eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
1.8هزار دنبال‌کننده
222 عکس
55 ویدیو
26 فایل
دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی و معاونت پژوهش موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از برجسته‌ترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی! 🖋 محمدصادق احمدی 🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجسته‌ترین فقیه نظام یاد کرده است. 🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم: 🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاش‌گران را به بهانه سازمان‌یافته‌نبودن، مورد تردید قرار داده‌اند. 🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرح‌شده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟ ✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است: «ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفته‌اند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱ 🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کرده‌اند و بیان داشته‌اند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که می‌خواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره می‌زند که قابل توجه است: «بدین ترتیب روشن می‌شود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح می‌کشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمی‌شود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲ 🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب می‌داند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است می‌فرماید: «بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونه‌اى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳ ♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کرده‌اند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محارب‌نبودن آنها نخواهد بود. ➖➖➖➖➖ ۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴ ۲. همان، ص ۱۷۷ ۳. همان، ص ۱۸۶ @Tanbiholomah @aboutalebi57 کانال‌سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام ابوطالبی
⛔️«بدون توقف» میزبان حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی. 🔰حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی مهمان این شب های بدون توقف برای بررسی موضوع (خداشناسی) خواهد بود ♨️برنامه «بدون توقف» با رویکرد چالشی و ترکیبی با مشارکت مهمانان برنامه به سوالات و دغدغه‌ها درباره مسئله خداشناسی پاسخ می‌دهد. 🔷 شنبه تا چهارشنبه بعد نماز مغرب به افق تهران ✅ @mojtabamesbah_ir
recording-20221213-082344.mp3
9.67M
❇️آیت الله کعبی ✳️ فقه محاربه و افساد فی الارض @aboutalebi57 کانال‌سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام ‌ابوطالبی
هدایت شده از تنبیه الأمة
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 👆🏻 📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ یکی از نکات مهمی که این روزها باید حتما به آن توجه کنیم. 📺 | فراموش نکنیم که ما صاحب داریم 📱 @mesbahyazdi_ir 🆔 @aboutalebi57 کانال‌سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی
❇️ روایات رایات (نفی قیام) شامل قیامهای ناهی از منکر و تشکیل حکومتی مثل جمهوری اسلامی نیست. 🔻در سال ١٣٨٩ در موضوع حدیث "کل رایة" و قیام در زمان غیبت از مراجع معظم تقلید استفتا کردم. متن استفتاء و پاسخ مرحوم آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی را در ذیل ملاحظه می‌فرمایید: 🔹متن استفتاء: همان طور که مستحضرید در منابع روایی. شیعی روایاتی از قبیل «كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یعبد من دون الله» وجود دارد. آیا برای اثبات بطلان کلیه قیام‌ها در زمان غیبت کبرای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه ) می‌توان به این گونه روایات استناد کرد؟ نظر مبارک حضرت‌عالی در این زمینه چیست؟ 🔸باسمه جلت اسمائه مفاد این روایت و امثال آن جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر نیست، و نیز مفاد آن تشکیل یک حکومت اسلامی تابع امام مهدی ارواحنا فداه، مانند حکومت جمهوری اسلامی نیست، بلکه مفاد آن مطابق آن روایتی است که قبل از ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) ۱۲ نفر به نام مهدی آخر الزمان قیام می‌کنند که الان اولی آنها در عراق قیام نموده است. ۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۱ @seyyed_hossein_kashfi @aboutalebi57 کانال‌سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi @aboutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی به جمع ما بپیوندید... 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 💠کانال فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی https://eitaa.com/fmtd1401
❇️ وزارت «امور تنهایی» در انگلیس ❇️ ◀️ دولت انگلیس وزیر جدیدی را با عنوان "وزیر امور تنهایی" منصوب کرده که به گفته نخست وزیر این کشور با هدف رسیدگی به "واقعیت تلخ زندگی مدرن" صورت گرفته است. 📣 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تریسی کروچ، این مسئولیت جدید را که محوریت آن اجرای راهبردی کلان برای مقابله با معضلات زندگی افراد تنها در انگلیس است، برعهده می‌گیرد. ◀️ ترزا می، نخست وزیر انگلیس در این باره گفت: برای بسیاری از افراد تنهایی واقعیت تلخ زندگی مدرن است. وی افزود: من می‌خواهم با این چالش که در جامعه ما وجود دارد مقابله و در راستای توجه به تنهایی اقشار مختلف از جمله افراد مسن و افرادی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و کسی را برای صحبت کردن و تبادل افکار ندارند، اقدام کنم. 🔸 صلیب سرخ انگلیس اعلام کرده که در حال حاضر بیش از 9 میلیون تن در این کشور همواره یا اغلب اوقات، تنها هستند. این نهاد تنهایی و انزوا را یک اپیدمی پنهان توصیف کرده که در میان تمامی رده‌های سنی شایع است. 🔸ایجاد این وزارت به پیشنهاد کمیته‌ای به یادبود جو کاکس، قانونگذار اپوزیسیون از حزب کارگر صورت گرفت که توسط یک فرد افراط گرای راستی به قتل رسید. سازمان جو کاکس در صفحه توئیتر خود نوشت: جو در طول زندگی خود به ویژه در دوران دانشجویی همواره در تنهایی به سربرد. سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
⚫️ خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت ♨️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزش‌های الهی، و به ویژه مقام منیع ، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزه‌ای و تشکل ها‌ی مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بین‌المللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی، برگزار می‌گردد. 📅 فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔺 دروس حوزه‌های علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود. @Tanbiholomah
❇️پیش بینی زمان سقوط محمدرضا پهلوی ❇️ ❇️ توسط آیت الله العظمی صافی گلپایگانی❇️ ✅ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) فرمودند که در ایام سقوط رضاشاه در سال ۱۳۶۰ هجري قمري برابر با ۱۳۲۰ شمسي که بساط استبداد و ديکتاتوري او به دست همان استعمارگرانی که او را روي کار آورده بودند برچيده شد، امیر حشمت از رجال علم و ادب دوست، خوابی دیده که برای ایشان اینگونه نقل کرده بود: «در خواب از بعضی بزرگان، از در هم پيچيده شدن آن طومار ظالمانه سؤال کردم. به من گفتند: (رضا شاه پهلوي)» که وقتی از خواب بیدار شده و حساب کرده بود به حساب ابجد مطابق با ۱۳۶۰ هجری قمري یعنی همان سال سقوط رضاشاه می‌شد. 🔽 آیت الله صافی (ره) فرمودند: همان وقت که امیر حشمت این خواب را نقل می‌کرد، به ذهن حقير آمد که بايد تمام شدن کار محمدرضا نيز از اين حروف استفاده شود، فلذا به اين نتيجه رسيدم که پايان کار مرارت بار و پر از ننگ و ابتذال او نيز مطابق با حروف ابجدي (محمّد رضا شاه) است یعنی ۱۳۹۹ هجری قمري. از اين جهت، همیشه منتظر آن تاريخ بوده و به بعضي هم فرموده بودند که منتظر سال ۱۳۹۹ باشيد و الحمدلله این استکشاف آقا درست بود و در همان سال، محمدرضا شاه دیکتاتور، ساقط شد و نظام اسلامی با آن اهداف والا و مقدّس روی کار آمد. 🔸 ایشان می‌فرمودند که بعد از فرار محمدرضا شاه از کشور، این استکشاف را به یک شاعر گفته بودند و آن شخص این دو بیت پر معنا را سروده بود: چو فوّاره ظلم شد سربلند سقوط و زوال است او را ز پي بگفتم که تاريخ آن چيست؟گفت (محمد رضا شاه) تاريخ وي 📚 منبع: کتاب (محضرِ آفتاب) نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/محسن اکبری شاهرودی سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند 📋 پنجشنبه 1401/10/29 ساعت 19 🗂 موضوع: رویکرد اقتصاد اسلامی به مسائل اقتصاد ایران 💡 سخنران: دکتر جواد توکلی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره و رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @difqom سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
🔰معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار می‌کند: 🔵 نکوداشت علمی آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی(ره) 📚 و آئين رونمايی از کتاب: "يک قرن حافظه تاريخی روحانيت: ديدگاه‌های آيت‌الله العظمی صافی درباره روحانيت در ايران معاصر" 🎤 با سخنرانی: 1️⃣ آقای دکتر موسی نجفی 2️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمين رضا مختاری 3️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمين محمدصادق ابوالحسنی 4️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمين محسن اکبری شاهرودی 🗓 پنج‌شنبه، 13 بهمن 1401 ⏰ 9 تا 12 🌐مکان: قم، بلوار جمهوري اسلامي، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir کانال سیاست‌ و‌دیانت حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @abutalebi57
🎙 کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ❇️ حجت‌الاسلام ابوطالبی ⏱ جمعه | ۱۴بهمن | ساعت۲۰ 📲 لینک ورود: https://www.aparat.com/maab_iki/live 📽 پخش از آپارات 💠 موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 📱@maab_iki سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت دهه فجر از 12 بهمن هرشب برگزار می‌کند 📋 جمعه 1401/11/14 ساعت 19 🗂 موضوع: سیرتمدن شیعی در ایران و نقش فقهای شیعه در آن (از غیبت کبری تا انتهای صفویه) قسمت اول 💡 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🆔 @difqom سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت دهه فجر از 12 بهمن هرشب برگزار می‌کند 📋 شنبه 1401/11/15 ساعت 19 🗂 موضوع: سیرتمدن شیعی در ایران و نقش فقها در آن (از غیبت کبری تا انتهای صفویه) قسمت دوم 💡 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @difqom سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
💠بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ❇️چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد. ان شاءالله این پرچم از دست حضرت امام خامنه ای مدظله العالی به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه برسد و ما هم از یاران آن حضرت باشیم❇️ با قوت ذکر  «یا علی» می آییم از  بهر حمایت «ولی»  می آییم بر  دشمن  انقلاب فریاد کشیم فردا که به بیعت علی می آییم   وعده ما بیست و دوم بهمن✌️ خلق حماسه ای دیگر ✊ 🇮🇷 سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
❇️ علت‌‌ تاثیر دلار بر تورم در ایران❇️ ✍ سید یاسر جبرائیلی ◀️ این تصویر، از جمله اسناد دلاری‌سازی و جهانی‌سازی اقتصاد ایران است. شرکت «ملی» صنایع مس، فارغ از هر دو جهان، بی اعتنا به سیاست ارزی دولت و بی اعتنا به نرخ‌های «کشف» شده در بازار مبادله‌ای، قیمت‌ پایه خود برای عرضه مس در بورس کالا را بر اساس نرخ بورس فلزات لندن (LME) و نرخ تسعیر 45 هزار تومان انجام داده است. ◀️ این نامعادله، سود شرکت ملی مس را نجومی کرده و هزینه تولید همه کالاهای وابسته به مس را افزایش خواهد داد. این ماجرا البته صرفا محدود به مس نیست؛ تقریبا همه کالاهایی که در «بورس کالا» عرضه می شوند، از همین فرمول تبعیت می کنند. این بدان معناست که هزینه های زندگی مردم براساس دلار تعیین می شود در حالی که درآمدهایشان ریالی است. ◀️ جریان فکری-رسانه‌ای وابسته به جریان سرمایه داری نیز، در این میان با انکار اثر دلاری سازی و جهانی سازی قیمت ها بر تورم، کاری کرده است که بقال و قصاب ما هم تصور می کنند تورم هیچ علتی جز نقدینگی ندارد! واقعا این جریان هوشمندانه‌تر از این نمی تواند عمل کند که اذهان را متوجه نخودسیاه نقدینگی کند تا کسی سراغ ریشه تورم را که همین قیمت گذاری های دلاری و جهانی روی مواد اولیه داخلی است، نگیرد. بماند که این جریان همزمان تنگی معیشت مردم را به تحریم هم ربط می دهد و نسخه مذاکره می پیچد! سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @aboutalebi57
🔻«رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»: 🔔 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، آماده پاسخگویی به پرسش‌های هموطنان عزیز در ایام نوروز از ابتدای ماه مبارک رمضان می‌باشد. ___________ ☎️ پاسخگویی مستقیم تلفنی با شماره 096400 از ساعت 8 تا 20 و صندوق صوتی به صورت 24 ساعته ___________ ✉️ پاسخگویی پیامکی (ویژه احکام شرعی) با شماره 30009640 با سرعت پاسخگویی 5 ساعته ___________ پاسخگویی آنلاین بصورت 24 ساعته از دو طریق 📱 "اپلیکیشن پاسخگو": cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 💻 نسخه "وب پاسخگو": My.pasokhgoo.ir ___________ کارشناسان مرکز ملی در بخش‌های تخصصی قرآن، حدیث، احکام، اخلاق، عقاید، تاریخ، مشاوره و روانشناسی و سیاسی اجتماعی پاسخگوی سؤالات هموطنان خواهند بود. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ ریشه یابی دلایل تورم در ایران 📘 یاسر جبرائیلی 1⃣ تورم ناشی از فشار تقاضا به واسطه رشد نقدینگی ( مشروط به عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید) 2⃣ تورم ناشی از فشار هزینه تولید ( در اثر افزایش قیمت دلار و قیمت نفت، و دلاری شدن هزینه تولید در کشور) 💡راه حل ها 🔂 پیمان سپاری ارزی ۱۰۰ درصدی 💰دلار دایی از هزینه تولید در کشور(قیمت‌گذاری ریالی و بومی هزینه تولید) ❎ حذف رقبای ریال از اقتصاد داخلی ✅ اسلایدها را ببینید، زحمت خیلی خوبی برای تهیه آن کشیده شده است، به خصوص بخش اول که به تشریح رابطه نقدینگی و تورم می‌پردازد. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
❇️ ورود فقها به عرصه‌های تخصصیِ دیگر ممنوع، غیر از من!! 📝 تناقضات اخیر آقای علوی بروجردی 🖋 مرتضی صادقی 👤 مصاحبه‌ی اخیر آقای علوی بروجردی با موضوع اقتصاد انجام و منتشر شده است. بیت الغزل مطالب آن این است که حوزه باید به بررسی احکام شرعی بپردازد و علوم و امور تخصصی از اقتصاد گرفته تا سیاست و جامعه شناسی و روانشناسی و... را به عقلا و علم عقلا واگذار کند. 🔺 در مورد این مصاحبه از منظرهای مختلف مجال برای نقد و بررسی وجود دارد؛ از مدعیات دینی گوینده گرفته تا مدعیات ناظر به اقتصاد و سایر علوم و مدعیات ناظر به سیر چهل ساله‌ی انقلاب و مدعیات ناظر به وضعیت دنیا و سایر کشورها مثل ژاپن و ... . 🔻 ولی آنچه در این نوشته مد نظر است پر رنگ کردن تناقض مواضع آقای علوی بروجردی در این مصاحبه است. ♨️ ایشان در عین طرح این ادعا که کار فقیه ورود به عرصه‌های تخصصی نیست، در جای‌جای این مصاحبه اظهار نظرهای تخصصی می‌نماید!! از ترجیح اقتصاد آزاد به اقتصاد سوسیال گرفته تا حقیقت بانک و حقیقت بهره و درستی و یا نادرستی عملیات‌های اعتبارمحور بانک‌ها و دولت‌ها و حتی خنثی‌بودن یا نبودن علوم انسانی عقلائی! ⁉️ آیا تک تک این موارد، مباحث تخصصی مورد بحث در دانشگاه‌ها و مجامع علمی مربوطه نیست؟ پس علت این همه اظهار نظر چیست؟! ‼️ همچنین جالب است که ایشان از بین دو مدل اقتصاد که بین عقلاء رائج بوده یکی را موافق با اسلام ارزیابی می‌کند! ❓سؤالی که از ایشان مطرح است این است که شما با اتکاء چه دانش و تخصصی چنین مطلبی را بیان می‌کنید؟ آیا بر اساس دانش آن دکتر که اشاره کردید برای عمل چشم نزد او رفتید یا بر اساس تخصص آن تعمیرکار ارمنی متخصص که گفتید برای تعمیر ماشین، مشتری‌اش بودید؟! ❓آیا غیر از این است که با اتکاء درس فقهی که خوانده‌اید و آگاهی از متون دینی که به دست آورده‌اید چنین قضاوتی می‌کنید؟ ⁉️ بنابراین چرا کسانی که در عرصه اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ... وارد می‌شوند را تخطئه می‌کنید؟ ✅ مگر نه این است که لااقل طبق روش شما، برای اینکه بین نظریات عقلائی موجود در اقتصاد یا سیاست یا جامعه شناسی یا روان‌شناسی و ... ببینیم کدام با اسلام موافق است، باید فقاهت را به کار بگیریم و به متون دینی مراجعه کنیم؟ @Tanbiholomah @aboutalebi57 سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی
✅ خبر خوش، دستور مهم رییس جمهور برای مهار تورم ✍️ دکتر محمدجواد توکلی ❇️ براساس شنیده ها، به دستور رئیس‌جمهور، از فردا نرخ مبنای دلار برای محاسبه قیمت پایه محصولات داخلی از ۳۶۴۸۰ به ۲۸۵۰۰ تومان بازمی‌گردد. ❎ این دستور به معنای جلوگیری از یک شوک افزایش ۲۵ درصدی هزینه مواد اولیه پالایشی،پتروشیمی و فولادی تولیدکنندگان داخلی است. ❇️ بسیار خرسندیم که مطالبه گری در این زمینه جواب داد و دکتر رییسی تصمیمی بجا برای مهار تورم در سال جدید گرفتند. ❇️ گام بعدی باید اصلاح قوانین مرتبط با فروش دلاری محصولات پالایشی، پتروشیمی و فولادی به تولیدکنندگان داخلی باشد، یعنی اصلاح ماده ۱ قانون هدفمندی یارانه ها و ماده ۷۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،که همت نمایندگان مجلس را می‌طلبد. https://eitaa.com/eqmoq2 @aboutalebi57 سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام ‌ابوطالبی
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۱) 📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی 🖋 علی اشراقی 🔸 این روزها جناب علوی بروجردی مصاحبه‌ مجددی با مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد - رسانه دارای رویکرد مشخص در اقتصاد و سیاست- داشته است و در ادامه مصاحبه سابق که ظاهرا به مذاق رسانه مزبور بسیار خوش آمده بود، از جایگاه یک عالم دینی مباحثی متنوع در اقتصاد و سیاست و دیگر علوم انسانی و اسلامی مطرح نموده است. 🔹 رویکرد اصلی این مصاحبه که از جهت‌گیری پرسش‌های مدیر رسانه مذکور و تأکیدهای مصاحبه‌شونده کاملا روشن است، نفی دخالت در اقتصاد از دیدگاه اسلامی و ضرورت سپردن امر اقتصاد و بلکه سیاست و اجتماع به عقلاست (که البته مراد ایشان متخصصین علوم غربی هستند.) ❗️اما کاش لااقل خود مصاحبه‌شونده به گزاره خود پایبند می‌بود، چه آن که از ابتدا تا انتها بدون داشتن کمترین تخصص و صرفا براساس مطالعات سطحی و پراکنده خود در بسیاری از مسائل بانکی و اقتصادی و سیاسی و... ورود کرده و به گمان خویش دیدگاه مقابل را با چاشنی تعریضات، به نقد می‌کشد! ♨️ نتیجه نیز آن‌که با وجود بنای مصاحبه‌کنندگان بر همراهی، اما برای حفظ وجاهت مصاحبه، در موارد متعدد مجبور به اصلاح و تذییل کلام گوینده می‌شوند! ✅ البته جناب ایشان نیز چون دیگران در طرح برداشت خود آزاد است، اما این خطاهای مکرر و در کلام ایشان، ضمن مصاحبه‌ای که با قدرت رسانه‌ای دنیای اقتصاد بازتاب بسیار یافته، تکلیفی متوجه متخصصان واقعی فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر تخصص‌های مرتبط حوزوی می‌سازد تا با نقد و بررسی آن از ساحت علمی حوزه‌های علمیه دفاع نمایند و در ذهن عموم مخاطبین و آشنایان به رشته‌‌ اقتصاد و علوم اجتماعی چهره مشوشی از فهم حوزویان از بانک و اقتصاد و بهره و... تثبیت نگردد. ‼️ شاهد آن‌که مصاحبه شونده جایی سود بالای بانکی را ربوی و مانع تولید واقعی می‌داند و معتقد است سود بالای بانکی ناشی از بنگاه‌داری بانک‌هاست و اما کمی بعد، کلام مصاحبه‌گر درباره امکان مجاز بودن نرخ بهره تعادلی حتی بسیار بالا چون هفتاد و هشتاد درصدی را تأیید می‌کند!! ‼️ چنان‌که در نمونه‌ای دیگر گوینده ضمن عدم توانایی در تفکیک صحیح بین علم اقتصاد و مکتب اقتصادی، بر بی‌ارتباطی اسلام با مقولاتی چون اقتصاد و تورم و تولید پافشاری می‌کند و نتیجه می‌گیرد که اسلام مکتب اقتصادی خاصی نیز ندارد؛ اما در جای دیگر تلاش بر تطبیق احکام اسلام با اقتصاد آزاد و سرمایه‌داری می‌کند! 🔺 بدیهی است که علمای اقتصاد اسلامی نیز مدعی نیستند که اسلام همه قوانین علمی و تکوینی اقتصادی را در آیات و روایات بیان کرده و نیازی به بهره‌گیری از تجارب بشری نیست. انتساب این ادعا به ایشان تنها از روی یا بوده‌است، ❓اما آیا دیدگاه تبیین شده براساس احکام اسلام در کتبی چون اقتصادنا برای تبیین چارچوب یک مکتب متمایز از سرمایه‌داری و سوسیالیسم کافی نیست؟ به علاوه آیا با تحقق عملی ممنوعیت ربا و قمار و ضرر و اکل مال به باطل و احکام خاص در تملک اولیه و توزیع ثانویه و باز توزیع و مصرف اموال و نیز با پذیرش مفروضات اعتقادی اسلامی، نیازمند علم اقتصادی فی الجمله متفاوت با علم اقتصاد مبتنی بر نهادهای نظام سرمایه داری نیستیم؟ علمی که چگونگی دستیابی به اهدافی چون رشد و توسعه و عدالت در این نظام اقتصادی و نهادهای شکل‌گرفته براساس آن را تبیین کند؟ حتی برای انکار این مدعا نیازمند ورود تخصصی به فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی هستیم که به اقرار خود گوینده قطعا خارج از توانمندی ایشان است. 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد👇🏻 @Tanbiholomah @aboutalebi57 سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۲) 📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی 🖋 علی اشراقی 🔻 جالب‌تر آن‌جا که مصاحبه شونده، در مقام استدلال بر غلط بودن دخالت فقها در مسائل اقتصاد و بانکداری، موضوع شناسی را صرفا وظیفه متخصص دانسته، وظیفه فقیه را تنها بیان حکم شرعی کلی، فارغ از موضوع محقق می‌داند، اما خود برای اثبات مهم‌ترین گزاره‌اش در مصاحبه -که بسیار مورد پسند رسانه مذکور نیز قرار گرفت!- به اجبار وارد موضوع‌شناسی قراردادهای بانکی می‌شود! آن‌جا که ایشان اصل روند بانکداری غربی را عقلایی و مشروع می‌داند و دخالت فقها در بانکداری را از اساس غلط عنوان می‌کند، و در مقام تبیین مقصود خود به پایین بودن سود وام‌های بانکی و جبران‌کننده‌بودن تورم آن استناد می‌کند و در ادامه نیز به مقایسه آن با کارمزد قرارداد قرض الحسنه اقدام می‌کند! 🔺 این نحوه ورود نادانسته خود ضرورت تلاش فقهای موضوع‌شناس برای فهم عمیق از ماهیت پول، مسائل بانکی و روابط کلان اقتصادی و بر آن اساس، درک نسبت «نرخ بهره» -به عنوان محور کلیدی تحلیل‌های اقتصادی و نیز روابط بانکی و مالی- با موضوع «ربای» محرم در شریعت را یادآور می‌شود. ♨️ بگذریم از نفس مدعای عجیب مذکور که فساد آن برای کسانی که اندک آشنایی با اقتصاد و بانکداری غربی دارند، واضح است. چه آن‌که بانک تجاری، لزوما بنگاهی به دنبال کسب سود است و برای کارایی خود، در هر دو جانب تجهیز و تخصیص میان مدت و بلند مدت عموما نرخ بهره‌ی بالاتر از تورم را دریافت و پرداخت می‌کند. 💢 طبعا در این مجال مختصر، فرصت شرح بیش‌تر نیست؛ اما به نظر می‌رسد اصل توصیه ایشان در واگذاری امر به متخصصین، امری عقلایی و صحیح است و البته بر همین اساس شایسته است که نخست خود ایشان با هر انگیزه‌ که دارند، در حوزه‌هایی تخصصی چون فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر علوم انسانی صرفا با اتکا به این سطح آگاهی عمومی، اظهار نظر رسانه‌ای نفرمایند؛ چرا که هم خلاف شأن علمی حوزه فخیم قم با متخصصان متعدد در این موضوعات است و هم ممکن است سبب طمع بیش‌تر برخی جریانات خاص بر بهره‌برداری از امثال ایشان شود. @Tanbiholomah @aboutalebi57 سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی