eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
712 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
190 ویدیو
15 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍فاطمه شکیب رخ من امام خمینی را دوست دارم چرا که او برای امام بودن یک امت چیزی کم نداشت بلکه سیره ی رفتاری روح الله پر از رفتارهای خاص و متناسب با احوال گروه های مختلف بود؛ وقتی کودکان را می دید با آنان کودکانه رفتار می کرد و با گفتاری نرم از شیرین زبانی بچه ها بهره می برد (۱) تا روحش لذت حلال را از یاد نبرد؛ با ورزشکاران از ورزش دوستی خویش می گفت، حتی یکبار در دیدار با کشتی گیران وقتی بازوهای ورزیده ی آنان را دید، فرمود من از این بازوها خوشم می آید😊 (۲) در کل به کشتی و ژیمیناستیک توجه خاصی داشت و در اثر همین علاقه در کودکی دو‌ دست و یک پایش و بیش از ۱۰ جای سر و پیشانی اش شکسته بود! (۳) عطر را دوست داشت و بخاطر کثرت استعمال عطر، اتاقش همیشه بوی بهشت را می داد(۴) اهل شعر بود و در هجر امام زمانش (عج) شعر می سرود، او که کاریزماتیک ترین رهبر تاریخی جهان بود. 《روحش شاد و یادش گرامی》 من به خال لبت اى دوست گرفتار شدم چشم بیمــــار تـو را دیــدم و بیمار شدم فارغ از خود شدم و کوس اناالحق بزدم همچـو منصــور خــــریدار سرِ دار شدم غم دلدار فکنده است به جانم شررى کـــه بـــجــــان آمدم و شهره بازار شدم (۱) برداشت هایی از سیره امام خمینی،ج۱،ص۲۵. (۲) همان، ص۱۶۷. (۳) پا به پای آفتاب، ج۱، ص۸۱و ۱۷۰. (۴) پیشین، ص۱۶۲ @AFKAREHOWZAVI
🕊 ⁉️وقتی خیلی ناراحتی کجا میری؟ ✍ مرضیه رمضان‌قاسم وقتی جانم مکدر می‌شود پروانه‌وار به گلستان شهدا پرمی‌کشم تا گَردِ جان را در کنار جانان بتکانم، تاکنون ۴بار که خیلی خیلی ناراحت بودم وقتی آنجا رفتم آبی بر روی آتشم بود‌. آنجا را خیلی دوستدارم. از لحظه‌ی ورود که مقابل تابلو می‌ایستم و زمزمه می‌کنم "السلام علیک یا اولیاءالله و احبائه" قلبم آرام می‌گیرد و خود را در حرم امام‌رضا بین باب‌الجواد و باب‌الرضا فرض می‌کنم و این فراز اذن دخول در گوش جانم طنین انداز می‌شود: اشهد انک تسمع کلامی... آنگاه مرضی راضی به منزل بازمی‌گردد چون اطمینان می‌کند داداش رضا و دوستانش نجوایش را شنیده‌اند، دعایش کرده‌‌اند و پیغامش را به امامش می‌رسانند. چه خوب که در شهر شهید پرور اصفهان، چنین بهشتی داریم تا آن هنگام که دستمان از تمسک به شبکه‌های ضریح نجف، مشهد و... کوتاه می‌گردد دست به دامان دلیرمردانِ شجاع و غیور شویم‌. آری شهید قلب تاریخ است برای همین هرگاه قلبم دچار تقلب می‌شود و نیاز به شنیده شدن دارم پَر می‌کشم به سمت پرستوهای مهاجر، ما با جان‌ سفر می‌کنیم، آری ما جهانگرد نیستیم، جانگردیم.🦋 چه خوب که شهیدان خدایی در کنارمان هستند،‌ صدایمان را می‌شنوند و به بهترین وجه ممکن پاسخگوی‌مان هستند. @AFKAREHOWZAVI
مثل خمینی(ره) چقدر مثل خمینی‌ست اقتدار شما شکوه قله‌ی عزم پر افتخار شما پس از بهار خمینی، خزان چه زود گذشت چه زود باغ معطر شد از بهار شما چه خوب هیچ به اهریمنان مجال نداد برای صاحب میدان شدن، وقار شما پدر نبود ولی غصه‌ی یتیمی را ندید دیده‌ی غمگین‌مان کنار شما امیدوار به این مکتبیم همواره امید ماست نگاه امیدوار شما درود باد به روح بزرگ روح الله سلام ملت آزاده‌اش نثار شما @shaeranehowzavi
. مجتهدی نواندیش ✍چمن خواه برگ زرّینی دگر در کارنامه آیت‌الله خامنه‌ای گشوده شد. هنوز ساعاتی از رحلت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) نگذشته بود که مجلس خبرگان رهبری دست‌به‌کار یک ماموریت سرنوشت‌ساز شده بود. انتخاب دومین رهبر جمهوری اسلامی و شصت‌ویکمین ولی فقیه. با توجّه به قانون اساسی معتبر تا آن زمان، الگوی "رهبری شورایی" نیز در دستور کار این نشست ویژه قرار داشت. اگر چه در نهایت این الگو با رأی اکثریت نمایندگان رد شد؛ امّا در همه ترکیب‌های سه‌نفره‌ای که پیشنهاد شده بود. آیت‌الله‌خامنه‌ای به عنوان رکن ثابت شورای رهبری حضور داشت. هنگامی که بررسی"رهبری فردی" در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم پرهیز شدید آیت‌الله خامنه‌ای از پذیرش این مسوولیت خطیر، رأی اکثریت خبرگان منتخب مردم به ایشان تعلّق گرفت. از نظر امام راحل، چه چیزی در مورد شایستگی آیت‌الله خامنه‌ای برای تصدّی مقام رهبری، به عنوان جدّی‌ترین گزینه در هر دو الگوی ممکن رهبری فردی یا رهبری شورایی در چشم خبرگان مردم برجسته می‌کرد؟ آیت الله‌خامنه‌ای گزینه بودند که ترکیب شرایط تصریح شده در قانون اساسی برای تصدّی مقام رهبری را داشتند. صلاحیت علمی(اجتهاد) و تقوای لازم را برای این منظور از نگاه مجتهدان حاضر در مجلس خبرگان را دارا بودند. همچنین تجربه‌ی مدیریتی و تدبیر سیاسی ایشان، تجربه کار با قوای مسلح کشور و نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را تجربه کرده بودند. در مقام امامت جمعه تهران و تبیین مفاهیم دینی و تحلیل مقولات سیاسی پرداخته بودند. ایشان فردی خُبره در سازوکارهای تشکیلاتی و ساماندهی نیروهای انسانی به شمار می‌رفت. از زاویه دیگر آیت‌الله‌خامنه‌ای شخصیتی محبوب در میان عامّه‌ی مردم بودند و توانسته بودند دوبار اعتماد اکثریت مطلق رای‌دهندگان برای تصدّی مقام ریاست جمهوری را به دست آورند. سطح تماس گسترده دانشجویان، دانشگاهیان و روشنفکران که از قبل از انقلاب جزو خصوصیات ایشان بود. و ایشان به عنوان مجتهدی نواندیش، در میان علما و فضلای حوزه‌های علمیه و نیز ائمه‌ی جمعه و جماعات هم اعتبار ممتازی داشتند. رفت و آمد مستمر به جبهه‌های جنگ و کار نزدیک با ارتش و سپاه، جایگاه ویژه‌ای در میان فرماندهان و بدنه‌ی نیروهای مسلح پیدا کرده بودند. از همه اینها فراتر، انقلابی بودن آیت‌الله خامنه‌ای خصوصیت تعیین‌کننده بود که ایشان را به عنوان جانشین شایسته امام در مقام رهبری انقلاب اسلامی در نگاه خبرگان برجسته کرده بود. بدین ترتیب مهر تایید امام بر شایستگی های آیت‌الله خامنه‌ای حسن ختام پرونده آمادگی این مجتهد مبارز ۵۰ساله برای به عهده گرفتن مسئولیت رهبری انقلاب اسلامی بود. پرونده‌ای که از آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و از آن هنگام تا رحلت امام خمینی(رحمةالله‌علیه)، یک روز خالی از مبارزه با طاغوت یا بدون مسئولیت در نظام اسلامی در آن دیده نمی‌شود. @AFKAREHOWZAVI
. عروس قریش ✍نرگس سلیمانی نگاهم بین کتب کتابخانه جهادی می‌گشت و نمی‌دانستم کدام را انتخاب کنم که دوستم گفت: این کتاب راخوانده‌ای؟! اسمش راندیدم و بادیدن تصویرجلدکتاب،‌ به یاد روایت‌های همسرانه شهدا افتادم.‌‌ به خانه که رسیدم شروع به خواندنش کردم اما دیدم موضوع کتاب شهدایی نیست بااینکه حس رمانتیک طلبانه درخوانش بر من غلبه دارد اما کتاب را رهانکردم و شروع کردم به خواندن و باهر ورق کتاب دوست داشتم باسرعت بیشتری آن رابخوانم. دیگرهم قدم شده بودم با آمنه، اویی که سعادت یافت و‌‌‌ مادر آخرین پیامبر شد. باصفحات عشقش به عبدالله و وصل‌شان خوشحال شدم و با فراق از شویش بعد از یک ماه وصلت اشک ریختم. با خواندن دلتنگی‌های آمنه در حال بارداری وقتی فراق او با همسرش فراق ابدی‌شد حس می‌کردم این روایت چقدر شبیه روایت کتاب گلستان یازدهم شده است قصه‌های زنانی که دردلتنگی همسرانشان یادگار همسرشان رابه دنیا آوردند با تصورش هم بغض برگلویم چنگ می‌انداخت. دلتنگی‌های آمنه رامی‌خواندم که نانوشته مانده بود و نویسنده داشت شرح حال می‌گفت که اقتضای نوشتن یک رمان است خصوصا یک رمان تاریخی. مطمئنا هر خواننده مونث تاریخی هرصاحب قلب مهربانی، تاریخ اسلام را‌ خوانده باشد و رسیده باشد به قصه حضرت آمنه، چشمانش بارانی شده است. درخواندن سختی‌های این مادربه یادآیه "يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ" می‌افتادم واینکه خدا عزیزانش را چقدر امتحان می‌کند شاید سخت است باور این سختی‌ها و ازهمه مهم تر‌ درک" هرکه دراین بحرمقرب‌تراست جام بلابیشترش می‌دهند" @AFKAREHOWZAVI
. حجاب معاصرت ✍فاطمه میری طایفه‌فرد، عضو تحریریه مجتهده امین ترس دارد قبول کنید! ترس دارد وقتی که در قیامت حجاب‌ها کنار رود و خوب و بد نمایان شود، آن‌وقت می‌بینی چه‌ کسانی عیارشان از تو بالاتر است؛ شاید پیرمرد لبنیاتی، شاید زن همسایه، شاید خواهرت، برادرت، شاید همه کسانی که درکشان کردی و درکشان نکردی؛ چیزی شبیه به حجاب، حجاب معاصرت. حجاب معاصرت از آن چیز‌هایی هست که خیلی غافلیم. حجاب نعمت‌هایی که داریم و داشتن آنان خودش نوعی حجاب بوده که نبینیم. اما وقتی از دست می‌رود تازه می‌فهمیم که چه از دست داده‌ایم. حجاب مکانی که زندگی می‌کنیم، وقتی به جای دیگری می‌رویم می‌فهمیم که چقدر خدا دوست‌مان داشته و نمی‌دانستیم. پیامبر رحمت می‌فرماید: "نعمتان مجهولتان الصحه و الامان" حجاب سلامتی، حجاب امنیت در سایه ولایت. من می‌ترسم که حجاب بیاید و جلوی دیدم را بگیرد، می‌ترسم که قیامت بیاید و از نعماتم بپرسند و من ندانم چه نعمت‌هایی داشته‌ام. می‌ترسم حجاب معاصرت بیاید و من هم خسته از گرانی و قسط و هزار چیز، نفهمم خدا چقدر به من لطف داشته‌است. می‌ترسم از روزی که از امان بپرسند و ناشکری کرده باشم. می‌ترسم خیلی بیشتر از تمام این ترس‌هایی که نوشتم. می‌ترسم! نه تا قیامت، نه! از همین چند سال آینده، که مردمانی بیایند و بگویند چرا قدر رهبری سید علی را ندانستید؟ قدر مکان زندگی‌تان را ندانستید؟ قدر زندگی عفیفانه خود را ندانستید؟ دنبال چه بودید که ناشکری کردید؟ می‌ترسم که نه قیامت، نه چند سال دیگر، همین الان آن لنگه دنیا کسانی باشند و حسرت داشته‌های ما را بخورند و به حال غفلت زده از معاصرت ما نیش‌خند زنند. امید همان حلقه مفقوده این روزگار است. همان که از تو می‌گیرند که تو را و داشته‌هایت را خوار می‌کنند. ایمان، همان آب حیات بشر امروز است که از خود خواسته‌هایش خسته شده و خدا می‌خواهد. امید و ایمان سلاحی است که پیر مرادمان، ما را به آن تنبه داد، با هر مسلکی و مرامی. نکند حجاب معاصرت بیاید... @AFKAREHOWZAVI
. ✔️اندکی تأمل ✍فاطمی، عضو تحریریه مجتهده امین بخشی از سخنان امام خمینی در روز ۱۵خرداد، ۱۳۴۲ با موضوع زنان آقا، یک حقایقی در کار است، من باز سرم دارد درد می گیرد؛ یک حقایقی در کار است . شما آقایان در تقویم دو سال پیش از این یا سه سال پیش از این بهایی ها مراجعه کنید؛ در آنجا می نویسد: تساوی حقوق زن و مرد، رای عبدالبهاء است؛ آقایان از او تبعیت می کنند. آقای شاه هم نفهمیده می رود بالای آنجا، می گوید: تساوی حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایی هستی، که من بگویم کافر است؛ بیرونت کنند. نکن اینطور، بدبخت! نکن اینطور. تعلیم اجباری عمومی نظامی کردن زن، رأی عبدالبهاء است. آقا تقویمش موجود است، ببینید! شاه ندیده این را ؟ اگر ندیده مؤاخذه کند از آنهایی که دیده اند و به این بیچاره تزریق کرده اند اینها را بگو https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e دخترحوا
. خمینی دیگر ✍ خالقی از کم‌نظیرترین چهره‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، شخصیت ربانی و الهی امام خمینی (رحمه‌الله ) اسـت. او بـا قیامش علیه ظلمت‌ها، بعثت انبیاء و امامت اوصیاء را در خاطره‌ها زنده کرد و با استقامت و ایستادگیِ آن یگانه‌ی دوران، انقلابی به وجود آمد که «اعجاز قرن» نامیده شد. آیا در سالروز زعامت امام خامنه‌ای، می‌توان گفت او نایب برحق خمینی عظیم اوست؟   ۱. خامنه‌ای خمینی دیگر است، چرا که نه تنها از پرچم برافراشته‌ی خمینی محافظت کرده، که با اعلام «شبیخون فرهنگی» و «جنگ اقتصادی»، به دنبال بستن ِ راه هجمه‌های پیچیده‌تر است که اراده‌ها و فکرهای نخبگان استنصار او را پاسخ گفته تا بتوانند سنگرهای جدید را طراحی کنند؛ بلکه از این همه کشته و مجروح و اسیر فرهنگی و اقتصادی نجات پیدا کنند. ۲. خامنه‌ای خمینی دیگر است، او سی و چند سال است که مومنان را در برابر کفر و نفاق محافظت و مدیریت می‌کند. اینک این حفاظت را از ایران به غرب آسیا و از غرب آسیا، در سطح جهان گسترش داده است.  ۳. خامنه‌ای خمینی دیگر است که برای دفاع از حیثیت توحید و موحدین در سراسر جهان، این جمله‌ی خمینی کبیر در صحیفه نور را، که گفت: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود» به زیباترین عملی می‌کند. ۴. خامنه‌ای خمینی دیگر است، که راه هجوم دستگاه شرک و کفر به دستگاه ایمان را به وسیله‌ی فرمانده‌ی بی‌نظیرش سد کرد. شهید سلیمانی عزیز که آینه‌ای از یقین پولادینِ خامنه‌ای عزیز بود؛ چکمه کافرپیشگان اسلام متحجر«داعش» را از گلوی ستم‌دیدگان برداشت. ۵. خامنه‌ای خمینی دیگر است؛ رمز این کلام خمینی کبیر در وصیت‌نامه‌اش است؛ «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری‏‎ ‎‏امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران‏‎ ‎‏مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم.» بله او واقعا نایب برحق خمینی عظیم است؛ چون توانسته است امانت گرانبهای خمینی را به خوبی محافظت کند. آغاز سالروز زعامت ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای مبارک. @AFKAREHOWZAVI
روح تحول، پیغمبر انقلاب ✍ نساء خلیلی انبیا «معمارانِ خانه حقیقتِ وجودِ بشرند» و در قدم اول گنجینه‌های خرد را در انسان‌ برمی‌انگیزند. از آنجا که، در میان انسان و پیمان الهی حائلی جز جهل نیست؛ به محض خودآگاهی الهی، پیمان و میثاق او با پرودگار آغاز می‌شود. پیله فردیت را می‌درد و پروانه‌وار مسیر نور را نشان می‌دهد. در عصرِ حاضر مردی از این جنس، در اردیبهشت سال ۱۳۲۳ فریاد برآورد «امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند.» این اولین بیانیه سیاسی خمینی کبیر برای قیامِ لله در ۴۲ سالگی بود. چهل، سال آشنایی و برگزیده اعداد است. کلیم‌الله، چهل شب به ملاقات خصوصی خدا دعوت شد. رسول‌الله در چهل سالگی مبعوث شد و رستاخیز تمدنی خویش را آغاز کرد. شاگرد مکتب اسلام نیز چنین بود. در چهل سالگی عَلَم مبارزه با طاغوت، شرک، کفر، الحاد، فسق و فتنه را برافراشت. او که امامِ تحول بود، با غرش نگاهش، سکوت مرگبار طاغوت را برهم زد. اقیانوس عظیم ملت را به حرکت درآورد. خمودگان را به مطالبه‌‌گران میدان‌دار مبدل کرد و گواه آن قیام‌های سال۴۱ است. او پرندهٔ نگاه‌مان را از زمین زندگی روزمره به آسمان شعارهای جهانی پرواز داد. با آب زلالِ اراده، غبار خودتحقیرپنداری ناشی از ضعف حکمرانان و تسلط صدساله بیگانگان را شست. کالبد دین را از دست جاهلان رهایی بخشید و بر مسند نظام‌سازی، جامعه‌سازی، انسان‌سازی و تمدن‌سازی نشاند. روح‌الله که واحد