#امام_صادق علیه السلام
هیچ چیز نزد خدا از صرف نمودن مال برای امام علیه السلام محبوبتر نیست
و بدرستی که خداوند در عوض یکدرهم که مؤمن از مال خود به مصرف امام برساند به اندازه کوه احد در #بهشت به او عطا میفرماید
#کافی - ج ۱ ص ۵۳۸
✨✨🌼✨✨
🕊
#امام_صادق علیهالسلام
دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص فَقَالَ لِی یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اذْهَبْ بِنَا إِلَى إِسْمَاعِیلَ نَعُودُهُ وَ کَانَ شَاکِیاً فَقُمْنَا وَ دَخَلْنَا عَلَى إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فِی مَنْزِلِهِ فَاخِتَهٌ فِی قَفَصٍ تَصِیحُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا بُنَیَّ مَا یَدْعُوکَ إِلَى إِمْسَاکِ هَذِهِ الْفَاخِتَهِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهَا مَشُومَهٌ أَ وَ مَا تَدْرِی مَا تَقُولُ قَالَ إِسْمَاعِیلُ لَا قَالَ إِنَّمَا تَدْعُو عَلَى أَرْبَابِهَا فَتَقُولُ فَقَدْتُکُمْ فَقَدْتُکُمْ فَأَخْرِجُوهُ
نزد امام صادق علیهالسلام داخل شدم، به من فرمود باهم به خانه اسماعیل (فرزند امام علیهالسلام) برویم؛
اسماعیل بیمار بود، در خانهی او فاختهای در قفس بود و صدا میکرد؛
امام علیهالسلام فرمود چرا فاخته در خانه نگهداری میکنی؟
آیا نمیدانی شوم است و چه میگوید؟؛
عرض کرد نمیدانم؛
فرمود اهلخانه را نفرین میکند و میگوید _ بمیرید بمیرید _!، آن را خارج کن.
#الکافی، کلینی، ط اسلامیه؛
جلد ۶ صفحه ۵۵۱
🕊🕊🕊
#امام_علی علیهالسلام
در #آخرالزمان #برکت از سال و ماه و روز و هفته و ساعت برداشته میشود
هر سالی به قدر یک ماه، و هر ماهی به قدر یک هفته، و هر هفتهای به اندازه یک روز، و هر روزی به قدر یک ساعت میگذرد
و در آن زمان سختیها بسیار شده و عمرها کوتاه میگردد
#کنزالعمال - ج ١۴ ص ٢۴۴
✨✨🍁✨✨
حضرت #عبدالعظیم_حسنی با سند خویش از؛
#امام_کاظم (ع) نقل میکند
که #عمروبنعبید از؛
#امام_صادق (ع)
در مورد #گناهان_کبیرۀ مورد اشاره در قرآن سؤال میکند:
دَخَلَ عَمْرُوبْنُعُبَیدٍ عَلی أَبِیعَبْدِاللَّهِ(ع)، فَلَمَّا سَلَّمَ وَجَلَسَ تَلَا هذِهِ الآیةَ:
الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ؛
ثُمَ أَمْسَک، فَقَالَ لَهُ أَبُوعَبْدِاللَّهِ(ع):
مَا أَسْکتَک؟
قَالَ: أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ الْکبَائِرَ مِنْ کتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؛
[از موسی بن جعفر(ع) روایت شده که] روزی عمروبنعبید نزد پدرم [جعفر صادق(ع)] آمد و سلام کرد، سپس نشست و این آیه را تلاوت نمود:
کسانی که اجتناب میکنند از گناهان کبیره و فواحش؛
سپس ساکت شد.
حضرت(ع) فرمودند:
چرا بقیه آیه را نخواندی و ساکت شدی؟
عرضکرد:
خواستم تا گناهان کبیرهای که در قرآن آمده، از زبان شما بشنوم که کدامند؟
فَقَالَ(ع):
نَعَمْ، یا عَمْرُو! أَکبَرُ الْکبَائِرِ الْإِشْرَاک بِاللَّهِ؛ یقُولُ اللَّهُ:
مَنْ یُـشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ
حضرت فرمودند:
بزرگترین گناه کبیره، #شرک به خداوند است، چنانکه میفرماید:
مسلماً هرکس به خدا شرک ورزد، بیتردید خدا #بهشت را بر او #حرام کند
وَبَعْدَهُ الْإِیاسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
إِنَّهُ لَا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛
و بعد #ناامیدی از رحمت خدا است
چنانکه در قرآن میفرماید:
زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمیشوند
ثُمَّ الْأَمْنُ لِمَکرِ اللَّهِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ؛
و پس از آن ایمنی از #مکر [عذاب و مهلت]خداوند است، زیرا خداوند عزّوجل میفرماید:
[آیا]جز گروه زیانکاران خود را از عذاب و انتقام خدا ایمن نمیدانند؟!
وَمِنْهَا عُقُوقُ الْوَالِدَینِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الْعَاقَ جَبَّاراً شَقِیا؛
دیگری مورد #عاق #پدر و #مادر واقع شدن است و خداوند متعال عاق را #جبّار_شقی نامیده است
وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا (إِلی آخِرِ الآیةِ)؛
و دیگری #قتل_نفس ی است که خدا آن را محترم شمرده است، مگر به حق
چنانکه خداوند عزّوجل میفرماید:
و هرکس مؤمنی را از روی عمد بکشد، کیفرش #دوزخ است، که در آن جاودانه خواهد بود و خدا بر او خشم گیرد و وی را لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده سازد
وَقَذْفُ الْمُحْصَنَةِ، لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛
و دیگری #تهمت و نسبت زنادادن به شخصی پاکدامن است، چنانکه خداوند متعال میفرماید:
بیتردید کسانی که زنان عفیفه پاکدامنِ با ایمان را [که از شدت ایمان از بیعفتی و گناه بیخبرند]متهم به #زنا کنند، در #دنیا و #آخرت لعنت میشوند و برای آنان عذابی برزگ است
وَأَکلُ مَالِ الْیتِیمِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا؛
و دیگر خوردن و دستاندازی به اموال شخص #یتیم است؛
چنانکه خداوند عزّوجل میفرماید:
بیتردید کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم چپاول میکنند، فقط در شکم خود آتش وارد میکنند و به زودی در آتش فروزان در میآیند
وَالْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
وَمَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ؛
و دیگری #فرار_از_جنگ است [که به دستور پیغمبر اسلام(ص) و یا امام و یا نائب خاص پیغمبر(ص) و امام واجب شده باشد]
چنانکه خداوند متعال میفرماید:
و هرکس در آن موقعیّت به آنان پشت کند [و بگریزد] سزاوار خشمی از سوی خداوند میشود و جایگاهش دوزخ است و دوزخ بد بازگشتگاهی است؛
مگر [اینکه گریز و فرارش برای انتخاب محلی دیگر] جهت ادامه نبرد با دشمن، یا پیوستن به گروهی [تازه نفس از مجاهدان برای حمله به دشمن] باشد.
ص ۱ از ۲ صفحه
وَأَکلُ الرِّبَا؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ؛
و دیگری خوردن #ربا است که خداوند متعال میفرماید:
کسانی که ربا میخورند [در میان مردم و برای امر معیشت و زندگی]به پا نمیخیزند؛
مگر مانند به پا خاستن کسی که #شیطان او را با تماس خود آشفتهحال کرده [و تعادل روانی و عقلیاش را مختل ساخته]است
وَالسِّحْرُ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ؛
و دیگری #سحر و #جادو کردن و یاد گرفتن و یاد دادن آن است و خداوند متعال در مذمّت ساحران فرموده است:
و یقیناً [ #یهود ] میدانستند
که هرکس خریدار سحر باشد، در آخرت هیچ بهرهای ندارد
همانا بد چیزی است آنچه خود را به آن فروختند، اگر معرفت میداشتند
وَالزِّنی؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَامًا یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا؛
و دیگری زنا کردن است
خداوند متعال میفرماید:
و هرکه زنا کند، کیفرش را خواهد دید و عذابش در قیامت مضاعف و دوچندان شود و با ذلت و خواری به جهنم جاوید و مخلّد گردد
وَالْیمِینُ الْغَمُوسُ الْفَاجِرَةُ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ؛
و دیگر #سوگند_دروغ برای تبهکاری (مانند خوردن مال مردم)، زیرا خداوند عزّوجل میفرماید:
قطعاً کسانی که پیمان خدا و سوگندهایشان را [برای رسیدن به مقاصد دنیایی] به بهای اندکی میفروشند، برای آنان در آخرت بهرهای نیست
وَالْغُلُولُ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
وَمَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِمَا غَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛
و دیگری #خیانت_به_دین، مملکت، اموال و ناموس مردم نمودن است، چنانکه خداوند متعال میفرماید و هرکه خیانت کند، روز قیامت با آنچه در آن خیانت کرده است، بیاید
وَمَنْعُ الزَّکاةِ الْمَفْرُوضَةِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
فَتُکْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ؛
و دیگری ندادن #زکات ی است که خداوند تعالی بر ما #واجب کرده است
خداوند میفرماید و پیشانی و پهلو و پشتشان را به آن داغ کنند
وَشَهَادَةُ الزُّورِ وَکتْمَانُ الشَّهَادَةِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
وَمَنْ یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ؛
و دیگری #شهادت_دروغ و ناحق دادن است، که خداوند کریم میفرماید و شهادت را کتمان نکنید!
و هرکس آن را کتمان کند،
قلبش گناهکار و مریض است
وَشُرْبُ الْخَمْرِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ نَهی عَنْهَا، کمَا نَهی عَنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ؛
و دیگری #شراب_خوردن است و خداوند تعالی از خوردن شراب و مسکرات دیگر نهی فرموده، همچنان که از #بتپرستی نهی نموده است
وَتَرْک الصَّلَاةِ مُتَعَمِّداً، أَوْ شَیئاً مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ؛
لِأَنَّ رَسُولَاللَّهِ(ص) قَالَ:
مَنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً، فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَذِمَّةِ رَسُولِاللَّهِ(ص)؛
و دیگری #ترک_نماز است
و #رسول_خدا(ص) در سرزنش کسی که #نماز نمیخواند، فرمودند:
هرکس عمداً نماز را ترک نماید،
از امان و پناه رسول خدا(ص) خارج است
وَنَقْضُ الْعَهْدِ وَقَطِیعَةُ الرَّحِمِ؛
لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ:
أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ؛
و دیگری #نقض_عهد و #قطع_رحم نمودن است
خداوند متعال در اینباره میفرماید:
و پیوندهایی را که خدا دستور به برقراری آن داده است، قطع میکنند و در روی زمین فساد مینمایند
لعنت و بدی (و مجازات) سرای آخرت برای آنها است
قَالَ (ع):
فَخَرَجَ عَمْرٌوـ وَلَهُ صُرَاخٌ مِنْ بُکائِهِ ـ وَهُوَ یقُولُ:
هَلَک مَنْ قَالَ بِرَأْیهِ وَنَازَعَکمْ فِی الْفَضْلِ وَالْعِلْمِ ([۱])؛
سپس امام کاظم (ع) فرمودند:
عمرو بن عبید از خدمت پدرم خارج شد و سخت به خود میپیچید و به شدت میگریست و میگفت:
هلاک شد آنکه به رأی خود فتوا میدهد و خود را در فضیلت و علم برابر شما میداند
--------------------------------------------------
[۱]. الکافی: ۲ / ۲۸۷، ح ۲۴؛
من لایحضره الفقیه: ۳ / ۵۶۳؛
علل الشرائع: ۲ / ۳۹۱؛
وافی: ۵ / ۱۰۵۲.(۳)
منابع:
۱- نشر معارف قرآن و حدیث
۲- کتاب عرفان اسلامى نوشته حسین انصاریان
۳- کتاب اسلام دین آسان نوشته حسین انصاریان
🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃
ص ۲ از ۲ صفحه
#پیامبراکرم (ص)
من مأمورم که #صدقه (و #زکات) را از ثروتمندانِتان بگیرم و به فقرایتان بدهم
#مستدرک_الوسائل - ج ۷ ص ۱۰۵
🍃🍃🌺🍃🍃
#مولای_متقیان
#امیرالمومنین
#امام_علی علیه السلام
#نفس ها افسار گسیختهاند؛
اما دستهای خِرَد عَنان آنها را گرفته تا به هلاکت نیفتند
#غِررالحکم_و_دِررالکلم - ص ۱۱۵
🍃🍃🍂🍁🍂🍃🍃
#امیرالمومنین
#مولایمتقیان
#امام_علی علیهالسلام
وَ قَالَ عليهالسلام
اَلظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ اَلْحَزْمُ بِإِجَالَةِ اَلرَّأْيِ وَ اَلرَّأْيُ بِتَحْصِينِ اَلْأَسْرَارِ
و درود خدا بر او، فرمود؛
#پيروزى در دورانديشى، و دور انديشى در به كار گيرى صحيح انديشه، و انديشه صحيح به #راز_دارى است
#نهجالبلاغه - حکمت ۴۸
✨🌿✨🌿✨ / ۱۳۱۳
#امام_سجاد علیه السلام
به درستی که مردمان زمان غیبت مهدی(ع) که امامتش را باور دارند و منتظر ظهور اویند، از مردمان همه زمانها برترند
زیرا خدا چنان عقلها و فهم ها و شناخت آنان را قوت بخشیده است که غیبت نزد آنان همچون دیدن باشد...
آنان به حق اخلاص ورزانند
#کمالالدین شیخ صدوق
جلد ۱ صفحه ۳۲۰
🍃🍃✨✨🍃🍃 / ۱۳۱۵
✨✨
علی بن محمد، عن سهل بن زیاد، عن منصور بن العباس، عن صالح اللفائفی عن ابی عبدالله(ع) قال:
إن اللَهَ عَزَّوَجَلَ دَحی الارضَ من تَحتَ الکَعبَة الی منی ثُمَّ دَحاها مِن منی الی عرفات ثُّم دَحاها مِن عرفات الی منی فَالارض مِن عرفات و عرفات من منی و منی مِن الکَعبَة
علی بن محمد از... صالح اللفائفی از #امام_صادق(ع) روایت میکند:
به درستی که خداوند زمین را از زیر #کعبه تا #منا حرکت داد،
سپس از منا تا #عرفات
و سپس از عرفات تا منا،
پس زمین از عرفات، و عرفات از منا، و منا از کعبه گسترش یافت
#کلینی ۱۳۸۴ ق - ج ۴ ص ۱۸۸ کتاب #حج
#دحوالارض
✨🌹✨🌹✨
امام صادق علیه السلام
#حضرت_آدم (ع) با راهنمائی #جبرئیل (ع) مکان #کعبه را مشخص نمود سپس حدود #مسجد_الحرام را نیز معین نمود
#وسائل_الشیعه - ج ۱۱ ص ۲۲۷
🍃🍃🍃
#امام_صادق علیه السلام
هنگام ورود به #مسجد_الحرام پابرهنه،
با #آرامش و وقار، با #خشوع و بدون #تکبر وارد شو
#وسائل_الشیعه - ج ۱۳ ص ۲۰۴
🍁🍁🍁
#امام_باقر علیه السلام
#نماز در #مسجد_الحرام برتر از صد هزار نماز در مساجد دیگر است
#بحارالانوار - چاپ بیروت ج ۹۶ ص ۲۴۱
🕊🕊🕊
#امام_باقر علیهالسلام
کسی که #نماز واجبش را در #مسجد_الحرام بخواند
خداوند همه نمازهایش را از وقتی نماز بر او واجب شده تا هنگام مرگش، از او میپذیرد
#وسائل_الشیعه، ج ۵، ص۲۷۰
🍃🍃🍁🍃🍃
به نام خدا
#حدیث_شبلی
#اسرارحج_راستین
از زبان #امام_سجاد علیه السلام
هرکس به اندازه فهم خود از دریای بینهایت مفاهیم و #اسرارحج بهره میبرد، این واقعیتی است که همه اندیشمندان اسلامی در مورد آن اتفاقنظر دارند، یک فرد کمسواد هم از حج بهره میبرد و بینصیب باز نمیگردد، یک اندیشمند و متفکر دینی هم بهره خاص خود را از حج میبرد
میتوان از این واقعیت دو برداشت متفاوت داشت؛ یکی اینکه اجازه دهیم هر کسی به اندازه فهم خود از حقیقت حج بهره ببرد و یک برداشت دیگر هم این است که آموزههایی را در این راستا ترویج کنیم تا درک مخاطب بالا رفته و بتوانند هر چه بیشتر از واقعیت #حج بهرهمند شوند
روایات متعدد در مورد حج، نشان دهنده تلاش ائمه اطهار برای بالا بردن فهم مردم از واقعیات حج است، یکی از این روایات ارزشمند، روایتی از امام سجاد(ع) است که در پرسش و پاسخ با #شبلی مطرح شده است
در این #حدیث ارزشمند حضرت سجاد(ع)، یکبهیک #مناسکحج را شمرده و اسرار، باطن و حقیقت عملی آن مناسک را عنوان میکنند و از شبلی که در حقیقت میتواند نمادی از هر شیعه حجگزار باشد، سؤال میکند، آیا در هنگام انجام این اعمال به حقیقت آن هم توجه کردهای؟
پاسخ این صحابه به بیشتر یا حتی همه سؤالهای حضرت سجاد(ع)، منفی است؛
اما نکته ارزشمند این حدیث در این رویداد است که شبلی پس از آموختن اسرار حج، سال بعد با #بصیرت و آگاهی سفر حج را آنچنان که شایسته است از نو انجام میدهد
بهرهگیری از مفاهیم ارزشمند حدیث شبلی میتواند زمینهساز ارتقای آگاهی و بصیرت #زائران در زمینه #واقعیاتحج باشد
#اَسرارحج_درحدیث_شبلی
حرم امن الهی و سرزمین حج، خصوصیات و ویژگیهایی دارد که هیچ نقطه ای از زمین چنین ویژگیهایی ندارد
در این سرزمین نمیتوان بدون #احرام از #میقات گذشت و وارد #منطقهتوحید و #مهبطوحی گردید
گرچه برخی از امور، موقتاً و در حال احرام بر انسان حرام است،(۳) ولی برخی از امور مطلقاً حرام است
مطابق بیان امام سجاد(ع)، در #حدیث_شبلی، حجگزار باید هنگام احرام بستن #قصد کند هر چه را خدا بر وی حرام کرده، او هم بر خود تحریم کند(۴)
منظور همه #گناهان است، پس احرام در میقات یعنی خدایا من تعهد میکنم که همه محرمات را بر خود تحریم کرده، برای همیشه آنها را ترک کنم(۳)
نظر به اینکه در موارد متعددی در این کتاب به حدیث معروف شبلی اشاره شده لذا در این بخش متن کامل حدیث شبلی نقل میشود(۵)
بخش اول
لَما رَجَعَ مَولانا زَیْنُ العابِدینَ (علیه السلام) مِن الحَجِّ اسْتَقْبَلَهُ الشِبْلیُّ
فَقالَ(ع) له: حَجَجْتَ یا شِبلیُّ؟
قالَ: نَعَمْ یا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ
فَقال(ع): اَنَزَلْتَ المیقاتَ وَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِیطِ الثِّیابِ وَ اغْتسَلْتَ؟
قالَ: نَعَم
قالَ(ع): فَحینَ نَزَلْتَ المیقاتَ نَوَیْتَ اَنَّکَ خَلَعْتَ ثَوْبَ الْمَعْصِیَةِ وَ لَبِسْتَ ثَوْبَ الطاعَة؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِیطِ ثِیابِکَ نَوَیْتَ اَنَّکَ تَجَرَّدْتَمِنَ الِّریاء وَ النِّفاقِ وَ الدُّخُولِ فی الشُّبَهاتِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ اغْتَسَلْتَ نَویْتَ اَنَّکَ اغْتَسَلْتَ مِنَ الْخَطایا وَ الذُّنُوبِ؟
قالَ: لا
قال(ع)َ: قالَ فما نَزَلْتَ المیقاتَ وَ لا تَجَرَّدْتَ عَن مَخیطِ الثِّیابِ وَ لا اغْتَسَلْتَ
#ترجمه:
هنگامی که #امام_سجاد علیه السلام از سفر #حج بازگشت شخصی به نام #شبلی که او نیز حج گزارده بود، به استقبال امام شتافت
امام(ع) از او پرسید: ای شبلی! آیا حج گزاردی؟
شبلی گفت: آری فرزند پیامبر!
امام(ع) فرمود: آیا به #میقات(۶) فرود آمدی و جامه های دوخته(۷)را از تن درآوردی و غسل کردی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: آن گاه که به میقات فرود آمدی و جامه هایت را درآورده، #غسلاحرام کردی و خواستی #لباساحرام بپوشی آیا چنین نیت کردی که #لباسگناه را نیز از خویشتن دورگردانی و #جامهاطاعتخداوند را در برکنی؟
شبلی گفت: نه!
امام (ع) فرمود: آن هنگام که جامه های دوخته را از تن بیرون میآوردی، آیا قصد کردی که از #ریا و #نفاق و امور شبهه ناک نیز به درآیی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگامی که آلودگیهای بدن خویش را با غسل میزدودی، آیا در این اندیشه بودی که خویشتن را نیز از رذیلتها و گناهان بشویی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، نه به میقات فرود آمده ای و نه از لباس دوخته جدا شده ای و نه غسل کرده ای!
ص ۱ از ۶ صفحه
بخش دوم
ثُمَّ قالَ(ع): تَنَظَّفْتَ وَ اَحْرَمْتَ وَ عَقَدْتَ بِالْحَجِّ؟
قالَ: نَعَم
قالَ(ع): فَحینَ تَنَظَّفْتَ وَ اَحْرَمْتَ وَ عَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَیْتَ اَنَّکَتَنَظَّفْتَ بِنُورِ التَّوْبَةِ الْخالِصَةِ للّهِ تَعالی؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فحِینَ اَحْرَمْتَ نَوَیْتَ اَنَّکَ حَرَّمْتَ عَلی نَفْسِکَ کلَّ مُحَرَّمٍ حَرَّمَه اللّهُ عَزَّوَجَلَّ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ عَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَیْتَ اَنَّکَ قَدْ حَلَلْتَ کُلَّ عَقْدٍ لِغَیْرِ اللّهِ؟
قالَ: لا
قالَ لَهُ(ع): ما تَنَظَّفْتَ وَ لا اَحْرَمْتَ وَ لا عَقَدْتَ الْحَجَّ
ترجمه:
سپس امام(ع) به او فرمود: آیا نظافت کردی و #محرم شدی، (لباس احرام پوشیدی) و نیّت #حج کردی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: آنگاه که نظافت میکردی و #احرام میبستی و #نیّت حج مینمودی، آیا قصدت این بود که با نور #توبه و بازگشتی خالصانه به سوی خداوند، پلیدیها وگناهان جانت را نیز بزدایی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگام #محرم شدن در این اندیشه بودی که علاوه بر آنچه در حال #احرام، بر تو #حرام میگردد (هر چه را خداوند) برای همیشه حرام فرموده است نیز بر خویشتن حرام گردانی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگام بستن پیمان حج، اندیشیدی که هر قید و بند غیر خدایی را از خویشتن بگشایی و تنها در گرو پیمان خداوند باشی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، نه نظافت کردی و نه محرم شده ای و نه پیمان حج بستهای!
بخش سوّم
قالَ لَهُ(ع): اَدَخَلْتَ المِیقاتَ وَصَلَّیْتَ رَکْعَتَیِ الاِحْرامِ وَ لَبَّیْتَ؟
قالَ: نَعَمْ
قالَ(ع): فَحینَ دَخَلْتَ المِیقاتَ نَوَیْتَ اَنَّکَ بِنِیَّةِ الزِّیارَةِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فحینَ صَلَّیْتَ الرَّکْعَتَینِ نَوَیْتَ اَنَّکَ تَقَرَّبْتَ اِلَیاللّه بِخَیْرِ الاَْعْمالِ مِنَ الصَّلاةِ وَ اَکْبَرِ حَسَناتِالْعِبادِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ لَبَّیْتَ نَوَیْتَ اَنَّکَ نَطَقْتَ للّهِ سُبْحانَهُ بِکُلِّ طاعَةٍ وَ صَمَتَّ عَنْ کُلِّ مَعْصِیَةٍ؟
قالَ: لا
قالَ لَهُ(ع): ما دَخَلْتَ المِیقاتَ وَ لا صَلَّیْتَ وَ لا لَبَّیْتَ
ترجمه:
امام(ع) به او فرمود: آیا به #میقات که وارد شدی، دو رکعت #نمازاحرام گزاردی و #لبیک گفتی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: هنگام ورود به میقات، نیت و اندیشه ات نایل شدن به زیارت خداوند و وصول به لقای پروردگار بود؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آن هنگام که #نماز_احرام میخواندی، آیا نیت کردی که به وسیله نماز، که بهترین اعمال و برترین حسنات بندگان است، به خداوند نزدیک شوی و به او تقرب جویی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگامی که #لبیک میگفتی، نیت و اندیشه ات این بود که زبانت را تنها به طاعات خداوند بگشایی و از همه گناهان فروبندی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: نه به میقات وارد شده ای و نه نماز گزارده ای و نه لبیک گفته ای!
بخش چهارم
ثُمَّ قالَ لَهُ (ع) : اَدَخَلْتَ الْحَرَمَ وَ رَأَیْتَ الْکَعْبَةَ وَ صَلَّیْتَ؟
قالَ: نَعَمْ
قالَ(ع): فَحینَ دَخَلْتَ الْحَرَمَ نَوَیْتَ اَنَّکَ حَرَّمْتَ عَلی نَفْسِکَکُلَّ غِیْبَةٍ تَسْتَغِیبُهَا المُسْلِمِینَ مِنْ اَهْلِ مِلَّةِالاِْسْلامِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ وَصَلْتَ مَکَّةَ نَوَیْتَ بِقَلْبِکَ اَنَّکَ قَصَدْتَ اللّهَ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَما دَخَلْتَ الْحَرَمَ وَ لا رَأَیْتَ الْکَعْبَةَ وَ لا صَلَّیْتَ
ترجمه:
سپس امام(ع) به او فرمود: آیا به #حرم وارد شدی و #کعبه را دیدی و #نماز گزاردی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: آن هنگام که به حرم وارد شدی، قصد کردی که #غیبت از مسلمانان و ملت اسلام و بی حرمتی به آبرو و شخصیت آنان را بر خویشتن حرام گردانی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگامی که به #مکه رسیدی، چنین اندیشیدی و این گونه #نیت کردی که تنها به قصد خداوند آمده ای (نه به قصد شهرت و تجارت و…؟!)
شبلی گفت: نه!
امام (ع) فرمود: پس، نه به حرم وارد شده ای و نه کعبه را دیده ای و نه نماز گزارده ای!
بخش پنجم
ثُمَّ قالَ(ع): طُفْتَ بِالْبَیْتِ وَ مَسَسْتَ الاْرَکانَ وَسَعَیْتَ؟
قالَ: نَعَمْ
قالَ(ع): فَحینَ سَعَیْتَ نَوَیْتَ اَنَّکَ هَرَبتَ اِلَی اللّهِ وَ عَرَفَ مِنْکَ ذلِکَ عَلاّمُ الْغُیُوبِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَما طُفْتَ بِالْبَیْتِ وَ لا مَسَسْتَ
الاَْرْکانَ وَ لا سَعَیْتَ
ترجمه:
سپس امام(ع) فرمود: آیا کعبه را #طواف کردی و ارکان آن را #مسّ نمودی و #سعی به جا آوردی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: هنگام سعی، چنین نیت کردی که به سوی خداوند میگریزی و به او پناه میبری و اوست که آگاه به نهان هاست، و بر این نیت و اندیشه ات آگاه است؟ (و تو را پناه میدهد)؟
#شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، نه طواف کرده ای و نه ارکان را مسّ نموده ای و نه سعی به جا آورده ای!
ص ۲ از ۶ صفحه
بخش ششم:
«ثُمَّ قالَ(ع) لَهُ: صافَحْتَ الْحَجَرَ وَ وَقَفْتَ بِمَقامِ اِبْراهِیمَ ( علیه السلام ) وَصَلَّیْتَ بِهِ رَکْعَتَینِ؟
قالَ: نَعَمْ
فَصاحَ(ع) صَیْحَةً کادَ یُفارِقُ الدُّنیا
ثُمَّ قالَ (ع) : آهٍ آهٍ، مَنْ صافَحَ الْحَجَرَ الاَْسْوَدَ فَقَدْ صافَحَ اللّهَتَعالی. فَانْظُرْ یا مِسْکین لا تُضَیِّعْ اَجْرَ ما عَظُمَ حُرْمَتُهُ وَتَنْقُضِ الْمُصافَحَةَ بِالْمُخالَفَةِ وَ قَبْضِ الْحَرامِ نَظیرَاَهْلِ الآثامِ
ثُمَّ قالَ(ع): نَوَیْتَ حینَ وَقَفْتَ عِنْدَ مَقامِ اِبْراهیمَ (علیه السلام) اَنَّکَ وَقَفْتَ عَلی کُلِّ طاعَةٍ وَ تَخَلَّفْتَ عَنْ کُلِّ مَعْصِیَةٍ؟
قالَ: لا
قالَ(ع): فَحینَ صَلَّیْتَ فِیهِ رَکْعَتَیْنِ نَوَیْتَ اَنَّکَ صَلَّیْتَ بِصَلاةِ اِبْراهِیمَ ( علیه السلام ) وَ اَرْغَمْتَ بِصَلاتِکَ اَنْفَ الشَّیطانِ؟
قالَ: لا
قالَ(ع) لَهُ: فِما صافَحتَ الحَجَر الاَسوَد وَ لا وَقَفتَ عِندَ المَقام وَ لا صَلّیتَ فیهِ رَکعَتینِ
ترجمه:
سپس امام(ع) به شبلی فرمود: با #حجرالاسود(۸) مصافحه کردی و به آن دست کشیدی و در #مقامابراهیم (ع) ایستادی و در آن مقام دو رکعت نماز گزاردی؟
شبلی گفت: آری
در این هنگام، امام(ع) فریادی سوزناک برآورد و حالتی به او دست داد که نزدیک بود از دنیا برود (و روح مطهرش از شوق و خشیّت خداوند، به ملکوت آسمانها پرواز کند)! سپس (به خود آمد و به ناله) گفت: آه...! آه…!
و آن گاه فرمود: کسی که با #حجرالاسود مصافحه کند و به آن دست دهد، همانا با خداوند متعال مصافحه کرده است!
پس، ای مسکین! نیک بنگر که مبادا حرمت آن را تباه سازی و پیمانی این چنین عظیم را بشکنی و دستی را که در دست خداوند نهادهای، به گناهانی بیالایی که گنهکاران به آن آلوده اند
سپس امام(ع) فرمود: هنگامی که در مقام ابراهیم ایستادی، نیت کردی که بر عهد و فرمان خداوند، بایستی و از تمامی گناهان روی گردان شوی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آن هنگام که در مقام ابراهیم نماز میخواندی، قصدت این بود که نمازی چونان ابراهیم(ع) بخوانی و با آن نماز، بینی #شیطان را به خاک بمالی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) به او فرمود: پس، نه با حجرالاسود مصافحه کرده ای و نه در مقام ابراهیم ایستاده ای و نه در آنجا نماز گزاردهای!
بخش هفتم
ثُمَّ قَالَ (ع) لَهُ: أَشْرَفْتَ عَلَی بِئْرِ زَمْزَمَوَ شَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا؟
قَالَ: نَعَمْ
قَالَ(ع): نَوَیْتَ أَنَّکَ أَشْرَفْتَ عَلَی الطَّاعَةِ وَ غَضَضْتَ طَرْفَکَ عَنِ الْمَعْصِیَةِ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَمَا أَشْرَفْتَ عَلَیْهَا وَ لَا شَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا!
ترجمه:
سپس امام (ع) به او فرمود: آیا به سر #چاه_زمزم رفتی و از آب آن نوشیدی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: آیا در آن هنگام، در این اندیشه بودی که بر سرطاعت خداوند رفته ای و چشمان خویش را از گناهان فرو پوشیده ای؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، نه بر سر چاه زمزم رفته ای و نه از آب آن نوشیده ای!
بخش هشتم
ثُمَّ قَالَ لَهُ(ع): أَسَعَیْتَ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ وَ مَشَیْتَ وَ تَرَدَّدْتَ بَیْنَهُمَا؟
قَالَ: نَعَمْ
قَالَ لَه(ع)ُ: نَوَیْتَ أَنَّکَ بَیْنَ الرَّجَاءِ وَ الْخَوْفِ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَمَا سَعَیْتَ وَ لَا مَشَیْتَ وَ لَا تَرَدَّدْتَ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَة
ترجمه:
سپس امام (ع) به او فرمود: آیا میان دو کوه #صفا» و #مروه، #سعی کردی و بین آن دو، راه پیمودی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) به او فرمود: آیا در آن حال چنین اندیشیدی که میان #خوف و #رجاء و ترس وامید هستی (و خشیت و رحمت خداوند را یکجا در جان خویش فراهم آوردی)؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، سعی نکرده ای و میان صفا و مروه راه نپیمودی!
بخش نهم
«ثُمَّ قَالَ(ع): أَ خَرَجْتَ إِلَی مِنًی؟
قَالَ: نَعَمْ
قَالَ(ع): نَوَیْتَ أَنَّکَ آمَنْتَ النَّاسَ مِنْ لِسَانِکَ وَ قَلْبِکَ وَ یَدِکَ
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَمَا خَرَجْتَ إِلَی مِنی
ترجمه:
سپس امام (ع) فرمود: آیا از #مکه به سوی #منا رفتی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: آیا در منا، نیت و اندیشه ات این بود که مردم را از زبان و قلب و دست خویش در امان بداری؟
#شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، به منا نرفته ای!
ص ۳ از ۶ صفحه
بخش دهم
ثُمَّ قَالَ(ع) لَهُ أَ وَقَفْتَ الْوَقْفَةَ بِعَرَفَةَ وَ طَلَعْتَ جَبَلَ الرَّحْمَةِوَ عَرَفْتَ وَادِیَ نَمِرَةَ وَ دَعَوْتَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ عِنْدَالْمِیلِ وَ الْجَمَرَاتِ؟
قالَ: نَعَم
قَالَ(ع) هَلْ عَرَفْتَ بِمَوْقِفِکَ بِعَرَفَةَ مَعْرِفَةَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَمْرَ الْمَعَارِف وَالْعُلُومِ وَ عَرَفْتَ قَبْضَ اللَّهِ عَلَی صَحِیفَتِکَ وَ اطِّلَاعَهُعَلَی سَرِیرَتِکَ وَ قَلْبِکَ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): نَوَیْتَ بِطُلُوعِکَ جَبَلَ الرَّحْمَةِ أَنَّ اللَّهَ یَرْحَمُ کُلَّ مُوءْمِن وَ مُوءْمِنَةٍ وَ یَتَوَلَّی کُلَّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ
قَالَ: لَا
قالَ(ع): قَالَ فَنَوَیْتَ عِنْدَ نَمِرَةَ أَنَّکَ لَا تَأْمُرُ حَتَّی تَأْتَمِرَ وَ لَا تَزْجُرُ حَتَّی تَنْزَجِرَ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَنَوَیْتَ عِنْدَ نَمِرَةَ أَنَّکَ لَا تَأْمُرُحَتَّی تَأْتَمِرَ وَ لَا تَزْجُرُ حَتَّی تَنْزَجِرَ قَالَ لَا قَالَفَعِنْدَ مَا وَقَفْتَ عِنْدَ الْعَلَمِ وَ النَّمِرَاتِ نَوَیْتَ أَنَّهَاشَاهِدَةٌ لَکَ عَلَی الطَّاعَاتِ حَافِظَةٌ لَکَ مَعَ الْحَفَظَةِبِأَمْرِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ؟
قالَ:لا
قالَ(ع): فَمَا وَقَفْتَ بِعَرَفَةَ وَ لَا طَلَعْتَ جَبَلَ الرَّحْمَةِ وَ لَاعَرَفْتَ نَمِرَةَ وَ لَا دَعَوْتَ وَ لَا وَقَفْتَ عِنْدَ النَّمِرَاتِ
ترجمه:
سپس امام(ع) به او فرمود: آیا در صحرای #عرفات(۹)توقف کردی و بر #جبلالرحمة(۱۰)(کوه رحمت) بالا رفتی و #وادینمرة(۱۱) را شناختی و نزد #المیل و #الجمرات(۱۲)، خداوند را خواندی و با وی به مناجات پرداختی؟
شبلی گفت : آری
امام(ع) فرمود: آیا هنگام توقف در #عرفات در این اندیشه بودی و این معرفت را فاصله یافتی که همه معارف و دانشها از آن خداوند است و نامه اعمال و لوح سرنوشت تو در دست اوست، و همو بر نهان و قلبت آگاه است؟
شبلی گفت : نه!
امام(ع) فرمود: آنگاه که از جبلالرحمة بالا میرفتی، در این اندیشه بودی که خداوند بر هر مرد و زن با ایمان، رحمت میآورد و آنان را زیر لوای ولایت خویش دارد؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: نزد نمرة قصد کردی که کسی را به کاری امر نکنی، مگر آنکه خودت آنرا انجام دهی، و از کاری نهی نکنی مگر اینکه خود از آن دوری گزینی؟
شبلی گفت : نه!
امام(ع) فرمود: هنگام توقف نزد عَلم و نمرات(۱۳) به یاد داشتی که آنها شاهد تو و طاعتهایت هستند و همراه با نگهبانان الهی و به فرمان پروردگار آسمانها، نگهبان تواند؟
#شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، در عرفات توقف نکرده ای و بر کوه رحمت بالا نرفته ای و نمرة را نشناخته ای و دعا نخوانده ای و نزد نمرات درنگ ننموده ای!
بخش یازدهم
ثُمَّ قَالَ(ع): مَرَرْتَ بَیْنَ الْعَلَمَیْنِ وَ صَلَّیْتَ قَبْلَ مُرُورِکَرَکْعَتَیْنِ وَ مَشَیْتَ بِمُزْدَلِفَةَ وَ لَقَطْتَ فِیهَا الْحَصَی وَمَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ؟
قَالَ: نَعَمْ
قَالَ(ع): فَحِینَ صَلَّیْتَ رَکْعَتَیْنِ نَوَیْتَ أَنَّهَا صَلَاةُ شُکْرٍ فِیلَیْلَةِ عَشْرٍ تَنْفِی کُلَّ عُسْرٍ وَ تُیَسِّرُ کُلَّ یُسْرٍ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا مَشَیْتَ بَیْنَ الْعَلَمَیْنِ وَ لَمْ تَعْدِلْ عَنْهُمَایَمِیناً وَ شِمَالًا نَوَیْتَ أَنْ لَا تَعْدِلَ عَنْ دِینِ الْحَقِّیَمِیناً وَ شِمَالًا لَا بِقَلْبِکَ وَ لَا بِلِسَانِکَ وَ لَابِجَوَارِحِکَ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا مَشَیْتَ بِمُزْدَلِفَةَ وَ لَقَطْتَ مِنْهَا الْحَصَینَوَیْتَ أَنَّکَ رَفَعْتَ عَنْکَ کُلَّ مَعْصِیَةٍ وَ جَهْلٍ وَ ثَبَّتَّکُلَّ عِلْمٍ وَ عَمَلٍ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا مَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ نَوَیْتَ أَنَّکَأَشْعَرْتَ قَلْبَکَ إِشْعَارَ أَهْلِ التَّقْوَی وَ الْخَوْفَ لِلَّهِعَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَمَا مَرَرْتَ بِالْعَلَمَیْنِ وَ لَا صَلَّیْتَ رَکْعَتَیْنِ وَ لَامَشَیْتَ بِالْمُزْدَلِفَةِ وَ لَا رَفَعْتَ مِنْهَا الْحَصَی وَ لَامَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ
ص ۴ از ۶ صفحه
ترجمه:
سپس امام(ع) فرمود: از میان عَلمین (دوعَلم)(۱۴) گذر کردی و پیش از آن، دو رکعت #نماز گزاردی و به سوی وادی #مزدلفه(۱۵) راه پیمودی و از آنجا سنگهای ریز برداشتی و به #مشعرالحرام(۱۶) رفتی؟
#شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: هنگام نماز گزاردن، چنین اندیشیدی که این، #نماز شکر است در شب دهم ( #ذی الحجه ) که سختیها را آسان میگرداند و آرامش و آسایش به ارمغان میآورد؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آن هنگام که از میان دوعلم میگذشتی و به راست و چپ منحرف نمیشدی، آیا در نیت و اندیشهات قصد کردی که با قلب و زبان و دیگر اعضای بدنت از دین حق منحرف نگردی؛ نه به راست و نه به چپ؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگام رفتن به مزدلفه وجمع آوری ریگها، آیا قصدت این بود
که هرگناه و جهلی را از خویشتن دورسازی و به جای آن، عِلم و عمل بنشانی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آن گاه که #مشعرالحرام رفتی، قصدت این بود که شعار و شعور اهل #تقوا و خشیت الهی را به قلبت بچشانی و با پارسایان همساز گردی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: پس، از میان آن دو علم عبور نکرده ای و دو رکعت نماز نخواندهای وبه مزدلفه نرفته ای و از آنجا ریگ بر نداشتهای و به مشعرالحرام واردنشده ای!
بخش دوازدهم
ثُمَّ قَالَ (ع) لَهُ: وَصَلْتَ مِنًی وَ رَمَیْتَ الْجَمْرَةَ وَ حَلَقْتَ رَأْسَکَ وَذَبَحْتَ هَدْیَکَ وَ صَلَّیْتَ فِی مَسْجِدِ الْخَیْفِ وَ رَجَعْتَ إِلَیمَکَّةَ وَ طُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِ؟
قَالَ: نَعَمْ
قَالَ(ع): فَنَوَیْتَ عِنْدَ مَا وَصَلْتَ مِنًی وَ رَمَیْتَ الْجِمَارَ أَنَّکَبَلَغْتَ إِلَی مَطْلَبِکِ وَ قَدْ قَضَی رَبُّکَ لَکَ کُلَّ حَاجَتِکَ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا رَمَیْتَ الْجِمَارَ نَوَیْتَ أَنَّکَ رَمَیْتَ عَدُوَّکَ إِبْلِیسَ وَ غَضِبْتَهُ بِتَمَامِ حَجِّکَ النَّفِیسِ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا حَلَقْتَ رَأْسَکَ نَوَیْتَ أَنَّکَ تَطَهَّرْتَ مِنَالْأَدْنَاسِ وَ مِنْ تَبِعَةِ بَنِی آدَمَ وَ خَرَجْتَ مِنَ الذُّنُوبِکَمَا وَلَدَتْکَ أُمُّکَ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا صَلَّیْتَ فِی مَسْجِدِ الْخَیْفِ نَوَیْتَ أَنَّکَ لَاتَخَافُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَنْبَکَ وَ لَا تَرْجُو إِلَّارَحْمَةَ اللَّهِ تَعَالَی؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیَکَ نَوَیْتَ أَنَّکَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَالطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّکْتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَعِ وَ أَنَّکَاتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِیمَ ( علیه السلام ) بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُوءَادِهِ وَ رَیْحَانِ قَلْبِهِ وَحَاجَّهُ سُنَّتُهُ لِمَنْ بَعْدَهُ وَ قَرَّبَهُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَیلِمَنْ خَلْفَهُ؟
قَالَ: لَا
قَالَ(ع): فَعِنْدَ مَا رَجَعْتَ إِلَی مَکَّةَ وَ طُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِنَوَیْتَ أَنَّکَ أَفَضْتَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَی وَ رَجَعْتَإِلَی طَاعَتِهِ وَ تَمَسَّکْتَ بِوُدِّهِ وَ أَدَّیْتَ فَرَائِضَهُ وَتَقَرَّبْتَ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی؟
قَالَ: لَا
قَالَ لَهُ زَیْنُ الْعَابِدِینَ(ع): فَمَا وَصَلْتَ مِنًی وَ لَا رَمَیْتَ الْجِمَارَ وَ لَا حَلَقْتَرَأْسَکَ وَ لَا أَدَّیْتَ نُسُکَکَ وَ لَا صَلَّیْتَ فِی مَسْجِدِالْخَیْفِ وَ لَا طُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِ وَلَا تَقَرَّبْتَ ارْجِعْفَإِنَّکَ لَمْ تَحُجَّ
فَطَفِقَ الشِّبْلِیُّ یَبْکِی عَلَی مَا فَرَّطَهُ فِیحَجِّهِ وَ مَا زَالَ یَتَعَلَّمُ حَتَّی حَجَّ مِنْ قَابِلٍ بِمَعْرِفَةٍوَ یَقِین
ص ۵ از ۶ صفحه
ترجمه:
سپس امام(ع) به #شبلی فرمود:
به #مَنا رسیدی و #جمره ها را سنگسار کردی و موهای سرت را زدودی و قربانی کردی و در #مسجدخیف نماز گزاردی و به #مکه بازگشتی و #طوافافاضه انجام دادی؟
شبلی گفت: آری
امام(ع) فرمود: هنگام رسیدن به منا و #سنگسارجمره ها؛ آیا چنین اندیشیدی که به هدف خویش رسیده ای و خداوند، خواستههایت را برآورده است؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگام سنگسار جمره ها، اندیشه ات این بود که دشمنت، #شیطان و یاران او را سنگسار میکنی و به وسیله #حج ارجمندت آنها را از خود میرانی؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آن هنگام که موهای سرت را میزدودی، آیا اندیشه ات این بود که خویشتن خویش را نیز از همه آلودگیها پاک میکنی و آنچه را از مردمان برعهده داری، بر میداری و از گناهان و آلودگیها بیرون میآیی؛ همانند روزیکه از #مادر زاده شده ای؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگام نماز گزاردن در #مسجد_خیف، چنین اندیشیدی که از هیچ کس و هیچ چیز #خوف نداری و جز از خداوند و گناهانت نمیترسی و به هیچ کس و هیچ چیز، مگر رحمت خداوند، امید نداری؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: آیا هنگام قربانی کردن، چنین اندیشیدی که با دست یازدیدن به حقیقت ورع و پارسایی، گلوی #طمع را ببُری و از سنت و سیره ابراهیم(ع) پیروی کنی؛ که با #قربانی کردن فرزند خویش و میوه دلش برای رضای خداوند، این سنت را بر پا ساخت و برای مردمان پس از خود به یادگار نهاد؟
شبلی گفت: نه!
امام(ع) فرمود: هنگامی که از قربانگاه به #مکه بازگشتی و طوافافاضه را انجام دادی، آیا چنین اندیشیدی که از رحمت خداوند، سرشار شده ای و اینک به سوی طاعت او روی آورده ای و به محبت وی چنگ زده ای و فرمانهای واجب او راانجام داده ای و به #قربالیاللّه و نزدیکی به خداوند دست یافته ای؟
شبلی گفت: نه!
امام سجاد (ع) به او فرمود : پس، به #مَنا نرسیده ای، و جَمرهها را سنگسار نکردهای وموهایت را نزدوده ای و قربانی نکرده ای و #مناسک و اعمالت را انجام ندادهای و در مسجد خیف نماز نگزاردهای و طواف افاضه را به جای نیاوردهای و به خداوند، تقرب و نزدیکی نیافتهای!
بازگرد که #حج نگزاردهای!
در این هنگام #شبلی به گریه درآمد و بر غفلت و تقصیر خویش و از دست دادن آن همه فایده و آثار و اسرار گرانقدر حج، سخت گریست
واز آن پس و تا فرا رسیدن موسم حجی دیگر، به فراگیری بیشتر معارف و علوم و رموز حج پرداخت
[ و سال بعد، با معرفتی سرشار و یقینی استوار، حج گُزارد ]
#از_ژرفای_حج - علی اکبر مظاهری
پی نوشت ها:
۱. #مستدرک_الوسائل - ج دهم ص ۱۶۶
شبلی کیست؟
الف ـ افراد متعددی به شبلی ملقب بوده اند که نزدیکترین آنها به عصر ائمه علیهم السلام، ابوبکر، دُلف بن جحد است، که تقریباً دو قرن پس از شهادت امام سجاد (ع) به دنیا آمده است
از این رو هیچ یک از شبلی ها نمیتوانند مستقیماً از امام سجاد(ع) روایت کنند
ب ـ چون این حدیث به سبک و وزن سخنان مأثور از امامان معصوم نیست، لذا گفته شده که ممکن است این روایت، سخنان بعضی از عرفا بوده که به تدریج به امام سجاد(ع) نسبت داده شده است،
لکن این گونه روایات نه تنها مخالف با سایر روایات نیست، بلکه هماهنگ با سایر معارف اسلامی هم هست
لذا کاستی در سند، مانع استفاده از متن بلند و نورانی آن نیست
ج ـ ترتیب برخی مناسک در این روایت برابر ترتیب فقهی نیست، زیرا امام سجاد (ع) در این حدیث، درصدد بیان احکام حج و تکالیف ظاهری حجگزاران نبوده است
#صهبای_حج، ص ۳۴۴
۲. مانند کندن مو، نگاه کردن به آینه، صید کردن و عطر زدن و…
۳. قال: فحین احرمت، نویت انک حرمت علی نفسک کل محرم حرمه اللّه عزوجل
۴. #صهبای_حج، ص ۳۴۴ ـ ۳۴۳
۵. این متن از کتاب شرح النخبه از سید عبداللّه سبط محدث جزایری نقل شده است، ضمن اینکه اصل متن در کتاب #صهبای_حج ص ۳۴۴ ـ ۳۴۷نیز آمده است
۶. مکانی است که اعمال حج از آنجا آغاز میگردد
۷. لباس احرام باید نادوخته(خیاطینشده) باشد
۸. سنگی سیاه که در یکی از گوشه های کعبه قرار دارد
۹. صحرایی است به طول ۱۲ و عرض ۵/۶ کیلومتر، در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال مکه
۱۰. کوهی در صحرای عرفات
۱۱. مکانی در نزدیکی عرفات و دارای مسجدی به نام حضرت ابراهیم (ع)، یا نمره نامگذاری شده است
۱۲. سنگسار گاهها، سنگسار کردن شیطان و اهریمنان
۱۳. منطقهای در صحرای عرفات، با علامتهای مخصوص
۱۴. علامتهایی است برای تعیین حدود حرم
۱۵. نام صحرایی است
۱۶. کوهی است در وادی مزدلفه
#حدیث_شبلی
ص ۶ از ۶ صفحه
التماس دعا
https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/1504
#حدیث_شبلی #با_ترجمه👆🏻👆👆🏻
🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋
#اسرارحج_راستین
🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋
#حدیث_شبلی #ترجمه_کامل👇🏻👇👇🏻
https://eitaa.com/WallsOfHadithsOfThe14Innocents99/1505