گذشته مرا بگیرند و در جهت خط آمریکا از آن استفاده کنند این یک حرکت مزورانه است»
📚 نشریه شاهد یاران، شماره 48، ص107
🆔@TarikhDEF
☘️پدیده ای به نام #محمد_منتظری/ اختلاف با شهید بهشتی☘️
🔹محمد شخصیتی سخت کوش و انقلابی بود. مبارزه را از همان جوانی و شروع نهضت آغاز کرد. از جهات متعدد بررسی شخصیت او برای جوانان انقلابی امروز، لازم و ضروری است. در این یادداشت اجمالا به اختلافات او با #شهید_بهشتی خواهیم پرداخت. محمد با تاسیس #حزب_جمهوری، عضو شورای مرکزی حزب شد اما پس از مدت کوتاهی از حزب جدا شد. دلیلش اقدامات خودسرانه و عدم تبعیت او از تشکیلات حزبی بود، مثلا در سفرهای خارجی خود را بدون هماهنگی نماینده حزب معرفی می کرد و...
🔸با روی کارآمدن #دولت_موقت، دو رویکرد کلان در مواجهه با آن در بین انقلابیون بوجود آمد: عده ای مانند محمد معتقد بودند دولت با سپردن امور به عناصر وابسته به غرب مانند #امیر_انتظام ، #حسن_نزیه و... آگاهانه یا ناآگاهانه در حال خیانت است لذا اقدامات متعددی در تقابل با دولت انجام میدادند. از آن طرف عده ای که شهید بهشتی در رأسشان بود دغدغه محوری خود را تقابل با دولت قرار نمیدادند بلکه تمرکزشان #تثبیت_نظام و رفع بحران های قومی و تجزیه طلبانه بود.
🔹محمد این مواجهه شهیدبهشتی را قبول نداشت و به شدت نقد میکرد، تا آنجا که به تقابل کشیده شد. محمد معتقد بود بهشتی در #خط_امریکا و خائنی است که هیچ سابقه انقلابیگری در ضدیت با رژیم شاه ندارد. او در نشریه خود به نام «پیام شهید» در مرداد58 مینویسد:
«چگونه است که تا دیروز، خائنینی چون دکتر بهشتی ها، با دستگاه حاکمه نرد عشق میباختند و با هر ضد و نقیضی از در دوستی و ارتباط و کوشش داشتند که جوانان و کادرهای این مردم مستضعف را به درس خواندن وادارند و به ترجمه کردن هگل و امثال آن مشغول باشند...»
🔸این انتقادات محمد همزمان با تخریب ها و شایعات ضدانقلاب علیه بهشتی بود: خانه اشرافی و چندهزارمتری بهشتی، زیرسیگاری طلا، همسر آلمانی و... . معروفترین توهین محمد به شهید بهشتی مطلبی بود که او در نشریه خود با عنوان «#آیت_الله_راسپوتین» منتشر کرد.
🔹اما شهید بهشتی در مقابل همه این تهمت ها #سیاست_سکوت را در پیش گرفته بود:
«ایشان[امام خمینی] فرموده اند در این زمینه ها[شایعات و اختلافات] مطلقا سخنی نگویید و من تا ایشان اجازه ندهد یک کلمه سخن نخواهم گفت... به خدا سوگند که در برابر شما از طرح هرگونه جمله ای که بوی اختلاف بدهد، احساس شرم میکنم و به همین جهت تا آنجا که ضرورت ایجاب بکند و امام و امت نخواهد، شعار من و یاران همفکرمان فقط یک شعار است، سکوت! سکوت! الهام بخش وحدت!»
🔸این اختلاف و تقابل بود تا چند هفته قبل از فاجعه هفت تیر و انفجار حزب جمهوری. برخی اطرافیان بهشتی که دوست محمد هم بودند، تلاش میکردند ذهنیت محمد را نسبت به بهشتی اصلاح کنند اما محمد گوشش بدهکار نبود، تا اینکه پس از مدتی بالاخره روشنگری های دوستان جواب داد و محمد متوجه اشتباهش شد لذا برای حلالیت طلبیدن و عذر خواهی نزد شهید بهشتی رفت.
🔹محمد به دوستش #محسن_رفیق_دوست گفته بود: «من از ظلمی که در حق دکتر بهشتی کردم، توبه کردم. این مرد چقدر آقا و با کرامت است.»
💬پ.ن: یکی از عادات بدی که امروزه خصوصا در فضای سیاسی-اجتماعی بروز زیادی دارد، قضاوت های غیر دقیق و دور از انصاف است، قضاوت برمبنای حبّ و بغض ها، قضاوت برمبنای حزب و قبیله. طرف فقط شنیده که فلانی مثلا دزدی کرده، همین کافی است تا حکم قطعی را صادر کرده و همه جا علیه او حرف بزند و... .
همانگونه که محمد منتظری فکر می کرد همکاری بهشتی با دولت بازرگان نشان دهنده در خط امریکا بودن بهشتی است، امروزه نیز بعضی به صرف اینکه فلانی در دولت روحانی بوده یا با او همکاری داشته، حکم قطعی صادر میکنند که پس او هم غربزده است!
بله گاهی با بررسی کلمات و سیره فلان شخص به این نتیجه میرسیم که او غربزده است، اینجا مسئله ای نیست اما مسئله مهم این است که این روش غلط برای بعضی تبدیل به یک رویکرد کلان و یک اصل ثابت شده است که همه را با همین عینک تحلیل میکنند. ای کاش در قضاوت ها و تحلیل هایمان #منصف و دقیق باشیم.
◀️ فایل ضمائم را در مطلب بعد بخوانید.
1. بهشتی خائن و در خط امریکا: https://eitaa.com/TarikhDEF/35
2. مواجهه شهید بهشتی با منتقدین: https://eitaa.com/TarikhDEF/36 و https://eitaa.com/TarikhDEF/38
3. ماجرای آشتی: https://eitaa.com/TarikhDEF/37 و https://eitaa.com/TarikhDEF/39
4. اعلام برائت از مواضع گذشته: https://eitaa.com/TarikhDEF/40
🆔@TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
پاسخ سوال یکی از دوستان پیرامون اوکراین و موضع جمهوری اسلامی
حوادث در سطح جهانی را زمانی می شود درست تحلیل کرد که آنها را ذیل کلان نظریه جنگ سرد یا جنگ هیبریدی ایران و آمریکا قرار دهیم
تمام دنیا میدان رقابت ایران و آمریکاست
اما از بین میدان های جهانی برخی میدان ها مثل خاورمیانه، آمریکای جنوبی و شمالی، شرق اروپا و شرق آسیا دارای اهمیت بیشتری هستند
لذا تمام تلاش آمریکا این است که حتما در مناطق فوق الذکر حضور گسترده و تسلط فراگیری داشته باشد.
از جمله این مناطق شرق اروپاست
شرق اروپا که یک بخش از منطقه اورآسیا محسوب می شود، برای آمریکا بسیار حساس و حیاتی است بدین منظور سعی در تحت سلطه قرار دادن اوکراین و افزایش چتر امنیتی ناتو به سمت اوراسیا دارد.
با عنایت به این مساله ما از نزاع روسیه علیه غرب در اوکراین که گامی است در جهت تضعیف آمریکا و بر هم زدن نظم جهانی آمریکایی استقبال می کنیم چون در کلیت کار به نفع جبهه مقاومت است
ضمنا مشغول شدن ظالمین به هم باعث غانم شدن و سالم ماندن ما می شود
بدون فهم راهبردی از مسائل مواضع ایران را پارادوکسیکال می خوانیم و فکر می کنیم که چرا حمله طالبان برای فتح کابل را محکوم نمی کنیم
چرا حمله روسیه به اوکراین را محکوم نمی کنیم
چرا حمله انصارالله به دولت منصور هادی را محکوم نمی کنیم و حتی حمایت می کنیم
چرا حمله بشار به افرادی که غربی ها آنها را مردم سوریه می دانستند محکوم نمی کنیم و بلکه کنار بشار می ایستیم؟
و...
لذا ظالم و مظلوم را باید با عنایت به این نبرد و صحنه و آرایش جنگی و جنگ روایتها تفسیر و تبیین کرد.
دستگاه تبلیغاتی غرب هنرمندانه سعی می کند در هر جبهه ای که حضور دارد جبهه مقابلش را ظالم و جبهه همراهش را مظلوم معرفی کند
خب در این شرایط ما نیز باید حواسمان باشد که اسیر این فضاسازی نشویم
مثلا چندی پیش چگونه هنرمندانه اشغال 20 ساله افغانستان را حق خودشان می دانستند و طالبان را ظالمینی معرفی می کردند که می خواهند مردم مظلوم افغانستان را اسیر کنند
لذا آنجا هم برخی توقع داشتند که ما اولا خروج آمریکا از افغانستان را یک خروج غیرمسئولانه بخوانیم و ثانیا از جبهه مقاومت ملی پنجشیر که جبهه صرفا ساخته غربی ها بود دفاع کنیم
در نتیجه موضع گیری ما باید با عنایت به این مسائل باشد تا تکمیل کننده پازل دشمن نباشیم
بعض مواقع نیز سیاست اعلامی و اعمالی ما باید متفاوت باشد
ضمنا نباید فراموش کرد که مردم اوکراین جمعیت بسیار بالایی از روس تباران هستند و از اینکه کشورشان ذیل غرب حرکت کند ناراحتند
و قطعا بدانید اگر حکومت مردمی در کشوری باشد دشمن متخاصم این قدر زود نمی تواند در خاک کشوری پیشروی کند
🔺با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
تاریخ دیروز، امروز، فردا
پاسخ سوال یکی از دوستان پیرامون اوکراین و موضع جمهوری اسلامی حوادث در سطح جهانی را زمانی می شود درس
کانال بینش راهبردی متعلق به استاد رنجبر هست، میتونید از تحلیل های خوب و عالمانه ایشون استفاده کنید.
◀️ سپاهی باید مقلد #خمینی باشد!؟
🔰 اوایل سپاه، همان موقع که تازه داشتیم ثبت نام می کردیم، یک روز #احمد_آقا زنگ زدند امام فرموده اند بگویید حاج محسن بیاید. رفتم.
امام پرسیدند: «شما چرا از افرادی که می خواهند به سپاه بیایند می پرسید از کی تقلید می کنید؟ به شما چه مربوط است.»
🔰 گفتم: «آقا، بالاخره اینها می خواهند به سپاه بیایند که بروند شهید بشوند.»
گفتند: «مگر مقلدین مراجع دیگر نمی توانند بروند شهید بشوند؟ »
گفتم: «به نظر ما آمد که سپاهی باید مقلد حضرت عالی باشد.» گفتند: «از قول من به آقایان بگویید این سؤال را حذف کنند.»
📚 خاطرات #محسن_رفیق_دوست، ج۱، ص۷۵
💬 پ.ن: اوایل انقلاب از این دست #افراط ها که اتفاقا مورد تایید رهبران انقلاب هم نبوده، کم نبودند.
جالب آنجاست که عده ای از همان افراد که دیروز دچار افراط بودند اما خود را حق میدانستند، امروز از آن دست افراط ها اعلام برائت کرده و آن افراط ها را به انقلاب منتسب میکنند و باز خود را حق میدانند.
حقیقت آن است که این افراد دیروز دچار افراط بودند و امروز دچار تفریط. ای کاش از سرگذشت این افراد عبرت بگیریم...
تذکر: مراد بنده امثال محسن رفیق دوست نیست بلکه به بهانه خاطره ایشان عرایضی گفته شد بلکه مراد آن دسته ای هستند که اوایل انقلاب خود را #خط_امامی و #فرزندان_امام میدانستند و خصوصا در دهه هفتاد خمینی را به موزه سپرده و ۱۸۰ درجه تغییر رویکرد دادند،
و نیز کسانی که دهه هفتاد و هشتاد خود را مرید #ولایت میدانستند اما امروز عملا مقابل ولایت...
🆔 @TarikhDEF