eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
735 دنبال‌کننده
1هزار عکس
174 ویدیو
14 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. «آدم‌های ترکیبی» ✍طیبه فرید چشم هایش سبز بود اما آن ها که او را ندیده بودند الکی می گفتند چشم هایش آبی بوده. پدرش امان الله، نوه سیف الله میرزا،چهل و دومین پسر فتحعلی شاه قاجار بود،اینها را نوشتم که سابقه ترکیبی اجدادی اش را داشته باشید یک جای ذهنتان.مادرش هلن کاسمینسکی مهاجر روس بود.حکما چشم هایش به مادرش رفته بود وگرنه قجرها با آن پشم و پیل و چشم و ابروهای مشکی کت وکلفت کجا و قیافه کم رنگ و خارجکی نادر کجا! هلن اولین زنی بود که توی وانفسای مملکت گواهینامه رانندگی داشت! دیروز دیدم یکی پست گذاشته و شرح قهرمانی های نادر را نوشته و زیر پستش خلق الله خودشان را در حد مرگ، لت و پار کرده اند که ای فلان و ای بهمان! چی بودیم و چی شدیم!!!اینکه هواپیماهای عراقی محاصره اش می کنند و می برندش تا دل عراق و او همه شان را قال می گذارد و بر می گردد ایران،و یا اینکه با هواپیما از زیر پل سفید اهواز،روی سر کارون می خزد و اینکه ارتش محمد رضا با وجود او چقدر قدرتمند بوده و کو آن کیان عصر پهلوی،کو آن شکوه و جلال و جبروت! و ازین دست افسانه ها. داشتم می خواندم و آقاجانم داشت می شنید.او نه گذاشت و نه برداشت گفت: با همه بله با ما هم بله؟! بهش بگو چرا خشت می مالی آدم ناحسابی! نادر شوروی کمونیستی درس خونده بود،ناقص هم خونده بود. کلی امان الله خان باباش پیش ممد رضا سیبیل گرو گذاشت که روی حساب آقازادگیش، اونو جایی توی دربار خراب شده جاش بدن. توی ارتش پهلوی نادر هیچوقت پست جدی نداشت! چون ولی نعمت ممد رضا، آمریکا مثل سگ از کمونیستا می ترسید.برو نگاه کن ببین هیچوقت فرمانده ارتش بوده؟! نادر جهانبانی همیشه تو حاشیه بود!کل افتخاراتش به جز رنگ چشما و موهای بلوندش حشر و نشر با گلنار دختر تیمور بختیار بود، اونم شوهرش که فهمید طلاقش داد رفت پی کارش. ممد رضا بخاطر موقعیت خودش توی چشم آمریکاییا هیچوقت نادرو آدم حسابش نکرد، نادر بوی شوروی می داد!!بوی کمونیسم. چه روایتایی می بافن!شنونده باید عاقل باشه بابا! حق با آقا جان بود انوشیروان پسر نادر همه این قصه ها را تکذیب می کرد.اما وسط جنگ که حلوا خیرات نمی کنند، او که فرار کرده، او که تابعیت گرفته، او که پناهنده شده، او که چند روز قبل از انقلاب ۵۷رفته به این امید که دو هفته،نه!یک ماه بعد، انقلاب شکست بخورد و برگردد و الان چهل و دوسال از آن روز گذشته چاره ای ندارد وقتی جوان های یک لاقبا مثل حسن تهرانی مقدم تسلیحات تولید می کنند،و وحشت آیزن هاور از پیشرفت تسلیحاتی ایران به حقیقت می رسد،چاره و گریز ندارد؟! باید یکی را بزک و دوزک کنند بشود به اندازه دلخواه،از فسق و فجورش چیزی نگویند،برایش روایت جعلی بسازند. حکومت آخوندها پر از قهرمان های راستکیست!آدم هایی که لکه سیاه روی پر یقه شرافتشان ننشسته از عباس بابایی و دوران تا احمد کاظمی و قاسم سلیمانی که سرآمد همه شان است.چاره ای ندارند که در مقابله با حقیقت، روایت خودشان را داشته باشند. ما وسط جنگیم، جنگی که خاکریز ندارد، مرز ندارد، سربازها و افسرهایش را نمی بینی،یک جنگ ترکیبی تمام عیار که گردانندگانش از «بنیاد راکفلر» می توانند از یک آقازاده دو تابعیتی یک اسطوره درست کنند و با یک فرّ و کیان تخیلی، بعد سوارش کنند روی خر تورم و تحریم و غالب کنند به توده هایی که از گرانی و فشار اقتصادی به سطوح آمده‌اند. به‌‌خاطر داشته باشید وسط جنگ‌های ترکیبی حلوا قسمت نمی‌کنند، هموطن!خاک‌ریزهایشان به سلول‌های مغز من و شما رسیده! حواستان به آدم‌های ترکیبی کم رنگ باشد. جای جنس اصل به شما غالب نکنند. @AFKAREHOWZAVI
از واقعه گوهرشاد تا کف خیابان‌های امروز ✍فاطمه میری طایفه‌فرد هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست، تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای دین‌دارند و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست را با چیز دیگری عوض کنیم؟ مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. @AFKAREHOWZAVI
. رهبر انقلاب: نسبت به تبلیغ نگرانم 🍃 بخش‌هایی از سخنان امروز امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از مبلغان: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. امروز سطح آگاهی عمومی جوان و غیرجوان با گذشته قابل مقایسه نیست. بنده همه‌ی عمرم تقریباً، عمر تبلیغی‌ام شصت سال، بیشتر با جوانها گذشته. آن روز هم فکر بچه‌ها خوب بود، جوانها خوشفکر بودند، اما با امروز قابل مقایسه نبود. سطح فکر بالا رفته. علاوه بر اینکه سطح فکر جوان ما، نوجوان ما، مخاطب ما بالا رفته یک آفتی هم وجود دارد و آن اینکه در این آشفته بازار صداهای مختلف فضای مجازی و تکثر رسانه‌ای که وجود دارد این تکثر رسانه‌ای در این صداهای گوناگون، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن صدای انتقال معارف نسلی و خانوادگی است. پدرها، مادرها خیلی چیزها را به بچه‌هایشان یاد می‌دادند. در این غوغای تکثر رسانه‌ای این صدا ضعیف شده. @HOWZAVIAN
. ✍️ هم‌نویسی نویسندگان «تحریریه مجتهده امین» 🌹 همزمان با روز عفاف و حجاب 🖌 زهرا سعادت 💐حجاب، ارزش بخشیدن به دردانه هستی است، تا تیر شیطانی نگاه آلوده به گناه «فی قلوبهم مرض» دنیای مقدسشان را لکه‌دار نکند! در کوچه‌های خاکستری، میراث‌دار چادر خاکی بانویی هستم که تنها مدافع حریم ولایت بود! 🖌 سمیه رستمی 💐هرگاه آزادیِ حمل سلاح تضمین امنیت جانی مردم آمریکا شد، آزادی حجاب هم تضمین آرامش روانی جامعه خواهد بود. 🖌 زهرا سرمیلی 💐من حجاب را از پنجره‌ی قلبم می‌نگرم تو حجاب را از دنیای مجازی نگاه می‌کنی فرق ما در دیدن است. 🖌 میناسادات حسینی 💐 من حجاب را از اسارت زنان در کربلا فهمیدم که در قالب اسارت، به اسیران واقعی درس حریت و آزادگی بخشیدند. این لباس حوریان عرشی است که به وسیله حضرت حوراء به زمینیان ارث رسیده است . با هواهای نفسانی تفسیرش نکنیم. 🖌 سیده زهرا عابدیان 💐 دوست خوب نعمت است، مثلا از آن جنس دوستانی که نصیب «لینالونا» شد؛ با آرامش، دلسوز، صبور و از همه مهم‌تر، با زبانِ خوش و با درایت، به تو بفهماند آنچه را که نیاز است. برای دعوت به حجاب، باید دوست خوبی بود. 🖌 نجمه صالحی 💐 و اما در روز حجاب، بانویی شایسته‌ی ستودن است که برای عمق بخشیدن به ماهیتش، به عنوان یک فرد، تلاش می‌کند نه به عنوان یک کالا! 🖌 نازنین اسکندری 💐 چادر، بلندترین تاج جهان ست که سر و سیرت هر زنی را می‌تواند بیاراید؛ برایش نامه بنویسید و دعوتش کنید به مهمانی جهان «خویش‌تن». 🖋مهتا صانعی 💐نابینا آمده بود. بانو با حجاب به محضر مهمان آمد. باید از سلاله‌ی حجاب به شأنیت حجاب رسید. @AFKAREHOWZAVI
. حصن امان! ✍️نجمه صالحی از گذشته تا امروز، تجلی وقار و عزت‌مندی و نمود شکرانه بندگی و پیوند با خدا، حجاب معرفی شده است؛ حجابی که تجلی ایمان و تمثال حریری از بهشت، است. چادر، جوشنی نفوذ ناپذیر و یادگار قرن‌ها عفاف و نجابت است که نشان از کیمیای غیرت بانوان دارد. به‌خاطر حفظ حریم‌ها، به‌خاطر جلوگیری از هجوم خارها، به نصّ قرآن، می‌مانم در این حِصنِ امان! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
✍️یادداشت خواندنی خانم دکتر ناهید طیبی، استاد تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها /بازنشر 🔰 به مناسبت بیست و یکم تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و روز ملی عفاف و حجاب 💠 آیا می‌دانید رابطه عفاف و حجاب چیست؟ 🔸اول: عفاف حالتی درونی است که انسان را از غلبه شهوت بر او باز می دارد. چون مربوط به نفس آدمی است و نفس جنسیت بردار نیست پس زن و مرد هر دو باید عفاف داشته باشند. البته فقط عفاف جنسی مطرح نیست. کسی که از پرخوری، پرگویی، زیاده‌خواهی دوری کند هم عفیف است. عفاف به درون، باطن و خلوت و قلب انسان مربوط است؛ پس فراطبیعی است. 🔹دوم: حجاب یک امر طبیعی و مربوط به دنیای بیرون و ماهیت آن اجتماعی است. اساسا حکم حجاب امضایی برای حضور اجتماعی زنان است اگر نه در حیات خانه و پستو و در برابر محارم که نیازی به پوشش نیست. 🔸سوم: عفاف و حجاب رابطه ای دوسویه دارند. بخش کوچکی از عفاف موجب احترام به حجاب می‌شود و رعایت حجاب، موجب تعمیق عفاف درونی بشر می‌شود. 🔹چهارم: عفاف از مقوله اخلاقی و مربوط به خلق است و حجاب مربوط به رفتار است. بانویی که خلق عفیفانه دارد در رفتارش پوشیدگی و حجاب دیده می‌شود . 🔸 پنجم: با این همه لزوما هر محجبه ای عفیف نیست و اگر درونی پاک نباشد با وجود حجاب هم بی عفتی صورت می‌گیرد و هر عفیفی هم پاک و مطلوب نیست مگر آن که با پوشیدگی و حجاب، زمینه عفت فردی و عمومی را ایجاد کند . ✳️ خلاصه که بانوی عفیفه محجبه در طول تاریخ بیشتر مورد احترام بوده تا عفیفه غیرمحجبه و محجبه غیرعفیفه. @AFKAREHOWZAVI
🎉شهید متولد روز حجاب تولدت مبارک🎉 💎📜21 تیرماه به دنیا آمدی و از حجاب برایمان نوشتی... از همه خواهران و از همه زنان امت رسوال الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند، مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود، مبادا چادر را کنار بگذارید. _شهید حججی متولد ۲۱ تیرماه ۱۳۷۰ @AFKAREHOWZAVI
. مردغیور، پناه زن عفیف ایران ✍زهرا نجاتی باورش سخت است که واقعه گوهرشاد از دو مرد نشات گرفت که برای شرافت زن ایرانی گردن گرو گذاشتند، یکی حاج غلامحسین قمی، که به قول رهبر معظم،گفت:"می‌روم یا رضاخان را در بحث ممنوعیت حجاب، مجاب‌می‌کنم یا او را خفه می‌کنم." آمد و او را درحصرکردند و بزرگانی که شیخ محمدتقی بهلول که به علامه معروف بود،پیرمردی که تمام زندگیش‌ حتی وعده‌های غذایی را براساس مکتب اهل بیت علیهم‌السلام تنظیم و تمام عمرجهاد کرده بود، در دفاع از او به همراه بیست هزارنفر در زمانه‌ای که جمعیت کشورما به کمتر از سی میلیون می‌رسید، درحرم تحصن کردند و با خیانت چندنفر از نگهبانان حرم، درها بازشد،گلوله‌ها شلیک شد، ماشه‌ها چکیده شد و از آن جمعیت قریب ۱۶۷۰ نفر، به شهادت شاهدان عینی، به مظلومانه‌ترین حال، به شهادت رسیدند و کاش مثل شهدا، نه لااقل مثل مسلمان‌ها دفن می‌شدند و نه درگور دسته‌جمعی، نه روی هم ریخته جوری که سال ۱۳۸۶، گورشان پیداشود و دل‌ها بسوزد و... خب طبیعی است که زن عفیف و با حیای ایرانی، پشت مردانی غیور، پناه گرفته و طبیعی است که باورمان نشود آنچه دشمنان‌مان، ادعا دارند؛ دروغی بیش نیست و آش بی‌حجابی،آشی است که سالها و شاید قرنی است که برای زن ایرانی پخته‌اند. و طبیعی است که زن ایرانی، بی‌حجابی را، جوانمردی نمی‌داند درحق بزرگمردانی که هنوز این زنان نبوده‌اند و برای عفت آنها،از جان‌شان مایه گذاشته‌اند‌. حق این است که "زن باحیا وعفیف، در پناه مردغیور است". @AFKAREHOWZAVI
. واقعه ای بسترساز ✍فاطمه شکیب رخ واقعه گوهرشاد، یک حادثه مهم با دو کارکرد متفاوت بود، چراکه در نگاه اول این واقعه رامی توان نشان دهنده ی ظرفیت بالای همراهی مردم با علما تا سرحد جان، در دفاع از مقدسات دانست و در نگاه دوم سرکوب قیام توسط دولت پهلوی اول را می شود یک مقدمه چینش شده برای تثبیت آزادی در حجاب برداشت نمود که این اقدام دو اثر مهم در جامعه برجای نهاد؛ اول اینکه پیام حاکمیت در جدیت از حمایت حجاب اختیاری به مردم مذهبی و مدافعان حجاب همگانی منتقل شد، دوم اینکه با ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مذهبی، بساط امر به معروف و مبارزه با بی حجابی حداقل در ملا عام، جمع گردید! در حالی که کارکرد اول این قیام به دلیل بالا بودن اثرات جنایت در اذهان مردم، به صورت مقطعی جای خود را به کارکرد دوم آن یعنی محدویت مطالبات مذهبی جامعه سپرد و تا مدت ها خاطره ی این جنایت هولناک در بین مردم با تلخی یاد می شد، با گذشت زمان، این تجربه ی تلخ، آغازی برای مخالفت های جمعی به رهبری علماء، و مقابله با سیاست گذاری های سلطنت پهلوی قرار گرفت. از این منظر، واقعه گوهر شاد را می توان حادثه ای بسترساز در وقوع انقلاب اسلامی دانست. @AFKAREHOWZAVI
. حقیقت، مرتضی نفْس نبی بود¹ ✍نرگس ایرانپور نگاه نگران و پر اضطراب مسیحیان نجران به گوشه و کنار صحرا بود. آفتاب مدینه بی وقفه بر دشت پهن شده و تمام فاصله بین زمین و آسمان را از بین برده بود. حالا سقف آبی و نیلگون آسمان، بی واسطه بر سر گروهی بود که آماده مسلمانان می‌شدند. رسول الله با قدم‌های شمرده و آرام در برابر چشمان اهالی نجران، بر سینه دشت گام نهاده و به فاصله چند قدمی عقب‌تر علی ابن ابی طالب و فاطمه بنت رسول در قاب تاریخ وارد شدند. حسن و حسین نوادگان پیغمبر آخرین افرادی بودند و اهل بیت پیامبر را کامل کرده و اینک زمان مباهله بود. پیامبر بر خاک‌های نرم مدینه زانو و زده و دستان مبارک را بالا آوردند. رعشه‌ای بر جان بزرگ گروه عیسویان نجران وارد شد. او در مقابل خود اجتماعی از بهترین مخلوقات را دید که هر آینه اگر لب به نفرین آنها باز می‌کردند، او و همراهانش از مغلوبان می‌شدند. پیامبر بود و پسرانش، حسن و حسین، پیامبر بود و تنها زنی که شانه به شانه همراه او بود، فاطمه در جوار پدر و چشم بر دهان اوست. پیامبر است و جانش، علی‌ابن‌ ابی‌طالب، همو که سپر رزم رسول الله در خیبر و آرام‌بخش اوست در لیلة‌المبیت. مسیحیان، مسیر آمده را برگشته و از میان خود چند مسیحی مشرف شده به اسلام را در لوای محبت رسول‌الله به یادگار گذاشتند². ۱. عطار نیشابوری. ۲. تفسیر مجمع البیان طبرسی، ج ۲، ص۳۱۰. @AFKAREHOWZAVI
⁉️چرا افراد خوب و متدین‌ بعضاً تاثیر کمتری بر اطرافیان خود دارند بالاخص در مساله‌ی حجاب؟ ✍مرضیه‌‌رمضان‌قاسم نگاه ما به مقوله‌ی تربیت نباید نگاه تونلی و محدود به یک عامل باشد بلکه باید دامنه‌ی دیدمان توسعه یابد تا بتوانیم به همه‌ی عواملی که در شکل‌گیری شخصیت انسان تاثیر بسزایی دارد توجه کنیم. یکی از عوامل تربیت، خانواده است‌ که‌ در دوره‌های رشد فرزند دچار نوساناتی خواهد شد. ۱) خانواده در دوران کودکی اولین جایگاه را برای فرزند دارد چرا که رفتار کودک بر اساس تقلید از والدین است اما همین خانواده که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کانون‌های تربیت است در سن نوجوانی در مقابل گروه دوستان و همسالان رنگ می‌بازد. ۲) دوستان در دوران نوجوانی دوستان و همسالان مهمترین و مؤثرترین عامل در شکل‌گیری شخصیت انسان می‌شوند بگونه‌ای که از دوستان و همسالان خود بیش از والدین حرف‌شنوی پیدا می‌کند؛ داستان حضرت نوح و پسرش نمونه‌ی بارز اثر همنشینی با دوستان ناباب است. دوستان آنچنان در هدايت و ضلالت آدمی تاثیرگذارند که هم می‌توانند عامل تسریع در رشد انسان شوند و هم می‌توانند فرد را آنچنان نااهل کنند که از خانواده‌ی پیغمبر حذف شود. آدمی در هر سن و سالی که باشد از دوستانش تاثیر می‌پذیرد تاثیر دوستان تا حدی‌ست که می‌تواند خانواده را از جایگاه اول به جایگاه دوم تنزل دهد و خود در جایگاه مهمترین مرجع و الگوی رفتاری قرار گیرد. دوست انسان تاثیر فراوان بر شخصیت او در هر سن و سالی که باشد دارد به گونه‌ای که قرآن در ترسیم یکی از صحنه‌های قیامت می‌فرماید: يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﴿۲۸فرقان﴾ یکی از مهمترین عوامل انحراف آدمی دوستان او هستند پس اینگونه نیست که همیشه انحرافات اعتقادی ریشه در مباحث فکری داشته باشد بلکه گاهی نیز ریشه‌‌‌ی محیطی دارد. بنابراین می‌بایست در انتخاب محیطی که در آن تعامل داریم دقت وافر داشته‌باشیم. آری مصاحبت با افراد صالح و طالح، اثر فراوان بر شخصیت انسان دارد و خواه این مصاحب با انسان‌ها در فضای حقیقی باشد و خواه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ باشد؛ متاسفانه برخی از جوانان و نوجوانان کشورمان انس فراوان با شبکه‌های معاندی دارند که در ظاهر دم از آزادی انسان می‌زنند اما هدفی جز نابودی خانواده‌ها ندارند زیرا آنها به خوبی دریافته‌اند زن، تمام جامعه است؛ سلامت روحش سلامت جامعه، طهارت درونش طهارت جامعه و قدرت باطنش قدرت جامعه است. این دوستان به ظاهر چون از قدرت زنان عفیف مطلع‌اند برای پیشبرد اهداف خود زن را در جسم‌‌اش خلاصه‌ می‌کنند و به او طوری تفهیم می‌کنند که زن خود را منحصر به جسم و هویت خود را در تن خلاصه بداند. ۳)غذا غذایی که می‌خوریم بر روح و جسم ما تاثیرگذارگذار است و اثر مستقیم بر مبانی فکری و اعتقادی ما تاثیر دارد و این تاثیر می‌تواند به گونه‌ای باشد که حتی گوش آدمی را در برابر کلام حجت خدا کَر می‌کند بنابراین گاهی انحرافات اعتقادی افراد و عدم حق‌پذیری آنها ریشه در لقمه‌ی حرامی دارد که خورده‌اند. ۴) اختیار انسان خداوند انسان را مختار آفریده است به همین جهت او با اختیار خود انتخاب می‌کند عبد محض الهی باشد یا بنده‌ی نفس خویش گردد و به امیالی که خلاف فرامین الهی است تن در دهد یا در مسیر رسیدن به کعبه‌ی مقصود قرار گیرد. ♻️نتیجه اینکه گاهی انسان خانواده‌ و دوستان خوبی‌دارد، غذای حلال نیز می‌خورد ولی با این وجود در دام شیطان و تحت اسارت نفس قرار می‌گردد و از مسیر حق منحرف می‌گردد زیرا مطابق دستور شیطان و نفس عمل کردن در نگاه سطحی سادگی، جذابیت و لذت نقد و آنی به همراه دارد اما مطابق خواست خدا عمل کردن شاید نقد نباشد و حتی آسایش ما را سلب کند اما آرامش دنیا و آخرت را برای‌مان به ارمغان می‌آورد. همه‌ی ما در سرای آخرت بر سر سفره‌ای خواهیم بود که وسایل این سفره را از دنیا به همراه خود می‌بریم که عبارتند از: اعتقادات، اخلاق، اعمال‌‌اند. همه‌‌ی ما وظیفه‌ داریم در حق یکدیگر دعا کنیم زیرا با دعا نمودن در حق یکدیگر است که در رشد و پیشرفت مادی و معنوی‌مان تسهیل حاصل می‌گردد به عنوان مثال حقیر که اخلاق نیکو ندارم با تلاش خود و دعای شما از اخلاق حسنه برخوردار شوم دیگری که رفتار صحیحی ندارد توفیق رفتار صحیح نصیبش می‌شود و آن دیگری که اعتقادات نادرست و یا خرافی دارد اعتقاداتش را تصحیح و تعمیق بخشد و از خرافات هجرت می‌کند. البته ناگفته نماند علت برخی سستی‌ها‌ی افراد در دینداری نظیر عدم رعایت حجاب، کاهلی در نماز و ... ریشه در تنبلی و راحت‌طلبی‌ افراد دارد و گاه نیز علت آن ارزشمند تلقی شدن ضد ارزش‌هاست زیرا برخی افراد خودنمایی، هتک حرمت و هنجارشکنی را ارزش می‌دانند. @AFKAREHOWZAVI
. ✔️قسم به‌ ... ✍زهرا نجاتی و قسم به روزجمعه، وقتی صدای تو درآن بپیچد. قسم به عشق وقتی تو آن را معنا می‌کنی! قسم به انتظار وقتی به شیرینی وصال تو ختم شود! قسم به لحظه‌های رکوع و سجودت؛ قسم به خال زیبای هاشمیت؛ قسم به عدالت آن گاه که توسط تو، جاری می‌شود؛ و قسم به زیبایی وقتی توسط تو، مقدس می‌شود؛ مولای ما! «ما همه تو را دوست می‌داریم» شاید هنوز نیاموخته‌ایم اولویتمان باشی! شاید هنوز یادنگرفته‌ایم محبتمان را بااطاعت پیوند بزنیم! شاید هنوز نتوانسته‌ایم «فقدطال الصدی»، و شدت تشنگیمان را برایت به نمایش بگذاریم! اما به تمام مقدسات قسم! به خال لبت ای دوست، عجیب گرفتار شدیم... به تمام مقدسات قسم؛ با ذره ذره وحودمان حسرت دیدارت را داریم.. بعضی از ما، زورشان، هنوز خیلی به خودشان نرسیده اما عمق وجودشان را گشته‌اند و تصمیم‌ گرفته‌اند اقل آنچه برایت می‌کنند، تولید نسلی باشد که محض رضایت تو، پا براین دنیا میگذارند! مولای ما؛ به تمام مقدسات قسمت می‌دهیم؛ زندگی این عاشقانت و این نسلی که برای رضایت تو پا به زمین می‌گذارند، را ازفتن آخرالزمان حفظ بفرما و به شیرینی لحظه‌ی وصال «ترانا و نراک»، برسان. @AFKAREHOWZAVI
. ✔️حجاب خوشایند من ✍فاطمه شکیب رخ معمولا عادت ندارم به حرف‌های آهسته دیگران گوش دهم اما ناخواسته می‌شنیدم که تعریف می‌کرد چرا چادر را دوست ندارد، چرا به برتری‌اش در جایگاه حجاب اعتقاد ندارد، دلایلش از منظر امثال من منطقی نبود و برآمده از تمایلات شخصی‌اش بود که پوشش راحت را انتخاب می‌کرد! اما در لابه لای حرف‌هایش متوجه وجود خاطره‌ای ناخوشایند از حجاب، در بیان او شدم که بدون تردید اگر ریشه و تمام این دل‌زدگی نباشد، نقش مهمی در این دل‌سردی داشته است و آن چادر چرک و چروک مادرش بود که با تلخی بسیاری از آن صحبت می‌کرد. ذهنم درگیر شد و خودم را به جای آن دختر معترض قرار دادم، به راستی که اگر کسی لذت حجاب را نچشیده باشد، تحمل آن چقدر طاقت‌فرسا می شود! زیرا که چادر پوشیدن عشق می‌خواهد، عشقی که در اثر تلاش یک مربی عاشق ایجاد شده باشد، خواه این مربی‌ مادر و خواه یک معلم باشد! مربی که ارزش زیادی برای اعتقادات خود قائل بشود. می‌خواهم بگویم ما بانوان محجبه و مدافع حجاب برتر، نقش بسیاری در خوشایندی پوشش چادر، در ذهن آن نوجوان و جوان مورد تهاجم افکار غرب داریم! چادر و لباس تمیز و اتوکشیده و مرتب ما، کفش واکس خورده و عاری از خاک و لبخند همیشگی ما، به همراه اظهار لذت از انتخاب چادر و تشویق نوجوان و جوان چادری، می‌تواند یک قاب خوشایند، در ذهن مخاطب ما از بانوان محجبه شکل بدهد، حتی اگر مورد انتخاب آن جوان معترض نباشد! شاید به بیان دیگر، بتوان گفت که پوشش بسیار تمیز و عاری از هر بوی زننده، گزینه‌ای مناسب، برای بسترسازی در جذب یک نوجوان مانده بر سر دوراهی به سوی حجاب باشد. راستی محرم نزدیک است و حضور پاکیزه‌ی ما در مجالس اهل بیت سلام‌الله علیها، فرصت خوبی برای تبلیغ بی‌کلام حجاب خواهد بود. @AFKAREHOWZAVI
. تنفس مصنوعی علم در غرب بدون خانواده ✍معصومه فاطمی امروز خبری منتشر شد که تیم آمریکا در المپیاد ریاضی اول شدند ولی افراد تیم آمریکا، نام هاي چینی داشتند. ناسا، ماکروسافت و... هم چنین شرایطی دارد و مهاجرین در آن بسیار جذب می شوند... آمریکا و اروپا سال هاست با جذب نخبگان سایر کشورها که عموما مسلمان و مهاجر هستند برای تقویت و تثبیت جایگاه علمی خود می کوشند. در حالی که اولویت هر کشوری باید جذب نخبگان وطنی باشد. اما چرا نیست؟ رهبر انقلاب تعبیری دارند که خانواده در جامعه ای اگر دچار آسیب های جدی و فروپاشی بشود حتما پیشرفت جامعه به پسرفت تبدیل می شود. زیرا خانواده به عنوان سلول اجتماعی محل انس و آرامش و پیشرفت است. در غرب هر روز شاخصه های خانواده گرایی بیش از پیش دچار آسیب می شود و جامعه به خاطر طلاق، عدم ازدواج، تولدهای خارج از خانواده، انسان های افسرده و تنها ، خودکشی، گروه های رنگین کمانی و... فروپاشی را از حد گذرانده است. اگر کمی به آمار نخبگان مسلمان و مهاجر آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و.... نگاه کنیم متوجه می شویم که غرب با تنفس مصنوعی علم را در مرزهایش نگه داشته است. @AFKAREHOWZAVI
. یکی از روشهای تربیتی تقلید و الگو گیری از شخصیت های محوری است. ✍فاطمه وجگانی الگو را دیگران نمی توانند نشان بدهند بلکه الگو را هر کسی خودش باید پیدا کند. تقلید از رفتار شخصیت ها می تواند مثبت و یا منفی باشد. نهادینه کردن هر عملی به واسطه ی تقلید نادرست تبعاتی به جای می گذارد. یک تقلید منفی حدود صد سال قبل، که هزار و اندی کشته، جنایت، تبعید و عادی سازی عادت نامرسوم غلط را جهت گیری کرد. سفری که رضا قزاق چکمه پوش به ترکیه داشت. به دستور آتاتورک، زنان بی حجاب برایش آوردند و ذهن خرابش را مسموم کردند. به نظر او برای تمدن سازی جدید زنها باید لخت و عور شوند و پیشنهاد کشف حجاب در ایران را به پا کردند. این قضیه مهمتر از تجدد و... بود. خشاب های گرم رضا خانی با واسطه ی خشاب های گرم جنگ نرم استعمارگری به هدف می نشست و مرتب تیر از چله ی کمان رها می‌شد. با