معماری را در دانشگاه معارف انبیا گذرانده بود، نظم مدنی و سیاسی جدیدی را پی افکند که از باد و باران نیابد، گزند. معمار انقلاب، طرح نوین جمهوری اسلامی را به تشنگان سراب‌زدهٔ گریزان از غرب و شرق عرضه کرد. آن را بر دو ستون سپردن کارهای کشور به مردم از طریق مردم‌سالاری و حرکت در چارچوب شریعت اسلامی استوار نمود. اینگونه زنجیرهای دوران جاهلیت را از دستان انسان مدرن باز کرد و او را به سمت حیات طیبه سوق داد. او به نسل اول انقلاب، جرات طوفان و شوریدن بر نظم مسلط جهانی کمونیست و لیبرالیسم داد و برای نسل‌های بعدی نیز نگاهٔ امیدوار و سکنهٔ ایمانیش را به ارث گذاشت. نگاه و جراتی که در عمق وجود حججی‌ها و علی‌وردی‌ها موج می‌زند و راه را برای فتح قله‌های جهانی هموار می‌سازد. او نه تنها، افق روشنی را برای ما ترسیم کرد، بلکه سخن از اتحاد عظیم اسلامی و محدود نبودن انقلاب اسلامی به مرزهای ایران را در جان مردم نهادینه کرد. به راستی انقلاب ما انفجار نوری بود که به هر ستمدیده‌ای و به استضعاف کشیده‌‌شده‌ای مشعلی برای پیمودن راه بخشید. او نشان داد که اراده‌ای فوق قدرت الهی نیست و ارادۀ ابرقدرت‌ها را درهم شکست. ابرقدرت غرب غره به افتخارات جنگ جهانی دوم و توسعه اقتصادی را به صحبت از موضع برابر دعوت کرد و روز افول را به قدرت شرق نشان داد؛ هرچند که گیرنده، گوش شنوایی نداشت. با اعتماد به وعده و سنت الهی، تنها در عرضِ چهل سال طومار هر دو قدرت را درهم پیچید. به راستی او امام تحول و معمار نظم نوین جهانی است و این میراث گرانبها را به امانت برای نسل‌های بعد از خود باقی گذاشته است، حال ما؟ @AFKAREHOWZAVI
. «بر مدار امید» ✍فاطمه شکیب رخ کلید واژه امید در بیانات اخیر رهبر انقلاب در گرامی داشت سالروز عروج امام خمینی(ره)، اصلی ترین مدار سخنرانی ایشان بود. همان نقطه ی حساسی که سال هاست مورد انواع تهاجم و تخریب رسانه های بیگانه قرار داشته و برای شکست آن در بین اذهان ایرانیان، هزینه های گزاف پرداخت شده، تا بلکه دیدگاه هایی با تراوشات منفی در خصوص ناکارامدی حاکمیت در نظام اعتقادی مردم نهادینه شود؛ باورهایی از جنس پایان عمر نظام، غلط بودن ساختار کلی آن، خطا کار بودن عموم مسئولان و بسیاری توهمات سطحی انگار دیگر که حاصل ترزیق مستقیم دورغ پردازی های معاندان و جاهلان است و همه رسانای یک سخن می باشد؛ اینکه قطار انقلاب از مسیر اصلی خارج نشده که اینچنین مورد تهاجم سنگ های نابخردان می شود، چراکه قطار بی حرکت را کسی برای ترساندن انگیزه ای نمی ماند! تلاش برای ترور امید یک ملت آنهم ملتی که به حماسه سازی در ادوار تاریخی معروف است، رویارویی نوینی را در قالب دفاع های چند جانبه می طلبد؛ در این تکاپو چالش ها و پویش های مردمی، می توانند نقطه ای آغازین برای بهبود و افزایش سطح کارکرد امید در بین مردم تصور شود، هر کس با بیانی که در توان خویش دارد برای ترسیم آینده درخشان این ملت، امید آفرینی کند چرا که انسانی که به درد ناامیدی مبتلا گردد، همچون پیکر زخم خورده ای که نفس های آخر را می کشد، به زیست سالم نمی اندیشد و چه بسا در این انتقام، با گرفتن دست دیگران، بستر مرگ را نیز برای آنان مهیا سازد. @AFKAREHOWZAVI
. 🍀به خاطر شقایق ✍زهرا نجاتی دیده‌ای وقتی که ناامید می‌شوی،دربرای همه چیز شکننده می‌شوی؟! دیده‌ای امید که از قلبت پربکشد، نه حال خودسازی داری، نه عبادت، نه فرزند، نه همسر! دیده‌ای امید که داشته باشی، از ناشدنی ها هم می‌توانی شدنی بسازی؟ اما امید که نداشته باشی، نمک غذایت هم تنظیمش سخت می‌شود! چه برسد به درس خواندن! به کارخانه، به سرو کله زدن با بچه ها، به فرزندآوری، تااینجایش که معلوم است! اینکه امام امد و امید را جوری به ایران و ایرانی تزریق کرد که شهیدطهرانی مقدم ظرف یک ماه، موشک رابامهندسی معکوس ساخت و جوانان ما هنوز بعد سی و چهارسال از درگذشت امام، می‌درخشند و اینها هم معلوم.. فقط خواستم بگویم؛ حواست هست شیطان از هرحربه ای برای ناامید کردنت، استفاده می‌کند! حواست هست دعا داریم:_اللهم اعوذبک من الکسل و الفشل؟! حواست هست حال بدت، افسردگیت، فراق؛ داغ، احساس شکست و هرحال بددیگرت را جز خودت،کسی نمی‌تواند تغییر بدهد؟ حواست هست اگر خودت شروع به تغییر نکنی،حال بدت طولانی می‌شو، آن قدر که ناامید شوی و ناامیدی پایان است، پایان تلخی برای تلاش، برای رشد، برای تغییر... هرچه، کردی، هرچه هستی؛ هرقدرموفق، هرقدرزمین خورده؛ هرقدر غمگین، هرقدر داغ دیده؛ بس است دیگر!! به خودت بیا و شروع به تغییر کن. تا زنده‌ایم تغییر ممکن است و ناامیدی جز اینکه فکر و ذهن و تن را از تلاش باز می‌دارد و روح وجسم را به‌هم می‌ریزد، هیچ ثمری ندارد! ناامیدی و غرزدن بس است؛ بسم‌الله بگو وشکوه اینده‌ات را از نو بساز، یادت که نرفته،به قول سهراب: تا شقایق هست،زندگی باید کرد! @AFKAREHOWZAVI
IMG_20230605_221831_825_۰۵۰۶۲۰۲۳.mp3
6.8M
📻 | کانون مهدویت دانشکده هدی🦋 🎬 قسمت: پنجم ویژه ارتحال امام ره گویندگان: صبا نادری محدثه صفائی فاطمه اقایی نويسندگان : زهرا سعادت فاطمه میری طایفه فرد ✉️ شنوندگان محترم می توانند با ارسال نظرات خود به آیدی @moshaver_safaie ما رو در تهیه و تولید برنامه رادیو مهدی یاران یاری نمایند. 👈لطفا در نشر محتوای مهدوی کوشا باشید. ✨قسمت های قبلی را در کانال مهدویت دانشکده دنبال کنید https://eitaa.com/huda_mahdaviat
. مسجد، نشان زیست مسلمانی شهرنجمه صالحی مَسجِد یک ساختمان مذهبی برای نیایش و محل گردهمایی مسلمانان است. اولین تعریف "مسجد" که با جستجوی ساده در گوگل می‌توان به آن دست یافت؛ اما واقعا امروزه گردهمایی مسلمانان در مسجد محقق می‌شود؟ چند درصد از مراسم‌های مذهبی و مناسبتی در مسجد برگزار می‌شود؟ آیا مسجد مانند گذشته محل کسب دانش و فهم عمیق مفاهیم و آموزه‌های اسلامی هست یا...؟ گزارش‌های زیادی در مورد کارکردهای مسجد در تاریخ ثبت شده است. از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و تأسیس مسجد قبا و مسجد النبی این سنت مسجد سازی در میان مسلمانان باب شد. هر دولت‌‌ِمسلمانی که در هر نقطه جهان تشکیل حکومت می‌داد در ساخت مسجد و توجه به کاربری‌های آن اهتمام داشت مثلا در شهر فاس پایتخت دولت ادریسیان شیعی در مغرب افریقا، گفته‌اند مسجد فاس از همان ابتدا به صورت مرکز علم و مطالعه و تحقیق درآمد. علتش وجود کتابخانه‌ای بود که بر اساس کتیبه‌ای که به‌دست آمده بنیان گزارش آن را ساخت. وجود این کتابخانه باعث شد که مسجد به مرور زمان به دانشگاهی تبدیل شود که از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان اسلام است؛ زیرا این مسجد حدود 115 سال پیش از الازهر ساخته شد.* ساخت مسجد الازهر در سال 360بود. مسجد دیگری که در این دوران در توابع شهر فاس ساخته شد، توسط بانویی مسلمان بود. ساخت مسجد جامع قرویین، توسط فاطمه دختر محمد بن عبدالله فهری! این بنا، اولین مسجد ساخته‌شده توسط یک زن مسلمان است و بعد‌ها به یک جامعه تغییر کاربری داد و از اولین جامعه‌ها(دانشگاه‌ها) محسوب می‌شود.* به عبارتی مساجد، نشانه‌هایی از زیست مسلمانان و الگوی یک شهر اسلامی بوده‌اند و اگر به اهمیت آن پی برده شود چه بسا بازگشت به دوران اوج فعالیت‌های آن دور از ذهن نباشد! و چه بسا یکی از عوامل موفقیت در تسریع رسیدن به تمدن نوین اسلامی! ☆مسجد معجزه دوم عصاره هستی☆ *مونس، حسین‌، تاریخ و تمدن مغرب، ج۱،ص۳۶۳، حمیدرضا شیخی‌، تهران، سمت 1384. *سعدون‌، نصرالله، دوله الادارسه فی العصر الذهبی‌،ص۵۸، بیروت‌، دارالنهضه العربیه، 1408. @AFKAREHOWZAVI
🕌طالب کربلای ری ✍️زهراسعادت تابستان قبل از سال دوم طلبگی،تصمیم گرفتم برای راحت تر شدن پذیرش در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(س)،در شهرری خانه ای اجاره کنم.با مادر یکی از دوستان که زن توانمند و مهربانی بود تصمیم را مطرح و چند روزی هم پیگیر بودیم! هیچ کدام از خانه های اطراف حوزه،به دلم نمی نشست یا قیمت رهنش بالا بود، به پیشنهاد مادر دوستم به مدرسه علمیه رفتیم تا با مدیریت آنجا در مورد قبول انتقالی صحبت کنیم. چهره آرام ومهربان حاجیه خانم میر مومنی،مرا برای تصمیمم مصمم تر کرد؛ با همه احساسم گفتم: خیلی تلاش کردم بتوانم این اطراف،خانه رهن کنم اما شرایطش فراهم نشدو از طرفی معنویت اینجا بیشتر از درجه علمی مرا مجذوب نموده،هرروز توفیق زیارت سیدالکریم(س) را خواهم داشت ،و همچنین مهد مناسبی دارید که میتوانم با خیال راحت دخترم را همراه بیاورم! لبخند چشمان مهربان حاجیه خانم،آرامم کرد،با محبت بسار پرسید: درسهایی که دو ترم قبل خوانده ای دوباره امتحان میدهی؟ اگر نمره هایت همین عالیهای کارنامه ت شد با انتقالی ات موافقت میکنم....بی درنگ تایید نموده و برنامه زمانی امتحانات مجدد را دریافت نموده و برگشتیم! امتحانات را در زمانی فشرده تا جایی که فرصت زیادی برای مرور نداشتم گذراندم و از آنجا که نگاه کریمانه حضرت، سرمایه م بود با زهم نمراتم عالی شد! روزی که پرونده ام را به حوزه شهرری آوردم هیچ وقت از خاطرم نمیرود؛ دو رکعت نماز با سجاده اهدایی بیت رهبری که در سال اول طلبگی در دیدار عید غدیر هدیه گرفته بودم، به شکرانه این لطف کریمانه که حتماً دعای خیر حضرت آقا هم در آن بی تاثیر نبود، به جا آوردم! هرروز قبل از حضور در کلاسهای درس حوزه،در کنار بقعه شریف عالم بزرگواری که کربلای ایران هستند،نفس تازه نموده و از اینکه چنین موهبتی رزق چند ساله ام شده بود به درگاهش شکر مینمودم! خدا میداند این هجرت، هرچند مشکلات رفت وآمدی بدلیل طی مسافت، برایم داشت اما دنیای زندگی ام را تغییر داد، چه تجربه ها که در کنار اساتید بزرگوار عالم و درس و مباحثه طلبگی،نیاموختم که هنوز هم چراغ روشن روزهای تاریک زندگی ام هستند... توفیق زیارت هرروزه امامزادگان مقدس، نور معنویت زندگی ام را گرم تر و دلپذیرتر ساخت! یا سید الکریم دلم در هوای توست سلطان ری! دلت نشود بی خیال من @AFKAREHOWZAVI
⭕️در حال برگزاری ⭕️ 📽 لایو جلسه «بررسی شیوه های نوین در جذب مخاطب نوجوان و جوان» 🔸 با حضور استاد حجت‌الاسلام شریف‌زاده در کانال زیر👇👇👇 @jebhefarhangiQom به علاقه مندان اطلاع دهید
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 دوره طنزنویسی ویژه خواهران 🌸 در این دوره شما با قالب‌ها و تکنیک‌های ساده و کاربردی طنزنویسی آشنا می‌شوید. ◽️هزینه: ▫️150 هزار تومان ▫️تخفیف ویژه طلاب خواهر: ۱۱۰ هزار تومان ✍️ نام‌نویسی به نشانی: @salehi6 🕰 زمان: ۱۳، ۲۰، و ۲۷ تیرماه @HOWZAVIAN
تذکره پرنس ریضاسمیه رستمی، عضو تحریریه مجتهده امین آن کبار الحُمقا، آن دلقک الاشقیا، آن تخم‌وترکه رضا پالانچی، آن بدل اسطوره بلاهت باب اسفنجی، یگانه امید سلطنت‌طلبان، آن مرده‌خور اورژینال شاه ایران، آن فعال و مبارز سیاسی، به ایام شباب اهل حال و هول و گِرل فِرند بازی، آن که منصب شاهزادگی‌اش طویل‌المدت، مفت‌خور پرفشنال مال ملت، متهم به قتل الاخوی، ملاقاتش موجب بیرون‌روی، رضا پهلوی داعیه‌دار حکومت ایران بود و اسپیکینگش به فارسی وری هارد. نقل است وی از یک‌سالگی به شغل شریف «حضرت همایونی» شدیداً و کل یوم اشتغال می‌ورزید و این شغل را ۱۶۰ کارگر می‌باید که عهده‌دار شوند و وی به تمامت آن را یک‌تنه به سامان همی رساند و مقرری آن ۱۶۰ کارگر را خود می‌گرفت و می‌گفت: «هرکسی نان از عمل خویش برد، منت اَعلم ناکس نبرد» و اعلم وزیر پدرش بود و وی کودک کار بود وقتی کودک کار مد نبود و مشق وظایف صعب و سخت شاهانه می‌نمود. زان رو که بسی چُلمَنگ و بی‌دست‌وپا می‌نمود وی را گفتند: «بدین دست‌وپا از کجا می‌خوری که چنین فربه همی گشتی؟» گفت: «مرا عهدی است با مامان که تا جان در بدن دارم، همه مال‌ومنال وی چو شیر مام می‌خوارم.»گفتند: «غیر از هنر میراث‌خواری که به‌غایت آموخته‌‌ای؛ چه کسب و پیشه‌ای داری؟!» پس کله خویش خارت، خارت خاراندن گرفت و با نگاه سفیه اندر عاقل! گفت: «این چه سخنی است بیهوده؟! سال‌هاست که این دِ way‌ freedom یا به قول شماها راه آزادی، تخت‌گاز همی‌رفته و کلاج دنده صد تا یه غاز چنج همی‌کنم و نان حلال از کت‌وکول خویش همی‌خورم» https://eitaa.com/joinchat/1246494986C0b4ebac263
🌹🌹🌹🌹 گامی برای آمدنت بر نداشتیم با سر نیامدیم اگر، سر نداشتیم انگار مرده‌ایم که از یاد رفته ای انگار هیچ وقت پیمبر نداشتیم انصاف نیست اینکه بگویند غایبی باما همیشه بودی و باور نداشتیم گفتی دعا کنید برای فرج ولی مثل تو آه ما دل مضطر نداشتیم مقهور ِ خنده‌های منافق شدیم آه ما کار با قباحت منکر نداشتیم خود را شناختیم که در دولت ِ شما جز درد ِ نام و نان غم ِ دیگر نداشتیم @shaeranehowzavi
🕋 "خواب‌ها ادامه‌ی بیداری‌اند" ✍مرضیه رمضان‌قاسم خدای مهربانم، خدای سلامم، ما دل‌مان می‌خواست امسال مکه باشیم؛ اما نیستیم؛ از بین تمام دلایلی که برای عدم استجابت دعا می‌دانم شاید اصلی‌ترین آن برمی‌گردد به خودم که بخاطر عدم لیاقتم به ظاهر دعوتم نکردی اما خیالم راحت است که هم قوه‌ی خیال به من عطا کرده‌ای و هم خواب را، تا لااقل "در خواب جزء زائرانت قرار گیرم" و بهانه‌ای برای همراهی با زائرانت نداشته باشم از همان سالهایی که شوق حج را در قلبم نهادی هر ساله در ایام حج در عالم خیالم با زائران مدینه اولت پَر گشوده‌ام مسجدالنبی، سپس مسجدالحرام اما امسال دل در دلم نیست و عقربه‌ی دل را با سرفصل‌های علم کلام تنظیم کرده‌ام تا پس از آنکه در عرفات روحم را پاک و مصفا می‌کنی از توحید به نبوت، سپس به امامت برسم تا همچون گَردی سبکبال گِردِ حرم پیغمبر و روضه‌ی ایشان که طبق روایتی حرم اُم اوست بگَردم‌ سپس غباری بر مزار پاک‌ چهار امام گردم. @AFKAREHOWZAVI
40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎"پویش بزرگداشت عید غدیر"💎 🔹️همه ی ما می‌توانیم مُبلغ غدیر باشیم حتی با زدن یک پرچم و یا دادن هدیه ای کوچک و یا پهن کردن سفره ای ساده ..‌. @AFKAREHOWZAVI
. پرتاب مشتی خاک به‌سوی آفتاب و پاسخ به آن ✍زينب نجیب "خمینی یکی از صدها نخبه، دانشمند، عالم، فقیه و حکیمی‌ست در طول تاریخ ایران که در زمانه‌ای توانست روایت خود را از دین به تصویر بکشد و برای آن هوادارانی بجوید سپس عملیاتی‌اش کند. به‌طور قطع این فهم از اسلام به عنوان والاترین و صحیح‌ترین فهم از اسلام نیست تنها یکی از هزاران ادعا در باب هدف از دین است که به دلایلی توفیق یافت که در قرن اخیر نظریه‌ی خود را ارائه دهد. بی‌شک بسیار بوده‌اند افرادی که عالم‌تر، باتقواتر، باعظمت‌تر از خمینی اما روایتشان از اسلام هرگز منوط به تشکیل حکومت اسلامی نمی‌شد و در باور آن‌ها لزومی بر حاکمیت اسلام وجود نداشت ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی تنها یک نظریه ابتکاری از اسلام است که البته برای خود دلایلی داشت اما هدف نهایی اسلام نبوده و نیست و حال، این خمینی‌ست که در بروز و ظهور آن برای چندی توفق یافت". اینها سخنان استادی، در یکی از دانشگاه‌های کشورم ایران است. زمانی که با این شبهه مواجه شدم نگرانیم فقط و فقط از آینده بود که اینچنین فکری با استدلال‌های سستی در دانشگاه منتشر می‌شود آن هم در شرایطی که به‌شدت خلاء مطالعاتی تاریخ و کلام در سطح دانشجو مشاهده می‌شود اما امروز با شنیدن این شبه از یک خانم خانه‌دار که حضوری در محافل علمی ندارد نگرانیم را از آینده به حال منتقل کرد و این شروع دقتی مضاعف در بیانات رهبر معظم انقلاب شد. تاکید و تکرار و توجه ایشان به بسیاری از مسائل به دلیل نگاه کلانی‌ست که با اطلاعاتی وسیع و همه‌جانبه برایشان ایجاد می‌شود بنابراین اول نکته از منظر نگارنده توجه ویژه به واژه واژه‌ی سخنان و خط‌به‌خط بیانات ایشان است که پدرانه، مقتدرانه، شجاعانه، عالمانه، عادلانه و با توجه به مقتضیات زمان، مناسبتی از پسِ مناسبتی دیگر بر زبانشان جاری مي‌شود. جملات ابتدایی رهبر انقلاب در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(رحمةاللّه)این چنین است: "امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشته‌ای، در هر بخشی از بخشهای معارفی و عملیِ انسان‌ها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضی‌ها یک سر و گردن از دیگران برترند که به این‌ها می‌گوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضی‌ها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند. سرآمدان را نمی‌شود از حافظه‌ی تاریخ حذف کرد؛ نکته‌ی مهمّ مورد توجّه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد، نه میشود تحریف کرد. نه اینکه تبلیغات مخالفین نتواند چهره‌های سرآمدان را بد معرّفی کند؛ چرا، رسانه‌های تبلیغاتی که روزبه‌روز هم مدرن‌تر میشوند، امروزی‌تر میشوند، مجهّزتر میشوند، میتوانند شب را روز و روز را شب معرّفی کنند، میتوانند درباره‌ی چهره‌های برجسته و منوّر هم دروغ‌پردازی کنند، امّا این کفِ روی آب است، این :فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً" است. خورشید زیر ابر باقی نمی‌ماند. ابن‌سینا و شیخ طوسی، بعد از هزار سال از دورانِ خودشان، امروز می‌توانند خودشان را با صدای رسا معرّفی کنند؛ شخصیّت آنها را نمی‌شود محو کرد، نمی‌شود از حافظه‌ی تاریخ زدود، نمی‌شود تحریف هم کرد. ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن‌سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوّع‌تر است. خصوصیّاتی که در تشکیل شخصیّت امام بزرگوار دخالت دارند، بمراتب بیشتر است از خصوصیّاتی که در شخصیّت آن‌گونه برجسته‌ها و سرآمدها حضور دارند. امام یک سرآمدِ همه‌جانبه است؛ هم در دانشهای دینی سرآمد است ــ امام در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری، سرآمد است ــ هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است، هم در استحکام شخصیّت و قوّت اراده سرآمد است، هم در قیامِ لله و سیاست‌ورزیِ انقلابی و ایجادِ تحوّل در نظامِ بشری سرآمد و یگانه است. این خصوصیّات در هیچ‌کدام از سرآمدانِ تاریخِ ما با هم جمع نشده است، [امّا] در امام بزرگوار این خصوصیّات با همدیگر جمع است. نتیجه اینکه این امام بزرگوار را هیچ‌کس نمیتواند از حافظه‌ی تاریخ محو کند، نه امروز و نه در قرنهای آینده، و نمیتواند شخصیّت او را تحریف کند؛ چند صباحی ممکن است دروغ‌پردازی بشود، تحریف شخصیّت بشود، امّا در نهایت چهره ی درخشان امام، خود را با صدای رسا به همه معرّفی میکند؛ این خورشید را پشت ابر نمیشود نگه داشت."   از این سخن می‌شود نکاتی را احصا کرد: ۱. امام سرآمد است. ۲. سرآمد یعنی؛ برگزیده، برتر و بالاتر از دیگران، بهتر، ممتاز، سردار، زبده و قدوه. ۳. امام تنها سرآمد روزگار ما نیست بلکه از سرآمدان تاریخ ماست. یعنی در طول تاریخ ایران و ایران اسلامی کسی به قامت امام نخواهد رسید بنابراین در عرض باقی افراد و برجستگان نیست. 🔗ادامه متن در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. تنها نور و همراه یاری دهنده ✍خ.محمدجانی در این روزهای وانفسای عمر و زمانه ای که ما را از این سو به آن سو می کشاند؛ گاه سردرگم و متحیر تنها نظاره گر طلوع و غروب خورشید هستیم و اتفاقاتی که در زمان های مختلف به وقوع می پیوندد و مسیرهایی که انسان را گاه متحیر و گاه از هدف اصلی خلقت دور می نماید و یا چیزهایی که انسان را گمراه می کنند؛ در این زمان ها باید به فکر چاره ای بود، چاره ای که بتواند روح و جسم نگران و متحیّر انسان را روشنایی بخشد و نور و راهنمایی در ظلمت های تاریک زمانه به بلندای ابدیت برای او باشد که آرامش و اطمینان را برای همیشه در قلب و جان متلاطم او ماندگار نماید. آری! چنین نور و راهنمایی قرآن است، قرآنی که به گفته آیات کریمه اش شفابخش است برای مؤمنین «هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»(آیه 82 سوره اسراء) @AFKAREHOWZAVI
جای خالی مطالبه گری حجاب و عفاف در رسانه ملی https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
. ✔️حجاب، حفظ حریم‌ها ✍فاطمه امراللهی بحث از آنجایی شدت یافت که وارد عرصه سیاست شد! معمولا قانونی که وضع می‌شود براساس فطرت انسان است. حجاب نمایانگر عفت و ارزش یک بانو است، او تمایل به حجاب دارد و لزوم حجاب برای آرامش روانی جامعه وضع می‌شود تا زنان هنگام حضورشان در اجتماع هم خودشان در معرض خطرهای یقینی و احتمالی قرارنگیرند و هم به عنوان شهروند آن جامعه باید در ایجاد آرامش دیگران کوشش داشته باشند. حفظ این پوشش زن را به گوهری نایاب تبدیل می‌کند که آن حجاب سپر و دژی برای محافظت از او می‌شود. مسئولیتی که یک حکومت اسلامی در برابر حجاب دراجتماع دارد به نظرم می‌تواند یک رویکرد الهی و یک رویکرد دنیوی داشته باشد. یعنی وظیفه حکومت چیز دیگری است گاهی در بحث الهی بودن آن است و گاهی دنیوی بودن آن اگر بخواهد به مباحث فقهی و الهی آن را ببرد وظیفه‌ای دیگر دارد و اگر بخواهد در حیطه دنیوی برخورد کند باید قوانین دیگری وضع کند. اگر هم قانونی وضع می‌کند برای حجاب در جامعه قطعا می‌خواهد به زن کرامت دهد و علاوه بر او می‌خواهد او را در برابر آرامش جامعه هم ملزم کند که حکومت می‌تواند علاوه بر مجازات مسئولیتی و راهکاری مانند امر به معروف را به عهده داشته باشد و همچنین اطلاع رسانی از وظایف یک حکومت اسلامی است درحیطه حجاب انسان‌ها یک حریم خصوصی و یک حریم عمومی دارند و حال که بحث درمورد این است آیا حجاب امری فردی است یااجتماعی!؟ حجاب امری فردی است اما هنگامی که پا در عرصه اجتماع می گذارد این حریم، حریمِ عمومی است و قانونی که برای رعایت حجاب وضع شده همه باید ملزم به آن باشند چون اینجا دیگر سلیقه شخصی معنا ندارد بلکه همه در برابر یکدیگر مسئول هستند اگر همین حجاب در حوزه خصوصی شخص باشد آن جا، دیگر می‌تواند طبق سلیقه خود عمل کند هرچند آنجاهم حکم الهی ساقط نمی‌شود و اثر وضعی خود را دارد، اما دیگر عذاب مجازات قانون را برخوردارنیست. رعایت حجاب زنان غیرمسلمان در حکومت اسلامی چه تحت عنوان عضوی از آن جامعه چه یک گردشگر آن زمان که در این حکومت است باید طبق قوانین آن عمل کند و باید مانند زنان مسلمان ملزم به رعایت حجاب و پوشش آن جامعه باشند و طبق روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام که می فرمایند: هرکس تظاهر به منکر کرد در یک حکومت اسلامی باید مجازات شود می‌توان برداشت کرد اینجا مطلق را ذکر می کند چه زن هم مشمول زن مسلمان و هم غیر مسلمان می شود تازمانی که در یک حکومت اسلامی هستند و باطبق سیاستگذاری‌های این حکومت عمل کنند هرچند که برخی از، احکام اسلامی مانند حجاب برای برخی از ادیان ضرورتی نداشته باشد اما وقتی تحت بیرق حکومت اسلامی قرار می‌گیرند باید طبق قوانین آنجا که برای پوشش وضع شده است عمل کرد. تعیین مرز پوشش در حکومت اسلامی درهرکشوری متفاوت است و در دوران‌های مختلف این حد متغیر است اما باقرآن و شریعت مطابقت دارد مثلا پوشش در ایران می تواند چادر باشد و در عراق چادر الزامی نیست بلکه عبا و مانتو های بلند را پوشش کامل بدانند، یعنی می توان حد پوشش را در قانونگذاری آن حکومت پیدا کرد. گاهی حد پوشش به فرهنگ یا عرف باز می‌گردد مثلا طبق تصویری که دیدم پوشش بانوان در بندرعباس بیشتر آن‌ها چادرهای حریر نازک و چیزی به اسم اینکه پای آن‌ها را بپوشاند مانند جوراب رعایت نمی کردند و اینطور برداشت کردم که این در آن فرهنگ و در آن عرف اشکالی ندارد چنین پوششی اما اگر همین خانم درشهری دیگر برود نمی‌تواند بااین پوشش که عرف آن شهر نیست حضور پیداکند؛ چون باعث ریختن قبح حجاب در آنجاذمی شود. گاهی قانون تعیین می‌کند که همه زنان ایرانی برای حضور در مشاغل اجتماعی پوشش او باید چگونه باشد؛ حتی پوشش زنان ایرانی را در انقلاب اسلامی می‌بینیم که با آن همه آزار و اذیت و اجبار پهلوی باز زنان دست از حجاب خود برنداشتند و چادر که حجاب انقلاب اسلامی است را برگزیدند و باآن به فعالیت های اجتماعی، دوشادوش مردان درجبهه‌ها فعالیت کردند که این نشانه‌ای از عفت و حیای زن ایرانی است. براساس مطالب پیش گفته شده همان‌طور که پوشش در هر جامعه اسلامی متفاوت است راهکارهای آن‌ها نیز متفاوت هستند. مثلا می توان به تشویق زنان محجبه و خدمات بیشتر به آن ها پرداخت، یا الگوسازی از طریق رسانه ها مانند رسانه صدا وسیما در تبلیغات میان برنامه سریال ها از زنان محجبه استفاده کرد، تبلیغاتی به صورت غیرمستقیم چرا که اکنون رسانه نقش تاثیرگذاری جدی دارد. @AFKAREHOWZAVI