eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فخر مؤمن 🔸 یكی از مؤمنانِ رسمی عصر امام صادق (سلام الله علیه) به حضور حضرت شرفیاب شده، عرض كرد به من مسئولیت اداره اهواز را دادند، من چه كنم؟ او بود، آمد به حضور حضرت، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنین باش، با مردم چنان باش، با بیت ‌المال چنین باش، با مال مردم چنان باش، ادب و عقل اینها است، اینها را گفت و گفت، بعد فرمود می ‌دانید با مردم چطور رفتار بكنید؟! ما الآن تمام افتخارات ما این است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهل‌بیت (علیهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند. درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏»،[1] این لقب پُر افتخار را به خیلی ها دادند. به خیلی از محدّثان دادند و به بعضی از زن‌ های وارسته علمی دودمان اهل عصمت و طهارت دادند كه آنها «منّا اهل البیت» هستند.[2] بعضی از محدّثان همین شهر، مشمول این مدال شدند، فرمودند به اینکه فلان محدّث «منّا اهل البیت».[3] این یك فخر است؛ اما آنچه در روایت نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است به این حاكم فرمود بدان! ذات أقدس الهی فرموده است «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛[4] این كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! همه این‌گونه از حوادث در «منطقة الفراغ» است؛ یعنی فصل سوم. فصل اول كه ذات الهی است، منطقه ممنوعه است. فصل دوم كه صفات ذات است كه عین ذات است، منطقه ممنوعه است. فصل سوم كه ظهور و تجلّی فیض خداست، منطقه فراغ است. 🔸 فرمود مؤمن از من است من از او هستم. این كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! پس این راه باز است. اگر یك استعداد راقی در خود پیدا كردی، حتماً باید به حوزه ‌ها پر بكشی، بشوی استاد مسلّم حوزه و اگر آن استعداد را در خود نمی ‌بینی، برابر همان استعداد و نه بیشتر قدم برندارید، در همان شهرتان عالمانه جامعه را هدایت کنید. 🔸 آن نكته اساسی این است كه «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»،[5] چه كسی پیشرفت دارد و چه كسی پیشرفت ندارد در دنیا روشن نیست. صحنه ‌ای را تلویزیون پخش می ‌كرد، یك روستای محروم دورافتاده ‌ای بود كه از شهر فاصله داشت و یك رودخانه ‌ای وسط بود كه اگر آب آن رودخانه طغیان می ‌كرد، اینها با سیم و بَندی از این طرف به آن طرف می ‌رفتند، پل نداشتند. دیدم یك طلبه با عمامه، عبایش را گرفته، دست به این سیم زده، خود را به آن روستا رسانده، بعد هم بچه ‌ها آنها را جمع كرده، سینه می‌ زند «یا حسین یا حسین»! من این را دارم كه روشن نیست كه ما بیش از او ثواب ببریم! این بیان نورانی علی بن ابی‌طالب است: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ». هر كسی وظیفه‌ ای دارد، یك سمتی دارد. خدا هر چه به او داد، در برابر همان مسئول است. [1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905. [3]. الإختصاص، ص68. [4]. وسائل الشیعه، ج17، ص211. [5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت463. 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1397/02/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آرامش صادق 🔸 . ﴿إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَتَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلی وَكَلِمَةُ اللّهِ هِی الْعُلْیا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ (40)﴾ ▫️ نصرتی كه در این كریمه مطرح است بازگشتش به دین بر‌می‌ گردد، چون شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مانند انسان های دیگر محكوم به رحلت است ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] پس منظور دین پیغمبر است. آنجا كه آسیب رساندن به شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باعث آسیب ‌پذیری دین است، آنجا هم شخصیت حقوقی اش را حفظ می كند و هم شخص حقیقی را؛ آنجا كه رحلت او و درگذشت او به اصل دین آسیب نمی رساند، آنجا حضرت برابر قضا و قدر الهی محكوم ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾ هست، ﴿وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِن قَبْلِكَ الخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الخَالِدُونَ﴾[2] است و مانند آن. ▫️ پس محور نصرت الهی دین خداست نه شخص پیغمبر، اگر این ‌چنین است این مطلب در زمان ائمه (علیهم السلام) هم صادق است. در زمان نایبان خاص او هم صادق است، در زمان نایبان عام هم صادق است. هر كسی برای حفظ دین خدا قیام كرده است منصور الهی است، برای اینكه شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه محكوم به رحلت است و دین آن حضرت الی یوم القیامه باید بماند پس اساس، دین پیغمبر است؛ این یك مطلب. 🔸 مطلب دیگر اینكه ذات اقدس الهی فرمود سكینت خود را بر او نازل كرده است؛ سكینه و آرامش گاهی آرامش صادق است و گاهی آرامش كاذب. گاهی انسان در كمال آرامش به سر می برد، این سكینت نیست یك آرامش كاذب است كه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾[3] كسانی كه اهل خسارت‌ اند، غافلانه زندگی می كنند خود را در امن می ‌بینند همان هایی كه فكر می ‌كردند ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾[4] همان هایی كه فكر می ‌كردند كه ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾[5] و مانند آن؛ بعد از یك مدت كوتاهی ﴿فَأَصْبَحُوا خَاسِرِینَ﴾[6] پس برخی ها احساس امنیت می كنند و این امنیتشان امنیت كاذب است؛ اینكه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ یعنی این امن كاذب برای كسی است كه غافلانه به سر می برد و آن‌ كه به سر ‌می ‌برد این دارد كه ﴿الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ﴾[7] هم امنیت دنیا و هم امنیت آخرت. 🔸 بنابراین این امنیت گاهی امنیت صادق است؛ همین است كه ﴿فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ﴾، چرا امنیت صادق است؟ برای اینكه هیچ گونه قلب نمی‌ تپد، یك؛ هیچ خطری هم در بیرون نیست، دو؛ این آرامش با آن نفی خطر بیرون مطابق است، سه؛ می ‌شود . بعضی ها تجرّی دارند؛ همان‌طور که تجرّی در قول است، در فعل هم هست؛ یعنی خطر هست، او در اثر غفلت آرام و بی‌ خیال است. این گرایش او مطابق با واقع نیست. گاهی هم از آن طرف به عكس است. چه اینكه آن حزن همسفر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) یك گرایش كاذب بود، یك غم كاذب بود، یك اندوه كاذب بود. حضرت فرمود وقتی ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ چه هراسی داری تو؟! آخر از چی می‌ ترسی؟! بیگانه كه قدرت نفوذ ندارد، ترس تو از چیست؟! حزن تو از چیست؟! ما که چیزی را از دست نمی ‌دهیم. پس خود حضرت یك امنیت صادق داشت، همسفرش یك حزن كاذب داشت، با این نهی آن حزن دارد برطرف می ‌شود كه ﴿لاَتَحْزَن﴾ چرا كه ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾. [1] ـ سوره زمر، آیه 30. [2] ـ سوره انبیاء، آیه 34. [3] ـ سوره اعراف، آیه 99. [4] ـ سوره همزه، آیه 3. [5] ـ سوره كهف، آیه 35. [6] ـ سوره مائده، آیه 53. [7] ـ سوره انعام، آیه 82. دینه 📚 درس تفسیر سوره مبارکه توبه جلسه 57 تاریخ: 1380 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقام 🔸 مقام های معنوی قابل عزل و نصب نیست و قابل دستبرد نیست و انسان را آرام می ‌كند، اما مقام های ظاهری است كه روزی صعود است و دیگر روز سقوط؛ روزی عزل است و روزی نصب. [امام علی (سلام الله علیه)] فرمود مقام های معنوی از گزند شیطان درون و بیرون مصون است، اما سمت های ظاهری آسیب ‌پذیر است، آبی است بدبو و لقمه ‌ای است گلو‌گیر: «هَذَا مَاءٌ آجِنٌ‏ وَ لُقْمَةٌ یغَصُ‏ بِهَا آكِلُهَا».[1] 🔸 درك این معارف موج هر فتنه ‌ای را می‌ شكند؛ روزی سمت ها هست و روزی سمت ها نیست، آنچه برای ما مهم است تقویت نظام است و خدمت به اسلام؛ اگر روز نصب و اعطای سِمَت مسرور شدیم روز عزل غمگینیم و هر دو فتنه است و طوفان هلاك‌ كننده؛ ولی اگر روز نصب و روز عزل یكسان بودیم [و] ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾[2] معلم ما بود [و] وقتی مقامی به ما دادند مسرور نشدیم، در روز عزل یا روز تودیع غمگین نخواهیم شد. به هر تقدیر كشتی نجات، مقام را آب بدبو معرفی كرد و لقمه گلو‌گیر! مقام به گلوی كسی فرو نرفت و نمی ‌رود، چون دنیاست و دنیا مردم را هضم می ‌كند نه اینكه غذای مردم بشود. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه2. [2]. سوره حدید، آیه23. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش
حجت الاسلام سید محمد شهیدی، مدیر اجرایی و امور استانهای دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در قم: تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش 🔷 در غیبت کبری دفاع از دین بر عهده مراجع جامعه الشرایط است و مرجعیت شیعه نقش مهمی در دفاع از مبانی دینی و عقیدتی شیعه دارند 🔸 یکی از مراجع تقلید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که در علوم منقول و معقول پیشتاز و در همه علوم کم نظیر بوده و شناخت درستی از اسلام دارد. به همین دلیل باید سعی کرد اسلام اصیل و ناب را از این دست مراجع دریافت کرد. 🔷 فعالیت های دفتر در پی وقوع شیوع کرونا 🔸 مسئله کرونا باعث نشد که ارتباط مردم با دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی قطع شود چرا که مسئولین این دفتر از قبل برای حوادثی مانند کرونا و عدم قطع ارتباط با مردم و طلاب، سامانه های مختلفی پیش بینی کرده و به مرحله اجرا در آورده بودند. 🔷 سامانه های آموزشی و دروس 🔸 طراحی سامانه ها باعث شد ضمن ارتباط بیشتر مردم با دفتر معظم له، مردم کمترین حضور را داشته باشند. از جمله این سامانه، سایت و تلویزیون اسراء (tv.esra.ir) است. در این سایت و تلویزیون، و همچنین سامانه آموزش https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس خارج فقه آن مرجع تقلید و دروس حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی مانند درس اسفار (https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9) و خارج فقه (https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid)روزانه و به صورت آنلاین برای استفاده طلاب و روحانیون بارگذاری می شود. 🔷 پاسخ به استفتائات 🔸 در بخش های استفتاء کتبی و شفاهی، تلفنی،سامانه پیامکی 10007233 و یا تلفن های 02537741841 برای ارتباط مردم با مسئولین این دفتر راه اندازی شده است. 🔷 سامانه های جامع وجوهات، عبادات و اجازات 🔸 از دیگر کارهایی که در این دفتر انجام شد، راه اندازی سامانه جامع به نام حضرت آیت الله جوادی آملی متشکل از درگاه پرداخت وجوهات و اجازات است. این سامانه در سایت اسراء (javadi.esra.ir) واقع شده و خصوصیت این سامانه این است، وقتی کسی به این سامانه مراجعه و وجوهات خود را پرداخت می کند، رسید وجوهات هم در همان لحظه به او پرداخت می شود. در این دفتر سامانه های دیگری به نام شهریه، عبادات و اجازات هم راه اندازی شده که می تواند گام مؤثری در غیر حضوری شدن طلاب به این دفتر باشد. 🔷 پاسخ گویی به شبهات عقیدتی، فلسفی، علمی وتفسیری 🔸 کارشناسانی که در این دفتر حضور دارند همه سعی شان این است با استفاد از مبانی فکری و نظری حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ متقن و محکمی به شبهات و سؤالهای مختلف تفسیر و عقیدتی و... بدهند و به دلیل جایگاه علمی حضرت ایشان غیر از این هم انتظار نمی رود. news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه بیان داشتند: بيماری ها شرّ بالعرض است نه بالذات/انسان هيچ وقت نبايد نا اميد شود و دست از دعا کردن بردارد
بيماری ها شرّ بالعرض است نه بالذات/انسان هيچ وقت نبايد نا اميد شود و دست از دعا کردن بردارد پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه خود در روز چهارشنبه 30 مهر 1399، با بیان اینکه «ادعیه» همه شان تکرار نیست بلکه خیلی از آنها تأسیس است، اظهار داشتند: خدای سبحان که «أَقْرَبُ إِلَینَا مِنْ حَبْلِ الْوَرِید» است، نظیر کتابهای فقهی با ما معامله کرده است، چند جور گفت که با ما میتوانی حرف بزنی. یک جور و دو جور نیست. میخواهی عبادت کنی اینجور حرف بزن! میخواهی دعا کنی آنجور حرف بزن! میخواهی درد دل کنی این جور حرف بزن! میخواهی گله بکنی اینجور حرف بزن! میخواهی ناز کنی این جور حرف بزن! میخواهی مناجات بکنی اینجور حرف بزن! میخواهی از من گله بکنی اینجور حرف بزن! همه جور را گفته است. ایشان ادامه دادند: این دعای افتتاح مال حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) است این دعای افتتاح که در شبهای ماه مبارک رمضان خوانده میشود آنجا حضرت به ما یاد میدهد که با خدا ناز کنیم من امروز روزه گرفتم تا شب با تو ناز کنم: «مُدِلًّا عَلَیك‏» دَلال و قنج همان ناز است. معظم له بیان داشتند: پس این ادعیه همهشان که تکرار نیست خیلی از اینها تأسیس است که بخواهید گله کنید اینجور است، ناله کنید آنجور است، خضوع کنید آنجور است و ناز کنید آنجور است. این مناجات شعبانیه با آن جلال و شکوه که هست بخش قابل توجهی، آن بخش پایانیاش ناز است. چه خدایی است که به ما اینجور اجازه داد، در بخش پایانی مناجات شعبانیه این است که خدایا تو اگر یک وقتی حالا چه در دنیا چه در آخرت آوردی مرا ببری بگویید که چرا گناه کردید من هم میگویم که تو که بزرگتر بودی چرا نبخشیدی؟ «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ» اگر مؤاخذه بکنی بگویی چرا فلان جا غفلت کردی چرا فلان جا گناه کردی؟ من میگویم تو که بزرگتر بودی چرا آبروی ما را ریختی؟ چرا جلوی مردم گفتی؟ این یعنی چه؟ این را چه کسی میتواند بگوید؟ چگونه میتواند بگوید؟! این چه تعبیری است!؟ ایشان ادامه دادند: بنابراین هیچ وقت نمیشود انسان ناامید باشد هیچ وقت نمیشود دست از دعا بردارد هیچ وقت نمیشود. الآن این وضع کرونا بالاخره ناله انسان را در میآورد تنها چیزی که از دست او برمیآید همین است خدایا! تو میتوانی هدایت بکنی افکار را، این کار، کار آسانی است این همه علوم را تو دادی. الآن این یک کمی مثلاًعصاره فلان گیاه برای این کار خوب است این را بگذار در ذهن مردم! بگذار در ذهن اینها! یا ناله است یا گله است یا قنج است یا ناز است یا نیاز است، حل میشود. منتها اینها باید بفهمند به اینکه چه کسی این علم را به آنها داد؟ ایشان اظهار داشتند: اینها باید بجای اینکه بدانند این علم کسی که «علیم بکل شیء» است این را آفرید با نظم آفرید بخواهید راه را به شما نشان میدهد یک مقداری هم علم به شما میدهد که مشکلتان را حل کند، ما شرّ بالذات نداریم اینها اگر این بیماریها نبود علم پیشرفت نمیکرد اگر کسی مریض نمیشد این همه علومی که در پزشکی پیشرفت کرده است بیماری است اینها شرّ بالعرض است ما شرّ بالذات که نداریم. معظم له در پایان بیان داشتند: آدم وقتی این دعاها را نگاه میکند میبیند همه جورش را این دین به ما گفته، آن وقت جز خجالت چیزی برای آدم نمیماند. یک راه نیست که بگوید این راه بسته است، بلکه گفته از این راه بیا، از آن راه بیا، از این راه بیا! ناله داری بکن! اشکال داری بکن! فریاد داری بزن! امیدواریم که خدا به برکت قرآن و عترت این موضوع را حل کند إنشاءالله. news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز ششم ماه 1442 🔹 معیار روابط بین الملل 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معیار روابط بین الملل 🔸 اسلام نه دين انزوا است تا جداي از جهان زندگي كند و نه سلطه ‌پذير است و نه سلطه ‌گر؛ هم اصل انزوا را باطل مي ‌داند و هم سلطه ‌گري را امضا نمي ‌كند و هم سلطه‌ پذيري را، چون معيار اين روابط را تنظيم مي ‌كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوين و تنظيم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده مي ‌كند و نه اجازه مي‌ دهد مقتدري از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عين حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] يا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگي مسالمت ‌آميز است. كافر گرچه اصول الهي را نمي ‌پذيرد، ولي اصول انساني را مي ‌پذيرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهي را مي ‌پذيرد و نه اصول انساني را و خوي استكبار [هم] پيمان‌ شكني است؛ لذا قرآن در عين حال كه فرمود شما مي ‌توانيد با كافران زندگي مسالمت‌آميز داشته باشيد، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشيد؛ زيرا خوي آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَيْمَانَ لَهُمْ﴾،[3] اين از آن غُرر آيات قرآن كريم است؛ فرمود با مستكبران بجنگيد نه براي اينكه كافرند، بلكه براي آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحميل مي‌ كند و به هيچ پيماني احترام نمي‌گذارد. 🔸 الآن مشكل سازمان ملل اين نيست كه عدّه ‌اي مسلمان هستند و عدّه ‌اي كافر، مشكل عدم موفّقيّت سازمان بين ‌الملل آن است كه عدّه‌ اي مستضعف و عدّه ‌‌اي هم مستكبر هستند. مستكبران به هيچ قطعنامه‌ اي اعتنا نمي ‌كنند و قرآن كريم پيامش اين است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به ميثاق بين ‌الملل اعتنايي ندارد و همواره در صدد تحميل است با او به نبرد برخيزيد تا او خلع سلاح بشود؛ مادامي كه او مسلّح به اقتدار است و خوي پيمان‌ شكني در اوست زندگي در ممكن نيست! در اين خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پيدا كرديد خوي استكباري بد است ولو نسبت به كافران! هيچ مسلماني حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اينكه هيچ انسان حق ندارد نسبت به حيوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حيوان هم ممنوع است؛ خواه آن حيوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پيدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كريم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظيم مي ‌كند، نه اجازه مي‌ دهد كه كسي از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه مي‌دهد كسي استضعاف ‌‌پذير باشد و زير سلطه برود، مگر اينكه مقدور او نباشد؛ لذا در عين امضاي روابط با كفّار فرمود اين رابطه را در محدوده جان راه ندهيد، شما اگر خواستيد با مسلمان ها رابطه برقرار كنيد ضمن اينكه روابط تجاري، صنعتي، سياسي و مانند آن داريد مي ‌توانيد در قلب يكديگر راه پيدا كنيد، چون هر دو مسلمان و مومن هستيد؛ ولي با كفّار رابطه نهاني و نهايي نداشته باشيد. [1]. سوره ممتحنه, آيه8؛ ﴿لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِم﴾. [2]. سوره انفال, آيه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾. [3]. سوره توبه, آيه12. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1373/03/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط سلوک 🔹 وقتی كه می ‌گوییم این سالك عازم مكه و حرم الهی است، بالأخره یك سالكی هست و سیر می‌كند و یك مسلكی هست و یك طریقی هست؛ حالا یا آن طریق دریایی است یا صحرایی است یا فضایی، بالأخره جدای از رونده است و باید این فاصله خود تا حرم را طی كند. اما در جریان این‌ چنین نیست كه بیرون از رونده یك چیزی باشد به عنوان راه دریایی یا صحرایی یا فضایی، آن راه با رونده یكی است! او در درون خود سیر می ‌كند، او از جهل علمی به علم می ‌رسد، از جهالت عملی به عقل عملی می ‌رسد، از تكبر به تواضع می ‌رسد، از حرص به قناعت می‌ رسد، از كینه و حسادت به صفا و وفا و مهر می ‌رسد؛ همه اینها در فضای درون است، او در درون خود سیر می ‌كند. آیات سوره مباركه «مائده» عهده‌ دار این قسمت است كه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾،[1] این ﴿عَلَیكُمْ﴾ اسم فعل است یعنی «الزموا انفسكم»؛ مواظب جانتان باشید! از سر جایتان تكان نخورید! جای شما همان جانتان است، از اینجا بیرون نروید! یك كسی ممكن است جانش را رها كند و برود بیرون مشغول ساخت و ساز باشد، بعد وقتی برمی ‌گردد سر جایش «عند الموت» می ‌بیند دستش خالی است، اینجا را بساز نه جای دیگر را بسازی! اینجا را آباد بكن! ▫️ ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾ یعنی تكان نخورید، وگرنه گم می‌ شوید. اگر یك پدر مهربانی به كودك بازی ‌گوش بگوید سر جایت بایست، یعنی اگر رفتی جای دیگر گم می ‌شوی! اینها «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»[2] پدران مهربان و حكیم و علیم ما هستند، به ما فرمودند سر جایتان باشید. جای ما كجاست؟ آدرس دادند، فرمودند جای شما جان شماست! همین جا باشید، بی جا نروید، بیرون نروید، بیرون را نساز! بیرون را كه ساختی باید با دست خالی و روی سیاه بروی، برای دیگری داری می‌سازی! درون را بساز! اگر این‌ چنین است، راه عین رونده می ‌شود. 🔹 اگر كسی راه را رها كند و به سراغ دیگری برود ـ این را در سوره مباركه« كهف» فرمود ـ شما داری خانه دیگری را رنگین می ‌كنی، زمین چه كاری به شما دارد؟! باغ چه كاری به شما دارد؟! هرچه روی زمین است بدان که از شما بیگانه است ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأَرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾[3] نه «لكم»! شما دارید خانه مردم را زینت می‌ دهی! بله، عمری هفتاد ـ هشتاد سال زحمت كشیدی رفتی خانه مردم را رنگرزی كردی و بنّایی كردی و بازسازی كردی و نوسازی كردی، خانه خودت را تعمیر نكردی ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأَرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾، بر فرض هم انسان كرات آسمانی را مسخِّر بكند و سپهری زندگی بكند، چون ﴿ وَهُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَفِی الأَرْضِ إِلهٌ﴾[4] آن جا هم حرف همین حرف است، پیرامون آن جا هم فرمود: ﴿إِنَّا زَینَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الكَوَاكِبِ﴾[5] یعنی این شمس و قمر زینت اوست، نه زینت شما! آن جا هم كه رفتی حواستان باید جمع باشد! حالا این‌چنین نیست كه اگر كسی سوار سفینه ‌های با سرنشین شد و رفت در كرات دیگر آن جا را آباد كرد خودش را آباد كرد، بالأخره بیگانه را آباد كرد؛ یعنی یك روزی هم می‌ شود كه ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[6] بساط او هم برچیده می ‌شود، این است که به ما آدرس دادند سر جایتان باشید ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾.[7] ▫️ بنابراین این صراط بیرون از جان ما نیست، اگر عقیده است كه در جان ماست، اگر اخلاق است كه در جان ماست، اگر احكام فقهی و حقوقی است كه در جان ماست، دین هم كه بیش از این چهار بخش نیست. [1] . سوره مائده، آیه 105. [2] . معنی الاخبار، ص52. [3] . سوره كهف، آیه 7. [4] . سوره زخرف، آیه 84. [5] . سوره صافات، آیه 6. [6] . سوره تكویر، آیه 1. [7] . سوره مائده، آیه 105. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ابراهیم جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 اساس عبادت ▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله است، دوم مسئله است، سوم مسئله و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. ▪️ در جریان چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ‌ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر است، برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می ‌كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می ‌كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می ‌كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می‌ شود كه سالك ملكوتی آسان ‌تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی ‌گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین ‌طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می ‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. [1] . سوره انشقاق، آیه 6. [2] . سوره سجده، آیه 22. [3] . سوره بقره، آیه 197. [4] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [5] . تحف العقول، ص442 و 448. 📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 موعود موجود 🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از و غیر از ، مسئله و هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه و حكومت بكند؛ این را خیلی‌ ها در انتظارش به سر می‌ برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از و ، یك مسئله ‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بیند و ائمه می ‌بینند، وجود مبارك حضرت هم می‌ بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می‌ خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم! [1]. سوره توبه، آیه105. [2]. سوره آل عمران، آیه200. [3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع‏ فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ‏ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ‏ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ». ‏مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف 📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد تاریخ: 1383/06/31 🆔 @a_javadiamoli_esra