گیر دادن به آیت الله بهلول، تبعید میرزا حسین قمی و سنگ جلو پا اندازی آیت ا.. کاشانی و... و ترس و رعب انداختن در دل مردم با حجاب زنان مبارزه را آغاز کرد، به طوریکه زنان تا چند سال از منزل بیرون نمی آمدند. شعار حجاب ممنوع و کشیدن چادر از سر زنان عده‌ای مردم مؤمن را به حرکت واداشت و با تحصن در مسجد گوهر شاد اعتراض خود را به حکومت رضا خانی اعلام داشتند. در جوار حرم رضا شاه، نه به رضا خان گفتند و دست بر دعا برداشتند. عده ای مشرف به مسجد گوهر شاد از بالاخانه هایشان دید می زدند که مردم را به رگبار و خاک و خون کشیدند. جنازه ی زائرین زنده و نیمه جان و در خون غلتیده را بر 56 کامیون بار زده و به مزار علم دشت بردند. جوی خون در مسجد راه افتاد و با ظرف کاسه ای خونها را جمع می کردند. بوی خون، صدای ناله ها که من زنده ام کجا میبریدم!! چادرهای تکه تکه شده، دیوارهای قرمز از خون، درهای کنده شده برای تابوت شهدا... چقدر فاجعه سنگین است ولی چرا به زودی محوش می کنند!!! دست استعمار و آدم کشی، قتل و خون و پاکسازی واقعه ها.... خیلی ادعای شخصیت الگو دارند و خواستند رد پایی از بی شخصیتی که هیچ خوی حیوانیشان به جای نماند. خواستند از یاد برود، ولی نفهمیدند که نه از یاد و نه از دل نمی‌رود... پنجه های آهنین استعمار که در دستکش مخملی جا گرفته است، سلاحی که خشابهایش بی صداست، دست نشانده هایی که از جنس مردم ولی در لباس مزدور تن نمایی می کنند و....را که به ظاهر لباس حقیقت و به باطن دروغ را عرضه می کند همه الگوهای دروغین اند. الگویی با تاج و تخت پهلوی و تزریق کلاه شاپو به... گاهی مصیح را علم میکند با موهای فرفری و تزریق عریانی و نیمه برهنگی.. گاهی با جنگ شناختی و شلیک گلوله های داغ شک و تردید و ناامنی و گاهی با ابزار ناامیدی و القای شما نمی توانید و بزرگ نمایی خود، پیش می‌رود و این یک تقلید منفی است. @AFKAREHOWZAVI
. «هیچ چیز و همه چیز، همه چیز و هیچ چیز» ✍طیبه فرید پیرمرد ناباورانه پسر را نگاه کرد! _تو کجا بودی؟همونجوری وایسادی طنابو بندازن گردنش! هنوز گَرد و خاک راه طولانی تبعید را از سر و صورتش پاک نکرده بود که یکی از دهانش در رفته بود که،وقتی شما نبودید شیخ فضل الله را در ملاء عام دار زدند!این که چطور طناب به آن کلفتی را انداخته بودند دور گردن از مو باریکترش و چارپایه را از زیر پایش کشیده بودند،آن هم جلو آن همه چشم و کسی هم دم نزده بود. اینکه ایستاده بودند و جان کندن شیخ را دیده بودند!نقل عمامه پرانی بالای چوبه دار و فضاحت و هرزگی پسر شیخ پایین چوبه دار،که روی پسر نوح را سفید کرده بود!آخرکدام آدم عاقلی صاف می ایستد پایین چوبه داری که پدرش را آویزان آن کرده اند،عین خیالش هم نیاید که هیچ بزند و برقصد!تف به این وجدان سیاه!آدم باید شیر ناصبی خورده باشد!که دیگر از آدمیت در آمده باشد و ازین دست رفتارها بکند! پیرمرد دوباره گفت: _اونوقت تو چکار کردی؟ چرا نرفتی طنابو از گردنش باز کنی بندازی گردن خودت!چرا مانعشون نشدی؟! وپسر مانده بود از آن روز چه بگوید! از جنس ناجور آدم هایی که افسار تاریخ و مملکت افتاده بود دستشان! حسش حس هارون بود،وقتی موسی از کوه برگشته بود و ارتجاع بنی اسرائیل را دیده بود! هنوز از دار زدن شیخ یک سال نگذشته بود که دار و دسته ی «حیدر عمو اوغلی» با تحریک «تقی زاده» به بهانه ارتجاع ریخته بودند توی خانه آیت الله و پیرمرد را جلو چشم اهل و عیال بسته، بودنش به گلوله.نه یکی نه دو تا بلکه سه تا!می خواستند محکم کاری کنند! یک جوری زده بودند که کسی فکر حرف زدن علیه سکولارها را نکند.آخوند را چه به این حرف ها؟با شش کلاس سواد می خواهند از قانون حرف بزنند!مشروعه مرتجع! وقتی تقی زاده ها از خانه اش بیرون زده بودند،پیرمرد توی خونش وسط خانه،غرق شده بود. کسی نمی داند درد جان کندن بالای دار سخت تر است یا کشته شدن با گلوله!اما کاش همه آدم ها بفهمند این کتاب های فرهنگ لغت همه شان اشتباه چاپی دارند!عجیب نیست؟اینکه همگی با هم یک صفحه را اشتباه چاپ کنند.آخر همه شان نوشتند: «سکولاریسم تفکریست که دین و اعتقاد در آن آزاد است و اعمال مخالف با شریعت هم در آن آزاد است،نه باورهای مذهبی را پشتیبانی می‌کند و نه با آن‌ها مخالفت می‌کند. یک دولت سکولار با تمامی شهروندان فارغ از دینداری یا بی‌دینی‌شان، یکسان رفتار می‌کند.» بنده خدا شیخ را سر همین اشتباه چاپی بر دار کردند؟با همین اشتباه چاپی تن آقای بهبهانی را سوراخ سوراخ کردند؟ هنوز هم دارند اشتباه چاپ می کنند و اشتباه می کُشند. باید توی فرهنگ لغت ها و واژه نامه ها سکولاریسم را مترادف با استبداد بنویسند. اینجوری آدم حساب کار دستش می آید که گول ظاهر اتو کشیده و دکمه های خوشکل لباسشان را نخورد! شاید شش کلاس سواد شیخ فضل الله تومنی صنار با دیپلماسی التماسی تقی زاده توفیر داشته باشد! سکولارها بلدند چطور چو بیندازند که هیچ چیز همه چیز و همه چیز هیچ چیز بنظر بیاید. نقل شش کلاسی که می گویند نقل پدرسوختگی سکولارهاست که امثال علامه شیخ فضل الله و آیت الله سید عبدالله بهبهانی دنبالش نبودند. @AFKAREHOWZAVI
. «طبیعت گمشده» ✍زهرا نجاتی توی حیاط خانه مستاجری‌مان، رختها را پهن می‌کنم. دمپایی به پا ندارم و به جای اینکه چندشم شود، از تماس خاک لطیف بعد از یک روز پرکار، لذت می‌برم. و باز به این فکر می‌کنم که کاش آدم‌ها از خیر آپارتمان‌های کوچک در شهرهای بزرگ بگذرند و دل ببندند به هوای تمیز شهرهای کم امکانات. دل ببندند به خانه‌هایی که قیمت‌های چند میلیاردی ندارند اما حیاط دارند و درکنارشان از شلوغی و اتوبوس و بوی گازوییل و کلاس‌های پی درپی برای فرزندان، خبری نیست‌؛ در عوض فرزندان خانواده، مکان دارند برای شیطنت! دست و پاهایشان، دمادم با خاک و آب و درخت، آشنا می‌شود. تفریحشان به جای سینما و پارک‌های سرپوشیده، آسمان بلند پرستاره‌ شب است و دویدن میان درخت و تاکمر توی آب، بازی کردن. دارم فکر می‌کنم کاش کمتر از تماس خودمان با خاک، شانه خالی کنیم. کاش کمتر دل ببندیم به زرورقهایی که کارشان دور کردن ما از اصلمان است. کاش گاهی سرمان را بالا بگیریم و از تماشای انبوه ستاره‌ها، کیفور شویم. کاش کمی به زندگی‌هایمان، به مدل فکری‌مان، به لذت‌هایمان، به خانه‌هایمان و به چهره‌هایمان رنگ و روی طبیعت ببخشیم! کاش کمی ذهنمان را بازتر کنیم. شاید لازم باشد نگاهی دوباره به زندگیمان، به شهرمان، به تفریحمان بیندازیم... @AFKAREHOWZAVI
. «دلهای دریایی» ✍زهرا نجاتی فیلم دیدارامروز خانواده‌های بهزیستی با رییس جمهور را دیدید؟؟ فارغ از اینکه چه‌خوب است به جای یک رییس جمهور خسته و فشل یک بیش فعال مجاهد انقلابی، رییس جمهورمان باشد، لبخندشیرین کودکان معلول بهزیستی درجمع خانواده‌هایشان چقدر دیدنی بود. یادخانواده‌ای افتادم که از نزدیک می‌شناسمشان. عاشق بچه و ازقضا فرزندی از بهزیستی آورده بودند و دریا دریا عشق و تربیت را به پایش می‌ریختندـ چقدرتفاوت است بین کسانی که خودشان هم فرزند دارند و می‌توانند داشته باشند اما از کودکان معلول بهزیستی، کسی را به فرزندی قبول می‌کنند که معلول است که برایش خانه بفروشند و خرج دوا و درمانش کنند، با کسی که از ترس اینکه فرزندش در آینده ثروتمند نباشد یا کمی سختی بکشد، سعادت پدر و مادری را ازخودش دریغ می‌کند! چقدرتفاوت است بین کسی که دلش پیش یتیم‌هاست، نه فقط یتیم که معلولینی که شاید دست یا پا یا لبخندزیبا، نداشته باشند یا به عکس قلب و کلیه و بدنی معیوب داشته باشند اما دلی دارند و ذهنی. قلبی و عقلی و ارزششان در انسانیت کمتر ازسالم‌ها نیست، اگر بیشتر نباشد! با کسی که همه هم و غمش زیبایی و ثروت است! چقدرشاکر است کسی که کودکی معلول به سرپرستی گرفته و سالانه میلیونها تومان هزینه سلامتی او را می‌دهد نسبت به کسی که چهارستون بدن خودش و فرزندش سالم است اما به خاطر پول روی پول نگذاشتنش، سرخدا و خلق خدا غر می‌زند! چقدر دنیای بعضی آدم‌‌ها بزرگ است برخلاف بعضی دیگر که تمام هم و غمشان خودشان است و پول و خانه! چقدرتفاوت است میان کسی که به عشق خدا و اهل بیت و ترس از قیامت یتیم‌نوازی می‌کند با کسی که فرزندخودش را میکشد!!! چقدرـ.. دیدار امروز، خیلی فکری‌ام کرده که بهزیستی بروم و فرزند یا فرزندانی را اگرمالی هم ندارم، زیرچترمحبتم بگیرم!!! و عجب سعادتی می‌خواهد اندیشیدن و عجب دل بزرگی و عجب روح بلندی! خداکندکه پیدایشان کنم! خوشا به حال آنها که نه در شعار که درعمل، دل دریایی‌اند. @AFKAREHOWZAVI
. درک اولویت‌ها ✍فاطمه شکیب رخ رهبر فرزانه انقلاب، استحاله فرهنگیِ احتمالی را معلول غفلت از تبلیغ در حوزه علمیه دانستند؛ این مسئله نشان از آن دارد که تنها نهاد روحانیت می‌تواند سدّ محکم بر سر راه کُفر و ضدفرهنگ‌ها قرار بگیرد! و بدون تردید در این کارکرد، حوزه علمیه جایگزینی نخواهد داشت و هیچ نهاد و یا جریانی نمی‌تواند این نقش را به جای حوزه ایفا نماید! پس می‌توان دریافت که هر کم کاری و یا نتایج ناخوشایندی آتی که در اثر غفلت در این امر دیده شود، بدون تردید تکلیف وا نهاده‌ای است که طلاب در آن اهمال و کوتاهی کرده‌اند! شاید وقت آن باشد که طلاب محترم با درک اولویت دین و مسائل جامعه در دوران حاضر، از جدیت در اجرای کرسی علمی گذاشتن و یا انتشار کتب و مقالات پژوهشی خویش بکاهند و خیزش نوینی را به سوی امر تبلیغ برگزیند! به نظر می رسد جامعه ای که در نتیجه استحاله فرهنگی تغییر مسیر دهد، میزبان علوم و پیشرفت مکتوب و منشور طلاب و اندیشمندان حوزوی نیز نخواهد بود و چاره آن است که مسئله تبلیغ، پیش از علم اندوزی هر طلبه، تبدیل به بایدی لاجرم در اذهان طلاب گردد. @AFKAREHOWZAVI
. 📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: 15 آذر 1402 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.) 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️راه‌های ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ آیدی ایتا @Ketabsal003 سایت www.ketabebanovan.ir 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
. «اعتراف سخت» ✍زهرا نجاتی اعتراف می‌کنم از نقش زن‌ها، آن‌قدرها خبرنداشتم نه تا شبی که در مختار دیدم که زن‌های کوفی، چطور با وعده طلا و ترس از بی‌آقابالا سرشدن، شوهران‌شان را از گرد مسلم برگرداندند. نه تا قبل از اینکه نقش آن پیرزن جاسوس را بفهمم! و یا حتی قبل از اینکه عاشقی رباب، وعاشقانگی‌های اباعبدلله را برایش بخوانم و بشنوم! و نه قبل اینکه بدانم این زینب بود که حسین فاطمه را از نعش جناب اکبر، بلند کرد، نه تا وقتی فهمیدم میان همسران ابی‌عبدلله، تنها رباب توفیق همراهی داشته. نه تا وقتی دانستم حسین فاطمه، میان آشوب دلهاب دیگران، نشسته و باحوصله و کسی چه می‌داند شاید بااشک، ذره‌ذره خارها را جمع کرده؛ تا درپای دخترکانش کمتر فروروند. اعتراف می‌کنم «از من درونم می‌ترسم.» از یک خودی که ممکن است وقت وقتش، کسی باشد که امروز نمی‌شناسمش. از زن ترسوی خودمحوری که وقت وقتش ثابت کند شوهر و بچه و خودش و زندگیش ازجهاد در راه خدا، و شاید ازخدا و امامش، نزدش محبوبتر است... از همان‌ها که خدا وعده‌ی عذاب‌شان داده. کسانی مثل آن زنان کوفی که هجده هزارمرد تنومند عرب را ازگرد نایب امام زمانشان، به خانه برگرداندند... زنها مهمند، خیلی زیاد..خیلی... السلام علیک یا اول شهید کربلا.. السلام علیک یا مسلم بن عقیل. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«برد پیت و اذان مغرب» ✍ فاطمه میری‌طایفه‌فرد اذان به آجرهای خانه بها می‌دهد، به غذای سر گاز مزه می‌دهد، نور خانه را زیاد می‌کند بی‌آن‌که به منبع نوری وصل باشد. اصلاً اذان خودش منبع نور است، مثل یک جسم منیر، مثل خورشید. صدای اذان می‌آید و من دنبال شبکه‌ای که اذان مؤذن‌زاده را داشته باشد. کنترل تاب می‌خورد توی دستم تا می‌رسم به شبکه ورزش. یک صفحه سفید و کلی درصد و دو پرچم که مال ایران نبود. کلی گذشت تا صفحه اصلی بیاید. حالا آن گوشه صفحه نوشته‌شده: اذان مغرب به‌ افق تهران. تازه مجری شروع می‌کند به تذکر اذان. بعد با هیجان به تعریف بازی شروع نشده می‌پردازد. بازیکن‌ها خودشان را برای تنیس گرم می‌کنند. همان موقع آقای برد پیت روی صفحه ظاهر می‌شود و چیپس خوردنش توجه مجری را به خود جلب می‌کند و شروع می‌کند به واکنش. برد پیت چیپس می‌خورد و هنوز گوشه تصویر نوشته است اذان مغرب به افق تهران... برایم سؤال شد این بازی که نمی‌دانم کجا با کجاست؟ و هنوز شروع نشده و تلویزیون مجبور است حاشیه زمین را نشان می‌هد چه اهمیتی دارد؟ مدیر محترم شبکه محترم ورزش! یک سؤال را جواب بدهید: اذان کلاً چند دقیقه است؟ @AFKAREHOWZAVI
. افزون بر راویان وقایع رویداد عاشورا نظیر امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و بانوان خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام و دیگر بانوان، افرادی از سپاه دشمن نیز راوی رویداد عاشورا بودند اما اغلب شفاهی بود و گاه همه رویدادها احصاء نشد. اولین مقتلی که به عنوان اثر مکتوب در مورد رویداد عاشورا نگاشته شد مقتل ابومخنف(متوفای ۱۵۷ق) بود که سند اصلی باقی نماند و در کتب تاریخی متقدم نکاتی ذکر شده که اشاره به این اثر دارد. نکته مهم این است که به گفته‌ی اساتید، محتوای کتاب منتسب به ابو مخنف با نام مقتل الحسین که اکنون در دسترس عموم است، قابل اعتماد نیست، اما استاد یوسفی غروی، گزارش‌های قابل اعتماد ابو مخنف را بر اساس منابع معتبر، به زبان عربی، بازسازی و احیا کرده‌اند و این اثر با نام "وقعه الطف" منتشر شده و در سالیان اخیر جزو منابع اصلی واقعه عاشورا بوده است. "وقعه الطف" کهن‌ترین گزارش مکتوب از واقعه کربلا است و استاد، با این کتاب به گزارشی تاریخی از واقعه عاشورا، بدون افزوده‌های متاخر دست یافته است. در این کتاب، همه نقل‌های بازمانده از کتاب ابو مخنف گردآوری شده و می‌توانیم بگوییم اکنون ساختار اصلی کتاب مقتل الحسین را در اختیار داریم. کتاب "وقعه الطف" استاد یوسفی غروی توسط محمد صادق روحانی ترجمه شده است. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا