«رد پای یهود، در شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)»
✍مخدره چمنخواه
یهودیان در کتابهای خود خوانده بودند که محل هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بین کوه عبر و کوه احد و در حوالی مدینه خواهد بود؛ لذا برای یافتن سرزمین هجرت رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) از دیار خود حرکت کرده و در فدک و خیبر مسکن گزیدند. آنها هرگاه با مشرکان و بت پرستان روبرو میشدند، به آنها خبر میدادند که به زودی پیامبری با این مشخصات خواهد آمد و با ظهور آن حضرت جبهه توحید و یکتاپرستی تقویت شده، بتپرستی برچیده خواهد شد. یهودیان با این امید چشم انتظار ظهور پیامبر اسلام بودند؛ ولی پس از ظهور و هجرت آن حضرت به مدینه او را عصیان کردند و گفتند:« چرا پیامبر اسلام از نژاد بنی اسرائیل نیست». (مجمع البیان ج۱، ص۱۵۸)
طبق آیه ۸۹ و ۹۰ سوره بقره همین که آنچه منتظرش بودند به سوی آنها آمد منکر آن شدند. آنها در عمل و نیت خود اخلاص نداشتند و در صورتی به تکلیف دین و شریعت عمل میکردند که با منافع مادی و سیاسیشان منافات نداشته باشد. آنها حتی به دستورات حضرت موسی(علیهالسلام) و تورات عمل نکردند و به حضرت عیسی(علیهالسلام) ایمان نیاوردند.
پس از فراز و نشیبهای فراوان، پایههای حکومت اسلامی در مدینه استقرار یافت؛ یهودیان مدینه و اطراف آن، که در واقع به علت نقض پیمان خود که با پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بسته بودند، دچار سرنوشتی شوم شده بودند، در پی آن تعدادی از آنها کشته و برخی قبایل نیز مانند بنیقینقاع و بنینضیر به منطقه خیبر کوچانده شدند.
بهتدریج دشمنیها آشکار شد، تا آنکه در سال هفتم هجری، بیاعتمادی ناشی از تحرکات ناجوانمردانهی یهودیان خیبر، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را بر آن داشت تا پس از رهایی از جریان صلح حدیبیه برای ریشهکن ساختن این عنصر فساد به سمت آنان حرکت کند. جنگ خیبر بین نیروهای اسلام و یهود انجام شد و قلعههای یهودیان،یکی پس از دیگری به دست سپاه اسلام، فتح شدند. آخرین قلعههایی که فتح شد، قلعههای وطیح و سلالم بودند که پس از بیش از ده روز محاصره، چون توان مقاومت در خود ندیدند، تسلیم شده از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درخواست کردند که اموالشان را در برابر حفظ جان خود و آزادی زنان و بچههایشان برجا گذارند و از آنجا کوچ کنند، حضرت نیز پذیرفتند.در پی تسلیم خیبر، یهودیان «فدک» را نیز تسلیم حضرت رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) کردند.
جریان فتح "فدک" که بدون درگیری و با مصالحه انجام شد، بعدها در تاریخ اسلام به یکی از مسائل مهم و مورد نزاع میان اهل بیت و حاکمان قرار گرفت. "فدک" سرزمین آباد و پر محصولی بود در نزدیکی "خیبر" و با مدینه حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله داشت. در دین اسلام، سرزمینهایی که بدون حمله نظامی به دست مسلمانان میافتاد، در اختیار شخص پیامبر و امام پس از اوست. بر این اساس پیامبر، «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه (علیهاالسلام) بخشید.
پیامبر اکرم از این بخشش دو هدف داشت:
۱. زمامداری مسلمانان پس از پیامبر با حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) بود، این منصب به هزینه نیاز داشت و فدک میتوانست تأمینکننده آن باشد.
۲. زندگانی خاندان پیامبر از جمله دختر و فرزندانش حسنین(علیهماالسلام) باید به صورت آبرومندانه اداره میشد و فدک در این زمینه نیز به کار میآمد.
پس از کشمکشهای فراوان در این نبرد با پیروزی مسلمین به پایان رسید.
بعد از شهادت پیامبر اکرم(صلواتاللهعلیهوآله) تمام تلاش مزدوران یهودی که در لباس اسلام در میان مسلمین نفوذ کرده بودند، بر این هدف معطوف شده بود که با ایجاد جنگ داخلی و کاهش توان نظامی امت اسلام، زمینه را برای هجوم سراسری متحد بزرگ قوم بنیاسرائیل را فراهم کنند. در این میان همگان تلاش میکردند تا امیرالمؤمنین(علیهالسلام) را به هر عنوانی که شده وادار به کشیدن شمشیر کنند. به همین دلیل با انجام اقدامات پلیدی، همچون تعیین خلیفه بهصورت خودسرانه، غصب فدک و… سعی بر برانگیختن خشم امیرالمؤمنین(علیهالسلام) به ایجاد جنگ داخلی داشتند. اما آن زمان که متانت و وقار امیرالمؤمنین (صلواتاللهعلیه) را دیدند بر آن شدند تا از طریق تحریک غیرت ایشان و جسارت به همسر بزرگوارشان فتنه داخلی را ایجاد نموده و جنگ مسلحانه به راه بیندازند. فاطمه(سلاماللهعلیها)، فعالیتهای اجتماعی و موضعگیریهای سیاسی متعددی داشتند. اما بیشتر فعالیتهای سیاسی ایشان، مربوط به دوران کوتاه زندگیاش پس از رحلت پیامبر است. از مهمترین موضعگیریهای سیاسی وی، مخالفت با واقعه سقیفه و انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه پس از پیامبر، رفتن به خانه سران مهاجر و انصار برای اقرار گرفتن از آنان در خصوص شایستگی و برتری امام علی(علیهالسلام) برای خلافت، تلاش برای بازپسگیری مالکیت فدک، خواندن خطبه فدکیه در جمع مهاجرین و انصار،
#ادامه_دارد
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
«رد پای یهود، در شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)» ✍مخدره چمنخواه یهودیان در کتابهای خود خوانده
«رد پای یهود، در شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)»
✍مخدره چمنخواه
#ادامه
دفاع از حضرت علی(علیهالسلام) در ماجرای هجوم به خانه او، سخنرانی در جمع زنان(مهاجر وانصار) که به عیادتش آمدند و وصیت کردن برای انجام مراسم پس از مرگش به صورت مخفیانه و پنهانی. بسیاری از گفتارها و رفتارهای فاطمه پس از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) به نوعی واکنش سیاسی و اعتراض به غصب خلافت از سوی ابوبکر و طرفداران دستگاه خلافت او بود. بر همین اساس اتفاقات هولناکی همچون کوبیدن درب خانه امیرالمؤمنین به پهلوی مبارک حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، به شهادت رساندن محسن ششماهه، زدن سیلی به صورت بانوی دو عالم و مضروب نمودن ایشان با غلاف شمشیر بدست مغیره رخ داد. مغیرة بن شعبه یهودی نیز، یکی از عوامل حکومت ابوبکر، عمر و عثمان و از مهاجمان اصلی به خانه وحی بود. اخنس پدر مغیره از مشرکین بود که در روز فتح مکه به ظاهر مسلمان شد. برادر او ابوالحکم در جنگ احد به دست امام علی علیهالسلام کشته شد و او همواره کینه امام علی(علیهالسلام) را در دل داشت. بنابراین قاتلان حضرت زهرا سلاماللهعلیها، همان منافقان و یهودی زادگان مسلماننمای مدینه هستند.
آری اینها، واقعیات تلخ تاریخ صدر اسلام است که یهودیان همانطور که در زادگاه آیین مسیح (علیهالسلام)، تصمیم به سنگسار مریم (سلاماللهعلیها) گرفتند، اقدام به قتل مسیح (علیهالسلام) کردند، ایشان را به پیامبر مفقودالاثر تاریخ بدل نمودند، در حواریون ایشان نفوذ کردند، پولس یهودی را به جانشینی ایشان نشاندند و توحید را به تثلیث بدل نمودند، بار دیگر برنامه شومشان را در زادگاه اسلام و در میان مسلمانان و اهل بیت پیامبر اسلام تکرار کردند.
پایان
#فاطمیه
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«باریکتر زمو»
✍زهرا نجاتی
ولایت،حلقه گم شده تمام رفت و آمدها، تمام بایدها و شایدهاست. مفهوم ولایت و ولایتمداری،گنجینه ناشناختهای است که اگر درست فهم شود، باعث رشد و عاقبت بخیری جامعه و افراد میشود.
بخش دردناک ماجرا آنجاست که درک آن از مفهوم بلندی مثل«الله ولی الذین آمنوا... و الذین کفروا اولیاوهم طاغوت۱(بقره257)» تا مفهوم اندکی مثل حب، متفاوت، فهم میشود درحالی که شاید یکی از گویاترین تعابیر از ولایتمداری، چرخش مانند آفتابگردان به سمت نور و خورشید ولایت است. جایگزینی تمام بینشها و علایق و زوایای دید از دیدگاه ولیای که جانشین برحق خداست.
برای درک بهتر، این صحنه را تجسم کنید: ولیخدا در مقابلتان است و به دلیلی که نمیدانید یا میدانید اما درک نمیکنید،صحنهای مثل کتک خوردن همسرش که فرشتهای زمینی و امانت بهتربن خلق خداست، را میبیند، اما دست به شمشیر نمیبرد و شما ایستادهاید و نگاه میکنید و غضبناکید و دستتان به قبضه سلاح است. اشک میبارید، اما نباید هیچ انجام دهید.
سخت است. نه؟ حال سلمان و مقداد و ابوذر، در آن لحظات، این بود.جالبتر این است که باز از این چندتن، تنها سلمان است که خودی اهل بیت، محسوب میشود.
و باز دردناکتر اینکه، بحث شناخت مناقب علی نبود که کسی را یارای تکذیب آنچه از علی و فضایلش میدانستند، نبود، بلکه مشکل همین نارضایتی از حکم خدا و رسولش درباره علی است. نارضایتی که شاید در بعضی مواقع، بتوان منشأش را نوعی حسادت دانست.
پیچیدگی ماجرا آنجا شدت میگیرد که به حکم آیه: «فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجربینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجامما قضیت و یسلموا تسلیم2(نساء۶۵)»،هرگونه کدورت درونی، نسبت به حکم و تصمیم ولی خدا، خطرخروج از ایمان را پیش رو دارد.
بنابراین من و شما هم اگر بودیم و سکوت مسلمانان، همان بود و عدم یاریشان همان، وظیفه من و شما هم همان بود!
و حال چندسوال:
چقدر برای این قبیل دشواریها در اطاعت از ولی خدا آمادهایم؟
آیا جامعه ما جامعهای، نه محب ولی خدا که ولایتمدار به این معنا هست؟
آیا به رشدی رسیدهایم که در مقابل احکام ولی خدا بیچون و چرا، تسلیم باشیم؟
و
هزار نکته باریکتر زمو اینجاست.
#فاطمیه
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢بدن طبیعی زن؛ سزارین یا زایمان طبیعی
✍ زهرا راد
✅سزارین یکی از بدترین و سهمگینترین عملهای جراحی است که زن را از "بدن طبیعی"اش جدا میکند و اجازه نمیدهد بارداری با سیر طبیعی خود به ایستگاه آخر برسد. این انقطاع از روند طبیعی، زن را از بدن تکوینی خود و سیر سلامتی که با زایمان طبیعی رخ میدهد، جدا میکند.
✅سزارین نحوی از خودبیگانگی نسبت به بدن در زنان ایجاد میکند و اسیبهای فراوانی در سلامت زنان به وجود میآورد.
✅کشورهای توسعه یافته، هرگز زایمان طبیعی را با سزارین تاخت نزدند و آنرا به موارد خاص محدود کردند.
✅جمهوری اسلامی برای هموار کردن مسیر سلامت زنان، باید زایمانهای طبیعی را تسهیل کرده و سزارینها را به شدت محدود کند.
✅برای این منظور، روند زایمانهای طبیعی باید طوری تنظیم شود که زایمان طبیعی آسانترین راه برای زایمان باشد؛ اگر بدن شرایط مطلوبی داشته باشد و مزاج متعادلی را در طی این دوران تجربه کند، به زایمان طبیعی به سادگی رخ میدهد و بدن زن را در وضعیت متعادل بعد از زایمان تثبیت خواهد کرد.
هزار نکته باریکتر زمو اینجاست.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
بهخاطر او...
✍نجمه صالحی
"هجده سالم بود که ازدواج کردم و بیست سالگی مادر شدم. پسرعمهام بود، دوستش داشتم. اوایل فکر میکردم اختلاف مذهب تأثیری در زندگیمان ندارد اما با به دنیا آمدن دومین پسرم و بزرگ شدن پسر اولم اختلافها پررنگتر شد، مجبور شدم ترکش کنم و از کشورم به ایران بیایم، خانوادهام هم آمدند...اقوام ما همه سنی بودند..." اشک در چشمانش حلقه زده بود و من نیز با اشک و بهت نگاهش میکردم!
تا امروز فکر میکردم، مجرد است و تازه فهمیدم دو فرزند دارد! دختر باهوشی است. درسها را با علاقه گوش میدهد و همیشه آماده پاسخ است؛ اصلا اهل غر زدن نیست بیشتر تشنهی یادگیری است، دفترچهای دارد که همیشه نکتهبرداری میکند.
امروز انگار دوست داشت حرف بزند! با یک سؤال، یخ سکوتش شکست. از حس و حال پسرانش گفت؛ اینکه پسر بزرگش بیشتر بهانه میگیرد، دوری پدر اذیتشان میکند و... به او گفتم:"پسرانت پدر مهربانتری دارند!" نگاهم کرد؛ ادامه دادم امام رضا علیه السلام میفرمایند "الامام الوالد الشفیق"، ما صاحب داریم، تو بخاطر حفظ اعتقاد خودت و بچهها هجرت کردی، امیدوارم نگاه امام زمان عجل الله فرجه به زندگیتان باشد.
باید میرفت بچهها را از مهد بردارد؛ بعد از خداحافظی با او، ناراحت بودم که چرا زودتر متوجه احوالش نشده و با او صحبت نکردهام؟! کاش بیشتر فرصت گفتگو داشتیم ...
پ.ن: الإمام الرضا عليه السلام:
في صِفَةِ الإِمامِ: الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ، وَالأَخُ الشَّقيقُ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ. الغيبة للنعماني، 219 / 6
@AFKAREHOWZAVI
«دزدهای زمان»
✍زهرا نجاتی
🌿همه ما راجع به اهمیت زمان، آگاه هستیم و به خصوص با تلاوت سوره عصر و مفهوم خسارت، اهمیت زمان طول عمر را بیشتر درک میکنیم.
♦مشکل خیلی از ما، نداشتن وقت نیست، دزدیده شدن وقتمان است.دزدیده شدن توسط دزدهای قهاری که به محض غفلت، بیست و چهار ساعت روزمان را، بیبرکت میکنند، میدزدد و غیرقابل بازگشتترین دارایی ما را میربایند.
👈اما این دزدها که هستند؟ اول و قهارترینشان: رسانه به صورت عام و گوشی و فضای مجازی، به صورت خاص.
دوم،نبودبرنامه یا برنامهریزی منعطف.
سوم،رفت و آمد و تماس،های خارج ازبرنامه.
❇️درمورد رفت و آمدها که راهکار مشخص است داشتن برنامهریزی منعطف، تا حد زیادی مشکل را برطرف میکند. ننشستن پای حرفهای کم اهمیت و خارج از هدف و ضمن رعایت ادب، برخوردی که نشاندهنده علاقه شما به مهمان و ضمنا داشتن برنامهریزی خاص.
❇️برنامهریزی منعطف یعنی تعیین ساعت نهایی برای انجام کارها و تهیه لیستی از کارهایی که بایددر بازه زمانی خاصی، انجام شود و در عین حال قابلیت جبران برای برنامهها. یعنی به جای برنامهریزی برای ساعت 2_4،تعیین ساعت پایان مطالعه درسی دو فصل تا ساعت چهار یا تا ساعت هشت شب.
❇️و اما دزدقهار زمان،گوشی و فضای مجازی که درکنار ایجاد شرایط جدید کسب و کار و آموزش، آسیبهای منحصر به فردی از دزدی زمان گرفته تا دزدی عقیده و آسیب جدی به خانوادهها.
اما درموردگوشی، مهمترین نکته، این است که فراموش نکنیم این ما هستیم که تعیینکننده هستیم نه گوشی. ما مدیریت گوشی را برعهده داریم و گوشی با همه جذابیتش، چیزی جز وسیلهای برای راحتتربودن ما و به هدف رسیدن ما نبست. بنابراین باید قبل از رفتن به سراغ گوشی، چند اصل را برای خودمان روشن و قطعی کنیم؛ ۱.زمانی که برای با گوشی بودن، مدنظرداریم.
2،محتوایی که در نظرداریم که درگوشی جستجو و دنبال کنیم.
3.محدودیت بستههای اینترنتی و ترافیکی متناسب با برنامهریزی کلان ماـ
4.انتخاب فضای مجازی و بستر مورد استفاده و تعیین زمان استفاده از آن، مثلا پخش فیلم، یک ساعت، محتوای اینستاگرام، نیمساعت، سخنراتی، یک ربع. و..
💠برای مدیریت بهترزمان دو نکته را مدنظر داشته باشیم: بعضی عوامل مثل خدمت به مردم و بیداری صبحگاهی، وقت تلف نکردن و تلاوت سوره قریش، عوامل مهمی برای برکت در وقت هستند.
💠 تعداد زیادی ازکارها قابل ادغام درزمان واحد هستند: ورزش و تماشای تلویزیون در منزل، ذکر گفتن و بستن خوراکی بچه ها یا آشپزی و ظرف شستن و گوش کردن فایلهای درسی صوتی یا سخنرانی و..
👈مراقب جواهرگرانبهای عمرمان باشیم.👉
#امام_زمان
#سبک_زندگی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
یلدایتان گرم و مبارک
✍زهرا نجاتی
🔹خداوند روحیه انسانها را و حتی کاملترین دینش را اجتماعی آفریده. آدمها، غمها و شادیهایشان را با هم در مبان میگذارند و از بودن در جمعی که درآن متکلف نیستند، راحت هستند و از داشتن ویژگیهای مشترک مثلاً نسبت خونی دارند، خوشحال و شاد میشوند.
🔹اسلام هم بیشتر عبادات مورد تاکید خود را در قالب احکام و وظایف اجتماعی، تعریف کرده است: خمس، زکات، حج، نماز جماعت، نمازجمعه، رسیدگی به فقرا، حجاب، خوشخلقی و خیلی دستورات دیگر، در اسلام درفضای اجتماعی معنا پیدا میکند و رذایلی مثل تندی، حسادت، بدخواهی، خساست و در قالب اجتماع، رخ میدهد و خودداری از آن معنا می یابد.
🔹برای همین است که نه تنها منافاتی با عیدنوروز و یلدا ندارد بلکه تاجایی که اسباب زحمت مسلمانان و برادران دینی نباشد، آن را تایید میکند.
اما برخی آسیبها در این مراسم وجود دارد که برای بهرهمندی بیشتر ازمزایای دنیوی و ثواب اخروی،خوب است آنها را برطرف کنیم.
برخی از این آسیبها، عبارتند از: مواجهه و گفت وگوی غیرضروری با نامحرم: چه خوب است که برای راحتی بهتر بانوان و جلوگیری از ارتباطات ناسالم و آموزش صحیح حجاب و ارتباط دارای چهارچوب با نامحرم، فضایی را فراهم کنیم که لااقل بگو و بخند و صمیمیت با نامحرمان همسال و اسباب ناراحتی دل اهلبیت، فراهم نشود.
🔹دوم، اعتیاد به فضای مجازی:شاید مهمترین فلسفه این مراسم، دورهمی خانوادگی و بهرهمندی ازهمنشینی با بزرگترها باشد. چیزی که به برکت فضای مجازی و اعتیاد به گوشی، چند سالی است کمتر رخ میدهد. چه خوب است به بهانه یلدا، از مهمانان بخواهیم در بدو ورود، گوشیهایشان را درسبدی دم در قرار دهند و لااقل یکی دو ساعت، با تمام جان و دل، درجمع باشند.
🔹سوم، تجملگرایی؛ دریلداهای قدیم، بزرگ خاندان، تفعلی به حافظ زده میشده یا قصهای نقل میشده، اما حالا تبدیل به مهمانی پرزرق و برق باانواع کیک و ژل و هندوانه و وسایل پذیرایی شده که اولین اثرش، ترس از دورهمی در یلدا و غیریلداست، کاش به جمع، های صمیمی و مهمانی بیتکلفمان برگردیم تا دوباره رفت و آمدها زیاد و بیزحمت و با مخارج کمتر، همراه باشد.
🔹چهارم،اتلاف وقت؛ چه خوب است به یک تا سه ساعت مهمانی قناعت کنیم و در همان زمان هم با بازیهای هدفمند برای بچهها، بحثهای تبیینی، پخش مستندها یا فیلمهای کوتاه آموزنده،گرهگشایی و بحث مفید، از این آسیب جلوگیری کنیم. ما یک دقیقه طولانیتر بودن یلدا را جشن میگیریم، مهم است که آن یک دقیقه، برایمان حسنه باشد یا خدای نکرده سیئه.
🔹حواسمان باشد؛ لذت دورهمی یلدا بیش و پیش از باهم خوردن، باهم بودن است. نسل قبلی ما، در این دورهمیها شاهد سر و صدای بچهها و دورهم جمع شدن پنج. شش، خواهر، برادر، همسران و فرزندانشان بودند. اگر ما طالب لذت فرزندانمان هستیم، لذت داشتن خواهر و برادر را در سنی که شاید خودمان درکنارشان نباشیم، از آنها دریغ نکنیم. هیچکس در دنیا نمیتواند جای خالی آنها را در آینده جبران کند.
🔹و در پایان؛ به امید پایان شب طولانی غیبت، برای طلوع خورشید ظهور، دعا کنیم.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI