eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حکیم توحیدی
🔹 فردوسی، مسئله را حماسه ‌ای کرد، مسئله و و را حماسه ‌ای کرد، بعد موحد را، ایران اسلامی را، در سایه توحید و ولایت زنده نگه داشت. 🔹 خیلی‌ ها درباره خدا سخن گفته‌ اند و خدا را به عنوان خالق آسمان و زمین ستوده ‌اند؛ اما شعری دارد که بزرگ حکیم الهی یعنی (رضوان الله تعالی علیهما) در کتاب المبدأ و المعاد از آن شعر با جلال و اکرام یاد می ‌کند با عظمت یاد می ‌کند و از آن شعر بهره می‌برد و آن شعر این است: جهان را بلندی و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای، هر چه هستى تویی 🔹 شکوه این بیت در آن مصرع دوم است؛ یعنی خدا خالق آسمان است، خالق زمین است، آنچه در آسمان، آنچه در زمین و آنچه در بین آسمان و زمین است، مخلوق خداست؛ اما خود خدا چیست؟ می گوید: «ندانم چه ‌ای»! راست گفته است، هیچ عقلی در نمی ‌یابد؛ ولی «آن قدر هست که بانگ جرسی می ‌آید»! «ندانم چه‌ای، هر چه هستى تویی». 🔹 این «یاء»، «یاء» مصدری است نه «یاء» ضمیر؛ معنایش این نیست که من نمی‌ دانم تو که هستی، تو هر چه هستی خودت هستی! اگر «یاء»، «یاء» ضمیر بود، این شعر خیلی بلند نبود؛ ولی «یاء»، «یاء» مصدری است؛ یعنی تویی. اگر تمام حقیقت هستی خداست، بقیه، آیت اویند، مخلوق اویند، آفریده اویند؛ این ‌طور نیست که مثل او حقیقت هستی را داشته باشد. 📚 پیام هنر حماسی تاریخ: 1398/04/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد سی و هشتم کتاب رحیق مختوم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلد 38 از کتاب ارزشمند شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 👈 جلد 38 به تحریر ادامه فصل یکم باب ششم یعنی استدال های 6 تا 11 و نیز تحریر فصل دوم یعنی تحریر شواهد سمعی پرداخته می ‌شود. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 6. ساده‌ زیستی: ساده‌ زیستی حاكمان و كارگزاران موجب آرامش و اعتماد امت اسلامی به رهبران می‌ شود، از این ‌رو حضرت امیرموٴمنان (ع) در بخشی از نامه تاریخی خویش به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره چنین می ‌نگارد: ... پیشوای شما (علی بن ابی‌طالب)، از دنیا به دو لباس كهنه و از خوراك به دو قرص نان بسنده كرده است. آگاه باشید كه شما هرگز توان آن را ندارید؛ ولی با زهد، پارسایی و تلاش و پاكی و استواری مرا یاری كنید. به خدا سوگند من از دنیای شما، طلا و نقره ‌ای نیندوخته و از غنایم و ثروت ‌های آن، ذخیره نكرده و برای این لباس كهنه‌ ام، بدلی آماده نساخته ‌ام و از زمین آن، یك وجب به خود اختصاص نداده و از این دنیا جز خوراك ناچیز بهره ‌ای نبرده ‌ام. [1] [1]. (نهج البلاغة، نامهٴ 45). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
برهان الهی

🔸 فرمود شناخت حق امام ، یعنی انسان او را حجّت و برهانی الهی برای مردم و و درگاه رسیدن به خدا بداند : «عارِفاً بِحَقِّهِ یَعلَمُ أَنَّهُ حُجَّةُ اللهِ عَلی خَلقِهِ وَ بابُهُ الَّذِی یُؤتی مِنهُ » . . . . 📚 ادب فنای مقربان ج9 ص 277. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مولود مبارک

🔸 وقتی امام به دنیا می ‌آید، زادروزش آن چنان است كه وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) به همه ما دستور می ‌دهد كه وقتی شد، این دعا را بخوانیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مولود مبارک

🔸 وقتی امام به دنیا می ‌آید، زادروزش آن چنان است كه وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) به همه ما دستور می ‌دهد كه وقتی شد، این دعا را بخوانیم و خدا را قسم بدهیم به امام جواد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَب». 🔸 این چه مقامی است؟! به مناسبت روزی كه امام جواد در ماه رجب به دنیا می‌آید، از ناحیه مباركه به ما دستوری می‌ رسد كه در ماه رجب تا ظهور آن حضرت و تا دامنه قیامت، این دعا مستحب است كه خدا را قسم به امام جواد می ‌دهیم قسم به امام هادی می ‌دهیم! این چه عظمتی است، اینها چه كسانی هستند؟! 🔸 چنین مقامی دارد؛ این اختصاصی به وجود مبارك ندارد، همه ائمه (علیهم السلام) همین طورند، زیرا درباره پسر امام جواد یعنی امام هادی (سلام الله علیهما) هم در همان دعا آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَب». این چه عظمتی است؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pUqIn ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/QzwOcIsSfAY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/09/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 محضر الله
🔹 وجود مبارک فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ کیفَ تَکون‏»؛ فرمود تو هر جا باشی هستی، در منظر خدا هستی، در مرئای خدا هستی، به این فکر نباش که تو را به جهنم بترسانند، به این فکر باش که حیا داشته باشی! 🔹 قرآن قبل از اینکه ما را بترساند ما را به دعوت کرد؛ در سوره مبارکه «علق» فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ آیا انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! حیا از بهترین نعمت ‌های خداست! ما در حضور اساتیدمان، در حضور بزرگانمان، خلاف نمی‌کنیم، حرم که رفتیم یقیناً خلاف نمی ‌کنیم، حالا در حضور ذات اقدس الهی چطور؟ 🔹 حضرت جواد (سلام الله علیه) فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ‏». همان طوری که از آن طرف ﴿أَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾، از این طرف هم فرمود بدانید ﴿هُوَ مَعَکمْ أَینَ ما کنْتُمْ﴾؛ هر جا باشید او با شماست. شما اگر نتوانستید ببینید، او که می ‌بیند! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/11/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌ اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! 🔸«مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می ‌دهد یا روزنامه‌ ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. عقلا می ‌گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. 🔸 این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران‌ ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 10 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 حبل الله

🔹 این ماه پر برکت رجب، ماه است؛ برای هر کس در هر مرحله ‌ای که هست، این ماه پر برکت رجب که
«شهر الولایه» 
است، طلیعه ماه پر برکت شعبان است که
«شهر الرساله»
است و هر دو مقدمه ‌اند، دو جناح و دو بالند برای ماه مبارک رمضان که
 «شهر الله»
است. 🔹 آنها که اهل سیر و سلوک هستند، سالشان اول فروردین نیست؛ سالشان اول ماه مبارک رمضان است، از اول ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند تا ماه مبارک رمضان بعدی. 🔻 در هر مرحله‌ ای از این مراحل دوازده گانه مقصدی را در نظر دارد و طی می‌ کند. حالا بیش از دو ماه نمانده به پایان سال؛ تا سال بعد چه باشد و چه تهیه کند و عمر هم خیلی روشن نیست! 📩 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1375/09/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران رهبران و كارگزاران نظام اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند. این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان است و در اینجا بر مهم ‌ترین آن‌ها مرور می ‌شود. 1. دانش‌افزایی: حاكمان در نظام اسلامی وظیفه دارند با تأسیس مراكز آموزشی و پژوهشی مانند مهد كودك، دبستان، دبیرستان، دانشگاه و... مقدمات تربیت صحیح و رفع جهل و تعلیم علوم و فنون در عرصه ‌ها و رشته‌ های گوناگون را برای امت اسلامی فراهم سازند و آن‌ها را به سمت تسخیر قله رفیع دانش سوق دهند. 📚 مفاتیح الحیات ص 439. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مدار کرامت
🔹 دیگران تا به این مرز می ‌رسند که انسان باید آزاد باشد، به سبب انسان است، خدا انسان را مکرم قرار داد فرمود: ﴿لَقَدْ کرَّمْنَا بَنی آدَمَ﴾، این درست است و کرامت او به استناد خلافت اوست که ﴿إِنّی جَاعِلٌ فِی اْلأَرْضِ خَلیفَةً﴾، این درست است؛ اما از این به بعد را دیگر فراموش می ‌کنند! خلیفه آن است که حرف «مستخلف ‌عنه» را بزند نه حرف خود را؛ اگر کسی حرف خدا را نزند، حکم خدا را جاری نکند، اراده خدا را حاکم نداند که «خلیفة ‌الله» نیست، این می ‌شود غاصب. 🔹 اگر کسی است باید پیام «مستخلف ‌عنه» را داشته باشد، ببیند «مستخلف ‌عنه» او چه چیزی می ‌گوید، «منوب ‌عنه» او چه چیزی می ‌گوید، چون بالاخره جانشین است. کسی در کنار سفره خلافت بنشیند، از احترام بهره ببرد و بر اساس ﴿أفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ عمل بکند، حیاتش می ‌شود غاصبانه. 🔹 اگر کسی «خلیفة ‌الله» است، از یک سو هم ﴿أفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ باشد، این غاصب است، خلیفه نیست! وقتی نداشت هم ندارد، وقتی کرامت نداشت، به تازیانه ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ کاْلأَنْعَامِ﴾ مبتلا می ‌شود، چون آن کرامت به استناد این خلافت است. اگر کسی زیر خلافت آب بست، «خلیفة‌ الله» نیست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران رهبران و كارگزاران نظام اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند. این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان است و در اینجا بر مهم ‌ترین آن‌ها مرور می ‌شود. 1. دانش‌افزایی: ... امیرمؤمنان (ع) در این باره می ‌فرماید: ... و اینكه شما را آموزش دهد تا جهل از میان شما برچیده شود و شما را با ادب آشنا كند تا فرهیخته گردید. [1] در حدیث دیگری امام (ع) می ‌فرماید: بر حاكم اسلامی است كه حدود اسلام و ایمان را به مردمی كه ولایت او را پذیرفته ‌اند بیاموزد. [2] [1]. تَعْلِیمُكُمْ كَیلا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُكُمْ كَیمَا تَعْلَمُوا (نهج البلاغة، خطبهٴ 34). [2]. عَلَی الإِمَامِ أَنْ یعَلِّمَ أَهْلَ وَلایتِهِ حُدُودَ الإِسْلامِ وَ الإِیمَانِ (غرر الحكم، ص341). 📚 مفاتیح الحیات ص 439 و 440. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته برگزار نخواهد شد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 میزبان
خدا

🔸 این ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان در مسئله جزء مهمان های خوانده شده ذات اقدس الهی باشد او مهمان خود را در نهایت اكرام، پذیرایی می ‌كند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
میزبان خدا

🔸 برای ، دستورهای فراوانی وارد شده است. این ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان در مسئله جزء مهمان های خوانده شده ذات اقدس الهی باشد كه او مهمان خود را در نهایت اكرام، پذیرایی می ‌كند. 🔸 این دعاها برای آن است كه مضایفه باشد نه تنها ضیف یك جانبه! ضیف یك جانبه این است كه انسان به وسیله حج یا عمره به سرزمین وحی می‌ رود، آنجا كه رفت جزء ضیوف الرحمان است؛ یا وارد ماه مبارك رمضان می ‌شود که در آن ماه، جزء است؛ در ماه مبارك رمضان از لحاظ زمان، مهمان خداست و در سرزمین وحی از نظر مكان، مهمان خداست؛ اما به ما گفتند كه شما هم خدا را مهمان كنید! 🔸 خب ما مهمان خدا باشیم، طبق این روایاتی كه در حج و عمره یا در ماه مبارك رمضان، حاجیان و معتمران یا صائمان را جزء ضیوف الرحمان می ‌دانند درست است؛ اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟ ما چه داریم كه او را مهمان كنیم (یك) و چه وقت او مهمان ما می‌شود (دو)؟ 🔸 این را در حدیث قدسی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‌» یعنی خدای سبحان مهمان دل های شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می ‌پذیرد. 🔸 خدا با همه هست: ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾؛ اما اینكه فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‌»، به وصف رحیمیت است به وصف عفوّ بودن است به وصف ستار و غفار بودن است به وصف رئوف و عطوف بودن است، با این وصف مهمان آدم می ‌شود. این دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان را هم شایسته كند كه خدا بشود و هم شایسته كند كه خدا بشود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Ob4ZS ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/sSIaNYYZ2iE 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 240 تاریخ: 1390/03/11 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سراب مسموم
🔹 این قلب، سالن رقص دنیا نباشد! چقدر امیرالمؤمنین (صلوات الله و سلامه علیه) آبروی را می ‌برد و آبروی افراد دل ‌باخته به دنیا را می ‌برد! هیچ كسی در امت اسلامی به اندازه حضرت امیر دنیا را بی‌آبرو نكرد؛ آن قدر دنیا را رسوا و مفتضح كرد و به طور غیر مستقیم، دنیاخواه را رسوا كرد كه آبرویی برای دنیا نگذاشت! 🔹 فرمود: «یا أَیهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْیا حُطَامٌ مُوبِی»؛ پاییز که می ‌شود، ساقه ‌ها زرد می ‌شوند و خشك می ‌شوند و با یك تكان همه از بین می ‌روند، این را می‌ گویند «حطام». فرمود این حطامی است «موبی»؛ یعنی بیماری وبا می‌ آورد، «فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاه». اینجا جایی است وباخیز! اولا حطام است، دنیا برای كسی بهار نشد، همیشه پاییز است و ساقه‌ هایش هم حطام است، اگر دست بزنی می ‌ریزد و ثانیاً این ساقه وبا می ‌آورد. 🔹 فرمود در دلِ دل، «لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَی سُوَیدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ یشْغَلُهُ وَ هَمٌّ یحْزُنُهُ كَذلِكَ حَتَّی یؤْخَذَ بِكَظَمِهِ». اگر این ‌چنین شد، آن دل توان این را ندارد كه اهل عبادت باشد و از عبادت طرفی ببندد. اگر همه اینها را به دور انداخت، می‌ گوید «حارثة ‌بن ‌مالك» چه کسی بود كه من نیستم؟! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
سرای مولا

🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ojpqi 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران رهبران و كارگزاران نظام اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند. این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان است و در اینجا بر مهم ‌ترین آن‌ها مرور می ‌شود. 2. امیدبخشی و تحیرزدایی: از مهم ‌ترین وظایف حاكم و كارگزار این است كه هنگام فتنه و سختی روزگار و در شرایطی كه امت دچار گمراهی و سردرگمی است، نور امید را در دل ‌های آنان بیفشاند و مردم را از ناامیدی، تفرقه و تحیر رهایی بخشد. امیرمؤمنان، علی (ع) در وصف رسول گرامی (ص) به عنوان حاكم و راهبر امت اسلامی می ‌فرماید: «... خدا با فرستادن پیامبر، مردم را از جهالت، گمراهی و سرگردانی رهانید». [1] [1]. فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ (نهج البلاغة، خطبهٴ 1، بند 43). 📚 مفاتیح الحیات ص 439 و 440. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همه ساله در ماه رجب، "روزهای سیزدهم تا پانزدهم " برپایی سنّت حسنه که در روایات ما تأکید فراوانی بر آن شده است را شاهدیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همه ساله در ماه رجب، "روزهای سیزدهم تا پانزدهم " برپایی سنّت حسنه که در روایات ما تأکید فراوانی بر آن شده است را شاهدیم. در این فرصت معنوی حضور چشمگیر بسیاری از خواهران و برادران متدیّن خصوصا قشر جوان را نظاره گریم که از روزهای قبل خود را جهت شرکت در این ضیافت بزرگ آماده می کنند. 👈
حال این سؤال مطرح است که اینهمه تأکید و فضیلت برای چیست؟
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب عبادت ذات اقدس اله را دارای شئونی دانسته و در این باره چنین آورده اند: 🔹 عبادت ذات اقدس اله، شئونی دارد. گاهی به صورت فكر و ذكر و شكر است؛ گاهی به صورت حركت و زمانی به صورت سكون. تا معبود (عزّوجلّ) چه دستور دهد و رسول معبود (صلی الله علیه و آله و سلم) چه پیامی آورده باشد. 🔹 آنجا كه فكر و ذكر و شكر عبادت است، آیات و روایات در خصوص آن فراوان وجود دارد و نیازی به شرح آن نیست. و آنجا كه حركت، عبادت باشد، نظیر طواف كه گشتن به دور كعبه، خود عبادت است و... . پس معبود گاه دستور حركت و هروله می‏ دهد، نظیر سعی بین صفا و مروه؛ گاهی دستور گردش به دور خانهٴ خود را لازم می ‏داند، نظیر طواف در حج و عمره؛ گاهی هم وقوف و عكوف و اقبال همراه با تعظیم و بزرگداشت را در خانهٴ خود، واجب یا مستحب می‏ شمارد، نظیر . عكوف یعنی اقبال و روی آوردن به چیزی همراه با تعظیم و بزرگداشت آن. اعتكاف در مسجد، خود نوعی عبادت است كه حركت در آن شرط نیست؛ سكون هم در آن معتبر نیست؛ مانند وقوف در عرفات، مشعر و مِنا... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1034254 📚 کتاب حکمت عبادات ،ص182. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra